tyttö, joka ei jaksa

thisgirl

noin vuosi sitten kirjoitin tälle sivustolle.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11772559#comment-0
Siinä vähän taustaa.

Olen edelleen ahdistunut, edelleen voin pahoin enkä näe elämän muuttuvan paremmaksi. Olen ammattikoulussa alalla, jolle ei mielenkiintoa riitä. Teen kahta työtä koulun ohessa, mutta en töitä koe mitenkään ahdistaviksi tai voimia vieviksi.
En tiedä enään itsekään mikä ahdistaa. Jonkin asteinen perfektionismi, joka pakottaa mut tähtäämään joka asiassa täydellisyyteen, aiheuttaa toki ahdistusta, koska yleensäkään en siihen yllä, mikä järkevästi ajateltuna on ihan normaalia. Ei kukaan ole täydellinen. Ehkä ahdistuksen aiheita on niin monia, että en osaa edes sanoa yhtä. Tunnen vain olevani täysin umpikujassa ja elämä, tulevaisuus on vain täynnä kysymyksiä, joihin en osaa vastata. IHmissuhteet on liian epäselviä, enkä koe, että pystyisin edelleenkään kenellekkään tunteitani purkamaan. Toki ystäväni tietävät pahasta olostani, mutta kaikesta huolimatta en kykene avautumaan heille.

Elämä tuntuu niin synkältä ja turhalta, etten enää tiedä miten jaksaa päivästä toiseen.

4

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huolehdi itsestäsi

      Kirjoitit itse tärkeän asian: Kukaan ei ole täydellinen.
      Ihminen saa olla myös heikko, ihminen saa itkeä, niinkuin nauraakin, silloin kun siltä tuntuu. Ne ovat normaaleja tunteita. Sinun pitäisi uskaltaa näyttää vanhemmillesi ja ystävillesi miltä sinusta oikeasti tuntuu, ei vanhempasi halua että esität heille jotain roolia, he haluavat nähdä todellisen minäsi, oman lapsensa aitouden.
      Jos koet että käyt koulua mikä ei kiinnosta, jätä se kesken, se syö vain voimavarojasi.
      Mieti miten haluaisit asioiden olevan että olisit onnellisempi ja vähemmän ahdistunut ja pyri vaikuttamaan että asiat menisivät siihen suuntaan.
      Rakasta itseäsi ja huolehdi ennenkaikkea itsestäsi, sen jälkeen tulevat kaikki muut. Jos vanhempasi ja ystäväsi välittävät sinusta oikeasti, he hyväksyvät tämän.
      Ole hellä, ymmärtäväinen ja armollinen itseäsi kohtaan.

    • opit itsestäsi

      Sinä kyllä itse tiedät, mikä totuus on. Ei tarvitse olla täydellinen ja suorittaa äärirajoilla elämää ja niin "lunastaa" paikkaansa tässä maailmassa. Tuo täydellisyys vaatimus on sinulla kuin pakkomieli ja koet hallitsevasi elämää laukkaamalla pää kolmantena jalkana eteenpäin. Tavallaan se voi olla myös kontrolli ja keino pitää itsenä liikkeessä ja paeta sitä ahdistusta ja tunteita.
      Kuvittele mitä tapahtuu, jos jäät paikalles, et tee tuonnolliseti joskus opiskelutehtäviä. Kaatuuko kaikki päälle, luhistutko, vai tuleeko siitä helpotus? Kokeile?

    • xvcxv

      Puhuminen auttaa, mutta mielellään joko vanhemman elämää kokeneen ihmisen kanssa tai sitten esim. psykiatrisen hoitajan, diakonin kanssa. Jotkut selvittävät "päätään" kirjoittajamalla päiväkirjaa esim. Auttaa kun saa omat mielen solmut ulos eli tunteet / ahdistuksen pystyy jäsentää yms.

      Ja etsi lähellesi armollisia, ymmärtäviä ystäviä ... Vältä energiasieppoja yms.

      Tee asioita joita itse haluat tehdä. Onko tarpeellista opiskella alaa, joka ei kiinnosta?! Onhan sulla työtä ja haet yhteishaussa alalle joka kiinnostaa oikeesti :)

    • SOS-kriisikeskus vastaa

      Hei,
      vaikeassa elämäntilanteessa voi hakea keskusteluapua myös auttavilta tahoilta.
      Alla linkki Suomen Mielenterveysseuran tarjoamiin palveluihin.

      http://www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus

      Lämpimin terveisin,
      SOS-kriisikeskus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      117
      2144
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1298
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      309
      989
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      81
      916
    5. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      84
      865
    6. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      75
      851
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      670
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      667
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      650
    10. 50
      644
    Aihe