Kiihdytys

Miten kiihdytys tulee suorittaaa oikeaoppisessti.?Nopea kiihdytys nopeusrajoutukseen vai verkkainen sellaiinen. Ajatelllen polttioaineenkulutusta,?

18

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säästäjät.com

      Luin joku vuosi sitten tutkimuksen että automaatilla nopea kiihdytys haluttuun nopeuteen säästää polttoainetta.

    • Miksei se pätisi myös manuaaliin?

    • 12-12

      Kiihdytys tulee aina suorittaa ajoneuvon maksimi kiihtyvyydellä olosuhteisiin nähden.

    • sepänpoika

      Tuosta lienee eri koulukuntia. Ennen pidettiin ainoana oikeana kiihdyttää nopeasti, ei-ihan-talla-pohjassa toivenopeuteen ja pitää nopeus siinä tasaisesti. Sen jälkeen tuli uudenlaiset kaasuttimet ja jopa yksipisteruisku ja sen ohjauselektroniikka, mikä muutti hivenen käsityksiä ja erityisesti mielipiteitä. Toiset ovat lujasti sitä mieltä, että koko ajan lähes pintakaasulla nopeutta lisäten olisi edullisin tapa lisätä nopeutta. Pitäisikö ehdotella myytinmurtajille tätä testausta, jos sitä ei ole jo joku muu taho tehnyt?
      Jos sitä kysyttäis asiantuntijalta eli autolta itseltään. Mulla DSGautomaatti ja kun laittaa vakkarin päälle pienessä kaupunkinopeudessa, auto kiihdyttää kevyesti toivenopeuteen. Jos taas ajan motarilla ja laitan vakkarin päälle, laatikko ensin kysäisee itseltä, että mites paljon kiihdytetään ja painaa poljinta syvemmälle niin, että auto kiihdyttää kevyen tukevasti toivenopeuteen. Tämä prosessi on kai ohjelmoitu laatikon elektroniikkaan ajatuksella, että kulutus olisi mahdollisimman vähäistä.

      • kiihdytä maltilla

        Mukava havaita, että edes joku käyttää keskustelussa järkiperusteita sen sijaan, että vatkataan kymmeniä kirjoituksia tuloksetonta eipäs-juupas-keskustelua.


      • säästökö tärkeintä?
        kiihdytä maltilla kirjoitti:

        Mukava havaita, että edes joku käyttää keskustelussa järkiperusteita sen sijaan, että vatkataan kymmeniä kirjoituksia tuloksetonta eipäs-juupas-keskustelua.

        ja "tämä prosessi on KAI ohjelmoitu laatikon elektroniikkaan ajatuksella, että kulutus olisi mahdollisimman vähäistä". Mutta kun ei ole, vaan edelleenkin reipas kiihdytys tavoitenopeuteen on se ainut ja oikea tapa. Vakkarilla ei pääse parhaaseen taloudellisuuteen.


      • legendat tärkeitä
        säästökö tärkeintä? kirjoitti:

        ja "tämä prosessi on KAI ohjelmoitu laatikon elektroniikkaan ajatuksella, että kulutus olisi mahdollisimman vähäistä". Mutta kun ei ole, vaan edelleenkin reipas kiihdytys tavoitenopeuteen on se ainut ja oikea tapa. Vakkarilla ei pääse parhaaseen taloudellisuuteen.

        Vakkarilla pääsee parhaaseen taloudellisuuteen, jos tavoitteena on saapua tietyssä ajassa perille / ajaa suunnilleen rajoituksen mukaista nopeutta.

        Käsikaasulla ajavien säästö tulee alemmasta keskinopeudesta. Esim. ylämäki kontataan 80 km/h mittarissa (todellinen nopeus n. 75) ja alamäessä "otetaan vauhtia" eli lasketellaan 120 lasissa (todellinen nopeus 110-115 km/h). Essonvaarit luulee, että keskinopeus on tämän jälkeen (80 120)/2 = 100 km/h. Vaan ei ole, koska ylämäen konttaamiseen kuluu enemmän aikaa. 1 km nousu @ 75 km/h ottaa 48 s, mutta alamäki @112 km/h vain 32 s. Keskinopeudeksi tulee 90 km/h.

        Hmm... tuli turhan optimistinen esimerkki. Satasen alueella käsikaasuttelijat etenee oikeasti 75-85 km/h keskinopeudella.

        Tähän vaikuttaa myös ja erityisesti käsikaasuttelijoiden nopeuden jatkuva pumppaus väh. 15 km/h haarukassa.

        Käsikaasuttelija luulee ajavansa koko ajan esim. 90 km/h (perinteinen essonvaarien 80 "mittarivirhe päälle"), mutta todellisuudessa (GPS:llä mitattu) nopeus hiipuu hiljalleen 85...80...75...70...70...70. Tätä alinta nopeutta körötellään minuutti, pari, sitten käsikaasuttelija herää päiväuniltaan, vilkaisee mittaria ja kiihdyttää nopeasti taas siihen 85 nopeuteen tai vähän ylikin (90-95 mittarin mukaan) mitä ajoi omasta mielestään koko ajan.

        Sanomattakin on selvää, että em. herääminen tapahtuu aina ja poikkeuksetta myös silloin, kun a) käsikaasuttelija huomaa jonkun lähteneen ohittamaan b) saavutaan ohituskaistan kohdalle.

        10-15 km/h ero kuvitellun ja todellisen keskinopeuden välillä selittää mainiosti 0,3-0,5 l/100 km eron kulutuksessa.

        Toki näillä on muitakin säästöniksejä. Yleisin on se, ettei piitata nopeusrajoituksista eikä paljoa muistakaan säännöistä. Eli se sama 80/90 (70…85 todellista) on taulussa täysin riippumatta siitä, lukeeko tolpassa 100, 80 vai 60 (esim. risteysalueet/taajamien liepeet). Kehä I:llä lasketellaan surutta em. nopeuksilla kuudenkympin alueella (Mestarintunnelin kohdalla), mutta tunnelista ulos tultaessa on ylämäki ja siinä kohtaa ei ole kiire …. todellinen nopeus on n. 50 km/h!

        Ja kaupungissa nää papat vetelee 45-55 km/h yhtälailla 30 kuin 60 -rajoituksilla, paikoin jopa 70 alueillakin (Vihdintie Konalan kohdalla). Tämä toimii – taloudellisin ajonopeus on 50-60 km/h ja alle 40 nopeuksissa kulutus kasvaa rajusti. Joten kannattaa ehdottomasti ajaa 50 km/h kolmenkympin alueella. Kyllä päälle ajetun lapsen vanhemmatkin ymmärtävät näin hyvän perustelun!

        Ehdottomia niksejä on myös nämä
        - moottoritielle liitytään max. 60 km/h nopeudella ja kiihdytys 85 marssivauhtiin kestää 2 km
        - hidastaminen aloitetaan vastaavasti 2 km ennen erkanemiskaistaa ja viimeinen km körötellään 60-70 km/h
        - liikennevaloista ylämäkeen kiihdytys sujuu hlöautolla hitaammin kuin rekoilla, 0-60 kiihdytys ottaa tasamaallakin minuutin (matkana 0,5 km/ pari korttelinväliä)

        Jalankulkijoille EI anneta tietä ja risteyksiin PITÄÄ ajaa ”vanhoilla vihreillä”. Kolmion takaa saa ajaa eteen/kylkeen, jos tällä tavoin vältytään tarpeettomalta pysähtymiseltä tai kiihdyttämiseltä. Essonvaari säästää itse 0,01 litraa, mutta aiheuttaa härdellin, jossa 10 muuta autoa joutuu tekemään rajun jarrutuksen / kaistanvaihdon ja uuden kiihdytyksen = muiden kulutus kasvaa 10x0,02 litralla.

        Huom. jarrutettaessa 100 -> 80 km/h liike-energian muutos on yhtä suuri kuin jarrutettaessa 60 -> 0 km/h. Eli se ”pieni nopeudenmuutos” mitä nysvääjä pakottaa liikennevirran tekemään ei olekaan ihan pieni, kun mietitään, paljonko palaa bensaa nopeuden palauttamiseen ennalleen.

        Saman ilmiön aiheuttaa essonvaari myös kuhniessaan liikennevaloista lähdettäessä niin, ettei vaari perässään hinaamansa jono pysy mukana vihreässä aallossa, vaan 10 autoa jää seuraavaankin risteykseen käymään tyhmäkäyntiä 2 min ajaksi. Siinäkin puuhassa kuluu yht. 0,2 l tjsp polttoainetta (kaikilta yhteensä).


    • uihl

      Mikä on oikea oppi? Kiihdytän olosuhteiden mukaisesti. Taajamassa käyttäen vähän tehoa ja vaihtaen nopeasti isompia vaihteita, jotta melu olisi mahdollisimman vähäistä. Taajaman ulkopuolella, jos lähellä ei ole muita, kiihdytän niin, että moottorin pyörimisnopeus nousee lähelle ylärajaa. Näin saan poistettua pakoputkeen kertynyttä nokea pitäen haitallisen pienhiukkasaltistuksen mahdollisimman pienenä. Polttoaineen kulutus on toissijaista.

    • a(2)

      Yleensä bensiinimoottorisella manuaalivaihteisella autolla taloudellisin tapa kiihdyttää olisi noin 80% kaasulla, ja mahdollisimman isolla vaihteella, eli isompi vaihde heti, kun pystyy. Automaattilaatikolla kaasua tulee yleensä käyttää vähemmän, sillä vaihteen halutaan pysyvän isona.

      Tämä noin 80% kaasun ohje pätee edelleen, sillä moottorin hyötysuhde on suurin kun kaasu on paljon auki, mutta ei kuitenkaan niinpaljon, että seosta ruvettaisiin rikastamaan. Kaasarikoneissa tämä ero oli huomattavasti ruiskukoneita suurempi, sillä kaasari on käytännössä optimoitu toimimaan vain tuolla noin 80% kaasulla, ja tyhjäkäynnillä.

      Mutta taloudellisin kiihdytystapa on kaikista taloudellisen ajon opeista se vähiten merkitsevä, sillä taloudellisessa ajossa jarrutuksien, ja hidastamisen välttäminen on paljon tärkeämpää, ja monesti tämä nimenomaan tarkoittaa myös kiihdytyksien välttämistä.

      • pulse and glide

        > Mutta taloudellisin kiihdytystapa on kaikista taloudellisen ajon opeista se vähiten merkitsevä, sillä taloudellisessa ajossa jarrutuksien, ja hidastamisen välttäminen on paljon tärkeämpää, ja monesti tämä nimenomaan tarkoittaa myös kiihdytyksien välttämistä.

        Tämä pitää vielä korjata muotoon "taloudellisin ajotapa tarkoittaa jarrutuksien välttämistä". Hidastaminen moottorijarrutuksella on ihan OK (kun unohdetaan kaasutinpelit). Tällöinhän polttoaineensuihkutus on katkaistuna ts. ajotapa alkaa muistuttaa pisaralle pisimmälle kisoissa käytettävää pulse and glide tyyliä (kiihdytys lähes täydellä kaasulla = hyvällä hyötysuhteella ja sen perään moottori seis vapaalla rullausta, vauhdin hiivuttua taas kone käyntiin ja uusi kiihdytys).

        Maantiellä tätä en itse kehtaa soveltaa ... vaikka käsikaasulla ajavat surutta seilaa tasamalla 70-85 ja mäkisessä maastossa 60-110...

        BTW sellaisiakin väitteitä on näkynyt, että sopivasti kumpuilevassa maastossa kulutus on pienempi kuin tasamaalla. Syynä pitäisi olla juuri se, että tasanopeudella ajettaessa meno muuttuu pulse & glide tyyliseksi, kun ylämäessä konetta kuormitetaan kunnolla ja alamäet lasketellaan moottorijarrutuksella. Vrt. essonvaarien tyyli = poljin pultattuna paikalleen ja nopeus seilaa 60-110... Itse on tätä ilmiötä kylläkään ole onnistunut esiin houkuttelemaan.

        Mutta kaupungissa pääsee välillä tyyliä soveltamaan siten, että reipas kiihdytys liikennevaloista (vaikka seuraavassa risteyksessä odottaa punaiset valot) koko loppumatka seuraavaan risteykseen rullataan moottorijarrutuksella. Jos temppu onnistuu oikein, ei tasanopeudella ajoa tule eikä jarruakaan tarvitse hipaista kuin ihan lopussa. Tuntuisi jopa toimivan...

        Toki tämä onnistuu vain "paalupaikalla" oltaessa, koska essonvaarit toimii täysin päinvastoin = kiihdytetään mahdollisimman hitaasti -> ne seuraavan risteyksen valot saattaa ehtiä vaihtumaan vihreiksi ja takaisin punaisiksi = onkin (käytännössä) kiihdytetty punaisia päin! Plus niitäkin riittää, jotka juuri siinä seuraavan risteyksen edellä saavuttavat minut, koukkaavat eteen, jarruttavat .... ja sitten valo vaihtuu ja minä joudun kanssa pysähtymään, kun se essonvaari tutkii, mistä päin vaihdekaaviota 1. vaihde tänään löytyy.


    • ---

      Oikeaoppinen kiihdytys automaatti-autolla:

      Kaasu ihan pohjaan ja tuntuu napsahdus polkimen alla

    • Siple as that

      Ripeä kiihdytys haluttuun nopeuteen. Ei tarkoita että tarvitsee kuitenkaan kumeja vinguttaa ;)

    • @jellaan

      Ripeä kiihdytys ja nopeat vaihteen vaihdot jolloin saadaan kierrokset pysymään alhaisina. Ajossa mahdollisimman suuri vaihde, mutta ei kuitenkaan niin että auto alkaa nykimään.

      Tässä vain tämä puoli; Jos taas haluaa auton kestävän pitemmän päälle tuijottamatta suuremmin kulutukseen, niin maltillinen, mutta ei kaahaava kiihdyttely säästää autoa taas monelta muulta menolta.

      Dieselissä voisi kepittää suuremmalle jo alhaisemmissa kierroksissa kuin bensamalleissa.

      • happea koneeseen

        Kaasua on syytä polkea reippaasti juurikin dieseleissä, että saa mm. turbon johtosiivet liikuntaa.

        Pappatyylillä / tiiliskivi polkimen alla / pelkästään pintakaasulla hissutellessa saa paikat jumiin = pääsee jossain vaiheessa marmoritiskille rahastettavaksi.


    • kohti ääretöntä...

      esim. kakkosella on hyvä kiihdyttää reippaasti ja sitten perään nelosta tai vitosta, riippuen moottorin luonteesta. Tai kolmoselta suoraan vitoselle.

      Monesti tullaan isolla tiellä kolmion takaa eteen ja kestää suunnilleen tunnin saada esim. tiekohtainen 80 tauluun. Kun 80 on vihdoin saavutettu, alkaa auto kiihtymään helposti sinne sataseen ja häivytään kohti horisonttia.
      Eteen tulijan kiihdytysvaiheessa voisin toki ohittaa (jolloin kaasupoljin yleensä yllättäen monelta löytyykin), mutta se on kohta perälaudassa kiinni ja seuraavaksi ohi, kun GPS:än 80-85 km/h ei monellekkaan riitä.

    • Mutta jos on 1.4 turboton bensakone?

      • ei perkele sentään

        no joka tapauksessa lutu pohjassa eikä se siltikään kiihdy mihinkään.


    • @jellaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4136
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2459
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1597
    4. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1177
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      23
      1147
    6. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      902
    7. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      894
    8. Junan kylkeen autolla

      Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      74
      863
    9. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      104
      860
    10. Oletko päättänyt

      Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      810
    Aihe