Pelastuvatko vain he, jotka saavat Pyhän Hengen kasteen? Onko nämä niitä ennalta valittuja, joista Mellerkin puhuu?
Uudesti syntyä ylhäältä, jotta pelastut.
9
55
Vastaukset
- hellari...
Ei se niin mene. Joka ottaa Jeesuksen Kristuksen vastaan rukoilemalla häneltä sovitusta ja syntejä anteeksi ja voimaa elää Jumalan yheydessä, pelastuu. Tulee sisimpään Pyhän Hengen vakuus. Jumala antaa sitten toisen voitelun, Pyhän Hengen kasteen, ja siinä voimassa saa rohkeuden ja voiman todistaa ja viedä evankeliumia toisille vastustuksesta huolimatta.
Helluntailaiset (monet karismaatikotkin) opettavat, jos olen oikein ymmärtänyt, että uskoontullessa ihminen saa kyllä Pyhän Hengen, mutta erikseen on rukoiltava vielä ns. Pyhän Hengen kastetta, josta merkkinä on kielilläpuhuminen.
Löytyyköhän tällaiselle opetukselle perusteita Raamatusta?
Onko esim. Apt. teoissa esimerkkejä tästä?
(Apt. 8. luvussahan samarialaiset olivat kokonaan paitsi Pyhää Henkeä, joten se ei kelpaa esimerkiksi!)- Eenokki 12
Tapio522 kirjoitti:
Helluntailaiset (monet karismaatikotkin) opettavat, jos olen oikein ymmärtänyt, että uskoontullessa ihminen saa kyllä Pyhän Hengen, mutta erikseen on rukoiltava vielä ns. Pyhän Hengen kastetta, josta merkkinä on kielilläpuhuminen.
(Apt. 8. luvussahan samarialaiset olivat kokonaan paitsi Pyhää Henkeä, joten se ei kelpaa esimerkiksi!)Ensin Pyhä Henki annataan sanan saarnan kautta ja Jumala tietää koska se tapahtuu.
Sitten on mahdollista saada esim. kielilläpuhumisen lahja
joka ei ole mikään teräsmiehen viitta vaan että heikko rukoilija tai ylistäjä saa avun josta varmasti on kiitollinen.
Näytösluonteisia lahjoja Raamatussa ei ole. Tapio522 kirjoitti:
(Apt. 8. luvussahan samarialaiset olivat kokonaan paitsi Pyhää Henkeä, joten se ei kelpaa esimerkiksi!)Niin, uskoontullessa ihminen KASTETAAN Pyhällä Hengellä / saa Pyhän Hengen kasteen ja samalla liittyy seurakuntaan.
33. Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka.... KASTAA ....Pyhällä Hengellä'.
34. Ja minä olen sen nähnyt ja olen todistanut, että tämä on JUMALAN Poika."
1 Kor 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä..... KASTETUT .....yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
- Miksi kakki uskovat
Eivät sitten saa Pyhän Hengen kastetta? Joutuvatko he kadotukseen?
- pikasso1
eikä elämä olisi niin paljon helpompaa jos ette miettisi jonninjoutavia hömpötyksiä? Kuinka sekaisin tuo vanha kirja (ihmisten tekemä ja kirjoittama) onkaan saanu ihmiset?
Pelotellaan itseään ja muita jollain satukirjalla ja lahjoitetaan rahat huijareille, ihan vain varuilta, jos rahalla voisi ostaa pistetitä.
Tulkaa järkiinne ja lakatkaa pelleilemästä. Elämä on kallisarvoinen asia tuhlattavaksi. Elämä menee hukkaan jos uppoudut helluntailaisten eksytykseen - trivia
"(Apt. 8. luvussahan samarialaiset olivat kokonaan paitsi Pyhää Henkeä, joten se ei kelpaa esimerkiksi!)".
Näin sanotaan jakeessa 6 ja se on täysi valhe.
Samarialaisilla on juutalaisuudesta poikkeava uskonkäsitys, siis kuten vastaavasti esim. luterilaisuus poikkeaa katolisuudesta. On arvioitu että samaraliaisia lahokalisia olisi parhaillaa ollut n. miljoona. Tänään samarianjuutalaisuskovia on alle tuhat. He pitävät uhripaikkana ikivanhaa vuorta.
170 eaa. juutalaisuskovia oli lähinnä Jerusalemin ruhtinaskunnassa (kaupunki pieni maa-alue ympärillä). Silloin pappi Mattatis aloitti kapinan Syyriasta irtautumiseksi ja pojat valloittivat Juudean valtioon suuremman alueen kuin nyky-Israel. Väestö ympärileikattiin ja pakotettiin miekalla juutalaisuteen. samarialaiset omaksuivat lähinnä Mooseksen kirjat, eivät muuta ja pitivät päänsä.
Siksi evankeliumeissa varottiin menemästä Samariaan. Tiedettiin että he eivät ole Jerusalemin temppelin kannalla.
APT 8 jakeen 6 mukaan Samaria otti yksissä tuumin kristinuskon vastaan. Sellaista ei edes APT:n mukaan vielä ollut. Paavali vainosi jeesuslaisia juutalaisia, jotka täysin noudattivat temppelijuutalaisuuden uskoa. Samarialaiset eivät taatusti lähteneet maksamaan temppeliveroa ja ottamaan Kuningasten ym. kirjoja oppiinsa.
UT valehtelee APT 8: 6 kohdassa kahdesti itseäänkin vastaan. Paavali aloitti irrottautumisen kristinuskon teologiasta vasta myöhemmin sairaskohtauksen seurauksena. Ehkä omatunto poti omiensa murhaamista. Paavallilakin teologian perusteiden laatiminen kesti vuosikymmeniä.
Samarialaiset eivät kääntyneet temppelijuutalaisiksi.
Kristityn tulisi perehtyä oppikirjaansa huolellisemmin. Epäloogissudet ja valheet paljastuisivat oitis. Mukaan tarvitaan luonnollisesti hieman historiallista tietoa.
Viite netissä: samarialaisuus- Ärrrrhhh
Äkäistä naurua
- trivia
Sellaisia kristillisiä termejä kuin "uudestisyntyminen" tuskin vielä ensimmäisellä vuosisadalla ajanlaskun alun jälkeen oli.
Keskeisen VT:n teologian hylkääminen ja uuden luominen ei käynyt käden käänteessä. Siihen tarvittiin paljon ehdotuksia, väittelyitä, riitoja, kokoontumisia ym.
Ehdotuksia tuli paljon ja osa hylätyistä löytyy gnostilaiseksi sanotuista evankeliumeista. Nekin paljastavat kristillisen opin luomisen hankaluuden.
Ihmiset loivat teologiaa, riitelivät ja laittoivat sanamuodoiksi "PH opettaa näin" ym omien sanojensa vakuudeksi vailla todellista katetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 226636
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04687- 613726
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2292948Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon342732Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452516Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262415- 401783
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731767- 251685