Saako rahaa lahjoittaa nimettömänä toiselle ihmiselle?

mitenkähän

Kuulin juuri että eräällä, joka oli joskus minulle läheinen, on "unelmaelämä" kääntynyt tyystin päälaelleen. Hetki sitten oli perhe ja hieno talo, säännöllinen työ ja ok palkka. Sitten fyysinen kunto meni ryminällä alaspäin ja sairaslomaa kesti pitkään. Siinä sivussa meni perhekin kahtia.

Nyt hän on yrittänyt penätä vakuutusyhtiöltä sairasrahat. Hän on vuosia laittanut vakuutusyhtiölle rahaa juuri tällaisten tilanteiden varalle. Rahat on tyystin loppu. Vakuutusyhtiö ei suostu maksamaan mitään.

Tässä kaikki mitä tiedän. Joten mietin, onko mahdollista lahjoittaa ko. henkilölle rahaa pankkitilille. Minulla ei siis ole hajuakaan missä pankissa ja mikä tili hänellä on. Aika huonot lähtökohdat. Onko mitään keinoa miten saisin selville. Ja toinen kysymys, voiko lahjoituksen tehdä nimettömänä.

Arvostan suuresti mahdollisia vastauksia. Tämä olisi minulle tärkeää! Tiedän että on varmasti tärkeämpiäkin auttamiskeinoja mutta tämä tulisi varmasti tarpeeseen. Tiedän myös että on tärkeämpiäkin lahjoituskohteita mutta jostakin on aloitettava.

Kiitos.

39

3846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin minä tekisin

      Jos häneltä on mennyt kaikki, luottotietoja myöten ja on asioita ulosotossa, niin lahjoittamasi rahat menevät ulosottomiehelle ja lahjan saajan on selitettävä mistä ne ovat tulleet.

      Pankkiin siis ei kannata laittaa mitään. Postissa ei voi lähettää ainakaan kirjeessä, koska siellä on varkaita joilla täytyy olla scannerit joilla he tunnistavat kirjeet joissa on rahaa.
      Rahaa sisältäneistä kirjeistä iso osa on kadonnut matkalle, mutta tavallisia tuskin koskaan, joten on täysin varmaa, että postissa on varkaita.

      Lähetä hänelle pikku paketti jossa on jokin vempain, vaikka lelu jossa on elektroniikkaa ja kääri käteistä rahaa alumiinifolioon jonka laitat sitten vaikka patterikoteloon.
      Mukaan tietysti kirje jossa kerrot rahoista, että eivät päädy naapurin lapsille tai roskikseen, kun lelu ei toimi.

      Kun tiedät nimen, niin Fonectalta saatat saada osoitteen, mikäli hänellä on puhelin.

      Googlaile ja varmista, että henkilö on oikea, eikä vain saman niminen.

    • veron kerääjät

      Ei tietenkää saa, siitä pitää maksaa lahjavero, kysy verokarhulta toimistosta!

      • ystävän apu

        Esimerkiksi helluntailaiset lahjoittelevat kokouksissaan suuriakin summia taskusta taskuun. Ei niitä verottaja osaa kollata. Tiedän useita tapauksia tuttavapiiristä. Ovat itse kertoneet.


      • KKHS
        ystävän apu kirjoitti:

        Esimerkiksi helluntailaiset lahjoittelevat kokouksissaan suuriakin summia taskusta taskuun. Ei niitä verottaja osaa kollata. Tiedän useita tapauksia tuttavapiiristä. Ovat itse kertoneet.

        Missäpäin moinen käytäntö on? Missäpäin yleensä on helluntailaisia joilla on varaa (ja vielä halua) lahjoittaa toisilleen rahaa? Kolehtiin sitä laitetaan, kun menee vähän kuin Jumalalle, mutta aika outoa jos kädestä käteen


      • lahjoitus

        Lahjaveron maksaa vastaanottaja. Eriasia tietysti et mitä vastaanottaja selittää, mistä rahat on tullut.


      • Anonyymi
        ystävän apu kirjoitti:

        Esimerkiksi helluntailaiset lahjoittelevat kokouksissaan suuriakin summia taskusta taskuun. Ei niitä verottaja osaa kollata. Tiedän useita tapauksia tuttavapiiristä. Ovat itse kertoneet.

        Mitenkäs baptistit..


      • Anonyymi

        Höpö höpö vero on jo maksettu tienatuista rahoista. Vielä siitä maksamaan ja 4999€ voi huoleti aina laittaa tilille.
        Oliko kolme kertaa peräti vuodessa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö vero on jo maksettu tienatuista rahoista. Vielä siitä maksamaan ja 4999€ voi huoleti aina laittaa tilille.
        Oliko kolme kertaa peräti vuodessa...

        Tyypillistä tietämätöntä valistusta näillä sivuilla. En ole koskaan saanut yleisökeskusteluista luotettavaa tietoa mistään, kaikkea tarjotaan neuvoksi samaan asiaan, miten se sitten auttaa?


    • Irma Takatuupari

      Kuka tahansa voi lahjoittaa kelle tahansa, kolmen vuoden välein 3 999€ on veroton lahjoitus.

      Laita raha kirje kuoreen henkilön nimi päälle ja käy pudottamassa postiluukusta. Tai hanki hänelle lahjakortti johonkin lähellä olevaan kauppaan, S-Market K-market ainakin mahdollista.

      • Anonyymi

        Voihan sitä käteisenä antaa miten paljon haluaa. Veikkaus voitotkin kannattaa ottaa käteisenä.


    • .........

      Anonyymi tapa on paras, kuitenkin pitäisi ottaa selvää tahtooko henkilö apua.
      Olen itsekin saanut rahaa näin etten tiennyt keneltä, jos ison summan saisi melkein pelästyisi että ilmoittaisi poliisille.

      • Anonyymi

        No just joo. Minä oisin hiljaa,jos rahaa tupsahtaisi. Olisin heti ostamassa vaan uudet kodinkoneet.


    • kunnontyöntekijä

      Anonyymi tapa on siitäkin hyvä tapa koska avustettava kohde on läheinen jonka kanssa on sitten jatkossakin muutenkin tekemisissä niin koska tämä avun saanut ei tiedä kuka auttoi niin ei tarvitse nolostua kun tää auttanut tulee kylään, ei kokisi olevansa velkaa. Onnea yritykseen ap:lle!

      • Mutta jos kyseinen henkilö saa toimeentulotukea,niin ei kannata hänen tilille laittaa mitään. Koska sossuun joutuu toimittaan tiliotteet. Jos siellä näkyy ylimääräistä rahaa, niin se lasketaan tuloksi. Sitten se vähennetään toimeentulotuesta.


      • Iahjoittaja
        ateisti81 kirjoitti:

        Mutta jos kyseinen henkilö saa toimeentulotukea,niin ei kannata hänen tilille laittaa mitään. Koska sossuun joutuu toimittaan tiliotteet. Jos siellä näkyy ylimääräistä rahaa, niin se lasketaan tuloksi. Sitten se vähennetään toimeentulotuesta.

        Tuskin tuo mitään tukea saa jos on ollut hyvätuloinen. Tilille en silti laittaisi, koska vaikutuksia ei voi tietää. Itse lahjoitin lapsenlapselle 3999€ ja teen niin näin kolmen vuoden välein niin kauan kuin elän.
        Samoin lahjoitan myös lapselleni.

        Kun noutaja alkaa kolkuttaa, niin etsin bulvaaneja joille lahjoitan saman summan jonka he lahjoittavat edelleen.


      • jasminkukka

        kukan lahjoittaisi minulle olen köyhä tytön . Aina ei rahat riitä edes ruokaan


      • Anonyymi
        jasminkukka kirjoitti:

        kukan lahjoittaisi minulle olen köyhä tytön . Aina ei rahat riitä edes ruokaan

        Jos annat vaikka facebook nimen niin halukkaat voivat kirjoitella sinulle henkilökohtaisen viestin.


    • harmaata

      On hienoa et löytyy lähimmäisen auttajia vielä. Itse sairastuin vakavasti muutama vuosi sitten. Jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle ja tulot tippuivat roimasti. Lääkäriin ja lääkkeisiin kuluu rahaa iso osa joten joulua en enää pysty viettämään. Tulevaisuudessa jos tulee tilanne et pystyn heikompi osaista auttamaan niin autan. Tiedän miten vaikeaa olla rahaton. Velkainen omistusasunto niin ei sossusta saa mitään. Mutta onneksi on katto pään päällä. Kaikesta huolimatta Rauhallista Joulua kaikille.

      • Minä tiedän myös mitä sairastaminen maksaa ja miten se vaikuttaa kaikkeen. Vaikka ihmisissä on paljon rikollisia ja natseja, niin naisena saan kuitenkin joskus lahjoja miehiltä, toisinaan selvää rahaa.
        Enää ei nolota ottaa sitä vastaan, jos joku välttämättä haluaa maksaa.

        Sossu auttaa vain harvoja ja valittuja, minustakin aivan vääriä henkilöitä. Pitäisi auttaa enemmän sellaisia jotka voisivat maksaa joskus takaisinkin, kuten esim. köyhiä opiskelijoita.

        Puhutaan, että pitäisi valmistua nopeammin, mutta teot ovat jotain muuta. Opiskelut vain hidastuvat, kun ei auteta.
        Eletään sitten kädestä suuhun ja päädytään lopulta kokonaan yhteiskunnan elätettäviksi, kun yhteiskunta niin haluaa.


    • GeneralBuffo

      Saahan sitä lahjoittaa rahaa taikka muuta omaisuutta vaikka kenelle, mutta on eri asia, että kannattaako se ihan noin vain. Ota selvää lahjoituksesi seurauksista ennen kuin toteuta sen. Lahjoituksesi voi aiheuttaa lahjan saajalle vain lisää ongelmia, jos toimit taitamattomasti.

      Kokemuksella sen verran, että eräs sukulaiseni sai lahjoituksena talon, kun tämä lahjoittaja halusi auttaa köyhää sukulaispoikaa. Lopputulos oli taitamattomasti tehdyn lahjoituksen seurauksena täysi katastrofi, verottaja alkoi vaatimaan mittavaa lahjaveroa, eikä lahjan saaja pystynyt suorittamaan sitä, joten talo meni pakkohuutokauppaan.

      Ehdotan, että suoritat lahjoituksen eri kauppaliikkeiden lahjakorteilla anonyymisti ja kohtuullisella summalla (alle 4000€)

    • IT66

      Minä olen eläkkeellä ja minulla on edunvalvonta ja olen nyt sairaalassa Kuopiossa väliaikaisesti kuntoutuksessa Niuvanniemen sairaalassa niin aloitan uuden elämän mutta ei ole asuntoa eikä mitään muutakaan eikä rahaa ole kun 30 EUR per viikko.olisi kiva jos joku auttaisi minua.

    • IT66

      Lahjoita minulle olisin todella kiitollinen ja onnellinen.

    • nbvgfd

      Nuivannimessä varsinkin on sossu joka auttaa kuntoutujaa järjestämään asiansa sairaalahoidon jälkeen.

    • roletaari

      ES2600190418204930022544

      Olen kiitollinen pienemmästäkin summasta.

      • Anonyymi

        se on tuo es hieno pankki.


    • enautaenäänketään

      Kyllä se on köyhille rahan lahjoittaminen turhaa puuhaa, kuin kantaisi vettä kaivoon. Olen lahjoittanut yhdelle köyhälle yh-äidille auton ja lainannut rahaa laskujen maksuun. Ja mitä lahjoitukseni on auttanut. Tämä yh-äiti osti kalliin timanttisormuksen osamaksulla, kun kerrankin oli rahaa. Se sormus maksoi 1800€ ja nyt rahat on taas loppu ja loput osamaksut on maksamatta. Se sormus on edelleen siellä liikkeessä, kun ei ole rahaa maksella loppuja osamaksuja.

      Monta vuota sitten lahjoitimme kaveriporukalla yhdelle köyhälle auton, että pääsi kulkemaan opiskelupaikkaan ja takasimme lainakin opiskeluja varten. Mitäpä teki tämä opiskelija, sijoitti ne lainarahat joihinkin huijarisijoitusosakkeisiin, joista oli luvattu hyvä tuotto. Se meidän lahjoittama autokin meni niissä sijoituksissa. Onneksi se kaveri pystyi maksamaan sen lainan jotenkin takaisin pankille, että emme sitä joutuneet takaajina maksamaan.

    • Anonyymi

      Minulla olisi lahjoittaa ruokaa ja herkkuja Varkaudessa jollekin vähävaraisille. Mitä kautta tavottaisin kelle.

      • Anonyymi

        En tiedä, mutta voisiko kunnan sosiaalitoimi olla tässä välikätenä, sillä he varmaan tietää ketä oikeasti tarvii apua. Itse luovutusta et voi tehdä, sillä ymmärrettävästi henkilöt on salassapidon alaisia. Vaikea sinun suoraan on muille antaa kuin kenet tunnet. Ihmiset häpeää kai edelleenkin köyhyyttä aika paljon, vaikka siinä mielessä turhaa, että harvemmin johtuu omasta syystä. Mutta netti on hienosti auttanut tässä asiassa ja uskalletaan muiden vanavedessä tulla enemmän esiin.

        Yleislahjoitukset on helposti semmosia, että ison osan vie ahneet varakkaat ihmiset. Minullakin on eräs melko varakas (ainakin omalla mittapuulla) vanha sukulainen, joka parkuu ruoan hintaa, ettäs kehtaa! En tiedä onko juuri ruokaa hakenut, mutta muuten on sellainen ahne. Yhtä asiaa lukuunottamatta hänellä on asiat elämässään olleet aika hyvällä tolalla.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Itsellä on mennyt todella huonosti asiat n.8kk ja välillä tuntuu ettei enään jaksa sinnitellä, 10e viikossa ruokaan ja välillä (todella harvoin) saanut ostettua itselleni suklaapatukan pieneksi palkkioksi sinnittelystä. Töitä olen koittanut 7kk hakea että saisi elämän taas raiteelleen, pistää ärsyttämään kun maahanmuuttajille syydetään rahaan kuin roskaa eikä omista kansalaisista välitetä edes sen vertaa että saisi edes yhden lämpimän aterian päivässä. Tällähetkellä laskuja n.600 euron edestä ja lainaa maksettavissa n.6500euroa. Tuntuu todella pahalta kun jotku ovat samassa tilanteessa ja eivät ole edes työkyvyllisiä, mikä tässä maailmassa on mennyt niin pahasti pieleen että elämisestä on tullut selviytymistä. Milloin tulee totaali romahtaminen ja ei vain enään jaksa sinnitellä? Yritän olla jokapäivä positiivinen ja iloinen ettei tilanne menisi vakavaksi mutta ainakun alkaa miettimään raha-asioita tai uusi eräpäivä lasku saapuu kotiin niin ei siinä voi muutakuin itkeä. Olisipa asiat kuin lapsena, sillon kuin ei ymmärtänyt vielä mitään. Olen loppu

      • Anonyymi

        Itse olet elämäsi mokannut! Nyt katkolle ja sitten töihin, ryyppäämättömällä ei ole ongelmia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olet elämäsi mokannut! Nyt katkolle ja sitten töihin, ryyppäämättömällä ei ole ongelmia!

        En juo, en käytä huumeita... Elämä meni pilalle kun yritys kaatui. Ei mulla muuta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En juo, en käytä huumeita... Elämä meni pilalle kun yritys kaatui. Ei mulla muuta

        Kaikilla on oikeus toimeentulotukeen.


    • Anonyymi

      Kyl mää ny olen ihan kauhian hämmästyny et noin voi jotkut asiansa sotkea , lainaa otetaan vaikka ei voida sitä maksaa , ja ihan kauhian hämmästyny mää kans ole et joku noin vaan antaa toisille rahaa ja ostelee autoja lahjaksi.Onpa varakasta väkeä kun voivat rahaa lahjoittaa . Montakohan tuollaista avokätistä on tosi asiassa olemassa , taitaa olla jotain mielikuvitusjuttuja nuo kertomukset.Ja herkkuja köyhälle...hehehe...itsemurhan partaalla olevalle toivottomalle konkurssipotilaalle kermakakku kerran vuodessa , vai mitä, hehhehe.Saa köyhäkin maistaa makeaa elämää.

      • Anonyymi

        19.55 anonyymi no kerro paljonko rahaa sinä olet saanut tuntemattomilta lahjoittajilta ja montako autoa ihmiset on sulle lahjoittanut, mitä?


      • Anonyymi

        Veikkaa mitä veikkaat mutta et arvannut oikein.En ole pullero enkä rikas mutta nykyään ihmisillä on turvaverkot, sossut ja ilmaiset leivän ja ruoanjakelut .Minä olen aikoinaan nähnyt oikeasti nälkää, sinunlaisesi maitoparrat ei siitä tiedä mitään ,mitä se tarkoittaa , ennen ei sossut auttanut , eikä leipää jaettu jonottajille. En toivo kenellekään köyhyyttä mutta kyllä itsestäkin asiat jonkun verran riippuu , jos on työtön niin ei raha eikä mikään apu varmasti riitä jos ryyppää tupakoi ja pelaa eikä laske lanttejaan. Satun tuonkin asian tietämään.


      • Anonyymi

        Anonyymi 19.55 et ymmärtänyt viestin sanomaa , johon vastasit törkeyksiä kirjoittamalla. Ei köyhää auta se , jos joku höpsö täti tuo palan kermakakkua kerran vuodessa , kun köyhän hätä on jatkuvaa. Avun pitää olla tuntuvaa eikä lapsellista " herkkupalojen " tarjoamista eli almujen antoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymi 19.55 et ymmärtänyt viestin sanomaa , johon vastasit törkeyksiä kirjoittamalla. Ei köyhää auta se , jos joku höpsö täti tuo palan kermakakkua kerran vuodessa , kun köyhän hätä on jatkuvaa. Avun pitää olla tuntuvaa eikä lapsellista " herkkupalojen " tarjoamista eli almujen antoa.

        Todelliset auttajat ovat harvassa, se on totta. Voi se pikkujuttukin joskus piristää. Kun menee käymään, voi viedä kahvipaketin, mikä oli ennen vanhaan ihan tavallinen juttu. Kaikki ei ole kermakakun ystäviä, miten jos sämpyläpussi ja naudanlihapaketti ilmaantuis köyhälle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todelliset auttajat ovat harvassa, se on totta. Voi se pikkujuttukin joskus piristää. Kun menee käymään, voi viedä kahvipaketin, mikä oli ennen vanhaan ihan tavallinen juttu. Kaikki ei ole kermakakun ystäviä, miten jos sämpyläpussi ja naudanlihapaketti ilmaantuis köyhälle?

        kirjoitat asiaa ,kahvipaketti on hyvä tuliainen eikä tee saajaa vaivautuneeksi, ennenaikaan tosiaan oli ihan tapana tulla kylään kahvipaketti mukana. Myös jonkun pikkuriidan sopimisessa se oli hyvä konsti.Sämpyläpussi ja nautasikapurkki piristää myös varmasti jos on tieto että saaja sen hyväksyy .


    • Anonyymi

      Vain käteistä cäshiä ei pankin kautta senttiäkään

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      243
      2111
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1817
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      72
      1529
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      109
      1245
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1115
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1044
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      970
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe