Lyhyttä matkaa paljon ja koko elämän aikana ei moottoritie ajoa.
Vaihdan bensasyöpön isohkon autoni uuteen ns järkipirssiin. Nuo nykyiset kulutuys mainoslukemat ei pidä yhtään paikkaan vaan kansan suusta haluaisin vinkkejä.
Kia rio 1,1 diesel on nyt aika vahvoilla ja niin 5 ovisena ehdottomasti.
Arkisessa käytössä pihein diesel auto?
21
1278
Vastaukset
- ei väännä
Lyhyeen kaupunkiajoon bensakone ennemmin. Etkä kuitenkaan kerkeä niinpaljon kilometreja jaa etä senkään puolesta kannattaisi.
- Bensakone pätkäajoon
Joo, pätkäajoon, mieluummin bensakone, vaikka kulutus hiukan suurempi olisikin. Varsinkaan talvella diesel ei ehdi pätkäajossa lämmetä kunnolla koskaan ja kylmällä koneella pintakaasulla körötelessä kone karstoittuu.
Jos laitat autoon polttoainelämmittimen, niin akku on vähän väliä tyhjä ellet lataile sitä verkkosähköllä.
Lisäksi dieselin myötä tulee se ylimääräinen syyshuolto, eli veden poisto polttoainesuodattimesta. Ja jos ajo jää vähäiseksi, niin aikaiset pakkaset yllättävät helposti, eli tankki on vielä puolillaan kesälaadun polttoainetta kun -20 asteen pakkaset painavat päälle.
Mulla on nyt diesel, mutta ajankin pääasiassa pitkää matkaa (>100km) maantiellä. Jos pyörisin pääasiassa kotikylällä, niin en edes harkitsisi dieseliä.
Järkipirssi pätkäajoon olisi joku Rion kokoinen bensa-auto.> dieselin myötä tulee se ylimääräinen syyshuolto,
> eli veden poisto polttoainesuodattimesta
Veneessä olen tuota tehnyt, mutta autossa... Olen toki ajellut dieselillä vasta vuodesta 2006 asti, mutta enpä ole koskaan harkinnut tuota tekeväni. Tosin vaihdan tuon suodattimen about kolmen vuoden välein, eli ehkä sinne ei ehdi kertymäänkään vettä kovin paljoa...
- 2+8
Pätkäajoon sopiva diesel on Volvo V60 plug-in.
- sähköllä!
Pätkä ajoon sopivin on opel ampera jos on latausmahdollisuus, vähän ajettuja saa alle 30t€
- hehehehhheee
Jos ostaa 20te auton niin jää 10 000 euroa bensa rahaa, voi ostaa vaikka ensisöidyn jenkkipelin, on tilaa ja voimaa ja 10 000 euroa taskussa bensa rahaa.
Jutussani on pointti mitä kannattaa aina miettiä kun isoja rahoja investoi autoon.
Mulla on auto jonka ostin 2007, kerran iski autokuume tuossa pari vuotta sitten, onneksi tulin järkiini etten tehnyt uutta autovelkaa. Niin kalliita korjauksia ei ole että kannattaisi siksi ajaa uudemmalla ja kalliimmalla autolla. Keskimäärin auton huoltoihin ei mene rahaa 300-500 euroa/kk mikä on sellainen karkea määräinen summa autolainan lyhennystä kuukaudessa. Itse maksoin 200 euroa kuukaudessa autolainaa monta monta vuotta. Kun kaikki voi korjata, eri asia jos auto lähtee pahasti ruostumaan sieltä sun täältä niin sitten se voi olla menoa mutta muutoin, korjaaminen tulee halvemmaksi kuin kalliin auton ostaminen. - hfhjdjzk
hehehehhheee kirjoitti:
Jos ostaa 20te auton niin jää 10 000 euroa bensa rahaa, voi ostaa vaikka ensisöidyn jenkkipelin, on tilaa ja voimaa ja 10 000 euroa taskussa bensa rahaa.
Jutussani on pointti mitä kannattaa aina miettiä kun isoja rahoja investoi autoon.
Mulla on auto jonka ostin 2007, kerran iski autokuume tuossa pari vuotta sitten, onneksi tulin järkiini etten tehnyt uutta autovelkaa. Niin kalliita korjauksia ei ole että kannattaisi siksi ajaa uudemmalla ja kalliimmalla autolla. Keskimäärin auton huoltoihin ei mene rahaa 300-500 euroa/kk mikä on sellainen karkea määräinen summa autolainan lyhennystä kuukaudessa. Itse maksoin 200 euroa kuukaudessa autolainaa monta monta vuotta. Kun kaikki voi korjata, eri asia jos auto lähtee pahasti ruostumaan sieltä sun täältä niin sitten se voi olla menoa mutta muutoin, korjaaminen tulee halvemmaksi kuin kalliin auton ostaminen.Ostaisin kuitenkin Amperan saksasta veroineen 20000€. Huoltaa sitä sitten joka toinen vuosi 100-300€ edestä.
- sähköllä.
hehehehhheee kirjoitti:
Jos ostaa 20te auton niin jää 10 000 euroa bensa rahaa, voi ostaa vaikka ensisöidyn jenkkipelin, on tilaa ja voimaa ja 10 000 euroa taskussa bensa rahaa.
Jutussani on pointti mitä kannattaa aina miettiä kun isoja rahoja investoi autoon.
Mulla on auto jonka ostin 2007, kerran iski autokuume tuossa pari vuotta sitten, onneksi tulin järkiini etten tehnyt uutta autovelkaa. Niin kalliita korjauksia ei ole että kannattaisi siksi ajaa uudemmalla ja kalliimmalla autolla. Keskimäärin auton huoltoihin ei mene rahaa 300-500 euroa/kk mikä on sellainen karkea määräinen summa autolainan lyhennystä kuukaudessa. Itse maksoin 200 euroa kuukaudessa autolainaa monta monta vuotta. Kun kaikki voi korjata, eri asia jos auto lähtee pahasti ruostumaan sieltä sun täältä niin sitten se voi olla menoa mutta muutoin, korjaaminen tulee halvemmaksi kuin kalliin auton ostaminen.Juu, jos ostaa tonnin auton jää 29 tonnia muuhun...elämä on täynnä valintoja...varallisuuden ja mielitekojen mukaan.
On ihmisiä jotka ostavat 200 tonnin auton! Mitä sinulla on heille kerrottavaa?
30 tonnia on keskimääräinen uuden auton hinta, amperan ominaisuudet hakkaavat kaikki polttomoottorivetoiset autot lyhyillä matkoilla. Voimakkaat jenkit jäävät kuin seisomaan normi liikennevalolähdöissä.
- Turbo vääntää
No perhana ! Ihan oikeasti! ivailijat hus hus etsinnässä oikea pihistin. Hyundai i20 dieseli se sama 1,1, diesel on näemmä kiassakin. EI bensa kinneriä ei. Sille ei ole käyttöä eikä haluja ostaa. Ajoin juuri työkaverin rumahkoa skoda fabia 1,2tsi ja ei se oikein vedä edes ja kulutus on aina yli 5 litraa ja siitä yli reippaastikkin on arkisen ajon tulos.
- Miten pihistät
Tarkennetaas nyt vielä sen verran, että haluatko säästää rahaa vai polttoainetta?
Ja lasketaanko polttoaineenkulutusta litroina vai poltetun dinoliemen energiasisältönä?
- pikkuvolvo
Dieselillä täytyy joskus mennä ajamaan pitempääkin matkaa kovaa, koska lyhyessä pätkäajossa hiukkassuodatin voi tukkeutua. Kovaa maantieajoa ajettaessa se ns. "palaa" puhtaaksi. Tällaista olen kuullut eikä varmastikaan ihan hatusta tempaistua, ja päteehän tämä ihan kaikkiin autoihin että välillä tempoo vähän pitempää matkaa ja lujaa.
- Suodattimen puhdistu
Hiukkassuodattimiin liittyy moottorinohjauksen silloin tällöin automaattisesti suorittama puhdistustoiminto. Puhdistustoiminto voi aktivoitua vasta, kun moottori on lämmennyt kunnolla. Puhdistuksen aikana polttoaineen ruiskutusta muutetaan niin, että pakopuolen lämpötila saadaan kohoamaan. Puhdistus saattaa kestää maantieajossa jonkun 20-30 kilometriä puhdistuksen alkamisesta.
Sinänsä normaali maantiejo, tai edes moottoritieajo ei ole nykydieseleille "kovaa ajoa". Olennaista on se, että moottori ehtii lämmetä kunnolla ja ajomatka on riittävän pitkä hiukkassuodattimen regeneroinnin suorittamiseksi. - Kysynpä kun en tiedä
Suodattimen puhdistu kirjoitti:
Hiukkassuodattimiin liittyy moottorinohjauksen silloin tällöin automaattisesti suorittama puhdistustoiminto. Puhdistustoiminto voi aktivoitua vasta, kun moottori on lämmennyt kunnolla. Puhdistuksen aikana polttoaineen ruiskutusta muutetaan niin, että pakopuolen lämpötila saadaan kohoamaan. Puhdistus saattaa kestää maantieajossa jonkun 20-30 kilometriä puhdistuksen alkamisesta.
Sinänsä normaali maantiejo, tai edes moottoritieajo ei ole nykydieseleille "kovaa ajoa". Olennaista on se, että moottori ehtii lämmetä kunnolla ja ajomatka on riittävän pitkä hiukkassuodattimen regeneroinnin suorittamiseksi.No voi shitti! työmatka on n 20km enkä oikeastaan aja edes joka kuukausi pidempää matkaa ! Olisiko mahdollisat ajaa joskus työmatka vaikka 4 vaihteella 80km/h jos vaikka polttelisi sitten ?
- nykypäivää
Kysynpä kun en tiedä kirjoitti:
No voi shitti! työmatka on n 20km enkä oikeastaan aja edes joka kuukausi pidempää matkaa ! Olisiko mahdollisat ajaa joskus työmatka vaikka 4 vaihteella 80km/h jos vaikka polttelisi sitten ?
Sähköauto on Sinulle paras ratkaisu. Mikään nykyinen polttomoottoriauto ei tykkää pätkäajosta, varsinkaan suorasuihkutuksella varustetut.
Käy kokeilemaasa amperaa, sillä pääset tarvittaessa pitkällekin matkalle, ja käyttökulu on työmatkallasi noin 50c/päivä.
- petetty1pilikku1crdi
1,1 crdi diesel ei ole pihi! kulutus normi ajossa n 5l 100km/h !! jos päsee 4,4 l niin on se kesäloma ajelu 85km/h mittarinopeutt a tasamaalla ei ilmastointia käytössä. SE ON JÄÄKYLMÄ TOTUUS ! sanoisi Karpo. Pettynyt olen 1,1crdi 75hv 180nm koneeseen. No eihän se mikään kovakulutuksinen ole mutta labramittaukset 3,2 l sataselle on ja edes 3,9 mitattu lukema on haave vain vaikka kuinka olet fiksu ja paras pihistelijä ja nyt puhutaan normaalista arkisesta elämästä.
vw tekniikkaiset pääsee alle 4 oikeasti.Varmaan semmosien seuraavaksi kunhan tulee takuu vuodet liki täyteen....
jokin 1l ja 1,2 ja 1,4 bensakoneet ei ole mitään kuitenkaan tämän 1,1 dieselin rinnalla disle sentään vääntää ,kokeiltu on tumppu bensat ne on surkeita.- petettty1
Hitto kun tuli virhpainalluksia SORRY!
- E220_CDI
Ellei vastaaja jo löytänyt mieleistään, niin suosittelen laittamaan kiinnostavien autojen toteutuneet kulutukset hakuun osoitteessa www.spritmonitor.de. Hyvä kulutusseurantasivusto antaa myös rekisteröimättömän lukijan suodattaa aineisto riittävän tarkasti moottorin, voimansiirron, polttoaineen ja vuosimallin perusteella voidakseen verrata itseään kiinnostavia malleja ilman saman valmistajan muiden moottorien ja voimansiirtojen erilaisten ominaisuuksien vertailua hämärtävää vaikutusta. Suomen olosuhteissa voi taloudellisesti ajava pitää tavoitteenaan olla oman automallinsa kärkipäässä. Siihen saa sitten lisää niin paljon kuin katsoo tarpeelliseksi.
Dieselin polttoaineensuodattimen vaihto joka syksy on vanhojen automiesten legendaa, jota uusien dieselien kuljettajien ei tarvitse noudattaa, kunhan muuten noudattaa huolto-ohjelmaa. Eipä ole myöskään perheen vanhin, nyt 23-vuotias W124 Mersu osoittanut millään tavoin paheksuvansa huolto-ohjelman mukaista 60.000 km suodattimen vaihtoväliä, joka meillä toteutuu joka toinen vuosi.
Diesel osaa olla pätkäajossa kylmä, ellei lämmitys ole valmistajaa kiinnostanut. Lämpimiäkin on tarjolla. Jos kulutus on oikeasti tärkeää, silloin ei automaatista tarvi haaveilla, koska taloudellisia automaatteja osaa edelleenkin tehdä vain muutama firma. - Delfin31
Diesel ei kestä pätkäajoa varsinkaan talvisaikaan. Bensiinilläkin täytyy ajaa minimissään n. 10km, muutoin varsinkin talvella huohotin jäätyy, niin huokaisee öljyt pihalle. Diesel taas tukkeutuu pätkäajossa, kuten myös bensiini. Tekee moottorille hyvää ajaa välillä pitkää ajoa, jossa kierrosnopeudet on verrattain korkea. Niin Diesel ei sitten lämpene pätkä ajolla, varsinkaan uudemmat.
- E220_CDI
Miten nuo dieselin pätkäajon ongelmat ilmenevät ja millaisen ajomäärän jälkeen?
- be_di
Pätkä ajoon diisseli on aivan sopimaton. Pitempiä matkoja ajavalle ja kuormia vetävälle diisseli erittäin hyvä. Sitä vastoin lyhyeen pätkäajeluun ehdottomasti pikku bensakone. Molemmista kokemusta ja käytössä nyt.
- ajan_bensalla
Dieselin polttoainesäästö hukkaantuu käyttövoimaveroon joten ei sillä lyhyessä ajossa ainakaan rahaa säästä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2411579- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika36842