Vanhempi korimalli kiinnostaa, uudempi ei.

Lysmyinen

Amazonit viedään käsistä, 140 ja 240 ei kiinnosta ketään. Tähtipersekorttiinan ja sen seuraajan kanssa sama juttu. Laatikkomaisuus ei iske.

26

225

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luisuotsa

      Onko kovin yllättävää? Kauneus on aina muodissa, kulmikas rumuus ei.

    • vanhat kaaret

      Eipä tuo mikään uutinen ollut museo tai harrasteautojen piirissä viihtyneille!!
      Näin se on ja hyvinkin monissa automalleissa.
      Korien muotoilu ennen tylsää tietokone tai laatikkolinjaa paljonkin upeampaa ja kromipuolta oli ulko kuin sisäpuolella ajopeliä.
      Teknisesti joku 60-luvun auto on paljon helpompi pidellä kuin vaikka jo 70-luvun loppupuolen,uudemmista nyt puhumattakaan.
      Johto putkiviidakko lisääntyy kuten saastelaitteet,ruiskut,sähköiset herkut ym ja ovat melkoisia murheenkryynejä näin vanhemmiten,olivat sitä ehkä jo uutena saati 30-40v "sisäänajon"jälkeen...
      Myöskin "harvinaisuus"=haluttavuus on yleensä vanhemmissa korimalleissa isompi kuin uudemmissa,luonnollisesti.
      Muoti-ilmiöt eri juttu!!

    • Seppo Sepon Seppo

      Totta oli että viedään käsistä.Minullakin oli 7 raatoa 1 automaattilaatikolla.Romumies oli mielissään kun tuli täys kuorma. Vihreät kiittävät.

    • juustopuskuri

      No on se sama juttu kun rakennuksissa.

      Rakennus on ensin kaunis kun se on uusi. Sitten se on ruma kuin fan kun se on vanha. Sitten se rupeaa taas olemaan retro. Taitaa noi 70-luvulle asti valmistetut laatikkofoordit ja 140-volvot olla monille vielä nuoruudesta tuttuja. No, 164 Volvo olis kyllä jo aika haluttava ja 140 seuraa varmaan kohta perässä.

      Jopa niihin ensimmäisiin joustopuskurimalleihin, jotka silloin näytti ihan tyrmistyttävän rumilta, alkaa silmä tottumaan. Ja onhan ne olleet aikamoisia turvallisuuden edelläkävijöitä.

    • eipä iske ei

      Äärettömän tylsän laatikkomallin äärettömän tylsiä perhesedaneitä jotka vievät bensaa kuin jenkkikasi,paitsi että ne ovat näyttävän näköisiä aikansa unelmia automaattilootalla joka toimii eikä nyi,varusteissa löytyy(riippuu tilaajasta uutena)ja tuo kulkupuoli ei ahdista puhumattakaan siitä äänestä...

    • Laatikon hyvätpuolet

      Laatikkomaisen korin idea on siinä, että isot ikkunat ja pienet pilarit takaavat hyvän näkyvyyden ulos, kulmien ulottuvuus on helppo arvioida ja sisällä pääntila riittää useimmiten takapenkilläkin, istuimukavuus on parempi, kun takapenkkiä ei tarvitse sijoitta lähes lattiantasalle. Hienoin tämän linjan edustaja on Volvo 940.

    • Laatikko päähäsi

      Nyt eikait kyse hyvästä näkyvyydestä tai "tyylikkyydestä"siinä mielessä vaan siitä oikeasta tyylikkyydestä.
      Jos kunnon näkyväisyyttä ja avaraa olemusta pääntilaa,hommaat toki avoauton joita kylläkin traktorinvalmistajana paremminkin tunnetulta Volvolta huonosti löytyy...
      Toki hytillinen Volvo korkempi on ja isot ikkunatkin,siis traktorikaupolle!

    • otamme paperin+kynän

      Laatikkomaisen korin idea on helppo suunnittelu ja erittäin yksinkertaiset koneet millä takoa moisia halvalla tavallisiksi kulkineiksi niinkuin laatikkomaiset kolhoosikerrostalot tavallisille mitäänsanomattomille ihmisille jossa vain nukutaan ja ollaan päivä kerrallaan tavisduunin jälkeen kunnes kuollaan,nautinnoista ei kummassakaan voi puhua.
      Löytyyhän niitä laatikkomaisia luksuskärryjäkin mutta ne eri juttu ja suunnattuja toisille kuluttajaryhmille omaten kumminkin kalliit varustelut isoin konein.
      Volvo-BM voisi ollakkin moinen Volvon luksusmalli pääntilan,konekoon ja tehon varustelunkin ja mukavuudenkin suhteen vielä 70-luvulle pitkälle ja jopa noihin 760-960 saakka.

    • Minusta tähtiperä-cortinakin on aika laatikkomainen.

      Mielestäni MK3 on parhaan näköinen cortina.

    • Kartaaani

      Sama juttu dartin ja sen seuraajan asspenin kanssa.

      • ytryrtyrtyr

        Amatzon oli jo 50-luvulta ja vaati jo paljon käsityötä valmistuksessa.140 sarjat sitten modernia muotoilua johon 60-luvun alun trapetsikorit jo antoi viitteitä.Hinta jo laski reippaasti kun uudella mallilla rallimenestykset jotka tuolloin paljon vaikutti siviiliautojen myyntiin mielikuvissa.


    • kent1600

      "Mielestäni MK3 on parhaan näköinen cortina."

      Totta, kokispullomuotoilu hivelee silmää.

    • jskfjsdkfds

      Tai ehkä asia kertoo harrastajien ukkoutumisesta, vain heidän nuoruuden autot kiinnostaa, ei uudemmat ja nuorempia ei kiinnosta koko museoautoharrastus tai siihen ei ole varaa?

    • Lycka_till

      Jos haluaa harrastaa klassikoita parhaita ovat vaikkapa 140 sarja, tai 240 sarja.
      Ensimmäiseksi projektiksi ne ovat helppoja varaosasaatavuuden takia. Aihioita löytyy kohtuukuntoisina edullisestikin. Edes niihin ei kaikkea löydy.
      Jos auto vaatii maalauksen sen hinta on luokkaa 4000...6000€ automaalaamossa. Museoikäisista tuoreimmat voi löytää kiillottamalla kunnostettavan.

      Jos haluaa satsata paljon rahaa kannattaa ostaa mikähyvänsä 60-lukua vanhempi aihio. Mielellään kotimaassa tuntematon täi ääriharvinainen malli. Kaikkein työläimpia ovat vanhimmat japanialaiset.
      Niissä palaa rahaa. Pisteosia ei löydy mistään eikä kulutusosiakaan AD:lta tai fiksukselta löydy.

    • autoromantikoidenunelmia

      Paskaa kirjoittelet arvoistasi, moni haluaisi hankkia nuoruutensa auton, esim. Volvon 140 mallia, tai vastaavan ajan laatikoita. Kyse ei ole auton kauneuden maksimoinnista, moni tavoittelee tunnearvoja.

    • Ankeuttaja

      Ketään ei kiinnosta esim. etuvetopaska-asconat.

      • IlotonOoppeli

        Onko niitä edes saatu säästettyä...ja miksi? Opelin erikoisalaa on olleet ilottomat automallit ja honottava käyntiääni. Miettikää nyt...mikä on hieno ooppeli? Ehkä jonkinlaista puhdaslinjaisuutta oli C-mallin Kadettissa ja ehkä B-mallin Commodoren coupemallissa. Mutta muuten...20-luvulta asti silkkaa ilottomuutta. Laatukin on sellaista volkkarin tasoa, sanotaanko että vähän huonompaa kuin Mersu-bemari-laatu. Ranskikset menee ohi, romanialaiset ei ihan vielä.

        Tuorein Astra on aika siistin näköinen. Mutta tuskin senkään ulkonäkö kestää ajan hammasta.


      • IlotonOoppeli kirjoitti:

        Onko niitä edes saatu säästettyä...ja miksi? Opelin erikoisalaa on olleet ilottomat automallit ja honottava käyntiääni. Miettikää nyt...mikä on hieno ooppeli? Ehkä jonkinlaista puhdaslinjaisuutta oli C-mallin Kadettissa ja ehkä B-mallin Commodoren coupemallissa. Mutta muuten...20-luvulta asti silkkaa ilottomuutta. Laatukin on sellaista volkkarin tasoa, sanotaanko että vähän huonompaa kuin Mersu-bemari-laatu. Ranskikset menee ohi, romanialaiset ei ihan vielä.

        Tuorein Astra on aika siistin näköinen. Mutta tuskin senkään ulkonäkö kestää ajan hammasta.

        Kyllä B-kadett oli paljon tyylikkäämpi kuin C.


      • thhthr
        M1978 kirjoitti:

        Kyllä B-kadett oli paljon tyylikkäämpi kuin C.

        C-kadettia pidettiin aikanaan jopa modernina ja oli sitten kai se viimeinen niitti kuplan myynnille.Pelkästään 128 Fiat oli ensinmäinen myrskyvaroitus mihin oltiin menossa jo ihan käyttöauto luokassa tilankäytössä ja ajo-ominaisuudet.


      • thhthr kirjoitti:

        C-kadettia pidettiin aikanaan jopa modernina ja oli sitten kai se viimeinen niitti kuplan myynnille.Pelkästään 128 Fiat oli ensinmäinen myrskyvaroitus mihin oltiin menossa jo ihan käyttöauto luokassa tilankäytössä ja ajo-ominaisuudet.

        Kuplan myynnille varmaankin mutta olihan se muutenkin vanhanaikainen. C-kadetin moottori oli sama kuin B:n eli ei se hirveän paljon modernimpi voinut olla. Tuulilasin kestotestissäkin sanottiin c-mallista, että "pohjimmiltaan aivan samanlainen auto kuin edeltäjänsä"...mm. moottorimelu oli yhä kova.

        Itse pidän muuten sivumennen sanoen tyhmänä ratkaisuna c-kadetin ja joidenkin muidenkin autojen bensatankin sijoitusta takapenkin selkänojan taakse. Se oli muka turvallista.
        Ehkä peräänajossa, entäs kylkikolari? Silloin bensat on ympäri auton sisätiloja. Minusta turvallisin tuon hintaluokan autoista oli Sunbeam Avenger. Tankki takakontin alla, ei yhteyttä sisätiloihin. Joissain yhteyksissä (mm. klassikot-lehden juttu) on väitetty kostajan tankin sijoitusta "vaaralliseksi", millä perusteella? Samaan aikaan oli muissa autoissa tankkeja tavaratilassa ja takamoottoriautoissa keulalla.

        Fiat 128 oli eittämättä moderni, mutta minusta armottoman tylsä auto ulkonäöllisesti.
        Väritön "modernius" oli c-kadetissakin juurikin negatiivista. Ei mielenkiintoa ulkonäöllisesti.


      • Sen verran oikaisua edelliseen, että tuo tarkoittamani lehti olikin Retro auto moto eikä klassikot.


    • Ankeuttaja

      Dodge dartissa ja valiantissa kiinnostusarvo on toisinpäin?

      • sataneljäkytneljä

        Kyllähän nekin on jenkkiladoja, jännä että ne oli aikoinaan 70-luvun Suomessa mahtikansalaisten ökypirssejä. Tietty, siihen aikaan eurooppalaiset oli saippualaatikoita.

        Laatikoista puheen ollen: niin kivan näköisiä kuin Amazonit ja PV:t ovatkin niin oma kiinnostus kohdistuisi kyllä 100-sarjaan. Siistit 164:t on jo aika lailla ja kunnostettuja mutta ehkä 140-sarjaa voisi järkevään hintaan löytyä.


      • Pöpilisti
        sataneljäkytneljä kirjoitti:

        Kyllähän nekin on jenkkiladoja, jännä että ne oli aikoinaan 70-luvun Suomessa mahtikansalaisten ökypirssejä. Tietty, siihen aikaan eurooppalaiset oli saippualaatikoita.

        Laatikoista puheen ollen: niin kivan näköisiä kuin Amazonit ja PV:t ovatkin niin oma kiinnostus kohdistuisi kyllä 100-sarjaan. Siistit 164:t on jo aika lailla ja kunnostettuja mutta ehkä 140-sarjaa voisi järkevään hintaan löytyä.

        Muistaako kukaan miltä ensimmäinen dartti näytti? Oli pirun ruma siipiauto.



    • Voortisti

      Ei pidä paikkaansa caprin kohdalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      446
      3839
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1652
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1444
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1378
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1336
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1049
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe