Miksiköhän autonvalmistajat ovat katsoneet että peruutusvalojen ei tarvitse olla kovinkaan tehokkaita, ne ovat kuin merkkivaloja ulkopuolisille mutta eivät juurikaan valaise auton takana olevaa tilaa kuljettajan näkemisen helpottamiseksi?
Monissa autoissa on vain yksi peruutusvalo ja joissain pakkivalot on suunnilleen postimerkin kokoisia pikkutuikkuja.
Peruuttamista varmasti helpottaisi varsinkin näin pimeänä vuodenaikana jos peruutusvaloissa olisi tehoa lähes ajovalojen verran. Muutenkin taaksepäin näkyvyyttä rajoittaa erittäin paksut C-pilarit ja korkealla sijaitseva takalasin alareuna ja itse takalasikin on monesti vain kapea viiru kun on niin viistossa eikä pystyperäistenkään lasin korkeus ole kovin suuri.
Peruutusvalojen teho
22
3416
Vastaukset
- valoa taakse
Niinpä niin, ovat (on) tosi surkeat pimeäperuutusta ajatellen, mitenkä noita sais kätevästi parannettua, itse ajattelin lisätä sellaiset työvalot, mutta ne pitää sijoittaa sisäpuolelle näyttämään takalasin läpi, farmari kun on.
- sitroen.
Miten lienee nykysäännöt, mutta kauan sitten käytin peruutusvalona tavallista sumuvaloa. Ne nykyiset peruutuksen merkkivalot saanee pimeiksi polttimot poistamalla. Joku katsuri tietäisi mikä on byrokratian sallimaa vai onko mikään enää.
- Akenmies
sitroen. kirjoitti:
Miten lienee nykysäännöt, mutta kauan sitten käytin peruutusvalona tavallista sumuvaloa. Ne nykyiset peruutuksen merkkivalot saanee pimeiksi polttimot poistamalla. Joku katsuri tietäisi mikä on byrokratian sallimaa vai onko mikään enää.
M1-luokan ajoneuvossa peruutusvalojen tulee olla E-hyväksyttyjä nimenomaan peruutusvaloksi, sumuvalo tms. ei kelpaa. Peruutusvalojen lukumäärä enintään 2kpl.
N1-luokan ajoneuvossa sallitaan ns. työvalot, joissa pitää olla oma katkaisin. Niitä voi tarvittaessa käyttää lisäperuutusvalona, vaikka ne ei ole siihen käyttöön taekoitettu. - sitroen.
Akenmies kirjoitti:
M1-luokan ajoneuvossa peruutusvalojen tulee olla E-hyväksyttyjä nimenomaan peruutusvaloksi, sumuvalo tms. ei kelpaa. Peruutusvalojen lukumäärä enintään 2kpl.
N1-luokan ajoneuvossa sallitaan ns. työvalot, joissa pitää olla oma katkaisin. Niitä voi tarvittaessa käyttää lisäperuutusvalona, vaikka ne ei ole siihen käyttöön taekoitettu.Onneksi minun autossani ei noita luokkia ole joten halutessani voin käyttää sumuvaloa peruutusvalona. Sille ei kuitenkaan ole nykynäkymin tarvetta, joten en tee asialle mitään. Jossakin romulaatikossa minulla kyllä lienee yksi sumivalo vuosimallia noin 1975.
Siihen on säädetty oikein didektiivi, että niiden teho pitää olla tosi surkea mistä ei ole mitään hyötyä. Ennen sai laittaa peruutusvaloksi sumuvalon (oli ainoa oikea paikka sille) mutta ei enään. Sumuvalo oli tosi hyvä peruutusvalona
- olethan pelle
autoilija kirjoitti:
Siihen on säädetty oikein didektiivi, että niiden teho pitää olla tosi surkea mistä ei ole mitään hyötyä. Ennen sai laittaa peruutusvaloksi sumuvalon (oli ainoa oikea paikka sille) mutta ei enään. Sumuvalo oli tosi hyvä peruutusvalona
Tietääkseni sinulta pelle ei kysytty mitään, eikä kysytä.
olethan pelle kirjoitti:
Tietääkseni sinulta pelle ei kysytty mitään, eikä kysytä.
siinä missä sinultakin pelle. Sinä olet pelle en minä
- Takana pimeetä
Kuinka tuollaiseen uuteen farmariin saa kunnollisen peruutusvalon, alkuperäisellä ei sitten tee yhtään mitään. Tuosta sisäpuolelle asentamisesta ei taida hyvää seurata ja ulkopuolelle asennetut eivät ole oikein näköisiä.
- jormaerä
Kylläkait mulla uudessa corollassa näkee taakse hyvin.ihan pimeässäkin peruutuskamerasta näkee melkein kuin päivällä.
- qwsxzqqqqq
Suosittelen peruutuskameraa, näkee peruuttaa vaikka olisi vähän pimeämpääkin.
Kyllähän nekin tulee aikanaan kaikkiin autoihin, nyt alkaa olla jo melkein kaikissa peruutustutka. Peruutuskamera ei paljoa maksa ja on helppo asentaa.- Valot olis poikaa
Mutta kun on säkkipimeää niin näkekö sitten.
Valot olis poikaa kirjoitti:
Mutta kun on säkkipimeää niin näkekö sitten.
Ei, mutta autossa on edelleen se peruutusvalo poistamassa säkkipimeyttä.
- lksfjdkgjriogjre
The_Rat kirjoitti:
Ei, mutta autossa on edelleen se peruutusvalo poistamassa säkkipimeyttä.
Kameroissahan voi olla myös pimeänäkö-ominaisuuksia, esim. IR-ledit apuna, joissain autokameroissa on samanlaiset, tosin auton sisäpuolella olevassa kamerassa ne vain heijastuvat tuulilasiin jolloin mitään ei nähdä ulospäin. Tällaiset typeryydet eivät kyllä herätä luottamusta teknologian kaikkivoipaisuuteen...
- lksfg...
lksfjdkgjriogjre kirjoitti:
Kameroissahan voi olla myös pimeänäkö-ominaisuuksia, esim. IR-ledit apuna, joissain autokameroissa on samanlaiset, tosin auton sisäpuolella olevassa kamerassa ne vain heijastuvat tuulilasiin jolloin mitään ei nähdä ulospäin. Tällaiset typeryydet eivät kyllä herätä luottamusta teknologian kaikkivoipaisuuteen...
Tai insinöörien järjenkäyttökykyihin...
- muahahahahaaaaaa
Niinpä niin.....tarviiks niillä bratwursteilla ajella, kun parempiakin on maailma pullollaan..............
- outo käsite
Nyt lyö tyhjää, mikä se bratwursti on, makkarasta olen kuullut mutta kuinkas se peruutusvaloon liittyy.
- ijoö
> Miksiköhän autonvalmistajat ovat katsoneet että peruutusvalojen ei tarvitse olla kovinkaan tehokkaita
Olettaisin että tärkeysjärjestys on pienenevän tärkeyden järjestyksessä jotenkin näin:
-hinta
-toimitusvarmuus
-säännöt
-muotoilu
-käytettävyys
Mainitsinko hinnan? No mainitaan nyt vielä, eli hinta ratkaisee kaiken. On toki valitettava tosiasia, että näkyvyys taaksepäin henkilöautosta vaihtelee surkeasta välttävään, eikä vielä nykytekniikallakaan autoihin juurikaan laiteta turvallisuutta parantavia peruutuskameroita tehtaalla.- sitroen.
Sellaisen laitteen rikkoutuminen mitä autossa ei ole, ei haittaa mitään.
Ja tuo elektroniikkaroskan toimintavarmuushan meille kaikille on tuttua. Esimerkiksi kuinka kauan yksi kotitietokone kestää rikkoutumatta?
Viimeksi eilen näin kun uuteen autona myytyyn elektroniikkapeliin soviteltiin hinausköyttä keulaan. Sama merkki kuin minulla mutta reilusti yli 20 v uudempi. Ja minun pikkuautojani ei ole koskaan tarvinnut hinata... Tosin olen pikkuautoilla ajanut vasta noin miljoona kilometriä. Yhteensä yli kymmenen maan liikenteessä.
- Museoautossa hyvät
80-luvun puolivälin Volvo 700:ssa on hyvät peruutusvalot. Nekin pilattiin 80-luvun lopulla.
- ---
http://www.ebay.co.uk/itm/231166130305?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649
Siitä hyvät pakkivalot- sitroen.
Epäilemättä.
Omituisen näköinen ja hirveä hinta. Mitään muita tietoja sitten ei olekaan. Samanlaista myyntiä kuin autojen myynti nykyään: Esitteessä vain kuvia ja mahdollisesti hinta. Numeroarvoista ja muusta tekniikasta ei hajuakaan. Eikä se automyyjäkään tiedä autosta yhtään enempää vaikka puku päällä ja kravatti kaulassa kopissaan aikaansa viettää.
- tehoa pakkivaloihin
LED valoilla varmaan saisi tehoa aikaan viemättä kovin suurta tilaa takalamppurykelmästä.
Vaikuttaa että peruutusvalot on vain välttämätön paha jolle ei paljon ajatusta uhrata.
Peruutuskameroissakin on ongelmia, ensinnäkin että miten laaja kuvakulma siinä on, lisäksi näyttö sijaitsee kojetaulussa ja kuitenkin pitäisi katsella myös takaviistoon molemmille puolille eikä pelkästään suoraan taakse kun peruuttaa.
Peruuttaessa pitäisi nähdä taakse ihan yhtä hyvin kuin eteen lähivalot päällä.
Pysäköintialueillahan kolhitaan aika paljon autoja joten ehkä heikoilla peruutusvaloilla on jokin merkitys siinä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 594703
- 653808
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.2133241- 1143061
- 482894
- 232558
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192216Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi2482003- 1081872
- 361865