selkäsärky

mies 25

Mulla on jo useita vuosia alaselkä ollut nikamistaan huono.
Painoja olen nostellut kuusi vuotta ja sen aikana viime lauantaina selkä "meni neljännen kerran".
Olen lopettanut kyykyn ja maastavedon kokonaan jo vuosi sitten, koska isoilla painoilla ja oikealla tekniikallakin selkä joskus "niksahti".
Nyt se meni jalkaprässissä luultavasti siksi että prässin selkänoja oli liian jyrkässä asennossa ja ensimmäisen sarjan lopussa kun lähdin taas työntämään painoja jaloilla ylös tunsin selässä sen saman ilmiön kuin aiemminkin kolmasti, mutta ei se kovin pahasti mennyt kun pystyin vielä aika hyvin jatkamaan treeniä, mutta kuten tiesin niin iltaan mennessä siitä tuli todella kipeä.
Joka asennossa särki ja joka liike oli kuin veitsellä ois vedetty.
Makaaminen lattialla jalat ylhäällä koukussa ja alaselän alle koroke, sekä kylmää auttoivat ja pystyin seisomaan suorassa niin kauan kuin siinä asennossa seisoin.
Nyt se on jo aika hyvä, paitsi tietty istuminen pitkään tuottaa kivun ja sen jälkeen on vaikea saada itseään suoraksi.
Sitten on vielä se ongelma et välillä kipu säteilee kevyesti vasempaan ja oikeaan reiteen ja pahimmassa vaiheessa myös joka jalan osaan.
Onko hyviä vinkkejä? Kun kävin kiropraktikolla aiemmin, selkä saatiin kuntoon, mut pitäsköhän mennä laittauttamaan se kuntoon uudestaan?

11

1466

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mirri

Mene ihmeessä magneettikuvaukseen. Itse olen ollut kova treenaileen salilla ja sain jonkun kerran kuvailemasi kipuepisodin. Kun viimein pääsin tutkimuksiin, oli tuomio tyly;kaksi välilevyä oli revennyt, sitä voimakasta välilevyjen sisältönestettä(pH n. 1) valui hermoihin ja aiheutti myös nikamien tulehtumisen. Nyt odottelen isoa leikkausta ja kipu on ainainen seuralainen.Mulla joudutaan ottaan välilevyjä 2 kpl kokonaan pois ja korvaamaan ne keinomateriaalilla, niin pahaks pääsi.

Tiedän kyllä, että on lähes mahdotonta vähentää treenaamista, siksihän se pääseekin niin pahaksi!

• mies 25

Kun sulla noin pahasti on asiat ni onko sulla selkä kovin kipeä?
        Mul on varsinki viime yön jälkee kun pistin tyynyn alaselän alle, selkä lähes täysin terve.
        Huomas selvän eron eiliseen, mut kun välil istun koneen ääres vähä kumaras pitkän aikaa ni sillohan se rupee puutuu, mut niihän se tekee monilla muillakin.
        Normaalisti ilman näitä episodeja mun selkä on ihan terve, eikä haittaa elämää, eli vain tällaisten kovien nostojen jälkeen sillon kun se joskus "napsahtaa" niin tulee ongelmia.
        Jos jotain pahempaa ois ni en kai pystyis normaalisti ilman kipuja elämää.
        Ja viimeks kiropraktikko sanoi et selkä tuli kuntoon eikä mitään poikkeavaa näkynyt ja tosiaa sen käynnin jälkeen selkä oli hyvä.
        Täst lähin aion salilla ottaa varovasti kaikki liikkeet etenkin selälle käyvät.
        Eihän selän pitäs tästä paheta jos otan rauhallisesti ja pärjään ilman kipuja eteenpäin?

• pepe
        mies 25 kirjoitti:

Kun sulla noin pahasti on asiat ni onko sulla selkä kovin kipeä?
        Mul on varsinki viime yön jälkee kun pistin tyynyn alaselän alle, selkä lähes täysin terve.
        Huomas selvän eron eiliseen, mut kun välil istun koneen ääres vähä kumaras pitkän aikaa ni sillohan se rupee puutuu, mut niihän se tekee monilla muillakin.
        Normaalisti ilman näitä episodeja mun selkä on ihan terve, eikä haittaa elämää, eli vain tällaisten kovien nostojen jälkeen sillon kun se joskus "napsahtaa" niin tulee ongelmia.
        Jos jotain pahempaa ois ni en kai pystyis normaalisti ilman kipuja elämää.
        Ja viimeks kiropraktikko sanoi et selkä tuli kuntoon eikä mitään poikkeavaa näkynyt ja tosiaa sen käynnin jälkeen selkä oli hyvä.
        Täst lähin aion salilla ottaa varovasti kaikki liikkeet etenkin selälle käyvät.
        Eihän selän pitäs tästä paheta jos otan rauhallisesti ja pärjään ilman kipuja eteenpäin?

sulla on selvästikin välilevynpullistuma siellä selässä. suosittelen, että jätät ne kovemmat nostot vähän vähemmälle siellä salilla ja teet kevyemmillä painoilla pidempiä sarjoja, koska toi selkä voi mennä aika pahaankin kuntoon ja huonoimmassa tapauksessa päädyt leikkauspöydälle!

• mies 25
        pepe kirjoitti:

sulla on selvästikin välilevynpullistuma siellä selässä. suosittelen, että jätät ne kovemmat nostot vähän vähemmälle siellä salilla ja teet kevyemmillä painoilla pidempiä sarjoja, koska toi selkä voi mennä aika pahaankin kuntoon ja huonoimmassa tapauksessa päädyt leikkauspöydälle!

Olen ajatellut samaa ja olenkin jo aiemmin lopettanut kyykyt ja vedon kokonaan vuosi sitten.
        Viimeksi tuo tapaus sattuikin prässissä, missä sen ei luulisi tapahtuvan, mutta tosiaan taisi olla liian jyrkässä kulmassa selkänoja ja laskin painot liian alas.
        Yleisestikin teen liikkeet puhtaasti, mutta nyt tarvii olla erityisen tarkkana.
        Tosta välilevyn pullistumasta vielä, niin miten sen saa kuntoon?
        Saako sen kuntoon kiropraktikolla tai naprapaatilla, jos siel vaik kuvais selän?
        Olen kerran käyny kiropraktikolla ennen tätä viimistä selän tapausta, niin mulle sanottiin selän menevän luultavasti kerralla kuntoon, eikä ainakaan mistään vakavammasta näkynyt merkkiä ja selkä tulikin sillon kuntoon, mut nyt tään viimisen tapauksen jälkeen selkään ehkä jäi korjattavaa?
        Tarkotan et oisko se kiropraktikko huomannut sillo mahdollisen pullistuman?
        Selkää ei sillon kuvattu.

• Mirri
        mies 25 kirjoitti:

Olen ajatellut samaa ja olenkin jo aiemmin lopettanut kyykyt ja vedon kokonaan vuosi sitten.
        Viimeksi tuo tapaus sattuikin prässissä, missä sen ei luulisi tapahtuvan, mutta tosiaan taisi olla liian jyrkässä kulmassa selkänoja ja laskin painot liian alas.
        Saako sen kuntoon kiropraktikolla tai naprapaatilla, jos siel vaik kuvais selän?
        Olen kerran käyny kiropraktikolla ennen tätä viimistä selän tapausta, niin mulle sanottiin selän menevän luultavasti kerralla kuntoon, eikä ainakaan mistään vakavammasta näkynyt merkkiä ja selkä tulikin sillon kuntoon, mut nyt tään viimisen tapauksen jälkeen selkään ehkä jäi korjattavaa?

Välilevynrepeämää ei kohdallani huomattu, ennenkuin magneettikuvauksessa. Juurioireita ei ollut.On tärkeää, että pääsee nimenomaan magneettiin, ls-ranka ei näytä tässä tapauksessa mitään.Oman selkäni kans pärjäisi, jos makoilisin vain sängyssä, enkä liikkuisi ollenkaan. Älä anna selkäsi päästä niin pahaksi kuin esim verkkoklinikan kipu-keskusteluryhmän henkilöillä on. On myös kysymys myös toimeentulosta, kuten siellä huomaat.

Lääkärit todennäköisesti vähättelevät vaivaasi, lukeehan yleislääkärin käsikirjassakin, että pitää antaa selkäpotilaalle positiivinen viesti. Itse sain tosi pitkään tk-lääkäreiltä näitä positiivisia viestejä, kunnes pääsin fysiatrille ja sain erittäin negatiivisen viestin. Ja nyt sitten odotellaan leikkausta.

• pepe
        mies 25 kirjoitti:

kyl toi prässikin on alaselkää rasittava liike, suosittelisin et jos haluat tehdä prässiä niin teet yhdellä jalalla kerrallaan niin se ei ehkä rasita alaselkää niin paljon.
        Luulisin, että kiropraktikko voi saada selän ainakin väliaikaisesti kuntoon jos siellä on hermo puristuksissa, mutta jos siellä on pullistuma niin en usko, että se tulee kerralla kuntoon. Pullistumat näkyy sitten vaan magneettikuvauksissa.
        Välilevynpullistuma voi vetäytyä ajan kanssa, mut vaikka se oliskin siellä koko ajan niin se voi olla lähes oireeton kunhan välttää vääränlaisia liikkeita (nostoliikkeet) ja pitkiä istumisia huonossa asennossa. Kivut saa pysymään poissa aktiivisella liikunnan harrastamisella ja vahvistamalla selkä- ja vatsalihaksia.
        Itselläni todettiin kolme pullistumaa yli neljä vuotta sitten ja suht hyvin olen pärjännyt ilman leikkaushoitoa, tosin niitä huonompiakin ajanjaksoja tulee välillä...

• edi
        pepe kirjoitti:

kyl toi prässikin on alaselkää rasittava liike, suosittelisin et jos haluat tehdä prässiä niin teet yhdellä jalalla kerrallaan niin se ei ehkä rasita alaselkää niin paljon.
        Luulisin, että kiropraktikko voi saada selän ainakin väliaikaisesti kuntoon jos siellä on hermo puristuksissa, mutta jos siellä on pullistuma niin en usko, että se tulee kerralla kuntoon. Pullistumat näkyy sitten vaan magneettikuvauksissa.
        Välilevynpullistuma voi vetäytyä ajan kanssa, mut vaikka se oliskin siellä koko ajan niin se voi olla lähes oireeton kunhan välttää vääränlaisia liikkeita (nostoliikkeet) ja pitkiä istumisia huonossa asennossa. Kivut saa pysymään poissa aktiivisella liikunnan harrastamisella ja vahvistamalla selkä- ja vatsalihaksia.
        Itselläni todettiin kolme pullistumaa yli neljä vuotta sitten ja suht hyvin olen pärjännyt ilman leikkaushoitoa, tosin niitä huonompiakin ajanjaksoja tulee välillä...

välilevnpullistumassahan lanneranka ei kestä juurikaan taivutusta koska silloin välilevy pullistuu vain enemmän, ja jos vielä raskaita jalkatreenejä tekee niin vaara on vielä suurempi,puristus on vielä kovempi, prässissäkin on huolehdittava että lantio pysyy tiukasti kiinni selkänojassa koko ajan jolloin selkä ei pyöristy, varsinkin liian syviä prässejä on varottava sillä tällöin alaselkä tahtoo lähteä pyöristymään helposti kun laskee kelkan syvään, ei hyvä välilevylle...
        ja muussakin toiminnassa alaselän asennosta huolehtiminen on jatkon kannalta tärkeää, nostoissa ym. kumarteluissa, jalkoja käyttäen nostot eikä selällä, ym.

• mies 25
        edi kirjoitti:

välilevnpullistumassahan lanneranka ei kestä juurikaan taivutusta koska silloin välilevy pullistuu vain enemmän, ja jos vielä raskaita jalkatreenejä tekee niin vaara on vielä suurempi,puristus on vielä kovempi, prässissäkin on huolehdittava että lantio pysyy tiukasti kiinni selkänojassa koko ajan jolloin selkä ei pyöristy, varsinkin liian syviä prässejä on varottava sillä tällöin alaselkä tahtoo lähteä pyöristymään helposti kun laskee kelkan syvään, ei hyvä välilevylle...
        ja muussakin toiminnassa alaselän asennosta huolehtiminen on jatkon kannalta tärkeää, nostoissa ym. kumarteluissa, jalkoja käyttäen nostot eikä selällä, ym.

Aikoinaan, kolme vuotta sitten nostin kyykystä 180 kilolla sarjoja parhaimmillaan, sellaisia kutosia, en sen pienempiä sarjoja jaloille tehnyt etten joutuisi käyttämään liian isoja painoja, joka esim. selälle ei tee hyvää.
        Mäkin tein niin sanottuja reisi kyykkyjä, eli selkä oli suorassa ja notkolla taaksepäin.
        Mut sit jossain vaiheessa selkä ei tykännyt tälläsistä liikkeistä ja lopetin kyykyt vallan, kun en malttanut tehdä kyykkyä vain jollain 100-120 kilolla kovin pitkiä sarjoja.
        Kyykyssähän yli kympin sarjat rupee käymään kovin kestävyyden päälle ja isot reidet varsinkin menee nopeesti maitohapoille.
        Vetoa kokeilin vielä uudestaan kyykyn lopettamisen jälkeen, mutta siinä kävi sitten sama homma kun kädet ei pitäny tarpeeks ja sittehä selkä pääsee pyöristyy, joten senkin liikkeen lopetin vallan.
        Jos mul olis se pullistuma ni kannattaisko käydä kiropraktikolla, kun hiuka sellane tunne on välil et lantion kohdalt pitäs pistää jokin paikoilleen?
        Mullakin on naksuva selkä, varsinkin aamulla se kääntelemällä naksuu, mut eihä sitä itse niin hyvin saa, eikä joka kohdasta, mitä nämä ammattilaiset.
        Nykyään treenaan alaselkää ja vatsaa joka päivä.
        Selkää makaamalla vatsallani lattialla ja kädet niskan takana nostaen useita kertoja yläkehoa niin paljon kun nousee ja vastapainoksi teen vatsaa sit-up liikkeellä polvet koukussa.

• pepe
        mies 25 kirjoitti:

Aikoinaan, kolme vuotta sitten nostin kyykystä 180 kilolla sarjoja parhaimmillaan, sellaisia kutosia, en sen pienempiä sarjoja jaloille tehnyt etten joutuisi käyttämään liian isoja painoja, joka esim. selälle ei tee hyvää.
        Mäkin tein niin sanottuja reisi kyykkyjä, eli selkä oli suorassa ja notkolla taaksepäin.
        Mut sit jossain vaiheessa selkä ei tykännyt tälläsistä liikkeistä ja lopetin kyykyt vallan, kun en malttanut tehdä kyykkyä vain jollain 100-120 kilolla kovin pitkiä sarjoja.
        Kyykyssähän yli kympin sarjat rupee käymään kovin kestävyyden päälle ja isot reidet varsinkin menee nopeesti maitohapoille.
        Vetoa kokeilin vielä uudestaan kyykyn lopettamisen jälkeen, mutta siinä kävi sitten sama homma kun kädet ei pitäny tarpeeks ja sittehä selkä pääsee pyöristyy, joten senkin liikkeen lopetin vallan.
        Jos mul olis se pullistuma ni kannattaisko käydä kiropraktikolla, kun hiuka sellane tunne on välil et lantion kohdalt pitäs pistää jokin paikoilleen?
        Mullakin on naksuva selkä, varsinkin aamulla se kääntelemällä naksuu, mut eihä sitä itse niin hyvin saa, eikä joka kohdasta, mitä nämä ammattilaiset.
        Nykyään treenaan alaselkää ja vatsaa joka päivä.
        Selkää makaamalla vatsallani lattialla ja kädet niskan takana nostaen useita kertoja yläkehoa niin paljon kun nousee ja vastapainoksi teen vatsaa sit-up liikkeellä polvet koukussa.

ois kyl hyvä ensin selvittää mitä siellä selässä on vialla, koska kiropraktikko ei välttämättä auta vaan voi jopa pahentaa tilanneta, mut voihan tietty olla et se menee sillä kuntoon. voisit tietty kokeilla ensin hierontaa ja jotain lihaksia relaksoivaa lääkettä meinaan jos siellä on esim joku hermo puristuksissa niin sen vois saada noillaki kuntoon... (ainaki väliaikasest)
        noista vatsoista piti vielä sanoo sen verran et kannattaa ehkä kokeilla jotai muitaki vatsaliikkeitä, joissa rasitus tulee enemmän vatsalihaksille eikä selkä rasitu.

• edi
        pepe kirjoitti:

ois kyl hyvä ensin selvittää mitä siellä selässä on vialla, koska kiropraktikko ei välttämättä auta vaan voi jopa pahentaa tilanneta, mut voihan tietty olla et se menee sillä kuntoon. voisit tietty kokeilla ensin hierontaa ja jotain lihaksia relaksoivaa lääkettä meinaan jos siellä on esim joku hermo puristuksissa niin sen vois saada noillaki kuntoon... (ainaki väliaikasest)
        noista vatsoista piti vielä sanoo sen verran et kannattaa ehkä kokeilla jotai muitaki vatsaliikkeitä, joissa rasitus tulee enemmän vatsalihaksille eikä selkä rasitu.

eli magneettikuvat ym. tutkimukset ensin, kiropraktikkokin haluaa tietää mitä sieltä löytyy kuvien perusteella, ennen kuin alkaa naksauttelemaan, ja kyllä hän osaa arvioida tilanteen pystyykö jotenkin auttamaan vai ei, itse en antaisi kenenkään muun naksautella selkääni kuin kiropraktikon jos mulla olisi säteilyoireita jalkoihin, taitavat olla pätevintä porukkaa kuitenkin siihen hommaan,

jos on pelkkä mekaaninen ongelma niin kiropraktikko saa sen aukaistua kyllä, mutta jos välilevy on revennyt niin sitä ei voi erkkikään korjata hetkessä, se vaatii kuukausia alkaakseen kestämään rasitusta ja tällöin oltava varovainen ja hoivattava selkää ja annettava sen rauhassa parantua, kiropraktikko voi kuitenkin helpottaa ja poistaa turhaa painetta välilevyltä aukaisemalla nivellukkoja nikamista, jolloin paraneminen helpottuu,
        hyvä ois varmaan että saisit ohjantaa selkäsi käyttöön ja lisää keinoja selkäsi omatoimiseen hoitamiseen, hakeudu esim. fysioterapeutin ohjaukseen josko sieltä saisit neuvoja, olethan jo vuosia oireillut ja lienetkö saanut mitään ohjeita, selkäongelmiin liittyy niin paljon monenlaista huomioitavaa asiaa ettet niitä luultavasti kaikkia itse ole hoksannut vieläkään.

• mies 25
        edi kirjoitti:

eli magneettikuvat ym. tutkimukset ensin, kiropraktikkokin haluaa tietää mitä sieltä löytyy kuvien perusteella, ennen kuin alkaa naksauttelemaan, ja kyllä hän osaa arvioida tilanteen pystyykö jotenkin auttamaan vai ei, itse en antaisi kenenkään muun naksautella selkääni kuin kiropraktikon jos mulla olisi säteilyoireita jalkoihin, taitavat olla pätevintä porukkaa kuitenkin siihen hommaan,

jos on pelkkä mekaaninen ongelma niin kiropraktikko saa sen aukaistua kyllä, mutta jos välilevy on revennyt niin sitä ei voi erkkikään korjata hetkessä, se vaatii kuukausia alkaakseen kestämään rasitusta ja tällöin oltava varovainen ja hoivattava selkää ja annettava sen rauhassa parantua, kiropraktikko voi kuitenkin helpottaa ja poistaa turhaa painetta välilevyltä aukaisemalla nivellukkoja nikamista, jolloin paraneminen helpottuu,
        hyvä ois varmaan että saisit ohjantaa selkäsi käyttöön ja lisää keinoja selkäsi omatoimiseen hoitamiseen, hakeudu esim. fysioterapeutin ohjaukseen josko sieltä saisit neuvoja, olethan jo vuosia oireillut ja lienetkö saanut mitään ohjeita, selkäongelmiin liittyy niin paljon monenlaista huomioitavaa asiaa ettet niitä luultavasti kaikkia itse ole hoksannut vieläkään.

Selkä on nyt jo aika hyvä, tänään treenasin ensimmäistä kertaa vajaa kaks viikkoo sit lauantaina sattuneen tapauksen jälkeen.
        Treenasin käsiä ja tällä kertaa tein liikkeet super puhtaasti (ennen puhtaasti) ja tiputinkin hiukan painoja hauis käännössä.
        Selkä ei kärsinyt yhtään, pikemminkin parani.
        Pari päivää sitten kun juoksin hiukan, niin muuten ei hämminkii, mut ihan täysil kun koitti juosta ni rupes kirpasee, mut 90% tehol pysty juoksee hyvin.
        Naprapaatti sano et hän haluis kattoo selkääni, eikä käskeny käydä lääkärin kautta.
        Eihän näillä ammattilaisilla satu vahinkoja, eri asia on ne amatööri niksauttajat, mut lääkäri sivuillakin luki et nää on täysin riskittömii ja he tietää mitä tekee.
        Tää naprapaatti hierois kans ja käynti kestää reilu piol tuntii.
        Eli pitäs uskaltaa mennä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe