Michelinin kitka oli jäällä parempi kuin Michelinin nasta,jarrutustestissä ja ajoratatestissä TM:n testi. Kun renkaat kuluu kitka on selvästi parempi.
Michelin
18
103
Vastaukset
- se siitä sitten.
Johan sen nyt järkikin sanoo että ilman nastoja oleva rengas ei voi jäällä olla parempi pidoltaan kun nastarengas, ei uutena eikä kuluneena. Mutta jos lähdetään tekemään testiä ajatuksella "Kitka on parempi jäällä", niin lopputulos voi hyvinkin olla tämä. Voiko kumisaapas ilman nastoja olla turvallisempi liukkaalla jäällä, kun nastallinen saapas?
- just joo
Et ole sitten kokeillut nastoitettuja kenkiä? Nastat ovat _kengissä_ hengenvaaralliset peilijäällä tai kivilattialla.
Muuten en ota kantaa siihen, mitä "järkikin sanoo". Arvelut ovat niin usein juuri sitä, arveluita ilman mitään faktaa tai kokemuspohjaa. - 6+8
Lue se TM:n testi vuoden 2014 talvirengastesti.
- *GoldenStar*
just joo kirjoitti:
Et ole sitten kokeillut nastoitettuja kenkiä? Nastat ovat _kengissä_ hengenvaaralliset peilijäällä tai kivilattialla.
Muuten en ota kantaa siihen, mitä "järkikin sanoo". Arvelut ovat niin usein juuri sitä, arveluita ilman mitään faktaa tai kokemuspohjaa.Etteikö nastat pidä peilijäällä? Osittain kyllä totta, mutta paljon paremmin kyllä pysyy pystyssä tahi tiellä, kun on nastat alla.
Nastat kuluvat yhdessä talvessa ja seuraavana talvena on jo menettänyt nastojen edun jos sitä yleensä on ollutkaan kitkaan verrattuna. Ja asfalttia on jyrsitty urille
- turvaetäisyys tärkeä
Tänään ajoin Espoossa Michelin X-Ice3 - nastattomilla talvirenkailla. Katsoin että paikoin oli kuuraa, mutta tiet oli suolattu mustiksi ja märiksi. Ei siis talviolosuhteita muutoin kuin alhaisen lämpötilan osalta.
Ei siis vielä tänäänkään ole voinut testata niitä sileän jään ominaisuuksia (joilla nastattomilla talvirenkailla testien mukaan kyllä pärjää hyvin) vaikka talvirenkaat on olleet alla yli 40 päivän ajan.
- Yksi samalla parkkipaikalla pysäköivä oli ajanut kesän vanhoilla Nokian Hakkapeliitta R -kitkarenkailla, mutta näytti nyt vaihtaneen Hakkapeliitta 8 -malliin jossa on 4*190 = 760 nastaa. Mikä lie logiikkana että kesän ajoi huonoksi testatuilla renkailla (jääominaisuuksia painottavilla, veltot asfaltilla), ja sitten alle laitetaan hyvissä ajoin arktiset talvitestivoittajat joiden nastamäärä on lähinnä koominen? - Kjell Pippelström
Joskus liian iso kitka kumissa on huono juttu...
- vai juovainen
Mites sellainen nystyräkumi, kuis se luistaa.
- turvaetäisyys tärkeä
Ei tänäänkään saanut testata jääominaisuuksia, mutta lasinpesunestettä kuluu ja autot näyttävät olevan tosi kuraisia. Se kura lienee asfalttia joka on jyrsitty nastoilla irti tienpinnasta.
- nastat on ECO-teko.
Eipä ole, nastojen aiheuttamaa, vieläkään. Hiekoituksen ja suolauksen jäljiltä sekä maansiirtokuljetusten jäljiltä.
- *GoldenStar*
nastat on ECO-teko. kirjoitti:
Eipä ole, nastojen aiheuttamaa, vieläkään. Hiekoituksen ja suolauksen jäljiltä sekä maansiirtokuljetusten jäljiltä.
Kyllä nastat itseasiassa irrottaa mikrohienoa partikkelia asfaltin pinnasta, joka hyvin näkyy kurana mm. tuulilasissa. Nastoista irtoaa myös mikroskooppisen pieniä suruja, jotka tunkeutuessaan maalipinnan alle päästää suolan ruostuttamaan veden kanssa metallipinnat. "No täällähän on ruostetta perkele".
- Mikä rouhii?
nastat on ECO-teko. kirjoitti:
Eipä ole, nastojen aiheuttamaa, vieläkään. Hiekoituksen ja suolauksen jäljiltä sekä maansiirtokuljetusten jäljiltä.
Miten ne maansiirtokuljetukset asfalttia rouhii? Miksei esim. polttoaine-tai puutavarakuljetukset uria tee vaikka painoa ja akseleita-renkaita on reilusti enemmän? Sitä paitsi asun pakassa jossa tiellä ei liiku yksikään raskasajoneuvo mutta silti kolmen vuoden välein siihen uusi asfaltti vedetään kun vanha on urien takia vaarallinen.
- nastat on ECO-teko
Mikä rouhii? kirjoitti:
Miten ne maansiirtokuljetukset asfalttia rouhii? Miksei esim. polttoaine-tai puutavarakuljetukset uria tee vaikka painoa ja akseleita-renkaita on reilusti enemmän? Sitä paitsi asun pakassa jossa tiellä ei liiku yksikään raskasajoneuvo mutta silti kolmen vuoden välein siihen uusi asfaltti vedetään kun vanha on urien takia vaarallinen.
Eihän kukaan ole mistään rouhimisesta puhunutkaan, paitsi lepuuttajapellet, maansiirtoautot "kuskaavat" sitää kuraa tielle.
- turvaetäisyys tärkeä
nastat on ECO-teko kirjoitti:
Eihän kukaan ole mistään rouhimisesta puhunutkaan, paitsi lepuuttajapellet, maansiirtoautot "kuskaavat" sitää kuraa tielle.
Mikseivät ne maansiirtoautot aiheuta kuraa moottoritielle kesäsateen aikaan, miten se lika ilmestyy syksyisin samoihin aikaan kun nastarenkaatkin asennetaan alle? Ja miten se auton kylkeen tarttuva lika on niin asfaltin väristä? Entä tuulilasin lika, sekin on harmaan jauhon oloista.
Tämän keskustelun tärkein opetus lienee se että joku vaikuttaa oikeasti ja aidosti uskovan ettei kovametallinastan isku asfalttiin aiheuttaisi eroosiota... Paljon fiksumpaa olisi sanoa ettei välitä tai piittaa siitä. Valtio maksaa eikä likaisuudella tai hengitysilmalla ole merkitystä itselle.
Nastojen käyttö osoittaa joko tietämättömyyttä tai piittaamattomuutta, ne eivät ole ECOt missään suhteessa. - nastat on ECO-teko
turvaetäisyys tärkeä kirjoitti:
Mikseivät ne maansiirtoautot aiheuta kuraa moottoritielle kesäsateen aikaan, miten se lika ilmestyy syksyisin samoihin aikaan kun nastarenkaatkin asennetaan alle? Ja miten se auton kylkeen tarttuva lika on niin asfaltin väristä? Entä tuulilasin lika, sekin on harmaan jauhon oloista.
Tämän keskustelun tärkein opetus lienee se että joku vaikuttaa oikeasti ja aidosti uskovan ettei kovametallinastan isku asfalttiin aiheuttaisi eroosiota... Paljon fiksumpaa olisi sanoa ettei välitä tai piittaa siitä. Valtio maksaa eikä likaisuudella tai hengitysilmalla ole merkitystä itselle.
Nastojen käyttö osoittaa joko tietämättömyyttä tai piittaamattomuutta, ne eivät ole ECOt missään suhteessa.Suurempi ECO-teko nastat on kuin suola.
- turvaetäisyys tärkeä
nastat on ECO-teko kirjoitti:
Suurempi ECO-teko nastat on kuin suola.
Voi kuule, vaikka samaa toivon minäkin niin ei sitä ylimääräistä suolausta tulla saamaan liikenteestä pois. Se mitä voi tehdä on hankkia kalustonsa nykytilanteen ja arvioitavissa olevan tulevaisuuden mukaan.
Nastat aiheuttavat sen lian ja kuran, suola lähinnä kastelee.
Nuorena kuljettajana koin kauhun hetkiä kun ajovalot olivat kuraantuneet umpeen ja tuulilasin pesuneste loppui, mutta selvisin perille ehjänä. Tie oli musta ja märkä, ja kura levisi tuulilasille. - voi harmi sentään
turvaetäisyys tärkeä kirjoitti:
Voi kuule, vaikka samaa toivon minäkin niin ei sitä ylimääräistä suolausta tulla saamaan liikenteestä pois. Se mitä voi tehdä on hankkia kalustonsa nykytilanteen ja arvioitavissa olevan tulevaisuuden mukaan.
Nastat aiheuttavat sen lian ja kuran, suola lähinnä kastelee.
Nuorena kuljettajana koin kauhun hetkiä kun ajovalot olivat kuraantuneet umpeen ja tuulilasin pesuneste loppui, mutta selvisin perille ehjänä. Tie oli musta ja märkä, ja kura levisi tuulilasille.Voi harmin paikka, olisin toivonut toisin.
- Nastat ne rouhii
nastat on ECO-teko kirjoitti:
Eihän kukaan ole mistään rouhimisesta puhunutkaan, paitsi lepuuttajapellet, maansiirtoautot "kuskaavat" sitää kuraa tielle.
Miten niillä tieosuuksilla missä ei maansiirtoautoja ole nähtykään on asfaltti samalla tavalla rouhittu urille kuin missä tahansa muualla, henkilöautojen raideleveydellä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu172467- 1692298
- 1171928
- 1541870
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4801423- 921225
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h221115- 551031
Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa427961- 49941