Mihin tarvitaan tehokkaita moottoreita?

nykypäivänä

Miksi autotehtaat tuovat enään lainkaan Suomen markkinoille näitä tehokkaita moottoreita, jotka ovat 200 hevosvoiman tuntumassa. Mihin liikenteessä tarvitaan yli 100 hevosvoiman autoja?! Itselläni on pieni pikkuauto ja tehoja n.70hv ja täysin olen pärjännyt ja koskaan en ole tarvinnut ylimääräistä voimaa autoon. Ohituksetkin on sujunut täysin ilman ongelmia. Liikenteessä ei saa autolla ajaa kuin maximissa 120km/h ja sekin harvoilla moottoriteillä ja sekin onnistuu 70hv autolla. Suomeen on aivan turha tuoda saksalaisia tehomoottoreita, koska täällä ne menevät täysin hukkaan ja tuntuu hullulta kun ihmiset ylepänä esittelevät isomoottorisia autoja Suomessa naapureilleen. Ei niillä kuitenkaan saa ajaa yli sallitun nopeuden. Tehokkaat moottorit ovat yhä suursyömäreitäkin pieniin verrattuna.
Siis mikä pointti on suuren tehokkaan moottorin?! Ja se ei riitä , että niillä "elvistellään"

348

4628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siihen tottuu

      Kokeile joskus ajaa sellaista 200 hv:n moottorilla varustettua niin tiedät vastauksen. Itse arvostan enemmän vääntömomenttia, mutta sama idea molemmissa.

      Liikenteessä ei virallisesti tosiaan saa ajaa yli 120 km/h, mutta jokainen joka yrittää ajaa 120 km/h vakionopeutta moottoritien vasemmalla kaistalla (kun oikealla kaistalla on muita) tietää että kerää vihaisia (aggressiivisia) autoilijoita taakseen. Eli kyllä yli 120 km/h nopeudet ovat jokapäiväisiä, ja tehokkaalla koneella nopeuden muutokset on vaivattomia. Niin vaivattomia että voi unohtua se että joillekin muille 120 km/h on jo kova vauhti esim. melun vuoksi.

      Asuvathan monet myös aivan liian kalliissa asunnoissakin, eli järki ei kaikilla ole valintojen ykkösperuste.

      • Seniori1

        siihenkö tottuu?

        Suurin ajonopeus Suomessa on 120 km/h. Sen ylittäminen on rangaistava teko. Silloin kun itse ajan mainittua nopeutta ja taakse syntyy jonoa, en vähääkään välitä niiden takana kymmenen metrin etäisyydellä ajavien nuijien ajatuksista. Sakkoja en muiden puolesta maksa. Ajonopeudet eivät koskaan ole paikallaan näiden ihmisten mielestä. Aina on joku, jonka mielestä pitäisi ajaa nopeammin. Tähän tuskin on mitään varsinaista syytä. Se on vaan tapa, joka on joskus opittu. Aina voi varata matkaan enemmän aikaa. Mikään tämän maan liikenneongelma ei ratkea nopeuksia korottamalla. Vaikka nopeusrajoitus moottoritiellä olisi 250 km/h, kyllä joku silti ajaisi ylinopeutta ja vaatisi, että hänen pitää päästä vielä nopeammin. Minusta rajoitukset ovat ainakin pääteillä paikallaan ottaen huomioon nykyisen lähes ympärivuorokautisen vilkkaan liikenteen. Ajan aika usein 9-tietä Tampereen ja Turun välillä. Se aikaero joka syntyy talvi-ja kesänopeuksien välillä on hämmästyttävän pieni. En kuitenkaan haluaisi enää kesänopeuksia laskea. Tiellä liikkuminen on siirtymistä paikasta toiseen niin turvallisesti kuin mahdollista. Tämän pitäisi jokaisen autolla ajavan ymmärtää. Siinä ei ole kysymys hevosvoimista vaan aivan tavallisesta maalaisjärjestä. Ne, jotka haluavat vielä enemmän vauhtia voisivat mennä leikkimään autoillaan Ahvenistolle mahdollisimman kauas arkiliikenteestä.


      • Ylinopeudesta saa sakot siellä missä valvotaan, ja sakot ovat vittumaisia. Ei niitä halua. Ei sitä siis mielellään ylinopeuttakaan aja.


      • seniori 66+
        Seniori1 kirjoitti:

        siihenkö tottuu?

        Suurin ajonopeus Suomessa on 120 km/h. Sen ylittäminen on rangaistava teko. Silloin kun itse ajan mainittua nopeutta ja taakse syntyy jonoa, en vähääkään välitä niiden takana kymmenen metrin etäisyydellä ajavien nuijien ajatuksista. Sakkoja en muiden puolesta maksa. Ajonopeudet eivät koskaan ole paikallaan näiden ihmisten mielestä. Aina on joku, jonka mielestä pitäisi ajaa nopeammin. Tähän tuskin on mitään varsinaista syytä. Se on vaan tapa, joka on joskus opittu. Aina voi varata matkaan enemmän aikaa. Mikään tämän maan liikenneongelma ei ratkea nopeuksia korottamalla. Vaikka nopeusrajoitus moottoritiellä olisi 250 km/h, kyllä joku silti ajaisi ylinopeutta ja vaatisi, että hänen pitää päästä vielä nopeammin. Minusta rajoitukset ovat ainakin pääteillä paikallaan ottaen huomioon nykyisen lähes ympärivuorokautisen vilkkaan liikenteen. Ajan aika usein 9-tietä Tampereen ja Turun välillä. Se aikaero joka syntyy talvi-ja kesänopeuksien välillä on hämmästyttävän pieni. En kuitenkaan haluaisi enää kesänopeuksia laskea. Tiellä liikkuminen on siirtymistä paikasta toiseen niin turvallisesti kuin mahdollista. Tämän pitäisi jokaisen autolla ajavan ymmärtää. Siinä ei ole kysymys hevosvoimista vaan aivan tavallisesta maalaisjärjestä. Ne, jotka haluavat vielä enemmän vauhtia voisivat mennä leikkimään autoillaan Ahvenistolle mahdollisimman kauas arkiliikenteestä.

        " Silloin kun itse ajan mainittua nopeutta ja taakse syntyy jonoa, en vähääkään välitä niiden takana kymmenen metrin etäisyydellä ajavien nuijien ajatuksista."
        Eli olet tyyppinen kotipoliisi ja sujuvaa liikennettä tahallasi haittaava kusipää.
        Onneksi on olemassa tehokkaita autoja, joilla estelyistäsi huolimatta, kaltaisistasi talipäistä pääsee nopeasti ja turvallisesti ohi.


      • Seniori1
        seniori 66+ kirjoitti:

        " Silloin kun itse ajan mainittua nopeutta ja taakse syntyy jonoa, en vähääkään välitä niiden takana kymmenen metrin etäisyydellä ajavien nuijien ajatuksista."
        Eli olet tyyppinen kotipoliisi ja sujuvaa liikennettä tahallasi haittaava kusipää.
        Onneksi on olemassa tehokkaita autoja, joilla estelyistäsi huolimatta, kaltaisistasi talipäistä pääsee nopeasti ja turvallisesti ohi.

        Seniorille 66-48

        Millä nopeudella ohitat moottoritiellä 120 km/h ajavan auton? Minulla on myös sellainen auto, jolle ei ko. nopeus tunnu missään. Pystyn lähes tuplaamaan tuollaisen nopeuden, mikäli se olisi tarpeen. En kuitenkaan ota tunnolleni sitä riskiä mitä jo tuollaisessa vähänkin yli 120 km/h nopeudessa voi tapahtua yllättävissä olosuhteissa. En tiedä kuinka paljon tunnet autoja ja liikennettä. En myöskään tiedä onko sinulla oma auto vai saatko lainata vanhempiesi autoa sitten kun koululäksyt on tehty ja vanhemmat ovat ne tarkastaneet. Mikäli tiellä tapahtuu onnettomuus, niin ensimmäinen kysymys viranomaisten taholta kuuluu "mikä oli nopeus onnettomuushetkellä". Ne ovat ikäviä kysymyksiä ja vielä ikävämpi niihin on vastata varsinkin, jos vielä on tullut henkilövahinkoja. Niistä ajatuksista ei tavallisella järjellä ja ajatuksilla varustettu ihminen pääse koskaan irti. Sanon vielä lopuksi, että olet mikä tahansa, niin minua älä ala neuvomaan liikenneasioissa ja tuputtamaan lapsellisia ajatuksiasi puhumattakaan, että alat nimittelemään asiasta, josta et näköjään kovin paljoa ymmärrä.


      • vai agressiivisiä???

        Minusta laki nopeuksista koskee myös moottoriteiden vasenta kaistaa,vaikka autossa olis 500 hevosvoimaa.


      • MINÄ
        Seniori1 kirjoitti:

        Seniorille 66-48

        Millä nopeudella ohitat moottoritiellä 120 km/h ajavan auton? Minulla on myös sellainen auto, jolle ei ko. nopeus tunnu missään. Pystyn lähes tuplaamaan tuollaisen nopeuden, mikäli se olisi tarpeen. En kuitenkaan ota tunnolleni sitä riskiä mitä jo tuollaisessa vähänkin yli 120 km/h nopeudessa voi tapahtua yllättävissä olosuhteissa. En tiedä kuinka paljon tunnet autoja ja liikennettä. En myöskään tiedä onko sinulla oma auto vai saatko lainata vanhempiesi autoa sitten kun koululäksyt on tehty ja vanhemmat ovat ne tarkastaneet. Mikäli tiellä tapahtuu onnettomuus, niin ensimmäinen kysymys viranomaisten taholta kuuluu "mikä oli nopeus onnettomuushetkellä". Ne ovat ikäviä kysymyksiä ja vielä ikävämpi niihin on vastata varsinkin, jos vielä on tullut henkilövahinkoja. Niistä ajatuksista ei tavallisella järjellä ja ajatuksilla varustettu ihminen pääse koskaan irti. Sanon vielä lopuksi, että olet mikä tahansa, niin minua älä ala neuvomaan liikenneasioissa ja tuputtamaan lapsellisia ajatuksiasi puhumattakaan, että alat nimittelemään asiasta, josta et näköjään kovin paljoa ymmärrä.

        MMMIKSI pitää moottoritiellä ohittaa???, JOS edellä ajava ajaa 120 lasissa, ja Sinun hyväherra/leidi TÄYTYY päästä ohitse!!!, MMIKSI(KÄ)???

        Paljonko sinä voitat ajassa, KUN ajat sen edelläsiajaneen ETEEN, kun liikennelakia noudattaen ET kuitenkaan voi/SAA ajaa esmerk 150 lasissa!!!

        Minun järkenimukaan HÄVIÄT esmerk SUUREMMASSA polttoaineen kulutuksessa, kun KIIHDYT(ät) :D, ja ajassa ehkä pari sekunttia :)

        NOH, HYVÄSSÄlykyssa pääset HYVISSÄAJOIN PERILLE = taivaasees taikka helvettiis :D


        TURVALLISTA MATKAA KAIKILLE, PÖLVÄSTEILLEKKIN :D


      • Seniorien selitykset
        MINÄ kirjoitti:

        MMMIKSI pitää moottoritiellä ohittaa???, JOS edellä ajava ajaa 120 lasissa, ja Sinun hyväherra/leidi TÄYTYY päästä ohitse!!!, MMIKSI(KÄ)???

        Paljonko sinä voitat ajassa, KUN ajat sen edelläsiajaneen ETEEN, kun liikennelakia noudattaen ET kuitenkaan voi/SAA ajaa esmerk 150 lasissa!!!

        Minun järkenimukaan HÄVIÄT esmerk SUUREMMASSA polttoaineen kulutuksessa, kun KIIHDYT(ät) :D, ja ajassa ehkä pari sekunttia :)

        NOH, HYVÄSSÄlykyssa pääset HYVISSÄAJOIN PERILLE = taivaasees taikka helvettiis :D


        TURVALLISTA MATKAA KAIKILLE, PÖLVÄSTEILLEKKIN :D

        oli kyllä sitä luokkaa että kortit vois ottaa vanhuksilta pois. Ei välitetä pätkääkään kymmensien kilometrien jonoista vaan seistään keskiviivalla takuuvarmana tukkeena. Jos on itse matkalla sunnuntai kirkkoon, ja lähtenyt hyvissä ajoin, niin se ei tarkoita sitä että kaikki olisivat myös menossa epistoolaa kuuntelemaan. Tien päällä on myös ihmisiä joiden toiminta tien päällä on aikataulutettu minuutin oletustarkkuudella. Siinä ei silloin tientukkoja kaipaisi.


      • seniorin selitys
        Seniorien selitykset kirjoitti:

        oli kyllä sitä luokkaa että kortit vois ottaa vanhuksilta pois. Ei välitetä pätkääkään kymmensien kilometrien jonoista vaan seistään keskiviivalla takuuvarmana tukkeena. Jos on itse matkalla sunnuntai kirkkoon, ja lähtenyt hyvissä ajoin, niin se ei tarkoita sitä että kaikki olisivat myös menossa epistoolaa kuuntelemaan. Tien päällä on myös ihmisiä joiden toiminta tien päällä on aikataulutettu minuutin oletustarkkuudella. Siinä ei silloin tientukkoja kaipaisi.

        Mene lentokoneella jos on minuutti aikataulu.maanteillä kuitenkin koskevat nopeusrajoitukset myös sinua.Muolimatta siitä, että näyt pitävän itseäsi erikoistapauksena!


      • pappa hierarkia
        Seniorien selitykset kirjoitti:

        oli kyllä sitä luokkaa että kortit vois ottaa vanhuksilta pois. Ei välitetä pätkääkään kymmensien kilometrien jonoista vaan seistään keskiviivalla takuuvarmana tukkeena. Jos on itse matkalla sunnuntai kirkkoon, ja lähtenyt hyvissä ajoin, niin se ei tarkoita sitä että kaikki olisivat myös menossa epistoolaa kuuntelemaan. Tien päällä on myös ihmisiä joiden toiminta tien päällä on aikataulutettu minuutin oletustarkkuudella. Siinä ei silloin tientukkoja kaipaisi.

        ......?Hmm...Mihinkäs hallitsijapariskunnaallakaan on näin sapattina kiirus?


      • Seniorien selitykset
        seniorin selitys kirjoitti:

        Mene lentokoneella jos on minuutti aikataulu.maanteillä kuitenkin koskevat nopeusrajoitukset myös sinua.Muolimatta siitä, että näyt pitävän itseäsi erikoistapauksena!

        on edelleen ylivoimaista shittiä. Ei ollut kyse minusta ja minun minuuttiaikataulustani. Mietitkö koskaan sellaista että siinä köröttäessäsi kirkonkylälle on matkaa tekevien joukossa myös busseja, joiden oletetaan olevan muutaman minuutin tarkkuudella tietyllä pysäkillä jossa on ihmisiä odottamassa. Näillä ihmisillä taas on ehkä omat jatkoyhteydet, jotka ovat kiinni siitä että bussi, jonka edessä köröttelet kilometrinen jono perässäsi, on ajoissa perillä. Eli köpöttelemällä kuuttakymppiä keskiviivalla hidastat nimenomaan niiden ihmisten matkantekoa jotka ovat valinneet muun tavan liikkua kuin oma auto.

        Oma auto toki tuo vapautuksen aikatauluista ja niiden rajoituksesta, mutta onko se oikein että samalla terrorisoit niitä ihmisiä joilla sellaista ei ole ja jotka siksi ovat riippuvaisia yhteiskunnan toimivuudesta minuuttiaikataulussa.

        Olisi siis edelläesitetyn vuoksi erittäin hyvä jos senioritkin suvaitsisivat käyttää ajatteluelintää sen alkuperäiseen tarkoitukseen. Sillä onhan teillä, tai ainakin pitäisi olla, sitä kuuluisaa elämänkokemusta ja ymmärrystä kuinka yhteiskunta toimii.


      • Öyestä
        MINÄ kirjoitti:

        MMMIKSI pitää moottoritiellä ohittaa???, JOS edellä ajava ajaa 120 lasissa, ja Sinun hyväherra/leidi TÄYTYY päästä ohitse!!!, MMIKSI(KÄ)???

        Paljonko sinä voitat ajassa, KUN ajat sen edelläsiajaneen ETEEN, kun liikennelakia noudattaen ET kuitenkaan voi/SAA ajaa esmerk 150 lasissa!!!

        Minun järkenimukaan HÄVIÄT esmerk SUUREMMASSA polttoaineen kulutuksessa, kun KIIHDYT(ät) :D, ja ajassa ehkä pari sekunttia :)

        NOH, HYVÄSSÄlykyssa pääset HYVISSÄAJOIN PERILLE = taivaasees taikka helvettiis :D


        TURVALLISTA MATKAA KAIKILLE, PÖLVÄSTEILLEKKIN :D

        Kyse on pelkästään ajomukavuudesta.

        Jos sen edessä ajavan edellä ei aja kukaan, niin ohitan kyllä silloin taatusti sen edessä ajavan. Mukavampaa on ajaa "tyhjällä tiellä" omaa ajoa, kuin kytätä mitä joku tomppeli edessä tekee...


      • Naurettavia selityks
        Seniorien selitykset kirjoitti:

        oli kyllä sitä luokkaa että kortit vois ottaa vanhuksilta pois. Ei välitetä pätkääkään kymmensien kilometrien jonoista vaan seistään keskiviivalla takuuvarmana tukkeena. Jos on itse matkalla sunnuntai kirkkoon, ja lähtenyt hyvissä ajoin, niin se ei tarkoita sitä että kaikki olisivat myös menossa epistoolaa kuuntelemaan. Tien päällä on myös ihmisiä joiden toiminta tien päällä on aikataulutettu minuutin oletustarkkuudella. Siinä ei silloin tientukkoja kaipaisi.

        Moottoritiellä onrajoitus 120. Tee minuuttiaikatulusi niin, että ei tarvitse ajaa ylinopeuksia.

        Minulla on autossani 500 hv voimaa enkä silti aja ylinopeuksia. Asia josta nautin on se, että kiihdyttäessä saavutan ajonopeuden nopeasti.


      • hyvillä autoilla muk
        MINÄ kirjoitti:

        MMMIKSI pitää moottoritiellä ohittaa???, JOS edellä ajava ajaa 120 lasissa, ja Sinun hyväherra/leidi TÄYTYY päästä ohitse!!!, MMIKSI(KÄ)???

        Paljonko sinä voitat ajassa, KUN ajat sen edelläsiajaneen ETEEN, kun liikennelakia noudattaen ET kuitenkaan voi/SAA ajaa esmerk 150 lasissa!!!

        Minun järkenimukaan HÄVIÄT esmerk SUUREMMASSA polttoaineen kulutuksessa, kun KIIHDYT(ät) :D, ja ajassa ehkä pari sekunttia :)

        NOH, HYVÄSSÄlykyssa pääset HYVISSÄAJOIN PERILLE = taivaasees taikka helvettiis :D


        TURVALLISTA MATKAA KAIKILLE, PÖLVÄSTEILLEKKIN :D

        Olen seniori 65 v. Toisinaan ajan moottoritiellä oikeasti sitä 120km/h. Minua ei ainakaan tähän mennessä ole mitenkään harmittanut vaikka joku ajaakin nopeammin kuin sitä 120km/h. Usein se nopeuden ylitys näillä kovempaa ajavillakin on kohtuullinen vauhdista päätellen. Hyvillä autoilla on mukava ajaa lujempaakin, ei tarvitse pelätä tekohampaiden putoavan suusta tärinän ja melun vaikutuksesta.


      • iso turbomoottori

        jos on pieni auto,siinä ei ole äänieristeitä siksi melu tulee sisälle.mutta isot autot niissä on äänieristeet myös takakontissa,jopa 7 cm paksut.ainakin omassani ruotsin menopelissä isossa.on myös turbomoottori.ja mikä hauskaa jaksaa vetää jarrullista kärryä 2200kg kuormalla eikä tunnu missään kun on voimaaa.toisena on sellainen pikkuauto 1.6 s moottorilla mutta ei siihen kannata koukkua laittaa ei jaksaisi kuin kaivaa kuopat maahan,sillä ajetaan vain sitissä on hyvä kauppakassi.mutta vaativammat ajot ajetaan isoolla autolla.laatua saa vain rahalla ja äänieristyksen mukana


      • pekka20
        Seniorien selitykset kirjoitti:

        on edelleen ylivoimaista shittiä. Ei ollut kyse minusta ja minun minuuttiaikataulustani. Mietitkö koskaan sellaista että siinä köröttäessäsi kirkonkylälle on matkaa tekevien joukossa myös busseja, joiden oletetaan olevan muutaman minuutin tarkkuudella tietyllä pysäkillä jossa on ihmisiä odottamassa. Näillä ihmisillä taas on ehkä omat jatkoyhteydet, jotka ovat kiinni siitä että bussi, jonka edessä köröttelet kilometrinen jono perässäsi, on ajoissa perillä. Eli köpöttelemällä kuuttakymppiä keskiviivalla hidastat nimenomaan niiden ihmisten matkantekoa jotka ovat valinneet muun tavan liikkua kuin oma auto.

        Oma auto toki tuo vapautuksen aikatauluista ja niiden rajoituksesta, mutta onko se oikein että samalla terrorisoit niitä ihmisiä joilla sellaista ei ole ja jotka siksi ovat riippuvaisia yhteiskunnan toimivuudesta minuuttiaikataulussa.

        Olisi siis edelläesitetyn vuoksi erittäin hyvä jos senioritkin suvaitsisivat käyttää ajatteluelintää sen alkuperäiseen tarkoitukseen. Sillä onhan teillä, tai ainakin pitäisi olla, sitä kuuluisaa elämänkokemusta ja ymmärrystä kuinka yhteiskunta toimii.

        Ei ole mitään hyväksyttävää syytä ajaa ylinopeutta.
        Koetapa takoa se ahtaaseen pikku päähäsi.
        Sinä olet yksi niistä ihmisistä, jotka haluavat ajaa
        ylinopeutta siitä huolimatta, että laki, joka
        on järkevästi säädetty, on sinua vastaan.
        Samaten varmaan haluat mättää nakkikioskin jonossa
        kaikki niitä turpaan, jotka ovat mielestäsi liian hitaita.
        Jos haluat olla toista mieltä laeista, niin koetapa
        eduskunnan kautta. Suomessa ei hoidella asioita
        oman käden oikeudella ja sellaista asennetta on
        täysin turhaa koettaa puolustella järkeville yhteiskunnan
        osille. Järkipuhetta on myös turhaa suunnata
        sinulle, aivan kuten ei vauvoillekaan esitetä perusteluja,
        koska ne eivät ymmärrä sellaisia - siksi vauvat ovat toisten
        holhouksen ja pakon alaisia. Sinuakin täytyy holhota lain pakkovoimalla, koska et itse siihen kykene.


      • Missäs kohtaa
        pekka20 kirjoitti:

        Ei ole mitään hyväksyttävää syytä ajaa ylinopeutta.
        Koetapa takoa se ahtaaseen pikku päähäsi.
        Sinä olet yksi niistä ihmisistä, jotka haluavat ajaa
        ylinopeutta siitä huolimatta, että laki, joka
        on järkevästi säädetty, on sinua vastaan.
        Samaten varmaan haluat mättää nakkikioskin jonossa
        kaikki niitä turpaan, jotka ovat mielestäsi liian hitaita.
        Jos haluat olla toista mieltä laeista, niin koetapa
        eduskunnan kautta. Suomessa ei hoidella asioita
        oman käden oikeudella ja sellaista asennetta on
        täysin turhaa koettaa puolustella järkeville yhteiskunnan
        osille. Järkipuhetta on myös turhaa suunnata
        sinulle, aivan kuten ei vauvoillekaan esitetä perusteluja,
        koska ne eivät ymmärrä sellaisia - siksi vauvat ovat toisten
        holhouksen ja pakon alaisia. Sinuakin täytyy holhota lain pakkovoimalla, koska et itse siihen kykene.

        tuossa sanottiinkaan ylinopeudesta? Siinä puhuttiin näistä eläkeläispappoista jotka köröttelee kuuttakymppiä keskiviivalla aiheuttaen vaaratilanteita ja hidastavat autottomien liikkumista julkisilla. Niillä on aikataulut joita pitää noudattaa. Itsekkyys taitaa vaivata kakskymppistä pekkaakin?


      • Jos jollain
        Naurettavia selityks kirjoitti:

        Moottoritiellä onrajoitus 120. Tee minuuttiaikatulusi niin, että ei tarvitse ajaa ylinopeuksia.

        Minulla on autossani 500 hv voimaa enkä silti aja ylinopeuksia. Asia josta nautin on se, että kiihdyttäessä saavutan ajonopeuden nopeasti.

        on autossaan 500 hevosvoimaa, niin sillä on massissakin sen verran hilloa että suomen valtiolle olisi lottovoitto päästä osingoille ylinopeussakon muodossa. Eli kannattaakin sun ajella hiljaksiin sillä viissataaheppaisellasi.

        Tosin aika moni kateellinen naurasisi sulle aikasta makeesti kun näkisi sut poliisiautossa ja sen jälkeen itkemässä lappusi kanssa. Voisit toki joskus tehdä meidät muut onnellisiksi. =)


      • niinvarmaan
        seniori 66+ kirjoitti:

        " Silloin kun itse ajan mainittua nopeutta ja taakse syntyy jonoa, en vähääkään välitä niiden takana kymmenen metrin etäisyydellä ajavien nuijien ajatuksista."
        Eli olet tyyppinen kotipoliisi ja sujuvaa liikennettä tahallasi haittaava kusipää.
        Onneksi on olemassa tehokkaita autoja, joilla estelyistäsi huolimatta, kaltaisistasi talipäistä pääsee nopeasti ja turvallisesti ohi.

        Herää kysymys, mikä saa sinut ajattelemaan, että sinulla on oikea asenne siihen, miten liikenteessä mennään ? Ota huomioon, että muut arvioivat liikennettä keskimääräisen mukaan. Kukaan ei vaikkapa tielle kääntyessään odota, että joku 100 km/h rajoitusalueella ja 80 risteysalueella tulisikin vaikkapa 180 km/h nopeudella. Etuajo-oikeudesta huolimatta on olemassa tapauksia, joissa on katsottu että toinen osapuoli ei ole voinut olettaa, mitä joku on tekemässä. Turvallisuus on tarkasti penkin ja ratin välissä ja fysiikan lait viimeistään sanovat missä mentiin yli. Ei ole mitenkään hauskaa ohittaa vaikkapa raskaassa kuormassa olevaa pakettiautoa, jos samalla pitää katsoa peileistä kaltaisiasi "turvallisia" kuljettajia. Olen useammin kuin kerran joutunut perumaan oman ohitukseni, kun joku on lähtenyt takaa vaikka vilkku on ollut jo päällä ja olen siirtymässä vasemmalle. Tai sitten klassinen tapaus, jossa joku tunkee takana tulevan jättämään kunnolliseen turvaväliin ohitettuaan 6-7 auton letkan.


      • isoisä
        Seniori1 kirjoitti:

        siihenkö tottuu?

        Suurin ajonopeus Suomessa on 120 km/h. Sen ylittäminen on rangaistava teko. Silloin kun itse ajan mainittua nopeutta ja taakse syntyy jonoa, en vähääkään välitä niiden takana kymmenen metrin etäisyydellä ajavien nuijien ajatuksista. Sakkoja en muiden puolesta maksa. Ajonopeudet eivät koskaan ole paikallaan näiden ihmisten mielestä. Aina on joku, jonka mielestä pitäisi ajaa nopeammin. Tähän tuskin on mitään varsinaista syytä. Se on vaan tapa, joka on joskus opittu. Aina voi varata matkaan enemmän aikaa. Mikään tämän maan liikenneongelma ei ratkea nopeuksia korottamalla. Vaikka nopeusrajoitus moottoritiellä olisi 250 km/h, kyllä joku silti ajaisi ylinopeutta ja vaatisi, että hänen pitää päästä vielä nopeammin. Minusta rajoitukset ovat ainakin pääteillä paikallaan ottaen huomioon nykyisen lähes ympärivuorokautisen vilkkaan liikenteen. Ajan aika usein 9-tietä Tampereen ja Turun välillä. Se aikaero joka syntyy talvi-ja kesänopeuksien välillä on hämmästyttävän pieni. En kuitenkaan haluaisi enää kesänopeuksia laskea. Tiellä liikkuminen on siirtymistä paikasta toiseen niin turvallisesti kuin mahdollista. Tämän pitäisi jokaisen autolla ajavan ymmärtää. Siinä ei ole kysymys hevosvoimista vaan aivan tavallisesta maalaisjärjestä. Ne, jotka haluavat vielä enemmän vauhtia voisivat mennä leikkimään autoillaan Ahvenistolle mahdollisimman kauas arkiliikenteestä.

        nopeusrajoitus on turvallisemman ajon edellytys.itselläni on kylläkin iso suurin malli turbomoottorilla,että jaksaa vetää perävaunua jonka paino on yli 2000kg.on juhlaa ajaa isolla tehokkaalla autolla.mutta työmatkat ajan mopoautolla jossa on 1.6 s moottori,kyllä on äänekäs ja kolisee vaikka on vähän ajettu.kyllä se on niin että isolla autolla nauttii kuunnella vaikka geog otsia tai gerkijeviä kuulee musiikin ja nauttii ajosta.toista se on äänekkäillä mopoautoilla en ole edes vitsinyt siihen soittolaitetta laittaa kun sitä ei kuulisi kuin kovallaan.


      • Mitteekähän
        Jos jollain kirjoitti:

        on autossaan 500 hevosvoimaa, niin sillä on massissakin sen verran hilloa että suomen valtiolle olisi lottovoitto päästä osingoille ylinopeussakon muodossa. Eli kannattaakin sun ajella hiljaksiin sillä viissataaheppaisellasi.

        Tosin aika moni kateellinen naurasisi sulle aikasta makeesti kun näkisi sut poliisiautossa ja sen jälkeen itkemässä lappusi kanssa. Voisit toki joskus tehdä meidät muut onnellisiksi. =)

        Sehän on vaan parempi että ylinopeussakoja saa. Kaikki verotukset mörkömoottoreista jne. Joten nämä ekoauto hihhuloijat saa olla tyytyväisiä että on noita tehoautojakin Suomessa. Sehän muuten koskettais myös tuota 70hv kotteroa enemmän kukkaron puolelta jos kaikilla olis samanlaiset kulkineet


      • jos jollain
        Jos jollain kirjoitti:

        on autossaan 500 hevosvoimaa, niin sillä on massissakin sen verran hilloa että suomen valtiolle olisi lottovoitto päästä osingoille ylinopeussakon muodossa. Eli kannattaakin sun ajella hiljaksiin sillä viissataaheppaisellasi.

        Tosin aika moni kateellinen naurasisi sulle aikasta makeesti kun näkisi sut poliisiautossa ja sen jälkeen itkemässä lappusi kanssa. Voisit toki joskus tehdä meidät muut onnellisiksi. =)

        Ei Poliisiautoon tarvitse mennä sakkolappua allekirjoittamaan sen ne Poliisit tuo sinulle oman autosi viereen allekirjoitettavaksi


      • 20+13
        seniori 66+ kirjoitti:

        " Silloin kun itse ajan mainittua nopeutta ja taakse syntyy jonoa, en vähääkään välitä niiden takana kymmenen metrin etäisyydellä ajavien nuijien ajatuksista."
        Eli olet tyyppinen kotipoliisi ja sujuvaa liikennettä tahallasi haittaava kusipää.
        Onneksi on olemassa tehokkaita autoja, joilla estelyistäsi huolimatta, kaltaisistasi talipäistä pääsee nopeasti ja turvallisesti ohi.

        "seniori 66 "
        Kotipoliisi on se, joka asettuu moottoritiellä vasemmalle kaistalle ja ajaa tasan suurinta sallittua nopeutta (olen jopa nähnyt sellaisia, jotka ajavat hivenen alle sallitun) ja vielä niin lähellä suunnilleen samaa nopeutta kulkevaa, oikealla kaistalla ajavaa toista ajoneuvoa, että tie on käytännössä tukossa. Tämä tilanne sitten jatkuu monen kilometrin matkan. Oma nopeusmittarini näyttää tasan sallittua nopeutta, mutta GPS paljastaa, että ollaan vielä 4 km/h alle sallitun. Usein vasenta kaistaa ajava yrittää naamioida tilanteen ohitukseksi, koska hänellä voi olla 1 km tunnissa enemmän nopeutta kuin oikeaa kaistaa ajavalla, mutta hän ei tietenkään voi ohittaa suuremmalla nopeudella, koska silloin mentäisiin ylinopeuden puolelle (näin oletan). Ohitus kestää monta minuuttia ja kilometriä, joiden ajan tie on käytännössä tukossa. Itse voisin ohittaa sen 4 km/h nopeuseron turvin, mutta en pääse, kun tie on tukossa. Ei niin, että se ohittaminen mikään itse tarkoitus olisi, mutta tukossa oleva tie hermostuttaa, viimeistään silloin, kun oikealle kaistalle ilmestyy hitaampi ajoneuvo, esim. rekka.

        Tehokkaasta moottorista on hyötyä siinä tilanteessa, kun tämä hidastusansa lopulta laukeaa. Silloin pääsee nopeasti (=turvallisesti) ohi ja mahdollisimman nopeasti eroon näistä kiusantekijöistä. Muulloin tehokkaasta moottorista on oikeastaan vain haittaa, koska se yleensä merkitsee samalla suurempaa polttoaineenkulutusta, suurempia vakuutusmaksuja, suurempaa ajoneuvoveroa ja kalliimpaa auton hankintahintaa. Eikä tietenkään pidä unohtaa ajoneuvon päästöjä, jotka tehokkaassa autossa pääsääntöisesti lienevät suuremmat kuin pienempitehoisessa.


      • seniori 66+
        Seniori1 kirjoitti:

        Seniorille 66-48

        Millä nopeudella ohitat moottoritiellä 120 km/h ajavan auton? Minulla on myös sellainen auto, jolle ei ko. nopeus tunnu missään. Pystyn lähes tuplaamaan tuollaisen nopeuden, mikäli se olisi tarpeen. En kuitenkaan ota tunnolleni sitä riskiä mitä jo tuollaisessa vähänkin yli 120 km/h nopeudessa voi tapahtua yllättävissä olosuhteissa. En tiedä kuinka paljon tunnet autoja ja liikennettä. En myöskään tiedä onko sinulla oma auto vai saatko lainata vanhempiesi autoa sitten kun koululäksyt on tehty ja vanhemmat ovat ne tarkastaneet. Mikäli tiellä tapahtuu onnettomuus, niin ensimmäinen kysymys viranomaisten taholta kuuluu "mikä oli nopeus onnettomuushetkellä". Ne ovat ikäviä kysymyksiä ja vielä ikävämpi niihin on vastata varsinkin, jos vielä on tullut henkilövahinkoja. Niistä ajatuksista ei tavallisella järjellä ja ajatuksilla varustettu ihminen pääse koskaan irti. Sanon vielä lopuksi, että olet mikä tahansa, niin minua älä ala neuvomaan liikenneasioissa ja tuputtamaan lapsellisia ajatuksiasi puhumattakaan, että alat nimittelemään asiasta, josta et näköjään kovin paljoa ymmärrä.

        >Millä nopeudella ohitat moottoritiellä 120 km/h ajavan auton?

        Ajamalla 120 km/h todellista nopeutta.

        > Pystyn lähes tuplaamaan tuollaisen nopeuden, mikäli se olisi tarpeen.

        Autosi puolesta ehkä, ajotaitosi tuskin riittäisi.

        > En tiedä kuinka paljon tunnet autoja ja liikennettä.

        Et tiedä et, tosin et tunnu tietävän paljon muutakaan.

        >Sanon vielä lopuksi, että olet mikä tahansa, niin minua älä ala neuvomaan liikenneasioissa ja tuputtamaan lapsellisia ajatuksiasi puhumattakaan, että alat nimittelemään asiasta, josta et näköjään kovin paljoa ymmärrä.

        No nythän liikenteestä (omasta mielestään) kaiken tietävä kusipää kotipoliisi vallan repes. Helpottiko...
        Koittaisit nyt vaan päästä eroon tuosta sujuvaa liikennettä vakavasti haittaavasta, taliaivojen tuottamasta "minä en välitä muista" asenteesta.
        Vaikeaa se varmasti on, sulle ehkä jopa mahdotonta, mutta turvallista matkaa ja ajelehan rauhallisesti, muita (nopeampia) tahallisesti häiritsemättä.


      • seniori66+
        20+13 kirjoitti:

        "seniori 66 "
        Kotipoliisi on se, joka asettuu moottoritiellä vasemmalle kaistalle ja ajaa tasan suurinta sallittua nopeutta (olen jopa nähnyt sellaisia, jotka ajavat hivenen alle sallitun) ja vielä niin lähellä suunnilleen samaa nopeutta kulkevaa, oikealla kaistalla ajavaa toista ajoneuvoa, että tie on käytännössä tukossa. Tämä tilanne sitten jatkuu monen kilometrin matkan. Oma nopeusmittarini näyttää tasan sallittua nopeutta, mutta GPS paljastaa, että ollaan vielä 4 km/h alle sallitun. Usein vasenta kaistaa ajava yrittää naamioida tilanteen ohitukseksi, koska hänellä voi olla 1 km tunnissa enemmän nopeutta kuin oikeaa kaistaa ajavalla, mutta hän ei tietenkään voi ohittaa suuremmalla nopeudella, koska silloin mentäisiin ylinopeuden puolelle (näin oletan). Ohitus kestää monta minuuttia ja kilometriä, joiden ajan tie on käytännössä tukossa. Itse voisin ohittaa sen 4 km/h nopeuseron turvin, mutta en pääse, kun tie on tukossa. Ei niin, että se ohittaminen mikään itse tarkoitus olisi, mutta tukossa oleva tie hermostuttaa, viimeistään silloin, kun oikealle kaistalle ilmestyy hitaampi ajoneuvo, esim. rekka.

        Tehokkaasta moottorista on hyötyä siinä tilanteessa, kun tämä hidastusansa lopulta laukeaa. Silloin pääsee nopeasti (=turvallisesti) ohi ja mahdollisimman nopeasti eroon näistä kiusantekijöistä. Muulloin tehokkaasta moottorista on oikeastaan vain haittaa, koska se yleensä merkitsee samalla suurempaa polttoaineenkulutusta, suurempia vakuutusmaksuja, suurempaa ajoneuvoveroa ja kalliimpaa auton hankintahintaa. Eikä tietenkään pidä unohtaa ajoneuvon päästöjä, jotka tehokkaassa autossa pääsääntöisesti lienevät suuremmat kuin pienempitehoisessa.

        "20 13
        8.12.2014 11:38"
        Suurimmasta osasta kirjoitustasi samaa mieltä.
        Mutta, tehokkaasta moottorista (mikä sitten lieneekään tehokas)
        on mielestäni enemmän hyötyä kuin haittaa.
        Mainitsemasi verot, hinta jne. on kyllä (himoverottajasta johtuen)
        totta, mutta kulkine jossa on tehokas moottori on useimmiten myös melkoisen mukava liikkumaväline.
        Vanhempi automies sanoi kerran, että "autossa ei ole koskaan liikaa voimaa" ja olen samaa mieltä.


      • Seniori1
        Seniorien selitykset kirjoitti:

        oli kyllä sitä luokkaa että kortit vois ottaa vanhuksilta pois. Ei välitetä pätkääkään kymmensien kilometrien jonoista vaan seistään keskiviivalla takuuvarmana tukkeena. Jos on itse matkalla sunnuntai kirkkoon, ja lähtenyt hyvissä ajoin, niin se ei tarkoita sitä että kaikki olisivat myös menossa epistoolaa kuuntelemaan. Tien päällä on myös ihmisiä joiden toiminta tien päällä on aikataulutettu minuutin oletustarkkuudella. Siinä ei silloin tientukkoja kaipaisi.

        Lisää selityksiä.
        Vanhukset ovat asia erikseen. Se, että noudattaa rajoituksia ei liity ikään millään tavalla, koska jokaisen niitä pitäisi noudattaa. Silloin, kun lähtee liikenteeseen on lähdettävä sillä mielellä, että matkalla voi sattua mitä tahansa. Pitää varata aikaa niin paljon, että viivästyminen johtuu se sitten mistä tahansa ei johda myöhästymiseen. Minä en ole määrännyt nopeusrajoituksia, eikä moni muukaan autolla ajava. Olen monessa tilanteessa ollut sitä mieltä, että rajoitus ei siinä kohdassa ole paikallaan, mutta kuten sanoin asia ei ole minun päätettävissäni. Olen huomannut, että tiellä liikkuu usein autoilijoita, joilta todella pitäisi ottaa kortti pois. Ne eivät useinkaan ole niitä, jotka ajavat rajoitusten mukaan. Jouduin taannoin näkemään tapauksen, jossa nuori kaveri lähti urheiluautolla ohittamaan pitkää jonoa ylämäkeen. Vastaan tuli rekka, jolla ei ollut mitään mahdollisuutta väistää autoa. Urheiluauto pääsi niukasti omalle kaistalleen rekan vilkutellessa valoja. Kaverilla oli onnea. Pienikin myöhästyminen, niin hänet ja hänen autonsa olisi voinut lapiolla siirtää tiensivuun. Autojonot pääteillä ovat tätäpäivää. Jonossa joutuu ajamaan melkein aina. Moottoritiellä pystyy aina ohittamaan, mutta sielläkin on se 120 km/h. Eihän nopeus näille kiireisille sinänsä mikään ongelma ole. Ainahan voi poliisille selittää kuinka kiireellistä ja tarpeellista meno oli. Kyllä he varmaan asiallista selitystä kuuntelevat. Ei muuta, kun pidä vain vauhtia yllä, mutta älä ihmettele, jos muut ajavat vähän hitaammin.


      • yks seniori
        Seniorien selitykset kirjoitti:

        oli kyllä sitä luokkaa että kortit vois ottaa vanhuksilta pois. Ei välitetä pätkääkään kymmensien kilometrien jonoista vaan seistään keskiviivalla takuuvarmana tukkeena. Jos on itse matkalla sunnuntai kirkkoon, ja lähtenyt hyvissä ajoin, niin se ei tarkoita sitä että kaikki olisivat myös menossa epistoolaa kuuntelemaan. Tien päällä on myös ihmisiä joiden toiminta tien päällä on aikataulutettu minuutin oletustarkkuudella. Siinä ei silloin tientukkoja kaipaisi.

        Eipä tunnu olevan siellä korvienvälissä muuta kun märkiä sahanpuruja!


      • kolovo
        iso turbomoottori kirjoitti:

        jos on pieni auto,siinä ei ole äänieristeitä siksi melu tulee sisälle.mutta isot autot niissä on äänieristeet myös takakontissa,jopa 7 cm paksut.ainakin omassani ruotsin menopelissä isossa.on myös turbomoottori.ja mikä hauskaa jaksaa vetää jarrullista kärryä 2200kg kuormalla eikä tunnu missään kun on voimaaa.toisena on sellainen pikkuauto 1.6 s moottorilla mutta ei siihen kannata koukkua laittaa ei jaksaisi kuin kaivaa kuopat maahan,sillä ajetaan vain sitissä on hyvä kauppakassi.mutta vaativammat ajot ajetaan isoolla autolla.laatua saa vain rahalla ja äänieristyksen mukana

        jos on pieni auto,siinä ei ole äänieristeitä siksi melu tulee sisälle.mutta isot autot niissä on äänieristeet myös takakontissa,jopa 7 cm paksut.ainakin omassani ruotsin menopelissä isossa.on myös turbomoottori.ja mikä hauskaa jaksaa vetää jarrullista kärryä 2200kg kuormalla eikä tunnu missään kun on voimaaa.toisena on sellainen pikkuauto 1.6 s moottorilla mutta ei siihen kannata koukkua laittaa ei jaksaisi kuin kaivaa kuopat maahan,sillä ajetaan vain sitissä on hyvä kauppakassi.mutta vaativammat ajot ajetaan isoolla autolla.laatua saa vain rahalla ja äänieristyksen mukana

        Onko sulla ruotsalainen skoda eli VOLVO?
        Volvo on skodan osista kasattu auto jo monet vuodet.


      • Jos nuija et sitä
        Missäs kohtaa kirjoitti:

        tuossa sanottiinkaan ylinopeudesta? Siinä puhuttiin näistä eläkeläispappoista jotka köröttelee kuuttakymppiä keskiviivalla aiheuttaen vaaratilanteita ja hidastavat autottomien liikkumista julkisilla. Niillä on aikataulut joita pitää noudattaa. Itsekkyys taitaa vaivata kakskymppistä pekkaakin?

        tajua, niin tämä keskustelu alkoi ylinopeuden ajamisesta.


      • Rekkakuski tiellä
        20+13 kirjoitti:

        "seniori 66 "
        Kotipoliisi on se, joka asettuu moottoritiellä vasemmalle kaistalle ja ajaa tasan suurinta sallittua nopeutta (olen jopa nähnyt sellaisia, jotka ajavat hivenen alle sallitun) ja vielä niin lähellä suunnilleen samaa nopeutta kulkevaa, oikealla kaistalla ajavaa toista ajoneuvoa, että tie on käytännössä tukossa. Tämä tilanne sitten jatkuu monen kilometrin matkan. Oma nopeusmittarini näyttää tasan sallittua nopeutta, mutta GPS paljastaa, että ollaan vielä 4 km/h alle sallitun. Usein vasenta kaistaa ajava yrittää naamioida tilanteen ohitukseksi, koska hänellä voi olla 1 km tunnissa enemmän nopeutta kuin oikeaa kaistaa ajavalla, mutta hän ei tietenkään voi ohittaa suuremmalla nopeudella, koska silloin mentäisiin ylinopeuden puolelle (näin oletan). Ohitus kestää monta minuuttia ja kilometriä, joiden ajan tie on käytännössä tukossa. Itse voisin ohittaa sen 4 km/h nopeuseron turvin, mutta en pääse, kun tie on tukossa. Ei niin, että se ohittaminen mikään itse tarkoitus olisi, mutta tukossa oleva tie hermostuttaa, viimeistään silloin, kun oikealle kaistalle ilmestyy hitaampi ajoneuvo, esim. rekka.

        Tehokkaasta moottorista on hyötyä siinä tilanteessa, kun tämä hidastusansa lopulta laukeaa. Silloin pääsee nopeasti (=turvallisesti) ohi ja mahdollisimman nopeasti eroon näistä kiusantekijöistä. Muulloin tehokkaasta moottorista on oikeastaan vain haittaa, koska se yleensä merkitsee samalla suurempaa polttoaineenkulutusta, suurempia vakuutusmaksuja, suurempaa ajoneuvoveroa ja kalliimpaa auton hankintahintaa. Eikä tietenkään pidä unohtaa ajoneuvon päästöjä, jotka tehokkaassa autossa pääsääntöisesti lienevät suuremmat kuin pienempitehoisessa.

        Tulin kerran moottoritietä Helsingistä ja ajoin tietyön takia hitaasti etenevässä jonossa. Siinä riitti jos jonkinlaista koheltajaa joiden piti päästä ohitse oikeaa kaistaa ja sitten kiilata jonoon.

        Äkisti näiden kaahareiden meno ja ohittelu loppui. Syykin selvisi pian, sillä rekkakuskilla oli varmasti palanut näiden ohottajien takia käämit. Yksikään Bemari tai Mersu ei enää ohittanut sen jälkeen, kun tämä kuski siirsi 60 tonnia rautaa keskikaistalle. Ei ohittanut sen jälkeen yksikään kaahari jonoa.


      • Olet torakka
        Naurettavia selityks kirjoitti:

        Moottoritiellä onrajoitus 120. Tee minuuttiaikatulusi niin, että ei tarvitse ajaa ylinopeuksia.

        Minulla on autossani 500 hv voimaa enkä silti aja ylinopeuksia. Asia josta nautin on se, että kiihdyttäessä saavutan ajonopeuden nopeasti.

        Älä homo lässytä.


      • EX TURO
        pappa hierarkia kirjoitti:

        ......?Hmm...Mihinkäs hallitsijapariskunnaallakaan on näin sapattina kiirus?

        Eipä pitäisi olla kiire kellään . Isot ja voimakkaat autot kertovat omistajan halusta olla Turo mahtisonnin .Usein heidät onkin alistettu joko vaimon tai pomon taholta. Joten rohkeutta vaan teille murjotuille.


      • Seniori1
        yks seniori kirjoitti:

        Eipä tunnu olevan siellä korvienvälissä muuta kun märkiä sahanpuruja!

        Parempi sekin, kun jos on ihan tyhjää. Tuntuu olevan vaikeaa liikennesääntöihin mukautuminen. Eipä silti ei se uusi asia ollut. Kyllähän sen tiellä on tullut nähtyä mitä se on.


      • BMW Kusipää

        Kyseinen aloitus on hieno trolli, tai ainakin puolitrolli jolla saa varmasti keskustelua aikaiseksi ;D Anyway, kyseisellä heppa määrällä ei kyllä juurikaan ohitella oikeasti turvallisestI, puhumattakaan mistään farmareista missä on 3 lasta, 2 aikuista, koira ja matkatavarat mukana.Kyllä siinä aletaan tarvitsemaan potkua, jos meinataan vielä päästä rekastakin ohitse turvallisesti.

        Toisekseen, tehokkaampi auto on myös hauskempi ajaa.Se on kiva tietää että toisinaan kun yksinäänkin ajelee, ei tarvitse jokaista tasanopeutta ajavaa papparaista jäädä ahistelemaan vaan voi polkaista ohitse.

        Ja kuten "siihen tottuu" sanoi, asuvathan jotkut liian hienossa asunnossakin. Kyllä sitä siis sinkku ihminen eläisi hienosti 35m2 yksiössä ja 3 hengen perhe 50m2 kaksiossa.Mutta, ihmisellä on tapuimus haluta aina jotain hieman parempaa ja usein sellaista mistä nauttii ja on haaveillut.

        Joten, onnellisia hetkiä 70hp autosi kanssa.Ethän kuitenkaan laita pahaksesi jos ohitan, ethän? ;)


      • Vastaa sille
        Jos nuija et sitä kirjoitti:

        tajua, niin tämä keskustelu alkoi ylinopeuden ajamisesta.

        jolle aioit vastauksen antaa, äläkä sellaiselle joka puhui aikatauluista joiden toteutuminen estyy joidenkin alinopeuksilla ajavien keskiviivankuhnurien vuoksi. Taidat itse olla supernuija?


      • wae5r6y8iuo
        Missäs kohtaa kirjoitti:

        tuossa sanottiinkaan ylinopeudesta? Siinä puhuttiin näistä eläkeläispappoista jotka köröttelee kuuttakymppiä keskiviivalla aiheuttaen vaaratilanteita ja hidastavat autottomien liikkumista julkisilla. Niillä on aikataulut joita pitää noudattaa. Itsekkyys taitaa vaivata kakskymppistä pekkaakin?

        nimen omaan tässä viestiketjussa sanotaan. seniorihan on ilmoittanut ajavansa vain 120km/h. Arvoisat heikkolahjaiset.


      • Dolce Mamma
        Seniori1 kirjoitti:

        siihenkö tottuu?

        Suurin ajonopeus Suomessa on 120 km/h. Sen ylittäminen on rangaistava teko. Silloin kun itse ajan mainittua nopeutta ja taakse syntyy jonoa, en vähääkään välitä niiden takana kymmenen metrin etäisyydellä ajavien nuijien ajatuksista. Sakkoja en muiden puolesta maksa. Ajonopeudet eivät koskaan ole paikallaan näiden ihmisten mielestä. Aina on joku, jonka mielestä pitäisi ajaa nopeammin. Tähän tuskin on mitään varsinaista syytä. Se on vaan tapa, joka on joskus opittu. Aina voi varata matkaan enemmän aikaa. Mikään tämän maan liikenneongelma ei ratkea nopeuksia korottamalla. Vaikka nopeusrajoitus moottoritiellä olisi 250 km/h, kyllä joku silti ajaisi ylinopeutta ja vaatisi, että hänen pitää päästä vielä nopeammin. Minusta rajoitukset ovat ainakin pääteillä paikallaan ottaen huomioon nykyisen lähes ympärivuorokautisen vilkkaan liikenteen. Ajan aika usein 9-tietä Tampereen ja Turun välillä. Se aikaero joka syntyy talvi-ja kesänopeuksien välillä on hämmästyttävän pieni. En kuitenkaan haluaisi enää kesänopeuksia laskea. Tiellä liikkuminen on siirtymistä paikasta toiseen niin turvallisesti kuin mahdollista. Tämän pitäisi jokaisen autolla ajavan ymmärtää. Siinä ei ole kysymys hevosvoimista vaan aivan tavallisesta maalaisjärjestä. Ne, jotka haluavat vielä enemmän vauhtia voisivat mennä leikkimään autoillaan Ahvenistolle mahdollisimman kauas arkiliikenteestä.

        Jotkut asuu Pihlajanmäessä yksiössä ja toiset merenrannalla West Endissä. Hyvät autot ovat hyviä autoja ja Skodat ovat skodia. Miettikää sitä.

        Alkuperäinen viesti lienee kuitenkin provo


      • sasaa-
        Seniorien selitykset kirjoitti:

        oli kyllä sitä luokkaa että kortit vois ottaa vanhuksilta pois. Ei välitetä pätkääkään kymmensien kilometrien jonoista vaan seistään keskiviivalla takuuvarmana tukkeena. Jos on itse matkalla sunnuntai kirkkoon, ja lähtenyt hyvissä ajoin, niin se ei tarkoita sitä että kaikki olisivat myös menossa epistoolaa kuuntelemaan. Tien päällä on myös ihmisiä joiden toiminta tien päällä on aikataulutettu minuutin oletustarkkuudella. Siinä ei silloin tientukkoja kaipaisi.

        Joillakin on ikuinen kiire.Kiire kilpailuyhteiskunnassa. Täällä elämä on leppoisampaa
        Suora livekamera Floridasta
        http://www.liveduvalstreet.com/


      • oppinut henkilö
        Naurettavia selityks kirjoitti:

        Moottoritiellä onrajoitus 120. Tee minuuttiaikatulusi niin, että ei tarvitse ajaa ylinopeuksia.

        Minulla on autossani 500 hv voimaa enkä silti aja ylinopeuksia. Asia josta nautin on se, että kiihdyttäessä saavutan ajonopeuden nopeasti.

        Vai että 500 hv voimaa...

        Kävisit koulusi loppuun, niin tietäisit, että voiman SI-järjestelmän mukainen yksikkö on Newton, kun taas hevosvoimilla ilmaistaan tehoa.


      • minävaan
        isoisä kirjoitti:

        nopeusrajoitus on turvallisemman ajon edellytys.itselläni on kylläkin iso suurin malli turbomoottorilla,että jaksaa vetää perävaunua jonka paino on yli 2000kg.on juhlaa ajaa isolla tehokkaalla autolla.mutta työmatkat ajan mopoautolla jossa on 1.6 s moottori,kyllä on äänekäs ja kolisee vaikka on vähän ajettu.kyllä se on niin että isolla autolla nauttii kuunnella vaikka geog otsia tai gerkijeviä kuulee musiikin ja nauttii ajosta.toista se on äänekkäillä mopoautoilla en ole edes vitsinyt siihen soittolaitetta laittaa kun sitä ei kuulisi kuin kovallaan.

        1.6 litranen kone mopoautossa?
        Älä puhu paskaa


      • ===============

      • BMW Kusipää
        pekka20 kirjoitti:

        Ei ole mitään hyväksyttävää syytä ajaa ylinopeutta.
        Koetapa takoa se ahtaaseen pikku päähäsi.
        Sinä olet yksi niistä ihmisistä, jotka haluavat ajaa
        ylinopeutta siitä huolimatta, että laki, joka
        on järkevästi säädetty, on sinua vastaan.
        Samaten varmaan haluat mättää nakkikioskin jonossa
        kaikki niitä turpaan, jotka ovat mielestäsi liian hitaita.
        Jos haluat olla toista mieltä laeista, niin koetapa
        eduskunnan kautta. Suomessa ei hoidella asioita
        oman käden oikeudella ja sellaista asennetta on
        täysin turhaa koettaa puolustella järkeville yhteiskunnan
        osille. Järkipuhetta on myös turhaa suunnata
        sinulle, aivan kuten ei vauvoillekaan esitetä perusteluja,
        koska ne eivät ymmärrä sellaisia - siksi vauvat ovat toisten
        holhouksen ja pakon alaisia. Sinuakin täytyy holhota lain pakkovoimalla, koska et itse siihen kykene.

        Voi Pekkaa! Kiristääkö päänupissa vai eikö Fiat kulje? ;D
        Ja joo, totta; Ylinopeutta ei saa ajaa.Niin on lakiin kirjattu.Mutta, minkäs teet; Ihmiset ajaa ylinopeutta kuten myös ajavat kiihyytävät keltaisella vielä vikana läpi valoista.
        Maailma ei ole siis täydellinen eikä tule ikinä olemaan.Joten, hyväksytään vain asia ja painetaan itsekkin hieman lisää kaasua! ;)


      • Anonyymi
        Olet torakka kirjoitti:

        Älä homo lässytä.

        Okei nyt alkaa jo mennä komedian puolelle. Kuka päästi vajakin kommentoimaan!?


      • Anonyymi

        Indeeeed


    • hv per kg ratkaisee

      "Itselläni on pieni pikkuauto ja tehoja n.70hv ja täysin olen pärjännyt ja koskaan en ole tarvinnut ylimääräistä voimaa autoon. "

      Isommat autot myös painavat enemmän joten ne tarvitsevat enemmän tehoa. Sen lisäksi jotkut vetävät asuntovaunua, venettä yms. ja taas tulee tarvetta lisäteholle.

      Sanoisin että jos sun 70hv auto laitetaan kiihdytyskisaan 200hv katumaasturin kanssa joka vetää asuntovaunua niin sun auto on nopeampi.
      Ei siis turhaa tehoa.

    • jos vielä

      on tuhdissa kunnossa oleva avio- tai avopuoliso kyllä silloin polleja tarvitaan.

      • *******

        Tudissa kunnossa olevaa pitää juoksuttaa perässä.


      • Vilippu
        ******* kirjoitti:

        Tudissa kunnossa olevaa pitää juoksuttaa perässä.

        Hmm..........Mutta kestääköhän Ruusun aviouskollisuus tätä?


    • jokumuu.

      Niitä tuodaan Suomeen koska niitä ostetaan Suomessa. Se on markkinataloutta.

      Kyllä itsekin pidän autoista joiden nopeutta on vaivatonta nostaa esimerkiksi rampilta liikenteen sekaan pujahtamista varten. Tuohon tosin vaikuttaa huipputehoa enemmän se, kuinka paljon tehoa on tyrkyllä sillä normaaliajossa käytettävällä moottorin pyörintänopeudella. Nykyinen 163 hp perhelossini on alle 3000 kierroksella aika hengettömän tuntuinen kun painoakin on niskassa tuhatkuussataa-jotain kiloa.

      • markkinatalous mutta

        Tuo alku pitää paikkansa.

        Mutta juuri ajatus että moottorissa pitää olla varalla tehoa/vääntöä matka-ajossa käytettävällä kierrosluvulla saa autot kuluttamaan enemmän polttoainetta, ja lisää melua.


      • jokumuu.
        markkinatalous mutta kirjoitti:

        Tuo alku pitää paikkansa.

        Mutta juuri ajatus että moottorissa pitää olla varalla tehoa/vääntöä matka-ajossa käytettävällä kierrosluvulla saa autot kuluttamaan enemmän polttoainetta, ja lisää melua.

        Tehokkaampi moottori taitaa pikemminkin madaltaa melutasoa, niiden kanssa kun voidaan käyttää pidempiä välityksiä mikä pudottaa moottorin pyörintänopeutta.

        Löpöä palaa yleensä jonkin verran enemmän kuin samanlaisen auton ja vastaavalla tavalla toteutetun pienempitehoisen koneen yhdistelmällä, mutta sehän on sitten auton omistajan asia kuinka paljon on valmis mukavuudesta maksamaan. Litra lisää bensaa satasella tarkoittaa 1,5 pennin lisäkustannusta kilometrille. Jos uuden, pienemmän kokoluokan perheauton kokonaiskulut ovat luokkaa 45 s/km niin onko tuo nyt niin merkittävä kululisä?


      • markkinatalous mutta
        jokumuu. kirjoitti:

        Tehokkaampi moottori taitaa pikemminkin madaltaa melutasoa, niiden kanssa kun voidaan käyttää pidempiä välityksiä mikä pudottaa moottorin pyörintänopeutta.

        Löpöä palaa yleensä jonkin verran enemmän kuin samanlaisen auton ja vastaavalla tavalla toteutetun pienempitehoisen koneen yhdistelmällä, mutta sehän on sitten auton omistajan asia kuinka paljon on valmis mukavuudesta maksamaan. Litra lisää bensaa satasella tarkoittaa 1,5 pennin lisäkustannusta kilometrille. Jos uuden, pienemmän kokoluokan perheauton kokonaiskulut ovat luokkaa 45 s/km niin onko tuo nyt niin merkittävä kululisä?

        Ei vaan mikäli autoon alitettaisiin pidemmät välitykset kulkisi se pienemmällä polttoaineenkulutuksella. Välityksistähän tässä on kyse. Lähes mikävaan moottori saadaan maantieajossa isoimmalla vaihteella toimimimaan kierrosluvulla, jolla on reilusti ylimääräistä teho, pistetään vaan tarpeeksi hidas välitys.

        Kulutuksen kannalta optimi olisi, että isoimman vaihteen välitys olisi mahdollisimman pitkä, että maantielle saataisiin mahdollisimman pienet kierrokset. Sitten kiihdytystävarten vaihdetta vaihdettaisiin pienempään.


      • jokumuu.
        markkinatalous mutta kirjoitti:

        Ei vaan mikäli autoon alitettaisiin pidemmät välitykset kulkisi se pienemmällä polttoaineenkulutuksella. Välityksistähän tässä on kyse. Lähes mikävaan moottori saadaan maantieajossa isoimmalla vaihteella toimimimaan kierrosluvulla, jolla on reilusti ylimääräistä teho, pistetään vaan tarpeeksi hidas välitys.

        Kulutuksen kannalta optimi olisi, että isoimman vaihteen välitys olisi mahdollisimman pitkä, että maantielle saataisiin mahdollisimman pienet kierrokset. Sitten kiihdytystävarten vaihdetta vaihdettaisiin pienempään.

        Niin, totta kai välityksistä. Mutta yleensä ne välitykset valitaan niin että auto jaksaa suurimmallakin vaihteella maantienopeuksissa vetää, ja tehokkaamman moottorin kanssa tuo onnistuu pidemmilläkin välityksillä.

        Jokainen saa tietysti arvottaa asian itse mutta minusta moottori, jonka ominaisuuksien vuoksi saa vähänkin reilumpaan ylämäkeen tai pieneen nopeudenmuutokseen vaikka moottoritielläkin aina pykältää pienemmälle, on käytössä melkoisen ärsyttävä. Perinteisten neli- tai viisivaihteisten automaattilaatikoiden toimintakaan ei tuota paikkaa, pieni kaasunpainallus kun ei aiheuta oikein mitään nopeudenmuutosta ja syvemmälle polkaistessa aski vaihtaa nykäisten pienemmälle ja moottori alkaa piinattuna parkua. En tiedä hoitavatko nykyiset kuusi- tai useampivaihteiset automaatit homman nätimmin.

        Emännällä on noin sataheppainen "pientila-auto", ja vaikka kuinka moottoritien rampilla asennoituu siihen että tämä ei ole kovin kiihkeä peli, seuraa kaasupolkimen painallusta aina ajatus "tää on rikki". Pääseehän silläkin normimittaisesta rampista liikenteen sekaan mutta se edellyttää pieniä vaihteita, nopeita vaihtoja ja kierrosten vetämistä punarajalle. Vaikkei omakaan auto erityisen nopea ole niin sillä sama temppu onnistuu reuhtomatta ja eleettömästi. Kun sitä moottoritietä tulee kuitenkin melkein jokaisena arkipäivänä sahattua niin kyllä minä tuosta mukavuudesta ihan mielelläni maksan sen puolitoista senttiä kilometri.


      • Marrkinatalous mutta
        jokumuu. kirjoitti:

        Niin, totta kai välityksistä. Mutta yleensä ne välitykset valitaan niin että auto jaksaa suurimmallakin vaihteella maantienopeuksissa vetää, ja tehokkaamman moottorin kanssa tuo onnistuu pidemmilläkin välityksillä.

        Jokainen saa tietysti arvottaa asian itse mutta minusta moottori, jonka ominaisuuksien vuoksi saa vähänkin reilumpaan ylämäkeen tai pieneen nopeudenmuutokseen vaikka moottoritielläkin aina pykältää pienemmälle, on käytössä melkoisen ärsyttävä. Perinteisten neli- tai viisivaihteisten automaattilaatikoiden toimintakaan ei tuota paikkaa, pieni kaasunpainallus kun ei aiheuta oikein mitään nopeudenmuutosta ja syvemmälle polkaistessa aski vaihtaa nykäisten pienemmälle ja moottori alkaa piinattuna parkua. En tiedä hoitavatko nykyiset kuusi- tai useampivaihteiset automaatit homman nätimmin.

        Emännällä on noin sataheppainen "pientila-auto", ja vaikka kuinka moottoritien rampilla asennoituu siihen että tämä ei ole kovin kiihkeä peli, seuraa kaasupolkimen painallusta aina ajatus "tää on rikki". Pääseehän silläkin normimittaisesta rampista liikenteen sekaan mutta se edellyttää pieniä vaihteita, nopeita vaihtoja ja kierrosten vetämistä punarajalle. Vaikkei omakaan auto erityisen nopea ole niin sillä sama temppu onnistuu reuhtomatta ja eleettömästi. Kun sitä moottoritietä tulee kuitenkin melkein jokaisena arkipäivänä sahattua niin kyllä minä tuosta mukavuudesta ihan mielelläni maksan sen puolitoista senttiä kilometri.

        Eikai siinä sitten nyt molemmat ainakin ymmärretään toistemme ajatus. Mutta juuri sinunlaisten ihmisten takia ne vaihteistojen välitykset on pielessä ja koneet huutaa maantieajoissa. Luulin että manuaalin hauskuus on juuri se vaihteiden vaihtaminen ja ne keitä se ei kiinnosta valitsisi vain automaatin, etenkin kun "mukavuudesta ihan mielelläni maksan sen puolitoista senttiä kilometri".


      • jokumuu.
        Marrkinatalous mutta kirjoitti:

        Eikai siinä sitten nyt molemmat ainakin ymmärretään toistemme ajatus. Mutta juuri sinunlaisten ihmisten takia ne vaihteistojen välitykset on pielessä ja koneet huutaa maantieajoissa. Luulin että manuaalin hauskuus on juuri se vaihteiden vaihtaminen ja ne keitä se ei kiinnosta valitsisi vain automaatin, etenkin kun "mukavuudesta ihan mielelläni maksan sen puolitoista senttiä kilometri".

        Paristakymmenestä autostani vain yksi on ollut automaattivaihteinen eli tykkään enemmän manuaaleista, syistä jotka jääköön nyt tämän keskustelun ulkopuolelle. Ajanut kyllä olen muiden omistamia automaatteja, ja niiden pohjalta väitän että manuaalivaihteisella autolla väännön puute on vähemmän häiritsevä kuin perinteisessä viisivaihteisessa automaatissa.

        Jos ei vääntöä ole, pieni kaasun painaminen ei saa aikaan oikein mitään ja syvemmälle polkaistessa laatikko vaihtaa (mahdollisesti nykäisten) pienemmälle ja kone alkaa karjua. Vuosituhannen vaihteen Volvo V70 170hp bensamoottorilla oli tämän suhteen vähän ärsyttävä, Chevrolet Epica kaksilitraisella bensamoottorilla oikein huomattavan ärsyttävä. Sama Epica dieselinä ja myös automaattina oli niin paljon parempi että sellainen tuli joskus ostettua. Huipputehoa ei ollut juuri enempää mutta tehoa niillä normaaleilla käyttökierroksilla taas oli ihan eri malliin.


      • Tätä mieltä
        jokumuu. kirjoitti:

        Niin, totta kai välityksistä. Mutta yleensä ne välitykset valitaan niin että auto jaksaa suurimmallakin vaihteella maantienopeuksissa vetää, ja tehokkaamman moottorin kanssa tuo onnistuu pidemmilläkin välityksillä.

        Jokainen saa tietysti arvottaa asian itse mutta minusta moottori, jonka ominaisuuksien vuoksi saa vähänkin reilumpaan ylämäkeen tai pieneen nopeudenmuutokseen vaikka moottoritielläkin aina pykältää pienemmälle, on käytössä melkoisen ärsyttävä. Perinteisten neli- tai viisivaihteisten automaattilaatikoiden toimintakaan ei tuota paikkaa, pieni kaasunpainallus kun ei aiheuta oikein mitään nopeudenmuutosta ja syvemmälle polkaistessa aski vaihtaa nykäisten pienemmälle ja moottori alkaa piinattuna parkua. En tiedä hoitavatko nykyiset kuusi- tai useampivaihteiset automaatit homman nätimmin.

        Emännällä on noin sataheppainen "pientila-auto", ja vaikka kuinka moottoritien rampilla asennoituu siihen että tämä ei ole kovin kiihkeä peli, seuraa kaasupolkimen painallusta aina ajatus "tää on rikki". Pääseehän silläkin normimittaisesta rampista liikenteen sekaan mutta se edellyttää pieniä vaihteita, nopeita vaihtoja ja kierrosten vetämistä punarajalle. Vaikkei omakaan auto erityisen nopea ole niin sillä sama temppu onnistuu reuhtomatta ja eleettömästi. Kun sitä moottoritietä tulee kuitenkin melkein jokaisena arkipäivänä sahattua niin kyllä minä tuosta mukavuudesta ihan mielelläni maksan sen puolitoista senttiä kilometri.

        "Pääseehän silläkin normimittaisesta rampista liikenteen sekaan mutta se edellyttää pieniä vaihteita, nopeita vaihtoja ja kierrosten vetämistä punarajalle. Vaikkei omakaan auto erityisen nopea ole niin sillä sama temppu onnistuu"

        Surkeita autoilijoita jos pitää olla paljon hevosvoimia että pääsee rampista. Minulla on "lussu" auto mutta aina olen vaivatta päässyt kaikista rampeista. Parasta jäädä kotiin jos ajotaito on hevosvoimista kiinni.


      • Elä viisi isomies
        Tätä mieltä kirjoitti:

        "Pääseehän silläkin normimittaisesta rampista liikenteen sekaan mutta se edellyttää pieniä vaihteita, nopeita vaihtoja ja kierrosten vetämistä punarajalle. Vaikkei omakaan auto erityisen nopea ole niin sillä sama temppu onnistuu"

        Surkeita autoilijoita jos pitää olla paljon hevosvoimia että pääsee rampista. Minulla on "lussu" auto mutta aina olen vaivatta päässyt kaikista rampeista. Parasta jäädä kotiin jos ajotaito on hevosvoimista kiinni.

        Olet vain kateellinen niille joilla on varaa kunnon autoon.


      • 3+1
        Tätä mieltä kirjoitti:

        "Pääseehän silläkin normimittaisesta rampista liikenteen sekaan mutta se edellyttää pieniä vaihteita, nopeita vaihtoja ja kierrosten vetämistä punarajalle. Vaikkei omakaan auto erityisen nopea ole niin sillä sama temppu onnistuu"

        Surkeita autoilijoita jos pitää olla paljon hevosvoimia että pääsee rampista. Minulla on "lussu" auto mutta aina olen vaivatta päässyt kaikista rampeista. Parasta jäädä kotiin jos ajotaito on hevosvoimista kiinni.

        "Tätä mieltä"
        Tuo rampilta päätielle tulo onkin Suomessa metka juttu. Kallistuisin kyllä olemaan samaa mieltä nimimerkin "Tätä mieltä" kanssa siitä, että rampilta pääsee kyllä aina sekaan. Suomalaiset autoilijat on nimittäin vuosien kuluessa koulutettu siihen, että sanoivatpa liikennesäännöt mitä tahansa, niin rampilta tulevalla on aina etuajo-oikeus. Suomessa nimittäin rampilta tullaan päätielle täysin muista välittämättä ja vielä protestoidaan, jos päätietä ajava ei anna tilaa ja yrittää pitää oman ajolinjansa, kuten ajokoulussa opetetaan. Joten ei siinä kovin kummoinen kuski tarvitse olla, jotta rampilta pääsisi liikenteen joukkoon, sen kun menee vaan. Kyllä siellä päätiellä aina joku hermoheikko on, joka sitten ajoneuvoaan säästääkseen väistää. Itse ainakin olen muutaman läheltä-piti-tapauksen kouluttamana oppinut väistämään rampilta päätielle tulevia. Sakonkin uhalla.


      • jokumuu.
        3+1 kirjoitti:

        "Tätä mieltä"
        Tuo rampilta päätielle tulo onkin Suomessa metka juttu. Kallistuisin kyllä olemaan samaa mieltä nimimerkin "Tätä mieltä" kanssa siitä, että rampilta pääsee kyllä aina sekaan. Suomalaiset autoilijat on nimittäin vuosien kuluessa koulutettu siihen, että sanoivatpa liikennesäännöt mitä tahansa, niin rampilta tulevalla on aina etuajo-oikeus. Suomessa nimittäin rampilta tullaan päätielle täysin muista välittämättä ja vielä protestoidaan, jos päätietä ajava ei anna tilaa ja yrittää pitää oman ajolinjansa, kuten ajokoulussa opetetaan. Joten ei siinä kovin kummoinen kuski tarvitse olla, jotta rampilta pääsisi liikenteen joukkoon, sen kun menee vaan. Kyllä siellä päätiellä aina joku hermoheikko on, joka sitten ajoneuvoaan säästääkseen väistää. Itse ainakin olen muutaman läheltä-piti-tapauksen kouluttamana oppinut väistämään rampilta päätielle tulevia. Sakonkin uhalla.

        Olen samaa mieltä tuosta suomalaisesta ramppikäyttäytymisestä. Itse tarkoitin kuitenkin että tehokkaammalla autolla oman vauhdin sovittaminen liikennevirran vauhtiin käy helpommin ja eleettömämmin kuin pienitehoisella (tai huonomman teho-painosuhteen omaavalla) autolla. En siis sitä, että se jälkimmäisellä vehkeellä ei onnistuisi ollenkaan, saati sitä, että kunnon kovanassu kyllä tunkee rampilta alle vaikka viittäkymppiä.

        Tämä nimimerkki "Tätä mieltä" ei näyttänyt joko pystyvän tai haluavan ymmärtää lukemaansa joten jätin hänelle kommentoimatta, tuskinpa siitä mitään varsinaista keskustelua olisi kumminkaan syntynyt. Jostain syystä näiden palstojen pääasiallinen käyttö näyttää keskustelun sijaan olevan pään aukominen tuntemattomille ihmisille. Onhan se tietty turvallista purkaa aggressioitaan täällä, tuolla reaalimaalimassa kun saattaisi joku hieroa nenää.


      • houusuut
        jokumuu. kirjoitti:

        Tehokkaampi moottori taitaa pikemminkin madaltaa melutasoa, niiden kanssa kun voidaan käyttää pidempiä välityksiä mikä pudottaa moottorin pyörintänopeutta.

        Löpöä palaa yleensä jonkin verran enemmän kuin samanlaisen auton ja vastaavalla tavalla toteutetun pienempitehoisen koneen yhdistelmällä, mutta sehän on sitten auton omistajan asia kuinka paljon on valmis mukavuudesta maksamaan. Litra lisää bensaa satasella tarkoittaa 1,5 pennin lisäkustannusta kilometrille. Jos uuden, pienemmän kokoluokan perheauton kokonaiskulut ovat luokkaa 45 s/km niin onko tuo nyt niin merkittävä kululisä?

        Löpöä palaa yleensä jonkin verran enemmän kuin samanlaisen auton ja vastaavalla tavalla toteutetun pienempitehoisen koneen yhdistelmällä, mutta sehän on sitten auton omistajan asia kuinka paljon on valmis mukavuudesta maksamaan. Litra lisää bensaa satasella tarkoittaa 1,5 pennin lisäkustannusta kilometrille. Jos uuden, pienemmän kokoluokan perheauton kokonaiskulut ovat luokkaa 45 s/km niin onko tuo nyt niin merkittävä kululisä?

        puhut löpöstä ja bensasta millä ajat sitten
        ja penneistä myös puhuit,
        eikö nyt ole jo sentit kukkarossa ja housussa


      • lopuutilit
        3+1 kirjoitti:

        "Tätä mieltä"
        Tuo rampilta päätielle tulo onkin Suomessa metka juttu. Kallistuisin kyllä olemaan samaa mieltä nimimerkin "Tätä mieltä" kanssa siitä, että rampilta pääsee kyllä aina sekaan. Suomalaiset autoilijat on nimittäin vuosien kuluessa koulutettu siihen, että sanoivatpa liikennesäännöt mitä tahansa, niin rampilta tulevalla on aina etuajo-oikeus. Suomessa nimittäin rampilta tullaan päätielle täysin muista välittämättä ja vielä protestoidaan, jos päätietä ajava ei anna tilaa ja yrittää pitää oman ajolinjansa, kuten ajokoulussa opetetaan. Joten ei siinä kovin kummoinen kuski tarvitse olla, jotta rampilta pääsisi liikenteen joukkoon, sen kun menee vaan. Kyllä siellä päätiellä aina joku hermoheikko on, joka sitten ajoneuvoaan säästääkseen väistää. Itse ainakin olen muutaman läheltä-piti-tapauksen kouluttamana oppinut väistämään rampilta päätielle tulevia. Sakonkin uhalla.

        Mua kyllä ottaa aivoon kun joillakin on varaa ostaa tehokkaita uusia autoja
        onko jossakin mätää vai mikä?

        Mun mielestä tulo-ja pääomaverotus on täysin pielessä.
        yli 50000€ vuodessa tienaaville pitäs vero nousta johonkin 55%
        ja siitä yli tienaavien 60-95%
        käteen jäävä summa kaikille kuukaudessa 2000€
        loput valtion kassaan.


      • jokumuu.
        houusuut kirjoitti:

        Löpöä palaa yleensä jonkin verran enemmän kuin samanlaisen auton ja vastaavalla tavalla toteutetun pienempitehoisen koneen yhdistelmällä, mutta sehän on sitten auton omistajan asia kuinka paljon on valmis mukavuudesta maksamaan. Litra lisää bensaa satasella tarkoittaa 1,5 pennin lisäkustannusta kilometrille. Jos uuden, pienemmän kokoluokan perheauton kokonaiskulut ovat luokkaa 45 s/km niin onko tuo nyt niin merkittävä kululisä?

        puhut löpöstä ja bensasta millä ajat sitten
        ja penneistä myös puhuit,
        eikö nyt ole jo sentit kukkarossa ja housussa

        Piti tosiaan olla kyseessä sentit eikä pennit. Oli kirjoittamisen aikaan kitisevä vauva sylissä joten kirjottelut tehtiin noin kymmenen sekunnin pätkissä ja ajatuskin hippasen katkeili.

        Pahoittelen jos et ollenkaan ymmärtänyt mistä oli puhe. Minä taas en ollenkaan ymmärrä miten housut liittyvät auton moottorin tehoon.


    • mukavampaa

      Itselläni on ollut saman kokoluokan kulkineita teholuokassa 64 - 160 hv, ja onhan se tehokkaampi moottori vaan yksinkertaisesti miellyttävämpi ajaa kun esim. ohitukset tai moottoritien ramppien kiihdytykset sujuvat ripeästi mutta vaivattomasti.

      Toisaalta jos itse pärjäät pienemmillä tehoilla niin ei kai se sinulta ole mitenkään pois jos joku muu haluaa ostaa tehokkaamman auton?

    • Saunassa toutuus

      Ne pikkumunaiset kuskit tuntevat saavansa tuuman verran lisäpituutta suuuuurella malmikasalla jossa on Paljon Hevosvoimia.
      Vaan viimeistään saunassa se totuus paljastuu... Fiksummat huomaa sen jo auton valinnasta...

      • hyvin varustettu hv

        entäs ne persaukisten puheet ja turhat vehkeet?


      • Saunassa totuus
        hyvin varustettu hv kirjoitti:

        entäs ne persaukisten puheet ja turhat vehkeet?

        Jos minulta kysyit, niin en minä vaan tiedä. Kerro sinä kun tunnut tietävän!
        Minulla on vain 18,5 cm ja tilillä käteisenä noin 300 000 euroa jolle mietin käyttöä. Arvopapereitakaan en enää halua lisää. Autoon en sitä kuitenkaan tuhlaa. Mieluummin lahjoitan tarvitsevalle, esimerkiksi lastensairaalalle. Tai tiedätkö muita kohteita?


      • ihan venyttäjä
        Saunassa totuus kirjoitti:

        Jos minulta kysyit, niin en minä vaan tiedä. Kerro sinä kun tunnut tietävän!
        Minulla on vain 18,5 cm ja tilillä käteisenä noin 300 000 euroa jolle mietin käyttöä. Arvopapereitakaan en enää halua lisää. Autoon en sitä kuitenkaan tuhlaa. Mieluummin lahjoitan tarvitsevalle, esimerkiksi lastensairaalalle. Tai tiedätkö muita kohteita?

        Vai poika venyttelee pippeliä mittanauhan kanssa ja unelmoi isosta pankkitilistä.
        No miksi sulla on sitä rahaa jos haluat lahjoittaa? Kyllä lastensairaala ottaa vastaan ja moni muukin yhteisö.


      • Saunassa totuus
        ihan venyttäjä kirjoitti:

        Vai poika venyttelee pippeliä mittanauhan kanssa ja unelmoi isosta pankkitilistä.
        No miksi sulla on sitä rahaa jos haluat lahjoittaa? Kyllä lastensairaala ottaa vastaan ja moni muukin yhteisö.

        Minulle jäi vielä, vaikka enemmän kuin sinun autoropposesi hinnan (uutena) annoin.
        Katsos kun sitä työlläkin toiset saa sitä, mitä pers'aukiset rahaksi sanoo. Toista se on sinulla, kun siellä sohvalla mietit mistä sen toisen kaljapullon saisit pöllittyä...


      • Audi G7
        Saunassa totuus kirjoitti:

        Jos minulta kysyit, niin en minä vaan tiedä. Kerro sinä kun tunnut tietävän!
        Minulla on vain 18,5 cm ja tilillä käteisenä noin 300 000 euroa jolle mietin käyttöä. Arvopapereitakaan en enää halua lisää. Autoon en sitä kuitenkaan tuhlaa. Mieluummin lahjoitan tarvitsevalle, esimerkiksi lastensairaalalle. Tai tiedätkö muita kohteita?

        No tollasella mukulla on hyvä runkata tai työntää se poikaystävän hanuriin.


      • MINÄ

        :D, Sinä kirjoititkin tuon FIKSUN asian lyhyesti ja YTIMEKKÄÄSTI :), nimittäin itse hiukan aikaisemmin meinasin lähettää saman mielipiteen mutta PIDEMMÄNKAAVANMUKAANJAPILKULLEENOIKEIN :D

        ONNEKSI huomasin pyyhkiä pois sen piiitkänsepustukseni :D, ei kukaan olisi sitä jaksanut edes lukea :(


      • Pikkumunainen
        Saunassa totuus kirjoitti:

        Jos minulta kysyit, niin en minä vaan tiedä. Kerro sinä kun tunnut tietävän!
        Minulla on vain 18,5 cm ja tilillä käteisenä noin 300 000 euroa jolle mietin käyttöä. Arvopapereitakaan en enää halua lisää. Autoon en sitä kuitenkaan tuhlaa. Mieluummin lahjoitan tarvitsevalle, esimerkiksi lastensairaalalle. Tai tiedätkö muita kohteita?

        "Saunassa totuus"
        Lahjota mulle. Mulla on vahva ajopeli, mutta rahaa turhan vähän. Ja pirun pieni muna. ;-)


      • Kookas harrastaja
        Saunassa totuus kirjoitti:

        Jos minulta kysyit, niin en minä vaan tiedä. Kerro sinä kun tunnut tietävän!
        Minulla on vain 18,5 cm ja tilillä käteisenä noin 300 000 euroa jolle mietin käyttöä. Arvopapereitakaan en enää halua lisää. Autoon en sitä kuitenkaan tuhlaa. Mieluummin lahjoitan tarvitsevalle, esimerkiksi lastensairaalalle. Tai tiedätkö muita kohteita?

        20cm tarttis Hondaan korisarjan ja viriosaa,et jos keski-ikäisen autoharrastusta haluat sponsoroida,niin melko kiitollinen olisin..


      • minävaan
        Saunassa totuus kirjoitti:

        Jos minulta kysyit, niin en minä vaan tiedä. Kerro sinä kun tunnut tietävän!
        Minulla on vain 18,5 cm ja tilillä käteisenä noin 300 000 euroa jolle mietin käyttöä. Arvopapereitakaan en enää halua lisää. Autoon en sitä kuitenkaan tuhlaa. Mieluummin lahjoitan tarvitsevalle, esimerkiksi lastensairaalalle. Tai tiedätkö muita kohteita?

        miten sulla on tilillä käteistä, jos saan kysyä


    • mersumies100%

      kyykytykset onnistuu ja muutenkin ajaminen mukavan sporttista. V8 murisee toisaalta matalillakin kierroksilla mukavasti

      • lapsimesepoika

        Wanhalla mannelavetillako, hehee! Paalausta odotellessa.


      • Pikkumunainen

        "mersumies100%"
        Scaniassakin on V8. Kyllä sekin ihan hyvin murisee, ainakin talvella kylmästä käynnistettäessä (jos sattuu lähtemään)


      • olet ääliö.
        lapsimesepoika kirjoitti:

        Wanhalla mannelavetillako, hehee! Paalausta odotellessa.

        Turpa kiinni sossupummi !


    • awqsdqqqqq

      Suksipoksi lisää ilmanvastusta ja metrin päästä edellä olevasta ajoneuvosta aloitettuun ohitukseen tarvitaan paljon tehoja kun vastaan tuleva rekka on 10s päässä. Vielä kun tuossa kokoonpanossa on peräkärry perässä niin 300 - 400hv ei ole yhtään liikaa :)

    • Kyllätehoopitteeolla

      Itellä on 280hv suabi ja ihan uus cla mersu jossa vaivaset 170hv. eron huomaa!

    • mopomopo

      Itseäni on enemmän ihmetyttänyt, että miksi ihmeessä tehdään ja varsinkin, kuka ihmeessä ostaa tuollaisen mopomoottorisen auton?
      Tuollainen alitehoinen rimpula on aivan kamala ajettavaksi.
      Vaimollani oli joskus kauppakassina Nissan Micra 1,0l moottorilla. Aivan kamala laite, ei sellaisia saisi rekisteröidä Suomeen ollenkaan.
      Kyllä pitää olla päässä tosi paha vika, jos tuollaisen alle 100hv auton itselleen ostaa jostain muusta syystä, kuin rahan puutteesta johtuen.
      Silloin sen jotenkin voi ymmärtää, jos ei ole rahaa ostaa parempaa.

      • Paremman valinnut

        Miksi ostaa Nissan kun autojakin myydään? Ja ne autot kyllä liikkuu vähemmilläkin hevosvoimilla. Malmikasat on sitten erikseen. Varsinkin kun niitten ilmanvastus on Turun tuomiokirkon luokkaa.


      • Miulla on ollut

        pystylamppuisia Mersun 200 dieseleitä useitakin ja niilläkin on pärjännyt vaikkei tehoa ihan hillittömästi ollutkaan. Sellaisella autolla tuli ajettua Suomen poikki viikoittain. Oli loppujen lopuksi leppoisaa kyytiä oman aikansa olosuhteissa eikä polttoainettakaan kulunut nykyautoja enempää. No eihän se hirveästi kiihtynyt vaikka miten polki.


    • 60s

      ""Vaimollani oli joskus kauppakassina Nissan Micra 1,0l moottorilla. ""
      Onneksi olet viisastunut. Itse voisin vielä pikkukinnerillä kaupungissa ajaakin, mutta vaimoani en päästä sellaiseen pikkukatiskaan.
      I)tse ajan pakulla ja vaimo 180 hummaisella 2.5 litraisella.

      • mopomopo

        Tuo tapahtui vuonna 1992 ja tuo Nipponin hankkiminen johtui vain siitä, että joku potkulauta piti vaimolle saada, kun hänen oikean autonsa moottori, oli hiukan suurempien muutosten alla.
        Alkuperäisestä 5,7 litraisesta moottorista tehtiin 6,3 litrainen ja siihen aikaan kampiakselin koneistus tasapainotuksineen, otti hiukan enemmän aikaa kuin nykyään.


      • 19 cm
        mopomopo kirjoitti:

        Tuo tapahtui vuonna 1992 ja tuo Nipponin hankkiminen johtui vain siitä, että joku potkulauta piti vaimolle saada, kun hänen oikean autonsa moottori, oli hiukan suurempien muutosten alla.
        Alkuperäisestä 5,7 litraisesta moottorista tehtiin 6,3 litrainen ja siihen aikaan kampiakselin koneistus tasapainotuksineen, otti hiukan enemmän aikaa kuin nykyään.

        Sittenkö heräsit aamukuselle?


      • mopomopo
        19 cm kirjoitti:

        Sittenkö heräsit aamukuselle?

        Niin katsos poikanen, toiset osaa tehdä ja toiset vaan haaveilee.
        Ko autolla ajettiin täydessä katuvarustuksessa 13,9 aika, 3,08 perävälityksellä.


      • 19 cm
        mopomopo kirjoitti:

        Niin katsos poikanen, toiset osaa tehdä ja toiset vaan haaveilee.
        Ko autolla ajettiin täydessä katuvarustuksessa 13,9 aika, 3,08 perävälityksellä.

        Arvasinhan minä, että sinulla on 13,9 cm. Tuon peräasian saat pitää tietonasi, en halua tietää!


      • mopomopo
        19 cm kirjoitti:

        Arvasinhan minä, että sinulla on 13,9 cm. Tuon peräasian saat pitää tietonasi, en halua tietää!

        Jatka sinä vain pippelilläsi leikkimistä ja tule tänne keskustelemaan sitten kun olet ajokortti-iässä.


    • LisääTehojaTarvitaan

      180hp & 3.5 tonnin auto, kiihtyy lähes yhtä laiskasti kuin skodat.

    • sisäotto

      Kyllä, mutta 1600 kiloinen 180 hummaa on jo mukava.

    • 120 hv

      Isojen pikkupoikien lelujahan ne ylitehokkaat autot vain ovat, ei niitä oikeasti mihinkään tarvita.
      Pe rkele, onhan ne EU:ssa kieltäneet jo hehkulamputkin, miksi ne vielä hyväksyy energian tarpeettoman tuhlauksen autoilussa. Taitaa olla oma lehmä ojassa, niillä jos kellä kun on varaa kalliisiin leluihin.

      • teho = elämänlaatua

        onhan noita veroja kehitelty ja sillä saadaan rajoitettua suuria moottoreita aika tehokkaasti ja kuitenkin pitää verojakin kerätä, joten hyvä kansalainen ajaa kunnon bensarosvolla ja ostaa ne aina uutena ja vaihtaa muutaman vuoden välein.


    • fjskfjsdjgsgk

      Pikkukinneri 70hv:lla kulkee vielä kohtalaisesti yhden henkilön kuormalla mutta kun laitetaan ihmisiä kyytiin ja tavaraa konttiin niin kyllä siinä rupeaa kaipaamaan jo lisätehoa.
      Itseasiassahan Suomeen ei ole koskaan tuotu kunnon tehoversioita autoveron ja köyhyyden takia, USA:ssa tavallinen Corolla luokan moottori on ollut 2-litrainen jo vuosikymmeniä kun täällä on ajettu jollain 1,3 moponmoottorilla samaa autoa.

      • siitä se johtuu

        ja verotuksen takia moottorien tilavuus on pakotettu pieneksi, nyt on painotus muuttunut päästöihin ja sekin pakottaa vielä pienempiin tlavuuksiin.


    • Hod rod
      • bemuri1

        noitako pääsis naimaan tehokkaaseen bmw autooni


    • pellen touhua

      Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Suomessa on täysin hullua ajella tehomoottoreilla ja yleensäkään kalliilla edustusautoilla. Tiet ja maisemat ja kulttuuri ei sovi millekään Ferralille kun taas esim. Monacossa se on arkipäivää.

      Suomessa kun ajelee kalliilla tehokkaalla moottorilla varustellulla autolla, täytyy kuskin varmaan tuntea itsensä hölmöksi ajellessa huonoilla teillä keskellä metsämaisemia. Kaikkein hulluinta on kun Suomalaiset ostavat avoautoja ja heti kun vähänkin kesällä aurinko paistaa on katto alhaalla. Suomessa kuumat kesät on aina jotain "luonnon oikkuja" ja tavallinen Suomen kesä on sateinen tuulinen ja kolea... ei siinä avoautolla tee yhtään mitään... kuskit näyttää vaan Suomipelleiltä avoautoissaan.

      • gergerger

        Monacossa arkipäivää? Sillä tehokkaat autot vasta typeriä on. Ferrari kun on varmaan tarkoitettu kaupunkiajoon. Monacoon sopiva auto Aimax!


    • Nöyryys kunniaan

      Miksi riiata nättejä tyttöjä kun ne rumemmatkin osaavat keittää kaurapuuroa ja siivota.
      Helpommalla pääsee ruman kanssa.

      • Köyhyys Junttilaan

        Ja kauneus on katoavaista, mutta rumuus sen kun lisääntyy (laihialainen totuus).
        Saattaa ne rumasskin repussa olla hyvät eväät...


    • Jokainen tyylillään

      Sellaisen havainnon olen tehnyt suurista moottoreista, etteivät ne välttämättä ole sen pitkäikäisempiä kuin pienet moottorit. Lyhyessä ajossa ne käyvät koko ajan kylmänä ja kuluvat tästä johtuen neljä kertaa enemmän kuin normaalilämpöisinä.

      Jokainen ostaa ajotarpeisiin nähden sopivan. Ei liian pientä moottoria, mutta ei myöskään liian suurta. Huvittavaa on esimerkiksi suuren automaattivaihteisen auton kaasun tarve, jotta pääsee edes liikkeelle. Pieni dieseli puolestaan nousee tyhjäkäynnillä jyrkimmänkin mäen sammumatta.

      Ajomukavuuteen en ota kantaa.

    • vanhaa rautaa

      ihmettelen päinvastoin, kun jokaisessa uudessa pienessä tai keskiluokan autossa on vakiona noita litran kannuja. joilla ei tee mitään , kun tarvitaan vääntöä esim. perävaunun tai trailerin vedossa.
      pakko ostaa käytettyjä autoja, joissa on vielä paljon litroja, ja vääntöä.

      onhan noissa pikkukannuissa nykyään kyllä turbot, mutta kestääkö lie kunnon vääntöä, jos tarvii esim. asuntovaunua vetää..

    • Caravanari

      En lähtisi litraisella turbolla asuntovaunua vetämään. Toki omassa 1,4-litraisessa on 1200 rpm vääntöä sen verran että pienin vapaastihengittävä vastaavalla väännöllä on 2,3 litrainen.

      Mutta jos oikeasti pitää enempi vaunua vetää niin iso vapari on varmaan se huonoin vaihtoehto ja diesel paras. Tai tietysti jos on rahaa maksaa isot bensalaskut niin kyllä isolla vaparillakin vetelee.

    • DasMobiili

      "Miksi autotehtaat tuovat enään lainkaan Suomen markkinoille näitä tehokkaita moottoreita, jotka ovat 200 hevosvoiman tuntumassa. Mihin liikenteessä tarvitaan yli 100 hevosvoiman autoja?"

      Autot ovat nykyään niin turvonneita ja ylipainoisia, että niissä on pakko olla paljon tehoa että jaksaisivat kulkea. Nykytehoinen moottori johonkin 80-luvun autoon ja sillähän voittaisi Jyväskylän suurajot! Samasta syystä (autojen painon jatkuva nousu ja koon kasvaminen) ovat myös vieneet pohjan polttoaineenkulutuksen pienenemiseltä. Toki dieselit menevät nykyään pienellä, mutta bensa-autot kuluttavat valtavasti enemmän kuin tehtaat lupaavat.

      Uudessa autossani on 50 hevosvoimaa enemmän kuin edellisessä. Suorituskyky ei ole muuttunut parempaan, polttoainetta palaa enemmän kuin vanhassa "saastuttavassa" autossani meni koskaan.

    • Seniori1

      nykypäivänä

      Perussyy on ihmisen ahneudessa. Aina pitäisi olla enemmän ja enemmän, vaikka siihen ei olisi tarvetta. Autotehtaat tietävät tämän ja lisäävät tai ovat lisänneet tehoja kaiken aikaa. Nykyisin tosin tuntuu kehitys sillä suunnalla rauhoittuneen. Taannoin saatiin 1.6 litran moottorista 75-80 hv. Tämän päivän saman kokoluokan moottorista irtoaa 130 hv. Kirjoituksessasi esität elvistelyn erääksi tekijäksi, joka kyllä ihmisen luonteen tuntien yksistään riittää. Esittelystä naapureille, tuttaville, sukulaisille ja työtovereille ollaan valmiita maksamaan paljonkin. Kateus on eräs syy. Auto katsotaan jotenkin paremmaksi, jos siinä on iso moottori. On kuitenkin hyvä, jos moottori on oikean kokoinen. Sen pitää olla riittävän tehoinen, niin, että sillä selviää kohtuullisesti. Eihän autosta muutoin hyötyä olisikaan. Edellisessä autossani oli moottorin huipputeho 105 hv. Pidin sitä useita vuosia, ajoin monenlaisissa keleissä monenlaisilla kuormilla. Ainuttakaan kertaa ei käynyt niin, että olisin jäänyt sillä jalkoihin tai voima olisi loppunut kesken. Suurempi moottorin koko nostaa auton hintaa melkoisesti, joten siinä voi järkevästi säästää.

      • 286 hv ihan ok

        elämäsikin on varmaan hyvä olla sellainen, että selviää kohtuullisesti. Juuri ja juuri matalimman riman yli on sinulle oikein hyvä.


      • Seniori1
        286 hv ihan ok kirjoitti:

        elämäsikin on varmaan hyvä olla sellainen, että selviää kohtuullisesti. Juuri ja juuri matalimman riman yli on sinulle oikein hyvä.

        286 hv ihan ok

        Mistä sinä sen tiedät? Puhetta oli autonmoottorin tehoista, eikä elämänasenteista. Ei pitäisi omavaltaisesta käsitellä kenenkään mielipiteitä tuntematta henkilöä sen enempää.


      • 286 hv ihan ok
        Seniori1 kirjoitti:

        286 hv ihan ok

        Mistä sinä sen tiedät? Puhetta oli autonmoottorin tehoista, eikä elämänasenteista. Ei pitäisi omavaltaisesta käsitellä kenenkään mielipiteitä tuntematta henkilöä sen enempää.

        paina papparainen vaan tien laidassa sillä tehottomalla mopolla niin sujautan komeesti ohi tehokkaalla saksalaisella Premiumilla.

        Itsehän otat kantaa ilman sen suurempaa tieteellistä pohjaa koko autoteollisuuden tuotantopolitiikkaan ja samalla analysoit kuluttajakäyttäytymistä, kuin vasta väitellyt tohtori. Olisit vain hiljaa...


      • Seniori1
        286 hv ihan ok kirjoitti:

        paina papparainen vaan tien laidassa sillä tehottomalla mopolla niin sujautan komeesti ohi tehokkaalla saksalaisella Premiumilla.

        Itsehän otat kantaa ilman sen suurempaa tieteellistä pohjaa koko autoteollisuuden tuotantopolitiikkaan ja samalla analysoit kuluttajakäyttäytymistä, kuin vasta väitellyt tohtori. Olisit vain hiljaa...

        Miksi pitäisi olla hiljaa? Tarkoitus oli keskustella. Kyllä erilaiset mielipiteet täytyy kestää.


      • Pikkumunainen
        286 hv ihan ok kirjoitti:

        paina papparainen vaan tien laidassa sillä tehottomalla mopolla niin sujautan komeesti ohi tehokkaalla saksalaisella Premiumilla.

        Itsehän otat kantaa ilman sen suurempaa tieteellistä pohjaa koko autoteollisuuden tuotantopolitiikkaan ja samalla analysoit kuluttajakäyttäytymistä, kuin vasta väitellyt tohtori. Olisit vain hiljaa...

        "286 hv ihan ok"
        Neuvoa kyselemässä.
        Olisin itsekin kiinnostunut tuosta Premium-merkkisestä ajokista, kun sitä niin kehutaan, mutta kun mistään ei löydy. Mistä niitä saa?


    • sisäimu

      Nautin vieläkin ajamisesta tehokkaalla autolla. Männä viikollakin emännän kanssa ajelimme sotatietä sukulaisiin. Oli säväyttävää painaa kakkosella talla pohjaan, kun sora hakkasi lokasuojiin, ja selkäruoto painui tiukasti kiinni penkkiin. Kurveissa perä liukui hallitusti ja selässä kihelmöi. 42 litraa näytti kulutus. Vaimo sanoi, ettei tarvi näyttää, mutta heti perään: Hienoa, kun on ruutia.

      • ei mikään ihme

        Hah, kakkosella ropisee 1.0 Yariksenkin lokarit kivasti.


      • sotatie

        Nautin vieläkin ajamisesta tehokkaalla autolla. Männä viikollakin emännän kanssa ajelimme sotatietä sukulaisiin. Oli säväyttävää painaa kakkosella talla pohjaan, kun sora hakkasi lokasuojiin, ja selkäruoto painui tiukasti kiinni penkkiin. Kurveissa perä liukui hallitusti ja selässä kihelmöi. 42 litraa näytti kulutus. Vaimo sanoi, ettei tarvi näyttää, mutta heti perään: Hienoa, kun on ruutia.

        Ajelitko raatteen tiellä?
        ajelit sotatiellä


    • apia1

      Minulla ollut aikoinaan jenkkejä ja tehokkaita turboja joissa on ollut 200-400hp ja nykyään 0,9l renu jossa 90hp.
      En ole koskaan ollut mikään kaahari vaikka on lyötynyt tallista vehkeitä joilla pääsee yli 300km/h niin viimeisin sakko on 91 vuodelta jonka sain corvetella yöllä viidenkympin alueella 62km/h.
      Nykyinen auto on kuitenkin aivan riittävä jokapäiväiseen liikkumiseen vaikka tehoja ei olekkaan mielin määrin niin pääsee sinne minne tehokkaamillakin.

      • karu totuus.

        Sun mittari 300kmh on ollu 265 kmh gepsillä ja jenkki 400hp ollu 285 takapyörillä.


    • mukavaakin on

      ""Sisäimukin"" pääsee päivisin ja usein iltaisinkin Hiasella. Mutta nauttia saa silti tehokkaasta autosta, joka kulkee ainakin Hiaseen nähden äänettömästi, vaikka en kaahaakaan.

    • @jellaan

      Eipä nuo tehot ainakaan haittaa, vaan tuovat turvallisuutta ainakin ohituksiin kun niitä on riittäväst i, jolloin liikenne on sujuvampaa, ei tukkona, mutta järki päässä.

    • Iso-Mulkku

      Kyllä ne on ellit joille iso on parenpi, jos ei ole housussa niin sitten pellin alla.

      Kilpa-autoilu, kaahaus, turhat ohittelut eivät kuulu maantielle.

      Ekstriimi pitää hakea muualta kuin yleiseltä tieltä.

      Mutta sille ellille pitää kyllä aina näyttää isoa.

      Naapurin poikakin naytteli isoa ja on nyt velkasaneerauksessa ja ajaa romutetuista kootulla 80-luvun saabilla.

      • Ensitieto

        Tähän asiaan on tulossa muutos kunhan seuraava sisäminiseri astuu virkaan KAIKKEIN suomeen tuotavien uusien autojen nopeus tullaan rajoittamaan 120km/h. Syynä on poliisien jatkuvasti havainnoimat törkeät ajonopeuden ylitykset, sekä aina pahoissa ylinopeuksissa ulosajossa kuolleisiin liityyvät rajut ylinopeudet.
        Suomessa ei saa missään eikä milloinkaan käyttää tuota nopeutta suurempaa nopeutta, joten nopeuden rajoittaminen on perusteltua. Selvityksen mukaan nopeudenrajoittimella ei ole ollenkaan vaikutusta auton hintaan, sillä kaikki autot ovat nykyään tietokoneohjattuja ja yksi lisäys ohjaukseen riittää.
        Kyseinen muutos vähentää myös merkittävästi liikenteen aiheuttamia päästöjä, sillä auton ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä ja tästä syystä päästöt lissäntyvöt tämän suhteessa nopeuden noustessa. Muutos on tarkoitus saada voimaan 2016 alusta ja tämän jälkeen rekistöröitävissä ajoneuvoissa on tuo rajoitin oltava käytössä.


      • Hevosmiesten TT
        Ensitieto kirjoitti:

        Tähän asiaan on tulossa muutos kunhan seuraava sisäminiseri astuu virkaan KAIKKEIN suomeen tuotavien uusien autojen nopeus tullaan rajoittamaan 120km/h. Syynä on poliisien jatkuvasti havainnoimat törkeät ajonopeuden ylitykset, sekä aina pahoissa ylinopeuksissa ulosajossa kuolleisiin liityyvät rajut ylinopeudet.
        Suomessa ei saa missään eikä milloinkaan käyttää tuota nopeutta suurempaa nopeutta, joten nopeuden rajoittaminen on perusteltua. Selvityksen mukaan nopeudenrajoittimella ei ole ollenkaan vaikutusta auton hintaan, sillä kaikki autot ovat nykyään tietokoneohjattuja ja yksi lisäys ohjaukseen riittää.
        Kyseinen muutos vähentää myös merkittävästi liikenteen aiheuttamia päästöjä, sillä auton ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä ja tästä syystä päästöt lissäntyvöt tämän suhteessa nopeuden noustessa. Muutos on tarkoitus saada voimaan 2016 alusta ja tämän jälkeen rekistöröitävissä ajoneuvoissa on tuo rajoitin oltava käytössä.

        Tämän kun näkisi.


      • quattrooo
        Hevosmiesten TT kirjoitti:

        Tämän kun näkisi.

        kaahailen sitten viron kilvissä olevalla Audillani miten huvittaa. Vitustti vaan kiihtyvyyttä ja ohi oikealta ja vasemalta kun pellet matelette niillä romuilla sitä 120km/h


      • ^^^^^^^^
        Ensitieto kirjoitti:

        Tähän asiaan on tulossa muutos kunhan seuraava sisäminiseri astuu virkaan KAIKKEIN suomeen tuotavien uusien autojen nopeus tullaan rajoittamaan 120km/h. Syynä on poliisien jatkuvasti havainnoimat törkeät ajonopeuden ylitykset, sekä aina pahoissa ylinopeuksissa ulosajossa kuolleisiin liityyvät rajut ylinopeudet.
        Suomessa ei saa missään eikä milloinkaan käyttää tuota nopeutta suurempaa nopeutta, joten nopeuden rajoittaminen on perusteltua. Selvityksen mukaan nopeudenrajoittimella ei ole ollenkaan vaikutusta auton hintaan, sillä kaikki autot ovat nykyään tietokoneohjattuja ja yksi lisäys ohjaukseen riittää.
        Kyseinen muutos vähentää myös merkittävästi liikenteen aiheuttamia päästöjä, sillä auton ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä ja tästä syystä päästöt lissäntyvöt tämän suhteessa nopeuden noustessa. Muutos on tarkoitus saada voimaan 2016 alusta ja tämän jälkeen rekistöröitävissä ajoneuvoissa on tuo rajoitin oltava käytössä.

        Suomessa ei ole suurinta sallittua nopeutta määritelty mitenkään.
        Itse olen useasti Suomessa ajanut lähes 200km/h nopeutta, täysin laillisesti.


      • Tienrakentaja
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Suomessa ei ole suurinta sallittua nopeutta määritelty mitenkään.
        Itse olen useasti Suomessa ajanut lähes 200km/h nopeutta, täysin laillisesti.

        Suomessa saa ajaa suljetuilla teillä niin lujaa kuin haluaa. Itsekkin olen ajanut suljetulla vielä avaamattomalla moottoritiellä n. 200 km/h. Sama koskee rallikilpailuja yms. tapahtumia, joissa osallistujat saa ajaa niin kovaa kun vaan uskaltaa. ja pysyy tiellä.
        Jos tie on julkisessa käytössä, ja siellä on muita liikkujia on noudatettava nopeusrajoituksia.


      • 17+18

        "Iso-Mulkku"
        Ei kai sen naapurin pojan sentään tarvinnut sitä isoa ruveta katkomaan. Luulisi, että niin kauan kuin on iso tallella, niin asiat on pääosiltaan hyvin ;-)


      • asssssssssssss
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Suomessa ei ole suurinta sallittua nopeutta määritelty mitenkään.
        Itse olen useasti Suomessa ajanut lähes 200km/h nopeutta, täysin laillisesti.

        Moottoripyörillä on jo tosi kauan ollut 120 km/h suurin salltti nopeus.


      • oskaroinen
        Ensitieto kirjoitti:

        Tähän asiaan on tulossa muutos kunhan seuraava sisäminiseri astuu virkaan KAIKKEIN suomeen tuotavien uusien autojen nopeus tullaan rajoittamaan 120km/h. Syynä on poliisien jatkuvasti havainnoimat törkeät ajonopeuden ylitykset, sekä aina pahoissa ylinopeuksissa ulosajossa kuolleisiin liityyvät rajut ylinopeudet.
        Suomessa ei saa missään eikä milloinkaan käyttää tuota nopeutta suurempaa nopeutta, joten nopeuden rajoittaminen on perusteltua. Selvityksen mukaan nopeudenrajoittimella ei ole ollenkaan vaikutusta auton hintaan, sillä kaikki autot ovat nykyään tietokoneohjattuja ja yksi lisäys ohjaukseen riittää.
        Kyseinen muutos vähentää myös merkittävästi liikenteen aiheuttamia päästöjä, sillä auton ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä ja tästä syystä päästöt lissäntyvöt tämän suhteessa nopeuden noustessa. Muutos on tarkoitus saada voimaan 2016 alusta ja tämän jälkeen rekistöröitävissä ajoneuvoissa on tuo rajoitin oltava käytössä.

        Sitten kun myös raskas liikenne rajoitetaan 80km/h niin sitten likenne rytmittyy hiljaisemmaksi. Mutta sitähän ei tehdä koska suurliikennöisijät ovat niin vaikutusvaltaista ja heillä on mahtavat lakimiehet, jotka ovat tämän nykyjärjetelmän laatineetkin.
        Ylempänä tässä sivulla sanottiin että moottoritiellä 120 km/h :n ylityksestä saa rangaistuksen. Ei muuten saa, vain huomautuksen, ei ainakaan alle 10 km/h:n ylityksestä.
        Tässä on takana liikennöitsijöiden lakimiesten junailema ennekkotuomio joskus muinoin, jolloin on jätetty tuomitsematta alle 10 km/h :n ylitys.
        Joten liikennevirta menee nykyään 10 km/h yli suurimpien sallittujen, kaikilla nopeusrajoitusalueilla, sekin todellista , siis mittarivirheet kalibroituna. Tämän on opettanut raskas liikenne huohottamalla peräluukussa rajoitusten mukaan ajavia.
        Tämä unelma uusien autojen rajoittimesta ei kyllä toimisi, vanhaa kalustoa jäisi, eikä juuri uusia ostettaisikaan...
        Nollatoleranssi toimisi ja tiukka valvonta. Myös koskien raskasta liikennettä.


    • Jotain rotia

      Suomen teille uudet rajoitukset – max. 130km/h” | Uusi Suomi
      www.uusisuomi.fi/.../121757-”suomen-teille-uudet-rajoitukset-–-max-130..
      15.4.2012 - Näistä 110 km/h olisi perusnopeus, joka hyvissä keliolosuhteissa voitaisiin nostaa 130 km/h nopeuteen ja talvella erityisen vaikeissa

      • A jan ham mas

        Tä,tä tie tä ei a ja e des pi ru kaan hy vis sä kään o lo suh teis sa 1 1 0


      • Rajoitukset

        Huitsin Nevadaan.Annetaan sakkoja heille ketä törmäilee.


    • vägä

      tässä hevosvoima kisassa toistuu sama ilmiö , kun -60 -70 luvun jenkkiautoilussa , että mooor power... se vaan loppu aikonaan siihen että ei saanu enää halpaa bensaaa..hahaa

      • ^^^^^^^^

        Ei se mihinkään ole loppunut. Tämän päivän jenkkiautoissa on vielä enemmän voimaa, kuin silloin 60-70 luvun taitteen tehoversioissa.


      • Shelby Cobra CSX
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Ei se mihinkään ole loppunut. Tämän päivän jenkkiautoissa on vielä enemmän voimaa, kuin silloin 60-70 luvun taitteen tehoversioissa.

        Sinulle nimimerkki: ^^^^^^^^

        Vai niin. Ei kyllä helposti uskoisi, kun jo vuonna 1966 Shelby Cobra CSX oli 800 hp.

        Hyvää Itsenöisyyspäivää1


      • ^^^^^^^^
        Shelby Cobra CSX kirjoitti:

        Sinulle nimimerkki: ^^^^^^^^

        Vai niin. Ei kyllä helposti uskoisi, kun jo vuonna 1966 Shelby Cobra CSX oli 800 hp.

        Hyvää Itsenöisyyspäivää1

        Tuon Cobran aikaan amerikkalaiset ilmoittivat tehon SAE gross-hevosvoimina.
        Yleisenä muuntimena käytetään lukuarvoa 0,7, jolla SAE gross-hevosvoimista saadaan SAE net-hevosvoimia, joka on 1972 jälkeen ilmoitettu teho.
        Tuon Cobran teho olisi tuon mukaan n. 560 hv. Myös ilmoitettu varttimailin aika 12,4 s, osuu paljon paremmin tuohon 560 hv lukemaan, 800hv:lla aika olisi 10s tuntumassa.

        Mutta edelleen pitää nostaa hattua amerikkalaisille 60-luvun lopun tehomoottoreille.
        Itselläni oli -69 vuoden 300hv 350cid, n. 1700 kg Chevellessä ja kyllä sillä liikennevalolähdöissä pärjäsi nopeina pidetyille, huomattavasti kalliimmille autoille.

        Mutta niin se moottoritekniikka on kehittynyt, että nykyinen harrasteautoni LS1 koneella, on nopeampi, tehokkaampi ja taloudellisempi.


      • ei pelkät pollet
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Tuon Cobran aikaan amerikkalaiset ilmoittivat tehon SAE gross-hevosvoimina.
        Yleisenä muuntimena käytetään lukuarvoa 0,7, jolla SAE gross-hevosvoimista saadaan SAE net-hevosvoimia, joka on 1972 jälkeen ilmoitettu teho.
        Tuon Cobran teho olisi tuon mukaan n. 560 hv. Myös ilmoitettu varttimailin aika 12,4 s, osuu paljon paremmin tuohon 560 hv lukemaan, 800hv:lla aika olisi 10s tuntumassa.

        Mutta edelleen pitää nostaa hattua amerikkalaisille 60-luvun lopun tehomoottoreille.
        Itselläni oli -69 vuoden 300hv 350cid, n. 1700 kg Chevellessä ja kyllä sillä liikennevalolähdöissä pärjäsi nopeina pidetyille, huomattavasti kalliimmille autoille.

        Mutta niin se moottoritekniikka on kehittynyt, että nykyinen harrasteautoni LS1 koneella, on nopeampi, tehokkaampi ja taloudellisempi.

        Liikennevaloissa ratkaisee enemmän vaihteiston välitykset yms.
        Uskon näin, koska olen pärjännyt mainiosti 1.0 Yariksella.
        Sutimiseenhan ne suuret tehot menevät.


      • taloudellista touhua
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Tuon Cobran aikaan amerikkalaiset ilmoittivat tehon SAE gross-hevosvoimina.
        Yleisenä muuntimena käytetään lukuarvoa 0,7, jolla SAE gross-hevosvoimista saadaan SAE net-hevosvoimia, joka on 1972 jälkeen ilmoitettu teho.
        Tuon Cobran teho olisi tuon mukaan n. 560 hv. Myös ilmoitettu varttimailin aika 12,4 s, osuu paljon paremmin tuohon 560 hv lukemaan, 800hv:lla aika olisi 10s tuntumassa.

        Mutta edelleen pitää nostaa hattua amerikkalaisille 60-luvun lopun tehomoottoreille.
        Itselläni oli -69 vuoden 300hv 350cid, n. 1700 kg Chevellessä ja kyllä sillä liikennevalolähdöissä pärjäsi nopeina pidetyille, huomattavasti kalliimmille autoille.

        Mutta niin se moottoritekniikka on kehittynyt, että nykyinen harrasteautoni LS1 koneella, on nopeampi, tehokkaampi ja taloudellisempi.

        Tässä sulle vielä taloudellisempi "harraste auto"

        https://www.youtube.com/watch?v=369h-SEBXd8


      • Shelby Cobra CSX
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Tuon Cobran aikaan amerikkalaiset ilmoittivat tehon SAE gross-hevosvoimina.
        Yleisenä muuntimena käytetään lukuarvoa 0,7, jolla SAE gross-hevosvoimista saadaan SAE net-hevosvoimia, joka on 1972 jälkeen ilmoitettu teho.
        Tuon Cobran teho olisi tuon mukaan n. 560 hv. Myös ilmoitettu varttimailin aika 12,4 s, osuu paljon paremmin tuohon 560 hv lukemaan, 800hv:lla aika olisi 10s tuntumassa.

        Mutta edelleen pitää nostaa hattua amerikkalaisille 60-luvun lopun tehomoottoreille.
        Itselläni oli -69 vuoden 300hv 350cid, n. 1700 kg Chevellessä ja kyllä sillä liikennevalolähdöissä pärjäsi nopeina pidetyille, huomattavasti kalliimmille autoille.

        Mutta niin se moottoritekniikka on kehittynyt, että nykyinen harrasteautoni LS1 koneella, on nopeampi, tehokkaampi ja taloudellisempi.

        Minulla on pari kuvaa siitä eräästä autonäyttelystä.

        Siinä todella sanotaan 800hv ja kiihtyvyys 0-100km/hr 3.1 sekuntia. Huippunopeus 280km/hr. Näinköhän voittaisit.

        Samassa näyttelyssä oli myös Shelby GT500 Supersnake. Myös 800 heppaa.

        Taloudellisuudella ei ole mitään merkitystä, kun puhutaan "Power cars". Ei niitä kilometrejä tule vuodessa paljoakaan, joten maailma kyllä pelastuu vaikka tuollaisella ajaisi kesäisin!

        Hyvää päivän jatkoa!


      • ^^^^^^^^
        Shelby Cobra CSX kirjoitti:

        Minulla on pari kuvaa siitä eräästä autonäyttelystä.

        Siinä todella sanotaan 800hv ja kiihtyvyys 0-100km/hr 3.1 sekuntia. Huippunopeus 280km/hr. Näinköhän voittaisit.

        Samassa näyttelyssä oli myös Shelby GT500 Supersnake. Myös 800 heppaa.

        Taloudellisuudella ei ole mitään merkitystä, kun puhutaan "Power cars". Ei niitä kilometrejä tule vuodessa paljoakaan, joten maailma kyllä pelastuu vaikka tuollaisella ajaisi kesäisin!

        Hyvää päivän jatkoa!

        Sinulla saa olla vaikka sata kuvaa autonäyttelystä, mutta se ei muuta tosiasioita miksikään.

        Cobran (CSX) kiihtyvyydeksi 0-60mph (96km/h) ilmoitettiin 4,5s.
        0-100 mph (n.160 km/h) 10.3 s.
        Varttimaili 12,4 s.
        Huippunopeus 165 mph (265 km/h)

        Mutta sitten siihen tehoon.
        Ilmeisesti et ymmärtänyt, että on useita erilaisia tapoja tehonmittaukseen.
        Muutamia mainitakseni: takapyöriltä, vaihdelaatikon jälkeen, kampiakselin päästä, apulaitteet kytketyinä, ilman apulaitteita, ilman äänenvaimentimia/ äänenvaimentimien kanssa yms.

        Erilaisilla mittaustavoilla, samasta moottorista voidaan ilmoittaa erilaisia teholukemia ja ne kaikki pitävät jollain tavalla paikkansa.
        Lue se edellinen viestini, niin ehkä ymärrät eri mittaustapojen eron.Tosin tuohon jenkkien 60-luvulla käytäämään mittaustapaan ei ole olemassa absoluuttista kerrointa, koska kaikissa autoissa esim. apulaitteiden kuorma on erilainen.
        Selvitä itsellesi, mitä nuo eri mittaustavat tarkoittaa, äläkä tuijota numeroarvoa, ellet tiedä, miten se on mitattu.

        "Näinköhän voitaisit" -Mihin tuo kysymys liittyi.
        Jos se liittyi omaan harrasteautooni, niin se ei pärjäisi tuolle Cobralle. 0-100km/h aika on suunnilleen sama, mutta varttimaililla tulee jo sekunti takkiin. Moottoripyörälleni tuo Cobra olisi kuin vastaantulija, vaikkei siinä ole kuin 147 hv mitattu takapyöräteho.


    • aikansa kutakin

      Ei loppunut vaan en katsonut tarpeelliseksi ajella kartsalla lasteni ja vaimoni kanssa. sitä bensaa ei paljon kortteliajossa kulunut. Uudessa volvossa oli mukavat istuimet ja asiakaskäynnillä oli ehkä fiksumpaa mennä eurooppalaisella kuin harrastejenkillä.Tiedän myyjän joka vuoroin Camarolla ja Corvetella kävi markkinoimassa tuotetta an. Ei käynyt kauppa. Ehkä auton varaosia voisi kaupata .

    • kärsimysten tiet?

      ajonautinto, turvallisuus, moottorin kesto, äänettömyys, jne...
      On siinä pesaukiselle purtavaa ja perustelemista jos on erimieltä.

    • huile

      > Miksi autotehtaat tuovat enään lainkaan Suomen markkinoille näitä tehokkaita moottoreita, jotka ovat 200 hevosvoiman tuntumassa. Mihin liikenteessä tarvitaan yli 100 hevosvoiman autoja?!

      Lain mukaan tehoa on oltava vähintään 5 kW / 1000 kg eiq miten se nyt oli, mutta säädös lienee asetuksessa ajoneuvojen rakenteista jne. Kun massaa on esim. 60000 kg niin tuostahan tulee 300 kW, eli siihen tarvitaan yli 100 kaakinvoiman moottoreita.

    • sitroen.

      Eniten vaikuttaa teho-painosuhde

      Esim. 9000 kiloinen Atego 180 heppanen kone on ihan OK

      Samaten 18.000 kilonen Antos 300 heppanen kone on ihan OK

      Myöskin 5 tonninen sprintteri 150 heppasella koneella on ihan OK

      Suomessa on tosiaan kattonopeudet, mutta joskus vaaditaan sitä kiihtyvyyttäkin

      • neortis

        "Eniten vaikuttaa teho-painosuhde"
        -Juurikin niin.
        Moottoripyörissä se on yleensä aika hyvin paikallaan, esim. 200 kiloinen moottoripyörä ja 150hv hepainen kone, on ihan OK. Ei mikään raketti, mutta mutta antaa 0-200 km/h kiihtyvyydeksi n. 10 sekuntia.
        Tietenkin tuossa pitää huomioida kuljettajan paino, joka suhteessa rasittaa enemmän moottoriyörää, kuin autoa.


      • sitroen.
        neortis kirjoitti:

        "Eniten vaikuttaa teho-painosuhde"
        -Juurikin niin.
        Moottoripyörissä se on yleensä aika hyvin paikallaan, esim. 200 kiloinen moottoripyörä ja 150hv hepainen kone, on ihan OK. Ei mikään raketti, mutta mutta antaa 0-200 km/h kiihtyvyydeksi n. 10 sekuntia.
        Tietenkin tuossa pitää huomioida kuljettajan paino, joka suhteessa rasittaa enemmän moottoriyörää, kuin autoa.

        Siis 200 kilosessa moottoripyörässä samanverran tehoja kuin 5 tonnisessa kuorma-autossa, ja ei muka raketti....


      • neortis
        sitroen. kirjoitti:

        Siis 200 kilosessa moottoripyörässä samanverran tehoja kuin 5 tonnisessa kuorma-autossa, ja ei muka raketti....

        Niin, etkö ymmärtänyt lukemaasi?
        0-200km/h n. 10 s. Raketti olisi huomattavasti nopeampi.
        Moottoripyörän teho-painosuhteeseen onaina huomioitava myös kuljettajan paino. Kun keskimäärin mies painaa 80 kg, sellainen huonontaa merkittävästi teho-painosuhdetta moottoripyörässä.

        Tietenkin tuo kiihtyvyys on subjektiivinen käsitys. Alkukesästä (talven jälkeen) moottoripyörän kiihtyvyys tuntuu niin rajulta, ettei kaasua meinaa uskaltaa avata läheskään kokonaan. Loppukesästä ihmettelee, että onko pyörässä joku vika, kun se kulje mihinkään. Ja kuitenkin koko ajan on kyse siitä samasta 150 hv moottoripyörästä.

        Siihen kiihtyvyyteen tottuu aika nopeasti.
        Tietysti jos on ikänsä ajanut laitteilla, joilla jo 0-100km/h kiihtyvyyttä mitataan minuuteissa (karrikoitu esimerkki), tuollainen tavallisen kyykkypyörän kiihtyvyys varmasti tuntuu rajulta.


      • en minäkään ymmärrä
        neortis kirjoitti:

        Niin, etkö ymmärtänyt lukemaasi?
        0-200km/h n. 10 s. Raketti olisi huomattavasti nopeampi.
        Moottoripyörän teho-painosuhteeseen onaina huomioitava myös kuljettajan paino. Kun keskimäärin mies painaa 80 kg, sellainen huonontaa merkittävästi teho-painosuhdetta moottoripyörässä.

        Tietenkin tuo kiihtyvyys on subjektiivinen käsitys. Alkukesästä (talven jälkeen) moottoripyörän kiihtyvyys tuntuu niin rajulta, ettei kaasua meinaa uskaltaa avata läheskään kokonaan. Loppukesästä ihmettelee, että onko pyörässä joku vika, kun se kulje mihinkään. Ja kuitenkin koko ajan on kyse siitä samasta 150 hv moottoripyörästä.

        Siihen kiihtyvyyteen tottuu aika nopeasti.
        Tietysti jos on ikänsä ajanut laitteilla, joilla jo 0-100km/h kiihtyvyyttä mitataan minuuteissa (karrikoitu esimerkki), tuollainen tavallisen kyykkypyörän kiihtyvyys varmasti tuntuu rajulta.

        "Niin, etkö ymmärtänyt lukemaasi?
        0-200km/h n. 10 s. Raketti olisi huomattavasti nopeampi."

        Tuostako annoit itsellesi plussan?


      • E220 CDI
        en minäkään ymmärrä kirjoitti:

        "Niin, etkö ymmärtänyt lukemaasi?
        0-200km/h n. 10 s. Raketti olisi huomattavasti nopeampi."

        Tuostako annoit itsellesi plussan?

        Niin. Joko raketti tai nopea pyörä olisi nopeampi.


    • vauhtimimmi

      Täytyyhän miehen jollakin tavalla korostaa omaa miehekkyyttään kun se oma "pili" on niin pieni ja niin heikkotehoinen.

      • niin se menee

        Mitä pienempi pili sen isompi auto on tunnettu sanonta.


      • kyrsä
        niin se menee kirjoitti:

        Mitä pienempi pili sen isompi auto on tunnettu sanonta.

        Eli kuorma-autoilijoilla ei ole piliä ollenkaan? Edes miespuolisilla?


      • qwqwssaas
        kyrsä kirjoitti:

        Eli kuorma-autoilijoilla ei ole piliä ollenkaan? Edes miespuolisilla?

        Ei yleensä olekaan ja sekin nysä on paksun möhömahan suojissa.
        Jutut näillä kuskeilla on kuitenkin niin suuuria että oikein naurattaa.
        Sama asia koskee myös taksikuskeja jotka nousukaudella näyttelivät maailmanomistajaa ja nyt ovat vähän nöyrempiä ja valittavat kuin vanhat ämmät lamaa jne.


    • fe4er356yt

      Mulla on kans tommonen 70hv kippo ja hyvin täällä espoonlahdessa vähän ajelee mut pyhä perkele ku pitää tampereelle ajaa ja kerran ajoin seinäjoelle niin oli hirveetä kituuttamista ja tuskaa. Ja ylämäet missä tahansa tilanteessa kaikkein pahimpia paikkoja lähteä kiihdyttämään. Nytkin olen muuttanut ja ensimmäinen asia ku lähtee kotikadulta töihin päin ni se on heti ylämäkeen ja pitää pikkuvaihteilla kituuttaa se kuuteen kymppiin. Kyllä seuraava on vähintään 2 litran diisseli automaatilla. Ajo on rentoa ja huoletonta.

    • OmaAudi

      Valtaosa näistä autoista on työsuhdeautoja jolla on tarkoitus pönkittää itsetuntoa ja pienen kikkelin jatkeena toimii myös usealla.
      On toki oikeasti ihmisiä jotka tarvitsevat enemmän tehoa, esim lihavat perheelliset ja karavaanarit.

    • kaasua vaan

      Kyllä teho on mukavaa! Itse rakentama päälle 400hp potkii hyvin moottori tiellä :)

      • 9+18

        "kaasua vaan"
        Kyllä täytyy olla jo tosi pieni pili. Onnistuuko tuo seisaaltaan kuseminen enää ollenkaan housuja kastelematta?


    • kateus pois autoista

      Niitä tarvitaan vaunujen vetämiseen ja pikku autojen ohittamiseen, itse ajan myös suurimman osan vuodesta pikku autolla mutta venettä asuntovaunua ym vetäessä täytyy olla yli 100 heppaa ????

      • takaisin kouluun

        Pikku poikien juttuja.


    • saksalaista laatua

      Kokeile joskus kunnon autoa sen kinnerisi sijasta niin ymmärrät mitä on ajamisen nautinto. Itselläni on autossa 270 hevosvoimaa enkä yhtään niistä antaisi pois. Tosin autoni ei ole suomessa mutta aikanaan kun vielä asuin siellä oli autossani myös tarpeellinen määrä hevosia.

    • HHUHUH

      Totta turiset.. Maksimi nopeusrajoitus 120, talvella 100 motareilla, muualla 80. Tiet on kynnlspeltoja, Venäjälläkin on kohta jo paremmat tiet.. Mutta tuohonhan tämä paskahallitus pyrkiikin.. Hevoset ja kiesit takasin, onhan ne saanet tämä kurjalandian jo vietyä 1800-luvullw. Enää puuttuu rutto, mutta sekin vaaniin jo tuolla rajan takana

    • Vakaata menoa

      Markkinatalous toimii vapaissa valtioissa niin, että jos kysyntää on, niin tulee myös tarjontaa! Se on niin yksinkertaista. Ainakin minä haluan ajaa tehokkaalla ja turvallisella autolla. autoni painaa noin 1700 kg ja tehoja 250 heppaa. En sillä elvistele sillä ei autoni mikään Lambourghini ole, mutta vääntöä löytyy ja se on tärkeää. Ja turvallisuus tulee monista erilaisita turvatekijöistä, joista yksi on auton massa sekä kiihtyvyys: pääsee nopeasti ja turvallisesti moottoritien liikenteeseen mukaan rampeilta. Väitän, että autosi painaa ehkä noin 700 kilon paikkeilla ja kolaritilanteessa on aika turvaton. Vaikka olisit kuinka hyvä kuski, niin törmäyksessä autosi on äkkiä rusinana ja itse siellä sisällä vammaudut vähintään pahasti. Kevyet pikkuauto ovat parhaita kaupugeissa ajettaessa, eivät moottoriteillä. Monet eivä tunnu käsittävän sitä, että autossa on hyvä olla tehoreserviä, sillä eihän kaikkea tehoa ole pakko käyttää koko ajan. On minullakin ollut aikoinani pieniä autoja, mutta näissä isommissa autoissa on ajomukavuus ja äänitasot aivan eri luokkaa kuin varsinkin vanhemmissa pikkuautoissa. Ja- ennen muuta arvostan turvallisuutta. Toisekseen: kun lähden joskus käymään keski-euroopassa, niin on mukava ajella kahta sataa Saksan moottoribaanoilla eikä sekään nopeus juuri tunnu missään ! Ei se ole myöskään mitään elvistelyä, jos pääsee nopeasti paikasta toiseen ! Eikä minua voi hurjastelijaksi väittää: olen saanut ainoastaan yhden ylinopeussakon, senkin neljänkympin alueella, kun en huomannut rajoitusmerkkiä, niin tuli ajettua vähän yli viittä kymppiä :) Ja takana kuitenkin yli miljoona kilometriä.
      Minusta on aivan sama millaisella autolla kukin ajaa, itse ostan aina sellaisen auton mistä pidän ja mikä tuntuu mukavalta. Ymmärrän vaikkapa nuorisoa, jolla ei ole varaa ostaa kallista ja uutta autoa, mutta itse olen jo vakiinnuttanut asemani yhteiskunnassa ja silloin voin jo valita miten asun ja miten liikun ! Nuorena opiskelijana minäkin ajelin ja palelin vuoden 1958 mallisella kupla-Volkkarilla ja muilla halvoilla sen ajan käytetyillä autoilla. Aikansa kutakin...

    • että näin

      EIi se aina tarkota sitä iso moottori isot kulut.mulla on itellä 6,5 V8 syö saman verran hiacen 1/2 moottor,i emännnän POTTUKATTILASSA on enemmän litra tilavuutta.
      Bensa puolella sama homma isompi on isossa autossa taloudellisempi.....
      Sitten te saatanan 70hv katiskat tuolla maantiellä....
      Lähette ohittaan REKKAA on se tuskien taival...
      Miettikääpä miltä tuntuu rekkakuskilta seurata peilistä tehoton katiska lähti ohitukseen.
      (LÄHTEE KUIN PURKKA TUKASTA......OOTTAVAN AIKA ON PITKÄ....)

      • Hukki

        Kyllä harmitti. Toissapäivänä ajelin loskasella/suolasella tiellä, 80 km/h rajoitus.
        Itellä nopeus 85 km/h mittarissa, eli tod.nopeus oli 82 Km/h,niin piti taas jonkun älykääpiön rikkoa lakia, ajaa sulkuviivan kohdalla ohi ja heti palata eteen ja kurat tuulilasiin! Tätä tapahtuu jatkuvasti ja yleensä turhia ja sääntöjen vastasia ohituksia tekvät juuri nämä tehokkailla autoilla ajavat kuskit.


      • Olet luuseri
        Hukki kirjoitti:

        Kyllä harmitti. Toissapäivänä ajelin loskasella/suolasella tiellä, 80 km/h rajoitus.
        Itellä nopeus 85 km/h mittarissa, eli tod.nopeus oli 82 Km/h,niin piti taas jonkun älykääpiön rikkoa lakia, ajaa sulkuviivan kohdalla ohi ja heti palata eteen ja kurat tuulilasiin! Tätä tapahtuu jatkuvasti ja yleensä turhia ja sääntöjen vastasia ohituksia tekvät juuri nämä tehokkailla autoilla ajavat kuskit.

        Itkitkö homokaverisi kainalossa illalla.


    • Ajosta nauttiva

      riisseliautossa on minimissään 6-pyttyä, 200hv ja vääntöö 500Nm.
      niin se vaan on.
      Kuka mihinkin tyytyy.

      • urts

        Elä höpötä kun et tunnu tietävän mistään mitään. Ainakin mun hiacessa on 4 pyttyä. Urts urts


    • urts

      Täytyyhän paremman ja rikkaamman väen saada erottua tavallisesta bulkkikansasta. Näin on ollut aina ja tulee myös olemaan.
      Eikä se hajuraon tekeminen koske pelkästään autoja vaan kaikkea joissa hinta- / laatuerot ovat paremmuuden mittarina. Matkoilla rikkaammat asuvat viiden tähden hotelleissa kun köyhien on tyytyminen yhteen tähteen jossain rakennustyömaan vieressä olevassa hotellin murjussa jossa lounas saatetaan valmistaa vaikka perheen koirasta. Urts urts.

    • Lucky looser

      Eri tehoisilla moottoreilla varustettuja autoja tuodaan tänne, koska myyjällä on olettamus että joku haluaa sellaisen ostaa. Kyse on markkinaehtoisesta kaupankäynnistä.

    • assssssssss

      Isompi, tilavampi ja painavampi auto tarvitsee tehokkaan moottorin.
      Itselläni on vanha perusmallin Volvo 2,3 moottorilla ja tehoa on 115 hevosvoimaa.
      Auto painaa muistaakseni n. 1450 kg. Peräkärryä joudun silloin tällöin vetämään.
      Kai olet huomannut, että vetokoukku on hyvin yleinen näky suomalaisissa autoissa? Täällä siihen on varmaan enemmän tarvetta kuin ulkomailla, mm. kesämökkeilyn takia.

      Ns. urheiluautot on minullekin aika outo sanayhdistelmä.
      Mitä tekemistä tieliikenteellä ja autourheilulla on keskenään? Ne eivät voi mielestäni esiintyä samassa yhteydessä, ajatellen sitä, että normaalin tieliikenteen tulee olla mahdollisimman turvallista.

      • E220 CDI

        Urheiluauto on ajoneuvo, jolla urheiluvälineet siirretään suorituspaikalle.

        Hiihtäjän, hevosharrastajan, kanoottimelojan tai muuta mielenkiintoista lajia harrastavan urheiluauto on vaikkapa vanha kunnon Volvo, jossa tilaa riittää harrastuksille.


    • mooses2

      Peniksen jatkeeksi esim. musta BMW

      • Minkäs jatke

        Mulla on? Mulla on pinkki Bemmi ;-)
        t. Tintti


      • Tytöt voivat
        Minkäs jatke kirjoitti:

        Mulla on? Mulla on pinkki Bemmi ;-)
        t. Tintti

        toki ajella pinkilläkin Bemulilla.


    • KAAHAAJA

      ALOITTAJALLE MOPOAUTO TUNTUU SILTÄ ETTÄ TUO 70HEPPAA ON JO AIVAN LIIKAA VARO ETTEI SE ROMUKASASI VALLAN RIISTÄYDY KÄSISTÄSI.

    • 0lli

      suuremmat nopeudet niin saadaan suuremmat sakot,saa valtio rahaa.ylinopeus sakot on vapaaehtoinen maksu valtiolle.

    • pisnesmies.

      jos kauppa käy, niin tietenkin kannattaa tuoda

    • rampe1

      Laitappa tuohon 70hv autoon jarrullinen körri jossa täysi kuorma. Voi tulla mieleen että olispa vähän enemmän voimaa. Itselllä yli 400hv ja yli 1000 nm vääntöä eikä sillä autolla saa ajaa missään ku 80kmh. Mutta kun on peräkärri jossa on 3000 kg painoa nii on aika paljon mukavampi lähtee risteyksistä kiihdyttämään ku ei jää jalkoihin. Ylämäetkään ei tunnu missään. Nii ja onhan se mukavaa ku auto kiihtyy :)

    • nimimerekki

      mulla on 100 hv moottoripyörässä ja oon huomannu että autot ohittaa ylinopeutta minut. mutta jäävät tehon puutteen takia ihailemaan rekan persettä.

    • "Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen

      • MINÄ

        SANOSIN, JA SANONKIN ; KYLLÄ ALLE KOLMETUHATHEPPASELLA MENO ON YHTÄKITKUTTAMISTA :(


      • 18+1
        MINÄ kirjoitti:

        SANOSIN, JA SANONKIN ; KYLLÄ ALLE KOLMETUHATHEPPASELLA MENO ON YHTÄKITKUTTAMISTA :(

        "MINÄ"
        MINÄ taitaa olla laivassa konemestarina. Kyllä niitä on paljon, paljon suurempiakin (laiva)koneita nähty, jos kehumaan ruvetaan ..


    • Vapaa valinta

      Minulla on yli 300 hevovoimaa ja olen ajanut joka vuosi huiput 260 km/h.

      Kaikilla autoilla voi ajaa haluamaansa nopeutta ja saakin ajaa. Siitä on vain maksettava kiinnijäädessä lisävero, jota sakoksikin kutsutaan.

      Suomeen ei kannattaisi tuoda mitään, siinä olet oikeassa. Suurinta osaa huippumalleista ei myöskään tuoda.

    • Ennakointi

      Hyvä kysymys tosiaan koskien tehoautoja. Jos halutaan ohittaa, niin ensiksikin pitää varmistua, että sen voi suorittaa turvallisesti. Pienempi tehoinen auto voi tehdä turvallisen ohituksen kun vain taitavasti osaa ennakoida tilanteen. Tehoauto kuskit ne monesti ovatkin vaaraksi enemmän kun luottavat siihen kiihdytysvoimaan liiaksi.
      Ainut puoltava seikka on raskaan perävaunun vedossa.

    • minimalisti1

      Miksi ostaa asunto, jossa on yli 50 neliötä, mahtuuhan noihin tiloihin reippaasti ainakin 10 ihmistä? Ja miksi tehdä ulkomaan matkoja, kun netti on täynnä esitteitä joita selaamalla pääsee paljon halvemmalla. Ja miksi ostaa uusia vaatteita kun sama halpistuulipuku sopii vielä 15 vuotta? Listaa voisi jatkaa loputtomiin, kaiken takana on kuitenkin se luonteenpiirre, joka vie kalatkin vesistä. Siis kateus, jos jollekin jäi epäselväksi.

      • teho on turvaa

        Asun yksiössä, en matkusta, vaatteet vanhoja, olen köyhä mutta mua ei haittaa toisten hienot menopelit yhtään. Aiemmin kesänmerkki oli moottoripyörien naukuminen, nykyään kuuloa kutkuttaa vanhojen jenkkien äänet.

        Hyvä jos joku on tyytyväinen mopoautoonsa, omapa on häpeänsä.


    • VAPAAT NOPEUDET.

      Muistan lämmöllä vanhat hyvät ajat,kaasun sai painaa lattiaan ja pitää sen siellä.Vauhdin hurmaa vaikkei autot olleetkaan sitä tasoa mitä tänä päivänä.Paras liikennemerkki koskaan.NOPEUSRAJOITUS LOPPUU :-)

      • Sen aikaisilla

        teillä riitti pienempikin nopeus vauhdin hurmaan.


    • hersy

      Ne on yhtä turhia kuin Linnanjuhlat.Mopoauto sillä pärjää

    • bussikuski

      Juu..ei sillai tarvi...mutta määrätuissä asioissa on ne hepat tarpeen...ohituksessa,siilä jos ei ole heppoja konepellin alla,et ikinä pääse ohi...

      En tarkoita tässä ohituksella kaahamis ohitusta,vaan jos esim. traktorin ohitat...niin hepat on tervetulleita...

      Eikä se aina pidä paikkaansa (yleensä ei pidä),että jos heppoja on vähän,niin pienempi kulutus.....mieti.. vähän heppoja...sun tarvii huudattaa moottoria isoissa mäissä ja liikkeelle lähdettäessä,jolloin käy pyörre bensatankissa...

      En itsekkään ole niin hevosvoimien perään,mutta en oikein mielelläni ostaisi autoa jossa on alle 100 hevosta,tiedän silloin,ettei sellainen auto oikein kulje ja sekin vie bensaa suhteettoman paljon jos vertaa isompaan autoon...

      • asasxx

        Hepat auton mukaan: jos auto on iso ja tilava niin ainakin vääntöä pitää olla riittävästi ja myös heppoja.
        Isolle perheelle iso auto ja rittävästi hevosia ja vääntöä.


    • teiniuhoojat

      Älkää ainakaan ostako näitä uusia paskoja litran koneeella ja turbolla varusteltuja vinguttimia mitä nykyään yritetään tyrkyttää auton ostajille.

      2L kone ilman turboa siinä paras yhdistelmä normi ajoon.

      Tietty jos on teiniuhoaja niin mikään ei riitä.

    • 100 lasissa

      Vain sivistymättömillä on kiire!!!!

    • Tässäpä lyhyt vastaus ;

      Tehoa, ja vääntöä ei ole koskaan liikaa- mutta ylinopeus on aina. Vaarantaa muut tiellä liikkujat, ja tietysti myös itsensä ja kyydissä olijat. Miksi tarvita normaalissa autossa ylitehostettua moottoria. Kilpailuautot ovat eriasia kuin tieliikennekäyttöiset ajoneuvot.

      Työautot, rahti ja muu tavaraliikenteen kuljetusautot vaatii voimaa paljon mutta henkilöautossa Suomen teille jo 200hv on maksimi normaalissa hklö autossa. Tietysti jos auto on maasturimallia, iso ja painava niin ei 200hp tehot liian isot ole. Autohan on myös tarkoitettu maastossa ajeluun jossa voimaa tarvitaan..

    • hevoskärryt

      Hevosvoimia, hevosvoimia, Suomessa hevosvoimat eivät ole virallinen tehoyksikkö, vaan kaikkihan tietävät, että hevosvoimat korvattu poneilla. autossani on 42 ponia ja on ihan riittävä teho pikkuiseen kärryyni.

    • joopajoo3

      Tämä nyt oli alusta saakka provo koko keskustelu. Ajakoon joku 70 heppasella, jos siien tyytyy että se riittää, että juuri ja juuri pääsee sen 120. Eihän kaikki uskalla lujempaa ajaa. Nautiskellaan me muut nopeammista ja tehokkaammista autoista ja hymyillään ja muistetaan moikata, kun ohitetaan noita tien tukkoja!

      • tilanteen mukaan

        Äläs ny vähättele meitä pikkuauton omistajia. Itte testasin Hämeenlinna-Helsinki-motarilla oman "Ferrarini" todellista iskukykyä. 90 heppainen Lancerini on aliarvostettu auto tänä päivänä, Saavuttamani 173 km/h huippunopeus on täysin turha ominaisuus. Mahtoi siinä muutamaa Audi ja Bemarikuskia jo vituttaa kun menin ohituskaistaa komeasti ohi rakkaalla "ferrarillani". Sitten erikoiskokeeni suoritettuani palasin ohituskaistalta pois ja ajelin sallittua nopeutta niin johan muutama ohittamani audi ja bemaripelle menivät vihaisena lancerini ohi ja hommasivat ittelleen sakot ylinopeudesta : )
        Sainpahan siinä ittelleni hyvät naurut kun provosoimalla hommasin eräällekin audipellelle kunnon sakot : )


      • aja ojaasi
        tilanteen mukaan kirjoitti:

        Äläs ny vähättele meitä pikkuauton omistajia. Itte testasin Hämeenlinna-Helsinki-motarilla oman "Ferrarini" todellista iskukykyä. 90 heppainen Lancerini on aliarvostettu auto tänä päivänä, Saavuttamani 173 km/h huippunopeus on täysin turha ominaisuus. Mahtoi siinä muutamaa Audi ja Bemarikuskia jo vituttaa kun menin ohituskaistaa komeasti ohi rakkaalla "ferrarillani". Sitten erikoiskokeeni suoritettuani palasin ohituskaistalta pois ja ajelin sallittua nopeutta niin johan muutama ohittamani audi ja bemaripelle menivät vihaisena lancerini ohi ja hommasivat ittelleen sakot ylinopeudesta : )
        Sainpahan siinä ittelleni hyvät naurut kun provosoimalla hommasin eräällekin audipellelle kunnon sakot : )

        Vidduako sitten kaahasit vajakkiapina?


    • 1,5 litrainen turbo

      Koska hra kusipää toimistusjohtajalla täytyy olla jotain omaa pidempää, heh heh jne..Se on ihan totta, että ns. liikaa tienaavat haluaa erottua joukosta ja jos se ei muuten onnistu, niin täytyy ostaa ns. erikoisempi auto.

      Mun ehdotus on, että noi tehoautojen koneet varustetaan kuristimella kunhan Suomen tullin läpäisevät. Maksiminopeus 140 km/h, jolla saa satasen nopeusrajoitusalueella hommattua jo ittelleen ajokieltoa. Varmaan hieno omistaa 3,5 litrainen V6 jolla pääsee 140 km/h heh heh jne..

      Maassa maan tavalla ja autot ruotuun vaan.. Olisi hyvä, jos autoihin tosiaan laitettaisiin sellaiset kunnon rajoittimet, joita ei omin konstein pysty purkamaan.
      Milläköhän se hra kusipää toimistusjohtaja sen jälkeen näyttäisi mieskuntoisuutensa ja hyvävaraisuutensa.

      Kajaanissa kekseliäät naapurinpojathan tässä vuosi-pari sitten keksivät nokkelan konstin rajoittaa tehoauton hurjastelua taajamassa. Pojat täytti naapurinsedän (mahdollisesti hra kusipää toimitusjohtaja) tehoauton pakoputken polyuretaanivaahdolla. Johan loppui hurjastelu heh heh jne..

      • stalin takasin 22

        Sun ehdotuksesi ei varmasti mene EU.ssa läpi mitenkään.
        Verotuksella jo nyt kuristetaan parempien autojen ostamista ja sekin toivottavasti poistuu koska EU niin käskee.

        Olen huomannut ,että juuri sielä kajjaanissa ja syrjäseuduilla on tätä ääilömäistä kateutta paremmin pärjääviä kohtaan että oikein naurattaa ja pistää välillä vihaksi.
        Olisit sinäkin luuseri naarmuttanut sen paremman auton tai iskenyt sitä kirveellä.
        oikeastaan voisit iskeä sillä kirveelläsi sitä toimitusjohtajaa, raiskata sen kauniin vaimon ja poltaa sen talon.Ensiksi tietysti olisit tyhjentänyt sen talon arvotavarasta.


    • s40t4

      Ne jotka valittaa ohittajista, omasta mielestää ajaessaan 120 km/h moottoritiellä,
      kuinka paljon oman auton mittari näyttää liikaa? Itse olen huomannut sonyn
      navigaattorin (n.10 satelliittiä näkösällä) ja nopeusnäyttöjen avulla oman auton
      mittarin näyttävän 7 km/h liikaa kesärenkailla 80:n alueella eli mittarin mukaan 87
      km/h on todellisuudessa 80 km/h. Satasen alueella näyttää mittari liikaa n. 10 km/h
      eli kun ajan 110 km/h on todellinen nopeus 100 km/h.
      Talvirenkailla olen huomannut mittarin valehtelevan vähemmän liikaa.

      Tämän havainnon perusteella olen ohittanut monta alinopeutta ajavaa matelijaa
      suoralla näkyvällä tieosuudella. No ei siinä vaikka ajan nopeusrajoitusten mukaan,
      erityisesti audi ja bmw kuskit haluaa siltikin edelle. :)

    • btrduo

      Oletkos koskaan ajatellut, että jos joku läheisesi saa esim. sairaskohtauksen ja hänet on saatava sairaalaan viipymättä. Jokainen ylimääräinen sekunti lisäisi hänen kuolin- tai pysyvää halvaantumistodennäköisyyttä. Ambulanssin saapuminen vie oman aikansa, mutta sinulla olisi tehokas ja suorituskykyinen auto, jolla voisit viedä omaisesi mahdollisimman nopeasti sairaalaan. Voisit ajaa kaasupohjassa vaikkapa 200 tai 250 km/h nopeudella täysin laillisesti ilman pelkoa rangaisuksesta sillä kyseessä olisi "force major"-tilanne.

      • 100 lasissa

        Sun ehdottama Force Major ei ole lain mukaan sallittua...,
        ....muuten hyvä pointti. :-)

        Kuoleehan sitä kumminkin... miksi kiirehtia, kun se on luonnon laki?


      • btre5
        100 lasissa kirjoitti:

        Sun ehdottama Force Major ei ole lain mukaan sallittua...,
        ....muuten hyvä pointti. :-)

        Kuoleehan sitä kumminkin... miksi kiirehtia, kun se on luonnon laki?

        Se ON SALLITTUA. Opiskele asioita ennenkuin alat väittämään tollasta.


    • 911 prh.....

      itellä on tuo porshe carrera, ostettiin kun myötiin mehtäpalsta, sillä käytän eukkoo kaupalla ja kirkolla kerran kuussa torilla, sillä aekaa ku akka torilla niin käyn kaapuhgissa pillu rallii ajelemassa ja rengasta poltan kun valoista lähen, akka luuloo aivan muuta, pittäähän mullai jottai huvia olla, kun ei ennee seiso niin muuta mukavoo sitten!

    • Jack281

      Heh heh...kyllä muakin vituttais ajella tollasella nuhapumpulla...! Vai 70 hv? Heehee, mulla AMG Mersussani 525 heppaa - ja kyllä meinaan lähtee!!!
      Kateuttahan toi on ihan selvästi. Kun ei ole varaa kuin 70 heppaseen rupsukkaan..
      Varmaan Toyota Corolla on vielä merkki? Ja punainen väriltään?

      • 8+20

        "Jack281"
        Jos 200-hevosvoimaisella ajeleva on pienimunainen, niin kyllä 525 hevosvoimaisella ajelevan täytyy olla jo täysin munaton. Osanottoni.


    • ....................

      pienelläkin munalla voi onnistua siittäminen, mutta isolla se on aina kivempaa.

      • völvö

        ei onnistu jos katalusaattori tukossa...


      • 11+3

        "..................."
        Kyllä se kiva on enempi siellä vastaanottavalla puolella jos sielläkään.

        Tämä munapuolen totuus on vähän samanlainen asia kuin tuo autojen tehojuttukin: Paras muna on sellainen, joka juuri passelisti sopii käyttötarkoitukseensa. Onhan se kiistämätön tosiasia, että ajoneuvossa ratkaisevaa ei ole teho vaan suorituskyky ja suorituskykyisin normaali-ihmisen saatavilla oleva auto on moottoripyörä.


    • mauri3

      Viishsataa heppaa pitää olla. Ja takavetoauto, että saa vetää kunnon luisussa edelle kelistä riippumatta. Se on parasta. Ja jos henki lähtee, niin lähtee ainakin onnellisena täältä.

    • tehotmaksaa

      Ei kait autossa tarvitse tehoa muulloin kuin kärryä vedettäessä ja ohitettaessa, mielestäni jokin 120-170 hv. sellainen jees määrä tehoa, mutta siis kyllähän siihenkin tottuu ja alkaa kaipaamaan lisää.

    • vastuu muistakin

      Suomesssa tehoyläraja pitäisi asettaa lailla 150 hp henkilöautoille
      tai ylimääräinen progressiivinen käyttövero ylitehoisiin autoihin.
      Peltipoliisit myös moottoriteiden vasemmalle kaistalle olisi oikea
      ratkaisu jolla liikenneturvallisuutta ja valtion taloutta parannettaisiin.
      Jostain alinopeudesta höpöttäminen on vaan sairaan luonteen
      aivopieru jota ei tieliikennelaki tunne. Suurista ylinopeuksista sakko
      voisi olla reippaasti suurempi. Verottaminen tehopainon suhteessa
      olisi myös järkevää. Esim. 200 hp:autoissa vero olisi kaksinkertainen
      ja 300 hp:n autoissa nelinkertainen. Nyt vaan verotetaan vanhojen
      vähän ajavien autojen omistajat kuoliaiksi muka saastuttamiseen
      perustuen vaikka autot seisovat tallissa ja ajetaan alle 10.000km
      vuodessa. Kaikki vero polttoaineisiin ja ylitehoisiin autoihin olisi
      oikeudenmukaisempi ratkaisu. Silloin verotettaisiin todellisia
      käyttäjiä ja kaahareita.

      • autoilija7

        Kyllä autoilijat maksaa jo nyt ihan tarpeeksi autoilusta verojen muodossa ehkä liikaakin. En kannata ajatuksiasi. Esim. nyky 200 hp diesel peräkärryn ja asuntovaunun vetämiseen vääntönsä ansiosta erinomainen ylämäessä ja kulutuskin
        kohtuullinen. Sairasta miettiä autoilijoille vielä lisäkuritusta ja turha puhua
        mistään ylitehoista!

        Valtion taloudessa voitaisiin tehdä säästöjä potkimalla pihalle 90% ylimääräisistä
        byrokraateista, virkamiehistä ja todellisuudesta vieraantuneista pykälänikkareista.
        Eli harmia tuottavasta kansakunnan syövästä pitäisi päästä eroon.


      • Stalin takasin22
        autoilija7 kirjoitti:

        Kyllä autoilijat maksaa jo nyt ihan tarpeeksi autoilusta verojen muodossa ehkä liikaakin. En kannata ajatuksiasi. Esim. nyky 200 hp diesel peräkärryn ja asuntovaunun vetämiseen vääntönsä ansiosta erinomainen ylämäessä ja kulutuskin
        kohtuullinen. Sairasta miettiä autoilijoille vielä lisäkuritusta ja turha puhua
        mistään ylitehoista!

        Valtion taloudessa voitaisiin tehdä säästöjä potkimalla pihalle 90% ylimääräisistä
        byrokraateista, virkamiehistä ja todellisuudesta vieraantuneista pykälänikkareista.
        Eli harmia tuottavasta kansakunnan syövästä pitäisi päästä eroon.

        Juuri näin! Säätelyä vähemmän,vähemmän byrokratiaa ja veroja.
        Autot eivät sitä paitsi saastuta enää kun ei ole lyijyä polttoaineessa.Vanhat dieselit saastuttavat.
        Hiili ei ole saaste vaan kasvien yhteyttämisen tärkeä aine.

        Mahdollinen hiilidioksidien nousu ilmakehässä ei sanottavasti nosta maapallon lämpötilaa vaan auringolla on ratkaiseva merkitys lämpötilan muutoksiin.

        Eu kieltää kohta autojen yliverottamisen.Siinä vastaus


    • Govnovos

      Talvet ajelen millä sattuu japanilaisella pienikoneisella räppänällä, koska rajoitukset ja suolapaska ei mielestäni sovellu laatuautoille. Kesällä moottoripyörällä ja bmw:llä. Matka tampereelta helsinkiin kestää noin tunnin, jossei näitä tuulipukuisia ole tukkimassa tietä. Don Tamin sanoin, "if you can't take the heat, stay out of the fucking kitchen"

      Moottoripyörän 155 hevosta riittää mukavasti vähän reippaampaankin ajoon, auton 218 kaakkia riittävät liikenteen rytmiin pääsemiseen ja ohituksissa, muttei se vielä tee autosta urheilullista tai millään muotoa liian tehokasta liikenteeseen.

      Eniten rassaa nämä pelkoautoilijat, vastaantulijan kohdalla jarrutetaan, vaikka ajetaan muutenkin 75km/h. Sitten ohituskaistan kohdalla siitä avensiksesta löytyykin se kaasupoljin ja vauhti kiipeää yli 90km/h:n.

      Vuosittain tien päällä tulee vietettyä noin 60tkm

    • Oikea autoilija

      Minulla on auto, jossa 270hv/660nm vääntö. Kone on V6 diesel. Auto kulkee ainakin 250 ja 0-100kmh n 6 sek. Ainakin minun puolestani saisi olla vielä 100hv enemmän ja vääntöä 800-900nm. Se on hienoa, kun auto liikkuu. En toki aja kovin usein mitenkään lujaa, mutta on mahtavaa kun tehoa on paljon yli tarpeen.

      • Bensakauppias

        "Oikea autoilija"
        KIITOS!
        Lisääntykää ja täyttäkää maa!


    • täysin

      järjetöntä ja suuruuden hulluutta koko homma. ihminen on hölmö ja ylimielinen tolvana turhake ja kun varallisuutta,on pakkomielle erottautua esim. erikoisilla autoilla moottoreineen.
      autolla saa ajaa fin 120 haippia,mutta joillekin pukkaa orgasmit,kun pääsee valoissa kiitävään vauhtiin. kiire yleensä loppuu seuraaviin valoihin...
      minua ei haittaa,vaikka olisi 3-moottoria/auto,mutta miksi?
      en osaa kadehtia,sekin kai huono tapa.

    • Niin teho autoissa on ajamisen mielekkyys se 1. Asia ja kun auto kulkee kevyesti sen 120km/h on silla paljon mukaempi ajaa pitkää matkaa ja yleensä teho autot on paremmin varusteltuja ja hiljaisempia.
      JA KAIKKEIN TÄRKEIN ASIASSA ON SE ETTET ALOTTAJANA OLE SE MITTARI MIKÄ KENELLEKIN RIITTÄÄ

    • voima on poikaa

      onhan autolla hieno ajaa kun on voimaa ja vääntöä jaksaa mennä mäet hienosti tai otat aiton täyteen ihmisiä ja takakontin täyteen tavaroita ja peräkärryn täysmälli päällä tai asunto vaunun niin se jaksaa mennä ja nykyisin pikku pirinät syövät yhtä paljon kuin isotkin autot esim joku pirinä 1.0 kone 5.2 l sadalla 2.0 kone 5.3 sadalla 3.0 kone 5.9 sadalla eikös pikku pirinä syö paljon ja kun tulee vasta tuuli niin pirinä joutuu painamaan kaasun pohjaan ja silti ei jaksa 100km/h mennä ja pikku mäkikin on tulossa vastaan ja syö polttoainetta kaasu pohjassa on raskas ajaakkin sellaista ja ajoasennot on mitä on pirinöissä ja toinen niinkuin joku porschen omistaja sanoi en tarvitse voimaa tai nopeutta mutta jos satun jostakin syystä tarvitsemaan niin tiedän että sitä löytyy ja kyllä itsekkin kun käsissä on voimaa ja ruutia niin haluan myös että autossa on sitä

    • Yhtä en saa...

      Yhtä hyvin voi kysyä, miksi pieneen olohuoneeseen pitää hankkia hehtaarin kokoinen televisio. Tai miksi älyluuri pitää vaihtaa vähän väliä uuteen. Nykyisessä yltäkylläisyyden aiheuttamassa tyhjiössä kaikki uusi, tehokkaampi ja "parempi" tuo vain hetken tyydytyksen, ja sitten vaivutaan takaisin riittämättömyyden kierteeseen.

      • naapurilla on iso

        katsele onnellisena 14 tuuman matka tv tä silmät kipeänä tihruttaen minä poika haluan katsella60 tuumaisesta tv tä näkeekin jotain saa sentään selvää kuvasta jätä jo 1927 luku ja tule 2014 tai pian 2015 luvulle ja jos sinä haluat kaiken olevan alkeellista niin nauti ja ole siinä mutta älä puhu pehmeitä ja muidenkin olisi pakko elää alkeellisesti kukaan ei pakota sinua katselemaan tv tä ajamaan autolla käyttämään wc paperia kättämään suihkua älä nauti mistään mene lääkäriin ja sano olen pehmeä pää on pipi olen pipipää en halua seksiä voin nauttia siksi en harrasta sitä en ole edes mies olen ies niin lääkäri setä auttaa vaimosikin haluaa nauttia se haluaa seksiä auton jossa on voimaa tv josta näkee se haluaa miehen vai tarviiko sen käydä naapurissa nauttimassa ja sinä tarjoat vain kurjuutta kärsimystä ilkeilyä onko housuissakin pientä ja vaatimatonta


      • Naapuri x
        naapurilla on iso kirjoitti:

        katsele onnellisena 14 tuuman matka tv tä silmät kipeänä tihruttaen minä poika haluan katsella60 tuumaisesta tv tä näkeekin jotain saa sentään selvää kuvasta jätä jo 1927 luku ja tule 2014 tai pian 2015 luvulle ja jos sinä haluat kaiken olevan alkeellista niin nauti ja ole siinä mutta älä puhu pehmeitä ja muidenkin olisi pakko elää alkeellisesti kukaan ei pakota sinua katselemaan tv tä ajamaan autolla käyttämään wc paperia kättämään suihkua älä nauti mistään mene lääkäriin ja sano olen pehmeä pää on pipi olen pipipää en halua seksiä voin nauttia siksi en harrasta sitä en ole edes mies olen ies niin lääkäri setä auttaa vaimosikin haluaa nauttia se haluaa seksiä auton jossa on voimaa tv josta näkee se haluaa miehen vai tarviiko sen käydä naapurissa nauttimassa ja sinä tarjoat vain kurjuutta kärsimystä ilkeilyä onko housuissakin pientä ja vaatimatonta

        Eiköhän kuitenkin kannattaisi käydä se ala-aste ensin loppuun...


    • maybesafe?

      Ajattelin itse joskus noin. Nykyään itselläni 120hv auto vain sen turvallisuuden takia ohitustilanteissa. Kun 70hv varustettu auto ei pysty nopeasti kiihtymään edes traktorin tai yms. hitaan ajopelin ohitukseen mitä on paljon liikenteessä.

      • Plusmiinusnolla?

        Toisaalta tehokkaalla autolla tulee tuikattua ohi aika täpärissäkin tilanteissa. Siinä kun heittää vikatilaan, niin tulee kiire. Patalaiskalla 2-autolla tätä ei tule tehtyä suurin surminkaan.


      • täysnolla
        Plusmiinusnolla? kirjoitti:

        Toisaalta tehokkaalla autolla tulee tuikattua ohi aika täpärissäkin tilanteissa. Siinä kun heittää vikatilaan, niin tulee kiire. Patalaiskalla 2-autolla tätä ei tule tehtyä suurin surminkaan.

        Opettele ajaan vatipää.


    • elämä on lyhyt

      Kyllähän sitä nyt 200 hp pitää olla, itellä on kaksi autoa, molemmista löytyy yli 200hp ja 300nm

      Onse vaan hemmetin kivaa kun auto lähtee alle 6 sekuntia nollasta sataan ja ohittaessa on heti 160 mittarissa kun painat kaasua

      • Stalin takas

        millä ihmeen autolla kiihdytetään 0-100 alle 6 sekunntia vaivaisella yli 200 hp moottorilla? onko hevosvoimamäärä 299 tai 350?


      • 19+2

        "elämä on lyhyt"
        Tarkistuta kellos, se saattaa käydä väärin. 200hp:llä ja 300nm:llä ei nimittäin mennä "alle 6 sekuntia nollasta sataan", ellei autosta ole riivitty pois pari sataa kiloa painoa. Ei mennä edes seitsemäänkään tai ehkä juuri nippanappa seitsemään.

        Ja kannattaisi vaihtaa nuo vetävien pyörien renkaat kunnollisiin. Jos niin paljon sutii, että mittari heti näyttää 160, niin täytyy olla renkaisiin imeytynyt öljyä tai muuta möhnää, joka syö kitkan ja sellainen saattaa olla vaaraksi itselle ja muille.


      • elämä on lyhyt
        19+2 kirjoitti:

        "elämä on lyhyt"
        Tarkistuta kellos, se saattaa käydä väärin. 200hp:llä ja 300nm:llä ei nimittäin mennä "alle 6 sekuntia nollasta sataan", ellei autosta ole riivitty pois pari sataa kiloa painoa. Ei mennä edes seitsemäänkään tai ehkä juuri nippanappa seitsemään.

        Ja kannattaisi vaihtaa nuo vetävien pyörien renkaat kunnollisiin. Jos niin paljon sutii, että mittari heti näyttää 160, niin täytyy olla renkaisiin imeytynyt öljyä tai muuta möhnää, joka syö kitkan ja sellainen saattaa olla vaaraksi itselle ja muille.

        kukas on puhunut että olisi tasan 200 ja tasan 300, jos osaisit vähänkin lukea niin huomaisit että sanoin että molemmista löytyy yli 200hp ja yli 300nm


    • Valintakysymys

      Osittain puhdas imagokysymys. Siinä missä esim. Rellu, Sitikka ja Pösö uskaltavat laittaa suurten malliensa nokalle "vain" puolentoista litran dieselin, Bemarilla, Mesellä ja Audilla moinen ei tulisi kuuloonkaan. Toisaalta jälkimmäisissä maksetaan paljon muustakin kuin moottorista, joten pelkän käyttöauton hankkija ei niihin ropojaan laittane.

      Edellistä tv-vertausten soveltaen: ei siellä myymälässä ole mikään pakko valita 60 tuuman mallia (vaikka se onkin ihan siinä tyrkyllä), jos 32 tuumaa riittää omiin tarpeisiin.

    • seniori 3

      Eräs tuttavani sanoi taannoin, että auton pitä tietää mitä kuski tarkoittaa, kun kaasupoljinta painaa. Toki mopoautollakin pääsee, mutta on mukavaa kun voimaa ja vääntöä riittää. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että auton tehoja aina pitää hyödyntää ylinopeutta kaahaamalla. Olenkin moottoriteillä pannut merkille, että parhaiten nopeurajoituksia noudattavat uudehkot tehokkaat premium-luokan autot.

      Ohituksissa moottoriteillä saatan ajaa ylinopeutta minäkin, etten jää kaistaa tukkimaan ja pikkuautot pääsevät ohi.

    • edustaja06/08

      Autojen teholuokkia löytyy melkein jokaisesta merkistä. Itselleni teho on tärkeä sen vuoksi, että ajan työkseni vuodessa n. 75 tkm ja vapaa aika ajoja n. 30tkm. Ohitustilanteet ovat selkeästi turvallisempia kun voimaa löytyy nokalta tarpeeksi. Siinä vaiheessa kun työt muuttuvat konttorihommiksi niin myös minulle riittää nuhapumppu, mutta kyllä se on tällä hetkellä työkalu joka pitää olla kunnossa matkantekoa varten. Turvallisuutta lisää se, ettei olla jonon tukkona ja ohitustilanteet ovat jouhevia. Minulla on kaksi autoa, joissa toisessa on 410 hp ja toisessa 240hp. Molempia käytän jatkuvaan ajoon. Ajoin vuosia 1.9 tdi passatilla missä oli 90hp ja voin sanoa, että kielivyön alla piti etsiä kapoisilla teillä ohituspaikkaa. Nyt viimeiset 6 vuotta olen ajanut tehopeleillä ja selkeästi helpompaa ajamista. Sitten verotuksen osalta kannan valtionkassaan selkeästi enemmän euroja kuin tavallinen toyota kuski. Joten kateus ei siltä osin ole kannattavaa. Mutta kukin tyylillään. Turvallisia kilometrejä kaikille.

      • Ärsyttäviä

        "Mutta kukin tyylillään" Se tyyli todellakin näkyy näillä mistään
        piittaamattomilla teiden omistajilla. Ohi pitää päästä vaikka edellä ajava
        ajaa jo lievää ylinopeutta ja seuraavasta rampista oikealle kiilaamalla. Näitä
        "premiummulkkuja" on jo aivan liikaa.


      • skördä

        Valehtelijoiden klubi kokoontuu taas, etunenässä tuo edustaja. " ajan työkseni vuodessa n. 75 tkm ja vapaa aika ajoja n. 30tkm ". Tekee siis yhteensä 105 tkm, kai sinä kupoliuuno tajuat että se tekee lähes 300 km vuoden jokaisena päivänä. Jos ajaisit edes 40-60 tkm vuodessa työn vuoksi, niin ei siinä vapaa-ajalla enää viitsi ajaa 30 tkm jonninjoutavaa hurua vaikka päässä vähän viiraisikin. Ilmoita jatkossa ne auton tehot vaikkapa 500 hp ja 800 hp, niin me muutkin uskotaan vähän paremmin.


    • Järki peliin

      Taas kerran meni mukuloilla puurot ja vellit perusteellisesti sekaisin
      sekoittamalla autot,moottoripyörät,telkkarit ja omat "maailman nopeimmat
      ja parhaimmat" ymmärtämättä että Suomessa on yleinen kesänopeusrajoitus
      100 ja talvella 80. Erittäin jyrkästi nouseva tehopainosuhdevero autoihin
      olisi järkevä,niin saataisiin nämä itselleen ja muille hengenvaaralliset
      kaaharit pois liikenteestä. Liikennerikollisia on jo liiankin kanssa.
      Raivostuttaa nämä mistään piittamattomat teiden "omistajat"
      Lisää määrärahaa liikenteen valvontaan ei olisi pahitteeksi.
      Rahat perittäisiin kaahariautoja verottamalla.

      • Joskus isäntä

        Nyt et ota sitä huomioon, että se on kuljettaja, joka kaahaa eikä auto. Kuskin voi aina vaihtaa ilman työkaluja, jos sen asenne on heikko. Autot myydään yleensä ilman kuljettajaa, jos et ole huomannut eli ne ei siellä tehtaalla laita sitä idioottia siihen ratin ja penkin väliin.

        Toiko tämä nyt järkeä peliin vai onko vielä puurot ja vellit sekaisin?


      • E220 CDI

        Minusta vaarallisten kuljettajien poistaminen liikenteestä on hyvä ajatus.

        Nyt pitäisi vielä tietää, mistä ne vaaralliset kuljettajat tunnistaa.

        Voin antaa vihjeenkin: Vuodesta toiseen yleisimmät tavat aiheuttaa toiselle syyttömälle osapuolelle kuolemankolari ovat

        - väistämisvelvollisuuden laiminlyönti
        - törmäys päin vastaantulevaa.

        Ensinmainitut ajetaan lähes aina reilusti alle rajoitusnopeudella. Jälkimmäisistä suurin osa ajetaan alle rajoitusnopeudella ja ilman ohitustarkoitusta.

        Automallien rajoittamisen sijasta pitäisi tavalla tai toisella rajoittaa väistämissäännöistä piittaamattomien ja tuntemattomasta syystä vastaantulevan kaistalle ajautuvien ajaminen.


    • ohitukseen

      Miksi autotehtaat tuovat enään lainkaan Suomen markkinoille näitä tehokkaita moottoreita, jotka ovat 200 hevosvoiman tuntumassa. Mihin liikenteessä tarvitaan yli 100 hevosvoiman autoja?! Itselläni on pieni pikkuauto ja tehoja n.70hv ja täysin olen pärjännyt ja koskaan en ole tarvinnut ylimääräistä voimaa autoon. Ohituksetkin on sujunut täysin ilman ongelmia. Liikenteessä ei saa autolla ajaa kuin maximissa 120km/h ja sekin harvoilla moottoriteillä ja sekin onnistuu 70hv autolla. Suomeen on aivan turha tuoda saksalaisia tehomoottoreita, koska täällä ne menevät täysin hukkaan ja tuntuu hullulta kun ihmiset ylepänä esittelevät isomoottorisia autoja Suomessa naapureilleen. Ei niillä kuitenkaan saa ajaa yli sallitun nopeuden. Tehokkaat moottorit ovat yhä suursyömäreitäkin pieniin verrattuna.
      Siis mikä pointti on suuren tehokkaan moottorin?! Ja se ei riitä , että niillä "elvistellään"

      Hei teeppä rekan ohitus sillä autollasi
      ja sitten lainaa semmonen auto missä
      on 150 kw huomaat eron

      • Lainkuuliainen

        Kaikki autot kulkee satasta myös ohitustilanteessa. ei siihen tarvita
        mitään muskelimoottoreita. Satasen ylittäminen on rikollista kaikilla
        teillä moottoriteitä lukuunottamatta. Talvella on kahdeksankympin
        talvirajoitus. Ylittäminen tarkoittaa ylinopeutta ohitustilanteessakin
        ja on rikos. Piste.


      • tunnusta rikoksesi
        Lainkuuliainen kirjoitti:

        Kaikki autot kulkee satasta myös ohitustilanteessa. ei siihen tarvita
        mitään muskelimoottoreita. Satasen ylittäminen on rikollista kaikilla
        teillä moottoriteitä lukuunottamatta. Talvella on kahdeksankympin
        talvirajoitus. Ylittäminen tarkoittaa ylinopeutta ohitustilanteessakin
        ja on rikos. Piste.

        Mee vankilaan rikollinen.


    • AutojaAutoja

      Yksi syy on niinkin selvä kuin kulutus. Oletko koskaan taittanut pitempää matkaa töihin autolla jossa on 1.0L moottori ja alueella jossa rajoitus on 100km/h? Syö bensiiniä aika tehokkaasti. BMW 316i esim. menee 80Km/h nopeudella ilman vastatuulta 6 l / 100km kulutuksella, mutta Toyota Yaris 1.0 koneella saattaa helposti syödä litran pari enemmän. Toki kaupungissa asia erikseen. Maantienopeuksissa kulutuksessa ei ole oikeastaan eroja. Siksi mm. Toyota kieltäytyy pienentämästä iskutilavuuksia, sillä kulutus on parempi maantieajossa. Miten sitten saadaan kaupunkikulutus alas? Laitetaan autoon sähkömoottori tms hybridi tekniikkaa.

    • jumal ihminen

      Pikkulohkot on perseestä, isohkolohko jossa vitusti alavääntöä on paras.

    • älytön avaus

      Kyllä auto isommalla moottorilla varustettuna on valitettavasti vain mukavampi kaikessa suhteessa paitsi lompakolle.
      Itsellä v6 bi-turbo ja koen maantiellä vain niin ylivoimaisen mukavaksi ajaa.
      Suuri moottori tuo autoon vakautta painonsa takia. Pikkurimpulat pikkukoneilla lentelee ja rimpuloi 120 km vauhdissa tuulisena päivänä ihan järkyttävästi.
      Suuri massiivinen suurella moottorilla varustettu auto menee sulavasti.

      Kuinka mukavaa on kiihdyttää 0-100 km/h 5,5 sekunttiin. Kuinka mukavaa on kun voi pintakaasulla kiihdyttää kesällä 120 km/tunnissa rauhassa turhia mukisematta.
      Pikkukoneella saa revittää päätyyn jokaisen vaihteen ja toivoa että kerkeää just siihen ainoaan väliin, sillä moottoriteilläkin valitettavasti 1 auto 10:stä pitää turvavälin sellaisena että väliin mahtuu turvallisesti.

      Suuren moottorin omaavat autot:
      Ei kiihdytys huolia
      kone sietää enemmän kilometrejä
      mukavampi ajaa
      autosta löytyy enemmän herkkuja vakiona
      auto kaikin puolin vakaampi ajettava


      - taloudellisuus- mitä se on?
      - suuret huollot maksaa (ellei osaa tehdä niitä itse) maksaa ne silti.
      - saa lukea todellisuudessa kateellisten ihmisten avauksia suomi24.fi palstalta.
      Mut poittihan on se että tämäkin asia on mielipide kysymys. Tämä olkoon monen mielipide. avaajalla oikeus omaansa.

      • ego suuri penis pien

        Sulla on pieni penis, siksi tarvitset tehoauton, näin se vaan menee.


      • älytön avaus
        ego suuri penis pien kirjoitti:

        Sulla on pieni penis, siksi tarvitset tehoauton, näin se vaan menee.

        olen nainen :P


      • hyvä vastaus
        älytön avaus kirjoitti:

        olen nainen :P

        No onneks sulla on iso auto ja pieni penis :)


    • kuules kun on yli 300 hv jopa dieseleitä jois julmettu vääntö meinaa väkisin kääntää
      auton katolleen
      Kys tosi on niin et jopa 50 hv pärjää kun rajoitukset tippuu kokoajan alaspäin
      vaatii malttia ajaa yli 300 hv autolla näillä rajoituksilla
      Eiköhän mne kohta vaadi näihinkin henkilöautoihin nopeuden rajoittimet
      niinkuin nyt on paketti ja kuormaautois
      ettei aineskaan yli 100 talvel ja kesällä 120 pääsis kaahamaan,sillon näil teho pisseillä
      vois jopa 2 vaidetta tarjota kiihdytäissä

    • hewfghe

      Kuulkaas lapsukaiset.
      Eiköhän olisi jo aika keksiä joku bensiinimoottoriautoa parempi kulkutapa?
      Öljysheikit vain tulisi vihreäksi kateudesta ja kiukustuisivat, kun öljy ei menisi kaupaksi.
      Yleensäkin auto on jo tehnyt tehtävänsä. Sillä voi kyllä rällästää ja istua jonoissa, mutta mihinkään ei sitä enää saa pysäköityä.
      Toisilla on kaupunkipaikoissa autopaikka "linja-automatkan päässä", kun tilaa ei ole.

      Olen niin kyllästynyt henkilöautoilijoihin. Kun asuin omakotitalossa pysäköi tuntemattomat pääoveni eteen niin lähelle, etten päässyt siitä ulos. Onneksi oli kaksi muuta ovea poistua.
      Postitoimistoonkin sai joskus hivuttautua puolen metrin raosta oven eteen pysäköinnin vuoksi.
      Yksi yritti ajaa avatun viemärikaivannon yli ja auton nokka putosi kaivantoon.

      • mmmmmmmmmmmmmm.

        Auto on erittän mukava tapa kulkea. Bensa-auton korvaaja tulee olemaan sähkö ja vetyauto.

        Ennen autoa oli hevonen. Eli kyllä tämä ihmisen muilla avuin kuin omin jaloin kulkeminen on jo kovin vanhaa perua. Ennen siinä postitomiston edessä oli hevosenpaskaläjä, johon liukastui. Varmaan moni oli niihinkin kyllästynyt. Mutta kyllä ne hyödyt ylivoimaisesti voittavat nämä pienet haitat.

        Pysäköityä auton saa hyvin, parkkipaikalle.

        Toki se on eri asia, tarvitseeko kaikkia kaupungin keskustan katuja pyhittää autoille. Ei mielestäni. Mutta kyllä auto on vapauden symboli. Pääset sillä minne vain, milloin vain. :)


    • hmhmhmhm.

      "Siis mikä pointti on suuren tehokkaan moottorin?!"

      Suomeen on turha myös rakentaa isompia kuin 30 neliöisiä taloja, on turhaa polttaa taloissa ylimääräisiä valoja, on turhaa tehdä yhtä sun toista. Yksityisautoilu ylipäätänsä on turhaa. Ihmiset voisivat kulkea myös jalan ja julkisilla.

      " ylepänä esittelevät isomoottorisia autoja Suomessa naapureilleen."

      Tästä päätellen ongelma on kateus?

      Se nyt vain kuuluu tähän kapitalistiseen, materialistiseen, systeemiin, että ihmiset saavat kuluttaa ja käyttää rahojansa erilaisiin vempaimiin, enempi tai vähempi järkiperustein.

      Turvallisuuden kanssa asialla ei ole paljon mitään tekemistä siksi, että se 70 hv autokin kulkee helposti niin lujaa, että sillä saa itseltään ja muilta hengen pois. Sen sijaan tehon puute heikentää mm. .ohitusturvallisuutta, tämän takia ruotsalaiset turvallisuuden edelläkävijät ovat panostaneet autoissaan moottoreihin, joissa on riittävästi potkua.

      • sivusta seurannut

        Väärin ,väärin . Ei se teho mitään turvallisuutta lisää vaan se lisää
        ainoastaan järkyttävän idioottimaisia ohituksia ylinopeudella ja seuraavan
        risteyksen valoissa ollaan luultavasti peräkkäin tai rinnakkain.
        Riskiohituksia se ainakin lisää. Ohi pitää päästä.oli edelläajavan nopeus
        mikä tahansa. Läheltä piti tilanteita näkee päivittäin. Riskiohittelijat
        ovat juurikin näitä tiettyjen merkkien kuskeja.


      • lapsikin tajuaa

        Todellakin jos ne idiootit kulkisivat julkisilla joille liikennesäännöt
        on liian vaikeita tajuttaviksi niin paljon turvallisempaa olisi liikkuminen
        ja pyörätuolipotilaita olisi paljon vähemmän ja liikennevakuutusmaksut
        halvempia


      • jenkkiraudoittaja
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Väärin ,väärin . Ei se teho mitään turvallisuutta lisää vaan se lisää
        ainoastaan järkyttävän idioottimaisia ohituksia ylinopeudella ja seuraavan
        risteyksen valoissa ollaan luultavasti peräkkäin tai rinnakkain.
        Riskiohituksia se ainakin lisää. Ohi pitää päästä.oli edelläajavan nopeus
        mikä tahansa. Läheltä piti tilanteita näkee päivittäin. Riskiohittelijat
        ovat juurikin näitä tiettyjen merkkien kuskeja.

        Joku viisas sanoikin kerran,miten suomalainen käyttääntyy liikenteessä.Ei ota riskejä sijoituksissaan liikeyrityksiin,mutta ajaa ylämäkeen perheensä kanssa,ja ohittaa siinä keltaiset kaksoisviivat vaarantaen perheensä elämän.Siis näitä näkee ihan päivittäin liikenteessä,varsinkin bemarien ajajat sellaiseen syyllistyvät.Taitaa sinne joukkoon mahtua muutama "Porshekin".Aivokääpiöt rehentelevät täällä taas omaisuuksistaan.


    • siis 1000 hv ;))))))

      Mutta; minullapa onkin 1000 hevosvoimaa, autossa siis, lällälläää ;D)))))))))))))

    • hersy

      Joo verta ja ruumiita tulee jo näillä tavallisilla ihan liikaa,käyttäkää linja-autoa ja taksia ja polkupyörää,kun kerran liikennesäännöt on niin vaikeita.Minusta nopausrajoitus voi olla kaikkialla 80h kesät talvet,aina kuitenkin on se "murhaaja" jossain liikkeellä ja sille vois työntää mopoauton perseen alle,ettei syyttömät sivulliset kuolis,siihen holtittomaan kaahaukseen.

    • Pitäähän rikkaille olla leikkikaluja, kun ovat nämä tehokkaalla moottorilla varustetut
      autot!

    • Porsche 911 mies

      No ihan perus volvo V60 farkku dieselillä mennään 181hv turvin 7,4sek sataseen. Tehomallit erikseen. Tosiaan hankin jo 10 vuotta sitten E55amg mersun jossa oli 476hv muistaakseni vakiona: oli hieno peli. Sen vaihdoin vähän aikaa sitten 2007 vuoden 911 Turboon jossa on evopaketin jälkeen 600-700hv ja neliveto. Olen 45vuotias yrittäjä helsingistä ja olen aina tehnyt töitä oikeastaan vain siksi että voin ajaa nopealla ja tehokkaalla autolla. Mutta yksin teho ei tee autoa vaan haluan sen fiiliksen. Voin sanoa että mersu oli hieno mutta Porschessa on sitä jotain mikä tulee jo ihan 0kmh istuessa autoon sisään ja kun otat ratin käteen. Porschessa voi välillä istua ihan vaan fiilistellen legendaarista auton mainetta vaikka kalja kädessä autotallissa. Ajaminen on asia erikseen mutta arvostan sitä että voin olla tarvittaessa nopeampi kuin valtaosa perusautoista liikenteessä, toki nopeampiakin on enkä tarkasti tiedä paljon autoni menee esim sataseen mutta se ei ole se olennaisin vaan se äänimaailma, fiilis kun ajat ja hörisyttelet supersprintin putkistoa ja äänet tulee sisälle. Ai että voin sanoa että millään mopoilla et ikinä tunne tätä fiilistä. Olisin voinut ostaa kesämökin tai matkustella ostin auton joka oli halvempi kuin kunnon kesämökki. Autolla saan pyöriä tienpäällä, se on elämys josta ei tiedä ennenkuin sen kokee itse. Voit laittaa perusautoon vaikka 1000heppaa mutta väitän että jos olet automies ja istunut ja ajanut esim porsche 911 mallia, lamboa tai vaikka ferraria niin silloin tiedät tosiasioista ja siitä mitä auto voi parhaillaan tuottaa. Toki ylläpito ei ole ilmasta mutta pitää harrastuksiakin olla että pysyy mieli virkeänä. Suosittelen kunnon urheiluautoa kaikille joka haluaa kokea jotain elämässään, nyt ymmärrän miksi oikeasti rikkaat ostavat miljoonan suoerautoja..omani ei maksanut kuin n.160 000 käytettynä...uutena maksanut jotain 300 tonni. Enää ei arvokaan laske niin paljoa ja onhan nämä muotoilultaan aika ajattomia varsinkin suomessa jossa jokatoisella on harmaa skoda tai toyota. Niitä sinänsä väheksymättä mutta ei niillä ole mitään tekemistä ajonautinnon kanssa;)

    • Diesel power

      Aloitin autoilun 70h hv bensa-autolla vuonna 1999. Kaupungissa sillä pärjäsi, mutta maantiellä lähinnä pelotti. Esim. moottoritielle liittyminen oli pelottavaa, koska sillä tuhnulla ei päässyt jouhevasti liikenteen sekaan.

      Nyt, vuonna 2014 ajan 204 hv dieselillä. Ajaminen on vaivatonta, jouhevaa, stressitöntä, hiljaista. Voimaa on juuri sopivasti - yhtään enempää en tarvitse, enkä toisaaltaan halua yhtään vähempää. Tämä diesel muuten kuluttaa polttoainetta vähemmän kuin tuo bensa-auto. Maantiellä diesel vie 2 litraa vähemmän, kaupungissa ero kasvaa entisestään dieselin hyväksi.

      Aloittajan kommentti on tyypillinen kommentti sellaiselta autoilijalta, joka ei ole ikinä omistanut tehokasta autoa. Tunnen lähipiiristä useampia, jotka ovat aikansa elvistelleet pikkumoottoreilla, että riittävät mukamas, mutta kun pääsevät tehojen makuun, eivät enää palaa takaisin tehottomiin kotteroihin.

    • 240hv quattro

      pysykää poissa motarilta ja ohituskaistoilta alitehoisilla romuillanne

    • Possut jees

      Porsche 911 on magee. Olen ajanut carreraa vaan en turboa. Todellinen urheiluauto. Tiedän fiiliksen josta puhut. Se ei tule turbovolvolla tai mersulla. Takamoottori...yksityiskohdat. Mielestäni maailman seksikkäin auto koriltaan. Voisin tuijottaa vaikka loputtomiin tuota..ja mallihan on muodoltaan ollut aika samanlainen jo pitkään joten vanhemmatkin 911 mallit on mielestäni hienoja.

    • Porsceista

      Jos olisikin varaa edes 2000 vuoden 911 possuun niin olisin tyytyväinen. Ajanut olen myös ja ihastuin. Ajaton ja tekniikkakin kunnossa kun hoitaa tuon IMS tyyppivian. Noilla ajaa sen 200 tonnia helposti huollettuna.

    • Järkevää??

      Niin täydellisesti meni metsään kun aloittaja kysyi näiden
      muskeliautojen Suomisen tuomisen järkevyydestä niin kirjoittelu
      käännetään jonkun Porschen ominaisuuksiin ja tehoon jota ei
      mitenkään Suomessa pysty laillisesti hyödyntämään.
      Eli kysymys kuuluu edelleenkin : Mitä järkeä?

      • Ei mitään.

        Ovat enimmäkseen kullinjatkeita, joilla ei voi ajaa edes mökkitiellä ettei pohja ota kiinni.


    • Possu on kuningas

      Kyllä Porsche on suomessa ihan pätevä ja ennenkaikkea laadukas ja arvonsa ihan hyvin säilyttävä peli. En kyllä 911 mallia huonolla kelillä käyttäisi tai muuten on suola syöny maalin hirveeseen kuntoon ja kivipasca roiskunu lokareihin. Hienon kelin auto jolla on kiva näyttäytyä ja ajaa. Cayenne tai macan onkin dieselinä sitten jo ihan järkiautoja cayenneakin taitaa jo saada kunnollisella olisko ollu 380hv dieselillä? Sillä pärjäis jo hyvin. Macanissa tais olla vaan 258hv diesel?mut jos iha rehellisiä ollaan niin porschee kuuluu ehdottomasti bensakone. Ne ymmärtää jotka ymmärtää.

    • Cayenne S

      Mulla cayenne S 350hv kasi bensa. Ihan riittävä. Kuluttaa vaan tässä kaupungissa vajaa 20 litraa satasella. Muuten hyvä ja laadukas. Hirvittävän hienot päästöt ja malli 2005

    • SI-järjestelmään !!

      Voi näitä hevosvoimapuheita. Tehon yksikkö on watti [ W ]
      Ilmoittakaa nyt vielä vääntökin kilopondimetreinä tai unssituumina.
      Väännön yksikkö on newtonmetri [ Nm ]
      Amerikkalainen taantuma leviää, nykyään Suomen sotilaskoneetkin lentävät jaloissa, voi ristus, toivottavasti eivät osu varpaisiin.
      Kohta laihdutusohjelmissakin aletaan ameriikan malliin puhua kivistä [stone] ja paunoista [lbs].

    • Ihaa..

      Itse tarvitsen tehokkaan auton, jotta pystyn vetämään 2000 kg traileria. Millään hypridillä tai 70 heppasella ei voi vetää perässään kúin pahvilaatikkoa.

    • Porsche mies

      Joo minä en jaksa puhua kilowateista autojen kohdalla kun ihmiset ymmärtää pääosin paremmin hevosvoimat eikä kilowatteja. Itse ymmärrän kyllä mutta parempi puhua samaa kieltä muiden kanssa. Saaatanan homo läski idiootti:)

    • Tosiasiat

      Elämä alkaa 300hv jälkeen ja pääty ei mihinkään lukemaan..elämän tosiasioita. Skoda ja muut fiat kuskit ei näitä voikkaan ymmärtää.

    • 13+14

      Omasta autosta löytyy 272 hv, ei tehoa voi olla koskaan liikaa, ajonautinto on pääasiassa näissä autoissa.

    • ohi tullaan

      370hv turbodiesel Mersu -88 vuosmalli 300tdt kyykyttää Porschet kun aletaan vähä kiihdyttelemääm

    • Isoauto on turvallin

      Autoni perään ajettiin lujaa liikennevaloissa onneksi autoni oli iso Mersu eikä mikään pikku Smartti olisin muuten nyt pyörätuolissa tai kuollut.

    • kallis hieno

      autohan on tunnetusti pienen ja velton pilin jatke....ladalla liukkaimmat kyydit

    • Pakko kommentoida, kun tuolla jossain kohdalla huomasin kun joku kommentoi, että yksityis autoilu on turhaa ja että kulkekaa julkisilla tai jalan jne. niin täällä ns. maaseudulla kertyy pelkkää työmatka ajoa helposti 25000km vuodessa ja julkisia ei kulje (työmatka 30km/suunta). " Muuta muualle" jne. kommentit voi jättää antamatta. Kirjoitin tämän vain siksi kun olen huomannut, että jotkut eivät oikeasti älyä tätä ja kaikki ei halua eikä edes voisi asua kaupungeissa.

    • mukavaa kyytiä

      .""" Tunnen lähipiiristä useampia, jotka ovat aikansa elvistelleet pikkumoottoreilla, että riittävät mukamas, mutta kun pääsevät tehojen makuun, eivät enää palaa takaisin tehottomiin kotteroihin. ""
      Minä aloitin Parilla isolla Jenkkiraudalla, jatkoin pikku Opelilla, pikkasen sakemannin Fordia, sitten siirryin diesel Mersuun, ( kaikkein vetelin ).
      Sitten työasiat mielessä Hiaseen (paras ). Nyt 60 Volvo 178 hummaa.
      Se on hyvä ja sopivan kokoinen ja tehoinen biili. Enkä vaihtaisi pienempään. Ajatuskin jo pelottaa.

      • jenkkiraudoittaja

        Onhan noita vempeleitä tullut keräiltyä.Ford-350 kuusipyöräisestä lähtien,työkaluina enimmäkseen.Toistakymmentä "rautaa" yli 40 vuoden aikana.Siihen joukkoon mahtuu iso-murikkainen Pontiac,jota oli vaikeaa pitää maan pinnalla.Isoja heppoja,mutta bensakin oli järjellisissä hinnoissa.Neliveto-Blazer lehtijousilla,on pantu eläkkeelle vetämään tukkeja vuorimaisemissa.Kaksi Chevy-Pickup taka-alalla restauroinnin alla.Vetopeli joka lähtöön,jenkki-vuorilla.GMC-5500,kaikkein mukavin ajettava,tuplaperän takia.Että silleen.


    • Näin on vaan

      "Ohi tullaan" nimimerkille. En usko että ton ikäsen mersun vaihteisto jos edes on automaatti paljoa auttaa porschen kanssa kun on uudemmissakin auttamattoman hitaita poislukien ihan lähivuosien mallit. Tutulla on 420cdi jossa on 313hv vakiona ja automaatti rattivaihtein. Mulla 2000 luvun carrera jossa vain 300hv. Tuo 420cdi jää kiihtyvyydessä 0-100 ja sen jälkeen vielä selkeämmin. Ollaan kokeiltu eri nopeuksilla vetoja ja vanha porsche kipittää aika paljon liukkaammin. Toki tehopainosuhde on hieman eri carrerassa kuin E mersussa. Mulla on vielä manuaali tuo oma auto ja täysin vakio. Huomattavaa on myös se että possussa on vääntöä 370nm ja mersussa päälle 700nm. Silti eroa löytyy. Mutka ajosta ei tarvitse edes puhua koska possuhan on tehty juuri kovaan ajoon ja se onkin jännä kun ajat sillä itse ns.normaalia vauhtia niin perässä yleensä jäädään "perheautoilla" vaikka tehoakin olisi. Mutta omaa autoani en nyt lähde edes vertaamaan tuohon turboon josta aikaisemmin puheltiin se menee vakionakin jo kovempaa kuin edes uudet amg mersut.

      • Former Finn.

        Kovaa pitää mennä maalla ilmassa,ja vedessä.Hautuumaat ovat täynnään kovaa-menijöitä.Sikaari-paattejakin haalataan jo pikkujärville,niin että pohjamuta lentää silmille.Pieniaivoisille on kaikkein tärkeintä minkälaisen ratin takana istuu.Muzzle-Car on tarpeeton talvisissa maisemissa,ei sillä liikuta mihinkään.Kesäkin tuppaa olemaan vähäluminen ? heheh.


    • Yksi possu

      Täällä myös 2001 carreran omistaja. On hieno laite. Laittanut vapaavirtaussuodattimen..putkiston ja ohjelman. Nyt mennään vielä kovempaa. Possu vaan oikeesti kulkee ja juuri niinkuin sanoit niin se on tehty kovaan ajoon...sillä on helppoa ajaa kovaa jos vertaat painaviin tehoautoihin. Liukkaalla kelillä on kieltämättä aika hirveä.

      • Pseedy-Conzales

        Onhan ne isot vehkeet hyviä "autobaanalle",mutta suomessa tulee mutka eteen liian äkkiä,ja kun etupyörä iskee kuopan pohjalle niin sieltä puun oksilta raavitaan ajajan peruukkia,ja otetaan suolistonäytteet.120 kmt.tuntinopeudella tyriessä,ei jää paljoa haudattavaa omaisille.Jos on niin pirun kiire,niin pitäisi lähteä matkaan aikaisemmin ?


    • E350cdi

      Pikkumoottorit on pienimunaisille. Iso mies tarvii ison autonkin ja mielellään isokoneisen. On se aika neitimäistä homoilua jos mies ajaisi jollain sähköautolla tai hybridillä..pahin varmaan joku prius tms naisten auto. Kyllä noi about 200hv 500nm dieselit on arkikäyttöön jo ihan hyviä. Mielellään kutoskone niin on vähä miehekästä ääntäkin. 4-kone on aina 4 kone ja vie kyllä ajosta paljon pois jos vertaa kutoseen.

    • Erik koo

      Samaa mieltä. Mitä isompi kone sen parempi. Turha selitellä että joku 120hv riittää jos olet ajanut edes vähän tehokkaammalla niin paluuta ei ole. Sittenkun pääset tosipelin esim joku 400hv makuun niin paluuta ei ole ja etit vaikka viimeiset pullot että saat ne vietyä kuppaan maksaaksesi sitä.

    • Köyhät-Ritarit

      Ne joilla on siihen varaa,leveilevät köyhien kustannuksella.Niinhän se on kaikessa materiaalisuudessa.Isompi kulutuksellinen talo,joiden "neliöistä kerskaillaan".Kummallinen tapa suomessa ilmoittaa ensimmäiseksi neliöt keskustelussa asunnosta.Autoista puheltaessa hepat on heti kyseessä.Lompakostahan ne ovat poissa.Harva ihminen kerskailee,kuinka halvasti he elävät.Kyllä hymy hyytyy vielä varakkaimmillekkin,kun talous romahtaa pohjalukemiin.Köyhä on silloin jo tottunut tilanteeseen,ja pärjää vanhaan tapaan.

    • jopas oli avaus :) itellä on yleensä isompi auto (farmari/tila) koirien ym muiten vuoksi ja pitäähän autolla pystyä vetämään kärryä ym joka ei ole kivaa noil 70hv vehkeillä kokeiltu on kone huutaa ja pienet vaihteet ym,, omasta mielestä ei pieni tehoiset autot ole ongelma mut itselle tärkeintä on ajomukavuus ei se teho näissä pienissä ja japanilaisissa autoissa rengas äänet ym on häiritsevä tekijä sen takia ajan saksalaisilla autoilla tai sitten volvolla joissa yleensä on isompi mootori mut ovat hiljaisempia kuin pienet autot tosin vievät vähän enemmän bensaa :D isompi ongelma on nämä varsinki kesällä ku tulee ajettua enemmän henkilöt yleensä kyllä pienemällä moottorilla ajavat tosin myös isommalla koneella ajavat tilanne ohituskaista tie niin normi vauhti 60-80 km sit kun alkaa ohitus kaista niin löytyykin vauhtia yli 100 ja sitten kun loppuu niin taas hidastuu sille 60-80 välille ja joka kesä tulee vastaan näitä eli miksi pitää sit painaa kaasua ku tulee turvallinen ohitus mahdollisuus ? tässä keskustelussa oli myös jossain välis keskustelua alinopeudesta niin kyl suomen laki määrittää myös että vauhti ei saa olla muita häiritsevää eli tavallaan alinopeuskin voi olla rikos esim 100 km rajoitus ja 60 km vauhti mikä ei minua häiritse kyllä jos ei paineta kaasua silloin kun ohi yrittää päästä..

      • ja lisäys edelliseen ohituskaistatiellä nopeusrajoitus kokoajan 100 km


      • Warre 353
        jp0206jg kirjoitti:

        ja lisäys edelliseen ohituskaistatiellä nopeusrajoitus kokoajan 100 km

        Suomessa ei ole alinopeuden käsitettä. Lainsäätäjä on jo ottanut huomioon sen muita häiritsevästi hitaampien liikkumisen ja sen vuoksi on mm. mopot ja traktorit kiellettyjä moottoriteillä ja moottoriliikenneteillä. Muuta säännöstöä ei tarvita.
        Se, että joku ajaa 60-80 mutkaisilla osuuksilla on ihan vaan tilannenopeutta ja kun tulee suora, missä on 2 kaistaa, niin tie on turvallinen ja nopeutta voidaan nostaa.
        Näinhän se tiellä liikkuva ihminen ajattelee.
        On peräti merkillistä väittää, etteikö pienitehoisella pysty vetämään perävaunua. Itse ajelin 66 kW/90 hv autolla yli 10 vuotta asuntovaunu perässä, eikä minulla ollut koskaan ongelmia. Kaasu vain piti painaa pohjaan ja pitää siellä niin kauan että mäki on sivuutettu . Suomenlahden rannalta 300 km esim. Kiteelle oli matka missä yhdessä mäessä tarvitsi kepittää ja risteysten jälkeen vedätetään kolmosella, kunnes matkavauhti on saavutettu ja sen jälkeen vasta isompi vaihde päälle. Ei tuota mitään onjelmia tavalliselle ihmiselle.


      • .jp0206jg

        Sori etten osaa käyttää pisteitä tai pilkkuja mutta toivottavasti saatte tekstistä jotain selvää


    • no.

      esim, ,itselläni on yli 200 heppanen työauto ja tarvitsen niitä tehoja päivittäin, sillä jos mulla olis vielä alle 70 heppanen hiace, se kiihtyi 2000kg perävaununkanssa 50km/h - 80km/h noin 5.5min. nykyisellä ehtii kohtalaisesti risteyksestä liikenteen mukaan.

    • .Tinde

      Ei teillä p€rceaukisilla p@skapäillä ole muuta kuin vanhoja renun romuja

    • lkjhg2

      Ei niitä tarvita mihinkään.
      Autoissa voisi olla nopeudenrajoitin taikka teho rajoitus kuten Japanissa.

    • Kalju Pitkätukka

      60hv riittää hienosti johonkin Puntoon tai Fiestaan.

      Maasturi tai tila-auto tarvitsee toista sataa heppaa, että jaksaa pitää vauhdin myös ylämäessä ja kiihtyy moottoritielle muun liikenteen sekaan.
      Ja mielellään vääntävän moottorin.

      Mutta ei mielestäni yli sadan hepan tehoja normaaleissa henkilöautoissa tarvitse.

    • Joskus isäntä

      Niin kauan kuin maksan itse bensani ja maksan verot, vakuutukset ja katsastuksen, ajan millä haluan. Kyllä tuo 200 hv on tarpeen, jos meinaa kärryä tai asuntovaunua vetää. Ylinopeutta en hyväksy. Tarvitsen isoa autoa ja siinä täytyy olla vähän kookkaampi moottori, jotta se mihinkään liikahtaa.

    • kaima1

      Tehokkaita moottoreita tarvivat vain ne jotka haluavat tappaa ihmisiä liikenteessä.

      • Vuosien kokemus

        Ei se tehokas moottori ketään tapa, vaan ajotaidottomat kuskit

        Itselle ei ole mikään ongelma hallita isoa tehoja ja vauhtia, kun olen omistanut vuosien varrella jo useamman urheiluauton ja ajellut rata-ajoakin, mutta monelta muulta saisi kyllä kieltää tehoautot, sen verran holtitonta ajoa usein näkee, tosin usein ne holtittomimmat ajelevat ylilujaa alitehoisella autolla jota ei ole ominaisuuksiltaan tehty nopeaan ajoon.

        Kunnon urheiluautolla voi ajaa turvallisesti reilusti paljon lujempaa kuin peheautolla, kun auton painopiste on matalammalla, renkaat, jarrut, alusta, ohjaus etc on suunniteltu nopeaa ajoa varten ja hyviin kaarreominaisuuksiin.


      • kumminkaima1

        Sulla on varmaan joku luotettava tilasto joka todistaa että mitä tehokkaampi auto, sen varmemmin se tappaa jonkun liikenteessä? Eiko niin? Voi kyynel miten jotkut voi olla tyhmiä...


    • Tiet kaikille

      Kaikkiin autoihin nopeusrajoitin max 120. Loppuisi järjetön kaahailu.

      • selirit kölin ali

        Nysväreille vois laittaa rajoittimeen 70. Niin pysysi nopeus koko ajan samassa. Nyt se tuppaa nousemaan ohituskaistojen kohdalla 70->110.


    • kaahari

      Kaahailu vois loppua, valtateillä, mutta jatkuisi pikkuteillä ja taajamissa..

    • piipittäjät vaiti

      DILI DILI DILI DII DILI DILI DII

      PERSAUKISTEN KATEUVAROITUS, PERSAUKISTEN KATEUSVAROITUS

      EIVÄT NYSVÄRIT OLE KOSKAAN SAANEET AJAA KUNNON TEHOKASTA AUTOA

      EIVÄT OLE NYSVÄRIT SAANEET KAUNISTA NAISTAKAAN

      --------------------------------------------------------------------------------

      • me247

        ...Eikä yksinkertainen voi ymmärtää miten paljon sävyjä 16 bittinen maailmankuva sisältää 256 väriin verrattuna. Kaikki eivät tarvitse hevosvoimia lainkaan pitääkseen hauskaa nautiskellen vaikkapa purjekoneella vuoristovirtauksissa. On totta, että tässä yhteiskunnassa on kaksikymmentä ankeuttajaa yhtä elämästään nauttivaa kohtaan, mutta kauneus, tehokkuus ja elämyksellisyys harvoin mahtuvat samoihin kuoriin.


    • kaasuturpourpo

      On teillä pienet tehot...Henkilöautossa sopiva teho haarukka on 500-1000 hp jotta ajamisen ilosta voi puhua. Kevyesti ahtamalla onnistuu jo 3 l mopon koneeseen.Mulla on 600hp ja ihan hyvin sujui seisaaltaan kuseminen kun just testasin,yhtään ei menny housuille :)

    • Kaima58

      Suurin osa joilla on yli 100hp auto käyttää sitä myöskin harrastusvälineenä ja tehoja käytetään vain suljetuilla radoilla.

      • kapula

        EU-byrokraatit näpertelee kaikenmaailman kummallisten "energiansäästöditektiivien" kimpussa. Tuloksena se, että maanteillä syyskaamoksessa autot takavalot pimeinä, valmistajien mittaamat kulutukset paljon todellisia pienempiä, jne

        Moottoritehon rajoittaminen 150 hv henkilö- ja farmariautoissa olisi todellinen ja tarpeellinen keino vähentää saasteita ja parantaa turvallisuutta.

        Itsellä 1300kg painoinen vene 400kg painoisella trailerilla. Autossa 140 hv, ei ongelmia.

        Ilman traileriakin liikkuessa harmina preemium-mulkut, jotka ohittelee holtittomasti ja roiskivat tuulilasin umpeen vaikka edessä olisi kilometri vapaata ohitustilaa.


    • E220 CDI

      Aloittajan pointti on hyvin suomalainen: "mitä minä en tarvitse, sitä ei pidä muidenkaan haluta".

      Jos tuolla asenteella haluaa valita vaikkapa minun autoni, kannattaa alkaa päivittämään harhaisia kuvitelmiaan nykypäivään kohtuullisen pikaisesti, koska en pysty motivoimaan itseäni noudattamaan asiattomia ohjeita.

      Suomeen tuodaan aloittajan mielestä tehokkaita autoja, koska niitä ostetaan.

      Pelkän tehon vertaaminen ja rajaaminen piitaamatta siitä, mitä sillä tehdään on täyttä huuhaata. En tiedä, onko nykyinen autoni tehokas vai ei, mutta sen 170 hv tarjoavat täsmälleen saman tehopainosuhteen kuin 27 vuotta sitten uutena ostamani nykyinen harrasteautoni. Olen siis pysynyt paikallani 27 vuotta. Eihän aloittaja vain ole tuona aikana paheksuttavasti nostanut konetehojaan?

      Mihin pikkuauto tarvitsee niin hirvittävän työntövoiman kuin 70 hv? Pikku-Fiatissa oli muistaakseni noin 30 hv ja Kuplassa 40 (1200). Miksi tänne pitää tulla elvistelemään tuplatehoilla siihen nähden, mikä muutama vuosikymmen takaperin oli normaalia?

      Jos aloittaja väittää tehokkaita moottoreita suursyömäreiksi, niin paljonko ne sinun 70 kuluttavat ihan oikeasti pitkän ajan keskiarvona? Referenssiksi minun 170 hv ovat kiskoneet yli 1700-kiloista automaattivaihteista kolossia tuhannella litralla yli 19.000 km. Eli keskikulutus hieman reilu 5. Mites sulla?

      Lopuksi oma syyni isokorisen auton ostoon: perheessä tarvitaan yksi neljälle riittävän kokoinen auto, jossa on iso tavaratila.

      Ja oma syyni kaksiturboisen moottorin ostoon: taloudelliseksi välitetty automaatti käyttää moottoria kaupunkipyörityksessä vähän yli 1000 RPM ja maantieajossa satasen vauhdissa moottori kiertää 1400 RPM. Yksi iso fööni antaisi aivan riittävästi tehoa, mutta yhden pienen ja yhden isomman yhdistelmä havahtuu pian tyhjäkäynnin jälkeen ja tuossa 1400 RPM maantienopeudessa on jo maksimimomentti käytössä ja raskaan auton kulku on hyvin vaivatonta.

      Ja siksi taloudellisempaa kuin aloittaja osaa kuvitellakaan.

    • ei enää enään

      Miksi s24 kirjoittelijat vielä vuonna 2014 käyttävät virheellistä sanontaa "enään" kun jo ainakin 80-luvulla koulussa opetettiin että siinä ei ole sitä viimeistä ännää, pitää sanoa "enää" !!

    • Ei se ihan noin mene

      Eihän kaksi vuotta sitten Amerikan Golffiin ollut edes saatavilla muuta kun vapaasti hengittävä 2.5L, kun ei amerikkalaisille TSI kelpaa Ja kuvitelkaa Touran Tila-autoon oli saatavilla V8 :D:D:D: Toyotalla on Silveradoa vastaava Tundra amerikassa johon saa 5.7 V8 ja pienimmillään 4.0L V6. Joku aika sit katoin, et Avensista vastaavaan 2013 Avaloniin oli joku 3.5 mylly. Ja suomeen muka tuodaan isomoottorisia autoja :D

      Toisekseen, et voi puhua tehomoottoreista, kulutuksista, hepoista ja litratilavuuksista noin yksiselitteisesti. joku amerikkalainen 3litran V6, josta on otettu 150heppaa on paljon rauhallisempi ja nautinnollisempi nimenomaan hiljaa ja rauhallisilla kierroksilla ajaessa, kun jokin 1.6 litranen moottori josta otettu turbolla 140heppaa, johtuen tehojen tasasemmasta kierrosjakautumasta, alaväännöstä ja muista tekiöistä. kyseisellä V6-autolla ei kulutuskaan ole sen suurempi, mitä jossakin saman ikäsessä ja lähelle saman painosessa 200 heppasessa pienemmällä euromoottorilla varustetulla autolla, oikeastaan matka-ajoa pääsee todennäkösesti pienemmällä kulutuksella tällä V6 autolla.
      Monet vähäviritteiset suuret moottorit kuluttaa oikealla kaasun käytöllä paljon vähemmän kun saman aikakauden huomattavasti pienempi kierrosmoottori, josta otettu paljon heppoa irti litra tilavuuten nähden.

      Monet luulee, et jenkit kuluttaa paljon, oikeastaan jenkit kuluttaa vähän, auton painoon, moottorin kokoon ja suuren moottorin tuomaan laadukkaaseen ajonautintoon nähden.

      • ei se ihan noin mene

        Näimä on 2015 Amerikan Avensikseen edelleenkin tämä 3.5L moottori ja Tundraan 5.7L V8


      • Seniori1

        Jenkeillä on sanontatapa "mikään ei voita kuutiotuumia". Siinä on vastaus mitä he turboista ajattelevat. He ovat kyllä siinä oikeassa. Kyllä seitsemän litraa on aina seitsemän litraa, ei siinä silloin turboja tarvita. Tosin täytyy muistaa, että polttoaineesta he eivät kovin paljon maksa, mikä on valitettavaa meidän suomalaisten kannalta. Me emme koskaan ole ajaneet halvalla polttoaineella, eivätkä Euroopassa muutkaan, kun taas jenkit ovat ajaneet aina. Tässä varmaankin on syy, miksi Euroopassa turboja suositaan.


    • Köyhä Mies

      Liikenteessä tarvitaan yli 100 hevosvoiman autoja ajan säästöön.

      Rahamiehelle aika on rahaa.

      Rahamies tullessaan moottoritielle saavuttaa nopeuden 100km/h noin yhdeksän sekunttia nopeammin kuin meikeläinen köyhämies.

    • miksi mopoautoja

      Nää mopoautoilijat perustelee valintaansa sillä että jos heillä olisi tehokas auto niin he kaahaisivat ja ohittelisivat gusipäisinä ja kolaroisivat kaikki hengiltä.
      No se mopoauto onkin silloin oikea valinta.

      Tyypillisiä ilmaisen ämpärin jonottajia..

      Jos kerran mopoautolla kerkiää niin kerkiäisi julkisillakin ja fillarilla.
      seliseliseli..

    • Hanaaaaaaa

      Sullei vaan on varaaaa näihin normimoottoreihin.

    • eiootodellista1

      Miksi tarttee olla isompi telkkari ku 15 tuumanen? Miksi tarttee olla älypuhelin ekä vanha nokia. Miksi tarttee olla valokuitu eikö 2mb nopeus riitä ihan hyvin netin käyttöön.Sori vaan mutta helvetin tyhmä kysymys sulla.

      • Jotta telkkaria voisi katsoa kaueampaa ja että erottaisi yksityiskohdat paremmin. Koska nykyjään kaivataan puhelimeen myös nettiä ja kameraan. Koska netti on kehittynyt, nykyjään on kuvia, videoita, mainoksia yms. Laajakaistan aikana myös on normaalia että samaa liittymään käyttää useampi kone


      • 3213213

        Isompi TV ei vaaranna kenenkään turvallisuutta mutta kovat nopeudet ja PIITTAAMATON käytös sivastoin vaarantaa. Tehoilla ei asian kanssa kyllä ole mitään muuta tekemistä kuin että yleensä ne piittaamattomat ihannoivat suuriaa nopeuksia ja tehokkaita autoja.

        Jospa oltaisii nkohteliaita tuolla liikenteessä ja suvaitaan myös hitammin ajavien keskittyä rauhassa omaan ajamiseensa.

        Jos huono oman itsensä hallinta johtaa jatkuvaan kiireeseen niin vika on kyllä jossain muualla kuin kanssaliikkujissa. Aikaa ei voi hallita mutta itseään voi jos osaa.


    • savemyday

      Kiitos kaikille jotka on vaivautunu kirjottaan ,täs on nyt sen verran herkkää p¤skaa teksti muodossa että linkitystä paukkuu takuulla,pelastitte mun päiväni ja takuulla monen muun. :D

    • power boat

      Mulla on penkitetty 316 hv BMW 535d

      Tarvittaessa on kiva käyttää tehoja

      • mustalaisbemari hah

        Vidu migä urpo !


      • siilikooni

        Mulla on penkitetty 316 hv BMW 535d

        Onko silikonitettu muna
        oot avuton runkku tai homo


    • kukkahatut veks

      Voi vitun kukkahattutädit :DD itken paskaa lukiessani teidän selityksiä tyyliin "ei saa ajaa ylinopeutta, ohitetulle saattaa tulla paha mieli" "ajetaan 60km/h 80km/h alueella niin säästetään luontoa ja pelastetaan maailma. ei myöskään tule kolmatta mailmansotaa kun ajetaan vitun hiljaa" voi vittu oikeesti

    • Oikea syy on tässä

      Autokauppa myy sellaisia autoja mitä asiakkaat haluavat ostaa, ja koska pojilla ja miehillä ei ole muuta eroa kuin lelujen hinta.

      Minä (mies!) en edes tiedä paljonko autossani on hevosia. On malliston pienin diesel ja automaattilaatikko ja silti hyvin ehtii muiden mukaan kiihdytyksissäkin. En edes harkinnut isompaa kun ei ole tarvetta mihinkään hevosperäkärryn vetoon.

      Turhan isossa koneessa on haittana myös isompi polttoaineenkulutus. Se tulee siitä että isomman koneen keskikuorma on ajossa pienempi suhteessa koneen maksimiin, mikä nostaa kulutusta. On myös harhaluuloa että iso kone kevyesti käydessään kuluttaisi vähemmän kuin pienempi kone kohtuukuormalla. Isompi kone syö enemmän siksi että kitkahäviöt, öljynkirnuamiset ynnä muut turhat ovat isommat.

    • 2 t.

      Jotenkin käy sääliksi. Mutta kukin .tyylillään. Vaimosi ajaa ajaa varmaan vieläkin pienemmällä

    • +300

      Se, että joku ajaa 130kmh 120kmh alueella ei varmaan ole keneltäkään pois? Se, että joku ajaa 120kmh vasenta kaistaa on mielestäni huomattavasti vaarallisempaa....... Ja tosiaan se, että ajaa 70hp murokupilla, joka ei kiihdy tiukoissa paikoissa on ajoittain aika vaarallista itselle, ja muille kun hypätään 60kmh vauhdilla muiden eteen kehäteillä.....

    • peili ?

      """ei enää enään"""
      Miksi vielä 2014 luvulla kirjoitetaan väärin, noudattamatta pilkkusääntöjä ?
      Silti vaaditaan muilta oikeinkrjoitusta.

    • TheStig

      Suursyömäreitä juu. Volkkarin 300 hummainen R kuluttaa jotain 6 litraa satasella... Ja jos sinä haluat körötellä 70 heppaisella ruohonleikkurilla, miksi meidän muiden pitäisi olla samanlaisia?

      • the tikku

        Ja sitten ihan mitattu kulutus tuosta lonksvaakkenista (niille keitä kulutus kiinnostaa, minua ei kiinnosta).

        Maantie 8,7 l/100km, kaupunki 12,4 l/100km, yhdistetty 10,7 l/100km.

        Ei menny ihan ilmoitettuun 6,9 l/100km kulutukseen :)


      • TheStig
        the tikku kirjoitti:

        Ja sitten ihan mitattu kulutus tuosta lonksvaakkenista (niille keitä kulutus kiinnostaa, minua ei kiinnosta).

        Maantie 8,7 l/100km, kaupunki 12,4 l/100km, yhdistetty 10,7 l/100km.

        Ei menny ihan ilmoitettuun 6,9 l/100km kulutukseen :)

        No joo. Mutta pienempi se on kuin tossa kakkosautossa. Sillä menee 23 litraa satasella...


      • the tikku
        TheStig kirjoitti:

        No joo. Mutta pienempi se on kuin tossa kakkosautossa. Sillä menee 23 litraa satasella...

        Rikkinäinen, tai huonoissa sääädöissä oleva, pienikin moottori, on helppo saada kuluttamaan paljon.
        Enempi hommaa vaatii tehokkaan ja suuren moottorin kulutuksen saaminen pieneksi.


    • jeppu5

      70 hp 150kg hyvin kiihtyy

      • Anonyymi

        kumpi? kuski vai apukuski


    • Malmikasan siirtelyyn

      Siihen tehoa tarvitaan.

    • usea yli 300hv auto

      Tehot tuovat nautintoa, tehot tuovat mukavuutta ja sujuvuutta, kun tehoja riittävästi (yli 300 hv) niin pääsee nopeasti myös ohitse, kun ohituskiihtyvyys erinomainen

      • Anonyymi

        Tuo on kylmä tosi asia


    • elämä on

      """"Yhtä hyvin voi kysyä, miksi pieneen olohuoneeseen pitää hankkia hehtaarin kokoinen televisio. Tai miksi älyluuri pitää vaihtaa vähän väliä uuteen. Nykyi""""

      Minäkin aina manaan, miksi naapurin jepellä on NIIN kaunis gasellimainen tyttöystävä. Mielestäni sille riittäis rumenpikin. Pitäis lailla kieltää liian kauniit tyttöystävät. Saa--tana

    • kahvia kiitos
    • Perheenisä

      Itse luin alusta vain muutaman viestin, en jaksanut kaikkia mutta kerron oman mielipiteeni asiaan. Perheemme autoissa on toisessa n.150hp ja toisessa 230hp. Jos lähdemme lomalle, tulee autoon painoa sisään Helposti 500kg. Ja autot ostin siitä näkövinkkelistä että sitä venettäkin täytyy joskus saada vedettyä perässä, joka tuo taas 2000kg painoa perään vedettäväksi. Sitten jos ei ole hyvää veneenlaskuliuskaa, joka on jyrkkä ja pahassa tapauksessa esim. hiekasta on työ tuolla isompi moottorisellakin nelivedolla aika haasteellista. Myös normaalissa liikenteessä mm. ohitustilanteissa on turvallistakin että sillä autolla pääsee jos on tarve.

      Terv. Tehokkaampaa autoa hankkimassa

      • Perheenisä

        Ja lisään vielä että kulutuskin on tietyissä vauhdeissa/tilanteissa pienempi kun moottoria ei tarvitse kierrättää siellä tapissa --> kestää kauemmin


    • Pol Pot

      Tulemme pitämään huolta että, Suomessa ei kohta ole minkään muunlaisia moottoreita kuin lihasvoimalla toimivat.
      Tulevan uuden järjestyksen myötä kaikkinainen turha liikkuminen tulee loppumaan. Autoja ja muita ajoneuvoja jää vain hallinnon, viranomaisten, ja armeijan käyttöön, tavallisilta kansalaisilta tullaan autot ottamaan kokonaan pois.

    • Kyllästynykansalaine

      Niin Ja mitä kiina tekee ilmastonmuutoksen eteen... Ei MITÄÄN. Ei suomen teot vaikuta paskaakaan. Suomessa yritetään sulkea maan ainutta hiilivoimalaansa, kun taas kiinassa avataan keskimäärin 365 uutta hiilivoimalaitosta vuodessa... Valmiiksikin niitä on jo siellä aivan hirveä määrä. Helvetti tätä touhua

    • Kyllä

      Komppaan edellistä. Mieletäni suomessa pitäisi autoilijoiden ajaa niin paljon kuin haluavat. Vaikka ihan huviajelua.

    • Anonyymi

      Raukkikset ajavat pikku kinnerilään aina alinopeutta ja haittaavat liikenteen sujuvutta

    • Anonyymi

      Jos ,, kaikki ajaisivat liikennevirran nopeutta (olettaen sallitua), eivätkä jarruttaisi liikennettä, tämä keskustelu olisi turha, ja sitä tuskin olisi koskaan aloitettukaan. Kait katsastetulla autolla sentään edes 120 pääsee. Oli se sitten immoinen tahansa. Vauriotapaukset erikseen.

      • Anonyymi

        Jos pääteillä olisi vapaat rajoitukset tai kaikki ajaisivat vähintään 160km/h tai mitä kyvyt sallii, maantierosvoja ei tarvittaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pääteillä olisi vapaat rajoitukset tai kaikki ajaisivat vähintään 160km/h tai mitä kyvyt sallii, maantierosvoja ei tarvittaisi.

        Siis,, niiku,, miten se ny oli ?????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis,, niiku,, miten se ny oli ?????

        Maantierosvothan ne vaarallisimpia ovat.


      • Anonyymi

        Jep. Liikenne on sujuvinta, jos kaikki ajavat tismalleen samaa (suurinta sallittua) nopeutta. Nopeuserot muodostavat haittoja. Myös nopeuden seilaaminen/jojoilu aiheuttaa haittoja liikenteen sujuvuuteen. Saattaa syntyä haamuaaltoja (phantom traffic jam).

        Alla on kaksi videota aiheesta, jotka kannattaa katsoa peräkanaa.

        Traffic Jam without bottleneck - experimental evidence
        https://youtu.be/7wm-pZp_mi0?si=58ZfqrnTSUNxWrq_

        The Simple Solution to Traffic
        https://youtu.be/iHzzSao6ypE?si=cyxvIL8fwR56ppjD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Liikenne on sujuvinta, jos kaikki ajavat tismalleen samaa (suurinta sallittua) nopeutta. Nopeuserot muodostavat haittoja. Myös nopeuden seilaaminen/jojoilu aiheuttaa haittoja liikenteen sujuvuuteen. Saattaa syntyä haamuaaltoja (phantom traffic jam).

        Alla on kaksi videota aiheesta, jotka kannattaa katsoa peräkanaa.

        Traffic Jam without bottleneck - experimental evidence
        https://youtu.be/7wm-pZp_mi0?si=58ZfqrnTSUNxWrq_

        The Simple Solution to Traffic
        https://youtu.be/iHzzSao6ypE?si=cyxvIL8fwR56ppjD

        Täytyy sitten tehdä kaikille autoille samat huippunopeudet. Laitetaanko mopoauytot ja rekat kulkemaan 120km/h vai kaikkien nopeus vaikka 80km/h? Käännökset risteyksissä tuolla vauhdilla haastavia, mutta eiköhän sekin onnistu sakkojen uhalla.


    • Anonyymi

      Jos vetää traileria tai asuntovaunua, niin tarvitaan vähän enemmän tehoja. Muuten pärjää kyllä lähes millä tahansa nykyautolla.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      494
      3581
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      463
      3422
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      141
      3000
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2302
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2170
    6. 210
      1579
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1397
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1280
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      91
      1274
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1090
    Aihe