Ei uskalla ostaa

Sumala

Olisin auton tarpeessa mutta ei mitenkään uskalla ostaa kun autovero voi poistua/muuttua käyttöperusteiseksi.
Nään vaan niin sen tilanteen että autoveron maksettuani alan maksamaan käyttömaksuja siitä autosta...

6

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • awet3546

      No osta muutaman vuoden ikäinen käytetty. Hinta on varmaan puolet uuden hinnasta ja siinä on veroa ehkä neljännes, sekin puolet uuden verosta. Kun merkin valitsee sopivasti saa ihan toimivan auton seuraavalle 100.000 kilometrille.

      Näin tekee se joka oikeasti tarvitsee autoa käyttötavarana. Teinipojat ja muut diivailijat ovat asia erikseen.

      • PoisPoisPois

        Niihhh. Käytetyn hinta laskee aikalailla samassa suhteessa kuin uudenkin hinta, jos autovero poistuisi.
        Ja sehän poistuu, yhtä varmasti kuin se on jo parikymmentä vuotta tämän palstan mukaan poistunut.


    • ministeriön mies

      Autovero ei todellakaan ole poistumassa mihinkään. Suunnitelma kilometripohjaisesta verotuksesta on nakattu roskalaatikkoon. Ollilan johtama Ahma-ryhmä kusetti edelliseltä plösö-ministeriltä parikymmentä miljoonaa palkkioina, mutta onneksi erityisesti Kokoomus on haudannut koko hankkeen.

      Mikä tahansa muutos nykyjärjestelmään vaatisi laajan tietojärjestelmän hankkimisen. Se tulisi Tiedolta, maksaisi satoja miljoonia ja kehittäminen veisi vähintään pari vuotta. Sellaista ei ole tilattu. Työni pohjalta tietäisin, jos olisi.

      Eli osta ihmeessä auto, jos tarvitset. Kymmeneen vuoteen ei tapahdu mitään.

    • Laiska-lassi

      Pari kommenttia yllä oleviin vastauksiin, jotka sinänsä ovat aivan oikeilla linjoilla. Ensinnäkin tuosta käytetyn ostosuosituksesta näkyy selvästi, että taloudelliselta kannalta katsottuna auton ostossa/hinnassa on toki kyse aivan muusta kuin verosta. Olipa kyse uudesta tai käytetystä niin noin 80 % hinnasta on muuta kuin autoveroa ja valitsemalla matalan CO2:n voit vielä minimoida tämänkin.
      Kaiken kaikkiaan autoveron mahdollinen poistaminen vaikuttaisi uusiin autoihin paljon vähemmän kuin yleisesti uskotaan. Sen sijaan käytetyissä autoissa luultavasti tulisi hintojen alentumista, jos sopeuduttaisiin siihen, että käytetyn hinta Euroopassa on lähellä nollaa ehkä 5 - 7 vuotta aikaisemmin kuin Suomessa.

      "Ministeriön mies" on oikeassa siinä, että kilometriverosuunnitelmissa on juuri nyt taukoa. Mutta varmuudella ne ajatukset tekevät tuloaan ensi kevään hallitusohjelmaneuvotteluihin. Liikenneministeriön virkamiehet ovat tässä asiassa ovelia ja sitkeitä kuin sadun lohikäärme. Ainakin parinkymmenen vuoden ajan heidän tietullisuunnitelmansa on kerta toisensa jälkeen torjuttu, mutta aina vaan he jaksavat käynnistää ne uudelleen. Ensi keväänä hallitusohjelmaan tulee varmasti ainakin tutkimushanke tietulleista. Voi olla että tulee jotain enemmänkin, jos esim. vihreitä pitää jotenkin hyvittää vaikka kollajan altaan rakentamisesta taikka koskien suojelun lopettamisesta. Lehmänkaupoista joka tapauksessa on silloin kyse eikä järjen käytöstä.
      Pari erehdystäkin "ministeriön miehellä" kumminkin on. OIlila ei suinkaan johtanut Ahma-ryhmää. Sellainenkin ryhmä on, mutta se suunnitteli vain autokanta- ja liikenne-ennusteita eikä kilometriveroa. Toinen erehdys on siinä, että Tieto olisi järjestelmän tekijä. Voi ollakin, mutta tämän kaltaiset hankkeet kyllä pitää nykyisin kilpailuttaa kansainvälisesti. EU:n direktiivin mukaan autoilija voisi kyllä hankkia autossa tarvittavat laitteet keneltä tahansa tällaisen palvelun tarjoajalta, joita oletetaan EU:ssa syntyväksi kuin sieniä sateella. Ei siinä paljon suomalaisella tekniikalla ja meikäläisillä hilavitkuttimilla juhlita, mutta erittäin kalliiksihan tällainen systeemi autoilijoille ja veronmaksajille kyllä kävisi.

      • TotuudenTorveloko

        Ugh. Nuokin rahat kannaatta ennemmin hukata vaikka ikiaikaisesti kannattamattoman Talvivaaran kaivoksen pyörittämiseen.


      • hhhhhj
        TotuudenTorveloko kirjoitti:

        Ugh. Nuokin rahat kannaatta ennemmin hukata vaikka ikiaikaisesti kannattamattoman Talvivaaran kaivoksen pyörittämiseen.

        Talvivaaran osakkeilla on paremoi tuotto kuin autoverolla.vuh


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe