Olen entinen helluntailainen

Siinä sitä meriittiä. Ja kaikki syyt miksi kirjoitan tälle palstalle.

Monet ovat sanoneet että koska olen luopunut en ehkä ollutkaan aidosti uskossa.

Myönnän sen että se on osittain totta. En hyväksynyt silloin enkä hyväksy vieläkään helevettioppia.

Mietin vain kuinka moni tällä palstalla on sellainen kuin minä silloin

Mä kävin kasteella, puhuin kielillä, profetoin. Evankelioin alkoholisteja, ystäviäni, joita muutama tulikin uskoon.

Tein ovityötä, rukoilin paljon ihmisten puolesta kasvotusten ja salaa. Kirjoitin lehtiin saarnoja, pidin puheita pöntössä...

Puihuin Jumalasta kaiken aikaa, vältin syntiä ja kieltäydyin lähtemästä ravintolaan, sillä vätlin synnintekemistä...

kuuntelin hengellisiä lauluja, ylistin jumalaa...jne.

Ja en ollut aidosti uskossa.

Luovuin viiden vuoden jälkeen.

Kun kerroin tästä luopumiseni syistä eräälle jonka silloin käännytin, että en mä ollut silloin aidosti uskossa, hän väitti kiven kovaan että olit varmasti.

Olin ja en ollut.

Mistä te uskovaiset toisen sisimmän määrittätte, mistä tiedätte mitä sillä toisella uskovalla sisimmässään on...

Tein hengellisiä lauluja, rukoilin...voisin jatkaa listaa vaikka kuinka pitkään.

Luin raamatun lapi, ja sen lisäksi luin sitä joka päivä. Kuutnelin deitä ja luin hengellisiä kirjoja..

Kuinka joku voi sanoa etten ollut silloin aidosti uskossa?

99

514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinussa on jotain

      hyvin tuttua.
      Minä en ole ollut koskaan helluntalainen, olen Kristitty, Jumalan Pyhän Hengen kosketuksen saanut vajavainen veli. Olen kyllä käynyt kastella helluntaiseurakunnassa ja toiminut myös seurakunnassa, mutta sydämmestäni olen Kristitty Jeesuksessa Kristuksessa.
      Mutta minä en lue kirjoja, kuuntelen harvoin hengellistä musiikkia, todistan kyllä ihmisille Jeesuksesta ja joitakin on tuolla seurakunnissa ns. kaloja.
      Luen Raamattua ja rukoilen, että Herra avaisi sanaansa.
      En tiedä mitä sinulle on tapahtunut ja en välitä tietääkään, sinä vastaat Jumalalle sanoistasi, mutta siihen kiinnitin huomion, että sinulla ei vissiin ole elämässä muuta tekemistä kuin todistaa, että miten hyvä mies on entinen helluntalainen ?

      • "sinussa ei vissiin ole elämässä muuta tekemistä kuin todistaa että miten hyvä mies on entinen helluntailainen?"


        No, nämä aamut on vähän tällaisia. Tänään mulla on elämässä muutakin: menen töihin ja leivon pullaa nuorisolleni.

        VArmaan jo arvaat että olen kyllä nainen-entinen helluntailainen mies ei varmaan leivo kovin usein pullaa lapsilleen.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        "sinussa ei vissiin ole elämässä muuta tekemistä kuin todistaa että miten hyvä mies on entinen helluntailainen?"


        No, nämä aamut on vähän tällaisia. Tänään mulla on elämässä muutakin: menen töihin ja leivon pullaa nuorisolleni.

        VArmaan jo arvaat että olen kyllä nainen-entinen helluntailainen mies ei varmaan leivo kovin usein pullaa lapsilleen.

        ps.pointti oli se olenko ollut joskus uskossa. Jatkan listaa viellä etät kävin kokouksissa baptisteissa, vapaakirkossa ja luterilaisten jumalanpalveluksessa ja helluntailaisten kokouksissa myös.

        Mieleenpainuvimpia kokouksia oli kotikokoukset jollaista tisekkin vedin kerran viikossa.

        Ni että kuka vielä väittää etten ollut oikeasti uskossa?


      • Veli Herrassa
        auroraboreallis kirjoitti:

        ps.pointti oli se olenko ollut joskus uskossa. Jatkan listaa viellä etät kävin kokouksissa baptisteissa, vapaakirkossa ja luterilaisten jumalanpalveluksessa ja helluntailaisten kokouksissa myös.

        Mieleenpainuvimpia kokouksia oli kotikokoukset jollaista tisekkin vedin kerran viikossa.

        Ni että kuka vielä väittää etten ollut oikeasti uskossa?

        Itse kävin samaa koulua kuin sinun kertomuksesi on, sitä siellä, tätä täällä ja aina omassa voimassa ns. ohi kaikkien ja ajoin itseni totaalisesti puhki.
        Sitä kesti muutaman vuoden ja erosin seurakunnasta ja jäin leirin ulkopuolelle,
        N, 19 vuotta sitten istuin Alppilassa Linnanmäen vieressä ja katsoin kun kevät aurinko paistoi Linnamäen ympäristön puistoon ja ensimmäiset vihreät tuli luontoon. Mietin ja tutkin itseäni ja tuli semmoinen ajatus, että kyllä Jumalalla on minulle tärkeää tekemistä kuin tuhoa itsensä henkisesti ja nääntyä muutenkin.
        Otin Raamatun käteen ja sanoin, että herra avaa vaikka yksi sana kerrallaan, että ymmärrän mitä se tarkoittaa.
        Käyn aina silloin tällöin kuuntelemassa Jumalan Sanaa niin babtisti seurakunnassa kuin helluntai seurakunnissa, kirkossa ev.lut en oikeastaa ole käynyt kuin kerran, häissä ja kerran hautajaisissa, olen ns.ortodoksi-suvusta ja sieltä kirkosta erosin v. 1968.
        Teen jonkun verran katulähetys työtä, mutta nyt pyydän siihen työhön voiman
        Jeesuksen ristintyön armosta Jumalalta ja Hänen Pyhältä Hengeltä.
        Ja tiedätkö, että vuosien hapuilun jälkeen, välillä kylmällä paikalla olleena Jumalan Rakkaus vetää lähemmäksi ja on kuin Raamatun Sana eläisi paremmin sisimmässä.
        Rukoilen puolestasi, että oikea tie avautuu eteesi.


      • Veli Herrassa kirjoitti:

        Itse kävin samaa koulua kuin sinun kertomuksesi on, sitä siellä, tätä täällä ja aina omassa voimassa ns. ohi kaikkien ja ajoin itseni totaalisesti puhki.
        Sitä kesti muutaman vuoden ja erosin seurakunnasta ja jäin leirin ulkopuolelle,
        N, 19 vuotta sitten istuin Alppilassa Linnanmäen vieressä ja katsoin kun kevät aurinko paistoi Linnamäen ympäristön puistoon ja ensimmäiset vihreät tuli luontoon. Mietin ja tutkin itseäni ja tuli semmoinen ajatus, että kyllä Jumalalla on minulle tärkeää tekemistä kuin tuhoa itsensä henkisesti ja nääntyä muutenkin.
        Otin Raamatun käteen ja sanoin, että herra avaa vaikka yksi sana kerrallaan, että ymmärrän mitä se tarkoittaa.
        Käyn aina silloin tällöin kuuntelemassa Jumalan Sanaa niin babtisti seurakunnassa kuin helluntai seurakunnissa, kirkossa ev.lut en oikeastaa ole käynyt kuin kerran, häissä ja kerran hautajaisissa, olen ns.ortodoksi-suvusta ja sieltä kirkosta erosin v. 1968.
        Teen jonkun verran katulähetys työtä, mutta nyt pyydän siihen työhön voiman
        Jeesuksen ristintyön armosta Jumalalta ja Hänen Pyhältä Hengeltä.
        Ja tiedätkö, että vuosien hapuilun jälkeen, välillä kylmällä paikalla olleena Jumalan Rakkaus vetää lähemmäksi ja on kuin Raamatun Sana eläisi paremmin sisimmässä.
        Rukoilen puolestasi, että oikea tie avautuu eteesi.

        Kiitos rukouksesta. Sille kaikelle on oikein sanakin: kokemuskristillisyys.

        Varsinkin helluntaissa on sitä. On suuria massakokouksia isoille nimille, konsertteja ja viihdyttäviä kirjoja... Siinä voi se asia hukkua eräänlaiseen onnen hakemiseen.

        Siinä kuluu puhki, kun se ei anna sisimpään mitään millä jaksaisi.


      • Lightning Star
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kiitos rukouksesta. Sille kaikelle on oikein sanakin: kokemuskristillisyys.

        Varsinkin helluntaissa on sitä. On suuria massakokouksia isoille nimille, konsertteja ja viihdyttäviä kirjoja... Siinä voi se asia hukkua eräänlaiseen onnen hakemiseen.

        Siinä kuluu puhki, kun se ei anna sisimpään mitään millä jaksaisi.

        Kyllä tuollaisessa menossa tulisi hengellinenburnout, olisiko suoritekristillisyyttä myös... toki kokemuksia, silmillä koettavaa ihmiset liian usein etsivät. Onni ei ole ulkoista, onni on sisäistä.

        Tärkeää on löytää sisäinen rauha ja eheys.


      • Lightning Star
        Lightning Star kirjoitti:

        Kyllä tuollaisessa menossa tulisi hengellinenburnout, olisiko suoritekristillisyyttä myös... toki kokemuksia, silmillä koettavaa ihmiset liian usein etsivät. Onni ei ole ulkoista, onni on sisäistä.

        Tärkeää on löytää sisäinen rauha ja eheys.

        , kun kirjoitin ensimmäisen virkkeen, viittasin sillä ab:n kokemuksiin... mutta jatkoin tähän kun hän kirjoitti kokemuskristillisyydestä...


      • palaa takaisin
        auroraboreallis kirjoitti:

        "sinussa ei vissiin ole elämässä muuta tekemistä kuin todistaa että miten hyvä mies on entinen helluntailainen?"


        No, nämä aamut on vähän tällaisia. Tänään mulla on elämässä muutakin: menen töihin ja leivon pullaa nuorisolleni.

        VArmaan jo arvaat että olen kyllä nainen-entinen helluntailainen mies ei varmaan leivo kovin usein pullaa lapsilleen.

        " Evankelioin alkoholisteja, ystäviäni, joita muutama tulikin uskoon.
        Tein ovityötä, rukoilin paljon ihmisten puolesta kasvotusten ja salaa. Kirjoitin lehtiin saarnoja, pidin puheita pöntössä..."
        Miksi teit tuota kaikkea ? Omasta halustasiko vai jnk.ns.yllyttämänä ?
        Miten tulit itse uskoon ?
        Meidän srk.a uskoon tulleet laitettiin pönttöön todistaman uskostaan.
        Itse tulin uskoon ihan Jumalan seinää vasten panemana. Valitse joko tai.
        Tiesin uskosta paljon, olinhan istunut kokouksissa koko ikäni. Itse myös muistan niitä kotikokouksia kaipauksella, niissä oli sitä seurakuntaperheen tuoksua.
        Mutta tässä vaiheessa olin jo kulkemassa kauemmas Jumalasta ja srk:a. Odotin, että koulu loppuisi ja pääsen maailmalle ja irti kaikesta mitä srk ja koti opetti.Mutta Jumala ehti ennen sitä ja hyvä niin.

        Ei ole vielä myöhäistä palata, sinä kaipaat Jumalaa kuitenkin, elämä ilman häntä on vain teatteria.


      • auroa Veli Herrassa
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kiitos rukouksesta. Sille kaikelle on oikein sanakin: kokemuskristillisyys.

        Varsinkin helluntaissa on sitä. On suuria massakokouksia isoille nimille, konsertteja ja viihdyttäviä kirjoja... Siinä voi se asia hukkua eräänlaiseen onnen hakemiseen.

        Siinä kuluu puhki, kun se ei anna sisimpään mitään millä jaksaisi.

        Isot massakokoukset tuottaa paljon niitä, joihin Jumalan Sana ei juurru, ei ole sieluhoitajia.
        Ihmiset touhuaa seurakunnissa sitä ja tätä ja sanovat, meillä on elävä seurakunta.
        Kuitenkin kasteallas on melkein käyttämätön ja elävän seurakunnan merkki on se, että uusia uskovia tulee sisään seurakuntaan ja kastetilaisuus todistaa elävästä seurakunnasta.
        Uskon päämäärä on sielujen pelastus
        Herätys on sana, joka herättää monenmoisia mietteitä.
        Itse näen, että meillä on herätys jo käynnissä, mutta se tapahtuu kristityn kohdatessa lähimmäisen.
        Mutta on näköjään, että ihmiset seurakuntasalien sisällä odottaa, että joku tulee ja kopsauttaa otsaan ja sanoo " herätys on alkanut", ei niin, ei niin.
        Kuinka suloiset ovat ne jalat, jotka ilosanomaa vievät eteenpäin.
        Jeesus antoi käskyn " Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa Minun evankeliumia kaikille luoduille" Löytyy Ma.t ja Mark evankeliumin lopussa.
        Ei Jeesus sanonut, että istukaa seurakunnan penkissä ja odottakaa herätyksen alkua ja sitten, jos kehtaatte ja uskallatte niin kertokaa minusta.


      • K. Ristitty
        auroraboreallis kirjoitti:

        ps.pointti oli se olenko ollut joskus uskossa. Jatkan listaa viellä etät kävin kokouksissa baptisteissa, vapaakirkossa ja luterilaisten jumalanpalveluksessa ja helluntailaisten kokouksissa myös.

        Mieleenpainuvimpia kokouksia oli kotikokoukset jollaista tisekkin vedin kerran viikossa.

        Ni että kuka vielä väittää etten ollut oikeasti uskossa?

        Ni että kuka vielä väittää etten ollut oikeasti uskossa?

        ,,,,,,,,,,,,


    • Vahvistuasta armosta

      Lähden siitä, että viestisi on rehellinen ja aito. Pääsit toimimaan hyvin aktiivisesti seurakunnassasi, koska pidit jopa "puheita pöntössä". Seurakunta oli siis sitä mieltä, että Jumala oli antanut sinulle julistamiseen tarvittavat armolahjat ja julistit oikein evankeliumia. Koska lähdit mukaan toimintaan, olit samaa mieltä.

      Sekä julistajana, ovityötä tekevänä ja erityisesti alkoholisteja evankelioivana todistit uskostasi Jeesukseen. Useimmat alkoholisteja evankelioivat ovat itse alkoholisteja, jotka todistavat uskon muuttaneen heidän elämänsä ja alkoholin kittaaminen on jäänyt taakse. Ehkä näin oli sinunkin kohdallasi.

      Silloin todistit, että Jeesus on pelastanut sinut ja olet aidosti uskova. Kerrot nyt, että "Luovuin viiden vuoden jälkeen." Uskosta ei voi luopua ennen kuin on ensin ollut uskossa. Saan sellaisen vaikutelman, että nyt jälkeen päin haet itsellesi järkeenkäypää selitystä sille, miksi luovuit uskostasi Jeesukseen. Se menee näin: koska luovuin uskosta, niin varmaan en koskaan ollutkaan aidosti uskova - taustalla on käsitys, että aidosti uskova ei voi luopua uskosta.

      Kyllä voi - Raamattu puhuu lopunaikoina tulevasta laajasta luopumuksen ajasta, jolloin moni luopuu elävästä uskosta Jeesukseen ja kovettaa sydämensä.

      Oliko uskosi suorituskeskeistä ja väsyit uurastukseesi? Jos olet entinen alkoholisti, kuten näen mahdolliseksi, niin usein myös uskonelämä menee heillä "överiksi". Uskosta tulee suorituskeskeistä, siitä tulee kuin uusi riippuvuus alkoholin tilalle - koko ajan on touhuttava, eikä muuta elämää ole - voi käydä niin, että henkilökohtainen Jumala-suhde jää hoitamatta. Kirjoitat, että "kerroin tästä luopumiseni syistä eräälle jonka silloin käännytin" - uskova ei käännytä ketään, hän vain todistaa uskosta ja julistaa evankeliumia, Jeesus on se, joka pelastaa Sanan kautta ja nostaa pimeydessä vaeltavan valoon. Kaiken kunnian ja kiitoksen saa Taivaallinen Isä ei kukaan "käännyttäjä".

      Usein on käynyt niin, että juuri uskoon tulleen innokkuus tekee vaikutuksen seurakunnassa ja hänet nostetaan nopeasti hengelliseen työhön ja "jalustalle". Aikaisemmin ehkä heikosta itsetunnosta kärsinyt, onkin nyt jotain suurta - hän toimii Sanan palvelijana, vaikka tuntee Raamatun vain pintapuolisesti, toimii sielunhoitajana ilman kutsua siihen ja toimii todistajana konemaisesti aivan kuten käännyttämiseen ohjeistetut Jehovan todistajat. Saako hän itse opetusta, onko hänellä itsellään rakkaudellinen pieni Raamattu-piiri, onko hän omassa kammiossaan armon vastaanottaja Jeesukselta. Onko hän Jeesus-keskeinen, tarvitseeko hän itse Jeesusta joka hetki - vai onko vastakääntyneestä tullut todistuskeskeinen, tekokeskeinen ja suoraan sanottuna - itsekeskeinen. Onko hänestä tullut salaisesti ylpeä?

      Uskosta luopumiseen on aina syynsä. Lähteminen Jeesuksen läheisyydestä tapahtuu salakavalasti, vähitellen - mieleen nousevia epäilyksiä ei hoideta muiden uskovien kanssa keskustelemalla, omista vaikeuksista ja ahdistuksista ei puhuta seurakunnassa kenellekään - suorituskeskeisen on oltava hyvä, vahva ja vakuuttava. Mitä sinulle lienee tapahtunut? Hebrealaiskirjeessa on kohta, jossa sanotaan: "On hyvä, että sydän saa vahvistusta armosta". Kävikö niin, että henkilökohtainen viipyminen Jeesuksen edessä heikkona ja armoa tarvitsevana jäi vähitellen pois - sydämesi ei saanut enää vahvistusta armosta?

      • sivuhuomautus

        "koska luovuin uskosta, niin varmaan en koskaan ollutkaan aidosti uskova - taustalla on käsitys, että aidosti uskova ei voi luopua uskosta.

        Kyllä voi - Raamattu puhuu lopunaikoina tulevasta laajasta luopumuksen ajasta, jolloin moni luopuu elävästä uskosta Jeesukseen ja kovettaa sydämensä. "

        Tuo on Reformoitujen kirkkojen teologiaa, ei muiden. Muualla korostetaan enemmän vapaata tahtoa erota Jumalayhteydestä.


      • minä uskon

        "Usein on käynyt niin, että juuri uskoon tulleen innokkuus tekee vaikutuksen seurakunnassa ja hänet nostetaan nopeasti hengelliseen työhön ja "jalustalle"
        Aikaisemmin ehkä heikosta itsetunnosta kärsinyt, onkin nyt jotain suurta - hän toimii Sanan palvelijana, vaikka tuntee Raamatun vain pintapuolisesti,
        toimii sielunhoitajana ilman kutsua siihen ja toimii todistajana konemaisesti aivan kuten käännyttämiseen ohjeistetut Jehovan todistajat.
        Saako hän itse opetusta, onko hänellä itsellään rakkaudellinen pieni Raamattu-piiri, onko hän omassa kammiossaan armon vastaanottaja Jeesukselta.
        Onko hän Jeesus-keskeinen, tarvitseeko hän itse Jeesusta joka hetki -

        vai onko vastakääntyneestä tullut todistuskeskeinen, tekokeskeinen ja suoraan sanottuna - itsekeskeinen. Onko hänestä tullut salaisesti ylpeä? "

        Tuo on todella painavaa asiaa. Ja monesti etenkin julkkisten uskoontultua, srk:t käyttivät heitä ihan liian aikaisin .Eija Merilä on yksi joka on säilynyt uskossa kaikki nämä vuosikymmenet ja on ollut esillä alusta asti. Suositeltavaa se ei silti ole.
        Ja vaikka tuo alla oleva R-paikka puhuu srk kaitsijan työstä, sopii se vastauskoontulleeseenkin. Vauva on vauva ja tarvitsee hoivaa ja opetusta.
        Ensimmäinen kirje Timoteukselle 3
        Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan..Älköön hän olko äsken kääntynyt, ettei hän paisuisi ja joutuisi perkeleen tuomion alaiseksi. ...

        " Lähteminen Jeesuksen läheisyydestä tapahtuu salakavalasti, vähitellen "
        Sekin varmaan ja myös se, että on "keskenkasvuisena joutunut hengelliseen työhön johon ei ole ollut valmis eikä Jumalan valtuuttama.


    • €--

      Vaikea uskoa uskomisen olemusta jotenkin epätodellista, sukjektiomainen olotilako, toivottovasti minun järkeni ei muuttuisi tästä ja katsoisin todellisesti tätä maailmaa.

      • normi arkea

        " toivottovasti minun järkeni ei muuttuisi tästä ja katsoisin todellisesti tätä maailmaa. "
        Levennä nyt vähä sitä makaroniasi, ei järki mihinkään katoa, usko on sydämessä.


    • Kiitos viestistä.

      Kyllä seurakunta oli vakuuttunut minusta, ja minua pyydettiin usein puhumaan. Minulla oli silloin pienet lapset, ja alkoholin käytön olin vähentänyt minimiin jo nuorimman syntyessä. Ennen uskoontuloa jo. En ollut siis entinen alkoholisti. Uskossaoloaikana en juonut pisaraakaan.

      "Saan sellaisen vaikutelman, että haet jälkeenpäin järkeenkäypää selitystä itsellesi sille miksi luovuit uskostsi Jeesukseen."

      On kai tässä sitäkin, mutta tarpeeni kirjoittaa tuli niistä kommenteista joita olen palstalla saanut kun on sanottu etten ollut oikeasti uskossa. Mietin olinko vai enkö. Mielestäni olin. Toisaalta kapinoin helvettiopetusta vastaan.

      Tuo mitä kirjoitit silloisesta ylpeydestä ja siitä kuinka minut, jolla oli heikko itsetunto nostettiin jalustalle.

      Se oli kohdallani ihan todellisuutta, osuit aivan oikeaan. En suinkaan ollut sellainen kuin ne alkoholistit..niin minä ajattelin. Minulla oli vieläpä omaisuutta. Rakastin uutta autoani...mutta toisaalta tunnistin ylpeyden syntini ja pyysin rukouksessa apua että voittaisin sen.

      "Oliko "rakkaudellinen pieni raamattupiiri, koinko jeesuksen"..

      Meillä oli kotikokouksia. Tavattiin paljon toisiamme ....Ja muutenkin rukoilin paljon.


      Luopumiseni alkoi 5 vuotta uskossa oltuani, mutta senkin jälkeen olen käynyt kokouksissa, lähinnä luterilaisessa kirkossa.

      Minä tutustuin raamattukoulun käyneeseen mieheen jonka kanssa avioiduin kun olimme tunteneet puolitoista vuotta.

      Luulin että siinä ajassa olen oppinut tuntemaan hänet, mutta niin ei ollut. Avioiduttuamme hän alkoi lyödä, ja rakastui äitiini joka alkoi myöskin lyödä.

      Muutin heti pois, ja hän jäi asuntooni jonka poltti-pieleen mennyt yritys polttaa myrkkyjä pois lasolista jota hän viinan puutteeseen myi.

      Kun pomo kuuli siitä hän antoi mulle kenkää, koska hänen mielestään mun oli tärkeintä saada kotiasiat kuntoon. Menetin työsuhdeasuntoni jossa olin majaillut ja jouduin asunnottomaksi.

      Sillionen mieheni asui äitini kanssa lapsuuskodissani ja edelleen oli väkivlatainen.

      Sekä hän että äitini olivat silloin väkivaltaisia.

      Mä ajauduin yhteen juopporinkiin joka majoitti minut ja aloin juoda.

      Eräs uskova mies one way missionista halusi että menisin alkoholiparantolaan jossa hän kävisi minua katsomassa mutta paljon ei voisi käydä muuten kaikki alkais epäilemään sitä että meillä on suhde.

      Meillä olikin tuohon aikaan suhde.

      Hän halusi kieltää minut ihmisten edessä.

      Silloin hän sanoi kerran puhelimessa että minä olen aivan kuin raamatun portto rahab.

      Loukkaannuin enkä halunnut kumpaakaan miestä, enkä mennyt a-parantolaan vaikka olisi pitänyt.

      Silloinen vaikea elämäntilanteeni vierotti minut pois tavallliten, kunnon uskovien läheltä.

      Kerran kävin kokouksessa ja minulle oli lyöty musta silmä, ja mieheni vain pyysi esirukousta avioliittomme puolesta todella tekopyhästi.

      Tunsin etteivät uskovat välitä.

      Tunsin että ne jumalattomat välittävät.

      • voi sua!

        Olet varmaankin Sarisusanna , nyt uudella nimmarilla, kaltaistasi, rikkinäistä ihmistä ei pitäisi päästää evankelioimaan ketään.

        Sulla menee varmaan vuosia eheytymiseen kaikesta tuosta kokemastasi saastasta, miehesi ja äitisi suhteesta yms. Tuollainen mies ei ole minkään arvoinen ja samaa sanon äidistäsi!!! Minkälainen äiti rakastuu tyttärensä mieheen, ja muuttaa tämän kanssa yhteen!!!


      • kerettiläinen

        Kapinoimisesi helvettiopetusta vastaan on ollut ihan oikein, sillä se ei ole Raamatun opetusta, vaan kirkon keksintöä.

        Raamattu ei tunne sanaa h.elvetti, eikä myöskään sanaa Haades (kuten ei myöskään sanaa kirkko). Sana h.elvetti on otettu >skandinaavisesta mytologiasta< ja sana Haades on otettu >kreikkalaisesta mytologiastaGehenna eli Hinnomin laaksoepäjumalien Helin ja Haadeksen< palvojia, ja rikkovat näin 1. käskyä "älä pidä muita jumalia minun rinnallani".

        Wikipedia:
        Sana h.elvetti on tullut suomen kieleen muinaisruotsista, jossa sana Hel-vite viittaa manalan valtiattaren Helin rangaistukseen.[5] Sana on siirtynyt useisiin eurooppalaisiin kieliin skandinaavisen mytologian kautta (esimerkiksi ruotsin helvete, englannin hell, saksan Hölle).

        Haades tai Hades (muinaiskreikaksi Ἅιδης tai Ἄιδης 'näkymätön') tarkoittaa kreikkalaisessa ja roomalaisessa jumaltarustossa esiintyvää vainajalaa eli tuonpuoleista. Kreikkalaisessa mytologiassa Haades on myös paikkaa hallitsevan jumalan nimi, jonka vastine roomalaisessa mytologiassa on Pluto.

        Gehenna eli Hinnomin laakso (hepreaksi ‏גהינום‎, ’Ge-hinnom’; kreik. Γέεννα, ’Geenna’) on Jerusalemin eteläpuolella Länsirannalla oleva laakso, jossa Juudan kuningasten Aahaan ja Manassen aikana uhrattiin lapsia Moolokille ja johon myöhemmin vietiin rikollisten ja itsestään kuolleiden eläinten ruumiit poltettaviksi. Gehenna on sittemmin tullut merkitsemään tuomittujen kuolemantakaista rangaistuspaikkaa, helvettiä (esimerkiksi Matt. 5:22, Jaak. 3:6).


      • voi sua! kirjoitti:

        Olet varmaankin Sarisusanna , nyt uudella nimmarilla, kaltaistasi, rikkinäistä ihmistä ei pitäisi päästää evankelioimaan ketään.

        Sulla menee varmaan vuosia eheytymiseen kaikesta tuosta kokemastasi saastasta, miehesi ja äitisi suhteesta yms. Tuollainen mies ei ole minkään arvoinen ja samaa sanon äidistäsi!!! Minkälainen äiti rakastuu tyttärensä mieheen, ja muuttaa tämän kanssa yhteen!!!

        Juu, evankelioin koska olin silloin huolissani helevettiin menijöistä.

        Nytten edes usko helvettiin.

        Kiitos myötätuntoisista sanoista mitä tulee äitiini ja exääni. He ovat molemmat tänä päivänä uskossa ja sopineet palaavansa yhteen kun isäni on kuollut. Isälläni on dementia.

        Usko on heille molemmille ykkösasia elämässä.


    • Järkevästi uskossa

      "Mistä te uskovaiset toisen sisimmän määrittätte, mistä tiedätte mitä sillä toisella uskovalla sisimmässään on..."

      Niinpä, ihminen näkee vain ulkokuoren, mutta Jumala näkee sydämeen. Uskovan sanat ja teot eivät saa olla ristiriidassa keskenään. Jos todistat olevasi Jeesukseen uskova, on luonnollista, että se otetaan sellaisenaan vastaan ja iloitaan siitä. Jos todistat, että olet luopunut uskosta, sekin tulee ottaa sellaisenaan vastaan ja olla siitä ilmoituksesta surullinen. Voidaan kysyä, tiedätkö itsekään, mitä siellä sisimmässäsi on ollut - jos luovuit uskosta, niin kerran olit uskova, eikö niin?

      En tiedä, mitä "€--" haet. Titenkin uskova katsoo todellisesti tätä maailmaa, kuinkas muutenkaan. Hän vain näkee tämän maailman ja itsensä Jumalan luomina ja uskova näkee itsensä Jeesuksen pelastamana. Ihminen yrittää selittää maailman luomisen ja kristillisyyden omalla järjellään - järkemme ei siihen yletä, tarvitaan Jumalan lahoittama usko, joka näkee asiat aivan uudesta, jumalallisesti vinkkelistä.

      • "jos luovuit uskosta, niin kerran olit uskova, eikö niin?"

        Niin juuri. Kiitos sinulle muutenkin viestistäsi.

        Aloituksen tein koska nyt uskovaiset on tällä palstalla useasti sanoneet etten ollut silloin aidosti uskossa.

        Olin-vain helevettioppi oli se mikä sai mut sillon vähän nikottelemaan.. :oX


    • Arto T

      Vihdoinkin tällä palstalla jotain hyvää asiallista keskustelua, kiitos siitä

      Aloittajalle: voisin ajatella että olit uskossa ihan oikeasti, mutta sitten eri syistä eksyit siitä pois ja kun sitten eksyit pois, niin maailman vietävänä käsityksesi uskosta ja muistikuvat vanhasta hämärtyivät ja aloit itsekin epäillä asiaa.

      Monesti uskoon tulevat ihmiset ovat itsekkin vajavaisia, eivät he tule täydellisiksi kun astuvat seurakunnan ovesta sisään, silti eihän rikollisia tekoja saisi hyväksyä, kuitenkin ihmiset toimivat väärin siksi että he ovat edelleen vajavaisia vaikka ovat uskoon tulleetkin, niinkuin mekin sitä yhä edelleen olemme, toivoisin edelleen että löytäisit takaisin Jumalan luokse.

    • Vahvistusta armosta

      Huh, olipa kertomus! Lähden edelleen siitä, että olet kertomuksessasi rehellinen. Usko merkitsee sitä, että uskomme Raamatun ilmoittamaan Jeesukseen, usko on tullut Sanasta ja Sanaan me turvaamme. Raamattu kertoo Taivaallisesta Isästä ja osoittaa taivastien, ettei kukaan joutuisi kadotukseen. Miksi kuitenkin kapinoit helvettiopetusta vastaan, uskova uskoo Raamattuun ja Raamattu puhuu sekä Taivaasta että kadotuksesta. Jeesus pelastaa meidät juuri synnistä ja kadotustuomiolta. Ns. pienoisevankeliumissakin Jeesus sanoo: ”ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.” Kuinka saatoit toimia evankeliumin julistajana tiedostamatta, mistä Jeesus meidät pelastaa?
      Elämäsi on ollut todella kovaa, aivan liiankin raskasta. Avioliittosi on ollut suorastaan kauhistuttava ja seuraukset katastrofaalisia. Mitä ilmeisimmin uskova miehelläsi on narsistinen persoonallisuushäiriö; sellainen on sosiaalisesti mukava, osaa antaa itsestään hyvän kuvan, mutta sisältö on todellinen henkinen peto. Kaiken huipuksi mies oli alkoholisti lasoleineen päivineen – hänen elämänsä oli kaukana siitä, mitä uskovan miehen elämä on. Mitä sinulle tapahtui, se on tärkeintä.

      Ensiksikin mihinkään juopporinkiin ei noin vain ajauduta. Miehesi oli juoppo, mikä on se tekijä, joka heissä vetää sinua puoleensa, jotain siinä on? Vaikeassa elämäntilanteessa olevat eivät mene juopporinkiin, jos eivät juo tai ole juopoista riippuvaisia. Todistat suoraan, että olet alkoholisti, sillä vain alkoholisti voi kertoa, että ”enkä mennyt a-parantolaan vaikka olisi pitänyt”. Uskossa ollessasi et juonut, mutta alkoholisti on aina alkoholisti persoonaltaan – ainakin sen olisit a-parantolassa varmaan kuullut.

      Kertomasi suhde (ilmeisesti seksuaalinen) One Way Missionin uskovaan mieheen on vaikeaa kuultavaa. Kuvaat miehen kaksinaisnaamaisena ja samanlaisena pidät myös miestäsi hurskaine esirukouspyyntöineen. Kaikki tuo on mahdollista. Ihminen voi jopa puhua armosta, mutta elää kaukana Jeesuksesta. Eämäntavallaan he kieltävät Jeesuksen. Juud. ”Sillä teidän keskuuteenne on pujahtanut eräitä ihmisiä, joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu tulevan tähän tuomioon, jumalattomia, jotka kääntävät meidän Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät meidän ainoan valtiaamme ja Herramme, Jeesuksen Kristuksen.”

      Sanasi, että ”vaikea elämäntilanteeni vierotti minut pois tavallisten, kunnon uskovien läheltä” on ensimmäinen vastauksesi siihen, miksi luovuit uskosta. Olen äärettömän surullinen siitä, että monet uskovat eivät välitä ja hämmästynyt siitä, että monet jumalattomat saattavat välittää. Tässä asiassa todistuksesi on valitettavasti oikea. On kuitenkin olemassa niitä tavallisia, kunnon uskovia, jotka uskovat Jeesukseen ja myös välittävät. Heitä sinä tarvitsisit rinnallasi mitä kipeimmin. Olet kärsinyt niin paljon, mutta Jeesus välittää sinusta – Hän ei hylkää, vaikka ihmiset hylkäävät, Hän ottaa sinut taas vastaan. Kunnon uskovilla sanat ja teot eivät ole ristiriidassa keskenään, eivät voi olla! 1.Joh. ”Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valehtelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.”

      • Se miksi ajaudun aina alkoholistien seuraan johtuu varmaan siitä että niitä on niin paljon. Ihan tavallisia ihmisiä ovat.

        Saattaisi syytä löytyä vaikka lapsuudestakin, mutta jos jotain olen oppinut näillä palstoilla niin sen ettei liian henkilökohtaisia asioita täällä kannata puida.

        Vaikka sinä vastaat hyvin ja ystävällisesti joku toinen sitä ei taas tee.

        Kirjotin jo nyt jo vähän liian henkilökohtaisia.


    • hellari...

      Kyllä Raamatussa on paljon puhetta, että ihminen voi aidosti tulla uskoon ja luopua. Eiköhän kehotus valvomiseenkin liity tähän. Ja vielä siellä sanotaan, että lopunaikana luopuvat monet uskosta.
      Ajattelen monesti näin, kun alkaa mukautua maailmaan, niin sitä etääntyy päivä päivältä kauemmas Jumalasta, sydän paatuu, Pyhä Hengen ääni heikkenee. Alussa voi Jumala pysäyttää muutamia kertoja voimakkaasti, mutta sitten hän jättää.
      Olen itse ollut noin kahdeksan vuotta "kylmällä paikalla". Sitten Jumala puhui erittäin selvästi ja uskon että jos en olisi silloin pysähtynyt, niin saattaisin olla täysin paatunut ja maailmassa. Olisin pilkkaaja vaikka tällä palstalla tai todennäköisemmin eläisin vain maallista elämääni niin kuin suurin osa väestöstä ajattelematta sen enempää näitä asioita.

    • Minun käsitykseni on vuosien varrella muuttunut hyvin kielteiseksi kaikkea uskonnollisuutta kohtaan. Eniten riitoja ja sotia aiheuttavat uskonto ja politiikka. Ne molemmat ovat ideologialtaan ihmisvetoisia, eikä niillä ole yksittäisen ihmisen kohdalla mitään merkitystä. Siksipä maailma olisi paljon rauhallisempi, jollei olisi uskontoja eikä puoluepolitiikkaa. Nissää molemmissa on kyseessä vallanhalu ja ihmisten alistaminen.

      • Lightning Star

        Liekö maailma siitä rauhaa saisi, jos ei olisi uskontoa ja polittiikkaa, ihmisluonnehan kaiken perimmäisen syy on, tarve alistaa ja hallita, tarve omistaa.

        Koen myös, että uskonnot ja politiikka toisaalta ovat vallankäytön välineitä.


      • siinä ero

        " Eniten riitoja ja sotia aiheuttavat uskonto ja politiikka. "
        Politiikka on politiikkaa, ja uskonnot, alkaen hindu opista- aina paperi kristinopiin asti, ovat kuolleita kirjaimia. Bud. on hyviä, kauniitakin AJATUKSIA, mutta ei voimaa toteuttaa niitä, eikä ne pelasta ketään.

        Uskoontulo ja sen myötä mielenmuutos, on se mikä liikuttaa ja muuttaa ihmisen, antaa jo taivaan tämän maan päälle, sisäisesti meihin ja iankaikkisen elämän.


    • JonesHenry

      Myönnän sen että se on osittain totta. En hyväksynyt silloin enkä hyväksy vieläkään helevettioppia.


      Mitä niistä tarkalleen ottaen? Niitähän on USEITA!!!

    • Kyllä hel´vettikäsitys perustuu muinaisiin jumalatarustoihin, jossa hyvä ja paha taistelivat kuten nykyäänkin. Ihmisen oma sisäinen olemus on itsessään hel´vetti, jos se on pahansuopa, vallanhaluinen ja syrjivä muita kohtaan. Huomennakin politiikka päättää erään ihmisryhmän asiasta eduskunnassa.

      • """ vallan --- hyvin

        Valta - ja valtakunnat.

        Venäjällä aikoinaan yksi otti vallan, kun oli valtatyhjiö. Sitten sukupolvien jälkeen sai kuolemantuomion ja vallanpitäjä perheineen tapettiin. Kansa otti sen "vallan" .
        Siis valta on jossain.

        Vallan sauvanpitäjiä on aikain saatossa ollut aina joku, eri kansakunnissa ja valtioissa.

        Tässä meitä lähellä on tuo Rooma, sen historiaa katsellen. On Kaarle Suurta - on sitä ja on tätä ja matkassa on uskonnollinen valta.

        Sotilasvaltakin on tärkeä, sillä juuri sotilaat ansaitakseen paikkansa ja palkkansa pitää valtaa pääaisassa ja se pistää nokkamieheksi jonkun. Vaikkapa tämä puti, puutin. Hänellä on valtaa yhtä paljon kuin hänelle sitä annetaan, sekä ollaan hänen takuumiehensä.
        Sielläkin on uskonnollinen valta tukemassa valtaa.

        Onko näissä valloissa "yhtäläisyysmerkkejä" Jumalan Valtaan ja valtakuntaan?

        Se ainakin on, että kaikki tulee tuomiolle kerran. Eli pienempi valta ei ota Isommalta sitä lopullista valtaa.

        Sitä olen miettinyt, että onko tämä "maanpäällinen" valta ja taistelu se kenttä, jossa puhdistetaan jyvät akanoista.
        Sillä Luoja, ennen ihmisen luomista, päätti lunastussuunnitelmansa, kuinka se tehdään. ts. jopa ennen maailmanluomista.

        Näin ollen lankeemus jostain on tapahtunut, ennenkuin tämä oli toiminnassa, ts. tämä meidän valtamme, hyvän ja pahantiedonpuulla.

        Eli vallan asioilla on aika laajat näköalat, jos näistä alkaa kirjoittelemaan.

        Suppeasti näkien, jossa omat kengänkärjet on näkyvillä, siinä ei näy Jumalaa, vain ihminen ja sekin tieteen ja evoluution kautta. Sekin on usko ja uskomus, sekä vallanpuoli, joka hallitsee ihmistä.

        Mutta, jos avaa näköalaa hieman laajemmaksi, pois putkinäöstä, niin vallan ja taistelujen kenttä on hyvin laaja, eikä siinä pitäydytä pelkästään piispojen nuttu, sekä päähine, sekä sotilaan rengaspaita, sekä rautapaita, kypärineen ääreen.

        Viimeksi mainitut on vain tämän ihmisen aikaansaannoksen taistelukenttää, jossa siinä uskomuksessa on aina tappelu maanpäällä,

        kunnes se lopullinen päämäärä on rauha, ilman hyvän ja pahantiedonpuun makuhedelmiä.

        P .


      • """ vallan --- hyvin kirjoitti:

        Valta - ja valtakunnat.

        Venäjällä aikoinaan yksi otti vallan, kun oli valtatyhjiö. Sitten sukupolvien jälkeen sai kuolemantuomion ja vallanpitäjä perheineen tapettiin. Kansa otti sen "vallan" .
        Siis valta on jossain.

        Vallan sauvanpitäjiä on aikain saatossa ollut aina joku, eri kansakunnissa ja valtioissa.

        Tässä meitä lähellä on tuo Rooma, sen historiaa katsellen. On Kaarle Suurta - on sitä ja on tätä ja matkassa on uskonnollinen valta.

        Sotilasvaltakin on tärkeä, sillä juuri sotilaat ansaitakseen paikkansa ja palkkansa pitää valtaa pääaisassa ja se pistää nokkamieheksi jonkun. Vaikkapa tämä puti, puutin. Hänellä on valtaa yhtä paljon kuin hänelle sitä annetaan, sekä ollaan hänen takuumiehensä.
        Sielläkin on uskonnollinen valta tukemassa valtaa.

        Onko näissä valloissa "yhtäläisyysmerkkejä" Jumalan Valtaan ja valtakuntaan?

        Se ainakin on, että kaikki tulee tuomiolle kerran. Eli pienempi valta ei ota Isommalta sitä lopullista valtaa.

        Sitä olen miettinyt, että onko tämä "maanpäällinen" valta ja taistelu se kenttä, jossa puhdistetaan jyvät akanoista.
        Sillä Luoja, ennen ihmisen luomista, päätti lunastussuunnitelmansa, kuinka se tehdään. ts. jopa ennen maailmanluomista.

        Näin ollen lankeemus jostain on tapahtunut, ennenkuin tämä oli toiminnassa, ts. tämä meidän valtamme, hyvän ja pahantiedonpuulla.

        Eli vallan asioilla on aika laajat näköalat, jos näistä alkaa kirjoittelemaan.

        Suppeasti näkien, jossa omat kengänkärjet on näkyvillä, siinä ei näy Jumalaa, vain ihminen ja sekin tieteen ja evoluution kautta. Sekin on usko ja uskomus, sekä vallanpuoli, joka hallitsee ihmistä.

        Mutta, jos avaa näköalaa hieman laajemmaksi, pois putkinäöstä, niin vallan ja taistelujen kenttä on hyvin laaja, eikä siinä pitäydytä pelkästään piispojen nuttu, sekä päähine, sekä sotilaan rengaspaita, sekä rautapaita, kypärineen ääreen.

        Viimeksi mainitut on vain tämän ihmisen aikaansaannoksen taistelukenttää, jossa siinä uskomuksessa on aina tappelu maanpäällä,

        kunnes se lopullinen päämäärä on rauha, ilman hyvän ja pahantiedonpuun makuhedelmiä.

        P .

        Juu, varmaan sen lopulllisen rauhan tuo maapallolle asteroidi tai muu valtava luonnonkatastrofi tai auringon sammuminen. Eiköhän se puimatanner ole silloin puhdas ihmisistä, Jumalista ja hel´vetistä.


    • siemen ...

      Aloitusviestin luettua, totean että, ihminen kertoo olleensa käännynnäinen, ilman juuria.

      Siis mukana, huonossa mullassa ja paahteen tullessa kuoli pois.

      • voi voi voi

        Tiestä sai aiheen ivata helluntailaisia. Mutta eihän se ole syntiä kun sitä ei tee omalla nimimerkillä


    • Mielestäni ihmisen juuret ovat lahonneet perusteellisesti, mikäli juuristo on kylvetty uskonnolliseen soopaan, joka puolestaan perustuu taruihin.

      • niinhän se on

        Siis varmaan tarkoitit uskonnolliseen soppaan, jonka nimi on ihminen itse.

        Se Jumalallinen juuri onkin aivan maihin ja multiin painettu, ja kylvöana taivaallinen.

        Siksi syntymä "uudesti" on Jumalallinen, jonka siemen painettaan maahan ja kuolee, kunnes se nousee Uutena, Uuteen maahan.

        Tämä vanha, jossa varpaita liotellaan kesällä järvenvesissä laiturilta, se kattaa vain ihmisen hyrinät ja myrinät. Eikä omissa avuissa paljon pidemmälle nääkään.

        Eikä tämä lappixenkaan lapikkaanjälki kovin laajalle astu, vain yhdet jäljet.
        Siinä sitten havukka-ahon ajattelijana rakentaa taivaansa, johon ei itsekään usko.
        Siksi en minäkään ..... sennäköiseen .... tarinaan. Siinä ollaan samassa veneessä.


      • niinhän se on kirjoitti:

        Siis varmaan tarkoitit uskonnolliseen soppaan, jonka nimi on ihminen itse.

        Se Jumalallinen juuri onkin aivan maihin ja multiin painettu, ja kylvöana taivaallinen.

        Siksi syntymä "uudesti" on Jumalallinen, jonka siemen painettaan maahan ja kuolee, kunnes se nousee Uutena, Uuteen maahan.

        Tämä vanha, jossa varpaita liotellaan kesällä järvenvesissä laiturilta, se kattaa vain ihmisen hyrinät ja myrinät. Eikä omissa avuissa paljon pidemmälle nääkään.

        Eikä tämä lappixenkaan lapikkaanjälki kovin laajalle astu, vain yhdet jäljet.
        Siinä sitten havukka-ahon ajattelijana rakentaa taivaansa, johon ei itsekään usko.
        Siksi en minäkään ..... sennäköiseen .... tarinaan. Siinä ollaan samassa veneessä.

        Mikäli jumalanne on Raamatun todistuksen mukaan Jahve, niin sillä ei ole muuta juurta kuin muinaisten alkuasukkaisen mielikuvitus. Eikä taivastakaan tarvitse rakentaa, koska sitä ei ole. On vain maailmankaikkeus, jota ei tunne vielä kukaan.
        Elää omaa elämäänsä ja sillä siisti.


    • Jokaisella on tiensä

      Jokainen kulkee oman tiensä, niitä ei voi vertailla, vaikka voikin kertoa oman tiensä toiselle vartaiskertomuksena, ja vaikka yhtäläisyyksiä olisikin ei kaikki mene toisen kohdalla samalla tavoin joka kohdassa.

      Tämän vuoksi vain Jumala voi varmasti kertoa Totuuden sinulle AuroraB !

      Osa uskovista nimittäin käy tuhlaajapojan tien, eli vaikka hänkin "kuvana" siis oli perillinen, ja siten Jumalan lapsi, niin hän lähti ikäänkuin maailmaan takaisin, mutta siellä sitten lopulta muisti todellisen kotinsa ja Isänsä !

      Tuhlaaja poika vertaus on siis vertaistukikertomus, ja sen kautta loitontunut lapsi voi saada toivottomuudessaan uskon siihen, että lähestyy lopulta Isää eli Jumalaa, ja siinä kertomuksessa Isä kun KAUKAA näki pojan, riensi hän poikaansa vastaan !!!

      Luukas 15: 11-32. Löytyy tuo kertomus, lue se Aurorab, minä pyydän !

      Ideana viestissäni on se, että Jumala ei halua yhdenkään ihmisen hukkuvan, vaan pelastuvan, eikä sinun kannaltasi ole merkitystä siis sillä olitko oikeassa uskossa vai et, sillä Jumala haluaa pelastaa sinut !

      Jos olet "tuhlaajatyttö", niin Isä haluaa sinut takaisin lähelleen, jos taas et ollut vielä Isän lapsi, Hän haluaa sinut pelastaa, eli niin tai näin, Jumala haluaa aina pelastaa sinut !

      Moni uskova, joka ei ole kokenut tuota "tuhlaajapoika" tietä, on kuin tuo tympeä vanhempi veli, joka ei olisi halunut Isän ottavan poikaansa takaisin, joten älä välitä niistä uskovista jotka sinua haluavat tuomita, vaan luota Jumalan Sanaan, ja älä luota ihmiseen, vaan luota Isään Jumalaan ja hänen rakkauteensa !!!

      Sitten siitä julistustyöstäsi haluan sen verran sanoa, että Jumala ei laita pientä lastaan julistustyöhön ja Hengellisen sodankäynnin eturintamaan !!!

      Nuoren uskovan tulisi kasvaa ja vahvistua "kotonaan" eli seurakunnassa, ja kun hän on riittävän kasvanut ja oppinut ja vahvistunut, vasta sitten Jumala itse kutsuu palvelutehtävään !

      Nyt näisssä herätysliikkeissä siis toimitaan ihan väärin ja heitetään pienetkin karitsat susien suihin, eli ennen aikojaan tehtäviin, ja silloin se nuori taimi ei sitä kestä, vaan palaa loppuun, ja moni, ERITTÄIN MONI, on palanut loppuun ja hyljännyt sen "seurakuntansa" ja moni on luullut hyljänneensä siten Jumalan, mutta näinhän ei ole, eikä Jumala hylkää lastaan, kuten ei tuo Isäkään hyljännyt tuhlaaja poikaaansakaan !

      Tuossa näiden "seurakuntien" väärässä touhussa siis rikotaan nuoret uskovat, eli väärien toimintatapojen, eli "vanhimpien" ymmärtämättömyyden seurauksesta ja vuoksi kärsivät juuri nuoret uskovat, jotka siis rikotaan ja usko lopulta murennetaan.

      Itsekin kerroit sen, miten väärää se toiminta siellä "seurakunnassa" oli, eli sinä sen jo näit selvästi, kuinka monella tapaa se oli ihan pielessä, eli siellä ei ollut oikeita vanhempia, vaan ihan vääriä raatelevia susia vain ja vääriä paimenia, jotka eivät huolehtineet laumastaan ja varsinkin karitsoistaan, joita olisi tullut suojella ja kasvattaa ja opettaa ja vahvistaa ja hoivata !

      Vika ja ongelma ei siis ollut Jumalassa, vaan ihmisissä, jotka syvässä ymmärtämättömyydessään toimivat väärin ja siten he aiheuttivat sinun haaksirikkosi !

      Vielä yksi asia, jos ja kun et sitä helvetti asiaa ja opetusta hyväksy, ja se on mielestäsi väärin, niin anna sen olla, kyllä Herra sen aikanaan avaa sinulle, siis ihmisten opetukset eivät ole varsinkaan nyky aikana Jumalan opetuksia, vaan ihmisen vääriä tulkintoja, joten jää odottamaan Herran henk koht opetusta !

      Kerron kokemuksesta, että en itsekään sitä hyväksynyt, ja nuorena uskovana sodin sitä vastaan, mutta ajan myötä ja kokemuksien karttuessa, olen sitä alkanut osin ymmärtämään, vaikka en vieläkään koe kaikkea siitä asiasta ymmärtäväni, sillä en tiedä kaikkia Jumalan korkeita aivoituksia, vaan joudun tunnustamaan olevani hyvin vajavainen ymmärrykseltäni, ja se asia on käynyt iän ja kokemuksien myötä vain selvemmäksi, eli oma ymmärtämättömyyteni, joten odotan Jumalan aikanaan sitten kertovan ja opettavan minulle yhä lisää, enkä pyri tietämään kaikkea heti ja nyt !

      Ja muista se, että täällä varsinkin on näitä "tietäjiä", jotka ovat kuin jumalia, niin tietäväisiä he omassa paisuneisuudessaan ovat, ja tärkeää on omakohtainen usko, eikä tunnustautuminen jonkun oppiryhmän oppeihin !

      Siunausta sinulle AuroraB !

      • Tuo sana olisi

        Siis hel-vetti, joka on turhaan siis tähditetty !


      • minä uskon

        Puhut asiaa ! " Jokaisella on tiensä 27.11.2014 11:02 "
        Näin todellakin on ! Mutta Jumalan silmä seuraa jokaista "kadonutta " lastaan tarkasti ja hän vain odottaa, milloin tuo lapsi palaa.
        Uskon, että tämä aika on sitä, kun Jumala valmistaa ja kutsuu ihmisiä Jeesuksen paluu hetkiin.


    • Vahvistusta armosta

      Näyttää siltä, että nimim. auroraborealis kirjoitti nyt nimimerkillä JonesHenry, mitä turhaan kirjoittaa samassa ketjussa välillä toisella nikillä - joku voi pudota vielä kärryiltä.

      Raamatussa ei ole kovin tarkkaa taivasoppiakaan. Raamattu puhuu paljon kadotuksesta, on olemassa viimeinen tuomio ja taivas ja kadotus - sen tähden täällä julistetaan evankeliumia, jotta syntinsä tunteva kaipaisi pimeydestä valoon ja saisi omalletunnolleen rauhan Jeesuksen Kristuksen armosta. Ihmisiä puhuttelee lain ja armon Sana, eikä mikään tarkka helvetti- tai taivasoppi. Uskon sydämeensä saanut ja armosta iloitseva on Jeesus-keskeinen ja Hän etsii Raamatusta aina Herraansa, joka on koko Raamatun punainen lanka.

      Mitään tarkkaa helvettioppia et todellakaan Raamatusta löydä, miksi sellainen siellä pitäisi olla? Merkillepantavaa on se, että Jeesus puhui paljon enemmän kadotuksesta kuin Taivaasta - Hän halusi että ihmiset näkisivät tilansa ja mihin he ovat menossa ja tekisivät parannuksen. Ikuinen elämä Taivaassa, ainainen ilo ja rauha, Herramme läheisyys, täydellinen pyhyys ja puhtaus, kun ei ole olemassa enää mitään syntiä eikä pahuutta - ei ihmiskieli voi sellaista riittävässä määrin koskaan kuvaillakaan.

      Raamattu on Jumalan puhetta meille ihmisille, puhetta, joka on täynnä totuutta ja armoa. Uskon lahjan syämeensä saanut ja Jeesusta seuraava avaa Raamatun janoten sieltä armon sanomaa, joka vahvistaa uskoamme ja ohjaa meitä eteenpäin. Me etsimme Raamatusta aivan jotain muuta kuin tarkkaa helvettioppia.

      Ps. 119 "Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni."

      Nimim. hellari... tunnusti olleensa vuosia ns. kylmällä paikalla, kunnes Jumala "puhui erittäin selvästi". Meidän uskomme kiinnittyy Jumalan Sanaan, saa siitä vahvistusta ja turvallista luottamusta. Monet uskovat eivät koe Jumalan puhuvan heille erittäin selvästi, monet vaeltavat päivästä toiseen uskossaan ilman näkyviä ihmeitä, suuria rukousvastauksia ja Jumalan puuttumisia vaikeisiinkin elämän ongelmiin. On ihmeellistä, kuinka moni säilyttää uskonsa suurista koettelemuksista huolimatta. Eikö ole totta, että harva uskova kokee olevansa "kuumalla paikalla", vahva uskossaan, aina iloinen kuin mannekiini ja todistaa kuulevansa Jumalan puhuvan Hänelle suoraan ja kohti? Raamatun mukaan "Herra on heikoissa väkevä" - siihen meidän on suostuttava ja siihen, että kuljemme tämän elämän läpi monien ahdistusten kautta, kuten Jeesus asian ilmaisi.

      P.S. Siihen aikaan, kun olit uskossa todistit ja puhuit Jeesuksesta ja pelastuksesta, eikö niin. Uskonsa säilyttävä on aina Jeesuksen todistaja ja keskittyy siihen.

    • En kirjoittanut joneshenry-nimimerkillä, se oli joku kokonaan toinen.

      "Siihen aikaan, kun olit uskossa todistit ja puhuit Jeesuksesta ja pelastuksesta, eikö niin?"

      Totta, ihmisten edessä tunnustin helvettiopin puhumalla pelastuksesta.

    • Edelleenkin nk. kristikunnalla on usko jumalaan Jahveen, johon jokainen voi tutustua lukemalla tutkijain käsityksillä. Tässä on eräs niistä.

      https://www.uef.fi/documents/12848/976542/teologia_MALLIVASTAUKSET aineistokoe kevät 2011.pdf/dbc3fdf2-2ec8-4e8c-8867-34bec09f6ac8

      Jahvea ei siis ole koskaan ollutkaan muualla kuin muinaisten kansojen tarustoissa ja uskomuksissa. Jerusalemin temppelissä vaikutti Jahve kultti, josta juutalaisuuden myötä ja kirkkoisien vaikutuksella tehtiin koko maailman kristinusko.

    • Vahvistusta armosta

      Kirjoitukseeni viitaten Nimim. sivuhuomautus: ""Tuo on Reformoitujen kirkkojen teologiaa, ei muiden. Muualla korostetaan enemmän vapaata tahtoa erota Jumalayhteydestä."

      Se, että Raamattu lupaa lopunajoiksi laajaa luopumusta merkitsee yksinkertaisesti sitä, että monet luopuvat uskosta. Jokainen luopuu aina uskosta omasta vapaasta tahdostaan. En ole koskaan kuullut missään kristillisissä piireissä väitettävän niin, että joku luopuisi uskosta jonkun toisen tahdosta kuin omastaan. Luopuminen on aina omasta tahdosta - en minä, eikä kukaan muukaan ole muuta sanonutkaan. Se, että monet luopuvat uskosta ei tietenkään pakota ketään yksittäistä uskovaa lähtemään luopumuksen tielle.

      Auroraborealis sanoi: "Kirjotin jo nyt vähän liian henkilökohtaisia."
      Toivottavasti niin ei ole, sillä juuri nimimerkki antaa suojan kirjoittaa hyvinkin henkilökohtaisista asioista kunhan sen vain tekee taiten. Avoimessa kirjoituksessa on kirjoittajan lisäksi mukana myös muita ihmisiä ja heidän tilanteitaan - aivan kuten sinunkin kirjoituksessasi. Se on tehtävä niin, että kukaan lukija voi henkilöä siitä jäljittää. Olet oikeassa siinä, että kaikki eivät vastaa ystävällisesti. Asiattomat, syyttävät ja loukkaavat viestit sattuvat silloin, jos elämästään avautuu. Se on se hinta, jonka avoimuudesta joutuu tällaisilla foorumeilla maksamaan.

      Joka tapauksessa avoin kertomuksesi auttaa ymmärtämään, mikä ajoi hengellistä työtäkin paljon tehneen luopumuksen tielle. Yritän olla rehellinen: kärsit liian paljon, petyit liian paljon ja teit liian paljon vääriä valintoja. Elämässäsi ei ollut sellaista siunausta, jota uskova elämälleen rukoilee, eivätkä tilanteesi sellaisia, joihin hengellistä työtä tekevät joutuvat. Voimme vaikeuksien keskellä sanoa, että petyimme moniin ihmisiin. Hyvin vaikeaa on sen sijaan nähdä, että syvimmiltään me olemme pettyneet myös Jeesukseen - ja se, jos mikä horjuttaa meidän uskoamme hyvään Jumalaan.

      Aivan alkuun haluan sanoa, että Jeesus ei koskaan meitä petä, mutta rehellisesti itseään tutkisteleva joutuu myöntämään, että Jeesukseen me petymme. Mennään ajassa taaksepäin: rukoilit Jumalaa ohjamaan elämääsi hyvän miehen voidaksesi kokea seksuaalista ja tunnerakkautta avioliitossa. Sitten rakastuit, avioiduit ja kiitit Jumalaa ihanasta johdatuksesta. Ei aikaakaan, kun huomasit, mitä sait: sait kovan, narsistisen ja alkoholiongelmaisen miehen, joka kaiken huipuksi oli sinua kohtaan väkivaltainen. Toimit myös Sanan julistajana - on vaikea mennä julistamaan meitä rakastavasta ja hyvään johdattavasta Jumalasta, kun oma elämä on ankaraa, sisäistä tuskaa. Miltä tuntuu silloin sanoa: Jumala antoi minulle tällaisen miehen, tällaisen avioliiton ja tällaisen lyöjän? Moni todistaa Jumalan ihmeellisestä johdatuksesta myös avioliittoasiassa. Kun kaikki menee vastoin kaikkia rukouksiamme, Raamatun ihania lupauksia, kaikkia odotuksiamme ja meidän syviä henkisiä tarpeitamme vastaan, niin me petymme rukoustemme kuulijaan, johdattajaan ja kaiken hyvän antajaan - Jumalaan.

      Aivan kuin siinä ei olisi ollut jo liikaa. Kaiken huipuksi Jumalan sinulle antama mies rakastui äitiisi ja jäi asumaan hänen kanssaan - kerroit, että hän poltti talonkin, mutta se ei tunne-elämän tuskassa ole enää niin iso asia. Kaiken huipuksi karkeaan seksuaaliseen syntiin mennyt äitisikin oli väkivaltainen. Avioliittoasiassa kaikki meni totaalisesti pieleen. Kukaan tunteva ihminen ei kestä tuollaista elämää järkyttämättä siitä syvästi, et varmasti kestänyt sinäkään.

      Luopumus etenee askel askeleelta, kuten tässä ketjussa on tullut ilmi. Koettelemustesi keskelle jäit asunnottomaksi ja ajauduit kertomasi mukaan juopporinkiin ja aloit juoda - paikka on hyvin kaukana seurakunnan puhujapöntöstä, jonka takana joskus julistit evankeliumia. Tiesi vei yhä syvemmälle maailmaan - aivan kuin tuhlaajapojan tie, syvemälle kurjuuteen ja toivottomuuteen. Merkitystä on ollut myös sillä, että petyit moniin uskoviin. Sinulla oli suhde kaksimieliseen One Way Missionin mieheen, joka puhelimessa kutsui sinua portto Rahabiksi ollen täysin sokea omalle osuudelleen.

      Näen luopumuksesi näin: petyit itseesi, petyit ihmisiin ja petyit Jumalaan. Et kuitenkaan ajautunut tuolle tielle, vaan teit itse paljon vääriä valintoja. Jo paratiisissa ihmiset selittelivät: nainen syytti lankeemuksesta sielunvihollista, ja mies syytti Jumalaa "nainen, jonka sinä minulle annoit...". Kumpikaan ei sanonut niinkuin olisi pitånyt sanoa: minä söin, minä tein synnin. Katuva ja syntinsä tunnustava saa aina armon. Uskovalle, myös hengellisen työntekijälle on oltava todellisia uskonystäviä, joiden luokse voi mennä purkamaan tuskaansa (jos vaikkapa aviomies lyö), itkemään kyyneleitään (jäin työttömäksi - tämänkin kerroit) ja pyytämään konkreettista apua (juopporingin sijaan on muitakin paikkoja). On hienoa, että olet ollut sydäntäsärkevän avoin. Tuhlaajapoika palasi, myös tuhlaajatytöt saavat palata.

      • Vahvistusta armosta

        TÄSMENNYS:

        "joihin hengellistä työtä tekevät joutuvat." Piti olla "johon hengellistä työtä tekevät yleensä joutuvat". Hengellistä työtä tekevillä on samat kiusaukset kuin kaikille muillakin ja usein hyvin raskaita koettelemuksia. Auroraborealiksen tilanteet eivät kuitenkaan siis ole sellaisia, joihin hengellistä työtä tekevät yleensä joutuvat - hänen tiensä kohti uskosta luopumusta on ollut monella tavalla poikkeuksellinen.


      • kaikennähnyt
        Vahvistusta armosta kirjoitti:

        TÄSMENNYS:

        "joihin hengellistä työtä tekevät joutuvat." Piti olla "johon hengellistä työtä tekevät yleensä joutuvat". Hengellistä työtä tekevillä on samat kiusaukset kuin kaikille muillakin ja usein hyvin raskaita koettelemuksia. Auroraborealiksen tilanteet eivät kuitenkaan siis ole sellaisia, joihin hengellistä työtä tekevät yleensä joutuvat - hänen tiensä kohti uskosta luopumusta on ollut monella tavalla poikkeuksellinen.

        Poikkeuksellinen? Sinäpä elät kuplassa,ilmeisesti olet syntyjäsi uskovaisesta tai varakkaasta kodista,niinpäniin...


    • Kalton kohdeltu

      Mä olin aikanaan helluntailainen. Miltei koko helluntaiseurakuntaan kuulumiseni ajan minun päälleni valehdeltiin milloin mitäkin syntiä tehneen, vaikka en missään synnissä elänyt. Lukuisat oli ne saarnat, jotka oli kohdistettu minua vastaan. Olin todella paatunut, kun en tunnustanut mitään. Mitäpä olisin tunnustanut, kun mitään syntiä en tietoisesti tehnyt. Lopulta asia ajautui niin pitkälle, että eräässä telttakokouksessa tuli eräs mies huutamaan minulle suoraan ja julisti minun " tekemäni synnit2 julki! Vaan valhettahan kaikki oli, en tajunnut silloin, että olisi pitänyt tuollaiset huutajat ja perättömyysien puhujat panna käräjillä kertomaan tuomarin edessä kaikki suoltamansa valheet. Tuomarihan vaatii näyttöä ja kun ei näyttöä voinut olla, niin olisi rapsahtanut sitten tuomiot tuollaisille valheen puhujille! Meni sitten seuraavana päivänä toimistoon, että vihdoinkin selvitettäisiin asia seurakunnassa. Silloin saarnaaja vain tokaisi, että sinä aiheutat pahennusta seurakunnassa. Hölmistyin totaalisesti, että näinkö nämä asiat hoidetaankin. Sain silloin viisauden sanoa: "Pistä minut eronneeksi, niin loppuu pahennuksena oleminen" Nopeasti saarnaaja kirjoitti minut eronneeksi. Oli siinä joku vanhemmistoonkin kuuluva ja katsoi minuun hyvin ivallisesti ja sanoi että hyvä kun sinusta lopultakin päästiin eroon. Uskosta en ole luopunut ja en kanna kaunaa, mutta totuuden nimessä kerron miten minua kohdeltiinseurakunnassa. Parisen vuotta sitt4en menin pistäytymään ko. seurakunnassa, kun siellä sattui olemaan vierailemassa tuttujani toiselta paikkakunnalta. Tilaisuuden lopussa joku vanhemmistoon kuuluva tuli luokseni ja sanoi: "Toivottavasti sinua ei täällä tämän koommin näy!" Sanoin: "Olkaa huoletta en varmasti tule enää koskaan tänne!" Näin kohdellaan helluntaiseurakunnassa niitä jäseniä joista ei syystä tai toiseta pidetä. En tule ikinä liittymään mihinkään kuppikuntaan. Uskossa olen edelleen ja tiedän olevani Jeesuksen oma!

      • kaikkea sitä

        Puhut niin paskaa että on vaikeaa hengittää.


      • voi pyhä yksinkertai
        kaikkea sitä kirjoitti:

        Puhut niin paskaa että on vaikeaa hengittää.

        Jokainenhan tuon nyt ymmärtää että nyt on mielikuvitus tehnyt tepposensa että ihan joka saarna olisi vain yhdelle ihmiselle puhuttu. Tätä on kun joku luulee olevansa niin maailman napa että papitkin tekee saarnansa vain heitä ajatellen.


      • Minä en ymmärtänyt mistä sinua syytettiin.

        Huomaan että helluntailaiset kohtelevat sinua kaltoin. Ei kannata sitten mennä sinne missä tulee turpaan.


      • Kaltoin kohdeltu
        kaikkea sitä kirjoitti:

        Puhut niin paskaa että on vaikeaa hengittää.

        NO siinä sitten saat tietää sen mitenkä sontaa jauhettiin minun päälleni! Kaikki se mistä kerroin on totta, enkä kaikkein räikeämpiä juttuja edes kertonutkaan! Kylä teidän helluntailaisten on tunnustettava se, että ootte valheellisia juoruja viljeleviä tyyppejä. Onhan tietankin joukossa niitäkin, jotka kammoavat sellaista, mutta valta osa on kovin valheellisia juoruja levittäviä pasnettelijoita!


      • Kaltoin kohdeltu
        auroraboreallis kirjoitti:

        Minä en ymmärtänyt mistä sinua syytettiin.

        Huomaan että helluntailaiset kohtelevat sinua kaltoin. Ei kannata sitten mennä sinne missä tulee turpaan.

        En enää menekään. Menin tuonne vain siksi, kun siellä oli vierailijoita, joista osa on ystäviäni! Minuahan syytettiin vaikka mistä. En tässä viitsi kertoa niistä räikeykssitä, joita viljeltiin siellä. Olen muuttanut aikoja sitten jo pois ko. seudulta enkä sinne enää asumaan palaa! Erostanikin on jo kulunut liki 30 vuotta! Hyvä on olla kun ei ole ketään vouhottamassa mitä saa tehdä ja mitä ei. Kun on uskossa Jeesukseen, niin kukaan ei voi mitään, vaikka kuinka tahtoisivat syöstä helvettiin!


      • Kaltoin kohdeltu
        voi pyhä yksinkertai kirjoitti:

        Jokainenhan tuon nyt ymmärtää että nyt on mielikuvitus tehnyt tepposensa että ihan joka saarna olisi vain yhdelle ihmiselle puhuttu. Tätä on kun joku luulee olevansa niin maailman napa että papitkin tekee saarnansa vain heitä ajatellen.

        Ei ole mielikuvitusta, vaan totisinta totta. Meillä nimittäin pidettiin aikanaan rukouskokouksia ja aina oli samat tekstit puhujilla, ja monesti mua tultiin puhuttelemaan synnistä luopumisesta ja parannuksen teosta ja niin kovalla äänellä, että varmasti kaikki kuulivat!. Ei tarvitse koettakaan väittää muuta! Valhetta viljelette jos niin teette!


      • ollaan uskossa niin
        Kaltoin kohdeltu kirjoitti:

        En enää menekään. Menin tuonne vain siksi, kun siellä oli vierailijoita, joista osa on ystäviäni! Minuahan syytettiin vaikka mistä. En tässä viitsi kertoa niistä räikeykssitä, joita viljeltiin siellä. Olen muuttanut aikoja sitten jo pois ko. seudulta enkä sinne enää asumaan palaa! Erostanikin on jo kulunut liki 30 vuotta! Hyvä on olla kun ei ole ketään vouhottamassa mitä saa tehdä ja mitä ei. Kun on uskossa Jeesukseen, niin kukaan ei voi mitään, vaikka kuinka tahtoisivat syöstä helvettiin!

        niin kun on "uskossa" saa tehdä ihan mitä halauaa, eikös se niin raamattusikin julista?

        kerrotko vielä kun on unohtunut niitä Raamatunkohtia joissa se lupaus on.


      • ollaan uskossa niin kirjoitti:

        niin kun on "uskossa" saa tehdä ihan mitä halauaa, eikös se niin raamattusikin julista?

        kerrotko vielä kun on unohtunut niitä Raamatunkohtia joissa se lupaus on.

        Eihän se kaltoin kohtelu jäänyt sinne 30 vuoden taakse. Johan ne tässä ketjussakin veetuilee sulle ihan selvästi. Kyllä on uskovaiset häijyjä.


      • Kaltoin kohdeltu
        auroraboreallis kirjoitti:

        Eihän se kaltoin kohtelu jäänyt sinne 30 vuoden taakse. Johan ne tässä ketjussakin veetuilee sulle ihan selvästi. Kyllä on uskovaiset häijyjä.

        Helluntailaiset, ei tosin kaikki, ovat sellaisia, että ovat muka aina oikeassa. Jos kertoo totuuden, niin alkaa heti lennellä tulliset nuolet! Vaan minä en aio vaieta siitä, mitä minulle tehtiin silloin aikanaan. Ei ole muuttunut ainakaan paremmaksi helluntailaisten käytös! Sen huomaa kaikesta! Helluntailaiset itse siitä saavat kärsiä, minä en enää anna mitään arvoa tuollaiselle liikkeelle!


      • olettörkimys
        kaikkea sitä kirjoitti:

        Puhut niin paskaa että on vaikeaa hengittää.

        Todella törkeääääää sinulta sanoa noin loukatulle ihmiselle!!! Sinunlaistesi vuoksi eivät ihmiset Jeesuksen luo kaipaa..


    • hoh hoijaa

      voi hyvä isä taivainen näitä ihmisiä joilal on joka asiaan ainakin puolen metrin kirjoitus ja lopullinen viisaus ja apu !!

      mistähän se mahtaa kertoa, saa miettiä.

      • jaikalii

        >>>mistähän se mahtaa kertoa, saa miettiä.


      • jaikalii kirjoitti:

        >>>mistähän se mahtaa kertoa, saa miettiä.

        Samoin, ne ovat hyviä kirjoituksia.


      • Huuhaa oppia
        jaikalii kirjoitti:

        >>>mistähän se mahtaa kertoa, saa miettiä.

        Sun oppisi jaikal on myöskin ihan huuhaata!


      • Huuhaa oppia kirjoitti:

        Sun oppisi jaikal on myöskin ihan huuhaata!

        Minun täytyy kertoa sinulle jotakin.

        Kenen mielipiteen kerroit? Uskot kertoneesi oman mielipiteesi. Mutta se ei ole sinun oma mielipiteesi. Toit itsesi ulkopuolelta omaksumasi mielipiteen. Mistä siis ja kenen mielipiteen olet omaksunut?

        Itse olen elämäni varrella tullut huomaamaan että hyvin monet (ellei kaikki) mielipiteemme ovat itsemme ulkopuolisesta lähteestä. Kuinka paljon meillä oli mielipiteitä syntyessämme? Omaksumme siis ympäristöstämme ympäristömme vaikutuksesta mielipiteitä ja käyttäytymisnormeja koko elämämme ajan. Missä ympäristössä ja kenen vaikutuspiirissä elämme, se vaikuttaa hyvin voimakkaasti asenteisiimme ja mielipiteisiimme. Voisin kertoa esimerkkejä omasta elämästäni asian havainnollistamiseksi.

        Ollessani Jumalan kutsussa 1980 luvun lopulla minulla oli paljon ajatuksia ja mielipiteitä joita pidin omina mielipiteinäni ja omina pohdintoinani. Minä luulin kaikkia ajatuksiani omiksi ajatuksiksini.

        Myöhemmin osoittautui että monet ajatukseni ja mielipiteeni, voimakkaatkin mielipiteeni, eivät olleetkaan minun omiani. Minä olin omaksunut itseni ulkopuolelta toisen vaikuttamia ja puhumia asioita. Sitten minä pidin niitä ominani. Mutta monet sen aikaiset mielipiteeni ovat osoittautuneet vääriksi ja suorastaan valheiksi.

        Uskoontulokertomuksessani kerron näistä asioista. Monet ajatukseni tulivat joko sielujemme viholliselta tai Jumalalta. Minulle siis puhui kaksi eri henkivaltaa ja minä omaksuin niitä itselleni. Luulin niitä kaikkia omiksi pohdinnoiksi.

        Kun huomasin (Jumala paljasti sen minulle) että olin omaksunut mielipiteitä väärästä minua vahingoittavasta lähteestä ja että Jumala myös puhui minulle ja tahtoi minulle hyvää, minä tein täyskäännöksen. Tein uskon ratkaisun ja tulin Jeesuksen Kristuksen luokse ja lähdin seuraamaan Häntä. Siihen asti olin seurannut toisen mielipiteitä, sielujemme vihollista, tietämättäni ja tyhmyyttäni.

        Ihmisen tulisi ymmärtää että maailmassa on todella kaksi henkivaltaa jotka puhuvat meille ja pyrkivät vaikuttamaan meihin. Kuka meille milloinkin puhuu, kenen mielipiteitä otamme vastaan ja ketä tottelemme ja kenen ajatuksia ja mielipiteitä välitämme eteen päin? Sitä sietää jokaisen pohtia.

        Joku tahtoo vaikuttaa meihin. Meitä viedään joko kauemmaksi Jumalasta, pois Jumalasta, tai kohti Jumalaa Jumalan luokse. Tällaista vaikutusta koemme. Varsinkin tänä aikana ihmistä pyritään etäännyttämään Jumalasta. Häntä pyritään viemään kauemmaksi Jumalasta. Sielujemme vihollinen pyrkii puhumaan meille ja vaikuttamaan meihin. Hän vie ihmistä poispäin Jumalasta ja Jeesuksesta Kristuksesta. Hän antaa meille ajatuksia ja mielipiteitä joita me sitten uskomme ja otamme vastaan. Pidämme sitten niitä jopa viisaina ja hyvinä ajatuksina. Sitten me välitämme niitä mielipiteitä toisille ihmisille totuutena. Monet viisaat ihmiset välittävätkin vihollisen mielipiteitä ihmisille.

        Mutta meille puhuu myös Elävä Jumala Raamatun Sanan ja Pyhän Hengen kautta. Myös monet ihmiset ovat ottaneet ja ottavat vastaan Jumalan puhetta ja vaikutusta. Silloin he ovat tulleet Jumalan luokse Jeesuksen Kristuksen kautta ja puhuvat Hänen asiaansa. Siten he myös välittävät Jumalan mielipiteitä ja Jumalan Totuutta ihmisille.

        Ketä siis kuuntelemme ja ketä tottelemme?
        Kenen asiaa ja vaikutusta me viemme eteen päin puheillamme?


      • Huuhaa oppia
        jaikali kirjoitti:

        Minun täytyy kertoa sinulle jotakin.

        Kenen mielipiteen kerroit? Uskot kertoneesi oman mielipiteesi. Mutta se ei ole sinun oma mielipiteesi. Toit itsesi ulkopuolelta omaksumasi mielipiteen. Mistä siis ja kenen mielipiteen olet omaksunut?

        Itse olen elämäni varrella tullut huomaamaan että hyvin monet (ellei kaikki) mielipiteemme ovat itsemme ulkopuolisesta lähteestä. Kuinka paljon meillä oli mielipiteitä syntyessämme? Omaksumme siis ympäristöstämme ympäristömme vaikutuksesta mielipiteitä ja käyttäytymisnormeja koko elämämme ajan. Missä ympäristössä ja kenen vaikutuspiirissä elämme, se vaikuttaa hyvin voimakkaasti asenteisiimme ja mielipiteisiimme. Voisin kertoa esimerkkejä omasta elämästäni asian havainnollistamiseksi.

        Ollessani Jumalan kutsussa 1980 luvun lopulla minulla oli paljon ajatuksia ja mielipiteitä joita pidin omina mielipiteinäni ja omina pohdintoinani. Minä luulin kaikkia ajatuksiani omiksi ajatuksiksini.

        Myöhemmin osoittautui että monet ajatukseni ja mielipiteeni, voimakkaatkin mielipiteeni, eivät olleetkaan minun omiani. Minä olin omaksunut itseni ulkopuolelta toisen vaikuttamia ja puhumia asioita. Sitten minä pidin niitä ominani. Mutta monet sen aikaiset mielipiteeni ovat osoittautuneet vääriksi ja suorastaan valheiksi.

        Uskoontulokertomuksessani kerron näistä asioista. Monet ajatukseni tulivat joko sielujemme viholliselta tai Jumalalta. Minulle siis puhui kaksi eri henkivaltaa ja minä omaksuin niitä itselleni. Luulin niitä kaikkia omiksi pohdinnoiksi.

        Kun huomasin (Jumala paljasti sen minulle) että olin omaksunut mielipiteitä väärästä minua vahingoittavasta lähteestä ja että Jumala myös puhui minulle ja tahtoi minulle hyvää, minä tein täyskäännöksen. Tein uskon ratkaisun ja tulin Jeesuksen Kristuksen luokse ja lähdin seuraamaan Häntä. Siihen asti olin seurannut toisen mielipiteitä, sielujemme vihollista, tietämättäni ja tyhmyyttäni.

        Ihmisen tulisi ymmärtää että maailmassa on todella kaksi henkivaltaa jotka puhuvat meille ja pyrkivät vaikuttamaan meihin. Kuka meille milloinkin puhuu, kenen mielipiteitä otamme vastaan ja ketä tottelemme ja kenen ajatuksia ja mielipiteitä välitämme eteen päin? Sitä sietää jokaisen pohtia.

        Joku tahtoo vaikuttaa meihin. Meitä viedään joko kauemmaksi Jumalasta, pois Jumalasta, tai kohti Jumalaa Jumalan luokse. Tällaista vaikutusta koemme. Varsinkin tänä aikana ihmistä pyritään etäännyttämään Jumalasta. Häntä pyritään viemään kauemmaksi Jumalasta. Sielujemme vihollinen pyrkii puhumaan meille ja vaikuttamaan meihin. Hän vie ihmistä poispäin Jumalasta ja Jeesuksesta Kristuksesta. Hän antaa meille ajatuksia ja mielipiteitä joita me sitten uskomme ja otamme vastaan. Pidämme sitten niitä jopa viisaina ja hyvinä ajatuksina. Sitten me välitämme niitä mielipiteitä toisille ihmisille totuutena. Monet viisaat ihmiset välittävätkin vihollisen mielipiteitä ihmisille.

        Mutta meille puhuu myös Elävä Jumala Raamatun Sanan ja Pyhän Hengen kautta. Myös monet ihmiset ovat ottaneet ja ottavat vastaan Jumalan puhetta ja vaikutusta. Silloin he ovat tulleet Jumalan luokse Jeesuksen Kristuksen kautta ja puhuvat Hänen asiaansa. Siten he myös välittävät Jumalan mielipiteitä ja Jumalan Totuutta ihmisille.

        Ketä siis kuuntelemme ja ketä tottelemme?
        Kenen asiaa ja vaikutusta me viemme eteen päin puheillamme?

        Oman mielipiteeni sinun opistasi kerroin! En mieti toisten mielipiteitä. en edes viitsinyt lukea tuota mahdotonta sepustustasi kokonaan. Alku ja loppu kertoi ihan tarpeeksi selkeästi sen, että haluat vaan puolustella ja saada tukea väitöksillesi! Sitä multa tipu!


      • jaikalii
        Huuhaa oppia kirjoitti:

        Oman mielipiteeni sinun opistasi kerroin! En mieti toisten mielipiteitä. en edes viitsinyt lukea tuota mahdotonta sepustustasi kokonaan. Alku ja loppu kertoi ihan tarpeeksi selkeästi sen, että haluat vaan puolustella ja saada tukea väitöksillesi! Sitä multa tipu!

        Raamattu kertoo yhdestä miehestä joka luuli kovin voimakkaasti. Hänellä oli varmasti voimakkaat mielipiteet monista asioista. Mutta tuli päivä jolloin Herra Jeesus pysäytti miehen, Siihen päättyivät luulemiset. Mies huomasi palvelleensa väärää jumalaa. Nyt hän teki täyskäännöksen sen oikean Jumalan puoleen ja ryhtyi julistamaan Hänen mielipiteitään, Hänen sanaansa, Hänen jota hän aikaisemmin vastusti voimakkailla mielipiteillään ja teoillaan.

        Minäkin jouduin kerran nöyrtymään Jumalan väkevän käden alle. Se on ollut parasta mitä minulle on koskaan tapahtunut. Kipeästi se kävi mutta siitä tuli suuri siunaus. Toivon myös sinulle Jeesuksen kohtaamista.


    • selvä tuli

      No sittenhän ongelmasi on ratkaistu.

    • Kerrot luopuneesi uskosta ja toki jos oma suun tunnustuksesi on tämä, niin pitää varmaan uskoa. Kysyn kuitenkin että miten se uskosta luopuminen tapahtui sinun kohdallasi? Ymmärrän että et käynyt enää uskovien yhteydessä ja tuli sitä / tätä, mutta miten tai miksi luovuit uskosta? Mikä sinun käsityksesi on uskosta?

      • Asia on sellainen että menisi pitkä aika vastata ja vastauksesta tulisi ylipitkä. Yritän kuitenkin vaikka sen nyt ennalta arvaa ettei uskossa oleva voi luopiota ymmärtää.

        Jo uskossaoloaikana huomasin olevani mm tässä homokysymyksessä erilainen. Kerran edessäni rukoili nuori nainen joka aivan vapisi vihasta homoja kohtaan. Hän rukoili jumalaa kiroamaan heidät.

        Sisimmässäni ajattelin ettei jumala tee mitään, ja rakastaa homojakin.

        Helvettioppi oli myös sellainen johon kompastuin. Se ei käynyt yksiin rakkauden jumala-aatteen takia.

        Suurin syy oli aivan kuin nimmari vahvistusta armosta huomasi yksinäisyys ja ajautuminen pois uskovien yhteydestä.

        Tavallisten, ei-uskovien keskuuteen joissa uskonasioilla ei ole mitään merkitystä.

        Ne onnettomuudet joista kerroin vahvistusta armosta nimmarille aiheutti sen.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Asia on sellainen että menisi pitkä aika vastata ja vastauksesta tulisi ylipitkä. Yritän kuitenkin vaikka sen nyt ennalta arvaa ettei uskossa oleva voi luopiota ymmärtää.

        Jo uskossaoloaikana huomasin olevani mm tässä homokysymyksessä erilainen. Kerran edessäni rukoili nuori nainen joka aivan vapisi vihasta homoja kohtaan. Hän rukoili jumalaa kiroamaan heidät.

        Sisimmässäni ajattelin ettei jumala tee mitään, ja rakastaa homojakin.

        Helvettioppi oli myös sellainen johon kompastuin. Se ei käynyt yksiin rakkauden jumala-aatteen takia.

        Suurin syy oli aivan kuin nimmari vahvistusta armosta huomasi yksinäisyys ja ajautuminen pois uskovien yhteydestä.

        Tavallisten, ei-uskovien keskuuteen joissa uskonasioilla ei ole mitään merkitystä.

        Ne onnettomuudet joista kerroin vahvistusta armosta nimmarille aiheutti sen.

        Moni uskovainen ymmärtää luopioita erittäin hyvin, toiset taas eivät. Hyvin harva uskovainen jos kukaan, vihaa homoja tai rukoilee heille kostoa tms. jotkut uskovaiset ajattelevat myös helvetistä eritavalla, kun mitä yleinen teologia antaa ymmärtää.

        Ajauduit pois uskovien yhteydestä, sellaisten ihmisten luo jotka eivät tunne Jumalaa.... Ok. Mikään näistä edellä tapahtuneista asioista ei vielä kerro sitä, että olisit ajautunut pois Jumalan luota. Jumala ei ole hylännyt sinua koskaan.

        Me uskovaiset niin mielellämme asetamme rajoja uskovaisuuden ja ei uskovaisuuden välille. Rajoja, jotka eivät kuitenkaan kerro sitä, onko ihmisellä Jumala suhdetta. On aina vaarana paatua ja kieltää usko / Jumala, mutta ei se ole ensisijaisesti sidottu mihinkään näistä edellä mainituista.

        Ne ovat omiaan vahvistamaan meidän uskoa ja vaellustamme, kuten uskovien yhteys, mutta Jumala suhde on aina henkilökohtainen. Se joko on, tai sitten ei ole. Sinä itse päätät onko sinulla Jumala suhde, Jumala ei ole sinua hylännyt.... Siksi kysyin että miksi luovuit uskosta tai miten luovuit.


      • Psalmi50.15 kirjoitti:

        Moni uskovainen ymmärtää luopioita erittäin hyvin, toiset taas eivät. Hyvin harva uskovainen jos kukaan, vihaa homoja tai rukoilee heille kostoa tms. jotkut uskovaiset ajattelevat myös helvetistä eritavalla, kun mitä yleinen teologia antaa ymmärtää.

        Ajauduit pois uskovien yhteydestä, sellaisten ihmisten luo jotka eivät tunne Jumalaa.... Ok. Mikään näistä edellä tapahtuneista asioista ei vielä kerro sitä, että olisit ajautunut pois Jumalan luota. Jumala ei ole hylännyt sinua koskaan.

        Me uskovaiset niin mielellämme asetamme rajoja uskovaisuuden ja ei uskovaisuuden välille. Rajoja, jotka eivät kuitenkaan kerro sitä, onko ihmisellä Jumala suhdetta. On aina vaarana paatua ja kieltää usko / Jumala, mutta ei se ole ensisijaisesti sidottu mihinkään näistä edellä mainituista.

        Ne ovat omiaan vahvistamaan meidän uskoa ja vaellustamme, kuten uskovien yhteys, mutta Jumala suhde on aina henkilökohtainen. Se joko on, tai sitten ei ole. Sinä itse päätät onko sinulla Jumala suhde, Jumala ei ole sinua hylännyt.... Siksi kysyin että miksi luovuit uskosta tai miten luovuit.

        Psalmi50.15 Luopioita ei ole, eikä ole ateistejakaan, koska molemmat ovat vain ihmisten keksimiä nimityksiä toisista ihmisistä. On vain ihmisiä.


      • Hämä Kummastus
        lappix kirjoitti:

        Psalmi50.15 Luopioita ei ole, eikä ole ateistejakaan, koska molemmat ovat vain ihmisten keksimiä nimityksiä toisista ihmisistä. On vain ihmisiä.

        Näin olemme todenneet seuraavaa
        https://www.youtube.com/watch?v=GVMZibXqMU4


    • No, siinä kävi niin että tuo vaihe jolloin jäin työttömäksi, asunnottomaksi mieheni tekemän tuhopolton takia ja työsuhdeasunto meni, johti siihen että mies tarjosi minulle turvapaikkaa omassa asunnossaan, ja rakastuimme.

      Kaikki yhteinen tekemisemme oli eiuskonnollista. Tosin kävi mies minun vuoksi muutaman kerran uskonnollisessa tilaisuudessa. Mutta hänen mielipiteensä siitä touhust oli maallista eli hän huomasi että seurakuntasisaret flirttasivat hänelle. Ja hän näki että he vain hyväksikäyttivät minua nämä sisaret.

      En halunnut jatkaa moista pelleilyä. Vaikka miehen tulkinta olisi ollut väärä en aikonut sitä kuunnella.

      Tämä mies, josta tuli v.2008 aviomieheni, tilasi minulle evoluutiosta kertovia kirjoja.

      Uskossa ollessanikaan en ole koskaan torjunut sitä mahdollisuutta ettäkö evoluutio ei voisi olla totta.

      Uskossa ajattelin että luomiskertomuksen tapahtumat ovat samassa järjestyksessä kuin mitä evoluutio kertoo.

      Nyt vain menin ajatuksissani niin pitkälle että ajattelin että uskovaiset ovat vähän tyhmiä tai sairaita ajatelleessaan evoluution ja sitä puolustavat tiedemiehet että ne ovat valetta ja salaliitto, jonka tarkoituksena on poistaa usko jumalaan.

      Hylkäsin raamatun ja luotin tieteeseen. Eeva ei ole syntynyt kylkiluusta, vaan olemme lähtöisin apinasta. Siitä todisteena mm neanderdalin luut.

      DNA on 98% sama kuin ihmisapinoilla. ym.

      Sitten aloin tutkia raamattuhistoriaa ja eksegetiikkaa. Mitä enemmän luin sitä enemmän suutuin uskoville niistä valheista mitä he viljelevät raamatusta haluamatta tietää totuutta.

      Ennen olin pitänyt raamattua jumalan sanana ja pitänyt todisteena sitä miten monet sitä jumalan sanana pitävät.

      Nyt ymmärsin sen olevan ihmisten kirjoittama kirja, mutta arvostin sitä sen historiallisuuden takia.

      Luin myös apogryfikirjoja. Tilasin kumminkin noihin aikoihin raamatun netistä, ja siinä oli linkkejä apogryfikirjoihin.

      Luin wikistä Paavalistakin joka näyttäytyi ihmisenä siellä.

      Monta vuotta myöhemmin luin samoin wikipediasta ts nettitietosanakijrasta että jeesuksen historiallisuudesta ei ole todisteita.

      Otin aiheen palstalle käsiteltäväksi ja uskovat tuttuun tyyliinsä uhkailivat minua, tutkijasielua, Tuomas-sielua, helvetillä ja vannoivat Jumalan vihan nimiin.

      Raamattu sanoo:"Rakkaudesta te tunnette heidät"

      Tällä hetkellä kun luen palstaa niin fundamentalistiset konservatiivit janoavat arkkipiispan eroa, adressissa on jo yli 1000 allekirjoitusta.

      Hirveää vihaa ja raivoa.

      Ja usko kohdistuu jonkun vihahihun keksimään profetiaan jonka mukaan Putin hyökkää Suomeen koska tasa-arvoinen avioliittolaki hyväksyttiin eduskunnassa.

      Ei pysty uskomaan, ei millään.

      Toisaalta olen halukas myöntämään että todisteita jumalasta on. Kristinusko näyttäytyy tosin edelleen ihmisvetoisena uskontona mutta maailmankaikkeus puhuu sen puolesta että jossain täytyy olla ns älykäs suunnittelija.

      Minä en siis enää pidä jumalaa minään kirjana.

      Se on suvereeni maailmankaikkeuden luoja.

      Olen agnostikko ja epäilijä. Eli kuten linkistä(sivun keskiosa)näet uskon että on jonkin verran todisteita Jumalasta, ja jonkin verran todisteita vastaan(krisselismin ihmisvetoisuus)eli olen agnostikko ja epäilijä.

      Sinä olet teisti, uskovainen. Konservatiivi vai liberaali...veikkaan että konsu.

      Heistä mulla on ikävä kyllä huono käsitys. Toivon että jaksaisit mahdi.erimielisyyksistä huolimatta vastata ystävällisesti, jos vastaat.

      Kiitos.


      • Kerroit että olit ennen aktiivinen uskovainen ja Jumalan palvelija. Rukoilit ja luit Raamattu jne. Tämän perusteella rohkenen olettaa, että olet ihan aidosti ollut uskossa ja Jumala suhteesi on ollut elävä / palava. Siksi minun on vaikea ymmärtää ihan näin voimakasta muutosta. Tunnen toki muitakin, jotka ovat tavallaan luopuneet, mutta se että sydämenusko katoaa Jumalan lapselta tässä määrin, tuntuu erikoiselta.

        Uskossa on ennen kaikkea kyse sydämessä olevasta uskosta, joka = Jumala suhteemme. Maistamme tulevan ajan voimia ja olemme tekemisissä elävän Jumalan kanssa, joka valtaa koko sydämemme. Vaikka luopuisit, ei tätä todellisuutta / tietoisuutta sinulta voi kukaan riistää. Onko Jumala olemassa, onko Raamattu satukirja jne., ovat sen kaltaisia kysymyksiä, että ihmettelen suuresti jos nyt koko sydämestäsi näin ajattelet vs joskus olit palava / elävä Jumalan palvelija.

        Ymmärrän hyvin katkeruuden uskoviin, seurakuntaan ja jopa Jumalaan, mutta Jumalan olemassa olon, voiman ja koko Raamatun arvovallan kyseenalaistaminen saa minut miettimään vahvasti sitä, millaisella pohjalla uskosi alkujaan oli. En tuomitse, enkä syytä, vaan käyn ainoastaan keskustelua ja ns. analysoin tätä asiaa. Kaikkea hyvää kuitenkin ja toivotaan että joskus saat nousta uudelleen. Jumalasta se ei ole kiinni, vaan omista valinnoistasi.


      • Psalmi50.15 kirjoitti:

        Kerroit että olit ennen aktiivinen uskovainen ja Jumalan palvelija. Rukoilit ja luit Raamattu jne. Tämän perusteella rohkenen olettaa, että olet ihan aidosti ollut uskossa ja Jumala suhteesi on ollut elävä / palava. Siksi minun on vaikea ymmärtää ihan näin voimakasta muutosta. Tunnen toki muitakin, jotka ovat tavallaan luopuneet, mutta se että sydämenusko katoaa Jumalan lapselta tässä määrin, tuntuu erikoiselta.

        Uskossa on ennen kaikkea kyse sydämessä olevasta uskosta, joka = Jumala suhteemme. Maistamme tulevan ajan voimia ja olemme tekemisissä elävän Jumalan kanssa, joka valtaa koko sydämemme. Vaikka luopuisit, ei tätä todellisuutta / tietoisuutta sinulta voi kukaan riistää. Onko Jumala olemassa, onko Raamattu satukirja jne., ovat sen kaltaisia kysymyksiä, että ihmettelen suuresti jos nyt koko sydämestäsi näin ajattelet vs joskus olit palava / elävä Jumalan palvelija.

        Ymmärrän hyvin katkeruuden uskoviin, seurakuntaan ja jopa Jumalaan, mutta Jumalan olemassa olon, voiman ja koko Raamatun arvovallan kyseenalaistaminen saa minut miettimään vahvasti sitä, millaisella pohjalla uskosi alkujaan oli. En tuomitse, enkä syytä, vaan käyn ainoastaan keskustelua ja ns. analysoin tätä asiaa. Kaikkea hyvää kuitenkin ja toivotaan että joskus saat nousta uudelleen. Jumalasta se ei ole kiinni, vaan omista valinnoistasi.

        Kun minulla oli vaikeaa: jouduin uskovaisen miehen takia asunnottomaksi. Hän poltti asuntoni. Asuin työsuhdeasunnossa. Paossa, kun sama usksimies löi minua. Pomoni riisti sen turvapaikan minulta kun sanoi että minun täytyy mennä selvittämään kotiasiani.

        Rukous ei auttanut.

        Eiuskovat auttoivat, ja eniten tuleva mieheni.

        Jumala ei tehnyt mitään-Hän oli kuin Häntä ei olisikaan.

        "Onko Jumala olemassa, onko Raamattu satukirja jne.ovat senkaltaisia kysymyksiä, että ihmettelen suuresti nyt koko sydämestäsi näin ajattelet vs joskus olit palava/elävä Jumalan palvelija."

        Muistan kerran kun olin rappukäytävässä ja menossa uskonsisareni luo. Tuntematon nainen pysäytti minut siinä kulkiessani. Hän sanoi:"Sinähän olet se palava sisar seurakunnastani, rukoilisitko puolestani."

        Minulla ei ollut kiire, joten menin hänen asuntoonsa ja pyysin Jumalaa että Hän täyttäisi naisen Pyhällä Hengellä.

        Kyllä minä olin ihan vakaalla pohjalla uskossani ja varmaan kertomuksestani näet että muut tiesivät sen. Ei sellaista ole mitään järkeä teeskennellä.

        Kun kirkko kuulolla palsta vielä toimi havaitsin että papit järjestään luottivat evoluutioteoriaan. Teologisessa tiedekunnassa opetetaan sitä totena, kun faktaahan se on.

        Raamattu ei käy tietokirjasta, sikäli se on satukirja. Mutta voi sen ajatella toisinkin: se sopii hengelliseen ja henkiseen tarpeeseen. Sen avulla on helppo ottaa sellaisia asioita puheeksi mitä normaalisti ei voi. Esm.rakkaus.

        Luomiskertomuksen opetus on se että meidän on toteltava jumalaa. Ei tuohon tulkintaan pääsy edellyltä sitä että pitäisi esm puhuvaa käärmettä joka houkuttelee hedelmällä faktana.

        Se sotii järkeäni vastaan.

        Uskossaollessani en näitä asioita pohtinut, olin luottavaisessa lapsenuskossa.

        Sinusta on erikoista se että olin uskossa, ja sitten en ollutkaan. Jos käyt ateismipalstalla niin huomaat että on kymmeniä ellei satoja entisiä uskovia, jotka ovat jostain syytä tulleet toisiin ajatuksiin.

        Sinä sanot ettet oikein luota että uskoni oli alunperinkään sellainen kuin piti olla.

        Tuo on hyvin yleinen argumentti attepalstalla, niille sen palstan ns luopioille.

        Kerta kerran jälkeen se saa ihmiset suuttumaan, kun heidät tehdään valehtelijoiksi.

        "Kaikkea hyvää kuitenkin, ja toivotaan että joskus saat nousta uudelleen."

        Ei minulla enää mene huonosti. Nyt on katto pään päällä taas, ruokaa, ja on lämmintä. Perhe ja ystävät ja työ.

        "Jumalasta se ei ole kiinni, vaan omista valinnoistasi."

        Kuten kerroin olen agnsostikko(kts linkki)eli uskon että jumalasta on näyttöä yhtä paljon puolesta ja vastaan. Puolesta maailmankaikkeus, se evoluution kautta syntynyt, ja vastaan ihmisvetoinen krisselismi johon sinä minua haluat käännyttää.

        Varmaan tarkoitat hyvää mutta ei kiitos. En tarvitse mihinkään ihmisten keksimää uskontoa.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Kun minulla oli vaikeaa: jouduin uskovaisen miehen takia asunnottomaksi. Hän poltti asuntoni. Asuin työsuhdeasunnossa. Paossa, kun sama usksimies löi minua. Pomoni riisti sen turvapaikan minulta kun sanoi että minun täytyy mennä selvittämään kotiasiani.

        Rukous ei auttanut.

        Eiuskovat auttoivat, ja eniten tuleva mieheni.

        Jumala ei tehnyt mitään-Hän oli kuin Häntä ei olisikaan.

        "Onko Jumala olemassa, onko Raamattu satukirja jne.ovat senkaltaisia kysymyksiä, että ihmettelen suuresti nyt koko sydämestäsi näin ajattelet vs joskus olit palava/elävä Jumalan palvelija."

        Muistan kerran kun olin rappukäytävässä ja menossa uskonsisareni luo. Tuntematon nainen pysäytti minut siinä kulkiessani. Hän sanoi:"Sinähän olet se palava sisar seurakunnastani, rukoilisitko puolestani."

        Minulla ei ollut kiire, joten menin hänen asuntoonsa ja pyysin Jumalaa että Hän täyttäisi naisen Pyhällä Hengellä.

        Kyllä minä olin ihan vakaalla pohjalla uskossani ja varmaan kertomuksestani näet että muut tiesivät sen. Ei sellaista ole mitään järkeä teeskennellä.

        Kun kirkko kuulolla palsta vielä toimi havaitsin että papit järjestään luottivat evoluutioteoriaan. Teologisessa tiedekunnassa opetetaan sitä totena, kun faktaahan se on.

        Raamattu ei käy tietokirjasta, sikäli se on satukirja. Mutta voi sen ajatella toisinkin: se sopii hengelliseen ja henkiseen tarpeeseen. Sen avulla on helppo ottaa sellaisia asioita puheeksi mitä normaalisti ei voi. Esm.rakkaus.

        Luomiskertomuksen opetus on se että meidän on toteltava jumalaa. Ei tuohon tulkintaan pääsy edellyltä sitä että pitäisi esm puhuvaa käärmettä joka houkuttelee hedelmällä faktana.

        Se sotii järkeäni vastaan.

        Uskossaollessani en näitä asioita pohtinut, olin luottavaisessa lapsenuskossa.

        Sinusta on erikoista se että olin uskossa, ja sitten en ollutkaan. Jos käyt ateismipalstalla niin huomaat että on kymmeniä ellei satoja entisiä uskovia, jotka ovat jostain syytä tulleet toisiin ajatuksiin.

        Sinä sanot ettet oikein luota että uskoni oli alunperinkään sellainen kuin piti olla.

        Tuo on hyvin yleinen argumentti attepalstalla, niille sen palstan ns luopioille.

        Kerta kerran jälkeen se saa ihmiset suuttumaan, kun heidät tehdään valehtelijoiksi.

        "Kaikkea hyvää kuitenkin, ja toivotaan että joskus saat nousta uudelleen."

        Ei minulla enää mene huonosti. Nyt on katto pään päällä taas, ruokaa, ja on lämmintä. Perhe ja ystävät ja työ.

        "Jumalasta se ei ole kiinni, vaan omista valinnoistasi."

        Kuten kerroin olen agnsostikko(kts linkki)eli uskon että jumalasta on näyttöä yhtä paljon puolesta ja vastaan. Puolesta maailmankaikkeus, se evoluution kautta syntynyt, ja vastaan ihmisvetoinen krisselismi johon sinä minua haluat käännyttää.

        Varmaan tarkoitat hyvää mutta ei kiitos. En tarvitse mihinkään ihmisten keksimää uskontoa.

        En lähde väittelemään kanssasi evoluutiosta ja voi olla että yllättyisit sen suhteen. Tiedän siitä riittävästi. En myöskään Raamatun arvovallasta, liittyen erilaisiin näkemyksiin ja väitän että tässäkin suhteessa yllättyisit. Jos minulla olisi aikaa, kävisin kanssasi anonyymin keskustelun näistä. Palsta on liian sekainen soppa tällaisten ruotimiseen.


        En tarjonnut sinulle seurakuntaa, krisseleitä, tai uskontoa. Tarjotin elävää Jumala suhdetta. Se on mahdollinen edelleen ja voisin jopa hiukan haastaa sinua tässä suhteessa. Mukava jos sinulla nyt muuten menee hyvin. Minullakin on kaikki hyvin.


      • ennemminkin
        Psalmi50.15 kirjoitti:

        Kerroit että olit ennen aktiivinen uskovainen ja Jumalan palvelija. Rukoilit ja luit Raamattu jne. Tämän perusteella rohkenen olettaa, että olet ihan aidosti ollut uskossa ja Jumala suhteesi on ollut elävä / palava. Siksi minun on vaikea ymmärtää ihan näin voimakasta muutosta. Tunnen toki muitakin, jotka ovat tavallaan luopuneet, mutta se että sydämenusko katoaa Jumalan lapselta tässä määrin, tuntuu erikoiselta.

        Uskossa on ennen kaikkea kyse sydämessä olevasta uskosta, joka = Jumala suhteemme. Maistamme tulevan ajan voimia ja olemme tekemisissä elävän Jumalan kanssa, joka valtaa koko sydämemme. Vaikka luopuisit, ei tätä todellisuutta / tietoisuutta sinulta voi kukaan riistää. Onko Jumala olemassa, onko Raamattu satukirja jne., ovat sen kaltaisia kysymyksiä, että ihmettelen suuresti jos nyt koko sydämestäsi näin ajattelet vs joskus olit palava / elävä Jumalan palvelija.

        Ymmärrän hyvin katkeruuden uskoviin, seurakuntaan ja jopa Jumalaan, mutta Jumalan olemassa olon, voiman ja koko Raamatun arvovallan kyseenalaistaminen saa minut miettimään vahvasti sitä, millaisella pohjalla uskosi alkujaan oli. En tuomitse, enkä syytä, vaan käyn ainoastaan keskustelua ja ns. analysoin tätä asiaa. Kaikkea hyvää kuitenkin ja toivotaan että joskus saat nousta uudelleen. Jumalasta se ei ole kiinni, vaan omista valinnoistasi.

        Jos sinä et kykene ottamaan uskonasioista kritiikittömästi selvää,niin ei se tarkoita että muidenkin olisi kuljettava silmät ummessa läpi mahdollisesti ainoan elämän. Ei käynyt mielessä,että jotakuta,esimerkiksi minuakin ovat aivan valtavasti siunanneet a-b:n kirjoittamat kertomukset ja elämänkulku? Kiitos paljon hänelle siitä!


    • miksi pää sekaisin

      MIksi onnellinen ihminen ryyppää heti aamusta ja jatkaa illasta, kerro?

      mitä etsit pullosta?

      • Miksi uskovainen valhettelee ja väittää juopoksi? Eikö valehteleminen ollutkaan synti?


    • Pastori,eläkeläinen

      Kuulun helluntaiseurakuntaan. Olen aikanaan ollut useissa seurakunnissa pastorina. Haluaisin sanoa ensiksikin, että käsite "helluntailaisuus" on ollut aina minulle selittämätön ja ihmisten keksimä nimi, samoin kuin luterilainen. Ensimmäisiä uskovia alettiin kutsua kristityiksi ja se varmasti olisi kaikkien uskoa Jeesukseen tunnustavien oikea nimitys. Tällöin poistuisivat kaikki suuntalaisuudet.
      Menemättä sen enempää helvetin olemassaoloon, meidän tulee kuitenkin muistaa Jeesuksen opetus jossa hän muistuttaa ja varoittaa kadotuksesta. Jopa on kohtia joissa hän liittää sen iankaikkisuuteen.
      Googlaamalla näitä sanoja löytyy asiasta raamattuun kirjoitetut kohdat.
      Tärkeintä tietysti meillä on se että usko on tullut meihin ja Jeesuksen seuraaminen omassa elämässä. Rakastaa lähimmäistä vastuullisesti myös hänen elämänsä parhaaksi.
      Viime metreillä, ennen kuin täältä lähdemme, meitä ei auta mielipiteemme, ei arvostelut puolesta ja vastaan vaan Jeesus. Paljon on tullut elämässä nähtyä ja läpikäytyä. Kuinka paljon on myös joutunut rehellisyyden nimissä tunnustamaan omaa raadollisuutta ts .paskamaisuutta niin monissa asioissa. Ei ole auttanut kuin tunnustaa Herralle syntinsä ja pahat teot, sanomiset ja ajatuksetkin. Se on myös itsestään selvää, että Herran edessä meitä ei puolusta kukaan, emmekä puolusta ketään. Myös erilaiset tuomiot kuuluvat Herralle.
      Mitä minä vanha "Paavali" haluaisin sanoa. Armahtakaa toisianne, älkää syytelkö, alkakaapa vaikka siunaamaan ja rukoilemaan. Sillä tiellä on aina parempi olla kuin toisella.
      Herran Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan Rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne.

      • Helluntailaisuudesta ja luterilaisuudesta. Sinä annat heille yhteisnimen kristitty.

        Sanot kuuluvasi helluntailaisiin. Olet toista mieltä mutta kyllä sillä on merkitystä.

        Minulla-ja monella muullakin tavisihmisellä-on käsitys että helluntailainen ajattelee tietyllä tavalla: he ovat sitä porukkaa jotka tuomitsevat homouden ja tasa-arvoisen avioliittolain.

        Tämä on nyt pinnalla.

        Liberaaliluterilainen, jollainen 44% papeista on em kysymyksen suhteen ei ymmärrä helluntailaista sillä hän tulkitsee Raamattua eri tavoin em kysymyksessä.

        Selittävät että ko raamatun kohta on aikaansa sidottu. Vähän kuin käsky olla himoitsematta lähimmäisen karjaa.

        Liberaaliluterilainen(hellureissa ei ole liberaaleja)listaa homojen tuomitsemiskohdan raamatussa samalle tasolle kuin sinä kun luet Paavalin huivinkäyttökäskyn uudessa testamentissa taikka seurakunnan rikkaat omaisuuden jakokäskyn.

        Ette tekäään kaikkea sieltä raamatusta ota.

        Ohitatte samoin sen mitä vanhassa testamentissa on: siunauksen merkkinä esm Daavidilla on vaimohaaremi.

        Loot makasi tytärtensä kanssa umpihumalassa.

        On paljon kohtia joita ei konservatiivi joka hellari ja sinäkin-on.

        Sitä kautta pääset varmaan ymmärtämään liberaaliluterilaista joka kannattaa homoaviota.

        Tai sitten et.

        Ensimmäinen lauseesi"Kuulun helluntaiseurakuntaan ja olen pastori joka on eläkkeellä"kertoi sinusta paljon.

        Se että puhut rakkaudesta kuuluu teille uskoville, toisianne teidän on helppo siunata.

        Raamattu kyllä sanoo rakastakaa myös vihamiehiä ja ulkopuoliset tuomitsee Jumala.

        Siitä huolimatta hellari tuomitsee ne ulkopuolella olevatkin.

        Olet varmaan samaa mieltä. Olethän kirjoittanut:"Tuomiot kuuluvat Jumalalle."


      • hellari...
        auroraboreallis kirjoitti:

        Helluntailaisuudesta ja luterilaisuudesta. Sinä annat heille yhteisnimen kristitty.

        Sanot kuuluvasi helluntailaisiin. Olet toista mieltä mutta kyllä sillä on merkitystä.

        Minulla-ja monella muullakin tavisihmisellä-on käsitys että helluntailainen ajattelee tietyllä tavalla: he ovat sitä porukkaa jotka tuomitsevat homouden ja tasa-arvoisen avioliittolain.

        Tämä on nyt pinnalla.

        Liberaaliluterilainen, jollainen 44% papeista on em kysymyksen suhteen ei ymmärrä helluntailaista sillä hän tulkitsee Raamattua eri tavoin em kysymyksessä.

        Selittävät että ko raamatun kohta on aikaansa sidottu. Vähän kuin käsky olla himoitsematta lähimmäisen karjaa.

        Liberaaliluterilainen(hellureissa ei ole liberaaleja)listaa homojen tuomitsemiskohdan raamatussa samalle tasolle kuin sinä kun luet Paavalin huivinkäyttökäskyn uudessa testamentissa taikka seurakunnan rikkaat omaisuuden jakokäskyn.

        Ette tekäään kaikkea sieltä raamatusta ota.

        Ohitatte samoin sen mitä vanhassa testamentissa on: siunauksen merkkinä esm Daavidilla on vaimohaaremi.

        Loot makasi tytärtensä kanssa umpihumalassa.

        On paljon kohtia joita ei konservatiivi joka hellari ja sinäkin-on.

        Sitä kautta pääset varmaan ymmärtämään liberaaliluterilaista joka kannattaa homoaviota.

        Tai sitten et.

        Ensimmäinen lauseesi"Kuulun helluntaiseurakuntaan ja olen pastori joka on eläkkeellä"kertoi sinusta paljon.

        Se että puhut rakkaudesta kuuluu teille uskoville, toisianne teidän on helppo siunata.

        Raamattu kyllä sanoo rakastakaa myös vihamiehiä ja ulkopuoliset tuomitsee Jumala.

        Siitä huolimatta hellari tuomitsee ne ulkopuolella olevatkin.

        Olet varmaan samaa mieltä. Olethän kirjoittanut:"Tuomiot kuuluvat Jumalalle."

        Niin kuin kuvasta näkyy ihmisiä eroa tällä hetkellä kirkosta. Nämä eroavat ovat tässä sarjassa pääasiallisesti vakaumuksellisia uskovaisia, kun kuulivat suorasanaisen arkkipiispan puheen. Tosi luterilainen on uudestisyntynyt kristitty niin kuin tosi hellarikin. Hellareissakin on toki monella tapaa teologisesti ajattelevia, esim. suhteessa lopunaikaan ym.
        Valtion kirkkoon voi kuulua niin ateisti, uskonnollinen kuin uskovainen vain sen perustella kuin on kastettu ja konfirmoitu.


    • ihme tapaus

      olet sinä ihme hölöttäjä kun siteeraat Raamattua pitkin poikin etkä näytä edes perusasioita niistä tajuavan !

      eikö lapsikin tajua mitä karjan himoitseminen tarkoittaa aikaan sitomatta höh jha kaikki muutkin mitä nostat esiin menee pitkin seiniä kunhan pääset niitä selittämään.

      mikä oikein olet!!??

      • "Älä himoitse lähimmäisesi karjaa."

        Oletkos sinä himoinnut lähimmäisesi lehmiä?

        Hihhih...

        Vakavasti se on aikaansa sidottu käsky. Kumma kun et sitä oivalla. Ihme tyyppi olet..


      • älkää pelleilkö
        auroraboreallis kirjoitti:

        "Älä himoitse lähimmäisesi karjaa."

        Oletkos sinä himoinnut lähimmäisesi lehmiä?

        Hihhih...

        Vakavasti se on aikaansa sidottu käsky. Kumma kun et sitä oivalla. Ihme tyyppi olet..

        Ette kai ole todella noin typeriä. Karjan himoitseminen tarkoittaa omaisuuden himoitsemista. Tänäänkin Itämailla voi joku beguiini pullistella kameliluvillaan ja miten paljon lampaita omistaa.


    • ihme tapaus

      Karja ei tarkoita lehmiä siinä konseptissa jossa se on kirjoitettu.

      siellä ei ollut ainuttakaan lehmää.

      ja kyse on omaisuudesta jossa ei ole aikarajoitusta sen enempää kuin paikkarajoitustakaan.

      oletko jo juovuksissa vai miksi et ymmärrä näin alkeellista asiaa.

    • Kateus ei ole välttämättä paha asia. Se voi olla motivaattori siihen että itse tekee enemmän ja saa enemmän.

      Kateutta on positiivista=se yllyttää parempiin tuloksiin.
      Ja negatiivista=aiheuttaa tunteen että elämä on epäoikeudenmukaista.

      Käsi sydämelle: oletko sinä vapaa kateudesta?

      • Aloittajalle......

        Hei, Jumalan rakkautta Jeesuksessa Kristuksessa. Itse jätin helluntalaisuuden ja kristinuskon juuri tuon piinahelvettiopin järjettömyyden takia. Totuuden paljasti myöhemmin rukouksen avulla Jeesus Kristus. Sen peitteen joka on silmillämme voi poistaa vain Jeesus Kristus jotta näkisimme kirjoitetun sanan. Tärkeintä on koetella kaikki, muistaa ettei Jumalassa ole vääryyttä ja se rukous ja oman ristin kanto. Terveyttä eivät tarvitse parantavaa. .. Täällä SUOMI24. sivustolla ei ole ainuttakaan joka voisi sinut pelastaa ja antaa ymmärryksen. Mutta tunnusta syntisi, jos et niitä näe niin rukoile synnin tuntoa jos se on Isän tahto. Jumalan siunausta Jeesuksessa Kristuksessa, puhdistakoon Jeesuksen Kristuksen veri sinut kaikesta saastaista ja antakoon sinulle iankaikkisen rauhan Jumalan rakkaudessa ja pyhyydessä.


      • huh huh
        Aloittajalle...... kirjoitti:

        Hei, Jumalan rakkautta Jeesuksessa Kristuksessa. Itse jätin helluntalaisuuden ja kristinuskon juuri tuon piinahelvettiopin järjettömyyden takia. Totuuden paljasti myöhemmin rukouksen avulla Jeesus Kristus. Sen peitteen joka on silmillämme voi poistaa vain Jeesus Kristus jotta näkisimme kirjoitetun sanan. Tärkeintä on koetella kaikki, muistaa ettei Jumalassa ole vääryyttä ja se rukous ja oman ristin kanto. Terveyttä eivät tarvitse parantavaa. .. Täällä SUOMI24. sivustolla ei ole ainuttakaan joka voisi sinut pelastaa ja antaa ymmärryksen. Mutta tunnusta syntisi, jos et niitä näe niin rukoile synnin tuntoa jos se on Isän tahto. Jumalan siunausta Jeesuksessa Kristuksessa, puhdistakoon Jeesuksen Kristuksen veri sinut kaikesta saastaista ja antakoon sinulle iankaikkisen rauhan Jumalan rakkaudessa ja pyhyydessä.

        Älä höpötä Jeesus ei sinulle eikä kenellekkään paljasta mitään joka on ohi Raamatun sanoman!

        kaikkea hoopoa tarinaa sitä pitäkin lukea huh!

        vai jätit kristinuskon ja Jeesus ilmoitt... voi pöljyyden määrää.


      • huh huh:lle
        huh huh kirjoitti:

        Älä höpötä Jeesus ei sinulle eikä kenellekkään paljasta mitään joka on ohi Raamatun sanoman!

        kaikkea hoopoa tarinaa sitä pitäkin lukea huh!

        vai jätit kristinuskon ja Jeesus ilmoitt... voi pöljyyden määrää.

        Hei, kiitos todistuksestasi huh huh. Jeesus Kristus on tie, totuus ja elämä. Hän opettaa tuntemaan Isän. Hän on meidän Herramme. Älkää eksykö. Eiköhän siinä ne tärkeimmät, kunhan muistaa kantaa sitä omaa ristiään joka päivä. Mutta en ole opettaja, ihan vaan höpöttäjä. Joten Herran pelkoa Jeesuksessa Kristuksessa, sillä Isä Kaikkivaltias Jumala on Pyhä ja vanhurskas tuomari. Hänessä ei ole vääryyttä. Voi voi heitä jotka valhetta pitävät totuudessa. He joutuvat vastaamaan jokaisesta sanastaan mitä ovat Häntä vastaan puhuneet.


      • kerettiläinen
        huh huh:lle kirjoitti:

        Hei, kiitos todistuksestasi huh huh. Jeesus Kristus on tie, totuus ja elämä. Hän opettaa tuntemaan Isän. Hän on meidän Herramme. Älkää eksykö. Eiköhän siinä ne tärkeimmät, kunhan muistaa kantaa sitä omaa ristiään joka päivä. Mutta en ole opettaja, ihan vaan höpöttäjä. Joten Herran pelkoa Jeesuksessa Kristuksessa, sillä Isä Kaikkivaltias Jumala on Pyhä ja vanhurskas tuomari. Hänessä ei ole vääryyttä. Voi voi heitä jotka valhetta pitävät totuudessa. He joutuvat vastaamaan jokaisesta sanastaan mitä ovat Häntä vastaan puhuneet.

        Tässäpä siis Raamatun opetusta helluntailaisten epäraamatullisen piinahelvetin sijaan.

        1. Mooseksen kirja 2
        7 Ja Herra Jumala muovasi >maan tomusta< ihmisen ja >puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksentuli elävä olentoTULET MAAKSI JÄLLEENPalatkaa tomuun


      • Tässäpä jatkoa :)
        kerettiläinen kirjoitti:

        Tässäpä siis Raamatun opetusta helluntailaisten epäraamatullisen piinahelvetin sijaan.

        1. Mooseksen kirja 2
        7 Ja Herra Jumala muovasi >maan tomusta< ihmisen ja >puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksentuli elävä olentoTULET MAAKSI JÄLLEENPalatkaa tomuun

        1 Daavidin virsi. Kiitä Herraa, minun sieluni, ja kaikki, mitä minussa on, hänen pyhää nimeänsä.
        2 Kiitä Herraa, minun sieluni, äläkä unhota, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt,
        3 hän, joka antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun sairautesi,
        4 joka lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja laupeudella,
        5 joka sinun halajamisesi tyydyttää hyvyydellään, niin että sinun nuoruutesi uudistuu kuin kotkan.
        6 Herra tekee vanhurskauden ja hankkii oikeuden kaikille sorretuille.
        7 Hän on tehnyt Moosekselle tunnetuksi tiensä, Israelin lapsille suuret tekonsa.
        8 Laupias ja armahtavainen on Herra, pitkämielinen ja suuri armossa.
        9 Ei hän aina riitele eikä pidä vihaa iankaikkisesti.
        10 Ei hän tee meille syntiemme mukaan eikä kosta meille pahain tekojemme mukaan.
        11 Sillä niin korkealla kuin taivas on maasta, niin voimallinen on hänen armonsa niitä kohtaan, jotka häntä pelkäävät.
        12 Niin kaukana kuin itä on lännestä, niin kauas hän siirtää meistä rikkomuksemme.
        13 Niinkuin isä armahtaa lapsiansa, niin Herrakin armahtaa pelkääväisiänsä.
        14 Sillä hän tietää, minkäkaltaista tekoa me olemme: hän muistaa meidät tomuksi.
        15 Ihmisen elinpäivät ovat niinkuin ruoho, hän kukoistaa niinkuin kukkanen kedolla.
        16 Kun tuuli käy hänen ylitsensä, ei häntä enää ole, eikä hänen asuinsijansa häntä enää tunne.
        17 Mutta Herran armo pysyy iankaikkisesta iankaikkiseen niille, jotka häntä pelkäävät, ja hänen vanhurskautensa lasten lapsille,
        18 niille, jotka pitävät hänen liittonsa ja muistavat hänen käskynsä ja noudattavat niitä.
        19 Herra on pystyttänyt istuimensa taivaisiin, ja hänen kuninkuutensa hallitsee kaikkia.
        20 Kiittäkää Herraa, te hänen enkelinsä, te väkevät sankarit, jotka hänen käskynsä täytätte, kun kuulette hänen sanansa äänen.
        21 Kiittäkää Herraa, kaikki hänen sotaväkensä, te hänen palvelijansa, jotka hänen tahtonsa teette.
        22 Kiittäkää Herraa, kaikki hänen tekonsa, hänen valtakuntansa kaikissa paikoissa. Kiitä, minun sieluni, Herraa.


      • Niin....
        Tässäpä jatkoa :) kirjoitti:

        1 Daavidin virsi. Kiitä Herraa, minun sieluni, ja kaikki, mitä minussa on, hänen pyhää nimeänsä.
        2 Kiitä Herraa, minun sieluni, äläkä unhota, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt,
        3 hän, joka antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun sairautesi,
        4 joka lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja laupeudella,
        5 joka sinun halajamisesi tyydyttää hyvyydellään, niin että sinun nuoruutesi uudistuu kuin kotkan.
        6 Herra tekee vanhurskauden ja hankkii oikeuden kaikille sorretuille.
        7 Hän on tehnyt Moosekselle tunnetuksi tiensä, Israelin lapsille suuret tekonsa.
        8 Laupias ja armahtavainen on Herra, pitkämielinen ja suuri armossa.
        9 Ei hän aina riitele eikä pidä vihaa iankaikkisesti.
        10 Ei hän tee meille syntiemme mukaan eikä kosta meille pahain tekojemme mukaan.
        11 Sillä niin korkealla kuin taivas on maasta, niin voimallinen on hänen armonsa niitä kohtaan, jotka häntä pelkäävät.
        12 Niin kaukana kuin itä on lännestä, niin kauas hän siirtää meistä rikkomuksemme.
        13 Niinkuin isä armahtaa lapsiansa, niin Herrakin armahtaa pelkääväisiänsä.
        14 Sillä hän tietää, minkäkaltaista tekoa me olemme: hän muistaa meidät tomuksi.
        15 Ihmisen elinpäivät ovat niinkuin ruoho, hän kukoistaa niinkuin kukkanen kedolla.
        16 Kun tuuli käy hänen ylitsensä, ei häntä enää ole, eikä hänen asuinsijansa häntä enää tunne.
        17 Mutta Herran armo pysyy iankaikkisesta iankaikkiseen niille, jotka häntä pelkäävät, ja hänen vanhurskautensa lasten lapsille,
        18 niille, jotka pitävät hänen liittonsa ja muistavat hänen käskynsä ja noudattavat niitä.
        19 Herra on pystyttänyt istuimensa taivaisiin, ja hänen kuninkuutensa hallitsee kaikkia.
        20 Kiittäkää Herraa, te hänen enkelinsä, te väkevät sankarit, jotka hänen käskynsä täytätte, kun kuulette hänen sanansa äänen.
        21 Kiittäkää Herraa, kaikki hänen sotaväkensä, te hänen palvelijansa, jotka hänen tahtonsa teette.
        22 Kiittäkää Herraa, kaikki hänen tekonsa, hänen valtakuntansa kaikissa paikoissa. Kiitä, minun sieluni, Herraa.

        jolloin Jumalan oikeudenmukainen tuomio tulee julki.
        Tässä oli vain yksi osa yhden luvun jakeesta.
        Raamattu ei aukene vääryydelle ja nämäkin jakeet voivat olla joillekkin sumua.

        Rukous Jeesuksen Kristuksen nimessä kaikkien puolesta jotka vääryyttä pitävät totuudessa jotta heidän silmänsä aukeisivat tai olisivat edes hiljaa jotta eivät eksyttäisi haparoivia pois Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme.

        Matt. 7:2
        Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan

        Matt. 7:2
        Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan

        1. Joh. 2:4
        Joka sanoo tuntevansa hänet mutta ei pidä hänen käskyjään, on valehtelija, eikä totuus ole hänessä.

        40 Niin kuin rikkavilja kootaan ja hävitetään polttamalla, niin tapahtuu maailman lopussa.

        41 Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka viettelevät pahaan ja harjoittavat vääryyttä. [Sef. 1:3]
        42 Enkelit heittävät heidät tuliseen pätsiin, ja siellä itketään ja kiristellään hampaita

        10 Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja kysyivät: "Miksi sinä puhut heille vertauksin?" [Mark. 4:10-12; Luuk. 8:9,10]
        11 Jeesus vastasi: "Siksi, että te olette saaneet oppia tuntemaan taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta he eivät.


      • kerettiläinen
        Niin.... kirjoitti:

        jolloin Jumalan oikeudenmukainen tuomio tulee julki.
        Tässä oli vain yksi osa yhden luvun jakeesta.
        Raamattu ei aukene vääryydelle ja nämäkin jakeet voivat olla joillekkin sumua.

        Rukous Jeesuksen Kristuksen nimessä kaikkien puolesta jotka vääryyttä pitävät totuudessa jotta heidän silmänsä aukeisivat tai olisivat edes hiljaa jotta eivät eksyttäisi haparoivia pois Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme.

        Matt. 7:2
        Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan

        Matt. 7:2
        Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan

        1. Joh. 2:4
        Joka sanoo tuntevansa hänet mutta ei pidä hänen käskyjään, on valehtelija, eikä totuus ole hänessä.

        40 Niin kuin rikkavilja kootaan ja hävitetään polttamalla, niin tapahtuu maailman lopussa.

        41 Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka viettelevät pahaan ja harjoittavat vääryyttä. [Sef. 1:3]
        42 Enkelit heittävät heidät tuliseen pätsiin, ja siellä itketään ja kiristellään hampaita

        10 Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja kysyivät: "Miksi sinä puhut heille vertauksin?" [Mark. 4:10-12; Luuk. 8:9,10]
        11 Jeesus vastasi: "Siksi, että te olette saaneet oppia tuntemaan taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta he eivät.

        Tässä lisää Raamatun opetusta "iankaikkisen helvetin" rangaistuksesta (huom. helvetti-sanaa Raamattu ei siis edes tunne, eikä Jeesus koskaan puhunut helvetistä, vaan Gehennasta)

        Juud. 1:7
        samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät luonnottomiin lihanhimoihin, ovat VAROITTAVANA ESIMERKKINÄ, KÄRSIESSÄÄN IANKAIKKISEN TULEN RANGAISTUSTA.

        No mitä Sodomalle ja Gomorralle sitten Raamatun mukaan tapahtui?

        1Moos.19
        24 Ja Herra antoi sataa Sodoman ja Gomorran päälle tulikiveä ja tulta, Herran tyköä taivaasta,
        25 ja HÄVITTI nämä kaupungit ynnä koko lakeuden sekä kaikki niiden kaupunkien asukkaat ja maan kasvullisuuden.

        Jes.13:19
        Niin käy Babylonin, kuningaskuntien kruunun, kaldealaisten ylpeyden ja ihmeen, kuten kävi Sodoman ja Gomorran, jotka Jumala PYYHKÄISI POIS. [Jes. 1:9 ]

        Sodoma ja Gomorra on annettu meille esimerkiksi iankaikkisen tulen rangaistuksesta, joten näetkös sinä sen iankaikkisen tulen vielä roihuavan siellä Sodomassa ja Gomorrassa?

        No et niin, koska siellä ei ole enää mitään poltettavaa...kaikki paloi poroksi ja tuhkaksi...


      • tooivotaan ainakin
        kerettiläinen kirjoitti:

        Tässä lisää Raamatun opetusta "iankaikkisen helvetin" rangaistuksesta (huom. helvetti-sanaa Raamattu ei siis edes tunne, eikä Jeesus koskaan puhunut helvetistä, vaan Gehennasta)

        Juud. 1:7
        samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät luonnottomiin lihanhimoihin, ovat VAROITTAVANA ESIMERKKINÄ, KÄRSIESSÄÄN IANKAIKKISEN TULEN RANGAISTUSTA.

        No mitä Sodomalle ja Gomorralle sitten Raamatun mukaan tapahtui?

        1Moos.19
        24 Ja Herra antoi sataa Sodoman ja Gomorran päälle tulikiveä ja tulta, Herran tyköä taivaasta,
        25 ja HÄVITTI nämä kaupungit ynnä koko lakeuden sekä kaikki niiden kaupunkien asukkaat ja maan kasvullisuuden.

        Jes.13:19
        Niin käy Babylonin, kuningaskuntien kruunun, kaldealaisten ylpeyden ja ihmeen, kuten kävi Sodoman ja Gomorran, jotka Jumala PYYHKÄISI POIS. [Jes. 1:9 ]

        Sodoma ja Gomorra on annettu meille esimerkiksi iankaikkisen tulen rangaistuksesta, joten näetkös sinä sen iankaikkisen tulen vielä roihuavan siellä Sodomassa ja Gomorrassa?

        No et niin, koska siellä ei ole enää mitään poltettavaa...kaikki paloi poroksi ja tuhkaksi...

        No joko loptit tuuban tuottamisesi?


    • ihme asia on

      Et taaskaan ymmärrä mistä on kyse ja missä asian fokus!

      mikä ihme on siihen syynä jos kerran joskus sanot olleesi uskovainen, oletko koskaan ymmärtänyt paljon mitään Raamatusta vai mikä on asian nimi.

      etkö tajua että Jumalasuhde on rakkaussuhde ja silloin toimitaan niin että tämä suhde säilyy ja pysyy nuhteettomana.

      kenenkään liha ei koskaan tee parannusta ei edes voi tehdä, mutta jos valtaistuimella on Jumalan Henki, sen Hengen kautta kaikennimiset himot lannistetaan, koska Hengen kautta ymmärrämme että ne voivat vahingoittaa suhdettamme Pelastajaamme.

      liha voi sanoa että oho on sinulla huono Jumala joka ei anna sinulle mitään muuta kuin köyhyyttä, ja ..kele houkuttaa kateuteen ja jopa toimiin sen mukaisiin, mutta sitten Jumalan Henki näyttää asian oikean muodon ja taas voin olla vapaa edellisen kaltaisesta houkutuksesta.

      miten näin yksinkertaista asiaa ei jokainen USKOVA ymmärrä, se on mysteeri.

    • Ketju on jo niin pitkä, että vähitellen se luisuu pois aloitetusta aiheesta ja avauksesta. On tunnustettava, että nimim. Auroraborealis on ollut hämmästyttävän avoin, rehellinen ja asiallinen keskustelija. Se on poikkeuksellista ihmisen kanssa, joka kertoo luopuneensa uskosta. Erittäin poikkeuksellista pitäisi olla se, että uskossa oleva on keskustelussa hyökkäävä, toista mitätöivä ja itseään korostava äärimmäisen jyrkkine väitteineen. Usein näyttää siltä, että juuri uskonsa tunnustavat käyvät näillä palstoilla peräti lapsellista kinaa keskenään - näin minä olen sen kokenut. Todennäköisesti seurakunnassa tai kasvokkain kohdattaessa he olisivat paljon pehmeämpiä.

      Ehkä takana on se, että monet kirjoittavat ovat hyvin nuoria tai juuri uskoon tulleita - moni ei ehkä harkitse eikä varsinkaan hiljenny ajattelemaan, kuinka asia olisi hyvä asiallisesti ja rakkaudellisesti ilmaista. Varmaan jälkeenpäin moni tajuaa, että aivan noin ei olisi pitänyt vastata. Totuus itsessään on suolaista, mutta mistään hyökkäävyydestä ei ole kysymys.

      Kol. 4:6 "Olkoon puheenne aina suloista, suolalla höystettyä, ja tietäkää, kuinka teidän tulee itsekullekin vastata."

      Auroraborealiksen avoimuus on saanut ainakin minut ymmärtämään häntä. Hänen elämänsä on ollut äärettömän raskasta, koettelemukset ovat selvästi menneet yli voimien - kun arjen elämässä ei ole ollut odotettua ja pyydettyä Jumalan siunausta, niin askel askeleelta lankeamiset ovat seuranneet toisiaan ja viimein Jumala on tuntunut liian kaukaiselta. Auroraborealis ei ole nähnyt paluun mahdollisuutta. Ymmärrän häntä. Moni pääsee niin helpolla, moni tänne kirjoittava ei tiedä suurista koettelemuksista, raskaista vastoinkäymisistä ja ihmisten kovuudesta juuri mitään. Monille uskoville Taivaan Isän huolenpito tarkoittaa näkyvää onnea ja auvoisia päiviä. Moni uskovakin voi todellisesti kärsiä tavalla, joka inhimillisesti tuntuu kohtuuttomalta.

      Samalla kun tunnen sympatiaa Auroraborealista kohtaan, olen hänen tilanteestaan myös surullinen. Jumalan Sanaa uskossa ollessaan seurakunnan tilaisuuksissa julistaneena hänen pitäisi ilman muuta tuntea Jumalan laki, sen sisältö ja ajaton merkitys. Entiseltä julistajalta ei haluaisi kuulla seuraavanlaista naureskelua, vaikkapa hän on luopunut elävästä uskosta:

      Auroraborealis: "Älä himoitse lähimmäisesi karjaa."Oletkos sinä himoinnut lähimmäisesi lehmiä?
      Hihhih..."

      Nimim. älkää pelleilkö selittikin aivan oikein, että kyseinen käsky tarkoittaa tietenkin omaisuuden himoitsemista ja on aina vain ajankohtainen. Kaiken kaikkiaan Raamattu on luonnollisesti ajattomuudestaan huolimatta myös aikaansa sidottu. Esimerkiksi Jeesuksen vertauket olivat ymmärrettäviä sen ajan ihmisille ja joidenkin vertauksen ymmärtämisen eteen joutuu nykyihminen näkemään jonkin verran vaivaa nähdäkseen vertauksen punaiseen lankaan, sen syvimpään tarkoittukseen.

      Nimimerkille ihme asia on: kirjoitat asiallisesti paljolti oikein, mutta mitään ihmettelemistä ei ole siinä, että kerran uskossa ollut ja siitä luopunut ei ymmärrä nykyisessä tilassa hengellisiä asioita oikeassa valossa. Jumala sanoo itse Sanassaan, että uskosta osattoman ymmärrys on pimentynyt eikä hänessä ole Pyhän Hengen vaikuttamaa Jumalan elämää, jolla Raamatun sanoma avautuu. Se näkyy sekä Jumalan että uskovien vastustuksena. Pian siteeraamani Eresolaiskirjeen kohta "sydämensä paatumuksen" tulisi alkikielen mukaan olla "sydämensä kovuuden". Uskosta osattomalta on turha vaatia Jeesuksen rakastamista, oikeaa Sanan tietämystä ja Jumalan tahdon ymmärtämistä.

      Ef. 4 "nuo, jotka, pimentyneinä ymmärrykseltään ja vieraantuneina Jumalan elämästä heissä olevan tietämättömyyden tähden ja sydämensä paatumuksen tähden"

      Uskovien kohdalla on eri asia - meidän tulisi olla varovaisia sanomaan Jeesuksen nimessä mitään selaista raamatullista, josta emme ole varmoja. On parempi olla hidas vastaaja näilläkin palstoilla, ettei uskova itse syyllisty vihaviesteihin. Eikö maailma tarjoa täälllä agressiivisia viestejä jo yllin kyllin?
      Jaak. 1:19 "Te tiedätte sen, rakkaat veljeni. Mutta olkoon jokainen ihminen nopea kuulemaan, hidas puhumaan, hidas vihaan."

    • Kiitos natenael hyvästä viestistä.

    • Kiitos itsellsesi palautteesta ja avoimuudestasi! Tämän tästä joudun ihmettelemään kahta asiaa:

      1. Hyvin monien uskosta osattomien, ns. maailman ihmisten taholta tulevaa ystävällisyyttä ja auttavaisuutta. Heissä vaikuttaa usein empaattinen, inhimilllinen rakkaus syvästi koskettavalla tavalla.

      2. Hyvin monien uskonsa tunnustavien taholta tulevaa vihaa, vääryyttä ja räikeää syntielämää. Heissä voi vaikuttaa sellainen tuomiohenkisyys ja kovuus, jossa ei samastuta lähimäisen tilanteeseen sydämen tasolla lainkaan. Raamattu kertoo ns. lopun ajoista, jolloin luovutaan elävästä yhteydestä Jeesukseen. Siitäkö on kysymys? Onko monissa uskovissa vain jumalisuuden ulkokuori?

      2.Tim. 2 "Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja. Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita, rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä, pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia; heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta."

      Maailman ihmisten pitäisi tunnistaa uskovat tästä merkistä: Fil. 4:5 "Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä."

      • t.Jumalanhullu

        Kiitos "natanael" hyvistä, Jumalan Hengen ohjaamista kirjoituksistasi.

        t. Jumalanhullu.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      243
      2111
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1817
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      72
      1529
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      109
      1245
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1115
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1044
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      970
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe