Kristityn tehtävä demokraattisen yhteiskunnan jäsenenä.

shadowself

Kumpi seuraavista on kristillisesti oikein osalistuessa maallisten lakien säätämiseen?

Vaihtoehto 1: Lähteä ensisijaisesti maallisen yhteiskunnan tarpeista, kristinuskon tarpeiden noustessa esille vain siinä tapauksessa jos jokin laki uhkaa kristittyjen vapautta elää rauhassa kristittyinä.

Vaihtoehto 2. Lähteä ensijaisesti kristinuskon arvoista ja ajamaan näitä maalliseksi laiksi niin tehokkaasti kuin kykenee.

Jos sinusta vaihtoehto 2 on oikea, miten perustelet kyseiseltä pohjalta uskonnonvapauden psana maallisia lakeja?

24

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesuksen nimessä...

      Krist. uskovat on tästä pahan vallassa olevasta, vääryyden mukaisesti ja pahuuden puoesta toimivasta, saata naa tuomiokseen / onnettomuuksikseen ja sodikseen palvelevan maailman / ihmikunnan Jumalan sanan vastaiesti touista j apolitiikasta ULOS kutsuttuja. Sitä kaikille hyväksi Krist. vaihtoehtoa, sitä Jumalan valtakunta yhteyden / yhtenäisyyden jokaista jäsentään myöden Raamatun UT mukaisuudessa / Hänessä mahdollistavaa pelastukseksi maailmalle valkeudeksi ja maalle suolaksi, riitävää Kristuksen Jeesuksen kirkkaudeksi ja kunniaksi, pelastukseksi Krist. vaihtoehtoa, YHTÄ olevasti ja kaikessa YHTÄ pitävästi Totuudessa YKSI mileisesti, jokaista jäsentään myöden keskinäisessä rakkaudessa ja huolenpito yhteydessä elävästi ja toimivasti / vaikuttavasti, Raamatun UT mukaisten opetusten ohjeiden mukaisesti ja perustalta rakentaviksi.

      Siihen yhteyteen ja yhteistyöhön kaikkia muitakin, niillä kaikille hyväksi RaamatunUT mukaisilla. Lain / Laillisuuden täyttymyksen, = Krist. Rakkaus, joka ei ole kenelekään pahaksi, mukaisilla ehdoilla yhtymään kutsuviksi.

      Tästä kaikille hyväksi Raamatun UT mukaisesta Kristillisyydestä, ne Oikean Kristillisyyden tunnusmerkit ilmentävästä ja täyttävästä, käskynsä pitäväatä ja täyttävästi Kristillisyydestä, tähän herätykseksi muistuttaen.

    • joona x

      Kristillisesti ja yhteiskunnan toimivuuden kannalta olisi ensisijaisesti nyt saatava homous ja lesbous säädettyä takaisin rikokseksi, aivan kuten oli aikaisemminkin. Muuten sekasorto seuraa, tämä jo yhteiskuntamme varoja suunnattomasti rasittanut äänestys on vain alkusoittoa tulevalle.

      • Tasa-arvoa

        Sittenhän sinut laitettaisiin rikollisena telkien taa.


      • pohditaan

        Kristillisesti ja yhteiskunnan toimivuuden kannalta olisi ensisijaisesti saatava ahneus pois. Siinä sinulle tutkittavaa, vaahtoappa siitä. Kuka onkaan ahne? Pitääkö sinunkin saada enemmän palkkaa kuin naapurin? Sinunko työ paljon arvokkaampaa kuin toisen?? Joudutko tuomitsemaan itsesi ensin?--- vai miten tässä kävikään??


    • kunhan vastaan

      Vastaan siten, että kristillis-humanistisiin arvoihin rakentuvat yhteiskunnat ovat kaikkein kehittyneimpiä yhteiskuntia maapallolla. Niissä on kehittyneimmät kansalaisoikeudet ja tasa-arvo ja ne ovat taloudellisesti ja henkisesti ylivertaisia muihin arvoihin perustuviin yhteiskuntiin verrattuna. Nyt tietysti tarkoita Eurooppaa ja Yhdysvaltoja. Tosin niistä kristillis-humanistisista arvoista on tapahtunut jo pitkään luopumista ja samassa suhteessa Yhdysvaltojen ja erityisesti Euroopan ongelmat ovat räjähtämässä käsiin. Perusarvoiksi on tullut liberalismi ja uusliberalismi, jotka ovat romuttamassa hyvinvointimme ja heikomman puolustamisen rahan ja ahneuden voimin. Yksilön yltiövapaus ja mitätön vastuu on romuttanut yhteiskunnan ja yksilön hyvinvoinnin. Eikö olekin kumma yhtälö.

      Maan lait ovat AINA kompromisseja eri arvojen välillä. Uskonnolliset arvot ovat myös eri asia kuin uskonnonharjoitus. Tosin moni arvoja demonisoiva ei edes tiedä, mitä arvoilla tarkoitetaan. Vaihtoehto 2 ateistien kauhukuvineen kuuluu jonnekin islamilaisyhteiskuntaan, vaikka sillä niin kovasti pyritään demonisoimaan uskonnollisia arvoja meillä.

    • +++++++++

      Toivottavasti joku joskus vastaa aloituksen kysymykseen.

      Minäkin haluaisin tietää miten toisen vaihtoehdon kannattaja perustelee uskonnonvapauden, koska uskonnonvapautta kristinuskon opeissa ja arvoissa ei ole.

      • "Minäkin haluaisin tietää miten toisen vaihtoehdon kannattaja perustelee uskonnonvapauden, koska uskonnonvapautta kristinuskon opeissa ja arvoissa ei ole."

        Varsinkin islamista keskustellessa monen kristityn suusta kuuluu se väite että kristinuskoon kuuluu uskonnonvapaus toisin kuin islamiin joka kuitenkin on järkevästi ajateltuna on mahdotonta jos maallisten lakien on perustuttava kristillisiin arvoihin. Varsinkin kun Jumalaan uskominen ja muiden jumalten pitämättömyys olisi varmasti tarkoitus olla nimenomaan se kaikista tärkein Jumalan käskyistä.

        Kysehän on ylipäänsäkin se käsky joka avaa tien kristilliseen anteeksiantoon ja pelastukseen, kaikkien muiden käskyjen rikkomisen voi saada anteeksi.


    • xxxxx Jos sinusta vaihtoehto 2 on oikea, miten perustelet kyseiseltä pohjalta uskonnonvapauden psana maallisia lakeja xxxxx

      Vaihtoehto 2 ei ole mitenkään ristiriidassa uskonnonvapauden kanssa. Samalla kun kristityt ajavat kristillisiä arvoja maan lakeihin, muilla uskonnonharjoittajilla on sama mahdollisuus.

      • "Vaihtoehto 2 ei ole mitenkään ristiriidassa uskonnonvapauden kanssa. Samalla kun kristityt ajavat kristillisiä arvoja maan lakeihin, muilla uskonnonharjoittajilla on sama mahdollisuus."

        Eli käytännössä kristinuskon arvoihin ei kuulu maallinen uskonnonvapaus? Jos kristinusko saa vapaasti levitä ja alkaa määrittelemään lakeja, tämä tulee johtammaan aina ennenpitkään siihen että kaikkien muiden uskontojen harjoittaminen kielletään.

        Kaikkien on pakolla kuuluttava kristilliseen seurakuntaan ja osallistuttava Jumalanpalvelukseen väkisin joka sunnuntai ja kristillisinä pyhinä, kuuntelemaan kristillistä julistusta seurakunnissa jotta vaikka eivät olisikaan vielä henkilökohtaisessa uskossa, säännöllisen Sanan kuulemisen tulisi tarjota optimaalisen pohja uskoon tulolle.

        Aika vaikeaksi tosin kyllä menisi elämä kansainälisesti, vain kristityt turistit pian kävisivät tässä maassa koska muut eivät joko pääsisi maahan tai tulisivat rangaistuksi maahan päästessään, varmasti monet maat kieltäytyisivät tekemästä kauppaa meidän kanssa kristittyjen hirmuvallan takia, emme voisi olla uskottava osa globaalia tiedeyhteisöä jo siksikin että evoluutiotiede on rikollista ja tiedettä muutenkin saa enää tehdä Raamattuun pohjautuen.

        Maamme maine olisi nopeasti mennyt ja taloudella menisi huonosti. Vankilat olisivat täynnä vääräuskoisia Jumalanpilkkaajia ja monet maat tarjoaisivat turvapaikkaa maassamme sorretuille ei-kristityille. Hyvässä lykyssä saadaan jopa uusi sisällissota aikaan kun tarpeeksi eri änkyräuskovaisten ryhmät alkaa taistella vallasta ja siitä että kuka on tulkinnut Raamattua eniten oikein.

        Todennäköisimmin Suomi romahtaisi täysin ennenpitkään.


      • pari esimerkkiä
        shadowself kirjoitti:

        "Vaihtoehto 2 ei ole mitenkään ristiriidassa uskonnonvapauden kanssa. Samalla kun kristityt ajavat kristillisiä arvoja maan lakeihin, muilla uskonnonharjoittajilla on sama mahdollisuus."

        Eli käytännössä kristinuskon arvoihin ei kuulu maallinen uskonnonvapaus? Jos kristinusko saa vapaasti levitä ja alkaa määrittelemään lakeja, tämä tulee johtammaan aina ennenpitkään siihen että kaikkien muiden uskontojen harjoittaminen kielletään.

        Kaikkien on pakolla kuuluttava kristilliseen seurakuntaan ja osallistuttava Jumalanpalvelukseen väkisin joka sunnuntai ja kristillisinä pyhinä, kuuntelemaan kristillistä julistusta seurakunnissa jotta vaikka eivät olisikaan vielä henkilökohtaisessa uskossa, säännöllisen Sanan kuulemisen tulisi tarjota optimaalisen pohja uskoon tulolle.

        Aika vaikeaksi tosin kyllä menisi elämä kansainälisesti, vain kristityt turistit pian kävisivät tässä maassa koska muut eivät joko pääsisi maahan tai tulisivat rangaistuksi maahan päästessään, varmasti monet maat kieltäytyisivät tekemästä kauppaa meidän kanssa kristittyjen hirmuvallan takia, emme voisi olla uskottava osa globaalia tiedeyhteisöä jo siksikin että evoluutiotiede on rikollista ja tiedettä muutenkin saa enää tehdä Raamattuun pohjautuen.

        Maamme maine olisi nopeasti mennyt ja taloudella menisi huonosti. Vankilat olisivat täynnä vääräuskoisia Jumalanpilkkaajia ja monet maat tarjoaisivat turvapaikkaa maassamme sorretuille ei-kristityille. Hyvässä lykyssä saadaan jopa uusi sisällissota aikaan kun tarpeeksi eri änkyräuskovaisten ryhmät alkaa taistella vallasta ja siitä että kuka on tulkinnut Raamattua eniten oikein.

        Todennäköisimmin Suomi romahtaisi täysin ennenpitkään.

        Shadowself sekoittaa tarkoituksellisesti kristilliset arvot ja uskonnonharjoituksen. Ei mitään uutta tietoa ateistien "yleissivistyksestä".

        Esimerkiksi alkoholin juominen on ihan sallittua, mutta kristillisen arvokäsityksen mukaan juopuminen e ole sallittua tai ainakaan hyväksi. Avioerot ja moninaiset suhteet ovat laissa sallittuja, mutta kristillinen avioliitto on naisen ja miehen elinikäinen sitoutuminen.


      • pari esimerkkiä kirjoitti:

        Shadowself sekoittaa tarkoituksellisesti kristilliset arvot ja uskonnonharjoituksen. Ei mitään uutta tietoa ateistien "yleissivistyksestä".

        Esimerkiksi alkoholin juominen on ihan sallittua, mutta kristillisen arvokäsityksen mukaan juopuminen e ole sallittua tai ainakaan hyväksi. Avioerot ja moninaiset suhteet ovat laissa sallittuja, mutta kristillinen avioliitto on naisen ja miehen elinikäinen sitoutuminen.

        "Shadowself sekoittaa tarkoituksellisesti kristilliset arvot ja uskonnonharjoituksen. "

        Jos kyse on tarkoituksellisuudesta niin mikä on tarkoitukseni?

        "Esimerkiksi alkoholin juominen on ihan sallittua, mutta kristillisen arvokäsityksen mukaan juopuminen e ole sallittua tai ainakaan hyväksi. "

        Toki, ja samahan pätee kaikkeen syntiin. Sallittua maallisesti mutta kristillisesti kiellettyä.

        "Avioerot ja moninaiset suhteet ovat laissa sallittuja, mutta kristillinen avioliitto on naisen ja miehen elinikäinen sitoutuminen."

        On kristittyjä joista he eivät voi kristittyinä sallia sitä että laki salii avioerot ja moninaiset suhteet kun taas joillekin kristityille se että laki sallii synnin ei ole mikään ongelma.joka koskettaisi kristittyjä. Tarkoituksena ei ole mitenkään hyökätä kristinuskoa vastaan vaan vain keskustella kyseisestä kahdestä eri kristinuskon muodosta.


    • Aloituksessa on esitetty kaksi vaihtoehtoa, jotka - jos tulkitsin oikein - sulkevat toisensa pois. Lähtisin kuitenkin itse mieluummin siitä näkökulmasta liikkeelle, että nuo kaksi vaihtoehtoa voivat myös olla yhteensopivia.

      Vaikka päätöksiä tehtäisiin kristillisestä etiikasta käsin, se ei välttämättä tarkoita sitä, että yhteiskunnasta tulisi teokratia. Teokraattinen näkemys yhteiskunnasta edellyttää fundamentalistista käsitystä kristinuskosta. Minkä ihmeen takia kristinuskoa pitäisi tulkita nimenomaan fundamentalistisesti?

      Jos katsotaan kristillisen etiikan keskeisiä ohjenuoria, Kultaista sääntöä sekä Rakkauden kaksoiskäskyä, molemmat edellyttävät ihmisiltä järjen käyttämistä sekä empatiakykyä. Nämä puolestaan ovat sellaisia lähtökohtia, joissa täysin kristillinen argumentointi voi olla (ja pitäisikin olla) myös muuta kuin "koska Raamattu" -argumentointia. Toisin sanoen, päälle päin täysin sekulaaristi ja järjellä perusteltu yhteiskunnallinen argumentti voi samaan aikaan olla sisällöltään täysin kristillinen.

      Siis, en valitse kumpaakaan aloittajan vaihtoehdoista, koska vaihtoehdot eivät kuvaa sitä, mitä luterilaisuudesta käsin katsoen kristityn tehtävä yhteiskunnassa on.

      Vilppu H.
      pappi

      • Se ydinkysymys johon aloitukseni viittaa on se että onko kristityllä Jumalan silmissä oikeus ajaa, tukea ja hyväksyä maallisia lakeja jotka ovat ristiriidassa kristinuskon opetusten kanssa. Uskonnonvapauslaki on yksi hyvä esimerkki tästä. Raamatussa Jumala käskee uskomaan Häneen Jumalanaan ja kieltää seuraamasta muita jumalia. On selvää ettei kristitty voi uskoa maalliseen uskonnonvapauslakiin hyväksymättä samalla synnintekoa joka liittyy uskomattomuuteen ja väärien jumalten palvontaa, ainakin sikäli kun kristityn velvollisuutena nähdään maallisen lain suhteen käyttää sitä synninteon estämiseen ja rankaisemiseen.

        Toinen kanta toki asiassa on se että maallisten lakien tarkoitus suojella ihmisiä, ei synniltä vaan konkreettiselta muita vastaan rikkomiselta ja turvata järjestyksen ja rauhan pysyvyys yhteiskunnassa.

        Olen hyvin tietoinen että kristittyjä löytyy molempaa tyyppiä ja kumpikin tuntee oman kantansa edustavan kristillistä totuutta. Voi toki olla sekin mahdollista ettei yhtä ainoaa vastausta ongelmaan ole, mutta tämähän sotii nimenomaan fundamentalistien kantaa vastaan heistä kaikkea syntiä vastaan sotiminen maallista lakia käyttäen on kristillisesti pakollista.


      • shadowself kirjoitti:

        Se ydinkysymys johon aloitukseni viittaa on se että onko kristityllä Jumalan silmissä oikeus ajaa, tukea ja hyväksyä maallisia lakeja jotka ovat ristiriidassa kristinuskon opetusten kanssa. Uskonnonvapauslaki on yksi hyvä esimerkki tästä. Raamatussa Jumala käskee uskomaan Häneen Jumalanaan ja kieltää seuraamasta muita jumalia. On selvää ettei kristitty voi uskoa maalliseen uskonnonvapauslakiin hyväksymättä samalla synnintekoa joka liittyy uskomattomuuteen ja väärien jumalten palvontaa, ainakin sikäli kun kristityn velvollisuutena nähdään maallisen lain suhteen käyttää sitä synninteon estämiseen ja rankaisemiseen.

        Toinen kanta toki asiassa on se että maallisten lakien tarkoitus suojella ihmisiä, ei synniltä vaan konkreettiselta muita vastaan rikkomiselta ja turvata järjestyksen ja rauhan pysyvyys yhteiskunnassa.

        Olen hyvin tietoinen että kristittyjä löytyy molempaa tyyppiä ja kumpikin tuntee oman kantansa edustavan kristillistä totuutta. Voi toki olla sekin mahdollista ettei yhtä ainoaa vastausta ongelmaan ole, mutta tämähän sotii nimenomaan fundamentalistien kantaa vastaan heistä kaikkea syntiä vastaan sotiminen maallista lakia käyttäen on kristillisesti pakollista.

        Uskonnonvapaudenkaan suhteen asia ei ole noin yksioikoinen. Kyllä, ensimmäinen käsky kuuluu, että "minä olen Herra, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia". Mutta tuosta ei kuitenkaan vielä päästä siihen, että kristityt eivät voisi kannattaa uskonnonvapautta.

        Usko ei synny lailla säätämällä. Vaikka 1. käsky lisättäisiin lainsäädäntöön ja uskonnonvapaus poistettaisiin, se ei edistäisi 1. käskyn toteutumista tippaakaan.

        En myöskään yhtään allekirjoita sitä tulkintaa, että kristityn velvollisuus olisi taistella uskonnonvapautta vastaan tai että se olisi ristiriidassa kristinuskon kanssa. Se on aika kaukaa haettua.

        Kristinuskon ensimmäiset vuosisadat Rooman valtakunnassa kuluivat tilanteessa, joka oli täynnä eri uskontoja. Moniuskontoisuus oli vallitseva tilanne. Kristityt kyllä puolustivat uskoaan toisia uskontoja vastaan, mutta eivät pyrkineet kieltämään tai tuhoamaan muita uskontoja. Kristinuskon asema Rooman valtionuskontona puolestaan nousi eniten siitä, että kristinuskoa käytettiin valtakuntaa yhdistävänä välineenä. Muiden uskontojen kieltäminen ei noussut kristinuskon sisällöstä vaan siitä, että Rooman keisarit pyrkivät kristinuskon avulla yhdistämään valtakuntaa. Tästäkin näkökulmasta on kaukaa haettua, että kristinusko olisi uskonnonvapauden vastainen.

        Vilppu H.
        pappi


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Uskonnonvapaudenkaan suhteen asia ei ole noin yksioikoinen. Kyllä, ensimmäinen käsky kuuluu, että "minä olen Herra, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia". Mutta tuosta ei kuitenkaan vielä päästä siihen, että kristityt eivät voisi kannattaa uskonnonvapautta.

        Usko ei synny lailla säätämällä. Vaikka 1. käsky lisättäisiin lainsäädäntöön ja uskonnonvapaus poistettaisiin, se ei edistäisi 1. käskyn toteutumista tippaakaan.

        En myöskään yhtään allekirjoita sitä tulkintaa, että kristityn velvollisuus olisi taistella uskonnonvapautta vastaan tai että se olisi ristiriidassa kristinuskon kanssa. Se on aika kaukaa haettua.

        Kristinuskon ensimmäiset vuosisadat Rooman valtakunnassa kuluivat tilanteessa, joka oli täynnä eri uskontoja. Moniuskontoisuus oli vallitseva tilanne. Kristityt kyllä puolustivat uskoaan toisia uskontoja vastaan, mutta eivät pyrkineet kieltämään tai tuhoamaan muita uskontoja. Kristinuskon asema Rooman valtionuskontona puolestaan nousi eniten siitä, että kristinuskoa käytettiin valtakuntaa yhdistävänä välineenä. Muiden uskontojen kieltäminen ei noussut kristinuskon sisällöstä vaan siitä, että Rooman keisarit pyrkivät kristinuskon avulla yhdistämään valtakuntaa. Tästäkin näkökulmasta on kaukaa haettua, että kristinusko olisi uskonnonvapauden vastainen.

        Vilppu H.
        pappi

        Jos asia nähdään että kristitty ei saa kannattaa lakeja jotka ovat ristiriidassa kristinuskon kanssa, kristityn on vähintäänkin pyrittävä kieltämään muihin jumaliin kohdistuva palvominen siitä ei pääse yli eikä ympäri. Totta on se ettei ketään voi pakottaa uskoon, mutta toisaalta asia voidaan tulkita niin että jos muut uskonnot eivät ole kiellettyjä ja jokainen pakotettu kuulemaan Raamatun sanaa jumalanpalveluksiin osallistumisen pakon kautta, kristityt eivät tee kaikkeaan ihmisiä pelastaakseen ja syyllistyvät täten syntiin.

        Jos kuitenkin asiaa pohditaan laajemmin, tulee selväksi ettei kyseinen malli toimi. Jo ihan kristillisestikin ongelmaksi muodostuu se vaikka kuinka joka ikinen synti olisi lailla kielletty, siitä ei olisi mitään hyötyä pelastuksen kannalta ja toisaalta se onnistuisi maallisesti pilaamaan kristinuskon maineen ja täten olisi haitaksi uskon leviämiselle ja pelastukselle.

        Tästä syystä minun näkemykseni on se syntien kieltäminen maallisten lakien kautta kuulu oikeasti kristinuskoon vaan maallinen laki on vain maallisen yhteiskunnan tarpeita varten. Maallinen maailma on täynnä syntiä eikä sitä mitenkään lakeja säätämällä saada synnittömäksi. Siksi kristinuskonkin näkökulmasta maallisen lainsäädännön tulisi keskittyä siihen mistä on oikeasti yhteiskunnallisesti haittaa maallisesti asiaa tarkastellen. Itse kristillisyyden tulisi nousta peliin vasta siinä vaiheessa jos jokin laki estäisi kristittyjä toimimasta uskonsa mukaisesti.

        Minusta kristinuskon olisi tarkoitus olla sopuisa uskonto. Uskonto joka ei perustu vallankumouksellisuuteen tai vallankäyttöön vaan henkilökohtaiseen pelastukseen. Uskonto joka perustuu esimerkin näyttämiseen ja siihen nöyryyteen ettei kristitty ole mitenkään muita parempi. Minusta kristityn kaikista tärkein tehtävä on tulla toimeen muiden kanssa, rakastaa Jumalaa yli kaiken mutta rakastaa lähimmäisiään eli muita ihmisiä myös niin paljon että kohtelee näitä kuin uskonveljeään, kunnioittaen syvästi heidän näkemyksiään vaikka kuinka ne olisivat ristiriidassa kristinuskon kanssa.

        Ja tietysti lainsäädännön suhteen minusta jokaisen kristityn tulisi muistaa ettei synnin salliminen ole sama kuin synnin hyväksyminen. Se että meillä on uskonnonvapaus ei tarkoita että sitä kannattavat kristityt eivät pitäisi vääräuskoisuutta syntinä ja sama pätee myös muihin lakeihin.


      • Nasse.

        Vilppi pappi ei tunne taikauskonsa historiaa - vaikka on teologisen luulokunnan käynyt.

        Kultainen sääntö ja rkkauden kaksoiskäsky eivät ole krisseleiden keksintöä.

        Itseasiassa kun väkivaltauskontoanne tarkemmin tutkii, julmalanne on kaikkea muuta kuin rakastava, armelias tai laupea. Kuumaan paikkaan sinkin vilppi menet tuon taikauskon mukaan.


      • kunhan vastaan
        shadowself kirjoitti:

        Jos asia nähdään että kristitty ei saa kannattaa lakeja jotka ovat ristiriidassa kristinuskon kanssa, kristityn on vähintäänkin pyrittävä kieltämään muihin jumaliin kohdistuva palvominen siitä ei pääse yli eikä ympäri. Totta on se ettei ketään voi pakottaa uskoon, mutta toisaalta asia voidaan tulkita niin että jos muut uskonnot eivät ole kiellettyjä ja jokainen pakotettu kuulemaan Raamatun sanaa jumalanpalveluksiin osallistumisen pakon kautta, kristityt eivät tee kaikkeaan ihmisiä pelastaakseen ja syyllistyvät täten syntiin.

        Jos kuitenkin asiaa pohditaan laajemmin, tulee selväksi ettei kyseinen malli toimi. Jo ihan kristillisestikin ongelmaksi muodostuu se vaikka kuinka joka ikinen synti olisi lailla kielletty, siitä ei olisi mitään hyötyä pelastuksen kannalta ja toisaalta se onnistuisi maallisesti pilaamaan kristinuskon maineen ja täten olisi haitaksi uskon leviämiselle ja pelastukselle.

        Tästä syystä minun näkemykseni on se syntien kieltäminen maallisten lakien kautta kuulu oikeasti kristinuskoon vaan maallinen laki on vain maallisen yhteiskunnan tarpeita varten. Maallinen maailma on täynnä syntiä eikä sitä mitenkään lakeja säätämällä saada synnittömäksi. Siksi kristinuskonkin näkökulmasta maallisen lainsäädännön tulisi keskittyä siihen mistä on oikeasti yhteiskunnallisesti haittaa maallisesti asiaa tarkastellen. Itse kristillisyyden tulisi nousta peliin vasta siinä vaiheessa jos jokin laki estäisi kristittyjä toimimasta uskonsa mukaisesti.

        Minusta kristinuskon olisi tarkoitus olla sopuisa uskonto. Uskonto joka ei perustu vallankumouksellisuuteen tai vallankäyttöön vaan henkilökohtaiseen pelastukseen. Uskonto joka perustuu esimerkin näyttämiseen ja siihen nöyryyteen ettei kristitty ole mitenkään muita parempi. Minusta kristityn kaikista tärkein tehtävä on tulla toimeen muiden kanssa, rakastaa Jumalaa yli kaiken mutta rakastaa lähimmäisiään eli muita ihmisiä myös niin paljon että kohtelee näitä kuin uskonveljeään, kunnioittaen syvästi heidän näkemyksiään vaikka kuinka ne olisivat ristiriidassa kristinuskon kanssa.

        Ja tietysti lainsäädännön suhteen minusta jokaisen kristityn tulisi muistaa ettei synnin salliminen ole sama kuin synnin hyväksyminen. Se että meillä on uskonnonvapaus ei tarkoita että sitä kannattavat kristityt eivät pitäisi vääräuskoisuutta syntinä ja sama pätee myös muihin lakeihin.

        Kansakunnan lait ovat monien arvojen kompromissi, aina vapaassa yhteiskunnassa. Se sallii moniarvoisen kansakunnan toimia lakien siällä niitä rikkomatta.
        Esimerkiksi laki ei kiellä vaihtamasta avopuolisoa vaikka joka päivä, mutta kristilliset arvot taas kannustavat elinikäiseen julkiseen sitoutumiseen. Alkoholilaki ei kiellä juomasta alkoholia, mutta kristilliset arvot eivät sitä oikeuta, ainakaan kohtuuttomasti.

        Sinulla on siis varsin tarkoitukselliset tulkinnat, mutta sananvapaus sen sallii. Se vain osoittaa, miten asioita vääristelemällä ja suoranaisella valehtelemisellä voidaan yrittää edeistää omaa agendaansa.


      • kunhan vastaan kirjoitti:

        Kansakunnan lait ovat monien arvojen kompromissi, aina vapaassa yhteiskunnassa. Se sallii moniarvoisen kansakunnan toimia lakien siällä niitä rikkomatta.
        Esimerkiksi laki ei kiellä vaihtamasta avopuolisoa vaikka joka päivä, mutta kristilliset arvot taas kannustavat elinikäiseen julkiseen sitoutumiseen. Alkoholilaki ei kiellä juomasta alkoholia, mutta kristilliset arvot eivät sitä oikeuta, ainakaan kohtuuttomasti.

        Sinulla on siis varsin tarkoitukselliset tulkinnat, mutta sananvapaus sen sallii. Se vain osoittaa, miten asioita vääristelemällä ja suoranaisella valehtelemisellä voidaan yrittää edeistää omaa agendaansa.

        "Kansakunnan lait ovat monien arvojen kompromissi, aina vapaassa yhteiskunnassa."

        On monia kristittyjä joista heillä ei ole varaa kompromisseihin, yksikin kompromissi liikaa niin pelkäävät Jumalan rankaisevan kyseistä yhteiskuntaa.

        "Sinulla on siis varsin tarkoitukselliset tulkinnat, mutta sananvapaus sen sallii. Se vain osoittaa, miten asioita vääristelemällä ja suoranaisella valehtelemisellä voidaan yrittää edeistää omaa agendaans"

        Tulkintani perustuvat siihen minkä näen ole loogisesti ja opillisesti johdonmukaista kristinuskon käytännön toteuttamisen kannalta. Eikä minulla mitään agendaa tässä ole, perimmäinen tarkoitukseni on oikeasti vain saada perusteluita sille miksi esim. tasa-arvoinen avioliittolaki on monesta kristitystä niin suuri ongelma kun taas uskonnonvapaus ja siten laillinen muiden jumalten palvominen.

        Jos asia tulkitaan niin että jos kaikki synti on lailla kiellettävä, tämä johtaa siihen että myös uskonnonvapaus, vähintäänkin väärien jumalten palvomisen laillisuus on ristiriidassa kyseisen tulkinnan kanssa. Monet kuitenkin uskovat syntien laittomaksi tekemiseen mutta samalla myös uskonnonvapauteen, jopa väittäen että uskonnonvapaus kuuluisi jotenkin automaattisesti kristinuskoon.

        Jos kristitty uskoo uskonnonvapauteen, silloin tämä ei voi vedota loogisesti lakeja perustellessaan siihen että jonkin on oltava lailla kiellettyä koska se on syntiä. Sen sijaan käsitys siitä mikä tulisi olla lailla kiellettyä ja mikä sallittua pitää perustua itse syntisyyden ulkopuolisiin seikkoihin, siihen miten haitallinen tai hyödyllinen kyseinen teko on.

        Esim. toisen omaisuuden varastaminen on hyvin haitallinen teko ja voidaan täten kieltää perustuen täysin siihen liittyvään haittaan perustuen. Ei ole mitään syytä sekoittaa teon syntisyyttä asiaan, se ei ole oleellista lain kannalta koska sen tarkoitusena ei ole kieltää syntiä vaan maallisen lain tarpeet lähtevät kirjaimellisesti maallisen maailman tarpeista, siitä että ihmisten olisi hyvä elää.


    • Opetusta vähän

      Kristityn tehtävä on palvoa ja kunnioittaa Jumalaa yli kaiken ja rakastaa lähimmäistään sillä tapaa kuin itseään kykenee rakastamaan.

      Tämä Jumalan tahdon kunnioittaminen edellyttää Jumalan tahdon tietämistä ja kunnioittamista ja tämä tulee esiin kirjoitetussa sanassa. Ainoastaan tämän ehdon vallitessa ihminen voi olla kristitty. Muut ovat sitten vain nimikristittyjä, joille Jumala tahto ei merkitse muuta kuin lausetta liturgiassa.

    • Allekirjoituksia...
    • Allekirjoituksia...
      • Nerokasta

        Kansako määräisi kirkon viroista. Voitaisiin äänestää ketkä sinne halutaan, olisiko se hyvä?


    • Erotkaamme kaikki

      Miksi kukaan kuuluu kirkkoon? Sinne kuulumisella kun ei ole vähäistäkään hengellistä hyötyä.
      Jokaisen ihmisen on parasta erota kirkosta:

      http://www.eroakirkosta.fi

    • Entinen ev.lut.

      Tästä linkistä löytyy Taivaan valoa, jota Jumala on antanut Suomen kansalle jumalattomien kautta, koska kansa ei kuuntele uskossa olevia:

      http://www.eroakirkosta.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      315
      7329
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2136
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1817
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1347
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1221
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1136
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1009
    Aihe