Ihmisellä ei ole osaa eikä arpaa kasteessa! Kaste on Jumalan teko! Vauvojen kastaminen on yhtä raamatullista kuin aikuiskastekin. Sitä te uudestikastajat ette ymmärrä, elätte lain alla. Olette hylänneet apostolisen opin kasteesta jota luterilainen kirkko edustaa. Uudestikastajilla Jumala ja ihmisen ratkaisu, päätös, valinta ja kuuliaisuus yhdessä pelastavat. Raamattu taas opettaa että pelastus on yksin lahja, eikä millään muotoa ansio. Te lahkolaiset saisitte palata oikeaan kristillisyyteen.
Raamatullinen kaste- ja ehtoollisoppi on luterilaisella kirkolla. Sekä tämä Kristuksen jumaluus ja Jumalan kolmiyhteys, jotka toiset uudestikastajat hylkäävät. Raamatun sanoma on tiivistetty uskontunnustuksiin ja koska uudestikastajat hylkäävät nämä, eivät he ole kristittyjä. Uudestikastajat eivät esim. usko Kristuksen selkeitä sanoja "tämä on minun ruumiini" Luterilainen uskoo. Apostolinen oppi on luterilaisessa tunnustuksessa, ei uudestikastaja lahkoissa, jotka eivät kaikki ole edes kristillisiä.
Uudestikastajien uudestikastetta ei ole Raamatussa. Siellä ei ole myöskään sitä että vauvat ovat synnittömiä ja automaattisesti pelastuneita. Siellä ei ole sitä, että ihminen ja Jumala "hoitavat pelastuksen yhdessä". Tämä kaikki on vapaiden suuntien harhoja, joita ei luterilaisessa kirkossa ole.
Lapsikaste jos mikä on raamatullinen. Ei ole mitään perustetta sille ettei Jumalan teko olisi pätevä. Sellaisen väittäminen on Jumalan pilkkaa. Raamattu ei anna ohjetta kasteen suoritustavasta, joten kaikki käy. Kasteessa on oleellista Jumalan teko ja Sana, ei ihmisen tarkat toimintatavat. Upostuskastetta Raamattu ei tunne. Jos jokin tapa olisi ainoa oikea, olisi Raamattu sen tehnyt selväksi. Kaikkia ihmisiä ei edes voida upottaa, joten sellaisen vaatiminen on lain alla elämistä.
Kaste on Jumalan teko!
32
110
Vastaukset
- 09128787292
Joopajoo, tämä aihe on varmaankin omiaan kasvattamaan uskovien yhteyttä...
Eikö voisi lähteä siitä, että Jumalalle kelpaa sekä lapsikaste että aikuiskaste. Jollei toinen kelpaisi, eiköhän Hän olisi tehnyt sen Raamatussaan niin selväksi, että siitä ei tarvitsisi kinata.
Joskus mietinkin, että Jumala on tarkoituksella jättänyt opetuksen kasteesta molemmat tulkinnat sallivaksi. Näin kasteesta tuleekin koetinkivi uskovien keskinäiselle rakkaudelle - pystymmekö rakastamaan niitäkin, joiden tulkinta on toinen.
Ei viitsittäisi AINA kompastua tähän.- pastori tutuudessa
Raamattu ei anna tulkinnalle tilaa, mielikuvitus kyllä. Lapsikaste on täyttä potaskaa !
- psst.
Aiheelle on oma palsta, jossa voit jatkaa loputonta debattia.
Ennen kaikkea, muista pysyä lujana siinä, mitä aiot puolustaa. Jo nyt osoitat kunnioitettavaa luonteenlujuutta ja päättäväisyyttä, olet vilpitön ja seisot sanojesi takana.- 09128787292
Olikos tuo nyt aloittajalle vai kelle? Vai yleisesti vain?
- mauriQ
Missä kohtaan raamatussa puhutaan lapsikasteesta? Olen lukenut vuosia raamattua,enkä ole löytänyt ensimäistäkään kohtaa lapsikasteesta!
- huh huh hihhuli
harhaopissa, eli hulluntailaiset kastaa eläkeläisiä
- en jaksa väitellä
Jaa.
Kasteessa toimii niin ihminen, että Jumala.
Kukaan ihminen ei ota kastetta ilman ihmisen tekoa.
Raamatulinen kaste otetaan ihmisen uskomisen tähden, sen tähden, että ihminen uskoi sen Sanan jonka kuuli ja antoi itsensä kastaa Herran nimeen.
Tässä kasteessa sitten toimii Jumala.- jään miettimään
Millä tavalla jumala on kasteessa konkreettisesti
jään miettimään kirjoitti:
Millä tavalla jumala on kasteessa konkreettisesti
Näin;
Ap. t. 22:16
Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.'
Kasteessa ihminen saa Herrassa uuden alun, puhtaan alun.
Kaikki mennyt synti on pesty kasteessa pois.
Joiden omatunto soimaa menneen syntielämän tähden, oli teko mikä tahansa ja sen omantunnontuskan kautta on vaikea nähdä voitokasta kulkua Kristuksessa on Jumala luvannut antaa jokaiselle kasteessa PUHTAAN omantunnon ja pestä pois menneet synnit.
Kaste on kasteen hauta yhdessä Kristuksen kanssa, josta noustaan myös yhdessä Hänen kanssaa ylös, saaden uusi puhdas alku Kristuksessa ja puhtaalla omallatunnolla!
Room. 6:4
Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
Kaikki nämä Jumalan tekoa!
1. Piet. 3:21
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus
Kaste on merkki Jumalalle, sinulle itsellesi, että myös maailmalle. Sillä siinä vanhasta elämästä luovutaan, erotetaan itsensä Jumalalle ja tässä kaikessa Jumala on pesevä synnit pois, antava uuden puhtaan alun uudessa elämässä Kristuksessa, puhtaalla omalla tunnolla!
- mites teillä?
Tässä jotain luterilaisten pappien uskosta yhteen noiden uskontunnusten kohtiin.
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/usko/3227/vain_joka_toinen_naispappi_uskoo_jeesuksen_syntyneen_neitseesta
Pahalta näyttää kun kirkossasi on noin paljon pappeja jotka eivät omien sanojesi mukaan sitten ole kristittyjä. Kannattaisi varmaan mennä heille saarnaamaan. - JonesHenry
Kreikan sana baptizo tarkoittaa ihan kirjaimellisesti Suomeksi UPOTTAA!
Tosin ihan samalla lailla sana Basanizo ei tarkoita kidutusta sanan varsinaisessa merkityksessä vaan oikeastaan JALOSTUSTA kohti haluttua LOPPUTULOSTA! Tätä sanaa käytettiin alunperin metallien(pääosin kullan ja hoean)testaamista koetinkiven ja hapon kanssa, jotta selvitettäisiin metallin todellinen arvo ja laatu.
Joten...käännökset suoraan sanoen ovat hieman puutteellisia. Esim Suomen kielen sana "tulikivi" Sen Englanninkielinen vastine on Brimstone, ja virallinen nimike sulfur. Suomeksi Rikki.
Sekä Kreikkalaisille että Heprealaisille se itseasiassa oli pyhä kiviä. Kreikaksi Theion. Sitä käytettiin KUMMASSAKIN kulttuurissa virallisissa uhri ja palvontamenoissa. SIllä myös PUHDISTETTIIN asioita jotka olivat epäpyhiä tai LIKAISIA! Itseasiassa rikista jauhetta jauhetta käytetään vielä tänäkin päivänä IHOHOIDOSSA;
http://www.buzzle.com/articles/uses-of-sulfur.html
Jeesus siis toteaa ihan kirjaimellisesti, että on parempi luopua omista himoista ja tulla kastetuksi pyhällä hengellä ja tulella TÄSSÄ MAAILMASSA, eikä tulevassa! Gehenna oli paikka, jossa POLTETTIIN JÄTETTÄ! Ei siis mikään "kidutuskammio" niinkuin me se käsittäisimme, mutta ei varmasti toisaalta mikään hirvittävän MUKAVA PAIKKA olla! Jumalan näkökulmasta synti on JÄTETTÄ! Tämä ei tarkoita että sielu jota poltettaisiin ja PUHDISTETTAISIIN Gehennassa välttämättä joutuisi hukkaan(Apollumi) Silti on PAREMPI meille, että emme joudu kadotukseen tulevassa maailmassa, vaan mielummin että saamme kasteen tulella ja vedellä TÄSSÄ MAAILMASSA! Tätä Jeesus tarkoitti!- JonesH:lle
Wikipedia
Kaste on kristillinen toimitus, jossa kastettu liitetään kirkon eli Kristuksen ruumiin lähde? jäseneksi. Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma. Kristillisen kasteen perustana on lähetyskäsky Raamatussa:
Baptizo-sanalla on wikipedian tiedon mukaan monta eri mekitystä, upottaa, painaa veden sisään, pestä, kastaa. - pohdiskelija tässä
JonesH:lle kirjoitti:
Wikipedia
Kaste on kristillinen toimitus, jossa kastettu liitetään kirkon eli Kristuksen ruumiin lähde? jäseneksi. Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma. Kristillisen kasteen perustana on lähetyskäsky Raamatussa:
Baptizo-sanalla on wikipedian tiedon mukaan monta eri mekitystä, upottaa, painaa veden sisään, pestä, kastaa.Baptizo sanalla on monta merkitystä ja yksi sanan tarkoittama merkitys on KASTE. Tuo sana merkitsee pesemistä ja upottamista ja niin edelleen ja KASTETTA. Onkohan tuosta sanan merkityksestä sitten tullut sellainen käsitys, että kaste pitää tapahtua upottamalla? Jos ajattelemme Raamatun sanaa kaste, niin se on esim. kasteena pisaroi sana. Tai jos yleensäkin kastetta ajattelemme, niin luonto kastuu, eikä se upotu veteen. Kastuu kasteesta joka lisää elämää. Kun kuva maa saa aamukasteen, niin eikö se synnytä elämää?
- pohdiskelija tässä
pohdiskelija tässä kirjoitti:
Baptizo sanalla on monta merkitystä ja yksi sanan tarkoittama merkitys on KASTE. Tuo sana merkitsee pesemistä ja upottamista ja niin edelleen ja KASTETTA. Onkohan tuosta sanan merkityksestä sitten tullut sellainen käsitys, että kaste pitää tapahtua upottamalla? Jos ajattelemme Raamatun sanaa kaste, niin se on esim. kasteena pisaroi sana. Tai jos yleensäkin kastetta ajattelemme, niin luonto kastuu, eikä se upotu veteen. Kastuu kasteesta joka lisää elämää. Kun kuva maa saa aamukasteen, niin eikö se synnytä elämää?
Anteeksi kirjoitusvirhe. Tarkoitus oli tietenkin kirjoittaa kuiva maa, eikä kuva maa. Aamukaste virvoittaa kuivan maan.
- upotuskaste
pohdiskelija tässä kirjoitti:
Baptizo sanalla on monta merkitystä ja yksi sanan tarkoittama merkitys on KASTE. Tuo sana merkitsee pesemistä ja upottamista ja niin edelleen ja KASTETTA. Onkohan tuosta sanan merkityksestä sitten tullut sellainen käsitys, että kaste pitää tapahtua upottamalla? Jos ajattelemme Raamatun sanaa kaste, niin se on esim. kasteena pisaroi sana. Tai jos yleensäkin kastetta ajattelemme, niin luonto kastuu, eikä se upotu veteen. Kastuu kasteesta joka lisää elämää. Kun kuva maa saa aamukasteen, niin eikö se synnytä elämää?
Varhainen, välillä kanoniseksikin tekstiksi ennen UT:n lopullista kokoamista arvostettu teksti Didakhe laittaa upostuskasteen ensisijalle ja valelun vain vaihtoehdoksi jos käytettävissä ei ole tarpeeksi vettä. Ortodoksit jotka kastavat lapsia kastavat vieläkin upottamalla.
Joten jos varhaisinta ja ensimmäisten kristittyjen suosimaa ja suosittamaa kastamistapaa etsitään niin se on upotuskaste.
Kysymys Juhani Karviselle:
Minulla on helluntailaisen (ex-lut. pappi)JUHANA LEHMUSKOSKEN kirja "YKSI KASTE" (RV).
Siinä hän mm. toteaa pienistä lapsista: "He ovat samanlaisessa tilassa kuin mitä Adam ja Eeva olivat ennen syntiinlankeemustaan (siis ilman perisyntiä ja sen tuottamaa syyllisyyttä).
Onko tämä helluntailaisten "virallinen" kanta? Mitä itse olet mieltä tällaisesta väitteestä?
Vastaus (helluntalainen past. Juhani Karvinen/www.kan.fi)):
” Helluntailaisilla ei ole virallistettua oppilausumaa tässä kysymyksessä. Koska Raamattu on oppimme perustus, on vastausta etsittävä sieltä. Jeesuksen mukaan taivasten valtakunta kuuluu lastenkaltaisille Mat. 19: 14. Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta."
He ovat siis otollisia Jumalalle. Näin he ovat Jumalan edessä samassa asemassa kuin Adam ja Eeva ennen syntiinlankeemusta.
Raamattu ei puhu mitään perisynnistä ja sen tuottamasta syyllisyydestä. Voidaan kuitenkin sanoa, että langenneen ihmissuvun jäsenissä on taipumus syntiin.
Tämä ei kuitenkaan tuota syyllisyyttä, ennen kuin taipumus tuottaa tekosynnin. Jk. 1: 15. ...kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman”.
Tämä on oma käsitykseni tässä asiassa. (WWW.kan.fi: helluntalainen Juhani Karvinen)Totuus..Aivan!
Kasteessa Jumala siunaa ihmistä yhteydellä Kristukseen Jeesukseen.
Ihmisen järki ja ymmärrys ei auta tämän tiedon vastaanottamisessa.
Jumalan sana näin yksinkertaisesti todistaa ja yksinkertaisella lapsenuskolla voimme sen myös ottaa vastaan.
Kasteessa toimii Jumala, ei ihminen.
Kaste on evankeliumia, sellaista, mikä tulee kokonaan ihmisen ulkopuolelta, yksin Jumalan armosta.
Kaste on lupaus ja lahja, ei vaatimus tai käsky (ei lakia).
Kasteessa Jumala antaa hyvää meille, jota emme millään tavoin voi itse ansaita.
Kaste toki vaikuttaa myös aktiivisesti ihmisen elämään.
Kaste velvoittaa meitä jokapäiväiseen parannuksentekoon eli kääntymiseen pois synneistä kohti Jeesusta (Room. 6:1-14).
Jos kastettu kieltäytyy itsepintaisesti tekemästä parannusta, joutuu hän lopulta eroon Jumalasta ja pelastuksesta, ja päätyy helvettiin.- Retu3
Net mission opettaa väärin. Tuo tuossa kirjoituksessa mainittu kaste tarkoittaa Pyhänhengen kastetta jota ilman ihminen ei voi tulla uskoon , ei vesikastetta niinkuin net mission antaa ymmärtää. Jeesus lupasi Pyhänhengen kaikille jotka tulevat uskoon.
Laupeutta hän tahtoo eikä uhria. Sana sanoo ,että mikään uhri ei koskaan voi poitaa syntejä. Jeesuksen työ olisi turha jos ihminen itse pystyisi omilla teoillaan vaikuttamaan anteeksi antamukseen.
Kaikki vaatimukset ja suoritukset uskoon tulemiseksi ovat lain tekoja ja siis uhria Jeesuksen työn rinnalle. Hänen työnsä on niin täydellinen ja kertakaikkinen, että siihen ei voi mitään lain vaatimuksia asettaa. - Lapset saavat tulla
Retu3 kirjoitti:
Net mission opettaa väärin. Tuo tuossa kirjoituksessa mainittu kaste tarkoittaa Pyhänhengen kastetta jota ilman ihminen ei voi tulla uskoon , ei vesikastetta niinkuin net mission antaa ymmärtää. Jeesus lupasi Pyhänhengen kaikille jotka tulevat uskoon.
Laupeutta hän tahtoo eikä uhria. Sana sanoo ,että mikään uhri ei koskaan voi poitaa syntejä. Jeesuksen työ olisi turha jos ihminen itse pystyisi omilla teoillaan vaikuttamaan anteeksi antamukseen.
Kaikki vaatimukset ja suoritukset uskoon tulemiseksi ovat lain tekoja ja siis uhria Jeesuksen työn rinnalle. Hänen työnsä on niin täydellinen ja kertakaikkinen, että siihen ei voi mitään lain vaatimuksia asettaa.Lapsena kastettiin perhekuntakasteiden yhteydessä alunperinkin. Ei lapsia jätetty ulkopuolelle. Ajatella miten ihanaa on, kun kastetut lapsoset saavat kuulla Jumalasta. Jumala ne teot jo lapsosille on luvannut vaikuttaa. Ne oikeat teot, joita myöskin hedelmä-nimellä kutsutaan.
Omassa perheessäni on lapsia, jotka rakastavat niitäkin koulutovereita, joita kiusataan. Ovat rohkeasti menneet puolustamaan. Jumala nuo teot on vaikuttanut heihin. Kiitos ei voi koskaan antaa tarpeeksi Jumalalle. Sydän oikein haljaa huulten uhria viestittämään. Sydämen uskolla pelastutaan.
- lapsikaste harha
Lutterikin omissa kirjoituksissaan paini tämän asian kanssa ja on todennut, ettei kastetta pidä toimittaa uskomattomalle, vaan uskovalle.
Mutta, kuintenkin hän sitten painui katolisten näkemyksiin.
Sana tuntee vain heidät, jotka uskon kautta saivat kasteen. Turhaa siihen on ihmiskäskyä, että kirkko jopa epäuskoisin pappein ja kummein alkaisi olemaan Sanan jakajia näissä asioissa. Se on pakanuutta ja siksi tänään on puun hedelmät näkyvissä. - voi teitä
Kaste on keinotekoista mitä se muuttaa ihmisessä, hölö hölö ainoastaan tekee märäksi, on se tietenkin rituuaali, pyllyn pyyhkimiselläkin on enemmän vaikutusta olotilaan.
- rahatkylläkelpaa
Jos kaste on Jumalan teko niin miksi Jumalan teko ei kelpaa edes luterilaiselle kirkolle? Miksi tarvitaan rippikoulua ja konfirmaatiota jossa lapsena kastettu tunnustaa oman uskonsa ennen kuin hänet päästetään itsenäisesti ehtoolliselle? Jos Jumala hänet jo kasteessa on hyväksynyt miksi ei lut-kirkko hyväksy häntä Herran pöytään ennen tuota tekoa ihmisen puolelta? Kirkollisverot lapsena kastetuilta mutta konfirmoimattomilta kyllä kirkolle kelpaa mutta ei se että Jumala olisi heidät jo hyväksynyt.
- jännä juttu
Niin, kirkollisveroja maksat kuolemaasi asti jos olet lapsena kastettu mutta ehtoolliselle et pääse ellet ole korfimoitu ja silloin oman uskosi tunnustanut. Olit sitten miten uskossa Jeesukseen hyvänsä ja miten halukkaasti uskoasi muutoin tunnustaisitkin ihmisten edessä.
- kuka tietää
jännä juttu kirjoitti:
Niin, kirkollisveroja maksat kuolemaasi asti jos olet lapsena kastettu mutta ehtoolliselle et pääse ellet ole korfimoitu ja silloin oman uskosi tunnustanut. Olit sitten miten uskossa Jeesukseen hyvänsä ja miten halukkaasti uskoasi muutoin tunnustaisitkin ihmisten edessä.
Miten ehtoollinen tekee ihmisestä toisenlaisen kuin on
- Höpö höpö
jännä juttu kirjoitti:
Niin, kirkollisveroja maksat kuolemaasi asti jos olet lapsena kastettu mutta ehtoolliselle et pääse ellet ole korfimoitu ja silloin oman uskosi tunnustanut. Olit sitten miten uskossa Jeesukseen hyvänsä ja miten halukkaasti uskoasi muutoin tunnustaisitkin ihmisten edessä.
Jännä juttu. ....... Ei se olekaan niin kovin jännä juttu. Luterilaisessa kirkossa pääsee ehtoolliselle lapsikin vanhempiensa kanssa . Ja kaikki muutkin jotka sinne vain menevät . Ei siellä kysellä mihin kuulut vai oletko lustetta vai mitä. . Että höpö höpö kirjoitus sinulta.
- jännä juttu
Höpö höpö kirjoitti:
Jännä juttu. ....... Ei se olekaan niin kovin jännä juttu. Luterilaisessa kirkossa pääsee ehtoolliselle lapsikin vanhempiensa kanssa . Ja kaikki muutkin jotka sinne vain menevät . Ei siellä kysellä mihin kuulut vai oletko lustetta vai mitä. . Että höpö höpö kirjoitus sinulta.
Olet kyllä oikeassa siinä että rippikouluikää nuorempi lapsi pääsee vanhempiensa tai jonkun muun vanhemman ihmisen kanssa ehtoolliselle sekä siinä että kirkossa ei ehtoollista jaettaessa kenenkään taustaa ym. aleta tarkastamaan. Mutta muuten olet väärässä.
http://evl.fi/evlfi.nsf/Documents/D177B33F072418BCC22570810022B7E7?openDocument&lang=FI
http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp?open&cid=Content42F3DA - totuus!
"Jos kaste on Jumalan teko niin miksi Jumalan teko ei kelpaa edes luterilaiselle kirkolle? Miksi tarvitaan rippikoulua ja konfirmaatiota jossa lapsena kastettu tunnustaa oman uskonsa ennen kuin hänet päästetään itsenäisesti ehtoolliselle? Jos Jumala hänet jo kasteessa on hyväksynyt miksi ei lut-kirkko hyväksy häntä Herran pöytään ennen tuota tekoa ihmisen puolelta? Kirkollisverot lapsena kastetuilta mutta konfirmoimattomilta kyllä kirkolle kelpaa mutta ei se että Jumala olisi heidät jo hyväksynyt."
Koska Raamatussa annetaan ehdot ehtoolliselle pääsyyn, pitää ymmärtää asia ja tutkiskella itseään. Kasteelle pääsemiseen taas ei ole ehtoja.
Kaste on Jumalan teko ja suuri lahja. Sinä, katkera uudestikastaja, et muuta sitä miksikään - rahatkylläkelpaa
totuus! kirjoitti:
"Jos kaste on Jumalan teko niin miksi Jumalan teko ei kelpaa edes luterilaiselle kirkolle? Miksi tarvitaan rippikoulua ja konfirmaatiota jossa lapsena kastettu tunnustaa oman uskonsa ennen kuin hänet päästetään itsenäisesti ehtoolliselle? Jos Jumala hänet jo kasteessa on hyväksynyt miksi ei lut-kirkko hyväksy häntä Herran pöytään ennen tuota tekoa ihmisen puolelta? Kirkollisverot lapsena kastetuilta mutta konfirmoimattomilta kyllä kirkolle kelpaa mutta ei se että Jumala olisi heidät jo hyväksynyt."
Koska Raamatussa annetaan ehdot ehtoolliselle pääsyyn, pitää ymmärtää asia ja tutkiskella itseään. Kasteelle pääsemiseen taas ei ole ehtoja.
Kaste on Jumalan teko ja suuri lahja. Sinä, katkera uudestikastaja, et muuta sitä miksikään"Sinä, katkera uudestikastaja"
Miksi käyt kiinni henkilöön ja alat kaikenmaailman leimaamisen?
Itseasiassa olen uskontokuntiin kuulumaton uskonnoton. Aikanaan Suomi24-palstoille kirjoittelemaan alkaessani havaitsin sille olevan oman terminsäkin, "ateisti", jolla nyt sattuu olemaan ruma kaiku uskovaisten korvissa eikä ehkä syyttäkään.
Ymmärrystä voi vaatia raamatullisin perustein jo kasteellekin. Ja yllä mainitut ortodoksitkin, vaikka lapsena kastavat, päästävät ehtoolliselle ilman mitään sen lisäksi vaadittavia konfirmaatioita tms. Muutkin täyden seurakuntayhteyden oikeudet tulevat heille jo kasteessa, kuten oikeus aikanaan solmia kirkollinen vihkiminen, osalliistua ehdokkaana kirkollisvaaleihin jne.
Taidat olla sama joka kirjoittaa S24-palstoilla nm:llä "Ville-pappi", evl-pappi (?). Olit tai et, et tee kirkkosi maineelle hyvää kiertelemässä toisten palstoilla muita nimittelemässä.
- lepo vaan
Näin sanoo Herra:
Apt. 1:5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
Apt. 11:16 Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä.'
Siinä on - ja tämä kasteesta riittää - ja muuta ei kastetta ei tarvita eikä ole tarkoitettu. Onko tämä totta. On.
Mitä sitten niistä kohdista kun vesikasteesta kerrotaan.
Ja niinpä kerrotaankin mutta niistä ei mitään. - Pasi Toivonen
>>Te lahkolaiset saisitte palata oikeaan kristillisyyteen. >>
Nökö joutui perisynnin alaisena helvettiin koska en ymmärtänyt kastaa häntä. :(
http://www.heinola.org/~patato/kaniini.html - JonesHenry
Perisynti perustuu Edeninin paratiisitarinan VÄÄRINYMMÄRTÄMISEEN!
Aadam ja Eeva eivät syöneet mitään omenaa, aprikoosia tai persikkaa!
Raamatussa PUUT ovat joko ihmisiä TAI henkiolentoja. Jumala on ELÄMÄN PUU, mutta Lucifer hyvän ja pahan tiedon puu!
"Eedenissä, Jumalan puutarhassa, sinä olit. Peitteenäsi olivat kaikkinaiset kalliit kivet; karneolia, topaasia ja jaspista, krysoliittia, onyksia ja berylliä, safiiria, rubiinia ja smaragdia sekä kultaa olivat upotus- ja syvennystyöt sinussa, valmistetut sinä päivänä, jona sinut luotiin.
Sinä olit kerubi, laajalti suojaavainen, ja minä asetin sinut pyhälle vuorelle; sinä olit jumal olento ja käyskentelit säihkyväin kivien keskellä. Nuhteeton sinä olit vaellukseltasi siitä päivästä, jona sinut luotiin, siihen saakka, kunnes sinussa löydettiin vääryys."
Hezekielin kirja 28 luku jakeet 13-15
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 438038
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14730- 684493
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon363253Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2483126Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella472808Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262765- 372523
- 412076
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731807