vaihteiston öljytaso nousee auton käydessä?

hhhhhhhhhhhh888

ihmettelen siis seuraavaan kun tarkistan automaattilaatikon öljytasoa lämpimänä niin auto seisoksissa näyttää normaalia mutta miksi auton käydessä öljytaso nousee senttejä yli kuumarajan? eikö sen kuuluisi pikemminkin laskea kun auto käy? vaihteisto toimii muuten oikein mutta tarkistaessa jäi tämä mietityttämään
auto suburban ja 4l80e

17

2620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • au tomaatti

      Voi hyvä ihminen. Laatikon öljytasohan katsotaan käydessä ja niin, että öljy on varmasti lämmin/kuuma. Eli vähintään 30km ajoa. Mikäli on tuo kuvaamasi tilanne, niin on laatikossa liikaa öljyä ja se voi vaurioitua. Lue nyt sitä ohjekirjaa äkkiä, jotta osaat tarkistaa öljyt oikein.

    • hhhhhhhhhhhh888

      anteeksi epäselvyyteni, siis öljyt olen tarkistanut juurikin kuten kerroit kuumana ajoa n~40km ja auton käydessä mutta se ihmetyttää miksi öljyn pinta laskee kun auto ei ole käynnissä? mutta taas nousee yli ylämerkin kun laittaa auton käyntiin? laatikossakinhan on öljypumppu joten eikös tuon öljytason juurikin kuuluisi laskea alemmas kun laitetaan öljy kiertämään auton käydessä?

    • Tee perushuolto

      Nyt kuules jos tuo olisi minun murhe niin mahdotonta lie tietää paljonko sitä öljyä sinne kaadettu aikojen myötä eli tyhjäät öljyt pois ja vaihdat ihkauudet tilalle,kuten suodattimen öp tiivisteen ja putsaat paikat.
      Tokko niitä öljyjä turhan usein on vaihdettu muutenkaan??
      Siis öljypohja pois varovasti raotten ettei kovin sotke ulosvaluva öljy(ellei siis ole tyhj tulppaa!!)
      Vanha suodatin sitten pois,putsaat paikat ja uusi suodatin tilalle ja se uusi tiiviste siihen öpohjaan.
      Kansi kiinni ja lorottelet OIKEAN määrän oikean tyyppistä automaattiöljyä mittatikun reiästä ja heität lenkin.
      Tsekkaat ettei mistään vuoda ja tarkistat öljytason Park asennossa kone käyden.
      Sitten lisäät jos tarvis,pieni ylitys ei vaarallista jos lurahti tuossa täytettäessä.
      Ylärajaan laitat ja homma ok,nythän et sinä tai kukaan muukaan tiedä paljonko sitä siellä tällä hetkellä on ja lie ehkä runsaahkostikkin yli ylärajan??

    • hhhhhhhhhhhh888

      öljyt on vaihdettu keväällä jonka jälkeen ajettu 6tkm, vaihtoa ennen toki kaikki ollut ok, vaihdossa mitattiin paljon öljyä tuli pois ja laitettiin saman verran takaisin n.5 litraa, liekö sitten lorahtanut jonkun verran liikaa näemmä

      • Kokemusta.....

        Niin ei se öljyjen lotraaminen nyt liity tohon tasoon, mutta jos loota toimii normaalisti ja suodatin nyt muutaman vuoden sisään vaihdettu niin teet vaan lisäilyä tai vähentelyä sen mukaan mitä se tikku pyyhkimisen jälkeen näyttää oikeassa lämpötilassa moottorin käydessä. Ja öljyjen pois valuttamisen jelkeen on turha laittaa sitä määrää mitä kirja sanoo, vaan se mitä se tarvitsee. Sillä poisvalutuksen aika vaikuttaa määrään. Esim 4l60e lootassa tulee 5-7litraa ulos riippuen siitä kuinka malttamaton asentaja on.


    • overdrive.fi

      vois olla toosan huohotin tukossa,
      se mittarikun putkihan menee nestepinnan alle joten pienikin paineennousu toosan öljytilassa lykkää litkuja ylämäkeen.

      kai se tosa sähkölootassakin on nailonputkenpätkä kurkistelemassa laatikon päällä, noin keskivaiheilla, sitä koitat imasta ja tarvittaessa rautalangalla rassailla, se huohotinkanava ei ole juurikaan sen pidempi mitä sitä päällepäin näkyy,
      joten älä suotta tunge metritolkulla rautalankaa lootan sisään sykkyrälle, voi olla hankala saada pois.

    • tositotuus

      Aja paaluun se lotja ja osta aito käsihämmenteinen Eurooppalainen tai Japanilainen

    • suna oy

      eihän asia minulle kuulu,mutta "au tomaatti" selitti kun auton pistää käyntiin .
      niin sitten automaattilaatikon öljynpinnantaso tikusta katsottuna nousee.
      ei tainnu kukaan idiootti tajuta asiaa tai kysymystä.
      kun auto on sammuksissa .pitäisi automaattilaatikon pohjalle valua kaikki öljyt .
      myös turpiinista valuu puolet .turpiinista tulee ainaki 1,5litraa, .
      elikkä öljynpinnan taso pitäisi nousta tikussa,kun auton käynnistää turpiiniin menee
      heti 1,5 litraa öljykanaviin ja roiskeisiin vois mennä 0,5litraa ,elikkä öljynpinnan
      pitäisi laskea . huohottimessa ei ole vikaa kun on katsottu öljynpinta molemmissa tapauksissa kuumasta lootasta . tämä öljynpinnan vaihtelu tapahtuu ainoastaan autoa käynnistettäessä.

    • kaasuttaja3

      Ettei ois niin että se tarkastetaan N asennolla auto käynnissä/lämmin

    • suna oy

      ensimmäinen kysymys.miksi auton käydessä öljytaso nousee senttejä yli kuumarajan?
      Ettei ois niin että se tarkastetaan N asennolla auto käynnissä/lämmin
      toinen kysymys. eikö sen kuuluisi pikemminkin laskea kun auto käy?
      Ettei ois niin että se tarkastetaan N asennolla auto käynnissä/lämmin

      aloittaja ei kysynyt vaihteistoöljyn tarkastus asentoa.
      joka kuuluisi näin.

      missä asennossa vaihdekeppi täytyy olla auton käydessä?
      Ettei ois niin että se tarkastetaan N asennolla auto käynnissä/lämmin

      ei tainnut mennä vieläkään kysymykset jakeluun?

    • wee8

      Siis älä lue noita hopöttäjiä.

      Heitä reilu lenkki autolla jätä käymään keppi P asennossa,tsekkaa öljyn pinta: jos yläraja hyvä :heitto puolisenttiä yli tai ali ei haittaa,jos enemmän imaise (paineilmakannulla mittatikun reiästä) jos vähemmän lisää. Mahdollisimman puhtaat vehkeet,roskat on pahasta.

    • suna oy

      mutta miksi pinta nousee ,kun auton käynnistää?

      • ei montaa vaihtoeht.

        Voisko olla niinkin yksinkertainen asia, että öljy on virtaus ja aaltoliikkeessä öljypohjassa (tärinä, pyörivät osat, virtaus) eikä peilityyni pinta, kuten moottori sammuksissa, joten tikussa öljyä näkyy korkeammalla tasolla, mitä se todellisuudessa on.


    • Typeryydenhuipentuma

      Voi hevonvittu, et oo kuullu et lämpö laajentaa? Ihmettelet varmaan kuinka lämpömittarissakin alkoholi/elohopea nousee ylöspäin kun on kuuma...

      • lkjhghjkl

        Typeryys huipentuu sinussa, et ymmärrä mitä eroa on lämpömittarilla ja vaihdelaatikolla.


    • yleeensä

      Kaikki ne ajoneuvot ja työkoneet joissa on hydraaliikka öljymäärä tarkistetaan aina silloin kun moottori ei käy ja yleensä aamulla koska silloin öljyt ovat valuneet sinne öljypojaan.

    • valivant

      öljy ajetaan lämpimäksi
      sit käydään kaikki vaihteet läpi
      noin puoli min pidetään kaikkia vaihteita päällä
      eli 1-2-3-n-r-p
      sit laitat n ja katot öljyn pinnan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      109
      1609
    2. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      12
      1163
    3. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      950
    4. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      64
      788
    5. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      782
    6. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      760
    7. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      71
      731
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      45
      700
    9. Kysyit firman bileissä..

      .. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      641
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

      Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      58
      637
    Aihe