Ientulehdus(ko?) ei ala parantua

Apua tarviis nyt

Olen 23 -vuotias naisihminen ja viime talvena helmikuussa kävin hammaslääkärissä, joka totesi ientulehduksen, samoin epäili anemiaa, koska ruokailuni ovat viimeisten puolentoista vuoden aikana olleet mitä sattuun ja yleensä se aamupala jää väliin. Kokista on tullut juotua paljon, mutta nyt se loppuu! No ientulehdus parani hyvin ja äkkiä kun ostin lääkärin suositeltua Sunstar Gum Paroex suuvettä, sitä vihreän väristä, ja käytin sitä parisen viikkoa vaikka oireet hävisivät jo parissa päivässä, samoin aloin syödä paljon rautapitoista ruokaa; verilettuja, punajuurta ym.
No nyt parin viikon ajan on tuntunut se ien tulehdus taas, mutta ei parantunut sillä vihreällä suuvedellä, joten menin ja ostin sitä punaista, joka auttaa kuulemma paremmin. No se kyllä auttaa heti kun sitä on käyttänyt ja pitkäksi aikaa, mutta erehdyppäs sitten syömään jotain! Ainakin pehmeää ruokaa! herneitä, vaaleaa leipää, rullakebabia! Niin kyllä alkaa särkeä, ja loppuu vasta kun on nukkunut yön yli! Pystyn kylläkin nukkumaan, että kipu ei ole niin kovaa, mutta erittäin ärsyttävää jos näin sanotaan. No kävin eilen torstaina suuhygienistin vastaanotolla, ja joku harjoittelija oli, sanoi ikenestä siltä kohin lähteneen jotain pois, että olisi harjausvaurio! No en kiistä tätä, voihan se olla, kun taidan pestä hampaita liian kovaa, nyt loppuu sekin ja pitää opetella pesemään pehmeämmin! Ja sanoi, että pariin päivään jos en harjaa sitä kohtaa niin paranee. Enpä usko! Nyt sitten peilin edessä äsken hammaslangalla otin yhden hampaan kohdalta molemmin puolin ja jonkin verran tuli verta! Että mitä tämä nyt on? Otin juuri 400mg Buranan, että voin "elää normaalisti" tämän illan. En tosiaan uskalla syödä mitään, paitsi jotain "kovaa" ruokaa. Sitten tämä hammashoitaja sanoi vielä, että minulla on monia alkavia reikiä, ja antoi ajan 4. joulukuuta hammaslääkärille, joka katsoo mitä tehdään ja mitä niistä paikataan. Ei silti, en kyllä ole tuntenut kipua muissa hampaissa. Mitäs suosittelisitte minun tekevän nyt? Voiko olla, että tuo ientulehdus on mennyt hampaan alle, tai jotain, ja pitäisi syödä antibioottikuuri? Ja miten vaikuttaa tuo antibioottikuuri, kun olen kolme päivää sitten aloittanut e-pillerit? Kiitos vastauksista jo etukäteen, kaikki ideat ovat enemmän kuin tervetulleita :)

6

658

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jozzucca

http://www.hammaslaakariliitto.fi/fi/suunterveys/suun-sairaudet-ja-tapaturmat/hampaiden-ja-suun-sairaudet/gingiviitti-ientulehdus#.VFzvgWIaySM

http://www.terve.fi/muut-potilasohjeet/ientulehdus

Avainsana harjauksen lisänä on hammsvälien puhdistus hammaslangalla! Hammasväleissä se ientulehdus yleensä muhii.

https://fi.webdento.com/hammaslanka-hammaslankain-kaytto/

Eli yärkeintä ikenien hyvä puhdistus niin näkyviltä hampaiden pinnoilta kuin hammasväleistä. Puolet ikenistähän on hammasväleissä....
      E-pillerit altistavat ientulehduksrllr, mutta jos aloitit vasta 3 päivää sitten niin sinun kohdallasi e-pillerit eivät ole syy ientulehdukseen.

• _aloittaja_

Kiitos vastauksesta! Unohdin mainita viestissä, että se hammaslangan käyttö on jäänyt ERITTÄIN vähälle, nytpä sai sitten inspiraation käyttää sitä iltaisin. Ja sitten semmoinen juttu, että pari päivää sitten tuo kipu säteili leukaluuhun, samalle puolelle missä tulehdus ikenessä on, sitten se säikäytti sen verran, että otin hammaslääkäriin puhelun ja pääsin sinne samana päivänä. Ei se hygienisti mitenkään reagoinut tuohon, kuitenkaan tuon päivän jälkeen ei ole tuntunut enää leukaluussa.
      Elikkä mikäli viikonlopun aikana ei tule asiaan muutosta, niin kannattaako vielä maanantaina heti ottaa yhteyttä uudelleen ja sanoa, että katsokaahan nyt kunnolla?
      Sekin vielä, että suurinpiirtein samoihin aikoihin kun tämä ientulehdus alkoi näyttää merkkejään, minua on väsyttänyt todella paljon päivisin, saatan nukkua ihan jopa 12 tunnin yöunia, ja silti iltapäivällä pitää käydä nukkumassa ja senkin jälkeen väsyttää kauheena. Tällä hetkellä nyt ei tunnu miltään tuolla suussa kun otin sen buranan.

• Jozzucca

No kehottaisin viikon ajan lankaamaan hammasvölit päivittäin, jos vielä sen jälkeen kipua ja verenvuoto säilyy ennallaan voisit soitella uudestaan. Kotihoito on tärkeintä ientulehduksen hoidossa, hammashoitolassa voidaan lähinnä vain poistaa hammaskiveä ( jota sinulla ei ilmeisesti ollut, jos ei suuhygienisti mitään asiasta maininnut) ja annetaan vielä tarkempia puhdistusvinkkejä. Ientulehdus ei parane antibiottikuurilla, koska ikeniä ärsyttävää bakteerimassaa eli plakkia kertyy suuhun koko ajan eikä antibiootit juurikaan vaikuta suun bakteerihin.

• _aloittaja_

Kiitos hyvistä neuvoista! Jospa se tästä, ettei tarvitsisi heti olla menossa. Voi kylläkin olla, että joudun käymään kun taitaa tuo ylhäällä aloitteleva reikä ruveta kummittelemaan enemmänkin :)

• Lääkäriin vaan

Pitkäaikainen ientulehdus synnyttää syviä ientaskuja joiden puhdistuminen on heikkoa. Itse olen tuossa vaiheessa vaihtanut hammastahnaksi Corsodyl-geelin tai vastaavan Paroex hammastahnan. Silloin hoitavat aineet kohdistuu suoraan ientaskuihin hampaita pestessä. Minulla hammasvälit ovat senverran suuret että voi käyttää hammasväliharjaa jolla mielestäni hammasvälit tulee helposti puhtaiksi.

Kun minulla oli muutama ientasku poikkeuksellisen syvä ja tulehtui herkästi, hammaslääkäri määräsi hammaskiven poistamisen puolen vuoden välein hygienistillä ja sillä saatiin pahin tulehdus paranemaan.

Jos on todettu reikäkin, kannattaa ehdottomasti mennä hammaslääkärille.

• tttttttt

Itselläni oli inhottava pieni ientulehdus koko aika päällä juurihoidetun hampaan tienoilla. Ostin apteekista meridolin semmoista jatkuvaan käyttöön tarkoitettua suuvettä (suurin osa suuvesistä on ilmeisesti semmoisia kuuriluontoisia joita ei saa käyttää pitkään). Aloin purskuttelemaan sillä joka ilta ja kipu katosi jo parissa päivässä. Nyt ei ole ollut yli puoleen vuoteen mitään ongelmia. Meridolista en luovu :).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6989
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1269
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1072
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      901
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      865
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      857
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      743
    Aihe