Apuvirta

outoa

tänään piti antaa apuvirtaa. muistan että on paljon puhuttu ettei virtaa antavan auton moottori saisi olla käynnissä samaan aikaan kun kuollutta autoa startataan.

volvon ohjekirja kuitenkin kehottaa ensin pysäyttämään virtaa antavan auton moottorin mutta kaapeleiden kytkennän jälkeen käynnistämään sen uudelleen ja antamalla käydä 1500rpm samaan aikaan kun kuollutta autoa startataan?

tehtiin aluksi niin että kytkennän jälkeen käynnistettiin moottori viideksi minuutiksi ja sitten sammutettiin mutta kuollut auto ei jaksanut käynnistyä. startti jaksoi pyöriä vaivoin mutta se ei riittänyt kuolleen auton käynnistymiseen.

sitten käynnistettiin taas viideksi minuutiksi mutta ei auttanut yhtään. lopulta oli pakko startata virtaa antavan auton moottorin pyöriessä jolloin kuollut auto lähti käyntiin.

mitään vaurioita ei vaikuttanut tulevan virtaa antavaan. mutta kannattaako mielummin uskoa autojen ohjekirjoja vai yleistä tietoa asiasta tätä vaan jäin miettimään?

22

1997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainakaan minä en anna kenellekään virtaa

      • olethan pelle

        Sinultahan on virta loppunut aikoja sitten, eikä sitä paitsi sinulta edes kysytty mitään.



    • Redneck Baboons

      Kerran erehdyin luovuttamaan virtaa ja jännitteensäädin hajosi. Sitä prkuletta ei vain heti huomannut. Vasta kun valot alkoivat välkkyä niin silloin tajusin että jotain meni pieleen.

      En suosittele nykyvehkeillä virran luovuttamista täysin tyhjään akkuun. Sitä virtapiikkiä ei elektroniikka välttämättä kestä. Toisin oli ennen kun kaikki oli rautaa, esim. elintärkeä latausrele, joka kesti isompiakin virtoja kärventymättä.

    • taas se outo teos

      Auton ohjekirjassa(se mystinen teos siellä hansikaslokerossa)on ohjeet kuinka pitää toimia oikein, ei tarvitse arvailla ja pelätä että menee oma auto sekaisin.

      • outoa

        niin sehän tässä ihmetyttää kun ohjekirjassa neuvotaan käyttämään virtaa antavan auton moottoria 1500rpm kierroksilla samaan aikaan kun kuollutta startataan.

        ja joka puolella nettipalstoja puhutaan että virtaa antava ei saa missään nimessä olla käynnissä eikä edes avaimet virtalukossa koska elektroniikka hajoaa.

        ja tällä tavalla ei saatu kuollutta käyntiin vaikka monta kertaa hehkutettiin. kyllä siinä startti vaivoin pyöri mutta ei lähtenyt, ei ilmeisesti virta riittänyt elektroniikkaan koska mittaristokin vilkkui kuin joulukuusi startatessa.

        mutta virtaa antavan auton moottorin käydessä kuollut auto lähti heti ensimmäisen hehkutuksen jälkeen käyntiin.

        tosin kyllä virtaa antavassa autossa kierrokset laski heti muutamalla sadalla ja laturin hihnakin alkoi pitää ääntä kun kuollutta autoa alkoi hehkuttaa että piti painaa lisää kaasua pitääkseen kierrokset ohjekirjan mukaan 1500rpm.

        joten ei liene kovin terveellistä virtaa antavalle, kai tuossa on riski polttaa laturi kun se joutuu tekemään paljon virtaa? normaalisti on toiminut kyllä tuon jälkeen mutta miten vastaisuuden varalle pitäisi toimia? miksi käynnistys ei onnistunut kun virtaa antava auto oli sammutettuna?


      • hehkullako käyntiin
        outoa kirjoitti:

        niin sehän tässä ihmetyttää kun ohjekirjassa neuvotaan käyttämään virtaa antavan auton moottoria 1500rpm kierroksilla samaan aikaan kun kuollutta startataan.

        ja joka puolella nettipalstoja puhutaan että virtaa antava ei saa missään nimessä olla käynnissä eikä edes avaimet virtalukossa koska elektroniikka hajoaa.

        ja tällä tavalla ei saatu kuollutta käyntiin vaikka monta kertaa hehkutettiin. kyllä siinä startti vaivoin pyöri mutta ei lähtenyt, ei ilmeisesti virta riittänyt elektroniikkaan koska mittaristokin vilkkui kuin joulukuusi startatessa.

        mutta virtaa antavan auton moottorin käydessä kuollut auto lähti heti ensimmäisen hehkutuksen jälkeen käyntiin.

        tosin kyllä virtaa antavassa autossa kierrokset laski heti muutamalla sadalla ja laturin hihnakin alkoi pitää ääntä kun kuollutta autoa alkoi hehkuttaa että piti painaa lisää kaasua pitääkseen kierrokset ohjekirjan mukaan 1500rpm.

        joten ei liene kovin terveellistä virtaa antavalle, kai tuossa on riski polttaa laturi kun se joutuu tekemään paljon virtaa? normaalisti on toiminut kyllä tuon jälkeen mutta miten vastaisuuden varalle pitäisi toimia? miksi käynnistys ei onnistunut kun virtaa antava auto oli sammutettuna?

        Se onkin hyvä jos lähtee pelkällä hehkutuksella käyntiin, ei tarvii starttimoottoria lainkaan.

        En kylläkään usko että hehkutus kierroksia pudottaa muutamalla sadalla.


      • outoa
        hehkullako käyntiin kirjoitti:

        Se onkin hyvä jos lähtee pelkällä hehkutuksella käyntiin, ei tarvii starttimoottoria lainkaan.

        En kylläkään usko että hehkutus kierroksia pudottaa muutamalla sadalla.

        niin no tottakai piti vielä startata mutta lähti käymään heti ensimmäisen hehkutuksen jälkeen startatessa. kun silloin kun virtaa antava oli sammutettuna niin vaikka hehkutettiin monta kertaa niin ei vaan lähtenyt käyntiin.

        kierrokset putosi ehkä yhden tai kaksi viisarin paksuutta niin onko se nyt muutama sata vai mitä mutta sen kuitenkin huomasi kierrosluku mittarista ja piti painaa lisää kaasua että kierrosluku nousi taas takaisin 1500.


    • ei apuvirtaa

      Niin kauan kun mulla oli vanhoja käytettyjä autoja niin kukaan ei koskaan kysellyt apuvirtoja mutta kun ostin ensimmäisen uuden auton niin jo kaksi kertaa on pyydetty apuvirtaa. Kieltäydyin kummallakin kerralla elektroniikan rikkoutumisvaaran vuoksi. Nyt on varmaan mu1kun maine mutta olkoon. Se on helppo toisen omaisuuden rikkoutumisvaaraa vähätellä kun ei itse kuitenkaan maksa niitä vaurioita ja minuakaan ei huvita toisen auttamisen takia maksella kalliin elektroniikan korjauskustannuksia.

    • lapottaja

      Aloittajalle:

      Lopussa teitte oikein.

      Jos kytkee täyden ja lähes tyhjän akun piuhoilla yhteen niin piuhoissa ei juurikaan sähkö virtaa koska jännite akuissa on lähes sama. Mutta kun panitte antavan auton käyntiin niin jännite-ero kasvoi parilla voltilla ja sähkö virtasi kuolleeseen autoon/akkuun.

      Tilanne on oikeastaan sama kuin laskettaessa käymispullosta lapolla olutta pulloon. Neste virtaa hyvin niin kauan kuin korkeuseroa (jännite) riittää, mutta mitä lähemmäksi pintojen tasot asettuvat niin sitä hitaammin olut virtaa.

    • pakuauto

      Olen antanut virtaa. Kiinnittänyt apukaapelit , auto käymään vartiksi, että naapuri latautuu. Oma sammuksiin ja kuallu tarttaa. Jos ei lähde käymään, niin.... Elämä on.....

      • Redneck Baboons

        Jos ei kiirettä ole niin hyvä tapa.


    • Näin on

      Volvon antama ohje on oikein. Auto pitää sammuttaa kaapeleiden kytkemisen ajaksi. Ei tule jännitepiikkejä, mikä voi vaurioittaa nykyisten autojen säköjärjestelmiä.

      • tieto lisää tuskaa

        Jos kerta näin varmaksi tiedät niin kerro sitten että minkälaisia jännitepiikkejä kaapeleiden kytkentävaiheessa voisi tulla ja mistä ne voisi johtua?


      • 123 4564
        tieto lisää tuskaa kirjoitti:

        Jos kerta näin varmaksi tiedät niin kerro sitten että minkälaisia jännitepiikkejä kaapeleiden kytkentävaiheessa voisi tulla ja mistä ne voisi johtua?

        Samaapa pohdin,

        suurempi piikki tulee autoa startattaessa, varsinkin talvella, kuin kytkettäessä kaksi akkua yhteen.

        Maksimissaanhan jännite on jossain 14V hujakoilla


      • sitroen.
        123 4564 kirjoitti:

        Samaapa pohdin,

        suurempi piikki tulee autoa startattaessa, varsinkin talvella, kuin kytkettäessä kaksi akkua yhteen.

        Maksimissaanhan jännite on jossain 14V hujakoilla

        Ja jos jostain mystisestä syystä joku piikki tulisikin, niin miksi se ei purkautuisi jompaan kumpaan akkuun, jonka sisäinen vastus on jotain 0,05 ohmin luokkaa?


      • voi se tulla
        sitroen. kirjoitti:

        Ja jos jostain mystisestä syystä joku piikki tulisikin, niin miksi se ei purkautuisi jompaan kumpaan akkuun, jonka sisäinen vastus on jotain 0,05 ohmin luokkaa?

        Jos se piikki tulee vaikka generaattorista kenttädiodien kautta ohjainlaitteeseen piirissä missä ei ole akkua. ja sitroenille tiedoksi että nykyautoissa sitä generaattorin d ei ole kytketty suoraan mihinkään hehkulamppupolttimoon vaan se menee johonkin ohjainlaitteeseen tms. ja siellä voi savu nousta sitten.

        esim. vuoden 2002 volvon sähkökaavio: http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/V70 Wiring Diagrams/TP3961202 2002 V70 Wiring Diagrams.pdf

        sivulla 47 voit katsoa että generaattori on kytketty CEM ohjausyksikköön eli keskuselektroniikkamoduuliin, jos piikki menee sinne niin voi savu nousta.


      • savullako se toimii?
        voi se tulla kirjoitti:

        Jos se piikki tulee vaikka generaattorista kenttädiodien kautta ohjainlaitteeseen piirissä missä ei ole akkua. ja sitroenille tiedoksi että nykyautoissa sitä generaattorin d ei ole kytketty suoraan mihinkään hehkulamppupolttimoon vaan se menee johonkin ohjainlaitteeseen tms. ja siellä voi savu nousta sitten.

        esim. vuoden 2002 volvon sähkökaavio: http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/V70 Wiring Diagrams/TP3961202 2002 V70 Wiring Diagrams.pdf

        sivulla 47 voit katsoa että generaattori on kytketty CEM ohjausyksikköön eli keskuselektroniikkamoduuliin, jos piikki menee sinne niin voi savu nousta.

        Eihän tuollaista autoa voi edes harkita ostavansa mikä sisältää jotain helvetin moduuleita monta kymmentä. löytyy cem, ccm. bcm, cpm, dim, ecm, etm, gsm, lsm, rem jne... jotain muitakin helvetin kikkuloita täynnä joka paikka ja kaikkialle menee dataväylät jne. toimiiko tuolla jarrutkaan jos sähköt häviää koko autosta?

        Mitä sitten kun joku noista mustista laatikoista mitä on ripoteltu auto täyteen vetää itsensä jojoon ja kieltäytyy yhteistyöstä? Merkkikorjaamolle paksun lompakon kanssa missä vaihdetaan kottikärryllinen elektroniikkaa kunnes tärppää?

        Mitä jos moottori sammuu johonkin keskelle korpea? mitä siinä voi tehdä kun tilata hinausauto ja merkkikorjaamolle arpajaisiin osanvaihtoon. ei taida enään paljon tiepalvelumiehet voida tehdä, kuten perinteisille autoille.


      • hali-tuli-jallaa
        voi se tulla kirjoitti:

        Jos se piikki tulee vaikka generaattorista kenttädiodien kautta ohjainlaitteeseen piirissä missä ei ole akkua. ja sitroenille tiedoksi että nykyautoissa sitä generaattorin d ei ole kytketty suoraan mihinkään hehkulamppupolttimoon vaan se menee johonkin ohjainlaitteeseen tms. ja siellä voi savu nousta sitten.

        esim. vuoden 2002 volvon sähkökaavio: http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/V70 Wiring Diagrams/TP3961202 2002 V70 Wiring Diagrams.pdf

        sivulla 47 voit katsoa että generaattori on kytketty CEM ohjausyksikköön eli keskuselektroniikkamoduuliin, jos piikki menee sinne niin voi savu nousta.

        "voi se tulla puhuu" hieman asian vierestä. Esittämäsi genetaattoriskenario voi tapahtua ilman apukäynnistystilannettakin, nousi sitten savua tai ei


    • valmistajat valehtel

      Aina kannattaa kyseenalaistaa auton oma ohjekirja ja tehdä oman pään tai Suolen ohjeiden mukaan, silloin kaikki menee täydellisesti, eikö vaan?

      • RTFOM

        eihän sitä tarvitse kyseenalaistaa jos sitä ei lue ensinkään :D


    • oomi x käämi

      Olikos ne piuhat - napaan ja koneen runkoon vai molemmat akun napoihin. Starttaamisen kannalta eka vaihtoehto olisi himpun verran järkevämpi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      35
      2299
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      177
      1579
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1505
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      128
      1320
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1199
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      924
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      880
    8. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      296
      832
    9. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      815
    10. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      69
      744
    Aihe