Selkäkipu, närästys, ripuli ja rytmihäiriöt?

Nuori nainen

Hei!

Otsikossa lukevatkin pääasialliset oireet, ja ihmettelen tässä nyt voivatko nuo kaikki johtua jostakin yhdestä samasta syystä, vai ovatko kaikki jotain ero ongelmia?

Eli niska-hartia kipujahan mulla on ollut jo vuosia, mut ei nyt mitään niin kovin vakavaa. Nyt kesällä alkoi närästys, mitä ei ole ollut koskaan aiemmin, ja siihen närästykseen liittyi oudosti aina yhtäkkiset karseat väsymys/nukahtelu "kohtaukset" vaikka nukuin öisin ihan hyvin. Rytmihäiriöitä mulla on ollu jo 10 vuoden ajan vaikka olen vasta nuori, ne todettiin silloin vuosia sitten vaarattomiski, mutta jotenkin olen lähiaikoina alkanut kiinniittää niihin uudella tavalla huomiota. Ne ovat jotenkin erilaisia, lisääntyneet. Kun tässä välissä oli jo paremmalla tolalla.

Eli yhdessä vaiheesa tuossa lokakuussa oli invalidisoivaa rintakipua ja sydän hakkasi tuhatta ja sataa useita päiviä. Sitten se rauhoittui ja nyt rytmnihäiriöitä tulee lähinnä iltaisin eikä niihin pahemmin liity kipuja, paitsi tuohon "kuoppaan" jossa ne kylkiluut loppuu, siis onko se joku rintalasta tai joku, niin siihen alle niinkun silleen pistää aina välillä, mut en osaa sanoa et mikä elin tai lihas se sit on missä se kipu tuntuu.

Ja sitten välillä, siis ehkä kerran tai pari viikossa tulee sietämätön kipukohtaus joka alkaa yläselkä-hartia-alueelta. Siis yläselkä, varsinkin lapojen välistä ja hartiat ja niska on koko ajan tosi kipeät, enkä osaa sanoa auttaako venyttelykään siihen mitään, niin kuitenkin niissä kohtauksissa kipu äityy ihan sietämättömäksi ja leviä kallonpohjalihaksiin, leukaperiin, otsaan, olkapäihin, olkavarsiin, koko selän alueelle, kylkiin, rintaan, myös alaselkään, sitten alkaa hirveä närästys, siis tuntuu että ruokatorvi jotenkin kouristelis tai jotain tai siis että tohon johonkin kurkkuun silleen ihmeellisesti pakottaa. En oikein osaa selittää, siis vähän saman kaltanen tunne kun joku suonen veto jalassa, mutta se on vaan ruokatorvessa tai jossain siellä. Välillä tuntuu kun rinta puutuis tai joku painais sitä. Ja sitten lopuks tulee hirveä ripuli, jonka myötä se kipu sit helpottaa, että mistä tää nyt oikein voi johtua?

Mulla on myös sen kymmenen vuotta, saman aikaa kun rytmihäiriötkin ollut myös kamalat vatsaoireet, krooninen ripuli ja jatkuva vatsanturvotus. Tutkitiin, mitään ei löydetetty, päädyttiin IBS:ssään. Ja mitään apua en tähän ole saanut, vaan kärsin. Välillä parempia jaksoja mutta välillä taas ihan sietämätöntä.

Närästyslääkkeet ei auta närästykseen. Se olenko aamulla syönyt vai jättänyt syömättä, tai mitä olen syönyt ei tunnu vaikuttavan mitenkään siihen alkaako närästys vai ei. Ja se tosiaan yleensä tulee yhtä aikaa selkäkipukohtauksen kanssa ja myös helpottavat yhtä aikaa sen ripulin myötä. Ja olen kyllä ottanut särkylääkettä ja valellut koko kropan karmoliksella tai mobilaatilla että kai nekin on sit vähän auttanu.

Mulla todettiin sillon noin kymmenen vuotta sitten myös harvinainen reuman sukuinen hermostosairaus: refleksidystrofia, toiselta nimeltään CRPS tai RSD. Tämmönen hermostollinen krooninen kipusairaus. Lääkäriä tähän ei enää ole, kun heinolan reumasairaala meni konkurssiin. Ja tässä on ollut nyt useampi hyvä vuosi, niin en ole tarvinnutkaan. Sitten minulla on epilepsia, mutta se on tosi hyvin nyt kurissa lääkityksellä.

1,5 vuotta sitten sairastuin syömishäiriöön. Dgnä nyt F50.1 Epätyypillinen laihuushäiriö (anorexia atypica) Eli tällä voi ehkä olla osuutta näohi9n oireisiin, mutta varmaksihan ei voi sanoa, koska kaikkea omituista ollut kuitenkin jo niin pitkään.

En käy missään verikoekontrolleissa, joten siitäkään on vaikea sanoa juuta tai jaata, että onko jotain puutoksia... syyskuussa viimeksi olin tiputuksessa hypokalemian takia, johon tosin liittyi lääkeyliannostus, minkä takia sitten menin sinne sairaalaan ambulanssilla ja siellä sitten huomattiin samalla se hypokalemia. Ja elokuussa olin kans tiputuksessa nestehukan ja hypokalemian takia. Ja vuosi sitten syksyllä ollut lievä anemia, neutropenia, leukopenia ja hyponatremia ja välillä tietysti jotain hypoglykemiaa ja proteinuriaa, mutta ei nyt mitään vakavaa kuitenkaan. Ja paino ei ole mikään hälyttävän alhainen ja menkat mulla on.

Nyt tuossa vähän aikaa sitten kun kävin psyk polilla kontrollissa ni yläpaine oli 97 eli aika alhainen ja syke oli viimekerralla koholla 97, jolloin paine oli kohonnut jo 113. Join sillon nestettä tosi vähän, en vieläkään tarpeeks, mut vähän paremmin jo. ja se syöminen nyt on vaihtelevaa...

Kävin pari viikkoa sitten lääkärissä selän takia, jossa se sitten totes, että ei selkä nyt kovin jumissa tunnu olevan, että en sitte tiedä mistä se kipu voi johtua? Sain kumminkin lähetteen fysioon yksityiselle, mut ei mulla ole varaa mennä sinne. Julkiselle on kuulemma karseet jonot.

Että kehtaanko nyt mennä uudestaan sinne lääkäriin vaikken ole kokeillut fysiota?

Kiitos ja jollain on mielipide :)

2

4354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turpoaja

      Mulla on jotain samantyylisiä juttuja, viimeviikolla just ruokatorvi "kramppaili" eri kohdista, ihme närästys jnejne. Ajattelen että selästä voisi lähteä kun mullaselkäongelmia. Aloitin myös nyt välttää gluteenia.

    • Anonyymi

      Hei, vanha ketju onko kellään ollut vastaavaa? Itsellä oli samoja oireita nyt vähän helpottanut mutta selkäjumi pahimmillaan tuossa lapojen alla keskellä selkää josta jumittaa välillä ylöspäin lapojen alle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      8992
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2400
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe