Mistä merikortit

edullisesti?

Eli... Mistä täält Hellusta saa hankittua edullisimmin lähivesien merikortit?

31

24516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valitan

      Hellua ei ole olemassakaan. Helluntailaisuus ei ole Helsingin valtauskonto. Helsinkiä saa nimittää miksi tahansa paitsi Helluksi.

      Merikortteja ei ole olemassakaan. Merikarttoja nimittävät merikorteiksi korkeintaan suomenruotsalaiset.

      Merikarttoja ei saa mistään "edullisesti". Ajantasaisilla merikartoilla on oma hintansa. Niitä saa mm. kirjakaupoista ja Karttakeskuksen/Genimapin toimipisteistä.

      • viitta

        Merenkulussa käytettäväksi laaditut karttapohjat kulkevat virallisesti nimellä; merikortti.

        Hellu on pk-seudun nykyslangia ja tarkoittaa Helsinkiä. Toki on kyseenalaista, kuinka tämä trendinimi sopii kenenkin suuhun.

        Tuoreimmat merikortit löytynevät edullisimmin merenkulkulaitoksen karttamyymälästä tai maanmittaustoimiston karttamyymälästä.
        Muutaman vuoden vanhoja merikortteja löytyy usein erittäin edullisesti paikallisilta purjehdus-/veneilyseuroilta.


      • kuunari_
        viitta kirjoitti:

        Merenkulussa käytettäväksi laaditut karttapohjat kulkevat virallisesti nimellä; merikortti.

        Hellu on pk-seudun nykyslangia ja tarkoittaa Helsinkiä. Toki on kyseenalaista, kuinka tämä trendinimi sopii kenenkin suuhun.

        Tuoreimmat merikortit löytynevät edullisimmin merenkulkulaitoksen karttamyymälästä tai maanmittaustoimiston karttamyymälästä.
        Muutaman vuoden vanhoja merikortteja löytyy usein erittäin edullisesti paikallisilta purjehdus-/veneilyseuroilta.

        noinhan se menee. Amatööriveneilijät eivät vain aina ole tietoisia asioista kun eivät ole veneilyyn lainkaan oppia mistään saaneet.


      • venemies
        viitta kirjoitti:

        Merenkulussa käytettäväksi laaditut karttapohjat kulkevat virallisesti nimellä; merikortti.

        Hellu on pk-seudun nykyslangia ja tarkoittaa Helsinkiä. Toki on kyseenalaista, kuinka tämä trendinimi sopii kenenkin suuhun.

        Tuoreimmat merikortit löytynevät edullisimmin merenkulkulaitoksen karttamyymälästä tai maanmittaustoimiston karttamyymälästä.
        Muutaman vuoden vanhoja merikortteja löytyy usein erittäin edullisesti paikallisilta purjehdus-/veneilyseuroilta.

        Kyllä kartta on kartta. Kortteja lähetellään esim. jouluna, pääsiäisenä ja merkkipäivinä. Merikortti EI ole merikartan virallinen nimi!


      • venemies kirjoitti:

        Kyllä kartta on kartta. Kortteja lähetellään esim. jouluna, pääsiäisenä ja merkkipäivinä. Merikortti EI ole merikartan virallinen nimi!

        Hauskaa, tai ainakin surkuhupaisaa miten nämä vastaukset karkaa saivarteluun -yleensä kysymyksen epäolennaiseen osaan.

        Merikortti/merikartta -merikortti on yleisemmin kuultu -ja hyvä niin jotta erottuu melontakarttojen ym joukosta, mutta oikeasti, ei sillä ole niin väliä.. kyllä sen ymmärtää asianyhteydestä.

        Totta on varmasti että alunperin sana tulee ruotsinkielestä, kuten lähes kaikki merenkulkusanasto, tosin nekin on lainautunut ruotsin kautta kauempaa. -joten siinäkin on tilaa huikeelle määrälle saivartelua.

        Kukin käyttäköön sanoja joista pitää.. ja joita uskoo kuulijoiden ymmärtävän.

        peace -eiku rauhaa.. ja veneilykelejä odotellessa..


      • odottavan aika on...
        ricce kirjoitti:

        Hauskaa, tai ainakin surkuhupaisaa miten nämä vastaukset karkaa saivarteluun -yleensä kysymyksen epäolennaiseen osaan.

        Merikortti/merikartta -merikortti on yleisemmin kuultu -ja hyvä niin jotta erottuu melontakarttojen ym joukosta, mutta oikeasti, ei sillä ole niin väliä.. kyllä sen ymmärtää asianyhteydestä.

        Totta on varmasti että alunperin sana tulee ruotsinkielestä, kuten lähes kaikki merenkulkusanasto, tosin nekin on lainautunut ruotsin kautta kauempaa. -joten siinäkin on tilaa huikeelle määrälle saivartelua.

        Kukin käyttäköön sanoja joista pitää.. ja joita uskoo kuulijoiden ymmärtävän.

        peace -eiku rauhaa.. ja veneilykelejä odotellessa..

        Kiitti nii .itusti, mä oonkin odotellu vastausta jo 6 vuotta, kiiiiiitttttiiiiii


      • maakrapu 2654
        odottavan aika on... kirjoitti:

        Kiitti nii .itusti, mä oonkin odotellu vastausta jo 6 vuotta, kiiiiiitttttiiiiii

        Vasta tuli marraskuussa 5 vuotta täyteen. pitkä aika on toki sekin, täytyy myöntää.


      • odottavan aika on... kirjoitti:

        Kiitti nii .itusti, mä oonkin odotellu vastausta jo 6 vuotta, kiiiiiitttttiiiiii

        Mukava olla iloksi.. -ja kiitos ettet antanut mun odottaa niin pitkään.. olisi ollut verkkaista tämä kirjeen vaihto..


      • Lökä
        viitta kirjoitti:

        Merenkulussa käytettäväksi laaditut karttapohjat kulkevat virallisesti nimellä; merikortti.

        Hellu on pk-seudun nykyslangia ja tarkoittaa Helsinkiä. Toki on kyseenalaista, kuinka tämä trendinimi sopii kenenkin suuhun.

        Tuoreimmat merikortit löytynevät edullisimmin merenkulkulaitoksen karttamyymälästä tai maanmittaustoimiston karttamyymälästä.
        Muutaman vuoden vanhoja merikortteja löytyy usein erittäin edullisesti paikallisilta purjehdus-/veneilyseuroilta.

        Notta tota, toi merikortti on n. 35 vuotta vanha termi niinkuin sosiaaliturvatunnus > henkilötunnus. Silti vaan molempia vanhoja käytetään.
        Suomalainen oppii niin hitaasti uusia kieliä... tai ei ollenkaan !
        Häh hää ! !


    • jos ei ole asiaa

      Karttojen hinta kartelli tuntuu olevan aika vahva.

      Parikertaa vuodessa (Vene-näyttely ja toukokuussa karttamyymälässä) karttoja saa n. 10% halvemmalla, muuten hinnat tuntuvat olevan varsin vakiot

      • JRxxx

        ...kyseessä varsinaisesti mikään kartelli (hintakartelli on muuten yhdyssana)? Merikorttejahan tekee Suomeen periaatteessa vain yksi valmistaja eikä markkina ole niin iso, että kilpailua voisi juuri syntyä. Siksi on aika luonnollista, että vähittäismyyjien hinnat ovat liki toisiaan, koska kaikilla on sama sisäänostohinta.
        Täydellisesti toimivilla markkinoillahan muuten teoriankin mukaan identtisen tuotteen hinnankin pitäisi olla identtinen myyjästä riippumatta :)


      • Marino

        Kokemukseni mukaan venetarvikeliikkeet antaa vakiintuneeseen asiakassuhteeseen perustuvan perusalennuksensa pyytämättä myös merikorteista, kun taas esimerkiksi kirjakaupasta et saa pyytämälläkään mitään anteeksi.

        Venemessu- yms. tarjoukset ovat sitten tietysti vielä erikseen. Tuleepa tuossa mieleen parin vuoden takainen hankinta merikorttisarjoista A, Z, B ja D Turun "Meri kutsuu"-messuilla. Tuolloin sain tingittyä messutarjouksestakin pois kymmenisen prosenttia, eli jos ostaa useamman sarjan kerralla, kannattaa aina kysäistä alennusta.


      • Tietäjä__

        Ensinnäkin suomen kielessä käytetään sanaa merikartta. Kaikki Karttojen valmistukseen liittyvät työyksiköt ja vastaavat johtavat nimensä sanasta merikartta.

        Kartellista puhuminen on aika paljolti pötyä.
        Ensinnäkin kartan ostaja ei joudu maksamaan mitään niitä kustannuksia, jotka ovat aiheutuneet mittaustietojen keruusta ja tietojen perusylläpidosta. Tämän tehtävän hoitaa merenkulkulaitos ja laitoksen budjettirahoituksen periaatteista ilmenee, että maksava osapuoli on kauppamerenkulku väylämaksun muodossa.

        Karttojen painaminen (ei siis piirtäminen), varastointi ja jakelu on ulkoistettu toimintaketjun vaihe. Se kilpailutetaan muutaman vuoden välein, ja tarjousta jättäessään ao. yritykset tietävät, että merenkulkulaitos määrää vähittäismyyntihinnat eikä suostu kustannustason yleisen nousun ylittäviin korotuksiin. Ylihintaa ei yksikään vähittäismyyjä saa pitää, omasta katteestaan saa toki tinkiä jos haluaa. Vanhentuneita karttoja ei vähittäimyyjä saa myydä, vaan se on palautettava kustantajalle, joka toimittaa uudet tilalle.

        Valitettavasti kaikki veneilijät eivät karttojen hintoja moitiessaan tiedä, kuinka hyvin sponsoroitua palvelua he itse asiassa käyttävät.

        Jos veneilykarttatuotteet olisivat avattuna kilpailulle, saisivat helsinkiläiset karttansa ehkä hieman halvemmalla, harvempaan asuttujen seutujen veneilijöille ei olisi veneilykarttoja saatavissa lainkaan vähäisestä menekistä johtuen.

        Kauppamerenkulun karttojen kilpailuttaminen olisi taas kokonaan eri juttu, koska merikartta on merenkulun virallinen turvallisuusväline ja kansainväliset sopimukset, joihin Suomi on liittynyt, edellyttävät laadukkaiden karttojen tuottamista osana merenkulun turvallisuuspalveluja.


      • Marino
        Tietäjä__ kirjoitti:

        Ensinnäkin suomen kielessä käytetään sanaa merikartta. Kaikki Karttojen valmistukseen liittyvät työyksiköt ja vastaavat johtavat nimensä sanasta merikartta.

        Kartellista puhuminen on aika paljolti pötyä.
        Ensinnäkin kartan ostaja ei joudu maksamaan mitään niitä kustannuksia, jotka ovat aiheutuneet mittaustietojen keruusta ja tietojen perusylläpidosta. Tämän tehtävän hoitaa merenkulkulaitos ja laitoksen budjettirahoituksen periaatteista ilmenee, että maksava osapuoli on kauppamerenkulku väylämaksun muodossa.

        Karttojen painaminen (ei siis piirtäminen), varastointi ja jakelu on ulkoistettu toimintaketjun vaihe. Se kilpailutetaan muutaman vuoden välein, ja tarjousta jättäessään ao. yritykset tietävät, että merenkulkulaitos määrää vähittäismyyntihinnat eikä suostu kustannustason yleisen nousun ylittäviin korotuksiin. Ylihintaa ei yksikään vähittäismyyjä saa pitää, omasta katteestaan saa toki tinkiä jos haluaa. Vanhentuneita karttoja ei vähittäimyyjä saa myydä, vaan se on palautettava kustantajalle, joka toimittaa uudet tilalle.

        Valitettavasti kaikki veneilijät eivät karttojen hintoja moitiessaan tiedä, kuinka hyvin sponsoroitua palvelua he itse asiassa käyttävät.

        Jos veneilykarttatuotteet olisivat avattuna kilpailulle, saisivat helsinkiläiset karttansa ehkä hieman halvemmalla, harvempaan asuttujen seutujen veneilijöille ei olisi veneilykarttoja saatavissa lainkaan vähäisestä menekistä johtuen.

        Kauppamerenkulun karttojen kilpailuttaminen olisi taas kokonaan eri juttu, koska merikartta on merenkulun virallinen turvallisuusväline ja kansainväliset sopimukset, joihin Suomi on liittynyt, edellyttävät laadukkaiden karttojen tuottamista osana merenkulun turvallisuuspalveluja.

        Katsotaanpa kutakuinkin mitä tahansa sanakirjaa, löytyy sieltä sana merikortti. Sana tullee ruotsinkielisestä sanasta sjökort.
        Edelleen on todettava, että olen liikkunut aktiivisesti merellä yli neljäkymmentä vuotta, ja aina on niin minun, kuin kanssaveneilijöiden sanavarastoon kuulunut merikortti, ei juuri koskaan kenelläkään merikartta. Täytyy siis ihmetellä, kuinka mielestäsi suomenkielessä ei mainittua sanaa ole?
        Melkoista nenänkaivamista, mutta puhuessani merikortista, tulen 100 %:n varmuudella ymmärretyksi.


      • JRxxx
        Marino kirjoitti:

        Katsotaanpa kutakuinkin mitä tahansa sanakirjaa, löytyy sieltä sana merikortti. Sana tullee ruotsinkielisestä sanasta sjökort.
        Edelleen on todettava, että olen liikkunut aktiivisesti merellä yli neljäkymmentä vuotta, ja aina on niin minun, kuin kanssaveneilijöiden sanavarastoon kuulunut merikortti, ei juuri koskaan kenelläkään merikartta. Täytyy siis ihmetellä, kuinka mielestäsi suomenkielessä ei mainittua sanaa ole?
        Melkoista nenänkaivamista, mutta puhuessani merikortista, tulen 100 %:n varmuudella ymmärretyksi.

        Olen huomannut, että jostain syystä muutama keskusteluihin osallistuja tempaisee hernepussin nenäänsä alta aikayksikön juuri tuosta "merikortista". Itselläni ei suoraan sanoen ole aavistustakaan, onko jompikumpi varsinaisesti "virallisempi" sana, MKL näyttää puhuvan merikartoista mutta aivan varmasti myös merikortti on täysin suomenkieleen vakiintunut sana, jonka kaikki ymmärtävät, jopa ne, joilla ei muuten ole veneilystä ja merenkulusta tietämystä.


      • tuntematon
        JRxxx kirjoitti:

        Olen huomannut, että jostain syystä muutama keskusteluihin osallistuja tempaisee hernepussin nenäänsä alta aikayksikön juuri tuosta "merikortista". Itselläni ei suoraan sanoen ole aavistustakaan, onko jompikumpi varsinaisesti "virallisempi" sana, MKL näyttää puhuvan merikartoista mutta aivan varmasti myös merikortti on täysin suomenkieleen vakiintunut sana, jonka kaikki ymmärtävät, jopa ne, joilla ei muuten ole veneilystä ja merenkulusta tietämystä.

        Lisäksi olen todennut, että riita syntyy useimmiten sivuasiasta eli ei tässäkään hinnoista tapella vaan jostakin muusta.


      • Valitan
        Marino kirjoitti:

        Katsotaanpa kutakuinkin mitä tahansa sanakirjaa, löytyy sieltä sana merikortti. Sana tullee ruotsinkielisestä sanasta sjökort.
        Edelleen on todettava, että olen liikkunut aktiivisesti merellä yli neljäkymmentä vuotta, ja aina on niin minun, kuin kanssaveneilijöiden sanavarastoon kuulunut merikortti, ei juuri koskaan kenelläkään merikartta. Täytyy siis ihmetellä, kuinka mielestäsi suomenkielessä ei mainittua sanaa ole?
        Melkoista nenänkaivamista, mutta puhuessani merikortista, tulen 100 %:n varmuudella ymmärretyksi.

        Ruotsin kielestähän se Suomessa käytettävä suomenkielinen merenkulun sanasto on pääosin muuntunut ja suomenruotsalaisten kautta suodattunut.

        Ruotsalaiset tykkäävät korteistaan. Jos (riikin-) ruotsalaiselle antaa kouraan valokuvan – tuollaisen tavanomaisen 10 × 15 -senttisen "kymppikuvan", niin ei sekään ole hänelle "foto" vaan "kort".

        Olen sisämaasta umpisuomalaiselta seudulta lähtöisin. Olen päntännyt 1960-luvulla kouluruotsia 8 vuotta. Meriveneilijänä olen tuore keltanokka: sitä lajia olen harrastanut vasta n. 15 vuotta eivätkä laivurintähdet ole tummuneet kipparinlakissani paljonkaan yli 10 vuoden ajan.

        Minun veneessäni ei ole ollut vielä ensimmäistäkään merikorttia – neljä merikarttasarjaa kylläkin (ja yksi merikartta, jolla pääsen Tallinnaan).

        Jos joku ikänsä rannikolla asunut puhuu omalla slangillaan merikortista, niin ymmärrän tuon sanan kyllä – mutta en suostu sitä itse käyttämään. Minulle kartta on kartta, oltiinpa sitten maalla tai merellä. Minut saa vapaasti sillä perusteella leimata maakravuksi, joka ei ymmärrä veneilystä mitään.


      • Tietäjä__
        tuntematon kirjoitti:

        Lisäksi olen todennut, että riita syntyy useimmiten sivuasiasta eli ei tässäkään hinnoista tapella vaan jostakin muusta.

        Merenkulkulaitos tuottaa merikarttoja Suomen vesiltä. On aivan sama mitä nimeä merenkulkijat tuotteesta käyttävät kunhan tuotetta käyttävät. Merikortti on vanhentunut väännös ruotsinkielestä. Olen ymmärtänyt, että Ruotsin Sjöfartsverket on myös ryhtynyt suosimaan nimikettä sjökarta


      • verimies
        Valitan kirjoitti:

        Ruotsin kielestähän se Suomessa käytettävä suomenkielinen merenkulun sanasto on pääosin muuntunut ja suomenruotsalaisten kautta suodattunut.

        Ruotsalaiset tykkäävät korteistaan. Jos (riikin-) ruotsalaiselle antaa kouraan valokuvan – tuollaisen tavanomaisen 10 × 15 -senttisen "kymppikuvan", niin ei sekään ole hänelle "foto" vaan "kort".

        Olen sisämaasta umpisuomalaiselta seudulta lähtöisin. Olen päntännyt 1960-luvulla kouluruotsia 8 vuotta. Meriveneilijänä olen tuore keltanokka: sitä lajia olen harrastanut vasta n. 15 vuotta eivätkä laivurintähdet ole tummuneet kipparinlakissani paljonkaan yli 10 vuoden ajan.

        Minun veneessäni ei ole ollut vielä ensimmäistäkään merikorttia – neljä merikarttasarjaa kylläkin (ja yksi merikartta, jolla pääsen Tallinnaan).

        Jos joku ikänsä rannikolla asunut puhuu omalla slangillaan merikortista, niin ymmärrän tuon sanan kyllä – mutta en suostu sitä itse käyttämään. Minulle kartta on kartta, oltiinpa sitten maalla tai merellä. Minut saa vapaasti sillä perusteella leimata maakravuksi, joka ei ymmärrä veneilystä mitään.

        Se on aivan sama onko teillä kortti vai kartta,kivelle kun päädytte joka tapauksessa.


      • löytyy
        verimies kirjoitti:

        Se on aivan sama onko teillä kortti vai kartta,kivelle kun päädytte joka tapauksessa.

        Nykysuomen sanakirjassa sekä Suomen kielen perussanakirjassa on sekä merikortti että merikartta, välissä yhtäläisyysmerkki. Kivelle pääsee kummallakin.


      • Roope1971
        Valitan kirjoitti:

        Ruotsin kielestähän se Suomessa käytettävä suomenkielinen merenkulun sanasto on pääosin muuntunut ja suomenruotsalaisten kautta suodattunut.

        Ruotsalaiset tykkäävät korteistaan. Jos (riikin-) ruotsalaiselle antaa kouraan valokuvan – tuollaisen tavanomaisen 10 × 15 -senttisen "kymppikuvan", niin ei sekään ole hänelle "foto" vaan "kort".

        Olen sisämaasta umpisuomalaiselta seudulta lähtöisin. Olen päntännyt 1960-luvulla kouluruotsia 8 vuotta. Meriveneilijänä olen tuore keltanokka: sitä lajia olen harrastanut vasta n. 15 vuotta eivätkä laivurintähdet ole tummuneet kipparinlakissani paljonkaan yli 10 vuoden ajan.

        Minun veneessäni ei ole ollut vielä ensimmäistäkään merikorttia – neljä merikarttasarjaa kylläkin (ja yksi merikartta, jolla pääsen Tallinnaan).

        Jos joku ikänsä rannikolla asunut puhuu omalla slangillaan merikortista, niin ymmärrän tuon sanan kyllä – mutta en suostu sitä itse käyttämään. Minulle kartta on kartta, oltiinpa sitten maalla tai merellä. Minut saa vapaasti sillä perusteella leimata maakravuksi, joka ei ymmärrä veneilystä mitään.

        On luonnollisesti epäolennaista kysymyksen esittäjälle tämä väittely siitä mikäli oikea termi on merikortti tai kartta.

        Itse olin laivastossa ja siellä merenkulussa käytettiin termiä "merikortti" joten en sitten tiedä mikäli siellä viljeltiin oikeaa tai väärää terminologiaa....


    • sekstantti

      Ajantasaisen merikorttisarjan hankintahinta on kyllä häviävän pieni silmälläpitäen veneen koko ylläpitokustannuksia.

      Kun kerran hankkii kunnollisen merikorttisarjan niin sillä kyllä pärjännee seuraavat kymmenen vuotta, mikäli osaa niitä merenkulkulaitteiden muutosten ja lisäysten mukaisesti omin karttamerkein täydentää, sekä muutaman vuoden välein tarkastaa kartta-alueen magneettipoikkeamien muutokset.

      Toki on suotavaa sijoittaa "kotisataman" aluemerikorttiin hieman taajemmin, sillä onhan se yleensä käytetyin veneilyalueesi.

      • Heka

        Ei merikarttojen (tai -korttien) kustannukset ole aivan pieniä. Itse pidän varsinaisia rannikkokarttoja parempina kuin karttasarjoja. Tämä sen vuoksi, ettei tarvitse olla koko ajan kartan “saumakohdassa”, mikä nopeakulkuisella veneellä tapahtuu yllätävän usein karttasarjoilla.

        Hanko-Uusikaupunki-väli Ahvenanmaa mukaanlukien vaatii n. 15 karttaa € 25/kpl, siis yhteensä € 420.
        Näillä tietenkin pärjää vuosikausia, jos jaksaa täydentää ja korjata ne Tiedonantoja veneilijöille-julkaisun mukaan. Muutoksia tulee nykyisin sillä vauhdilla, että työnä se on valtava!

        Julkaisussa on hyvin vähän kuvia, joten joka ainoan viitan tai väylän käännepisteen koordinaatit on siirretävä karttalehdelle mittaamalla. Kun kartat vielä menevät osin päällekkäin, ja niiden kääntöpuolella on suurimittakaavaisia selvennöksiä, niin työ moninkertaistuu, jos sen haluaa tehdä kunnolla.

        Joskus takavuosina jaksoin tehdä nämä muutokset talvikauden aikana, mutta en enää. Onkin myönnettävä, että liikun nykyisin vanhentuneilla kartoilla, kun en raski kovin usein ostaa uusiakaan.

        Näiden rannikkokarttojen hinnat ovat vuosien myötä nousseet huimaavasti. Jos muistan oikein, niitä sai vielä kymmenkunta vuotta sitten noin 50 markalla.


    • +
      • 2+20=??

        Hellu tarkoittaa samaa kuin heila, näin ainakin ennen vanhaan 50-luvulla. Mutta merikorteiksi kutsumasi ovat merikarttoja, ainakin ne karttakeskuksen myymät.


      • +
        2+20=?? kirjoitti:

        Hellu tarkoittaa samaa kuin heila, näin ainakin ennen vanhaan 50-luvulla. Mutta merikorteiksi kutsumasi ovat merikarttoja, ainakin ne karttakeskuksen myymät.

        eikä pöotteria ollenkaan ja kortit oon ostanu just tuolta.


    • Matti Lappalainen

      Englantilaiset, jotka tunnetaan historiasta merikarttojen piirtäjinä käyttävät merikortista nimeä "chart" ja maakartasta nimeä "map". Niitä charteja olen halvimmillaan ostanut Seatlen läheltä USA:sta: Bellingham Chart Printers. He myyvät mustavalkoisia kopioita USA:n virallisesta kartastosta kopioituna 80 g paperille. Kartasto käsittää koko maailman ja vastaa Englannin Admiralitetin kartastoa. Hinta oli viimeksi noin 8 US€ rahtikulut alv per karttalehti. www.snoopy.fi

    • Hob3lf

      Se on merikortti (siis chart tai kort), koska siinä on enemmän infoa kuin puskajussien kartalla &niitä joudutaan suojaamaan kelmuilla, joiden sijaan ennen ne olivat taskussa, jossa saattoi olla kova selkä.

      Merikortti se on kilpapurjehtijoille, purjeveneilijöille &rannikkohurreille, joten se on merikorrti.

      Merikartta se on hinttareille, jyväjemmareille, kipparilakkisille homoille, rannikkolaivurikurssin käyneille &joillekin uistelijoista, JOTEN SE ON MERIKORTTI tai vedän turpaan :D!

    • Ne on ne sitlooramiehet ku kryssaillessaan ja vendoja tehdessään lukevat kortteja. Se kun kuulostaa svedummalta ja on näinollen huimasti hienompaa.
      Halvimmalla kartan kuitenkin saa käytettynä vaikka huutonetistä. Ei ne saarten paikat ja väylät muutamassa vuodessa ole mihinkään muuttuneet. Jos muutaman vuoden takaisella kartalla ei selviä sunnuntaiveneilystään, niin pysyköön poissa vesiltä. Itse selvisin vieraalla Ruotsin rannikolla satunnaisesti vierailtuani vanhalla paikallisella tiekartallakin.

      • fdsdfdsfsa

        Kyllä se on meriKORTTI kaikille niille, joita merenkulku on sattunut kiinnostamaan niin paljon, että ovat lukeneet siihen liittyvää kirjallisuutta.

        Väylät muuten muuttuu välillä niin paljon, että 5 vuotta vanhalla kartalla voi tulla ongelmia. Ei kovin monessa paikassa, mutta se yksi riittää, kun osut siihen väärään aikaan ja väärissä olosuhteissa.


    • Ka Rillekko

      Mikähän minulla on veneessä kun veneilen järvellä ka siinä kartassa on monta sivua jotka on sidottu metallikierteellä toisiinsa.
      Onko se karttasarja, korttisarja, korttipakka vai sarjakortti. Kun tietäis niin osais komentaa eukkoa tuomaan oikean esineen ettei toisi keittokirjaa tai tupawaaran luetteloa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      68
      5463
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      61
      3664
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      152
      2708
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2156
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      102
      1943
    6. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1299
    7. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1277
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1258
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      195
      1212
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1136
    Aihe