Haluan tässä viestissä nostaa esille sen asian, että urtikaria voi aiheuttaa vaikka kuinka outoja oireita ja omasta nokkosihottumataipumuksista kannattaa opiskella ja havainnoida kaikki mahdollinen. AIVAN TAVALLISELTA VATSATAUDILTAKIN VAIKUTTAVA OIREKUVA VOI JOHTUA URTIKARIASTA.
Jokainen nokkosihottumasta kärsivä tietää varmasti, että taudin kanssa voi joutua monenlaisiin ongelmiin ja hankaliin tilanteisiin, kun edes lääkärit eivät aina tunne sairautta ja niitä kaikkia kummia oireita, joita se saattaa aiheuttaa. Ole siis kiltti ja lue tämä teksti, vaikka onkin pitkähkö. Lue edes yhteenveto. Saatat säästyä paljolta...
Olin kuukausi sitten sairaalassa, koska luulin jonkin sisäelimeni vaurioittuneen pahasti. Mikään ei pysynyt sisälläni ja istuin vessassa joka 5. minuutti. Säikähdin verta, joka loppupeleissä oli peräisin peräpukamista. Kivut olivat hirveitä, en eläessäni ole kokenut sellaista. Sairaalassa sain ripulilääkettä ja jotakin suolistoani supistavaa lääkettä, joka annettiin verenvuodon pysäyttämiseksi.
Lääkäri ei osannut sanoa sairauteni syyksi muuta, kuin vatsataudin. Kerroin, että minulla on urtikaria ja kysyin, tunteeko hän tautia. Hän oli hetken kummissaan, mutta selitettyäni taudin mekanismin hän ymmärsi: kaikki ottavat oireisiin antihistamiinia. Mm. punaviinissä ja tonnikalassa on histamiini -nimistä ainetta, joka on välittäjäaine. Olen tutustunut tautiin, nimeltä histamiini intoleranssi, jonka olemassa olosta ollaan kahta mieltä. Mutta näin maalaisjärjellä ajatellen, histamiini on aine, joka aiheuttaa reaktion, jota voi helpottaa antihistamiinilla. Olen saanut vatsaoireita tonnikalasta ja tänä kohtalokkaana päivänä olin juonut puoli lasia punaviiniä. Lääkäri oli samaa mieltä kanssani siitä, että vatsani olisi hyvinkin saattanut reagoida punaviinin histamiiniin näinkin rajusti. Teoriaa tuki se, että vatsakipuni loppuivat silloin, kun lääkäri antoi minulle suolistoa supistavan lääkkeen. Urtikaria kun turvottaa limakalvoja, koko vatsani oli siis todennäköisesti turvonnut.
Tänään säikähdin huomatessani, että olen saman vatsakivun kourissa. Tätä ennen näin naamassani kummallisen näpyn, jota ihmettelin. Myös nenäni limakalvot alkoivat turvota, koska nenä alkoi vuotaa. Vessassa istuessani tajusin, mistä on kyse. Otin suolistoa supistavan lääkkeen sekä kortisonitabletin. Nämä minulle määrättiin ajat sitten, kun ensimmäistä kertaa olin sairaalassa urtikarian takia. Vatsakipu loppui kuin seinään ja nenä ei vuoda enää.
YHTEENVETO: Urtikaria voi aiheuttaa myös vatsaoireita. Hanki taudista niin paljon tietoa, kuin vain voit. Lääkärit eivät välttämättä tunne sairautta ollenkaan. Tutustu histamiinia sisältäviin ruokiin. Pidä aina lääkkeet mukana, vähintään sitä antihistamiinia ja ota ne ajoissa heti ensimmäisestä oireesta!
En siis ole lääkäri, tutkija enkä asiantuntija. Olen kohta 20-vuotias nainen, joka on ollut taudin kanssa useasti pulassa ja selvinnyt tuurin ja oppimishalun avulla. Haluan kannustaa muitakin opiskelemaan taudista kaikki mahdollinen.
HUOMIO kroonista nokkosihottumaa (urtikaria) sairastavat!
11
2746
Vastaukset
- urtikarikko
Kiitos kokemusperäisen tiedon jakamisesta!
Itselläni on ollut urtikaria parikymppisestä asti. Muutaman vuoden yhtäperää käytin antihistamiinia, ja oireet pysyivät poissa. Nyt jo pian kymmeneen vuoteen en ole tarvinnut enää antihistamiinia kuin aivan satunnaisesti, jos vaikka talven kuiva pakkasilma tai kesällä hyttysenpiston aiheuttama kutina laukaisee urtikariakohtauksen, jossa iho kutiaa vimmatusti ja nousee hetkessä paukamaiselle ihottumalle, joka leviää ja vaihtaa paikkaa. Mutta esim. tämän vuoden aikana en ole kertaakaan sellaista kohtausta saanut!
Huomasin noina vuosina, kun urtikariani oli hyvin aktiivinen ja käytin antihistamiinia (cetiritziiniä) säännöllisesti, että joskus jos en ollut ottanut antihistamiinia tietyssä ajassa, esim. 2 vuorokauteen, minulle tuli iho-oireiden sijaan limakalvo-oireita: esim. silmien, nenän, suun, jopa vaginan(!) limakalvot räjähtivät hetkessä allergisen kutiseviksi ja turvonneiksi. Silmät reagoivat äkilliseen limakalvomuutokseen tuottamalla pieniä ns. elohiiriä, siis hermostollista vapinaa ja nykäyksiä. Tila oli todella inhottavan tuntuinen. Antihistamiinin ottaminen rauhoitti tilan nopeasti, onneksi. Myös kämmenien ja jalkapohjien iho yleensä reagoi muuttuen kipeäksi ja suorastaan polttelevaksi, jolloin en oikein pystynyt koskettamaan esineitä käsilläni enkä kävelemäänkään tuntematta kipua.
Urtikaria on monin tavoin paljon vakavampi sairaus kuin yleensä luullaan. Eihän se pahanlaatuinen sairaus ole, siis paheneva ja pysyvästi invalidisoiva tms., mutta oireiltaan se saattaa olla todella rankka. Mieleeni tulee, onkohan mahdollista, että hengitysteiden limakalvot turpoavat pahoin urtikariakohtauksen myötä, jolloin tilanne saattaisi johtaa jopa hengenvaaraan? Itselläni ei sentään ole kokemusta sellaisesta.- katso.e.koodit.netistä
Ruokien jotkut säilöntäaineista voivat aiheuttaa ongelmia katso mikä aiheuttaa ongelmia säilöntäaine voi reagoida vasta suolistossa aiheuttaa oireita hitaasti
- bbbcbcb
Urtikaria on oire jostakin ja antihistamiini vaikkakin auttaa, ei poista itse ongelmaa. Sekin syytä ottaa huomioon, että lääkkeet rassaavat elimistön tasapainoa, joten ainakin silloin kun tietää aiheuttajan, se on eliminoitava, eikä suinkaan yrittää peittää oireitta lääkkeillä.
Itselläni oli vuosikausia krooninen urtikaria kunnes syyksi paljastui tietyt ruuan lisäaineet. Käytin tuolloin antihistamiinia päivittäin ja epäilen, että tältä ajanjaksolta minulle aiheutui hermostollisia vaurioita.- autoimmuniteetti
"Käytin tuolloin antihistamiinia päivittäin ja epäilen, että tältä ajanjaksolta minulle aiheutui hermostollisia vaurioita."
Epäiletkö, että sinulle aiheutui hermostollisia vaurioita nimenomaan antihistamiinin käytöstä, vai urtikariasta tai sen aiheuttajasta johtuen?
Antihistamiini nimittäin ei aiheuta hermostollisia oireita, saati vaurioita. Sen sijaan urtikaria sinänsä voi olla autoimmuniteetista johtuva oire, ja esim. MS-taudin varhaisoireena se on yleinen. - bbbcbcb
autoimmuniteetti kirjoitti:
"Käytin tuolloin antihistamiinia päivittäin ja epäilen, että tältä ajanjaksolta minulle aiheutui hermostollisia vaurioita."
Epäiletkö, että sinulle aiheutui hermostollisia vaurioita nimenomaan antihistamiinin käytöstä, vai urtikariasta tai sen aiheuttajasta johtuen?
Antihistamiini nimittäin ei aiheuta hermostollisia oireita, saati vaurioita. Sen sijaan urtikaria sinänsä voi olla autoimmuniteetista johtuva oire, ja esim. MS-taudin varhaisoireena se on yleinen."Antihistamiini nimittäin ei aiheuta hermostollisia oireita, saati vaurioita."
Antihistamiini alkoholi = hermostollisia vaurioita.
Nyt siitä jo aikaa, taitaa olla likemmäs 20 vuotta, ja lopetin antihistamiinin käytön pian sen jälkeen kun aloin huomata oireita ja urtikarian syykin selvisi eliminaatiodieetillä.
Hermostolliset oireet, pääasiassa käsien vapinaa, väheni jonkin verran ajan myötä, mutta alkoholia en voi käyttää enää nykyisin 60-kymppisenä laisinkaan, koska jäsenet puutuu öisin, jos otan yhtään ja raja tulee vastaan jo alle yhdestä annoksesta vaikka pitäisi päiviä väliä. Olen pari kertaa herännyt siihen tunteeseen että kuolen, kun niska alkanut puutua, joten se on tehokkaasti ohjannut elämäntapoja.
- ei maksa mitään
lisäaineet
viljat
poistaisin
multa parani moni vaiva
joten kokeile
Allergiat ovat elimistön immuunijärjestelmän ylireagointia vieraisiin aineisiin, jonka todellinen syy voi olla kelvoton ruokavalio joka pitää hälytystilaa yllä kehossa. Kun elimistön pommittaminen väärällä ravinnolla lopetetaan, myös immuunijärjestelmä rauhoittuu.
Kannattaa perehtyä aiheeseen, sillä voit päästä kaikista allergioista eroon vain muuttamalla ruokavaliotasi. - Urtikariina
On hyvinkin mahdollista ja olen itse tämän kokenut, että hengitystiet turpoavat vaarallisen paljon. Jos kurkkua tai kieltä kihelmöi urtikariakohtauksen aikana, kannattaa suunnata ensiapuun ennen kuin pääsee pahemmaksi.
-Ap - nokkospoika1
Oletteko tutkituttaneet kuinka tarkasti nokkosihottuman mahdollista aiheuttajaa? Tiedän kyllä että usein aiheuttajaa ei ole tai sitä ei tiedetä.
Lapsellani tulee säännöllisen epäsäännöllisesti nokkosihottumaa, joka lähtee pääsääntöisesti Zyrtecillä pois. Joskus tähän liittyy myös huuliturvotusta, joka kestää muutaman tunnin. Ei olle käyty lääkärissä toistaiseksi, mutta mielessä on ollut, etä pitäisi mennä. Minkä alan lääkäri olisi oikea? Ihotauti?
Lapsella on aika herkkä iho, kerran lehahti nokkoselle ollessaan hajuveden "tuoksussa". Meillä vanhemmilla ei ole mitään allergioita tms. korkeintaan aistiherkkyyksiä, esim. hajuille/valoille. - Urtikariina
Minä henkilökohtaisesti suosittelisin ihotautilääkärillä käyntiä. Moni lääkäri ei tunne tautia tai sen aiheuttajia kovin hyvin, mutta paljon kokemusta omaavat lääkärit ovat varmasti joskus uransa aikana törmänneet nokkosihottumaan. Oman urtikariani aiheuttajaa ei ole kovin laajasti tutkittu, sanottu vaan että niin hankala tutkia. Itse olen alkanut välttää joitain ruoka-aineita, joissa on histamiinia ja on auttanut.
-Ap - Antihistamiinit
Ottakaa käyttöön NEITSYT oliiviöljy, syökää granaattiomenaa usein. Ne ovat molemmat antihistamiineja. Samoin nigellan siemenet, niitä ruoanlaittoon! Katsokaa lisää infoa www.lowhistaminechef. Ostin itselleni tämän naisen keittokirjan ja olen tehnyt ruokaa näiden ohjeiden mukaisesti nyt muutaman kk. En tarvitse enää anti-histamiinilääkitystä :) Tämän naisen ohjeiden lisäksi syön ihan tavallistakin ruokaa, tosin vältän sokeria ja vehnää ja kahvia ja alkoholia nyt tietty. Tän naisen ajatuksena on, että välttämisruokavalio ei toimi ja stressaa. Sitä vastoin kannattaa käyttää mahdollisimman ravintorikasta ruokaa! Ja tämä oikeesti toimii :)
Ja toinen mitä kandee kokeilla niin on Urticalcin nokkoskalkki, joka on ns. luonnon antihistamiini. Myös toimiva ja paljon vähemmän sivuvaikutuksia kuin lääkkeillä. Vaikka lääkkeillä on joskus paikkansakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013078GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831132
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511025Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32987- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24781