Olen reilut kolmekuukautta sairastanut selkäsärkyä ja lähes saman ajan olen ollut sairauslomalla.
Magneettikuvissa löytyi pari repeämää välilevyjen välissä.
Nyt tuntuu,että vähän helpottaa..säteilyä ei ole enään jalkaan ja yötkin pystyy nukkumaan.
Nyt kaipaisinkin hyviä kuntoutus vinkkejä, kun en ole muutamaan kuukauteen voinut istua, kumartua, oikeastaan muuta kun pieniä matkoja kävelemään.
Mitä nyt tässä vaiheessa kun istua kärsii alle puolituntia ja särkyä ei enään juuri ole niin voisi tehdä??
Oliskiko joitain liikkeitä, mitkä eivät kuitenkaan aiheuttasi takapakkia...
Olen kiitollinen kaikista neuvoista.
Iskias
7
1058
Vastaukset
- sama vika
Älä hyvä mies täältä kysele neuvoja vaivaasi. Kysy lääkäriltä ja fysioterapeutilta. Sen verran voin sanoa, että älä tee mitään sellaista joka aiheuttaa kipua selässäsi.
- hyvä nainen
Olen kyllä kysellytkin, mutta sain vastaukseksi saman mitä sina kirjoitit eli ei mitään semmoista mikä aiheuttaa kipua..
Vähiin jää näillä eväillä tekemiset ja töihinkin haluaisin jo mahdollisimman pian.
Olen "hivenen" malttamaton ja ajattelin, että jos jollakin olisi hyviä vinkkejä kumminkin. - edi
hyvä nainen kirjoitti:
Olen kyllä kysellytkin, mutta sain vastaukseksi saman mitä sina kirjoitit eli ei mitään semmoista mikä aiheuttaa kipua..
Vähiin jää näillä eväillä tekemiset ja töihinkin haluaisin jo mahdollisimman pian.
Olen "hivenen" malttamaton ja ajattelin, että jos jollakin olisi hyviä vinkkejä kumminkin.sanoit että olit kysellytkin etkä ollut saanut muuta kuin kehoituksen kivuttomaan harjoitteluun... jos lääkärin/fysioterapeutin antamat ohjeet ovat näin puutteelliset ja olemattomat niin täytyy sanoa että harvinaisen surkeata hoitoa!!! ... vaadi itsellesi tarkempaa ohjausta jumppaliikkeistä, kehottaisin menemään sellaisen fysioterapeutin luokse joka ohjaa sinulle juuri sopivia harjoitteita, vaadi tekoja eikä vain sanoja, selkäkipuisen ongelmat ovat niin yksilöllisiä, että se vaatii henkilökohtaisen ohjauksen ja harjoitteluohjelman kokoamisen, täällä netissä ei ole mahdollista antaa kuin aika yleisluonteisia ohjeita, mitä tuo kivuttomuuskin on.
- Selkäkipuinen
edi kirjoitti:
sanoit että olit kysellytkin etkä ollut saanut muuta kuin kehoituksen kivuttomaan harjoitteluun... jos lääkärin/fysioterapeutin antamat ohjeet ovat näin puutteelliset ja olemattomat niin täytyy sanoa että harvinaisen surkeata hoitoa!!! ... vaadi itsellesi tarkempaa ohjausta jumppaliikkeistä, kehottaisin menemään sellaisen fysioterapeutin luokse joka ohjaa sinulle juuri sopivia harjoitteita, vaadi tekoja eikä vain sanoja, selkäkipuisen ongelmat ovat niin yksilöllisiä, että se vaatii henkilökohtaisen ohjauksen ja harjoitteluohjelman kokoamisen, täällä netissä ei ole mahdollista antaa kuin aika yleisluonteisia ohjeita, mitä tuo kivuttomuuskin on.
Toi oli hyvä huomio. Jotenkin sitä niin sokeasti uskoo kun "viisaampi" sanoo..eli en osannut kysellä oikeita kysymyksiä.
Kuvittelin ettei tässä vaiheessa ole mitään oikein mitä voisi tehdä. Rimpautan heti huomenis uudelle fysioterapeutille. Kiitos, kun avasit silmäni.
- pe 13.8. lähtien
Minulla selkäsärky alkoi elokuussa ja siitä lähtien olen taistellut kipupäivien ja vähän parempien päivien välillä.Diagnoosina siis välilevyn pullistuma.Ohjeeksi olen saanut kipulääkkeet, lepo ja liikunta. Olen aina liikkunut paljon joten nytkin olen ensin tehnyt kevyitä jalan pumppaavia venytyksiä. Sitten koko kropan venytyksiä KIVUITTA, rentoja kävelylenkkejä ja jumppaa KIVUTTA. Olen vältellyt liikkeitä joissa tulee kiertoja tai taivutuksia eteen tai sivuille. Samoin kaikki sellaiset liikuntasuoritukset pitää jättää pois joissa tulee tärähdyksiä. Toivottavasti jonakin päivänä selkäkivut ovat poissa!!!!
- pumi
Onko teille puhuttu leikkauksesta? Mulla on kesäkuusta asti ollut kipeä reisi. sitten tuli selkäkipu, eli toinen puoli hellänä alaselästä, joskus vihloo pienesti. Nykyisin myös vihloo sääreen asti. Magneettikuvaukseen menossa, lääkäri sanoi että voisi olla välilevyn pullistuma joka painaa iskiasta. Kuinka kauan pitää kärsiä että pääsee leikkaukseen? Kuinkahan kauan pitää jonottaa. Mulla on helpompiakin päiviä mutta yleensä ottaen kaikki on hirveää tuskaa. Ei istumista, ei kävelyä.
- jani22
Itse sain tämän "mahtavan" välilevypullistuman, oireet alkoivat viime vuoden joulukuussa ja pahenivat alkuvuodesta siis sain tämän vaivan työstäni kävin omalla lääkärillä sain tulehduskipulääkkeitä ja lähetteen jalkojen mittaero kuvaukseen (jossa todettiin 3mm ero jaloissa) jälkeenpäin mietin että minkä takia tuonne sain lähetteen kun ei tuosta ole mitään hyötyä iskiaksen parantamiseen(tietääkseni) seuraavalla käynnillä sain lähetteen sitten fysioterapeutille ja lisää tulehduskipulääkkeitä voimisteluista ei ollut mitään hyötyä ja töissä olin edelleen en pystynyt enää kunnolla kävelemään ajattelin mennä yksityiselle lääkärille (ihan yleislääkäri) ja pääsinkin tähän mennessä parhaalle lääkärille elämäni aikana joka totesi minulla olevan välilevytyrän ja antoi lähetteen fysiatrille tämä siis tapahtui huhtikuun puolessavälissä sain lääkäriltä työsuhteeni loppuun saakka kestävän sairasloman sopimukseni ulottui toukokuun viimeiseen päivään.
Fysiatri antoi lähetteen Lannerangan TT kuvaukseen kun tulokset tulivat sain lähetteen edelleen, tällä kertaa ortopedille.
Ortopedillä käynti oli uskomaton ortopedi ensinnäkin haukkui minua nistiksi kun söin 6 Panacod tablettia päivässä joka oli saamani reseptin maksimimäärä, ja röngtenkuvien ja TT kuvien perusteella ortopedi sanoi että leikkausta ei tässä vaiheessa edes harkita ortopedin käytös oli välinpitämätöntä ja ylimielistä lähdettyäni olin tyrmistynyt että tähänkö vaivani hoito tyssäsi onneksi sain lähetteet vielä Magneettikuvaukseen ja hermorata kuvaukseen joista toivoin että vaivani laatu selviäisi ja tein myös valituksen ortopedin kohtelusta korkeammalle taholle ja sain parin viikon päästä soiton jossa pahoiteltiin asiaa sain myös kirjallisena lääkärin lausunnon kotiin jossa ei kuitenkaan tyrmätty ajatusta leikkauksesta vaan oli pieni mahdollisuus että minut leikattaisiin.
Minulla oli soittoaika tuloksista mutta lääkäri halusi nähdä minut ja jutella tulevasta hoidosta ja tällä kertaa ortopedin käytös oli nöyrää ja muutenkin niinkuin pitää magneettikuvauksissa oli siis löytynyt kaksi pullistumaa mutta onneksi hermorata kuvauksissa ei ollut vakavia löydöksiä vaan lieviä ortopedi kysyi minulta sitten että haluaisinko lähetteen Invalidisäätiö Ortoniin Helsinkissä joka on erikoistunut selkä asioihin siihen vastasin että ei minua haittaa kunhan saan hoitoa.
Kun aika tuli sitten käydä helsinkissä vastaanotolla niin se oli elämäni nopeimpia lääkäri käyntejä lääkäri tunnusteli ja kuunteli minua ja tutki magneettikuvat ja totesi että ei muuta kuin leikkaukseen ei ole muuta enää tehtävissä.
Leikkauksessa olin viime viikon perjantaina ja voin sanoa että kannatti kaikki ne helvetilliset kivut valvotut yöt olivat taakse jäänyttä elämää kivut todellakin jäivät leikkauspöydälle ja nyt tässä jumppaillaan ilomielin kun mihinkään ei koske ja kaksi kuukautta leikkauspäivästä niin saan taas tehdä sitä mitä eniten rakastan eli urheilla joten tässä tarinaani "lyhykäisyydessään" ja ei muuta kuin voimia kaikille selkäpotilaille ......ja muistakaa vaatia hoitoa älkää lannistuko valoa on tunnelin päässä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628