Osaproteesi

Nainen 31

Kirjoittelin jo aikaisemmin poistoistani ja siitä että olen saamassa osaproteesia. Huomenna poistetaan viitos ja kuutos hammas toiselta puolen. Toiselta puolenhan on poistettu jo kolme viikkoa sitten viitos hammas ja viime torstaina nelos hammas eli sillä puolen on jo aika hurjan näköinen aukko!

Poisto aukkojen annetaan ensin parantua ennen kuin tehdään osaproteesi niin se saadaan kuulemma siten istumaan tukevammin. Minulle tehdään todennäköisesti sellainen metallinen ns rankaproteesi ja se suunnitellaan niin että siihen samaan proteesiin voidaan laittaa lisää hampaita myöhemmin. Siksi kuulemma siitä rangasta tehdään tukevampi ja kattavampi kuin vain näitä hampaita varten ehkä tarvitsisi mutta sitten on helpompi ja halvempi lisätä siihen hampaita. Luultavasti yksi seiska hammas poistettavan kuutosen takaa voi olla piankin entinen. Myös etuhampaitten lisäämiseen varustaudutaan.

Onko teillä muilla kenellä on vastaava osaproteesi, niin miten yleensä ne metalliset kiinnityspinteet? Minulla on suunniteltu että ne tulevat luultavasti toisella puolella kolmos eli kulma hampaaseen ja toisella nelos hampaaseen, mutta siinä saatetaan joutua tekemään koukku myös sillä puolen kolmos hampaaseenkin että saadaan proteesi istumaan riittävän tukevasti. En oikein tiedä vielä mitä kiinnitys koukuista ajattelisin kun ne kuitenkin tulevat aika ikävästi ihan näkyviin, mutta siihen ei vaihtoehtoja ole.

Kitalaki tulee olemaan melkein kokonaan peitossa ja etuhampaiden takaa kiertää sellainen paksu tukikaari myös. Pelkään että se vaikuttaa puhumiseen? Vaikuttaako kitalaen peittäminen makuaistiin?

Kestävätkö osaproteesin tukihampaat hyvin, kun olen kuullut että osaproteesi ja ne pinteet voivat aika nopeastikin vaurioittaa tukihampaatkin pilalle? Luin jostain toiselta keskutelu palstalta että osaproteesi johtaa pikku hiljaa hampaiden menetykseen? Tiedän että menetän kyllä vielä omia hampaita mutta pitääkö alkaa pelätä kaikkien menettämistä pikku hiljaa?

Tuleeko osaproteesi aina ikenienkin päälle eli on sellaista ikenien väristä muovia myös ylös asti? Minulle on tulossa sellaiset joka tapauksessa. Entä osaproteesien puhdistus? Käytetäänkö sitä aina öisinkin vai otetaanko pois?

9

8359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pro

on yleensä kaikilla: proteesi painaa, puhuminen on vaikeaa ja syöminen outoa. Muutamassa päivässä helpottaa! On todettava, että HYVIN TOIMIVA osaproteesi ei vahingoita omia hampaita, mutta huonosti istuva voi aiheuttaa hyvin vaikeita ongelmia. Huono proteesi voi vahingoittaa omia hampaita (reikiintyminen, ienongelmat, purennanmuutokset...) sekä leukaluuta. Jos kuormitus on epätasaista (keinuu, lonksuu, väljä) luu tuhoutuu nopeammin kuin normaalisti. Hyvä ylläpito ja pohjaukset varmistavat, että proteesi säilyy pitkään käyttökelpoisena. Omien hampaiden huolellinen hoito on entistä tärkeämpää, koska tukihampaiden menetys muuttaa proteesin toimintaa. Omat hampaat ovat luonnollisesti kovemmalla koetuksella, joten lisäfluori (imeskelytabletit/purskuttelu) ja tarkka suuhygienia ovat tarpeen. Näin ei ongelmia pääse syntymään.
      Totutteluvaiheen aikana proteesia voi pitää yölläkin suussa (tietysti hyvin puhdistettuna), mutta yleensä on hyvä ottaa pois, jotta omat hampaat ja limakalvot saavat levätä (poikkeustilanteita on, kysy omalta hammaslääkäriltäsi).

• n33

Minulla on ollut tuo osaproteesi jo 20 vuotta, ja ikinä en ole saanut lupaa pitää sitä pois suusta (muuta kuin pesun ajaksi), en ole ajatellutkaan että joku sen voisi yöksi pois ottaa...

Jos minulla on se vahingossa ollut vaikka 3 tuntia pois (aluaikoina saattoi hampaiden pesun yhteydessä unohtua lavuaarin reunalle), se oli vaikeaa saada enään paikalleen! Eli hampaani liikkuivat pois niiden "uusilta paikoilta" ilman tuota osaproteesia, ja minulla oli siis oiottu hampaat ennen proteesin saantia.

• pro
        n33 kirjoitti:

Minulla on ollut tuo osaproteesi jo 20 vuotta, ja ikinä en ole saanut lupaa pitää sitä pois suusta (muuta kuin pesun ajaksi), en ole ajatellutkaan että joku sen voisi yöksi pois ottaa...

Jos minulla on se vahingossa ollut vaikka 3 tuntia pois (aluaikoina saattoi hampaiden pesun yhteydessä unohtua lavuaarin reunalle), se oli vaikeaa saada enään paikalleen! Eli hampaani liikkuivat pois niiden "uusilta paikoilta" ilman tuota osaproteesia, ja minulla oli siis oiottu hampaat ennen proteesin saantia.

Tämä on juuri niitä erityistilanteita, joista mainitsin. Proteesi toimii samalla retentiona, eli pitää hampaita paikallaan. Jatkuvasti käytetään myös silloin kun esim. purentaa on korotettu, proteesi estää narskuttelua (tasapainoittaa purentaa), tai jos hampaat ovat tukikudokseltaan heikentyneet (estää liikkumisen). Koskee yleensä vain rankaproteeseja, koska akryyliproteesi ei riitä purennan ylläpitäjäksi.

• mullakin edessä

Olisin kiinnostunut jos kertoisit kokemuksistasi osaproteesin laitossa, kuinka asia on edennyt. Olen saman asian edessä

• Nainen 31

Hoitoni etenee tosiaan suunnitellusti. Toissa päivänä otettiin muotit suusta ja mitattiin purennan korkeus ja tehtiin kaikkia mahdollisia esivalmisteluja. Nyt hammaslaboratorio valmistaa proteesin ja ensi torstaina sitä on tarkoitus sovittaa. Lopullisesti valmis se on jos kaikki menee hyvin niin seuraavalla viikolla torstaina ja silloin saan sen suuhun samalla.

Proteesini on metalli runkoinen rankaproteesi ja siihen tulee toiselle puolelle nelos ja viitos hammas ja toiselle viitos ja kuutos hammas. Ja se tulee siis yläleukaan. Proteesissa olevien hampaiden tilalle tulee sellaiset muoviset ikenet ja proteesi tulee kiinni omiin hampaisiin sellaisilla tukevilla metallikoukuilla. Niitä tulee vähintäänkin toisella puolella kolmos eli kulma hampaaseen ja kuutos hampaaseen ja toisella puolella ainakin nelos ja seiska hampaaseen, mutta saattaa tulla muihinkin koska hampaitteni muoto kuulemma on sellainen että yhdet kiinnitys koukut yhteen päähän ei välttämättä pidä sitä tukevasti paikallaan. Ja kuulemma jos se keikkuu niin se varsinkin kuluttaa omia tukihampaita.

Millainen osaproteesi sinulle on tulossa? Mitä hampaita sinulta puuttuu? Jos sinulla on minun hoidostani jotain kysyttävää niin kerron kyllä mielelläni lisää, kun nyt sentään tiedän itse jo vähän enemmän.

• kohta samoin
        Nainen 31 kirjoitti:

Hoitoni etenee tosiaan suunnitellusti. Toissa päivänä otettiin muotit suusta ja mitattiin purennan korkeus ja tehtiin kaikkia mahdollisia esivalmisteluja. Nyt hammaslaboratorio valmistaa proteesin ja ensi torstaina sitä on tarkoitus sovittaa. Lopullisesti valmis se on jos kaikki menee hyvin niin seuraavalla viikolla torstaina ja silloin saan sen suuhun samalla.

Proteesini on metalli runkoinen rankaproteesi ja siihen tulee toiselle puolelle nelos ja viitos hammas ja toiselle viitos ja kuutos hammas. Ja se tulee siis yläleukaan. Proteesissa olevien hampaiden tilalle tulee sellaiset muoviset ikenet ja proteesi tulee kiinni omiin hampaisiin sellaisilla tukevilla metallikoukuilla. Niitä tulee vähintäänkin toisella puolella kolmos eli kulma hampaaseen ja kuutos hampaaseen ja toisella puolella ainakin nelos ja seiska hampaaseen, mutta saattaa tulla muihinkin koska hampaitteni muoto kuulemma on sellainen että yhdet kiinnitys koukut yhteen päähän ei välttämättä pidä sitä tukevasti paikallaan. Ja kuulemma jos se keikkuu niin se varsinkin kuluttaa omia tukihampaita.

Millainen osaproteesi sinulle on tulossa? Mitä hampaita sinulta puuttuu? Jos sinulla on minun hoidostani jotain kysyttävää niin kerron kyllä mielelläni lisää, kun nyt sentään tiedän itse jo vähän enemmän.

Kiitos viestistäsi ! Minulta puuttuu nyt molemmislta puolilta yksi takaa ja muita poistoja on varmaan tulossa pikapuolin.

Olen kuullut yhdeltä tutulta jolla on juuri sellaiset kuvaamasi metallirunkoiset proteesit, että tottumiseen menee noin vajaa viikko ja sen jälkeen on puhekin kuten ennen. Tuttuni on ollut tyytyväinen vaikka olivat kalliit lähes 2000 EUR mutta hänella molemmmilla puolilla. Paljonko sinun kustannusarviosi on.

Kaikkea hyvä ja kirjoittele taas

• minä vaan
        kohta samoin kirjoitti:

Kiitos viestistäsi ! Minulta puuttuu nyt molemmislta puolilta yksi takaa ja muita poistoja on varmaan tulossa pikapuolin.

Olen kuullut yhdeltä tutulta jolla on juuri sellaiset kuvaamasi metallirunkoiset proteesit, että tottumiseen menee noin vajaa viikko ja sen jälkeen on puhekin kuten ennen. Tuttuni on ollut tyytyväinen vaikka olivat kalliit lähes 2000 EUR mutta hänella molemmmilla puolilla. Paljonko sinun kustannusarviosi on.

Kaikkea hyvä ja kirjoittele taas

Mulle laitettiin osaproteesi ylhäälle viime Tiistaina.Otettiin kuusi hammasta pois että ylös jäi vain kolme joihin sitten osaproteesin pinteet kiinnitettiin.On ollut todella totutteleminen uuteen kalustoon.Syöminen on ollut vaikeaa ja puhe lässyttää ja kitalakikuppi ärsyttää henkisesti,toivottavasti tottuisi pian.Minulle ainakin hammaslääkäri sanoi että proteesit täytyy pitää suussa vaikka särkisikin koska ikenet muotoutuvat proteesin mukaan ja pysyvyys olisi parempi tulevaisuudessa.Otan pois vain puhdistuksen ajaksi joka on vielä tuskaisaa koska hampaiden poistosta on niin vähän aikaa.

• samoin kohta
        minä vaan kirjoitti:

Mulle laitettiin osaproteesi ylhäälle viime Tiistaina.Otettiin kuusi hammasta pois että ylös jäi vain kolme joihin sitten osaproteesin pinteet kiinnitettiin.On ollut todella totutteleminen uuteen kalustoon.Syöminen on ollut vaikeaa ja puhe lässyttää ja kitalakikuppi ärsyttää henkisesti,toivottavasti tottuisi pian.Minulle ainakin hammaslääkäri sanoi että proteesit täytyy pitää suussa vaikka särkisikin koska ikenet muotoutuvat proteesin mukaan ja pysyvyys olisi parempi tulevaisuudessa.Otan pois vain puhdistuksen ajaksi joka on vielä tuskaisaa koska hampaiden poistosta on niin vähän aikaa.

olen pahoillani, mutta sinull poistoista on tosiaan vasta kolme päivää. Jos sama tilanne on ensi viikon lopulla niin sitten varmaan jo hermot pinnassa. Jouduitko olemaan töissä tämän viikon vai olitko vapaalla, entä ensi viikon alussa.

Toivttavasti totut pian uusiin hampaisiisi

• koeta kestää
        minä vaan kirjoitti:

Toivottavasti särky ja kipu on jo vähän hellittänyt. Jos ei ole niin sitten varmaan kannattaa mennä hammaslääkärille näyttäytymään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      139
      6639
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5719
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4881
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3882
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3051
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2392
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      35
      2248
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2187
    Aihe