Miten eroon syyllisyyden aiheuttamasta ahdistuksesta?

kuusipuu4

Kärsin ajoittain suunnattomasta ahdistuksesta, jonka taustalla ovat syyllisyyden ja häpeän tunteet. Minulla on aiemmin ollut ongelmia vihan hallinnan kanssa, mikä on johtanut syyllisyyttä ja häpeää aiheuttaneisiin tilanteisiin. Internet on kyllä pullollaan neuvoja niille, jotka tuntevat tarpeetonta syyllisyyttä, mutta entä jos syyllisyys on "oikeutettua", kuten mun tapauksessa? En silti koe, että mun tarvitsisi elää ahdistuksen kanssa lopun elämääni, olen saanut jo "rangaistuksen" pahoista teoistani ahdistuksen muodossa.

En ole tehnyt fyysistä väkivaltaa kenellekään, henkistä kylläkin. Kerran kohdistin raivoni totaalisen tuntemattomaan ihmiseen, jota en ollut ikinä tavannut, vain siksi, että hän perui aiemmin sopimamme treffit hatarilla syillä ja teki sen melko provosoivalla tavalla. Järkeni sumeni täsyin ja piinasin tätä henkilöä parin tunnin aikana yli kymmenellä vihantäytteisellä tekstiviestillä. Kaduin tekoani syvästi jo samana iltana. Olen pyytänyt kyseiseltä henkilöltä anteeksi, vastausta en ole saanut. Teosta on lähes kaksi vuotta, tämä on viimeisin kerta kun vihan hallinnan puute on tuottanut minulle ongelmia.

En kaipaa keneltäkään kommenttia "mitäs olet mennyt tekemään väärin", koska tiedosta oman syyllisyyteni erittäin hyvin. Lääkkeitä en myöskään aio ruveta syömään. Sen sijaan haluan saada vinkkejä, miten pääsen ahdstuksesta eroon, koska se ajaa mut pian hulluksi.

20

2503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkki nr.uno

      antamalla itsellesi anteeksi. sen jälkeen hyväksymällä menneet ja katsomalla eteenpäin elämässä.

    • Artsi7

      Mokata nimenomaan pitää. Se on hauskaa ja vapauttaa. Ei elämä oo todellakaan niin vakavaa.

      • kuusipuu4

        Etpä tainnut Artsi lukea kunnolla mun viestiä. Kyse ei ole siitä että olisin "mokannut" vaan että olen tehnyt oikeasti väärin toisille ihmisille ja ahdistus on aivan suunnaton sen takia. Siinä ei ole mitään "hauskaa" eikä "vapauttavaa".


    • artsi7

      Piti sanoa et tuo on niin pieni ongelma, et ei kannata edes jäädä miettimään sitä. Hakkaa vaikka nyrkkeilysäkkiä salilla, niin pääset eroon vihasta.

      • Guilty as charged

        "Hakkaa vaikka nyrkkeilysäkkiä salilla, niin pääset eroon vihasta."

        Ei ole niin sanottua - esimerkiksi tyynyjen hakkaamista kotona ei vihanhallintaongelmaiselle käsittääkseni enää suositella, koska vihan ilmaisun on todettu lisäävän aggressiivisuutta.

        Oikea tie olisi oppia kanavoimaan vihan tuottama energia mielekkääseen tekemiseen, mikä onkin helpommin sanottu kuin tehty. Itse en ainakaan sitä hallitse. Ainoa vaihtoehtoni on padota jatkuva viha ja voida sen vuoksi huonosti, koska tuppaan ylireagoimaan vuorovaikutustilanteissa.

        Aloittajaan samastun, koska kohtelin ex-miestäni huonosti edellisessä suhteessa enkä pääse yli syyllisyydestä. Ammattiauttajat toitottavat, että olihan mies vapaa lähtemään milloin vain, koska en nyt kuitenkaan mihinkään vainoamiseen olisi ryhtynyt, mutta asia ei minusta ole noin yksinkertainen. Eroperheestä lähtöisin oleva mies koetti sinnitellä kanssani velvollisuudentunnosta ja tuntuu että syyllisyys syö minut elävältä.


      • lidlonhyväkauppa
        Guilty as charged kirjoitti:

        "Hakkaa vaikka nyrkkeilysäkkiä salilla, niin pääset eroon vihasta."

        Ei ole niin sanottua - esimerkiksi tyynyjen hakkaamista kotona ei vihanhallintaongelmaiselle käsittääkseni enää suositella, koska vihan ilmaisun on todettu lisäävän aggressiivisuutta.

        Oikea tie olisi oppia kanavoimaan vihan tuottama energia mielekkääseen tekemiseen, mikä onkin helpommin sanottu kuin tehty. Itse en ainakaan sitä hallitse. Ainoa vaihtoehtoni on padota jatkuva viha ja voida sen vuoksi huonosti, koska tuppaan ylireagoimaan vuorovaikutustilanteissa.

        Aloittajaan samastun, koska kohtelin ex-miestäni huonosti edellisessä suhteessa enkä pääse yli syyllisyydestä. Ammattiauttajat toitottavat, että olihan mies vapaa lähtemään milloin vain, koska en nyt kuitenkaan mihinkään vainoamiseen olisi ryhtynyt, mutta asia ei minusta ole noin yksinkertainen. Eroperheestä lähtöisin oleva mies koetti sinnitellä kanssani velvollisuudentunnosta ja tuntuu että syyllisyys syö minut elävältä.

        syyllisyys on hyvä merkki että on tajunnut tehneensä väärin, mutta siitä pitää vain nousta, pyyhkiä tomut ja hyväksyä virheensä. se on sitä todellista oppimista ja elämänkoulua.
        aiotko tuhlata loppu elämäsi podeten syyllisyyttä jostain jonka antaisit toisellekkin anteeksi, mutta et itsellesi? karmasi on jo maksettu... rakas ystävä


      • Kuusipuu4
        lidlonhyväkauppa kirjoitti:

        syyllisyys on hyvä merkki että on tajunnut tehneensä väärin, mutta siitä pitää vain nousta, pyyhkiä tomut ja hyväksyä virheensä. se on sitä todellista oppimista ja elämänkoulua.
        aiotko tuhlata loppu elämäsi podeten syyllisyyttä jostain jonka antaisit toisellekkin anteeksi, mutta et itsellesi? karmasi on jo maksettu... rakas ystävä

        Tässä vastauksessa onkin kaikki tiivistettynä kaikki oleellinen.

        Yllä kuvaamani tapaus on vain kirsikka kakun päällä. Myös itse kohtelin aiemmassa suhteessa huonosti edellistä kumppaniani (taas vihanhallinta...), kunnes suhde kariutui mun takiani. Tämä ajoi mut syvään masennukseen ja yritin väkisin jatkaa suhdetta. Tämän jälkeen sorruin pakkomielteiseen käytökseen, jota en pysty tänä päivänäkään ymmärtämään. Vasta myöhemmin olen oivaltanut, että minä ja ex-kumppanini olimme täysin yhteen sopimattomia, mutta tuolloin en osannut sitä itselleni myöntää. Lopulta elämänvaihe päättyi pakotettuun mielenterveyshoitoon muutaman päivän ajaksi, minkä jälkeen en ole ollut aiemman kumppanini kanssa tekemisissä.

        Tästä on pian 4 vuotta, mutta edelleen tunnen tapahtumista häpeää ja syyllisyyttä. "Mitä jos kaikki tietäisivät..." Haluaisin kuulla vielä lisää kommentteja/mielipiteitä, koska olen päättänyt, etten aio enää tätä ahdistusta kantaa. Lisättäköön vielä, että olen käsitellyt asioita myös terapiassa ja tulen luultavasti sinne hakeutumaan vielä uudelleen.


      • saint claus
        Kuusipuu4 kirjoitti:

        Tässä vastauksessa onkin kaikki tiivistettynä kaikki oleellinen.

        Yllä kuvaamani tapaus on vain kirsikka kakun päällä. Myös itse kohtelin aiemmassa suhteessa huonosti edellistä kumppaniani (taas vihanhallinta...), kunnes suhde kariutui mun takiani. Tämä ajoi mut syvään masennukseen ja yritin väkisin jatkaa suhdetta. Tämän jälkeen sorruin pakkomielteiseen käytökseen, jota en pysty tänä päivänäkään ymmärtämään. Vasta myöhemmin olen oivaltanut, että minä ja ex-kumppanini olimme täysin yhteen sopimattomia, mutta tuolloin en osannut sitä itselleni myöntää. Lopulta elämänvaihe päättyi pakotettuun mielenterveyshoitoon muutaman päivän ajaksi, minkä jälkeen en ole ollut aiemman kumppanini kanssa tekemisissä.

        Tästä on pian 4 vuotta, mutta edelleen tunnen tapahtumista häpeää ja syyllisyyttä. "Mitä jos kaikki tietäisivät..." Haluaisin kuulla vielä lisää kommentteja/mielipiteitä, koska olen päättänyt, etten aio enää tätä ahdistusta kantaa. Lisättäköön vielä, että olen käsitellyt asioita myös terapiassa ja tulen luultavasti sinne hakeutumaan vielä uudelleen.

        toi virheiden ja syyllisyyden negatiivinen ajattelu tulee mielestäni jo lapsena omaksutusta tavasta jolloin virheitä on ruvennut häpeämään. se on tässä meidän kulttuurissa todella yleistä, eikä se oli sinun vikasi. revit sen juurtuneen tavan juurineen ja alat kasvattamaan positiivista virheiden hyväksymisen tapaa sydämmeesi :)
        hyvää joulua


    • artsi7

      Stressihän näissä on taustalla. Kyllä fyysisellä tekemisellä stressiä pystyy purkamaan. Toinen keino on ilman muuta jooga. Jooga rauhoittaa ja sen avulla oppii hallitsemaan tunteitaan paremmin.

      • karmasutra

        stressi on seuraus, mutta syy löytyy syvältä mielen perukoilta, ja meditaatio ja mielenhallinta on kyllä hyvä apukeino voittamaan ne "demonit"


    • MunTarina

      Mä kyllä uskon terapian voimaan. Koska en omin keinoin, yksin tunnu kykenevän antamaan itselleni anteeksi. Juttujani parasta aikaa terapiassa puin. Ei ole ihan päväselvä juttu, että sitä vaan vaan armahtaa itsensä. Mä en sitä osaa, ja luulen että yksi syy on se, että minua on lapsena syyllistetty. Olen omaksunut "syyllisen roolini" jo alle viisivuotiaana. Tosin ne asiat sellaisia, joista syyttäminen on ollut henkistä väkivaltaa vanhemman osalta ja omiaan muodostamaan vaikeita traumoja. Mutta siis, olen kokenut toimineeni väärin aiemmissa parisuhteissani ym. Koen siis syyllisyyttä ihan syystäkin. Ex-kumppanin kanssa käytimme molemmat ikäviä konsteja toistemme loukkaamiseksi, lähinnä henkisellä puolella. Ja näistä johtuen koen syyllisyyttä. Exän kanssa emme ole missään väleissä, eli minkäänlaista loppukaneettia tarinalle ei tule. Synninpäästöä en häneltä saa. Eikä hän puolestaan koe tehneensä mitään väärää, mikä toki sekin on hämmentävää, sen verran ikäviä asioita suhteessa tapahtui. Syyllisyydentunto kertoo, että ihmisellä löytyy empatiakykyä - eli ei se huono asia ole jos pysyy "kohtuudessa". Mutta jos tehdyille, sanotuille mokilleen ei mitään käytännössä voi, kuten "sopia" asiat sen kanssa, jota on loukannut tai muulla tavoin konkretian keinoin asiaa saada finaaliin, niin näkisin hyvän terapiasuhteen hedelmällisenä.

    • Lonely Soul

      Mielestäni sinun ei tarvitse tuntea syyllisyyttä tuosta tekstiviestivälikohtauksesta. Henkilö jolle viestittelit oli itse osasyyllinen, jos ei perunut tapaamista kohteliaasti. Joillakin palaa pinna herkemmin kuin toisilla, eikä tämä ole välttämättä henkilön oma vika vaan johtuu neurobiologisista syistä.

      Syyllisyys saattaa olla myöskin seurausta tarkoituksellisesta syyllistämisestä. Tämä on erittäin yleistä kulttuurissamme, ja sitä harjoitetaan niin vallankäytön välineenä parisuhteissa ja kasvattamisessa kuin kiusaamisen muotonakin. Yritä siis selvittää, miksi tunnet syyllisyyttä. Onko lähiympäristössäsi kenties joku ihminen, joka tarkoituksellisesti yrittää saada sinut tuntemaan syyllisyyttä. Jos näin on, ei sinun tarvitse tuntea syyllisyyttä, varsinkin kun jo työskentelet hallitaksesi vihan tunteitasi.

      • kuusipuu4

        Kiitos fiksuista sanoista. Ympärilläni ei kuitenkaan ole ihmisiä, jotka syyllistäisivät. Pikemminkin niin, että en halua kuvitella tällaisten raivonpurkausten olevan osa minua, koska useimmat ihmiset jotka minut tuntevat eivät niistä tiedä ollenkaan. Siksi kärsin niistä syyllisyyttä. Tosin parin viime kuukauden aikana ahdistus on helpottanut.


    • Way to go!

      Viha poistuu, kun ajattelet asioita sen toisen kantilta ja ymmärrät häntä. Raivo kannattaa purkaa vaikka lenkillä.
      Turha tehdä pikkuasioista megadraamaa.
      Mokista on tarkoitus oppia.
      Katse eteenpäin.

    • artsi7

      'Tää ei oo haudanvakavaa - muutkin mokaa'. Pikkumurheille kantsii nauraa. Rentoutukaa!

      • faabian

        Eipä taida tämän ketjun kirjoittajilla olla ihan pelkistä pikkumurheista kyse...


    • Uskova Noora

      Kuusipuu4, olen samaa mieltä kirjoittajan "lidlonhyväkauppa" kanssa. Aiheellista syyllisyyttä tunteva ihminen tietää tehneensä väärin ja se on hyvä asia. Olet oikeassa siinä, että teit väärin tuota tuntematonta ihmistä kohtaan raivosi vallassa. Kaikkien mahdollisten vääryyksien joukossa se on suhteellisen pieni vääryys, tai synti, mutta se että kyseinen vääryys oli monia muita pienempi, ei tee siitä olematonta. Tämän kaiken sinä itsekin ymmärrät.

      Mikä merkitys jatkuneessa syyllisyydentunnossasi on sillä, että tämä toinen henkilö ei ole vastannut anteeksipyyntöösi? Onko sillä mitään tekemistä ahdistuksesi kanssa?

      Siltä varalta, että sillä on tekemistä ahdistuksesi kanssa... Itse näen tämän niin, että vilpittömälle anteeksipyytäjälle on aina annettava anteeksi. Myös anteeksiantamattomuus on synti. Lisäksi, tämä toinen henkilö on itsekin harjoittanut vääryyttä elämässään. Ehkä se, ettei hän vastannut anteeksipyyntöösi, ei ollut harkittu valinta, vaan saattoi johtua siitä, että hän ei kokenut tilannetta niin merkittäväksi, että olisi välittänyt muotoilla sinulle anteeksiantoviestin? Jos hän olisi tiennyt, että tulet herkkänä persoonana kärsimään raivokohtauksesi aiheuttamasta ahdistuksesta, hän olisi nähnyt sen vaivan?

      Kristinuskossa Jumala antaa viime kädessä syntimme anteeksi, niin pienet (kuten tämä sinun tekosi) kuin suuretkin. Jumala armahtaa aina vilpittömän anteeksipyytäjän. Kaikki valintoja tekevät ihmiset tekevät syntiä, ja Jumala näkee tämän kaiken.

      Yksi tapa ymmärtää anteeksiannon voima ja vapautua ylimääräisestä syyllisyydentunteesta (tarkoitan tunnetta, joka jatkuu väärän teon tunnustamisen ja anteeksipyynnön jälkeen) on keskittyä omaan itseen anteeksiantajana: mitä minä olen antanut anteeksi toisille ihmisille, ja miksi?

    • K. I. Puuska

      Hei Kuusipuu4,
      minulla on hyvin samanlainen kokemus kuin sinulla. Myöskin parin vuoden takaa, ja pelkäänpä että yhtään päivää ei ole vielä mennyt, etten olisi muistellut sitä tapahtumaa jollakin tasolla. Suutuin silmittömästi eräälle ihmiselle, jota en edes kovin hyvin tuntenut, ja lähetin hänelle hirvittävän ilkeän sähköpostiviestin. Kaduin sitä myöskin hyvin pian - tuntui kuin olisin pudonnut syvään rotkoon seuranani voimakkaat itseinhon, syyllisyyden ja häpeän tunteet.

      Pyysin tältä ihmiseltä anteeksi, ja jollakin tavalla sainkin, mutta siitä huolimatta näen tänä päivänäkin tuon tilanteen jotenkin mullistaneen maailmani. Tiedän että se oli lopultakin aika vähäpätöinen tapaus, mutta minulle sen merkitys on ollut yllättävän suuri. Tajusin luultavasti tämän - sen että tästä en ihan vähällä pääse tai itseäni päästäisi - juuri silloin, heti siinä kun ahdistus iski. Kun adrenaliinitaso oli laskenut. En voinut uskoa tekemääni todeksi - vaikka kysymys minullakin oli vain toiselle kirjoittamistani sanoista. Enkö todella ole oppinut tämän enempää menneistä virheistäni, luulin niin... tällainenko minä todella olen?

      Itsetuntoni - itseluottamukseni - monella tasolla romahti tuolloin. Elämäni oli tosin muutoinkin silloin käännekohdassa, ehkä siksikin näen tämän nyt tietynlaisena lopullisena sinettinä sille. Olen jollakin tavalla antanut sen itselleni anteeksi, mutta ajatusten tasolla se vielä piinaa... huomaan miettiväni sitä usein, milloin mistäkin näkökulmasta. Itse huomaan ikäväksi sen, että koska ihminen oli minulle niin tuntematon, en pystynyt enkä pysty sitä hänen kanssaan kunnolla selvittämään. En saa koskaan tietää, mitä hän oikeastaan siitä ajatteli ja tunsi.

      Samoin kuin sinulla, voisi varmasti nähdä niin, ettei hänkään mikään puhdas pulmunen ollut, vaan olisi voinut vaikuttaa asiaan, noin periaatteessa. Mutta mikä tapahtui, se tapahtui... ja todella, näitä sattuu meistä parhaillekin. Et sinä ole ainoa, ihanaa etten minäkään ole :). Ihan hätkähdin kun luin tämän viestisi, eksyin tänne ihan sattumalta... enpä ole aiemmin itse kirjoittanut näille sivuille, mutta nyt päätin kirjoittaa.

      Nimittäin, puhuin tapauksesta monille silloin jonkin aikaa tapahtuneen jälkeen (vajosin aika syvään masennukseen sen jälkeen...) mutta kukaan ei tuntunut ymmärtävän, miten reagoin niin. Ihmisiä melkein nauratti. Kovasti moni sanoi juuri sitä, että sinähän kuitenkin ymmärsit tehneesi väärin... olet pyytänyt anteeksi. Anna itsellesi armoa jne. Mutta piinaani se ei poistanut. Vähitellen vasta olen alkanut jotenkin ehkä ymmärtääkin sitä. Jotenkin.

      Kirjoitat, että kerta on viimeisin kun vihan hallinnan puute on aiheuttanut sinulle ongelmia. Hieno juttu, sinä taisit todella ottaa opiksesi - anna siis itsellesi anteeksi, anna jo vihdoin! Tiedät tehneesi väärin, olet pyytänyt anteeksi - mitä enempää voit enää tehdä, kun asia on jo tapahtunut? Ei se sen väärti ole, että kärsisit vuositolkulla yhdestä pinnanpalamisesta, vaikka olisit sanonut sille ihmiselle mitä. Siihen oli syynsä, ja sillä siisti. Kommunikaatio on aina kahden kauppa. Syitähän voi sitten sydämessään (tai terapiassa selvitellä), jos niikseen tulee. Sitä elämä on: virheistä opin ottamista ja kehittymistä. Välillä rähmällään... mutta elossa.

    • kuusipuu4

      On ollut helpottavaa lukea näitä vastauksia. Haluaisin edelleen kuulla lisää ihmisten mielipiteitä? Mitä itse olette tehneet, mistä koette syyllisyyttä? Kuinka olette päässeet /yritätte päästä siitä eroon?

      En osaa hyväksyä aiempia tekojani osana omaa itseäni. Taustalla pyörii koko ajan ajatus, "mitä jos kaikki tietäisivät..." Kertokaa hyvät ihmiset, mitä ajattelette - sekä mun tilanteesta että omastani.

      • Itsellänikin on syyllisyydentuntoja melko usein. En tosin koe loukanneeni juurikaan ihmisiä, vaan instituutioita ja tehneeni asioita, jotka aiheuttavat sen, että rangaistuksena niiden tekemisestä pilaan elämälläni läheisteni elämän, enkä täten voi enää jatkaa elämääni olemalla oma itseni. Osasto kutsui.

        Vieläkin kuitenkin usein palaan näihin syyllisyyteni ja häpeäni lähteisiin. Itseäni auttoi ainakin tänään, kun asian laittoi perspektiiviin katsomalla dokumenttia avaruuden koosta. Illalla usein vain on liikaa aikaa ajatella asioita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      197
      4065
    2. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      63
      1488
    3. Ajattelen sinua

      aamuin, päivin, illoin. Toisinaan en yölläkään saa nukutuksi, kun pyörit mielessäni. Olemme molemmat aikuisia, etkä tiet
      Ikävä
      47
      1283
    4. Pariisin olympialaisissa miesnyrkkeilijä löi naisnyrkkeilijän 46 sekunnissa keskeytyskuntoon

      Algerian kohunyrkkeilijä nousi kehään – vastustaja luovutti hetkessä ja murtui itkuun https://www.is.fi/urheilu/art-2000
      Maailman menoa
      107
      1067
    5. Voisiko kaivattusi tehdä jotain mitä

      Et voisi antaa anteeksi
      Ikävä
      52
      1044
    6. Onko sulla mitään todisteita

      Että olisin ihastunut sinuun?
      Ikävä
      63
      1019
    7. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      69
      953
    8. Pim pom, Ovikello soi. :D

      Mitä tekisit jos kaivattusi ilmestyisi ovesi taakse?
      Ikävä
      67
      915
    9. Tänään (1.8) on maailman ylikulutuspäivä

      Vuonna 1970 maailman ylikulutuspäivä oli joulukuun 23. päivä. Vuosituhannen alussa vuonna 2000 se osui lokakuun 4. päivä
      Maailman menoa
      94
      884
    10. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      70
      870
    Aihe