Mitä eroa?

polttoöljyssä

Tankkasin tässä yönä eräänä vahingossa polttoöljyä dieselin sijasta, kun olivat letkut vierekkäin. Onko niissä aineissa muuta kuin hinta ja väriero? Kaikenlaisia kauhutarinoita kuulee roimista sakoista/veroista jos "narahtaa". Itse en ole ikinä nähnyt polttoaineita tarkistettavan missään ja tulee ja on tullut oltua tienpäällä kerran jos toisenkin.

11

31342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo

      Polttoöljyn ja Dieselöljyn ero on tuo hinta, väri ja myöskin merkkiaineena furfuraali. Muuten nuo ovat samalta tuotantolinjalta peräisin.

      Suosittelisin lämpimästi että tankkaat naftaa ja VAIHDAT polttoaineensuodattimen ja mikäli autossasi on vedenerotin sakkakuppeineen tyhjennät myös sen. Nimittäin polttoöljyllä ajamisesta kiinni jääminen ei ole ilmaista. Furfuraalia jää vähän suodattimeen.

      Minultakaan ei koskaan ole polttoainetta tarkistettu, mutta kerta se on ensimmäinenkin jos niin käy.

    • 1223

      voi selvitä 10.000e sakoilla. Voi olla ettei riitäkään. Laskevat takautuvasti.
      Enää ei ole furfuraalia, kun se punainen väri korvannut sen.
      Huuhtelua on tiedossa. Polttoöljy ei sovi uudempii korkepainedieseliin. Vanhemmissa toimii.

      • Joku vaan...

        "Polttoöljy ei sovi uudempii korkepainedieseliin. Vanhemmissa toimii."

        Ota kuitenkin huomioon, ettei tuo edellinen tankannut autoaan lämmitys-polttoöljyllä.

        Nykyinen lämmityspolttoöljy ei sovi sen enempää vanhoihin kuin uusiinkaan diisseleihin.

        Katsos kun, toisin kuin yleisesti luullaan, niin nykyinen lämmitysöljy ei ole edes yhtä hyvää kuin entinen polttoöljy. Vanha kunnon polttoöljy olisi käynyt polttoaineeksi myös uusissa "korkeapaine" dieseleissä.

        Ja juuri tämän takia nykyään on olemassa kahdenlaista polttoöljyä, on sitä mitä käytetään lämmitykseen, eli sitä mikä ei käy moottoreihin, ei vanhoihin eikä uusiin. Ja sitten on sitä "moottori-polttoöljyä", mikä on ihan samaa kuin diisselikin, paitsi että siinä on vähän erilainen vero, ja sen takia se on merkitty merkkiaineella.

        Huoltoaseman mittareista ei saa lämmitys-polttoöljyä, huoltoaseman mittareista saatava polttoöljy on ihan samaa kuin dieselikin, paitsi että siinä on se merkkiaine.

        Eli juttusi uudemmista korkeapaine dieseleistä on ihan turhaa pelottelua. Jo senkin takia, ettei kysyjä ole mitenkään voinut erehtyä tankkaamaan lämmityspolttoöljyä.

        Alkuperäinen kysymys kuului näin:

        "Onko niissä aineissa muuta kuin hinta ja väriero?"

        Ja tässä vastaus:

        Ei.

        Hintaero johtuu siitä, että polttoöljyn verotus on lievempää kuin muilla polttoaineilla. Ja kiertäen siitä johtuu myös väriero. Nimittäin, harvalla olisi niin paljon moraalista selkärankaa, että maksaisi dieselistä, jos polttoöljyn käyttö ei näkyisi millään tavalla. Eli se väri on siellä verottajaa varten.


      • Reijo
        Joku vaan... kirjoitti:

        "Polttoöljy ei sovi uudempii korkepainedieseliin. Vanhemmissa toimii."

        Ota kuitenkin huomioon, ettei tuo edellinen tankannut autoaan lämmitys-polttoöljyllä.

        Nykyinen lämmityspolttoöljy ei sovi sen enempää vanhoihin kuin uusiinkaan diisseleihin.

        Katsos kun, toisin kuin yleisesti luullaan, niin nykyinen lämmitysöljy ei ole edes yhtä hyvää kuin entinen polttoöljy. Vanha kunnon polttoöljy olisi käynyt polttoaineeksi myös uusissa "korkeapaine" dieseleissä.

        Ja juuri tämän takia nykyään on olemassa kahdenlaista polttoöljyä, on sitä mitä käytetään lämmitykseen, eli sitä mikä ei käy moottoreihin, ei vanhoihin eikä uusiin. Ja sitten on sitä "moottori-polttoöljyä", mikä on ihan samaa kuin diisselikin, paitsi että siinä on vähän erilainen vero, ja sen takia se on merkitty merkkiaineella.

        Huoltoaseman mittareista ei saa lämmitys-polttoöljyä, huoltoaseman mittareista saatava polttoöljy on ihan samaa kuin dieselikin, paitsi että siinä on se merkkiaine.

        Eli juttusi uudemmista korkeapaine dieseleistä on ihan turhaa pelottelua. Jo senkin takia, ettei kysyjä ole mitenkään voinut erehtyä tankkaamaan lämmityspolttoöljyä.

        Alkuperäinen kysymys kuului näin:

        "Onko niissä aineissa muuta kuin hinta ja väriero?"

        Ja tässä vastaus:

        Ei.

        Hintaero johtuu siitä, että polttoöljyn verotus on lievempää kuin muilla polttoaineilla. Ja kiertäen siitä johtuu myös väriero. Nimittäin, harvalla olisi niin paljon moraalista selkärankaa, että maksaisi dieselistä, jos polttoöljyn käyttö ei näkyisi millään tavalla. Eli se väri on siellä verottajaa varten.

        Kyllä niissä on muutakin eroa. Työkone moottoreiden ruiskutus järjestelmien kehitys on johtanut siihen että toisiin suositellaan käytettäväksi dieseliä löpön sijaan. (Suomessa tosin polttoöljy on vähä rikistä verrattuna mitä muualta euroopasta löytyy) Henkilö- ja kuorma-auto puolella vaatimukset ovat paljon kovemmat polttoaineen laadun suhteen. Polttoöljy ei todellakaan ole samaa ainetta kuin dieseli.


      • öljyautokuski
        Reijo kirjoitti:

        Kyllä niissä on muutakin eroa. Työkone moottoreiden ruiskutus järjestelmien kehitys on johtanut siihen että toisiin suositellaan käytettäväksi dieseliä löpön sijaan. (Suomessa tosin polttoöljy on vähä rikistä verrattuna mitä muualta euroopasta löytyy) Henkilö- ja kuorma-auto puolella vaatimukset ovat paljon kovemmat polttoaineen laadun suhteen. Polttoöljy ei todellakaan ole samaa ainetta kuin dieseli.

        kyl se vaan on samaa paskaa molemmat, löpöön laitetaan vaan se väri aine sekaan ja on muuten tehosaa. mut jos laitat löpöä kesällä 1000l vaaleaan muovi tankkiin ni väri on kohta sielä pohjala


      • Joku vaan...
        Reijo kirjoitti:

        Kyllä niissä on muutakin eroa. Työkone moottoreiden ruiskutus järjestelmien kehitys on johtanut siihen että toisiin suositellaan käytettäväksi dieseliä löpön sijaan. (Suomessa tosin polttoöljy on vähä rikistä verrattuna mitä muualta euroopasta löytyy) Henkilö- ja kuorma-auto puolella vaatimukset ovat paljon kovemmat polttoaineen laadun suhteen. Polttoöljy ei todellakaan ole samaa ainetta kuin dieseli.

        "Työkone moottoreiden ruiskutus järjestelmien kehitys on johtanut siihen että toisiin suositellaan käytettäväksi dieseliä löpön sijaan."

        Näin on. Mutta vain jos "löpöllä" tarkoitetaan "lämmityspolttoöljyä".

        Sen lisäksi on olemassa vielä "moottoripolttoöljyä". Ja se on ihan sitä samaa ainetta kuin diisselikin, paitsi että siinä on sitä väriä, ja vähemmän veroa.

        Lämmitysöljyä ei edes saa huoltoasemien mittareista, joten sitä ei voi tankata vahingossa.... Huoltoasemilla myydään nykyään vain moottoripolttoöljyä, ja se sopii teknisessä mielessä vaikka uusimpiin diesel-henkilöautoihin. Tosin jos verottaja kuulee tuosta, niin...

        Eli lämmitysöljyä ei saa enää käyttää työkoneissa, ja henkilökohtaisesti minä en suosittelisi lämmitysöljyä edes niihin vanhempiin koneisiin.

        Tämä siksi, että minä olen melko varma siitä, ettei lämmityspolttoöljy ole sitä samaa ainetta kuin vielä muutama vuosi sitten. Syy siihen miksi uusiin koneisiin vaaditaan uutta polttoainetta, ja vanhoihin ei on siinä, ettei kukaan osannut joskus 50-luvulla kuvitella, että 50 vuotta myöhemmin polttoöljy on huonompaa kuin silloin. Tämän vuoksi ei mistään majurin ohjekirjassa vaadita käyttämään moottorikäyttöön tarkoitettuja polttoaineita.

        Uusien koneiden ohjekirjat ja suositukset on tehty TIETÄEN, että polttoöljy on huonompaa kuin ennen, ja siksi moottoripolttoöljyä osataan niissä vaatia.

        Uusien koneiden vaatimustaso on varmasti noussut joka suhteessa... Ja voi olla, että uusi moottoripolttoöljy on parempaa kuin vanha polttoöljy. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että vanha polttoöljykin oli parempaa kuin uusi lämmityspolttoöljy.

        Uusi lämmityspolttoöljy on entistä huonompaa (voitelevuudeltaan) siksi että vaatimukset rikkipitoisuuksista ovat kiristyneet ja rikinpoisto heikentää voitelevuutta. Moottoripolttoaineilla voitelevuuden heikkenemistä ei voida sallia, joten niihin lisätään sopivia lisäaineita puutteiden korjaamiseksi.

        Mutta öljypolttimille uusi lämmityspolttoöljy on riittävän hyvää, eikä mitään voitelevuutta parantavia lisäaineita tarvita.

        Lyhesti sanottuna: Moottoripolttoöljy ja dieselöljy ovat moottoreita varten, ja soveltuvat moottorikäyttöön. Lämmityspolttoöljy on vain lämmitystä, eli öljypolttimia varten, eikä sen käyttöä voida suositella mihinkään muuhun tarkoitukseen.


      • Reijo
        Joku vaan... kirjoitti:

        "Työkone moottoreiden ruiskutus järjestelmien kehitys on johtanut siihen että toisiin suositellaan käytettäväksi dieseliä löpön sijaan."

        Näin on. Mutta vain jos "löpöllä" tarkoitetaan "lämmityspolttoöljyä".

        Sen lisäksi on olemassa vielä "moottoripolttoöljyä". Ja se on ihan sitä samaa ainetta kuin diisselikin, paitsi että siinä on sitä väriä, ja vähemmän veroa.

        Lämmitysöljyä ei edes saa huoltoasemien mittareista, joten sitä ei voi tankata vahingossa.... Huoltoasemilla myydään nykyään vain moottoripolttoöljyä, ja se sopii teknisessä mielessä vaikka uusimpiin diesel-henkilöautoihin. Tosin jos verottaja kuulee tuosta, niin...

        Eli lämmitysöljyä ei saa enää käyttää työkoneissa, ja henkilökohtaisesti minä en suosittelisi lämmitysöljyä edes niihin vanhempiin koneisiin.

        Tämä siksi, että minä olen melko varma siitä, ettei lämmityspolttoöljy ole sitä samaa ainetta kuin vielä muutama vuosi sitten. Syy siihen miksi uusiin koneisiin vaaditaan uutta polttoainetta, ja vanhoihin ei on siinä, ettei kukaan osannut joskus 50-luvulla kuvitella, että 50 vuotta myöhemmin polttoöljy on huonompaa kuin silloin. Tämän vuoksi ei mistään majurin ohjekirjassa vaadita käyttämään moottorikäyttöön tarkoitettuja polttoaineita.

        Uusien koneiden ohjekirjat ja suositukset on tehty TIETÄEN, että polttoöljy on huonompaa kuin ennen, ja siksi moottoripolttoöljyä osataan niissä vaatia.

        Uusien koneiden vaatimustaso on varmasti noussut joka suhteessa... Ja voi olla, että uusi moottoripolttoöljy on parempaa kuin vanha polttoöljy. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että vanha polttoöljykin oli parempaa kuin uusi lämmityspolttoöljy.

        Uusi lämmityspolttoöljy on entistä huonompaa (voitelevuudeltaan) siksi että vaatimukset rikkipitoisuuksista ovat kiristyneet ja rikinpoisto heikentää voitelevuutta. Moottoripolttoaineilla voitelevuuden heikkenemistä ei voida sallia, joten niihin lisätään sopivia lisäaineita puutteiden korjaamiseksi.

        Mutta öljypolttimille uusi lämmityspolttoöljy on riittävän hyvää, eikä mitään voitelevuutta parantavia lisäaineita tarvita.

        Lyhesti sanottuna: Moottoripolttoöljy ja dieselöljy ovat moottoreita varten, ja soveltuvat moottorikäyttöön. Lämmityspolttoöljy on vain lämmitystä, eli öljypolttimia varten, eikä sen käyttöä voida suositella mihinkään muuhun tarkoitukseen.

        Ei täällä kai ole kukaan muu puhunut lämmityspolttoöljystä kuin sinä. Seuraava teksti on suora lainaus nesteen sivuilta. Dieseloppaasta vuodelta 2002. Epäilen että Neste ei ole vielä siirtynyt rikittömään moottoripolttoöljyyn koska se ei sitä mainosta millään tavalla. Dieselin rikittömyyttä mainostetaan kuitenkin suuresti. Ja rikki on se paha sana uusissa autoissa.


        "Kevyet polttoöljyt
        Kevyet polttoöljyt ja dieselpolttoaineet olivat koostumukseltaan samanlaisia vuoteen 1993 saakka. Erona oli
        vain kevyeen polttoöljyyn lisätty väri ja merkkiaine, jotta sitä ei käytettäisi autoissa dieselpolttoaineen sijas-ta.
        Viime vuosina dieselpolttoaineiden laatua on parannettu pakokaasupäästöjen vähentämiseksi. Kevyessä
        polttoöljyssä saa EU:ssa ja Suomessa edelleen olla rikkiä jopa 0,2 %, mutta sitä vastaavaa dieselpolttoainetta
        ei ole saanut myydä edes tavallisena laatuna vuoden 1996 jälkeen. Työkoneiden ja veneiden polttoaineena
        kevyt polttoöljy on sallittu ja yleisesti käytössä, koska se on selvästi dieselpolttoainetta halvempaa.
        Fortumin polttoöljyjen rikkipitoisuus on alle 0,2 %. On syytä huomata, että kevyen polttoöljyn tavallinen
        talvilaatu ei kestä yhtä hyvin pakkasta kuin citydieselin talvilaatu DIC –29/34. Mikäli kevyttä polttoöljyä
        tarvitaan työkoneissa kovissa pakkasissa, on syytä käyttää rikitöntä polttoöljyä. Niiden rikki- ja aromaatti-pitoisuus
        ovat pienempiä ja setaaniluku parempi (vastaavat koostumukseltaan citydieseleitä), minkä vuoksi
        niitä kannattaa käyttää myös silloin kun pakokaasuista on haittaa (esim. trukit sisäkäytössä ja kaivosajoneu-vot)."


      • Joku vaan...
        Reijo kirjoitti:

        Ei täällä kai ole kukaan muu puhunut lämmityspolttoöljystä kuin sinä. Seuraava teksti on suora lainaus nesteen sivuilta. Dieseloppaasta vuodelta 2002. Epäilen että Neste ei ole vielä siirtynyt rikittömään moottoripolttoöljyyn koska se ei sitä mainosta millään tavalla. Dieselin rikittömyyttä mainostetaan kuitenkin suuresti. Ja rikki on se paha sana uusissa autoissa.


        "Kevyet polttoöljyt
        Kevyet polttoöljyt ja dieselpolttoaineet olivat koostumukseltaan samanlaisia vuoteen 1993 saakka. Erona oli
        vain kevyeen polttoöljyyn lisätty väri ja merkkiaine, jotta sitä ei käytettäisi autoissa dieselpolttoaineen sijas-ta.
        Viime vuosina dieselpolttoaineiden laatua on parannettu pakokaasupäästöjen vähentämiseksi. Kevyessä
        polttoöljyssä saa EU:ssa ja Suomessa edelleen olla rikkiä jopa 0,2 %, mutta sitä vastaavaa dieselpolttoainetta
        ei ole saanut myydä edes tavallisena laatuna vuoden 1996 jälkeen. Työkoneiden ja veneiden polttoaineena
        kevyt polttoöljy on sallittu ja yleisesti käytössä, koska se on selvästi dieselpolttoainetta halvempaa.
        Fortumin polttoöljyjen rikkipitoisuus on alle 0,2 %. On syytä huomata, että kevyen polttoöljyn tavallinen
        talvilaatu ei kestä yhtä hyvin pakkasta kuin citydieselin talvilaatu DIC –29/34. Mikäli kevyttä polttoöljyä
        tarvitaan työkoneissa kovissa pakkasissa, on syytä käyttää rikitöntä polttoöljyä. Niiden rikki- ja aromaatti-pitoisuus
        ovat pienempiä ja setaaniluku parempi (vastaavat koostumukseltaan citydieseleitä), minkä vuoksi
        niitä kannattaa käyttää myös silloin kun pakokaasuista on haittaa (esim. trukit sisäkäytössä ja kaivosajoneu-vot)."

        Siis etkö todellakaan ole kuullut siitä, että nykyään on erilaatuisia polttoöljyjä?

        Tässä yksi lainaus:

        "Käytännön Maamies 1/2004
        53. vuosikerta

        Tavallista polttoöljyä
        ei kannata traktoriin tankata
        Moottoripolttoöljyä löytyy jokaiselta toimittajalta

        Traktoreissa ja työkoneissa käytettävän polttoaineen laatu pomppasi esiin reilu vuosi sitten, kun perinteinen polttoöljy ei enää kelvannutkaan uusiin traktoreihin. Alku oli sekavaa, kunnes öljy-yhtiöiden tuotetarjonta ja traktorivalmistajien vaatimukset vakiintuivat.

        Ehdoton moottoripolttoöljyn käyttövaatimus on käytännössä kaikilla koneilla, jotka täyttävät viimeisimmät pakokaasumääräykset. Korkeilla, perinteisiin ruiskutusjärjestelmiin nähden lähes kymmenkertaisella paineella toimivissa polttoaineen ruiskutusjärjestelmissä on ilmeinen vaurioriski heikkolaatuisella polttoöljyllä ajettaessa. Osa traktorivalmistajista on ottanut moottoripolttoöljyn käytön takuun edellytykseksi.

        Suomen markkinoilla olevat moottoripolttoöljyt ovat käytännössä rikitöntä dieselpolttoainetta, joka ylittää vaaditun tason kirkkaasti. Rikittömästä dieselpolttoaineesta saadaan kevyemmin verotettua moottoripolttoöljyä lisäämällä siihen furfuraalia ja yleiseurooppalaista merkkiainetta."

        Lisää osoitteesta: http://www.kaytannonmaamies.fi/01KM2004/po.html

        Tuolla sanotaan ihan selvällä suomenkielellä, että moottoripolttoöljy on ihan samaa kuin diisselikin.

        Googlella löytyy varmasti enemmänkin.

        "Seuraava teksti on suora lainaus nesteen sivuilta. Dieseloppaasta vuodelta 2002."

        No mikäli minä olen mitään ymmärtänyt, niin tuo moottoripolttoöljy asia on vielä melko uusi juttu, joten siitä ei välttämättä löydy mainintaa yli kaksi vuotta vanhasta oppaasta.

        "Epäilen että Neste ei ole vielä siirtynyt rikittömään moottoripolttoöljyyn koska se ei sitä mainosta millään tavalla."

        Missä luulet että polttoöljyjä mainostettaisiin? "maikkarillako"?


      • Joku vaan...
        Reijo kirjoitti:

        Ei täällä kai ole kukaan muu puhunut lämmityspolttoöljystä kuin sinä. Seuraava teksti on suora lainaus nesteen sivuilta. Dieseloppaasta vuodelta 2002. Epäilen että Neste ei ole vielä siirtynyt rikittömään moottoripolttoöljyyn koska se ei sitä mainosta millään tavalla. Dieselin rikittömyyttä mainostetaan kuitenkin suuresti. Ja rikki on se paha sana uusissa autoissa.


        "Kevyet polttoöljyt
        Kevyet polttoöljyt ja dieselpolttoaineet olivat koostumukseltaan samanlaisia vuoteen 1993 saakka. Erona oli
        vain kevyeen polttoöljyyn lisätty väri ja merkkiaine, jotta sitä ei käytettäisi autoissa dieselpolttoaineen sijas-ta.
        Viime vuosina dieselpolttoaineiden laatua on parannettu pakokaasupäästöjen vähentämiseksi. Kevyessä
        polttoöljyssä saa EU:ssa ja Suomessa edelleen olla rikkiä jopa 0,2 %, mutta sitä vastaavaa dieselpolttoainetta
        ei ole saanut myydä edes tavallisena laatuna vuoden 1996 jälkeen. Työkoneiden ja veneiden polttoaineena
        kevyt polttoöljy on sallittu ja yleisesti käytössä, koska se on selvästi dieselpolttoainetta halvempaa.
        Fortumin polttoöljyjen rikkipitoisuus on alle 0,2 %. On syytä huomata, että kevyen polttoöljyn tavallinen
        talvilaatu ei kestä yhtä hyvin pakkasta kuin citydieselin talvilaatu DIC –29/34. Mikäli kevyttä polttoöljyä
        tarvitaan työkoneissa kovissa pakkasissa, on syytä käyttää rikitöntä polttoöljyä. Niiden rikki- ja aromaatti-pitoisuus
        ovat pienempiä ja setaaniluku parempi (vastaavat koostumukseltaan citydieseleitä), minkä vuoksi
        niitä kannattaa käyttää myös silloin kun pakokaasuista on haittaa (esim. trukit sisäkäytössä ja kaivosajoneu-vot)."

        Traktorit-palstallakin (http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1000000000000021&subcat=96) on keskusteltu useampaankin kertaan lämmityspolttoöljyistä ja moottoripolttoöljyistä...

        Ja esimerkiksi hallituksen esityksessä 22 vuodelta 2004 mainitaan moottoripolttoöljy ja lämmityspolttoöljy erikseen:

        "Työkoneissa käytettävä moottoripolttoöljy

        Laatudirektiivin soveltamisalaa on vuonna 2003 laajennettu koskemaan myös liikkuvissa työkoneissa ja traktoreissa käytettävää moottoripolttoöljyä. Sen laatuvaatimukset on kuitenkin jätetty pitkälti jäsenvaltioiden päätösvaltaan toisin kuin liikennepolttoaineiden. Laatudirektiivin vähimmäisvaatimuksen mukaan moottoripolttoöljyssä saa olla rikkiä enintään 2 000 milligrammaa kiloa kohden. Tätä vaatimusta tiukennetaan vuoden 2008 alusta 1 000 milligrammaan. Jäsenvaltiot voivat kuitenkin edellyttää näiltä polttoaineilta alempaa rikkipitoisuutta tai vaatia työkoneissa käytettävältä polttoaineelta samaa rikkipitoisuutta kuin autoissa käytettävältä dieselöljylaadulta.

        Laatuvaatimusasetuksen mukaan Suomessa markkinoille luovutettavan moottoripolttoöljyn 1 000 milligramman rikkipitoisuusraja tuli voimaan vuoden 2004 alusta. Vuoden 2005 alusta Suomessa markkinoille luovutettava liikkuvissa työkoneissa käytettävä moottoripolttoöljy saa sisältää rikkiä enintään 50 milligrammaa kiloa kohden. Asetuksessa ei kuitenkaan dieselöljyn tavoin vaadita enintään 10 milligramman raja-arvon täyttävän moottoripolttoöljylaadun saattamista markkinoille.

        Työkoneiden pakokaasuvaatimukset tulevat voimaan autojen raja-arvoja vastaavina käytännössä noin viiden vuoden viiveellä, joten työkonepolttoaineiden rikkipitoisuuden alentaminen ei ole yhtä kiireellistä kuin autojen polttoaineiden. Kuitenkin jo nyt uusimmat työkonemoottorit ovat yhtä kehittyneitä kuin autojen moottorit, joten myös työkoneissa polttoaineen setaaniluku, voitelevuus ja puhtaus ovat moottorin toimivuuden ja kestävyyden kannalta tärkeitä. Lämmityskäyttöön tarkoitetut kevytpolttoöljylaadut eivät vastaa nykyaikaiselle moottoripolttoaineelle asetettuja vaatimuksia, jonka vuoksi markkinoille on syntynyt kysyntää työkoneissa ja traktoreissa käytettävälle diesellaatuiselle moottoripolttoöljylle. Kun toisaalta lämmitykseen käytettävää kevyttä polttoöljyä on kustannussyistä turha prosessoida ja lisäaineistaa samalla tavalla kuin moottoripolttoöljyä, ovat moottoripolttoöljyn ja lämmitykseen käytettävän kevyen polttoöljyn laadut käytännössä alkaneet eriytyä toisistaan. On oletettavaa, että kehitys jatkuu tämän suuntaisena. Lämmityskäyttöön tarkoitettua tuotetta voidaan kehittää kyseiseen tarkoitukseen paremmin soveltuvaksi, jolloin voidaan luopua sen voitelevuuteen ja setaaniarvoon liittyvistä ominaisuuksista ja tarpeen mukaan lisätä esimerkiksi palamista tehostavia lisäaineita. Vastaavasti erityisesti moottorikäyttöön tarkoitettu polttoaine saadaan paremmin vastaamaan moottorivalmistajien vaatimia ominaisuuksia, jolloin esimerkiksi takuuehtojen täyttymistä ei tarvitse kyseenalaistaa käytetyn polttoaineen perusteella."

        Lisätietoja osoitteesta : http://www.finlex.fi/linkit/he/20040022

        SEO tiedottaa polttoaineiden muutoksista seuraavasti:

        "Liikennepolttonesteiden rikkipitoisuudet muuttuvat 1.9.2004"

        "Moottoripolttoöljy on alle 50 ppm

        Työkoneissa käytettävän polttoaineen on oltava vaatimuksiltaan nykyisten dieselkonevalmistajien (esim. Valtra) mukaan setaaniluvultaan vähintään 51 ja voitelevuudeltaan alle 460. Moottoripolttoöljyä toimitetaankin nykyisin asiakkaille yhä enemmän, kun työkonekalusto on uudistunut ja käyttää uusia dieselmoottoreita.

        Lämmitysöljyssä rikkiä enintään 0,1 %

        Vuoden 2004 alusta lukien Suomessa myytävän lämmitysöljyn rikkipitoisuus on saanut olla enintään o,1 % eli 1000 ppm. Lämmitysöljyn käyttö työkoneissa on edelleen sallittu, mutta dieselmoottorin vaatimukset on syytä tarkistaa."

        Lisätietoja osoitteesta: http://www.seo.fi/tuotetietoa.htm

        Joko riittää?

        No tässä olisi kuitenkin vähän lisää:

        "Moottoripolttoöljy on samaa tavaraa kuin huoltoasemilla myytävä dieselöljy. Se on vain värjätty ja furfuroitu verottomuuden tunnistamiseksi."

        Noin kerrotaan "Maatilan Pirkassa 2/2003"

        Lisää osoitteesta: http://www.maatilan.pirkka.fi/mp2_03/otsikko01.htm


    • Volvo 6 D

      Nyt on pakko vastata tähän väittelyyn... Olen ajanut polttoöljyllä jo kolme vuotta. Kukaan ei sitä tarkista... paitsi ratsiassa...VAIN tullilla on oikeus ottaa näyte. Tulli ottaa näytteen ruiskutuspumpun ilmausruuvista.

      Mitä te sekootte moisesta asiasta... !

      • tavaraa

        Säiliöautoon päin värjätää verotustarpeen mukaisesti, tanan palikat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      53
      3278
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2939
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2346
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1366
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe