Suomi on kipulääkityksen takapajula

omalle kohdalle

Keskivaikeissa tai vaikeammissa kivuissa ensimmäisenä hoitavalle tule mieleen mahdollinen väärinkäyttö. Onhan sekin mahdollista, mutta ensimmäisenä tulisi paneutua kivun hoitoon eikä moralisaarnaan. Moni kipupotilas elää kituuttaa vuosia, ennenkuin pääsee asianmukaiseen kipuhoitoon. Opioideja käytetään muissakin kun syöpähoidoissa. On monenlaista kiputilaa, ja luuleeko joku hyväkäs, että aina se paranee parasetamolilla? Kun kurkistettaisiin jonkun uraa tekevän lääkärin määräämiin kipulääkkeisiin 10 vuoden marginaalilla, luulen, ettei siellä ole juuri ollenkaan määrätty tarvittavaa kipulääkitystä, jos ollenkaan. Oma ura on potilaan kokonaisvaltaista hoitoa tärkeämpää.

6

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta..

      Kyllä mulle kirjoitetaan tramalia helposti, olen saanut sitä kohta 2 vuotta ja niin paljon kuin tarvitsen.
      Tosin törmäsin kunnallisella puolella lääkärin joka vasta kun vaadin niin kirjoitti isälleni pienen reseptin 50mg tramalia.
      81 v. Isällä on olkäpään tekonivelleikkaukseen lähtö heti vuoden alusta ja jäljellä olevasta lonkasta on nivelpinnat kuluneet pois.
      Onneksi minulla ja veljelläni on tramalia sen verran että isäkin saa kivunhoitoa.
      Riippuvuus ei taida olla 81 vuotiaalla se 1. prioriteetti.

      • k- luks

        Ei pitäisi olla aihetta väärinkäyttöön noilla ikälukemilla. Kuitenkin terveysterroristit voivat viedä voinapinkin pois, ettei vaan tule sydän- ja verisuonisairauksia.


      • Nuori lääkäri

        Minun mielestäni 81 vuotiasta ei pitäisi hoitaa enää millään tavalla vaan 9mm päähän kuopan edessä.


      • Oikeus ja oikeus
        Nuori lääkäri kirjoitti:

        Minun mielestäni 81 vuotiasta ei pitäisi hoitaa enää millään tavalla vaan 9mm päähän kuopan edessä.

        Ylläpito jäljittäkää "Nuori lääkäri" IP.


      • dosps
        k- luks kirjoitti:

        Ei pitäisi olla aihetta väärinkäyttöön noilla ikälukemilla. Kuitenkin terveysterroristit voivat viedä voinapinkin pois, ettei vaan tule sydän- ja verisuonisairauksia.

        Se ei ole minkäälaista väärinkäyttöä jos kipupotilas käyttää kipulääkkeitä kipuunsa.
        Potilase ei siitä huumaannu, terveet saattavat .


    • -- veiuh.

      Tyypillistä TK.ssa. Onkos saatu apua?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1223
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe