peräaukon kutina

raaps raaps

Olen 32v mies ja kyseinen vaiva on ollut mulla jo vuosia ja hätäisimmät ois varmaan mennyt lääkäriin jo ajat sitten.Se on vaan niin kiusallista mennä näytteleen sinne hanuriaan (vaikka työtäänhän ne vaan tekee)

No anyway öisin heräilen ja yllätän itseni raapimasta peräaukkoa joka kutiaa ja on kostea(vaivaa esiintyy kyllä välillä päivisinkin).Siitä raapimisesta seuraa sitten tietty se että iho menee peräaukon ympäriltä haavaumille ja aut sitä kirvelyä.Olen laitellut varsinkin yönajaksi perunajauhoa peräaukon ympärille että se ei kostuisi koska ymmärtääkseni tuon kostumisen seurauksena se kutina alkaa ja kierre on taas valmis.Vaiva välillä helpottuu ja taas palaa.Luin tuossa että kihomadot aiheuttaisi kyseisenlaista oireilua eli öisin voimistuvaa kutinaa ja ilmeisesti tuota peräaukon kostumista.
Olen peilin avulla katsellut miltä se peräaukon seudun tilanne näyttää ja siellä näkyi sellaisia vaaleampia näppylän tapaisia muutamia.Olen parisuhteessa elävä enkä ole irtosuhteita harrastanut(eikä kyllä tietääkseni vaimonikaan) joten en usko sen olevan sukupuoplitaudista johtuvaakaan.Kävin vasta lääkärissä muiden vaivojen takia ja multa otettiin verenkuva ja tulehdusarvot.Verenkuva normaaali ja tulehdusarvot hieman koholla joka johtui vaivasta jonka takia menin lääkäriin. Onko muilla ollut vastaavia vaivoja ja kuin niiden kanssa olette menetelleet?

26

21083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kihomato

      Aivan selvästi kihimatoja

    • Salva

      Mulla oli peräpukamat, jotka aiheutti kyseisiä vaivoja. Apteekista saa reseptittä salvaa. Kokeile, mut kyl mä neuvoisin menemään lääkäriin...

      • raaps raaps

        Miten sulla ne pukamat oireili?Olen itsekin niitä pitänyt yhtenä vaihtoehtona mutta ulosteessa ei näy verta eikä ulostaminen muutenkaan tee kipeää.Eikös nämä ole klassisia oireita tähän vaivaan?


      • raaps raaps

        no niin lukihäiriö iski.Olithan ne oireet tossa maininnutkin että samoja olivat


      • Salva
        raaps raaps kirjoitti:

        Miten sulla ne pukamat oireili?Olen itsekin niitä pitänyt yhtenä vaihtoehtona mutta ulosteessa ei näy verta eikä ulostaminen muutenkaan tee kipeää.Eikös nämä ole klassisia oireita tähän vaivaan?

        Juu, oireet oli ihan samat ku sulla. Kauhee kutina varsinkin öisin. Ei tullu verta, mut olihan se ympäristö turvonnut sit ku sen tajus. Salvalla lähti heti paraneen. Et ainaskaan menetä mitään jos kokeilet.

        Mut älä unohda sitä lekuria... Mehän tääl vain arvaillaan.


    • mamma

      Miehelläni on juuri alkanut samanlainen vaiva ja sen verran olen kuullut vastaavia juttuja ja lukenut lehdistä että uskoisin sinullakin olevan hiivasyndrooman. Etsipä vaikka googlen avulla hiivasyndrooma ja lue olisiko jotain apua.

      • raaps raaps

        joku tais mainita näillä foorumeilla että jos vaimolla vaikka on hiivavaivaa(mun vaimolla on ollut) ja se ottaa hiivakuurin niin miehenkin pitäis ottaa.Onkjo noin?


      • ...
        raaps raaps kirjoitti:

        joku tais mainita näillä foorumeilla että jos vaimolla vaikka on hiivavaivaa(mun vaimolla on ollut) ja se ottaa hiivakuurin niin miehenkin pitäis ottaa.Onkjo noin?

        Käsittääkseni miehen ei tarvii ottaa hiivakuuria vaikka naisella se olisikin.
        Kihomadoista saat varmuuden laittamalla yöksi teipin palasen peräaukon päälle, mikäli kihomatoja on ne jäävät teippiin kiinni,koska ne liikkuvat yö aikaan.


      • man
        ... kirjoitti:

        Käsittääkseni miehen ei tarvii ottaa hiivakuuria vaikka naisella se olisikin.
        Kihomadoista saat varmuuden laittamalla yöksi teipin palasen peräaukon päälle, mikäli kihomatoja on ne jäävät teippiin kiinni,koska ne liikkuvat yö aikaan.

        Miten sen teipin saa pysymään siinä yön yli???


    • systeri

      Käy ostaan apteekista Pyrvin nimistä kihomato lääkettä. Sitä saa ilman reseptiä.Jos se auttaa niin kannattaa hoitaa kaikki perheenjäsenet samalla lääkkeellä.(luulis kyllä, jos sinulla on vaiva ollut vuosia, että vaimollasihin olisi kutinaa, jos kihomadot auheuttaa kutinan)
      Jos ei auta, sitten menet lääkärille.

      • suosittelen kaikille..

        Kun olet hoitanut pukamat puikoilla niin tulevaisuudessa käytä ceridal öljysuihketta (saa apteekista) pitää peräaukon joustavana ja pukamat pehmeinä ja auttaa haavaumiin, ja ole raapimatta vaikka ne eka yöt tuntuukin mahdottomalta. Pari suihkausta peräaukon suulle, etkä tarvi sotkea sormia.


    • Supervisor

      Ei sulla mitään matoja ole. Se johtuu kuivuudesta.Ei sais käyttää saippuaa ollenkaan eikä liian lämmintä vettä. Vain mahdolllisimman viileää vettä pesuun ja sitten jotain perusvoidetta vähän rasvaisempaa aina yöksi niin paranee aika pian. Ongelma on kun ihmiset pesee itseään liian paljon. Ihotautilääkäri sanoi itse käyvänsä suihkussa vain kaksi kertaa viikossa ja oli vielä naislääkäri eikö silloinkaan käytä mitään saippuaa.

    • Tri Repe

      No miksi ihmeessä et näyttänyt lääkärillesi myös peräaukkoasi ? Et sinä tällä palstalla asiantuntevia neuvoja saa, eikä yksikään lukija, ei myöskään lääkäri voi tietää vaivasi syytä näkemättä sinua. Varsinkin jos sinulla on ollut muita vaivoja, joita et ole hoitavalle lääkärille kertonut, saattavat tulehdusarvot kertoa jostain aivan muusta johtaen väärään diagnoosiin. Mene hyvä mies lääkäriin uudelleen ! Kärsit turhaan vuosikausia. Ne vaaleat näppylät peräaukon suulla voivat hyvinkin olla jotain ihan muuta, esim. hepes simplex-viruksen aiheuttamia haavautumia (ei välttämättä sukupuolitaudista johtuvaa), mutta sitä ei voi tietää näkemättä potilasta.

    • hannne

      minullakin kutiaa peräaukko. luettuani muita viestejä voisin ajatella, että liika pesu voi olla oma ongelmani. käyn suihkussa lähes päivittäin ja alapääpesu tapahtuu normaalilla saippualla. huomasin jokin aika sitten, että bepanthen auttoi hetkellisesti kutinaan (saan nukuttua yöni ja herään omaan raaputukseen harvemmin, kuitenkin joskus), mutta nyt emättimen suulle on ilmaantunut pieniä värittömiä näppyjä/röpelöä pintaa. mitä nyt tulisi tehdä? lääkääriinkö? gynekologilla kävin normaalissa tutkimuksessa jokin aika sitten, mutta mitään vikaa ei kuulemma ollut.

    • Äiti

      Kihomadoilta kuulostaa...Pyyhkäiseppäs peppuasi jollain tummalla paperilla...
      Apteekista saa ilman reseptiä lääkettä kihomatoihin, kannattaa kokeilla jollei lääkäriin heti kehtaa mennä...

      Pojallani oli kihomatoja ja hän huusi oikein kun kutitti niin kovin...Lääkkeiden jälkeen loppui heti..

    • joku hullu

      hmm minulla oli peräaukon kutiinaa ja se johtui minusta bakteerista.
      Noh minäpä laitoin siis desinfointi ainetta perseeseen ja oikeasti autto!
      Ensin vähän kirveli, mutta kahden kerran jälkeen kutina katosi. En usko sen auttavan kihomatoihin, mutta saahan sitä kokeilla:D

      • rasvat.

        Mulla kutisi eikä esim sheriproct voide auttanut, joka on p-reiän haavaisen ihon ja peräpukamien hoitoon suunniteltu. Kokeilin apteekin Locobase Repair voidetta joka on erikoisvoide erityisen kuivalle iholle.Paksuinkin perusvoide on lirua sen rinnalla. Voide on erittäin paksua rasvaista jankkia ja myöskin korjaa ihoa,soveltuu haavaiselle iholle. Pitkään jatkuneet kutinat, joita olin hoidellut tuloksettomasti lukemattomilla rasvoilla loppuivat muutamaan voiteluun.Suosittelen lämpimästi tätä voidetta epätoivoisille tapauksille! Usein ne kutinat johtuu kuivasta ja haavaisesta ihosta peräaukon seudulla, joka vielä pahenee ja kuivuu entisestään kun helpotusta haetaan aluetta kynsimällä.


    • joku hullu

      Siis tarkoitan, että lääkärille voisi ehdottaa antibioottia jos kutina todella johtuu bakteerista se nimittäin voi olla tulehdus jo siellä kutittaakin.

    • joku hullu

      Siis tarkoitan, että lääkärille voisi ehdottaa antibioottia jos kutina todella johtuu bakteerista se nimittäin voi olla tulehdus joka siellä kutittaakin.

    • KB

      MOI! luin tarinas, ja niin tuttua. itse kärsin samasta ties kuinka monta vuotta, ja kuinka monet kalsarit meni perseestä puhki raapimisesta. sit kokeilin ORION PHARMAn HYDROCORTISON 1%, 2-3 kertaa päivässä aamulla töihin lähtiessä, töistä tullessa suihkun jälkeen, ja sit yöx. se tepsi heti, vaikka iho oli raapimisesta suht hellänä, niin se korjaantu nopeasti. suoraan sanottuna, kyseiseen vaivaan itselläni toimi loistavasti. silloin tällöin kun rupee perse kutisemaan, niin tuubi esiin ja levitän rasvaa pers reiän ympärille ja loppuu kutina. kannattaa kokeilla! jouluja...

    • sama vaiva

      miten voi auttaa kun se on hyönteistenpuremiin ja naarmuihin.

      eli järjestys:
      lääkäri hiivasyndrooma/kihomadot?
      sinkkiä ruokaan
      locobase repair?

      mulla nyt kutittaa kunh hikoilee ja vähän muulloinkin kun yöllä

    • Kokeilekannattaa

      Voin kertoa, että minulla ko. vaiva oli 20 vuotta. Päätin lopettaa maidon juonnin. Noin 1,5 kk lopettamisen jälkeen, kutina ja ko. vaivat loppuivat. Suosittelen, se maitosokeri tekee sen ja suolisto osaltaan tulehtuu.

    • Anonyymi

      Ei se peräreikä ole yhtään sen kummempi kuin vaikkapa nenänreikä. Toki kannattaa pestä se puhtaaksi ennen lääkäriin menoa.

    • Anonyymi

      Ulostamisen jälkeen pitäisi peräaukko vedellä pestä puhtaaksi, ei laisinkaan siis pyyhkiä vessapaperilla, jos on ongelmia, kuten haavaumia tai peräpukamia. Puhtaus on A ja O ja se, ettei peräaukkoa ärsytetä esim. hankaamalla.

      Enimmät kököt voi pyyhkäistä korkeintaan sille alueelle tarkoitetulla kosteuspyyhkeellä ensin pois. Itse en käytä kuin bideesuihkua ja käsipesua. Mutta muista myös käsien, sormien ja kynnenalusten huolellinen puhdistaminen alapesun jälkeen.

      Samaisilla peräaukon alueeseen tarkoitetuilla kosteuspyyhkeillä voi koittaa pyyhkiä muulloin peräaukkoa, jos pitkin päivää kutittaa. Ja laittaa myös peräpukamavoiteita. Mentholia sisältävä Hädesalva oli ehdottomasti paras, mutta sen myynti on ilmeisesti lopetettu. Paljon mainostettu peräpukamageeli ei itselläni auta juuri lainkaan ja tekee inhottavan märän olon. Mutta hakemalla löytyy hyvä voide itselle, joita saa ilman reseptiäkin.

      Madot häätyy vain matolääkkeellä.

    • Anonyymi

      Vauvan herkkää peppua ei kukaan pyyhkisi vessapaperilla, joten siitä saa kuvan, miten arka peppu puhdistetaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe