Ikä ahdistaa

myöhäinen

Olen kohta 27 ja vasta päässyt amk:n alkuun. Noin kymmenen vuotta tappelin masennusta vastaan, terapian ja lääkkeiden kanssa: koulutuksen jota yritin aloittaa jouduin lopettamaan ahdistuksen ja masennuksen takia. Työkyky on ollut suht olematon.

Nyt yritän kuitenkin vihdoin tehdä itsestä jotain.

Tunnen silti oloni antiikin aikaiseksi - tulee menemään ikuisuus ennen kuin saan elämäni kunnolla alkuun kaiken tämän tuhlatun ajan jälkeen.

Löytyykö kohtalotovereita? Painaako ikäsi ja menneisyytesi sinua?

Haluaisin vain kuulla etten ole ainoa.

162

3259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olet sopivan ikäinen

      Älä hyväihminen tee itsestäs fossiilia. Nykyään ihmiset elävät vanhoiksi ja työelämää on edessäsi ihan tarpeeksi. Jopa 50-kymppisiä kouluttautuu uusiin ammatteihin. Onkin enemmän kuin sääntö, että tehdään useita eri töitä ja hankintaan useampia koulutuksia.

      • Iina27

        Et ole ainoa masennuspotilas tässä maassa,
        ihminen ei oi katsoa samaan aikaan
        taakse-/eteenpäin,vaikka itse en olekaan
        ollut masentunut,niin katse vain tulevaisuuteen.
        Ei kannata elää vanhassa ja muistella sitä,
        tunnut vielä rämpivän siellä ja yrität pakolla
        ylämäkeen liian isolla vaihteella,hellitä hetkeksi!
        Varmaankin tosi vaikeaa saadatyötä,mutta jonkilainen
        osiskelu voisi tehdä hyvää,saisit ajatukset muualle.
        Ei muuta kun katse eteenpäin ja hymy naamalle.


      • manisk
        Iina27 kirjoitti:

        Et ole ainoa masennuspotilas tässä maassa,
        ihminen ei oi katsoa samaan aikaan
        taakse-/eteenpäin,vaikka itse en olekaan
        ollut masentunut,niin katse vain tulevaisuuteen.
        Ei kannata elää vanhassa ja muistella sitä,
        tunnut vielä rämpivän siellä ja yrität pakolla
        ylämäkeen liian isolla vaihteella,hellitä hetkeksi!
        Varmaankin tosi vaikeaa saadatyötä,mutta jonkilainen
        osiskelu voisi tehdä hyvää,saisit ajatukset muualle.
        Ei muuta kun katse eteenpäin ja hymy naamalle.

        oon tässä potenu kroonista masennusta koko ikäni en vaa oo sitä tienny ennenku laittovat töistä saikelle oon yleesä neljävuotta hiljaa ja neljävuotta toimin tää on vaa elämää ei oo muilta pois siks oonki oppinu elämään hetkessä nyt en mieti tulevaa saavutuksia tai mennyttä nytteki otan vähän lisää hommia ja aattelin pari seuraavaa vuotta painella manian kourissa hulluku olen jo valmiiks :D


      • hypomanisk :D
        manisk kirjoitti:

        oon tässä potenu kroonista masennusta koko ikäni en vaa oo sitä tienny ennenku laittovat töistä saikelle oon yleesä neljävuotta hiljaa ja neljävuotta toimin tää on vaa elämää ei oo muilta pois siks oonki oppinu elämään hetkessä nyt en mieti tulevaa saavutuksia tai mennyttä nytteki otan vähän lisää hommia ja aattelin pari seuraavaa vuotta painella manian kourissa hulluku olen jo valmiiks :D

        Aloittajalle: jotenkin näin muotoilit tekstisi: "nyt kuitenkin yritän vihdoin tehdä itsestäni jotain." Lause saa itseni ajattelemaan, liekö kysymys myös yhteiskunnan asenteellisuudesta, sillä moni tuntuu tässäkin keskustelussa olevan samoilla linjoilla - että ihmisen kuuluu ikään kuin tuotteistaan itsensä työelämän palvelukseen; muuten et ole mitään. Elät ja olet ihminen vain työn kautta.

        Itse masennuin 10v sitten, ensin lievästi ja sitten keskivaikeasti, ja 5 v. sitten puhkesi kaksisuuntainen mielialahäiriö, onneksi kuitenkin lievempi tyyppi 2. Nyt on ollut sattuneesta syytä hypomanian kaltaisia oireita; pyrin tietoisesti laskemaan kierroksia. Nyt 35-v itselläni on 2 v AMK-opintoja takana ja saman verran edessä. Aiempi AMK-koulutus katkesi 10 v sitten. Mutta jos mietitään aloituksen kysymyksenasettelua, miten ylläpito sen tuonne aloitussivulle muotoili, en itse esm. ajattele omasta elämästäni, että viimeiset 10v olisivat jotenkin "hukkaan heitettyä elämää".

        Kukaan ei tietenkään toivo sairastuvansa, mutta jos niin käy - elämän vastoinkäymisistä johtuen - minkäs sille mahtaa. Tärkeintä on oppia hyväksymään sairautensa ja pyrkiä elämän sen kanssa mahd. täyspainoista elämää. Mielestäni kaikki aimmat työkokemukset ovat pääomaa (itselläni esim. alla perustason tutkinto, jolla olen päässyt myös yllättävänkin "kovatasoisiin" ja haasteellisiin töihin) siinä missä myös opinnot, mitkä eivät johtaneet ehkä siihen tutkintoon asti. Itselläni tietty uteliaisuus ja palo elämää kohtaan ovat tekijöitä, joita en vaihtaisi pois. Toki silloin jos / kun masentaa, se on pois tuosta elinvoimaisuudesta. Oma sairauteni on painottunut juurikin masnnukseen. Joten en voi kuin kiittää LUojaani, että on varjellut minut pahimmilta ylilyönneiltä, mihin nyt ihminen voisi hypomaniassa - todellisesta maniasta nyt puhumattakaan - ajautua.

        Itselläni arvomaailma on mennyt uusiksi. Surullista on se, että ihminen kasvaa aina vuorovaikutuksessaan suhteessa toisiin, joten omalla kohdallani potentiaalia kehitystä on estynyt tapahtumasta, sillä olen tullut sosiaalisesti paljon aremmaksi kuin mitä ennen olen ollut. Valitettavasti sairaus vaikuttaa myös toimintakykyyn sosiaalisessa mielessä. Tämä koskee kuitenkin lähinnä yhteisöllisessä mielessä sitä, että en ole niin suveneeri eri toimintaympäristöissä kuin mitä olen aiemmin ollut; sosiaalisesti taitava ja kyvykäs.

        Tämä johtuu kuitenkin tällä hetkellä pitkälti siitä, että olen ollut "vallitsevasta tilanteesta johtuen" (erinäisissä ympyröissä) traumatisoitunut ja siten "lukossa". Yksilötasolla ihmisten kanssa ei ongelmaa, koskee ennemminkin laajempia sosiaalisia kuvioita omassa hengellisessä yhteisössäni, erityisesti sinkkujen suhteen. En oikein löydä omaa paikaani / samanhenkisiä ihmisiä. Opinskelukuvioissa (mikä sekin oma yhteisönsä) tai perheellisten ystävien parissa ei tällaista ongelmaa.


      • Mutta eiköhän tämä
        hypomanisk :D kirjoitti:

        Aloittajalle: jotenkin näin muotoilit tekstisi: "nyt kuitenkin yritän vihdoin tehdä itsestäni jotain." Lause saa itseni ajattelemaan, liekö kysymys myös yhteiskunnan asenteellisuudesta, sillä moni tuntuu tässäkin keskustelussa olevan samoilla linjoilla - että ihmisen kuuluu ikään kuin tuotteistaan itsensä työelämän palvelukseen; muuten et ole mitään. Elät ja olet ihminen vain työn kautta.

        Itse masennuin 10v sitten, ensin lievästi ja sitten keskivaikeasti, ja 5 v. sitten puhkesi kaksisuuntainen mielialahäiriö, onneksi kuitenkin lievempi tyyppi 2. Nyt on ollut sattuneesta syytä hypomanian kaltaisia oireita; pyrin tietoisesti laskemaan kierroksia. Nyt 35-v itselläni on 2 v AMK-opintoja takana ja saman verran edessä. Aiempi AMK-koulutus katkesi 10 v sitten. Mutta jos mietitään aloituksen kysymyksenasettelua, miten ylläpito sen tuonne aloitussivulle muotoili, en itse esm. ajattele omasta elämästäni, että viimeiset 10v olisivat jotenkin "hukkaan heitettyä elämää".

        Kukaan ei tietenkään toivo sairastuvansa, mutta jos niin käy - elämän vastoinkäymisistä johtuen - minkäs sille mahtaa. Tärkeintä on oppia hyväksymään sairautensa ja pyrkiä elämän sen kanssa mahd. täyspainoista elämää. Mielestäni kaikki aimmat työkokemukset ovat pääomaa (itselläni esim. alla perustason tutkinto, jolla olen päässyt myös yllättävänkin "kovatasoisiin" ja haasteellisiin töihin) siinä missä myös opinnot, mitkä eivät johtaneet ehkä siihen tutkintoon asti. Itselläni tietty uteliaisuus ja palo elämää kohtaan ovat tekijöitä, joita en vaihtaisi pois. Toki silloin jos / kun masentaa, se on pois tuosta elinvoimaisuudesta. Oma sairauteni on painottunut juurikin masnnukseen. Joten en voi kuin kiittää LUojaani, että on varjellut minut pahimmilta ylilyönneiltä, mihin nyt ihminen voisi hypomaniassa - todellisesta maniasta nyt puhumattakaan - ajautua.

        Itselläni arvomaailma on mennyt uusiksi. Surullista on se, että ihminen kasvaa aina vuorovaikutuksessaan suhteessa toisiin, joten omalla kohdallani potentiaalia kehitystä on estynyt tapahtumasta, sillä olen tullut sosiaalisesti paljon aremmaksi kuin mitä ennen olen ollut. Valitettavasti sairaus vaikuttaa myös toimintakykyyn sosiaalisessa mielessä. Tämä koskee kuitenkin lähinnä yhteisöllisessä mielessä sitä, että en ole niin suveneeri eri toimintaympäristöissä kuin mitä olen aiemmin ollut; sosiaalisesti taitava ja kyvykäs.

        Tämä johtuu kuitenkin tällä hetkellä pitkälti siitä, että olen ollut "vallitsevasta tilanteesta johtuen" (erinäisissä ympyröissä) traumatisoitunut ja siten "lukossa". Yksilötasolla ihmisten kanssa ei ongelmaa, koskee ennemminkin laajempia sosiaalisia kuvioita omassa hengellisessä yhteisössäni, erityisesti sinkkujen suhteen. En oikein löydä omaa paikaani / samanhenkisiä ihmisiä. Opinskelukuvioissa (mikä sekin oma yhteisönsä) tai perheellisten ystävien parissa ei tällaista ongelmaa.

        tästä. Aina ilahduttavat yksittäiset kohtaamiset ihmisten kanssa, joissa kokee tulevansa nähdyksi omana itsenään, ja hyväksytyksi sellaisenaa kuin on.

        Itseasiassa, ei itseäni ole masentaneet "hukkaan heitetyt vuodet", vaan juuri se, että olen kokenut, etten ole tullut nähdyksi omana itsenäni (monilta osin) - siten miten olisin halunnut nähdyksi tulla. Sosiaalisessa mielessä antoisinta aikaa oli silloin kun olin parikymppinen. Parhaat ystävyyssuhteet ovat edelleen tuolta ajalta ja voimissaan.

        Ikäkriisiä ei itselläni muuten, kuin mitä viimevuosina biologinen kello on kertonut, että jos haluat tulla äidiksi, hetkesi ovat lähestyneet. Prosessoinut olen kuitenkin vähitellen tätäkin asian. Menee kuten on tarkoitettu. Tällä hetkellä tärkeämpää terapioida itseään balanssiin graavien kokemusten jälkeen ja kaikessa rauhassa saattaa opiskelut loppuun - "järkevintä" näin. :)


      • ketään
        Iina27 kirjoitti:

        Et ole ainoa masennuspotilas tässä maassa,
        ihminen ei oi katsoa samaan aikaan
        taakse-/eteenpäin,vaikka itse en olekaan
        ollut masentunut,niin katse vain tulevaisuuteen.
        Ei kannata elää vanhassa ja muistella sitä,
        tunnut vielä rämpivän siellä ja yrität pakolla
        ylämäkeen liian isolla vaihteella,hellitä hetkeksi!
        Varmaankin tosi vaikeaa saadatyötä,mutta jonkilainen
        osiskelu voisi tehdä hyvää,saisit ajatukset muualle.
        Ei muuta kun katse eteenpäin ja hymy naamalle.

        Www.nytlainaaluottotiedottomalle.com ei masenna


      • Luottotietoni ovat
        ketään kirjoitti:

        Www.nytlainaaluottotiedottomalle.com ei masenna

        aina olleet kunnossa. "Ideologiaani" ei vaan kuulu luoton käyttäminen. En halua elää velaksi / yli varojen. Nyt opiskellessa opintolaina on eri juttu. Luottotiedottomalle ei sitä kai edes myönnettäisi?


      • kaikista ei oo siihe

        Ei juma mitä nynneröitä. Itellä ikää vasta 22 ja neljättä vuotta mennään huippuyliopistossa. Ottakaa itteänne niskasta kiinni ja hommiin (töihin tai lukemaan pääsykokeisiin)


      • Ärsyyntynyt

        50-kymppisiä, eli siis 500-vuotiaita?


      • Kova-arvoinen
        kaikista ei oo siihe kirjoitti:

        Ei juma mitä nynneröitä. Itellä ikää vasta 22 ja neljättä vuotta mennään huippuyliopistossa. Ottakaa itteänne niskasta kiinni ja hommiin (töihin tai lukemaan pääsykokeisiin)

        suoritusyhteiskunta on läpäissyt sinut; olet ja elät vain "kieli-vyön-alla-juoksun" kautta. ?

        Eläkään nuoret, hankkikaa elämästä kokemuksia myös muuton kuin opiskelu- ja työelämän kautta ja sitä ajatellen, ja ottakaa tällaiset paineet kohtuudella. Se, että olet (23-)24-vuotiaana maisteri, mutta raakile kaikinpuolin ihmisenä, ei ole ideaali lähtötilanne millään muotoa työelämääkään ajatellen. Tällainen "ei juma mitä nynneröitä" - asenne kertoo tästäkin nuoresta paljon. Ensinnäkään, jo lähtökohtaisesti kaikilla ei ole eväät elämässä samat. Monelle "valaistuu" vuosien saatossa vasta se oma juttu. Ja ammattia voi vaihtaa vanhempanakin.

        No, eipä sillä, kasvun varaa on.;ihmislapsi tulee täysi-ikäiseksi 18-vuotiaana, mutta ihmisen identiteetti alkaa tutkitusti olla vakiintunut vasta n. 27-vuotiaana - eli jotain tällaista ikää voidaan vasta alkaa pitää Varsinaisena Oikeana Aikuisuutena. Toki yksilöllisiä eroja on; toiset kypsyvät varhemmin kuin toiset ja jotkut ovat ikuisia lapsia / teinejä.

        Itseäni ihmetyttää omasssa heng. yhteisössäni paikoin ikäiseni 30 vuotiaat, joilla tuntuu olevan sama meiniki Edelleen, kuin silloin kun oltiin parikymppisiä. Mielestäni viesti on selvä; halutaan "kynsin-hampain" roikkua nuoruudessa - joka oikeastaan alkaa jo vähitellen olla ohi. Tämä johtuu mitä ilmeisimmin myös pitkälti (pitkittyneen / ikuisen) nuoruuden ihannoimisesta yhteiskunnassamme. Eli yhdellä jo toisella tuntuu olevan siis ikäkriisiä, mistä he eivät edes itse tunnu olevan tietoisia?


      • Miinukset takas!
        kaikista ei oo siihe kirjoitti:

        Ei juma mitä nynneröitä. Itellä ikää vasta 22 ja neljättä vuotta mennään huippuyliopistossa. Ottakaa itteänne niskasta kiinni ja hommiin (töihin tai lukemaan pääsykokeisiin)

        Ilmeisesti et opiskele äidinkieltä. Tuskin muutakaan.


      • Olen opiskellut
        Miinukset takas! kirjoitti:

        Ilmeisesti et opiskele äidinkieltä. Tuskin muutakaan.

        journalistiikkaa, ja äidinkieli on aina ollut vahvuuteni. :DD Jo ala-asteella sain palautetta siitä, kuinka ainevihkoni oli lähes puhdas punakynästä; virheitä ei löytynyt, ja numerot olivat lähes aina kymppejä. iminäminäniä :D

        En vaan koskaan oppinut sitä kymmensormijärjestelmää, ja boheemina luonteena ellen tarkasta tekstiäni, ennen kuin laitan sen jo "painoon", kirjaimet voivat vaihtaa huolettomasti paikkaa, valitan.

        Valitan. Katso enemminkin sisältö. Ehkä johdonmukaisempi voisin myös olla, jos vain viitsisin -


      • 50- kymppinen

        500- vuotias kyllä alkaa olla jo aika fossiili.


    • 7+20

      Olet parin vuoden päästä jo vanhus, joka ei kelpaa mihinkään.
      Oli varmaan kiva pelleillä masennuksella, etkö muuta "kivaa" keksinyt ??

      • 6+5

        Trolli.


      • 3+2

        "7 20"
        Mitähän trolli tästäkin kommentista saa itselleen. Kyllä maailmassa on paljon asioita, jotka eivät kaikkia miellytä, mutta mikä on se motiivi, mikä saa ihmisen lausumaan tuomitsevan arvostelun toisesta ihmisestä? Miksi se ylipäätänsä pitää kirjoittaa? Jos joku kirjoitus ei miellytä, miksei voi vain sulkea sivustoa ja mennä muualle?

        Sivustolta löytyy useita kirjoituksia, joissa panetellaan masentuneita. Ikään kuin masennus olisi henkilön itsensä aiheuttama tai sellaista ei olisi olemassakaan. Herää epäilys, että nämä kirjoittelijat ovat joskus jotenkin syyllistyneet toisen henkilön masennuksen syntymiseen ja nyt, kun joku puhuu masennuksesta, omatunto ei enää kestäkään, vaan pitää yrittää hiljentää puhuja masentamalla häntä lisää. Surkeita tyyppejä!


      • kohtalotoverisi
        3+2 kirjoitti:

        "7 20"
        Mitähän trolli tästäkin kommentista saa itselleen. Kyllä maailmassa on paljon asioita, jotka eivät kaikkia miellytä, mutta mikä on se motiivi, mikä saa ihmisen lausumaan tuomitsevan arvostelun toisesta ihmisestä? Miksi se ylipäätänsä pitää kirjoittaa? Jos joku kirjoitus ei miellytä, miksei voi vain sulkea sivustoa ja mennä muualle?

        Sivustolta löytyy useita kirjoituksia, joissa panetellaan masentuneita. Ikään kuin masennus olisi henkilön itsensä aiheuttama tai sellaista ei olisi olemassakaan. Herää epäilys, että nämä kirjoittelijat ovat joskus jotenkin syyllistyneet toisen henkilön masennuksen syntymiseen ja nyt, kun joku puhuu masennuksesta, omatunto ei enää kestäkään, vaan pitää yrittää hiljentää puhuja masentamalla häntä lisää. Surkeita tyyppejä!

        Sä et ole ollenkaan myöhäinen, olet vielä nuori, sinulla on elämä edessäsi!
        Paljon vanhempanakin pystyy vaihtamaan alaa.

        Tsemppiä ja voimaa,
        sinä olet vahva ja pystyt mihin vaan, jos haluat!


    • Tsemppiä nyt§

      Minä olin 27v kun lähdin uudelleen opiskelemaan. En ole katunut. Olin kyllä ollut jo sitä ennen töissä ja suorittanut AMK-tutkinnon.

    • palstan vakiorölli

      Yleensä vain trollaan, mutta nyt ihan itsesi takia sanon, että ota hyvä mies itseäsi niskasta kiinni, kun olet päässyt alkuun. Ihmisiä syntyy ja kuolee joka päivä, ja myöskin ihmiset joutuvat nykyään uudelleenkouluttautumaan useimmiten monia kertoja työuransa aikana, joten miksi koitat sinnikkäästi lannistaa itseäsi takaisin synkkyyteen?

    • Ahdistunut mies

      Työttömyyttä ja opiskelemattomuutta enemmän minua ahdistaa se etten ole koskaan seurustellut vaikka täytän ensi vuonna jo 26-vuotta. En enää edes jaksa uskoa että sitä ihmettä tulee koskaan tapahtumaan että löytäisin jonkun kivan naisen joka kiinnostuisi minusta.

      Tuntuu että elämä on jo täysin ohi ja olen epäonnistunut kaikessa ja minun pitäisi vain tappaa itseni. En kertakaikkiaan tahdo sietää sitä että elämästä on mennyt jo melkein 10 vuotta täysin hukkaan ja lisää vain menee. :(

      • BLOOD IS LIFE

        Ei sun elämä o vielä ohi ja voit varmasti vielä löytää jonkun


      • elämä on

        Muista että miehen markkina-arvo kasvaa iän myötä aika pitkälle asti. Eli mahdollisuutesi saada nainen saattaa parantua ajan myötä (olettaen että kehität itseäsi edes jollain tavalla).


      • Kaillionorppa

        Suotta tuohon kompastut. Samanlailla miekin parivuotta sitten hosuin asiasta, mutta kun se ei kannata. Etsimällä ei löydy, mutta sattumalta törmää parhaisiin.

        Kissanlatingit.. Olen nauttinut vapaudesta vaikka välillä on kova halipula. Olen saanut tehdä kaikkea sitä, mitä tahdon ilman esteitä kyllästymiseen asti.

        Parhaiten tutustuu ihmiseen kun ei aloita vakavaltapohjalta ensin. Kannattaa mieluummin tutustua niin hyvin, että tietää tulisiko semmoinen koskaan toimimaan. Liian rakastuneena ei toimi järkevästi.


      • 2+3
        elämä on kirjoitti:

        Muista että miehen markkina-arvo kasvaa iän myötä aika pitkälle asti. Eli mahdollisuutesi saada nainen saattaa parantua ajan myötä (olettaen että kehität itseäsi edes jollain tavalla).

        Hyvä tuo lopun lisäys, se markkina-arvon kasvu ei kasva itsestään, tuo nousu on kiinni siis siitä että opiskelet sen jonkun 7 v lääkäriksi ja pääset tienaamaan niitä isoja palkkoja..


      • Ahdistunut mies
        2+3 kirjoitti:

        Hyvä tuo lopun lisäys, se markkina-arvon kasvu ei kasva itsestään, tuo nousu on kiinni siis siitä että opiskelet sen jonkun 7 v lääkäriksi ja pääset tienaamaan niitä isoja palkkoja..

        Ei tule onnistumaan. :(


    • fukked.

      Ajattelen itse samoin kaikki mitä olen yrittänyt elämässäni olen epäonnistunut niissä ja nyt 29 vuotiaana kun lopetin syksyllä alkaneen koulun viime kuussa lähti pohja kaikelta. Tiedän ettei ole tulevaisuutta, en tule olemaan kykeneväinen rakkausuhteeseen tai perheen perustamiseen, työhön tai mihinkään ylipäätänsä. Minulla ei ole siis mitään annettavaa niin ihmisbiologialle ja yhteiskunnalle, ei myöskään enään sosiaalisesti koska olen täysin erakoitunut.

      Tappaisin itseni jos jaksaisin sitäkään tehdä, pelkään kait sitä et sekin menisi pilalle ja sitten joutuisin johonkin petiin missä makaisin muiden huolehdittavana vanhaksi asti.

      • 17+4

        Mikä koulu? Miksi lopetit? Onko aikaisemmin työkokemuksia tai koulutuksia taustalla?


    • nii!

      Ahdistunut mies mikä sun sähköpostiosote on? :) terveisin ahdistunut nainen :D

      • elämä edessä meillä

        Heippa. Täällä 36v kohtalotoveri. Masennus/ ahdistus/ vaikeat lapsuudenkokemukset pitäneet otteessaan. Ei ole ammattia/ työuraa/ säästöjä tai omaisuutta/ ei oikein mitään omaa. Heräsin 4v sitten eloon kun minusta tuli äiti :) nyt on monta vuotta terapiaa takana ja ihan uusi elämä edessä (ykson elävänä/ eronneena yh:nä tosin)


      • Ahdistunut mies

        Ei täällä oikein uskalla osoitteitaan jaella kun saa kuitenkin kaikenmaailman häiriköt kimppuunsa eikä sitä halua yhtään enää tulla kiusatuksi.


    • bella3

      Hei älkää ny hyvät ihmiset kirjoittako tälläästä,ku 7 20.masennus ei oo leikin asia,se on monelle todellisuutta,ja joku sanoo että ota itseäsi niskasta kiinni,ettekö tosiaan oo nähäny sairautta nimeltä masentunu,sillon ei jaksa mitään,eli et oo mikään vanha 27v nykyään koulutetaan uuteen ammattiin 50v ja tälle Fukked nimimerkille,kuule vapaita ihmisiä on maaaaaailma pullollaan, eli yksi kun jättää ni toinen jo ottaa,älä hyvä ihiminen käperry itseesi ja erakoitu,kuka sut sieltä löytää.Miten sä muka luulet että et sovi parisuhteeseen,teidän kemiat ei vai tään kanssa pelannu josta erosit.Ulos ny vaan ja iloinen ilme kasvoille.Ei tarvi yksin olla!Jollekkin voit olla vaikka ensirakkauden kohde,etsi ihminen jonka kanssa tuut juttuun,kyllä niitä on.Kaikkea hyvää teille masentuneille ja muillekin,elämä on ihanaa.

    • 19+15

      On kyllä ahdistanut se asia että olen jo yli 28½v ja edelleenkään ei löydy amk- tai yliopistokoulutusta.
      Varsinkin naisille tuntuu olevan iso turnoff tällainen tilanne, he kun aina painottavat miehen statusta, joku taisi joskus jopa sanoa että naisen kauneus olisi sama asia kuin miehille korkea koulutus, se kuulostaa jo aika pahalta.

      • pöllämystynyt

        Eri mieltä ja huonosti argumentoitu. Tulee ihan paha mieli kun joku näkee kaiken niin mustavalkosena...


      • 19+15
        pöllämystynyt kirjoitti:

        Eri mieltä ja huonosti argumentoitu. Tulee ihan paha mieli kun joku näkee kaiken niin mustavalkosena...

        Niin mistä olet eri mieltä ja mikä on huonosti argumentoitu, älä vaan sano että sun mielestä naiset ei pidä miehen koulutusta tai ammattia tärkeänä..


      • ite aata

        Voi pöhelö. Hakin amiskoulutus ja rupea tekeen töitä, esimerkiksi putkimies on kysytty mies. Ei joka daami ole koulutuksen perään, varsinkin jos ** toimii


      • 19+15
        ite aata kirjoitti:

        Voi pöhelö. Hakin amiskoulutus ja rupea tekeen töitä, esimerkiksi putkimies on kysytty mies. Ei joka daami ole koulutuksen perään, varsinkin jos ** toimii

        ammattikoulutus löytyy jo eli lähihoitaja mutta sekään ei varsinaisesti mitään riemunkiljahduksia aiheuta naisissa..


      • 3+12
        19+15 kirjoitti:

        Niin mistä olet eri mieltä ja mikä on huonosti argumentoitu, älä vaan sano että sun mielestä naiset ei pidä miehen koulutusta tai ammattia tärkeänä..

        Naisia ollut kuule työttömänä paskana monet kerrat. se ainakaan siitä kiinni ole.


      • PePeP
        19+15 kirjoitti:

        ammattikoulutus löytyy jo eli lähihoitaja mutta sekään ei varsinaisesti mitään riemunkiljahduksia aiheuta naisissa..

        Töitä kuitenkin varmasti löytyy.


    • ömn

      Minuakin painaa ikä ja menneisyys. Aloin seurustella vasta lähempänä kolmeakymmentä ja yksi koulutus on takana, mutta se on sellainen, että pitäisi itse työllistää itsensä - ja masentuneena ei pystynyt. Nyt yritän palata elämään, mutta hukattu nuoruus kaivelee.

      • Yrittäjätulevaisuude

        Mulla vähän sama... haaveissa olisi se oma yritys, mutta kun minkäänlaista sosiaalista verkostoa ei ole, niin tuntuu todella kaukaiselta haaveelta...
        Sitten painaa myös pieni omanarvonpuute... En osaa arvostaa omaa työtä, ja yrittäjän pitäisi! Aliarvioin itseäni ja taitojani... ja siksi helposti myös alihinnoittelen työni

        Kattelin sitä A2 yrittäjäiltaa,niin siinä moni kertoi masentuneensa tai väsyneensä yrittäjänä, joten miten lähteä aloittamaan jos on valmiiksi jo maassa?
        Ehkä sitä vaan joku päivä ponkaisee... toivottavasti.


    • m48v

      masennuksen on sanottu johtuvan menetyksesta. aikanakin itsellä kävi noin kun työpaikka lähti aikoinaan nyt lähti emäntä eronavaan nykyään että erottaa mikä on huoli mikä on masennus.

    • Kirkossa kiusatta

      Olen luterilaisen kirkon pappi ja kuvataiteilija. Sairastuin masennukseen rankan työpaikkakiusaamisen takia, jonka takia jouduin jäämään sairaeläkkeelle .

      Ensin minua työpaikkakiusasi poliittisista syistä Espoossa teologian tohtiori ja kirkkoherra, joka ennen kuoltuaan toimi kirkon ulkomaanavun johtajana., koska oikeistolaisena en kannattanut häntä, vasemmistolaista ja vapautuksen teologia piispaksi.

      Ja sitten myöhemmin kappalaisena maallla toisen seuarkunnan kirkkoherra, koska olin hänen mielestään liian liberaali pappi. En kuulunut kansanlähetykseen, kuten hän.
      Mutta nyt hänkin on jo kuollut.

      Itse olen nyt jo varsinaisella vanhuuseläkkeellä ja aikaa olisi kuvien tekemiseen, mutta sinnitely masennusta kanssa vie energian ja voimat eikä aina jaksa .

      Kello käy, aika kuluu ja saamattomuus aiheutta syyllisyyttä.
      Kuitenkaan suorittamisella tai tekemisellä ei taivaosuutta hankita,
      tosin tuskin työpaikkakiusaamisellakaan.

      Suomen luterilaisissa seurakunissa työpaikkkiusaaminen on yleistä, mutta siitä eri juri puhuta.
      Ja Ruotsin luetrilainen kirkko jakaa työpaikkakiusatuille jo erorahaakin.
      Siellä kiusatuista halutaan päästä eroon, mutta ei kiusaajista tai kiusaamisesta.

      • Kirkossa kiusattu

        Korjaus: Kirkossa kiusattu, ei kiusatta


      • tsemiäHei

        Miksei siitä puhuta! Musta todella masentava ajatus, että kirkossa jonka pitäisi auttaa ihmisiä ei auteta edes omia työntekijöitä...

        Toivon sinulle voimia taiteen tekemiseen! Ehkä masennuksesta ja kokemuksista voisi yrittää lypsää aiheita tai innostusta? Että taiteen avulla saisit tuotua näitä tuntemuksia esiin?


      • urp

        Kyllähän luulisi, että tuo kiusaaminen tuottaa jotain tunteita jota purkaa.
        Aloita siitä, että pistät tunteet tauluun


    • valmis hautaan

      Kyllähän tuo ahdistaa, neljää kymppiä kohti käydään kovaa. Ensimmäistä korkeakoulututkintoa havitellaan tässä vasta. Ajattelin tehdä sen kyllä nopeaan tahtiin ja vähentää palkkatyössä käymistä, mutta masentaa silti ajatus siitä, ettei tällainen vanhus saa kuitenkaan mistään töitä. Nuoruuskin meni haihatteluun, osin työttömyyteen ja typeryyteen, ja työkokemusta on vain suorittavista hommista.

    • samoillaAjatuksillaN

      HUOM! Mun äiti vaihtoi alaa ja valmistui uudesta ammatista 48 vuotiaana... ja hänen luokalla vanhin oli jo 54! Että kyllä sitä ehtii :)

      Kuulostaa tutulta, tosin oman nuoruuden pilasi syömishäiriö mutta kyllä se masennuksenkin aiheutti... Aloitin innolla pari eri koulua, mutta kesken jäi. Tuntui, ettei koululta saanut mitään tukea ja lopulta alkoi vaan pelottaa liikaa edes mennä kouluun... alussa sain jopa koulukavereita, mutta etäännyin niistä pian kun en voinut lounailla heidän kanssa tai uskaltanut tavata koulun jälkeen kun opiskelijabudjetilla tuntui hullulta mennä vaikka pitsalle kun eihän sitä voinut syödä... Sitten aloin pelätä että joku arvaa ja sekin ahdisti. Jäin sit vaan kotiin laskemaan kaloreitani.

      No, lopulta löysin kivan lyhyen koulutuksen, sain itsetuntoa ja vähitellen syömishäiriö hälveni kun muuta elämää sai kuntoon, 25-vuotiaana sain ekan oikean poikakaverin (no vähäksi aikaa) ja vasta 27-vuotiaana sain ekan OIKEAN työpaikan (nuorena olin parikin kertaa tukitöissä kyllä)

      Että kyllä se elämä siitä vielä lähtee... Elä omaa elämääsi, ei sen tarvi mennä samalla vauhdilla tai samanlailla kuin muiden!!! Oon ainakin itse huomannut, ettei ne sairasvuodetkaan ihan hukkaan ole mennyt, osaan olla aikalailla empaattisempi muita ihmisiä kohtaan, ja olen paljon ollut töissä nuorten kanssa, osaan kannustaa töissä muita, koska itseä ei nuorena juuri kannustettu niin tiedän miten paljon se merkitsee, kun joku sanoo kiitos tai huomioi hyvin tehdyn työn. Mun mielestä myöskään ei ole mitään työpaikka-ahdistelua kehua vaikka toisen uutta kampausta, ihmiset näkee nykyään niin paljon kritiikkiä ettei kehuja voi olla liikaa...

      Nyt olen taas työtön, ja vähän pelottaa... mutta en jaksa enää ahdistua tulevaisuudesta, toivon vaan parasta. Ehkä tässä vielä pitäis hakea johonkin koulutukseen, tahtoisin toimia just vaikka syömishäiriöisten kanssa, vaikka 30 jo häämöttää... kun oikeestaan, ei sitä nuorempi ehkä ees pärjäisi vaikkapa mielenterveyshoitajana, joihinkin ammatteihin tarvitaan myös iän tuomaa viisautta.

    • AP:lle

      No et varmasti ole ainoa. Minulla on ollut lähtökohdat suorastaan epäinhimilliset ja lukion ekalla vasta aloin oireilemaan ja sairastuin erittäin vaikeaan masennukseen ja ahdistushäiriöön. Nyt on 21 vuotta takana lääkitystä, terapiaa, sairaalajaksoja ym... Olen 37 ja aloitan aikuislukion tammikuussa (lukio jäi siis kesken) eli aika paljon kyllä ahdistaa, että ehdinkö enää mitään. Sinä olet kuitenkin NUORI vielä... Voi kun olisikin vielä alle 30 niin ei ahdistaisi näin paljoa.

    • pxpxpx

      Aloittaja on vasta elämänsä alkutaipaleella ja muillekin masentuneille: kummasti se elämä heittelee ja taas rantaan ajaudutaan tai pääsemme. Kaikki on elämää ja varastoa myöhempiä kokemuksia varten, ne jäävät voimavaroiksi. Vanhat sanoivat joskus "ei pidä jäädä tuleen makaamaan", ymmärsin sen vasta myöhemmin...pitää lähteä liikkeelle. Elämää ei saa tilauksesta tietynlaista, vaan se tulee usein, niin kuin on tullakseen. Voisinpa jopa väittää, että sellaisen ihmisen elämä, joka on ollut täydellistä, on ollut hukkaa heitettyä elämää..Joskus joutuu enemmän ponnistelemaan, oikein tekemään lujasti töitä, jotta pääsee taas raiteilleen, mutta se kannattaa. Minulla ollut tässä elämässä monenmoista ikävää ja surua, iloa ja onnea, kaikki ne ovat muistoissa ja kaikesta ikävästäkin olen selvinnyt, kun on sitä elämänhalua silti..

    • sirius 14

      Olen sinua paljon vanhempi. Olen hukannut monta vuosikymmentä erinäisiin harhapolkuihin, kuten koulutukseen ja työhön, jotka ovat vain ahdistaneet ja saaneet epäilemään koko elämän mielekkyyttä. Siinä samalla meni mahdollisuus perheeseen, kun en pystynyt elämän haasteiden keskellä tutustumaan miehiin.

      Olet vielä nuori, vaikka et itse ajattelisi niin. Valitse nyt koulutuksesi niin, että tunnet sen omaksesi ja ota huomioon myös työllistyminen. Paljon onnea!

    • Taiteilijarenttu

      Aloitin AMK 24-vuotiaana ja on vähän semmoinen olo, että vietin ihan liikaa taiteilijavuosia. Nyt olen 34 ja elämässä en ole mitään saavuttanut..ei ole omaisuutta, ei asuntoa eikä edes säästöjä. Koulutusta vastaava työ on, lapsi ja vaimo on mutta siinäpä se. Tässä iässä isälläni oli jo kaikki..autot ja pelit ja vehkeet. Toki maailmakin on muuttunut niistä ajoista. Ei enää duunaripalkoilla hankita.

      Pidä huoli itsestäsi ja katso ettei masennus nouse uudestaan. Ota hissukseen.

      Neuvoisin kuitenkin, että et voi enää menneitä muuttaa. Olet kuitenkin vielä nuori joten ota kaikki irti AMK:sta ja opiskele niin että menestyt. Ala tehdä suunnitelmia. Kaikki suunnitelmat eivät toteudu mutta tärkeätä on että suunnitelmia on.

      Ota kynä ja vihko ja mene viikonlopuksi jonnekin motelliin ilman kännykkää ja televisiota ja rupea kirjoittamaan. Parin sivun essee aiheesta "kuka on [nimesi]". Kerro mitä halusit pienenä olla, mistä haaveilit. Mistä et tykännyt. Mitä nyt haluat? mitkä ovat vahvat puolesi. Missä olet hyvä? Mistä ihmiset pitävät sinussa, mistä eivät pidä. Mitkä ovat heikkoutesi. Mitä arvoa voit tuoda. Milainen opiskelija olet.

      Tuo resepti kuulostaa älyttömältä mutta se toimii. Ja ei tarvitse osata kirjoittaa hyvin. Tälle kirjoitelmalle on vain yksi lukija - sinä itse.

      • voippppNnnn

        argh! "Koulutusta vastaava työ on, lapsi ja vaimo on mutta siinäpä se"
        Eli sulla on kaikki, mistä vaan voi haaveilla mutta et silti ole tyytyväinen?!!!
        Apua!!! Siis mitä muuta voi enää ees haluta?
        Pliis, jos luet tän niin kerro tänään sun vaimolle ja lapsille, kuinka rakastat heitä... ja kuinka tärkeitä he on sulle...
        Vaikka susta ei ees tuntuis siltä, niin pliis... katso kuinka heidän silmät kirkastuu, ja sullekin tulee hyvä olo... älä pidä heitä itsestään selvyytenä, tai menetät heidät...


    • että semmosta..

      joo no voin vastata tähän viestiketjuun eli olen 36 vuotias ja kohta 10 vuotta ollut pois työelämästä vaikean masennuksen ja muun sairauksen vuoksi pois ja nyt 3 vuotta ollut eläkkeellä ja psykiatri sanoi ettei aio palauttaa mua enää työelämään eikä anna mahdollisuutta uudelleen kouluttautumiseen, että semmosta. mutta olen seurustellut kaksi kertaa ja ollut kihloissa ja tehnyt kyllä vaikka mitä kaikenlaista. ei sinänsä kaduta, työelämässä olen ollut vuosia ennen näitä asioita. mulla on ollut niin pahat masennusjaksot ettei oo mitään saumaa enää normaaliin elämään eli työelämään tai kouluttautumiseen, että nuo voi unohtaa laakista.... ei ole leikin asia kuten jotku niin täällä väittää. ihmiset osaa sen verran ilkeitä toisilleen, että saa kyllä yhen ihmisen potkittua alas jos niin haluavat.... masennus ei ole leikin asia. eikä sitä voi nostaa siten, että otanpa niskasta itseä niskasta kiinni mentaliteetillä. jos kerran on polla mennyt sekasin kunnolla niin siitä todella vaikea eheytyä enää terveeksi ja pärjätä oikeasti sosiaalisten ihmisten kanssa.

      • 9+1

        mites se psykiatri estää sun opiskelusi ja miksi?


      • Suomennos

        joo no voin vastata tähän viestiketjuun eli olen 36 vuotias ja kohta 10 vuotta ollut pois työelämästä vaikean laiskuuden ja ryyppäämisen vuoksi pois ja nyt 3 vuotta ollut eläkkeellä ja psykiatri sanoi ettei aio palauttaa mua enää työelämään eikä anna mahdollisuutta uudelleen kouluttautumiseen, että saine senkin uskomaan valheitani. mutta olen seurustellut kaksi kertaa ja ollut kihloissa ja tehnyt kyllä vaikka mitä kaikenlaista. ei sinänsä kaduta, työelämässä olen ollut vuosia ennen näitä asioita. mulla on ollut niin pahat velttoilujaksot ettei oo mitään saumaa enää normaaliin elämään eli työelämään tai kouluttautumiseen, että nuo voi unohtaa laakista.... ei ole leikin asia olla kaltaiseni itsekeskeinen sika. ihmiset osaa sen verran järkeviä olla toisilleen, että saa kyllä yhen loisivan ihmisen potkittua alas jos niin haluavat.... Laiskuus ja omahyväisyys ei ole leikin asia. eikä sitä voi nostaa siten, että otanpa niskasta itseä niskasta kiinni mentaliteetillä. jos kerran on päättänyt käyttää toisia hyväksee ja olla elättinä polla sekasin kunnolla niin siitä todella vaikea eheytyä enää terveeksi ja pärjätä oikeasti normaalien vastuullisten ihmisten kanssa.


      • Älä jää toimettomaks

        Ei ole totta. Vaikeukset ja vastoinkäymiset kasvattaa kun pääsee niiden ylitse ja osaa ne hyödyksi kääntää. Miksi toiset kykenevät pahoistakin onnettomuuksista nousemaan ja toiset eivät uskalla mitään vaan jää johonkin syvään monttuun. Psykiatrit ne ovat ihmisiä eikä niihin pidä uskoa kuin jumaliin. Kamalaa jos antaa toisten ihmisten määrätä omasta elämästä eikä usko itseensä. Lähde opiskelemaan vain äläkä usko ketään jos vastustaa sitä.


    • Gona97

      Ai että oikein olet vuosia tuhlannut, niin sitä pitää... jatkossa sitten järkevämmin eikös joo?

    • vggg

      Hän on kohta keski-ikäinen, ei nuori enää kauaa.

      13-22v. nuoret
      23-30v. nuoret aikuiset
      31-50v. keski-ikä
      50v. vanhuus

      Etta eipä mikään kovin nuori enää.
      Tosiasiahan se on että ei tuossa iässä enää ihmeitä ehdi. Uran luominen todella vaikeaa noin myöhään.
      Hanki tavallinen duunariammatti ja se siitä. Ei tuolla taustalla hienoa uraa enää luoda.

      • mikä määritelmä

        Ei 50v ole vanha. Jo on aikoihin eletty. Mitä jos kaikki olisivat ihmisiä, eikä mitään vanhuksia. Eivät kaikki ole edes kokeneita elämässä samoissa asioissa.


      • fggjhcfj

        Tuo on vain sinun määritelmäsi. Muuttaisin jotenkin näin:

        20-25 - nuoret aikuiset
        25-42- aikuiset
        42-55 - keski-ikä
        55-65 - seniori/varhaisvanhuus
        65 - vanhuus


      • Syrjäytynyt nuori

        No ei kyllä todellakaan ala keski-ikä kuin aikaisintaan siinä 40-vuotiaana. Siihen 40-vuoteen asti ihmisen voi luokitella vielä nuoreksi tai niin minä ainakin haluan ajatella.


    • N36v.

      Mielestäni 27 on todella nuori ja elämä on edessä, ikä on se miltä sielussa tuntuu. Tosin toisaalta ärsyttää että teinejä 13-17v pidetään jotenkin huonoina päättämään omista asioistaan, täyskielloilla ja holhoamalla joka asiaan. Sama vanhempien ihmisten kohdalla, jos ovat kuitenkin täysjärkisiä. Moni sun ikäinen voi mennä amkiin. Siellä on myös iltakoulutusta aikuisille, samat linjat. "Antiikin aikainen" on kyllä kaukana jos on 27v. :D Menneisyys voi painaa minuakin, mutta joskus voi elää tässä hetkessä ja tulevaisuudessa, positiivisin ajatuksin. Sisäinen nuorekkuus voi olla hyvä, ei se tarkoita epäkypsää toimintaa. Vaikka kukapa on täydellinen. Varmasti moni vanhempi ihminen tuntee itsensä nuoremmaksi kuin miltä näyttää, tuolla ulkona!

      • N36v.

        Ja tokihan joku miesryhmä haluaa parikymppisen naisen aina, sille ei voi mitään. Mutta voi olla silti Ihan hyvä ikäisensä! Mieshän siinä menettää jos pinta on ainoa kriteeri.


    • yliopis

      Provohan tämä on, mutta sanonpa jotain.

      Sä olet ihan niin antiikkinen, kuin annat itsesi olla.
      Mennyt aika ei ole tuhlausta, se juuri paljastaa tämän provoksi.
      Mennyt aika on mennyttä, vaikka olisi tehnyt presidentin tehtäviä.

      Antiikkinen olet, jos et taida tietokonetta. Jos et todella taida, hankkiudu mitä pikimmin kursseille.

      Tietokone- ja nettitaidot on välttämättömyys nykypäivänä. Jos ne osaa, selviää kaikesta, oli sitten vaikka 30- tai 60 vuotias.

      Omassa yliopistokoulutuksessani oli myös vanhoja opiskelijoita, moni vaihtanut alaa, ja osa heistä on nyt johtotehtävissä. Kun siinä pyöri mukana, ei huomannut ikäjuttua.

    • 15+8

      Et ole ainoa.
      Itse olen 25 ja vain ammattikoulun käynyt. En kuitenkaan käy töissä mielenterveys ongelmieni takia.

    • Ovela vallankäyttäjä

      Työhön ja ansioon on toimeliaisuus ja suhde sidottu ja saapi sillä ristin rintaansa kuin rinnallesakin vaikka vasta 23v.alkaa eläkesidonnaisuuskin.

    • Väärä elämä ahdistaa

      "Elämäni kunnolla alkuun" tarkoittaa yleensä väärää elämää, sitä elämää jota ympäristö meiltä odottaa ja johon meidät kasvatetaan, eli ei omaa elämää. Suunta on väärä, ja se ahdistaa, mutta harmi kyllä useimmat lopulta taipuvat. Oman suunnan voi kuitenkin löytää, kunhan tietää miten ja mistä etsiä, ja siihen voin suositella Alkuajatusta, kannattaa tutustua.

      • Itse määrään

        Juuri noin kun sanoit

        En ole koskaan elänyt ympäristön mukaan vaan miltä itsestä tuntuu.


      • Syrjäytynyt nuori

        Moni alkaa opiskella itselleen täysin väärää alaa vain sen takia kun vanhemmat ja sukulaiset painostaa.


    • Ritarina

      Työelämässä pärjää vain ne sosiopaatit ja niistäkin vain ne vahvimmat. Ihminen, kun on susi toiselle. Et tule koskaan löytämään sellaista yhteisöä missä ei kiusattaisi. Ihminen kun kokee mustasukkaisuutta jo luonnostaan. Kilpailuvietti on ihmisillä kova ja samoin pitää kilpailla, että pärjää. Jos yrität olla kaikkien ystävä, tulet ampumaan itseäsi vain jalkaan aika huolella.

      Ole kylmä hermoinen, älä näytä tunteitasi, pelaa koko ajan kovilla panoksilla ja laita kilpakumppanisi koville. Älä puhu turhia ja unohda pehmeys. Rokota heti, kun näet vastustajalla pienenkin aukon puolustuksessa. Hyökkäys on paras puolustus. Älä tunne sääliä, se tappaa kilpailuvietin ja romahdat. Lepää tarpeeksi paljon ja kerää voimavaroja uusia haasteita varten. Fokusoi tavoiteet ja muista, että väsyneena olet haavoittuva. Esiinny aina ryhdikkäästi panssarisi takana. Iske kun on tilaisuus ja korjaa hedelmät talteen. Vain voittajat selviävät!

      • Agreement

        Täysin totta, meitä on paljon jotka menivät nuorina työmaailmaan niillä silmin että siellä voisi olla avomielinen ja rohkeasti tsempata ja tukea muita, jakaa ystävyyttä ja hyvää henkeä. Kun se olisi se oma ydin miten haluaa toimia. Mutta se kaikki sitten loppuukin siihen kylmään realiteettiin että suurinosa ihmisistä ei toimi näin ja sitten ne loputkaan eivät siihen kykene.

        Itsekin olen nykyään kyyninen paska verrattuna siihen mitä nuorena olin, hyvinkin aktiivinen kaikenlaisessa. Yksi asia mikä lisää ahdistusta on tämä elämän ja maailman realismin ymmärtämisprosessi nuorena aikuisena ja henk. kohtaisesti pettymys kun en voinnut muuttaa maailmaa - edes sitä pientä omaani vaan muutuin samanlaiseksi aikuiseksi ihmiseksi kuin muutkin.

        Ja jos ajattelet että tarkoitan että olisin joskus ollut parempi kuin muut, ei todellakaan. Odotin itse maailmalta enemmän.


    • tuhlaamatta

      Sanomasi mukaan tuhlatut vuodet ? Etkö sitten ollut sairas ihan oikeasti , lintsasit siis tuon sanomasi mukaan .

      • masisboy2

        Ymmärrän mitä haet mutta toisinkuin sinä minulle ensimmäisenä tuli käsitys ettei ole hyväksynyt sairauttaan missään vaiheessa kunnolla. Vaikeatahan se on, masennuksessa erityisesti.


    • 312312123

      Olen saman ikäinen ja samassa tilanteessa. Haluaisin niin kovasti parantua, mutta en mihinkään tilanteessani pääse. Kaikki haaveammatit joihin halusin, ovat todennäköisesti poissa kuviosta, eivät ne sinne ota näin vanhaa, kun on niin paljon nuoria hakijoita ja vähän paikkoja.

      Ei anneta tämän kuitenkaan masentaa enenpää. Mielummin sitä 27v ikäsenä ponkaisee ylös masennuksesta, kuin 57v ikäisenä.

    • elämä edessä

      Kyllä olen huomannut että 55 vuoden aikana elämä on kulkenut ikäänkuin jaksoissa
      Lapsuus,nuoruus,perhe-elämä lapset,rakentaminen,lapset maailmalle,ero yksinoloa,
      viinaa masennusta,työssä jäähdyttelyä,seestymistä taas elämä..kenties uusi kumppani..eläke..vanhuus.
      Hankalatkin ajat olen selättänyt 2-3 vuodessa.Kaikki se on elettyä elämää.niin hyvät kuin huonot ajat...ehkä sen joku määrää?

    • trtrtr

      Ihmiset tekevät itselleen niin suurta vääryyttä vertaamalla itseään muihin. Jollakin on joku asia paremmin toisella taas toinen ja aina sitä kadehtien katsellaan sitä, mikä itseltä puuttuu. Mutta eihän se niin saa olla. Joillakin on lapsi, toisella taas upea pytinki ja pari ulkomaanmatkaa vuodessa...kumpi on onnellisempi. Minusta se, jolla on se lapsi. Pitää elää tässä hetkessä ja päivässä, päivät menevät niin sukkelaan. Ei koko elämä ole kiinni jostain upeasta työpaikasta. Koulutus ei mene silti hukkaan, se kasvattaa meitä ihmisinä, vaikkemme ikinä tekisi ko. työtä. Koulutus antaa paljon muutakin, kuin työpaikan. Se sivistää sinua, saat ystäviä sitä kautta, elämänsisältöä jne. Ollaan tyytyväisiä siitä, mitä olemme.

      • Päivää kerralllaan

        Oli pakko lainata edelliseltä tämä, eli toistaa: "Koulutus ei mene silti hukkaan, se kasvattaa meitä ihmisinä, vaikkemme ikinä tekisi ko. työtä. Koulutus antaa paljon muutakin, kuin työpaikan. Se sivistää sinua, saat ystäviä sitä kautta, elämänsisältöä jne."

        Tällä minäkin ihan kaikkia tarvitsevia lohduttaisin!
        Just näin olen ajatellut teidän monien nuoren polven edustajien puolesta. Ihminenhän saa hyviä, rakentavia vaikutteita niin ettei sitä itse huomaakaan.

        Itse olen jo 65 v ja nyt eläkkeensaaja. Jos minäkin ajattelen, miten elämäni meni, niin, huhhh, sanoisin, että just ja just läpi. Aikamoista ryömimistä ja jos negatiivisesti katson, niin paljosta olen osattomaksi jäänyt. Keidashetkiä ja jopa -vuosiakin oli.
        Mutta tässä nyt olen. Sanoisin, loppupeleissä meidän kaikkien elämä varmaan menee - aika samalla tavalla, keskivertoisesti. Katsottiin mistä suunnasta tahansa. Mitään täydellistä ei ole!


    • ongelmallinen1

      Itse olen 22 vuotta ja toinen aste kesken.

    • Kipuinen

      Hei,
      sairastan itse vaikeaa masennusta.
      Olen 45-vuotias perheellinen ihminen, mutta kuitenkin yksinhuoltaja.
      Kannan vastuun kaikista päätöksistä ja törmäilyistäni itse.
      Olen perusluonteeltani positiivinen, joten en rämmi menneessä, mutta kuitenkin se yrittää aina nousta sieltä minua kiusaamaan.
      SINÄ olet vasta elämäsi alussa ja SINULLA on KAIKKI mahdollisuudet EDESSÄ, älä hukkaa niitä menneessä rämpimiseen.
      Itse kouluttaudun nyt toista kertaa aikuis-iällä uuteen ammattiin ja käyn nyt tällä hetkellä toista ammattikorkeakoulututkintoa, alle kymmenen vuoden sisällä. Minun ei ole ollut pakko kouluttautua, vaan olen halunnut etsiä itselleni mieleistä työtä, jota haluaisin tehdä lopun ikäni. Niin, minulla on vielä 45- vuotiaanaanakin vielä puolet työiästä jäljellä. Minulla on myös työpaikka, josta nyt olen koulutusvapaalla.
      Oppilaitokset ovat hyvin ymmärtäväisiä masennuspotilaiden suhteen, kerro avoimesti, että sairastat masennusta. Ainakin itse olen saanut myönteistä palautetta ja ymmärrystä, kun kerron siitä avoimesti.
      Haluankin kannustaa sinua rakastamaan itseäsi ja kuuntelemaan itseäsi, mitä haluat. Käy ihmeessä koulu ja valmistu mieleiseen ammattiin. Koskaan ei ole liian myöhäistä. Meillä on työikää 65-vuotiaaksi asti, joten ehdit vielä hankkia elämäsi aikana useammankin ammatin. Olet vielä alussa, et loppusuoralla.

      Onnea elämääsi, olet nuori ja paljon on aikaa tehdä asioita.

      • Totuus...

        Kädentaitoisella ei tule masennusta muuta kuin sellaisille jotka eivät osaa tehdä mitään. Nämä koko ajan työpaikoilta poissa olevat vituttaa enkä halua niiden töitä enää tehdä. Kaikki laitetaan masennuksen syyksi kun ei jaksa eikä vitukseltaan viitsi.

        Kaikki vain nostaisi rahaa eikä tekisi mitään sen eteen. Ihmetyttää miksi tuollaisia pidetään edes työelämässä. Pitäisi potkaista pihalle jo alta yksikön. Ihan itse luotuja sairauksia tämä muoti sairaus masennus ja voisin itsekkin olla masentunut ja sanoa etten jaksa tehdä mitään.

        Masennus on ihan itse tehty juttu jonka turvin voi lorvia.


      • ennustaja2
        Totuus... kirjoitti:

        Kädentaitoisella ei tule masennusta muuta kuin sellaisille jotka eivät osaa tehdä mitään. Nämä koko ajan työpaikoilta poissa olevat vituttaa enkä halua niiden töitä enää tehdä. Kaikki laitetaan masennuksen syyksi kun ei jaksa eikä vitukseltaan viitsi.

        Kaikki vain nostaisi rahaa eikä tekisi mitään sen eteen. Ihmetyttää miksi tuollaisia pidetään edes työelämässä. Pitäisi potkaista pihalle jo alta yksikön. Ihan itse luotuja sairauksia tämä muoti sairaus masennus ja voisin itsekkin olla masentunut ja sanoa etten jaksa tehdä mitään.

        Masennus on ihan itse tehty juttu jonka turvin voi lorvia.

        Itse kun sairastut,huomaat mistä on kysymys.....onnea vaan tulevassa....


      • AviarusDarien
        Totuus... kirjoitti:

        Kädentaitoisella ei tule masennusta muuta kuin sellaisille jotka eivät osaa tehdä mitään. Nämä koko ajan työpaikoilta poissa olevat vituttaa enkä halua niiden töitä enää tehdä. Kaikki laitetaan masennuksen syyksi kun ei jaksa eikä vitukseltaan viitsi.

        Kaikki vain nostaisi rahaa eikä tekisi mitään sen eteen. Ihmetyttää miksi tuollaisia pidetään edes työelämässä. Pitäisi potkaista pihalle jo alta yksikön. Ihan itse luotuja sairauksia tämä muoti sairaus masennus ja voisin itsekkin olla masentunut ja sanoa etten jaksa tehdä mitään.

        Masennus on ihan itse tehty juttu jonka turvin voi lorvia.

        Kylmää shittiä, kylmää shittiä. Enpä ole aikoihin näin sydämetöntä ja tietämätöntä tekstiä lukenut.


      • hain ajoissa hoitoa
        Totuus... kirjoitti:

        Kädentaitoisella ei tule masennusta muuta kuin sellaisille jotka eivät osaa tehdä mitään. Nämä koko ajan työpaikoilta poissa olevat vituttaa enkä halua niiden töitä enää tehdä. Kaikki laitetaan masennuksen syyksi kun ei jaksa eikä vitukseltaan viitsi.

        Kaikki vain nostaisi rahaa eikä tekisi mitään sen eteen. Ihmetyttää miksi tuollaisia pidetään edes työelämässä. Pitäisi potkaista pihalle jo alta yksikön. Ihan itse luotuja sairauksia tämä muoti sairaus masennus ja voisin itsekkin olla masentunut ja sanoa etten jaksa tehdä mitään.

        Masennus on ihan itse tehty juttu jonka turvin voi lorvia.

        Masennus voi lamaannuttaa.itse jaksoin 8h toissä, mut sen jälkeen olin zompi joka torkku sohvalla. Mies toi ruuan eteen. En päivääkään saanut sairaslomaa.


    • missä vikkaa

      Vikaa on kyllä meidän yhteiskunnassamme!!!

      Teillä vastanneista monilla näyttää olevan joitain samantapaisia kokemuksia.

      Ennen 90-luvun lamaa (koskee suuria ikäluokkia ja sitä vanhempia sukupolvia) töihin pääsi kuka vaan matti meikäläinen, joka vaan halusi tehdä töitä.

      Töitä riitti lähes kaikille heti kansakoulun jälkeen jo15-vuotiaana ja sille tielle jäätiin. Vaatimuksena kelpasti vain kova halu tehdä töitä, töihin sitoutuminen ja sääntöjen noudattaminen. Mitään papereita ei vaadittu. Leveämälle leivälle tietenkin pääsi ne, jotka kävivät lukion tai yliopiston. Ja se työ kesti 40-50 vuotta.

      Mistä siis johtuu, se että sama motivaatio ja kova halu tehdä työtä löytyy myös nykyisinkin ihan samalla innokkuudella myös nuoremmilla sukupolvilla, mutta mitään töitä ei ole. Ai niin, onhan niitä... tarjotaan päivän-parin keikkatyötä tai 2-3 h/ päivässä osa-aikatyötä. Joka tietenkin on työnantajan etu, mutta työntekijä kärsii taloudellisen tappion, jos siihen suostuu.

      Koskaan en ole kuullut "suurilta ikäluokilta", että silloin aikoinaan olisivat joutuneet kokemaan vastaavan laista pompottamista. Työ oli turvattua, mitään yt-neuvotteluja ei ollut ja ulkomuotokin oli sivuseikka, kunhan oli siistit ja puhtaat vaatteet. Ketään ei syrjitty 70-luvulla (tietääkseni) työpaikoilla iän tai ulkomuodon vuoksi, kaikkihan pukeutuivat silloin kukkaisvaatteisiin ja aiempina vuosikymmeninä vaatteita tai muutakaan materiaa ei ollut saatavilla niinkuin nykyisin.

      Ja mistä johtuu, että kannustetaan nykyisin kouluttautumaan useita vuosia ja sekään ei takaa työllistymistä, vaan sama työttömyys ja pätkätyön kierre jatkuu useimmilla aloilla. Vai halutaanko kaunistella tilastoja tyyliin " näin olemme työllistäneet"

    • Tatteli66

      Pers.Tuli masnnus ja skitsofrenia päälle.Meneti yksihuoltajuuden.Tuli ääniä.
      Tänäpäivänä hyvä ihmis-suhde ynnä asiat järjestyksessä.Tosin olen työkyvyttömyyselkeläinen ja 48si.Olen oppinut komminukoimaan partnerini kanssa,
      mikä hyvä!

    • tädyskä

      Hö !..No problem !..Koko ikä on pelkkää oppimista. Eniten aloin opiskelemaan kun lapseni olivat pieniä ja halusin sisältöä elämääni muutakin kuin toisten hoitamista. Ei se ole ongelma, ongelma on vain omissa asenteissa.
      Monta tutkintoa yli 40v....eri asia nykyään...saako millään töitä enää. Mutta oman henkilökohtaisen asian vuoksi,saada oppia aloilta mistä tykkää ja olla samanhenkisten ihmisten kanssa tekemsissä...se on tosi paljon se !

      Ja aina joku hyvä tyyppi ja uudenlainen ystävä/tuttava jää aina...ns.ensituntumalta tyhjänpäiväisiltä kursseiltaki matkaan...elämäntielle..

      Olet vasta 27 ja silmissäni nuori ! Mie 57 ja en mummo.

      Ole yhteydessä vanhempiin sukulaisiisi ja kunntele !

      Tädyskä

    • Militantti Antti

      Nykyinen nuoriso on heikkoa tekoa niin fyysisesti kuin varsinkin psyykkisesti! Heti romahdetaan ja masennutaan, kun tulee pieniäkin vastoinkäymisiä. Ja popsitaan masennuslääkkeitä! Me suuret ikäluokat olemme sotien jälkeen syntyneitä ja nähneet 1950- luvun pula-ajan, jolloin oli lähes kaikesta puutetta: niin vaatteista, kengistä kuin vaikkapa polkupyörän renkaista. Kaikki piti korjata moneen kertaan, äidit parsivat ja paikkasivat meille kouluvaatteet ja sukat, itse jouduimme korjaamaan pyörän renkaat ja paikkaamaan kumieräsaappaat jne... Kouluun piti kulkea lähes 10 km matka jalan ja talvisin suksilla. Ei siinä ollut aikaa masentua!!! Nykynuorisolla on kaikki liian hyvin, siinä se. Siis lähes kaikilla on asiat hyvin: on vaatetta päällä ja ruokaa tarpeeksi ja asunto, jonka yhteiskunta kustantaa, jos itsellä ei ole varaa.
      Aloittaja kysyy " painaako ikäsi ja menneisyytesi sinua ? " Aivan pöhkö kysymys alle kolmikymppiseltä! Miten voi tuon ikäistä ikä ja menneisyys painaa, kun kumpaakaan ei juuri ole? Sanonpahan vaan, että itse olen vielä lähes seitsemänkymppisenä paljon paremmassa kunnossa kuin suurin osa tästä pullamössönuorisosta! Hölkkään joka toinen päivä 7...10 km lenkin, jumppaan, nostelen painoja ja käyn kansalaisopiston kursseilla. En näin eläkkeellä ollessanikaan EHDI edes masentua. Säälittää se osa nykynuorisoa, joka on väliinputoajia jo alkumetreillä, kun pitäisi töitä tehdä ja kehittää tätä yhteiskuntaa. Ei teillä 20 vuoden päästä ole enää ketään elättäjää, vaan teidän pitää alkaa elättää itse itsenne!
      Tunnen aika paljon nykynuorisoa ja suurin osa heisät on kunnollista, tervettä ja kunnianhimoista porukkaa, mutta sitten ovat nämä säälittävät luuserit, jotka eivät jaksa innostua mistään. Sitten masennutaan, voivotellaan ja kiukutellaan, kun töitä ei kukaan järjestä ja rahaa ei ole... Ei ole ei, koska yrityshalut puuttuu.
      Koettakaa viimeinkin ryhdistäytyä! Pitääkö tulla sota ennenkuin heräätte ja huomaatte, kuinka hyvin teillä asiat ovat?

      • 4+12

        Te suuret ikäluokat ette ole eläneet nykyisessä kilpailuyhteiskunnassa, joten ette voi siitä mitään tietääkään.
        Onneksi nykyään puhutaan avoimemmin mielenterveydestä, jotta ei tarvitse mennä metsään hirttäytymään kuten ennen tehtiin.
        Onneksi nykyään on apua tarjolla, kuten esimerkiksi lääkkeet.


      • GamerGirl91

        Olen siivooja (oman koulutukseni mukaista työtä kun ei oikein ole) ja koin ensimmäiset yt- neuvottelut 21- vuotiaana kaksi vuotta sitten. Siivousalalla. Minä ja työkaverini kaikki lensimme pihalle. Emme siivousfirmasta, mutta asiakas ei halunnut jatkaa sopimusta enää firmamme kanssa.

        Kilpaileva firma voitti tarjouskilpailun ja heidän työaikansa oli sitten puolet meidän työajasta. Meidän mitoittamalla työajalla piti silti juosta ns. tuli perseen alla.

        Mites teillä? Ennen 90- luvun lamaa ei kaiketi tarvinnut pelätä menettävänsä SIIVOUSALAN TYÖPAIKKAANSA tai mitään muutakaan paskasti palkattua duunia.

        Kiva kun piti näin raakaan kilpailuhimoiseen maailmaan syntyä. Minua kun ei ole koskaan huvittanut kilpailla kenenkään kanssa mistään. Ei minun tarvitse yrittää olla parempi.

        Ja turhaa haukut pullamössöksi, nyt opiskelen ja teen töitä ma-su (joskus otan viikonlopun vapaaksi etten pala loppuun). Yhteensä siis olen kotoa pois koulussa töissä 10-12 tuntia päivässä (arkisin).

        Välillä vaan tekee mieli lähteä ominpäin pois tästä sairaasta kilpailuyhteiskunnasta.


      • ilguh

        > Sanonpahan vaan, että itse olen vielä lähes seitsemänkymppisenä paljon paremmassa kunnossa kuin suurin osa tästä pullamössönuorisosta!

        Sanonpahan vain, että kaikki eivät saa geenejä, joilla pääsee "hyvään kuntoon." Minäkin nostelen painoja, mutta olen silti niin heikossa kunnossa, että ihme on, että pystyn tekemään edes mitään työtä. Oletko muuten huomannut, että luonnossa vain vahvimmat selviytyvät? Sinä olet osoittautunut riittävän vahvaksi, mutta se ei tarkoita, että kaikki olisivat jatkossakaan.

        > Säälittää se osa nykynuorisoa, joka on väliinputoajia jo alkumetreillä, kun pitäisi töitä tehdä ja kehittää tätä yhteiskuntaa.

        No jos sinulla on asiat noin hyvin niin mikset kehitä yhteiskuntaa ja keksi sitä laitetta/asiaa, jonka kaikki haluavat ostaa?


    • ingenjööri

      Ritarina puhuu asiaa, noin juuri on opiskelu puolellakin. Itse opiskelin amk:ssa yli 50-kymppisenä ja voi sitä loanheittoa. Opiskelijoiden keski-ikä oli about 35. Jos erottuu jotenkin joukosta on vapaata riistaa ja joutuu todella taistelemaan katu-uskottavuudesta. Jotenkin alkoi tuntua että amk puolella on pahimmat narskut. Aikaisemmin olin kyllä pärjännyt joka porukassa. Opiskelu kuitenkin kannattaa ja ei kannata antaa periksi muutaman psykon takia.

    • ........

      Olen yli 40-vuotias, enkä vieläkään tiedä mitä haluaisin tehdä isona. Työ ei ole koko elämä. Onnellinen voi olla, vaikka unelmien työpaikkaan ei riitä rahkeet tai sitä ei edes ole. Etsi onnea jostain muusta, jos se ei löydy ammatista. Onnea matkaan.

      • Valmis hautaan jo?

        Enpä tiedä mistä se onni sitten muka löytyis kun se ei löydy opisekelusta, ei työstä eikä edes ihmissuhteista.


      • .............
        Valmis hautaan jo? kirjoitti:

        Enpä tiedä mistä se onni sitten muka löytyis kun se ei löydy opisekelusta, ei työstä eikä edes ihmissuhteista.

        No ehkä uusista harrastuksista, luonnosta, vapaaehtoistyöstä, jos töitä ei löydy suomesta kannatan ehdottomasti ulkomaille menemistä, henkisyydestä, itsetutkistelusta tai itseopiskelusta, kiinnostumisesta asioihin, kokemisesta. Nämä näin äkkiä tuli mieleen.
        Ehkä kuitenkin kannattaisi myös panostaa ihmissuhteisiin. Ne ovat elämän suola.


      • Valmis hautaan jo?
        ............. kirjoitti:

        No ehkä uusista harrastuksista, luonnosta, vapaaehtoistyöstä, jos töitä ei löydy suomesta kannatan ehdottomasti ulkomaille menemistä, henkisyydestä, itsetutkistelusta tai itseopiskelusta, kiinnostumisesta asioihin, kokemisesta. Nämä näin äkkiä tuli mieleen.
        Ehkä kuitenkin kannattaisi myös panostaa ihmissuhteisiin. Ne ovat elämän suola.

        Ei ole ollenkaan yksinkertaista lähteä muuttamaan asioita kun on ehtinyt olla jo ainakin 6 vuotta täysin toimettomana ja on sen myötä lähestulkoon erakoitunut. Vielä vakavat sosiaaliset pelot ja ahdistushäriö siihen päälle niin yhtälö on lähestulkoon mahdoton.


      • et ole
        Valmis hautaan jo? kirjoitti:

        Ei ole ollenkaan yksinkertaista lähteä muuttamaan asioita kun on ehtinyt olla jo ainakin 6 vuotta täysin toimettomana ja on sen myötä lähestulkoon erakoitunut. Vielä vakavat sosiaaliset pelot ja ahdistushäriö siihen päälle niin yhtälö on lähestulkoon mahdoton.

        Olen pahoillani tilanteestasi. Entäpä jos alkaisit muuttamaan elämääsi pienin askelin. Nyt iltapimeällä voi lähteä ulkoilemaan, ihmiset eivät kiinnitä niin paljon huomiota. Pääasia on varmasti, että lähtee vain liikkeelle, vaikka ahdistaa ja pelottaa. Kun olet viikon verran ulkoillut, se alkaa jo tuntua luontevammalta. Ehkä jo uskallat jotain sanoa vastaantulevalle. Seuraavaksi voit jo miettiä jotain muuta aktiviteettia.
        Roomaakaan ei päivässä rakennettu..
        Toivotan tsemppiä sinulle. Rohkeutta yrittämiseen.


    • jottai vikkaa

      Viittasin tänään mielipiteessäni tuohon samaan, mitä nimimerkki 4 12 tarkoitti.
      Heikoin lenkki- peli tulee lopulta kalliiksi yhteiskunnalle ja yksilöiden kyvyt jäävät hyödyntämättä yhteisön hyväksi.

      Tätä yhden sukupolven työttömyyttä suuret ikäluokat eivät ole itse joutuneet kokemaan, joten heidän on varsin helppo tuomita nuorempaa sukupolvea.

      Vuosikymmenten takaista vaatimatonta elämäntyyliä (maalla kaikilla lähes samat olosuhteet) ei voida verrata nykyisin jatkuvasti käytäviin yt-neuvotteluihin. Elämä oli ennen ehkä kovaa fyysisesti ja työt tehtiin verkkaisesti. Nykyisin työ rasittaa enemmän henkisesti ja työtä tehdään joka alalla jatkuvalla kiireellä paineen alaisena. Säästetään, niin että 1 ihminen tekee 3 ihmisen työt. Tämä pienenä valaistuksena suurille ikäluokille.

      Lääkkeellä voidaan hoitaa oire, ei varsinaista ongelmaa. Eli se ongelma mihin pitää puuttua, on yhteiskunnan arvomaailma, joka on muuttunut.

      Se kilpailkoon, joka haluaa, mutta pitääkö työpaikoista kilpailla ??? On olemassa erikseen urheilukilpailulajeja, jossa voi kilpailla ja jokainen tietää mihin ryhtyy, jos niihin osallistuu.

      Tämä tarkoittaa sitä, että narsistit tulevat työelämässä/elämässä menestymään ja sitä ei edes havaita kuka on narsisti, jos joka asiassa kilpaillaan, vaan kilpailuun kannustetaan joka asiassa jo pienestä pitäen.

    • hgfds1

      En halua kilpailla siitä että tulen taas uudelleen satutetuksi.

    • a-kl-iv

      Hei, halusin kirjoittaa ja kertoa sinulle, että se voi todellakin olla huonommin.
      Itse olen 20-vuotias, mutta luulen, että minulla on jonkinlainen vika aivoissa, koska tunnen olevani 80-vuotias. Minusta koko ajan tuntuu että olen elänyt elämäni loppuun ja että nyt on aika kuolla. Olen aikaisemmin kärisnyt varhaisteininä eksistentiaalisesta kriisistä ja masennuksesta, mutta nyt sen korvasi eksistentiaalinen nihilismi. Se, että minun pitäisi elää vielä 50-70 vuotta suorastaan kauhistuttaa! En voi sanoa, että elämäni on huono. Olen hoikka, ihan nätti mielestäni, terve ja liikunnallinen, mutta tilanteeni aiheuttaa mm. sosiaalisia ongelmia. En voi löytää ystäviä kaupungissa, jossa opiskelen enkä ole kiinnostunut ollenkaan pariutumisesta tai naimisiinmenosta, koska päivittäin ajattelen sitä, että milloin oikein kuolen. En usko, että olen masentunut, koska saan kuitenkin asioita tehtyä ja toimin järkevästi arkisissa asioissa. Jos joku tietää, mikä minua oikein vaivaa, kirjoittakaa ihmeessä! Koska itse en löytänyt mistään tietoa tällaisesta "sairaudesta".

      • hdas

        Kirjoituksesi olisi voinut olla nuorena kirjoittamani, paitsi etten kuollut vaan olen nyt 33-v. Olisi ehkä ollut parempi jos olisin kuollut, mutta sinulla taitaa olla asiat paremmin, kun opiskelet ja pystyt toimimaan. En usko, että on niinkään harvinaista kuvitella, ettei elä pitkään, tai että on elänyt jo liian kauan, mutta ei siihen mitään diagnoosia tarvita. Muistuttaa vähän sivullisen ongelmaa.


      • Diagnoosi

        Sinua vaivaa tyhmyys.


      • PePeP
        Diagnoosi kirjoitti:

        Sinua vaivaa tyhmyys.

        No haistahan jo paska! Ei tuo nyt tyhmältä vaikuta. Päinvastoin. Ehkä tässä on kyse siitä, että joka tietoa lisää, se tuskaa lisää? Tuli tuosta a-kl-iv:n kirjoituksesta Nietzsche mieleen, vaikka sillä kuulemma oli joku keino pois nihilismistä. Voisi ehkä auttaa, kun lukisi jotain eksistentiaalisia tekstejä, kuten Sartrea? Itselläni tuo on ainakin listalla jossain vaiheessa...


    • näin on elämä

      LOL sori nyt vaan. Masennus on vain ajan puutteen ja tavoitteiden puutteen oire. Jokainen joka on masentunut hankkii itselleen tavoitteen niin lähtee masennus. Kannattaa tehdä pieniä ja vähän suurempia tavoitteita. Kun yksi tavoite on päästy läpi niin sen tilanne pitää keksiä uusia. Sellaista se ELÄMÄ ON. Moni kärsii mielenterveys ja päihdeongelmista juuri sen takia koska eivät keksi itselleen mitään tavoitteita joten tuhlaavat aikaansa paikallaan oloon ja tylsyys iskee. sitten masentaa.

      • 15+5

        Joo, minulla tosiaankin oli ajanpuutetta kun tulin hakatuksi joka päivä koulukiusaamisen ohella. Kyllä siinä tylsyys ehti iskeä.


      • Deprimeeri

        Johan on kommentti yllä. Sairastuin itse vakavaan masennukseen sellaisten työvuosien jälkeen, jolloin painoin 65-70 -tuntisia työviikkoja ja yritin vielä kouluttautua siinä ohessa. Ajan puute tosin vaivasi, mutta tavoitteita riitti. Vein läpi isoja projekteja ja alaisia oli kymmeniä.

        Olen ollut kerran elämässäni työtön 1990-luvun alussa ja ryhdyin silloin freelanceriksi. En perustanut yritystä, mutta heitin "keikkaa" ja työantajia oli jossain vaiheessa 10. Matkustin koko ajan ympäri Suomea.

        Koska aloitin opinnot nuorena takana on kaksi yliopistotutkintoa. Opintojen aikana oli työssä ja jollen muuta keksinyt/aika antanut myöden tein töitä iltasiivoojana. Ei ollut asiaa isäpapan kukkarolle, mutta eipä ollut nykymuotoista opintorahajärjestelmääkään.

        Että sellaista elämä on.

        Vaikka masennus ei iskisi voit huomispäivänä vammautua vaikka liikenneonnettomuudessa. Minulle masennus tuli työuupumuksen seurauksena, mutta jonkinlainen perinnöllinen alttius siihen on olemassa. En kuitenkaan ole geenejäni valinnut kuten ei kukaan muukaan.

        Suuriin ikäluokkiin en kuulu. Heidän varjossaan on koko ajan pitänyt kisata. Pääsykokeet olivat vaikeat (korkeintaan matematiikkaa olisi pääsyt yliopistoon opiskelmaan yo-papereilla, itseäni vähän vanhemmt talsivat sisään esimerkiksi
        Turun kauppakorkeaan tai Helsingin yliopiston valtiotieteelliseen sellaisilla todistuksilla, jotka itse lukiosta sain), opintolainan korko oli rikollisen korkea jossain välissä ja akateeminen työttömyys uusi ilmiö valmistumiseni aikoihin.

        Sanoisin että yhtä selviytymistaistelua on koko elämä ollut. Nyt sairastan syöpää (ei tosiaankaan johdu elintavoista) ja ilonaiheet vähissä. Jos masennun uudelleen en aio siitä syyllistyä.

        Itseään täynnä olevat narsistiset kukkoilijat voivat yllättyä siitä, mitä elämä nenän eteen viskaa ja ihan varoittamatta.


    • näin

      a-kl-iv

      olet todella nuori eikä ole mikään ihme että naimisiin meno tai lapsen hankkiminen ei vielä kiinnosta. kyllä se biologinen kello lähtee käyntiin jossain vaiheessa. toi on ihan normaalia. kuolemaa jos odotat niin sinulla on vain todella tylsää. hanki jännitystä elämää. mene vaikka hyppään lentokoneesta laskuvarjolla ja koe kunnon rush. sitä sinä selvästi tarvitset.

      • a-kl-iv

        Okei,
        missä sitten köyhä opiskelija voi kokea tällaisia "elämyksiä" halvalla?
        Eikä olisi edes aikaa käydä missään, koska opiskelen päätoimisesti yliopistossa.
        Että, ei se niin yksinkertaista ole.


    • NT1

      Ikävä kuulla, että olet joutunut kamppailemaan masennuksen pitkään, toivottavasti tilanne on helpottunut.
      Tuon iän kanssa sensijaan ..olet vielä aivan nuori ja voit saada tulevista vuosista parempia. Keski-iässä iän tuntee ja siitä eteenpäin sitä surraan jollain tavalla enemmän tai vähemmän. Et ole kuitenkaan vielä siellä ..ihan oikeasti.

    • Cloetta...

      Olen yli 50 ja opiskelen. Nuoruus ja nuori aikuisuus meni juhliessa ja kierrellessä maailmaa, tosin jo silloin olin naimisssa ja seikkailimme sekä elimme hulvatonta nuoruusaikaa mieheni kanssa yhdessä. Vaikka sekin elämä oli omalla laillaan mielenkiintoista, tekisin monet asiat toisin. Lapsia olisin halunnut enemmän, vaikka niitä kolme onkin ja opiskelun olisin aloittanut paljon, paljon aikaisemmin.

      Mutta minkäs teet. Lapset ovat nyt maailmalla ja minulla korkeakouluopinnot meneillään, luultavasti valmistun vuoden sisällä. Töppäillyt olen monessa asiassa ja moni asia sekä kaduttaa että hävettää mutta pakko on omat tekonsa sietää ja hyväksyä. Ja eihän se maailma niihin kaadu, ellei itse paisuttele tekojensa merkitystä (itselleen).

      Ikä ei paina vaikka olen puolet vanhempi sinua, hyvällä onnella minulla on vielä lähes toinen mokomo elettävänä.

    • elämään kyllästyny

      juuu,,,

      olen eläny täyttä elämää , perhe lapset, työtä työtä työtä ja työtä oli koko elämä,
      nyt olen vanha,
      puolisoni on kuollu vuosi sitten,
      enää ei maailman meno kiinnosta, joten odottelen kuolemaa,
      siinämielessä vanhaksi tulo ahdistaa, kun ei ole enään sataprosentisesti terve, väsyy, ei jaksa elää enään niin täyttöä elämää kuin haluaisi,
      joten kuolema on toivottu vieras meikälle, kuhan pitäs kiirettä,
      mua jo väsytää,
      tämä vahuus on elämäni pahinta ja huonointa aikaa,
      nuoruus, perheelämä ja niin kauan kuin puolisoni eli oli elämä vielä elämisen arvoista,
      ei ole enää,

    • ikivihreä

      Hyvä ihminen älä nyt masennu olet nuori ja elämä edessä. Opiskele rauhassa vaikka 3 - 4 ammattia koskaan niistä mikään ei mene hukkaan.

      Itse olen 66v ja hirmu utelias luonteeltani kaiken uuden suhteen joten opiskelen kokoajan uusia asioita. Tosin en enää uutta ammattia mutta muuten.

    • Entinen nuori

      No hyväksy itsesi sellaisena kuin olet. Miksi yrität tehdä itsestäsi jotain. Olet ainoa juuri sinä laatuaan tässä maailmassa, sinua ei ole toista. Vanhemmatko vaativat sinua olemaan jotain. Lähde lenkille, lue, iloitse päivän valkenemisesta ja hyvästä musiikista. maailmassa on paljon hyvää ja kaunista. Suorittaminen ja työ tai koulutus eivät tee ihmisestä sen parempaa. Pienin askelin eteenpäin. Voithan mennä johonkin aivan pienemmällekin kurssille, jos amk tuntuu liian isolta kakulta. Yritä hankkia harrastus tai työ, joka sinua aidosti kiinnostaa oli se sitten kukkien kasvatusta tai myyjän työtä. Kyllä jokainen ennenpitkää löytää sen oman juttunsa. 27 v ei ole vielä mitään. Olin itsekin puolta nuorempana 27 ja silloinkaikki tuntui vaikealta ja olin masentunut . Mutta kaikki kääntyi hyväksi ja nyt samanikäisen lapsen vanhempi ja itsekin korkekoulun suorittanut kohta eläkeläinen..

    • Sinulla ei ole mitään syytä huoleen.

      Jopa minä saatan tarjota sinulle työtä valmistuttuasi.

      Et välttämättä ota sitä vastaan.

      Näin se kysyntä ja tarjonta menee. Älä ikinä kuvitele, että sinua ei haluttaisi ikäsi vuoksi.

      Voit aina perustaa yrityksen ja kilpailla niiden kanssa, jotka ovat sinut hyljänneet.

      Ennenkuin yhteiskunta muuttuu, menemme näillä säännöillä.

    • EttäNäin

      Nyt 23- vuotiaana teinien kanssa amiksessa, kertaamassa yleisainekursseja...

      Minullahan siis on yksi amistutkinto ja ylioppilastutkinto, mutta ne paperit on just ja just läpipäästy. Eipä niillä papereilla päästy edes AMK pääsykokeisiin.

      Ois voinu kyl hoitaa koulun paremmin silloin teininä. Tällähetkellä minua himottaisi jo ostaa omistusasunto, niin pääsisi siitä velasta mahd. äkkiä eroon.

    • itä-suomessa

      Ymmärrän sinua. Masennus ei ihan ole mukavalta ,mutta et ole ainoa. Olin lievät masennuksia kai 2 puoli vuotta sitten vaikka ei koskaan ennenkin. Työttömyys toki minua ahdistaa ja alkaa riittää. Opiskelin datanomiksi mutta ei saa töitä kun liikaa koulutettuja. Olet 27 eli ei ole vielä vanha :). Olen itse pian 33-vuotiaana nainen ja enkä ajatellut olevani jo vanhaksi. Opiskeluun ei ole koskaan liian myöhäistä iän takia vaikka olisi 30, 40 tai 50 vuotiaita. Olen tällä hetkellä kuntouttava työtoiminnassa ,mutta 9€/pv aika surkea ja ei haittaa. Tekemistä minulle pitäisi olla vaikka kuntouttava työtoiminnassa ja mielestäni se on orjatyötä. Hain aikuiskoulutukseen kolme kerta ,mutta en millään päässyt ja 2 vuotta meni hukkaan. Onneksi minulla kaksi työtä kotoa käsin joka riittää tietokoneella eikä tarvitse koko päivän olla.

      Voisit vaikka jonnekin ryhmäliikuntaan tai joku harrastukseen. Sitä olisi apua piristämiseen ja masennuksen torjumiseksi sekä stressin kanssa. Mikä sinua ahdistaa? Iän takia ahdistaa? Ikä vain numero ,mutta kyse on sinusta ja mitä haluat tehdä sekä toivoisit.

    • 8+6

      27 ei ole ikä eikä mikään aloittaa elämäänsä hyvin uudelleen vaikka useampaankin otteeseen.
      Itse voin sanoa että oma elämäni vasta alkoi suunnilleen siinä iässä.

    • Oma vika

      On se kumma, kun nykyään laiskuutta ja vastuuttomuutta kutsutaan masennukseksi. Kannattiko olla pillerihumalassa vuosia.

      • sdgtdufu

        Ei masennuslääkkeistä tule humalaan. Luuletko oikeasti, että terve ihminen ei halua tehdä ainoalla elämällään mitään? Masennus on toki enemmän rakenteellinen vika yhteiskunnassa.


      • Narkkarille pillerit
        sdgtdufu kirjoitti:

        Ei masennuslääkkeistä tule humalaan. Luuletko oikeasti, että terve ihminen ei halua tehdä ainoalla elämällään mitään? Masennus on toki enemmän rakenteellinen vika yhteiskunnassa.

        Jokaisesta masennuslääkkeestä tulee humalaan verrattavaan tilaan, älyllisesti.


      • Nisti on nisti
        sdgtdufu kirjoitti:

        Ei masennuslääkkeistä tule humalaan. Luuletko oikeasti, että terve ihminen ei halua tehdä ainoalla elämällään mitään? Masennus on toki enemmän rakenteellinen vika yhteiskunnassa.

        Niin ne alkoholistitkin sanoo.


      • 2+22
        sdgtdufu kirjoitti:

        Ei masennuslääkkeistä tule humalaan. Luuletko oikeasti, että terve ihminen ei halua tehdä ainoalla elämällään mitään? Masennus on toki enemmän rakenteellinen vika yhteiskunnassa.

        Tosiasiassa erilaiset mt-ongelmat voivat johtaa tyhjien vuosien viettämiseen. Niin oli itselläkin joskus kauan sitten. Ja ne raskaat, saamattomat, tyhjät vuodet painavat mieltä kyllä.


    • Sir.Tiede

      Ei työelämää kukaan edes kaipaa. Et ole menettänyt mitään.

    • jööjööö

      kyllä vöi mäsyntyä jös häyää... diäpäm äyttää

    • Kirjailija-94

      Kuuleppa.. Täysin normaalia. Itselläni ongelma on kuitenkin osittain päinvastainen.

      Mie olen aina elänyt kohtalaisen rajua elämää.. Lapsuus oli käytännössä jo ohi 4-vuotiaana.. Mie olen nyt 20, mutta tunnen oloni paljon vanhemmaksi.. Kamppailin vuosia itseni kanssa. Opioidi-lääkityksen myötä jäin muutamaksi vuodeksi kohtalaisen pahaan lääkekoukkuun, mikä ei tietenkään ilmennyt narkkaamisena, vaan yleisenä pahoinvointina.

      Mulla ei ole toisen asteen koulutusta.. Amiska käyty puoliksi, lukio muutamaa kurssia vaille valmis.. Ylioppilaspaperit löytyy..

      Olen taistellut työkkärin kanssa kaksi vuotta, en pääse oman alani kouluun.. Luottotiedot on menossa, koska vanhemmilla on älyttömät tulot joiden vuoksi en saa sossusta latiakaan(vanhempiin ei ole ollut edes puhevälejä yli vuosikymmeneen), asumistukipäätöstä olen odottanut 8kk(valitettu AVI:iin, alustava käsittelyaika n. 2 vuotta) ja työkkäri vei päivärahat täysin vedoten byrokratiaan(oma vika, jätin työvoimakoulutuksen alkuvuodesta, kun erosin silloisesta eukosta.. jälkeenpäin työkkäri kusi työnhaun päivityksen -> lätkäisivät työssäoloehdon byrokratiaan vedoten)

      Elämä on kohtalaisen vaikeaa, mutta mulla on siitä huolimatta paljon hyviä kavereita. En aio luovuttaa.. Kolmekymppiseksi mennessä asiat ovat jälleen kunnossa.. Myöhemmin ehkä omaa firmaa, mainetta ja kunniaa.

      Kunnioitanko tätä "hyvinvointivaltiota"? En todellakaan. Valtio on tällä hetkellä minulle velkaa n. 18000€, joista en tule koskaan latiakaan näkemään. Kun joskus selviän tästä sudenkuopasta - En todellakaan tule katsomaan tätä kuolevaa valtiota ylöspäin. Mä en ole tälle paskalle mitään velkaa.

      Olenko nähnyt elämää? Olen. Olen nähnyt niin paljon elämää, ettei sanat riitä kertomaan.. Huhun mukaan meikäläisen&kohtalontovereista kertova kirja saattaa nähdä kirjakauppojen hyllyn ennen ensi joulua ;)

      • Ota pilleri

        Olet tyhmä narkkari.


      • 8+11

        liittyi muuten aiheeseen ihan vitusti


    • Niin se on

      Samasta syystä valmistuin itse vasta päälle 30-vuotiaana. Ottaa se joskus päähän, kuinka paljon aikaa ja rahaa on mennyt hukkaan, mutta minkä sille voi. Ajattele positiivisesti, että ainakin nyt asiasi alkavat olemaan paremmin ja osaat arvostaa vähempääkin kun on käynyt pohjalla. Todella harmillista, että jotkut nuoret päätyvät parikymppisinä "sairaiksi" eivätkä nouse koskaan sieltä. Masentuneille nuorille ei pitäisi missään tapauksessa sallia sairaseläkettä mielenterveysperustaisesti, vaan laittaa töihin tai kouluun vaikka väkisin. Yhteiskunnalla ei ole jatkossa varaa elättää ihmisiä, joten täysin vailla koulutusta ja työkokemusta olevien elämästä tulee hyvin vaikeaa, jopa vaikeampaa kuin nykyään.

    • 126724+163215

      itsellä täsmälleen samat ajatukset kuin aloittajalla. piti ihan hieraista silmiä että olenko itse käynyt kirjoittamassa joskus etten muista :D erona vaan ettei ole itsellä edes sitä peruskoulua käyty ja naisia onnistunut saamaan ja mitä naisiin tulee niin heille pitää olla valmiina vahva sosiaalinen elämä ja mielellään pysyvä palkka muuten ei onnistu ei sitten millään.

    • katse eteenPÄIN

      Nyt vaan porskutat eteenpäin etkä mieti menneitä. On ne kasvattaneet ja lisänneet kokemusta. Elämä voi mennä joskus toisinkin päin, kuten sillä naisella, joka päätyi surmaamaan lapset. Nuoresta paljon, paljon, oliko liikaakin kuitenkin, näin kävi.
      Nyt on tärkeintä, ettet jähmety miettimään mennyttä ja sitä mitä toisilla ikäisilläsi on.

      Murehtimalla ei mikään asia muutu paremmaksi, sen opin lienet saanut näinä vuosina, eli nyt lopetat sen ja alat koheltaa muiden opiskelijoiden mukana.

    • toimikaa edes

      Ikä tosiaan ahdistaa. Itse sain tehdä aika pitkä työuran, se alkoi 16 vuotiaana ja sitten eläkkeelle pääsin 65 vuotiaana eli työura vuosia kertyi n. 49 vuotta.

      Ja nyt huomaankin olevani vain "kestävyysvajeen" ja "huoltosuhde" ongelman aiheuttaja tässä suomalaisessa yhteiskunnassa? Mitä ihmeen järkeä tässä eläkeläisduunarin elämässä oikein on kun joka päivä telkkarin uutiset hokee suurten ikäluokkien jäsenten aiheuttamasta yhteiskunnallisesta ongelmasta?
      Terveyskeskuksessakin saa tuntea koko ajan olevansa vain turha kustannus riesa kunnalle.
      Antaisivat edes vapauksen tästä ahdistuksesta vaikka "lopullisen ratkaisun" nimessä yhteiskunnan kasvutalouden pelastukseksi. Miksi nuo kasvu-ura ideologit eivät toimi?

      • tarpeetonDonna

        Liitympä joukkoon ja totean saman.Elämä on tosiaan "takanapäin",työt on tehty ja maailma olikin niinä työvuosina aivan toisenlainen kuin nykyään.
        Nyt on vain yks turhake,kenellekkään tarpeeton eläkeläinen jonka pitää myös asua jossain,kukaan ei huomaa,olet olemassa ja et ole.
        Yhteiskunnan lakeja pitää noudattaa,jos reagoit johonkin,silloin kavahdetaan et hei-kuinka tuo uskalsi!
        Et saa vaatia,haluta,sun pitää sopeutua kaikkeen ja olla kuuliainen ja totella.

        Joskus todella ahdistaa,olet muitten sukulaisten piika,aina kaiken auttaja ja asioitten selvittäjä.Tekisi mieli ostaa yks menolippu jonnekkin....


      • Tukka vain takana
        tarpeetonDonna kirjoitti:

        Liitympä joukkoon ja totean saman.Elämä on tosiaan "takanapäin",työt on tehty ja maailma olikin niinä työvuosina aivan toisenlainen kuin nykyään.
        Nyt on vain yks turhake,kenellekkään tarpeeton eläkeläinen jonka pitää myös asua jossain,kukaan ei huomaa,olet olemassa ja et ole.
        Yhteiskunnan lakeja pitää noudattaa,jos reagoit johonkin,silloin kavahdetaan et hei-kuinka tuo uskalsi!
        Et saa vaatia,haluta,sun pitää sopeutua kaikkeen ja olla kuuliainen ja totella.

        Joskus todella ahdistaa,olet muitten sukulaisten piika,aina kaiken auttaja ja asioitten selvittäjä.Tekisi mieli ostaa yks menolippu jonnekkin....

        Minä olen turhake kuullut olevan koko ikäni kun en ole veronmaksajia suostunut tehtailemaan enkä rahastamaan kakaroilla yhteiskunnan tukia ja elatusmaksuja miehiltä.

        Olen vieläpä niin vittumainen etten ole piiaksi suostunut ja hoidelkoon kukin itse riesansa, minä en ala miksikään lapsenvahdiksi enkä piiaksi. Syyllistämisellä on yritetty nöyryyttää mutten alistu mihinkään. Vahvuudelleni ei kukaan pärjää eikä minua nujerreta millään. Pärjään ihan yksinkin mutta orjaksi en ala. En ole kuuliainen enkä tottelevainen niin ei tarvitse menolippua minnekkään.

        Minä opiskelen jotain uutta koko ajan niin ei käy elämä tylsäksi, taivas vain rajana.

        Ikä ei ole mikään este vaan hitaampaa oppii mutta pääasia että pysyy aivotoiminta viereänä.


    • Olet nuori vielä

      Minä olen pelastanut itseni sillä etten ota elämää liian raskaasti. Vaikka on kuinka vastuuttomaksi haukuttu niin en välitä ja sanon vain että omapahan on mielipiteesi sillä ei se minua hetkauta. Lääkkeillä en omaa persoonallisuuttani turruta kenenkään mieliksi ja olemalla yhteiskuntakelpoinen toisten vaatimalla tavalla. Huoleton iloinen olemukseni pelottaa ja sitä usein tyhmät ihmiset kuvittelevat vastuuttomuudeksi. En ihan kaikkea nippelitietoa ala opiskelemaan josta ei ole hevonka hyötyä vaan valikoin tärkeät asiat.

      Lääketeollisuus porskuttaa kun kaikki ihmiset kyllästetään kemikaaleilla päästä varpaisiin, mieti miksi?

      Anna menneisyytesi olla lähde tulevaisuutta suunnittelemaan ihan pienin askelin niin ettei mitään liian korkealentoista. Aseta ihan pieniä tavoitteita joita lähdet toteuttamaan.

    • eiahdistunut60v

      Ajattelin ensin että ap on vähintään 70v kun puhuu ikäahdistuksesta. Jumalauta, sinulla on elämä edessä, voi elää vaikka 100vuotiaaksi. Lopeta liika ajatteleminen ja keskity opiskeluun. Kyllä Suomessa tulee vielä aika jolloin kaikki kynnelle kykenevät ovat tarpeellisia. Jos nyt näyttää pahalta niin jonkun vuoden päästä tilanne on jo toinen. Tsemiä.

    • Sinulle "myöhäinen" sanon rehellisesti: Minun saamani vaikea vakava työtapaturma 16.11.2000 vei tilannetajuni lähes kokonaan, ystäväpiiri kaikkosi omille teilleen, lääkkeitä jouduin syömällä syömään että kykenisin olemaan oma itseni.
      Nyt 14 vuotta tapaturman jälkeen alan päästä jaloilleni tapaturmastani.
      Vaimoni kanssa ei asiat natsaa kunnolla ja meillä on hyvään parisuhteeseen kuuluva läheisyys kadonnut kokonaan.
      "Valitettavasti joudun" katselemaan onko ruoho aidan takana vihreämpää ja löytyiskö sieltä minulle sopivaa rakastajatarta viettämään laatuhetkiä.
      TSEMPPIÄ SULLE TAISTELUSSASI MASENNUSTASI VASTAAN!!
      KYLLÄ SE AURINKO VIELÄ PAISTAA RISUKASAANKIN..;;)))

      • Ei 36-vuotias

        Minulla on yliopistotutkinto, ja jatkoa tekeillä monin sivuainekokonaisuuksin. Minut syöksivät pahaan masennukseen

        - aviomieheni haluttomuus, sitten kyvyttömyys HANKKIA LAPSIA,
        - aviomieheni agressiiviseen, parantumattomaan syöpään sairastuminen,
        - toisen vanhempani kuolema,
        - toisen vanhempani masennuksen paheneminen puolison kuoleman myötä,
        - lemmikkieni lopettaminen (vuoden välein) parantumattomien sairauksien vuoksi.

        Kun kaikki edellä mainittu tapahtui 3 vuoden sisällä, alkoi tuntua, ettei missään ole enää mitään hyvää jäljellä - minun elämääni varten. (En onneksi kuitenkaan ole sairaseläkkeellä, ja PSYKIATRIN tapasin viimeksi 5 vuotta sitten. Myöskään psykologia en tapaa, koska siihen ei juuri nyt ole mahdollisuutta.)

        PS. Parasta olisi, että jokainen KESKITTYISI KIRJOITTAMAAN vain omasta elämästään, jonka parhaiten tuntee, ei muiden.


      • Ei 36-vuotias
        Ei 36-vuotias kirjoitti:

        Minulla on yliopistotutkinto, ja jatkoa tekeillä monin sivuainekokonaisuuksin. Minut syöksivät pahaan masennukseen

        - aviomieheni haluttomuus, sitten kyvyttömyys HANKKIA LAPSIA,
        - aviomieheni agressiiviseen, parantumattomaan syöpään sairastuminen,
        - toisen vanhempani kuolema,
        - toisen vanhempani masennuksen paheneminen puolison kuoleman myötä,
        - lemmikkieni lopettaminen (vuoden välein) parantumattomien sairauksien vuoksi.

        Kun kaikki edellä mainittu tapahtui 3 vuoden sisällä, alkoi tuntua, ettei missään ole enää mitään hyvää jäljellä - minun elämääni varten. (En onneksi kuitenkaan ole sairaseläkkeellä, ja PSYKIATRIN tapasin viimeksi 5 vuotta sitten. Myöskään psykologia en tapaa, koska siihen ei juuri nyt ole mahdollisuutta.)

        PS. Parasta olisi, että jokainen KESKITTYISI KIRJOITTAMAAN vain omasta elämästään, jonka parhaiten tuntee, ei muiden.

        Toivottavasti seuraava linkki SAA jäädä tänne. Oheisen ohjelman katsominen antaa varmasti monelle, USEIDEN, TODELLISTEN ONGELMIEN kanssa painiskeleville voimia jatkaa eteenpäin. Minulle ainakin antoi:

        http://areena.yle.fi/tv/1543596


    • Köyden jatke

      Olen sua 10 vuotta vanhempi ja samassa tilanteessa. Antaisin melkein mitä vain että saisin olla taas 27 ja aloittaa puhtaalta pöydältä, sillä siinä iässä se ei ole ongelma eikä mikään koska alle kolkymppinen on tosi nuori vielä, mutta tässä iässä tuntuu siltä että kaiken toivoo saa heittää ja elämä on tullut päätökseensä.

      Sulla on vielä toivoa mutta mulla ei enää mitään toivoa.

      • Köyden jatke

        ...jos yli 400 opintopistettä KIITETTÄVIN ARVOSANOIN YLIOPISTOLTA ja alempi tutkintotodistus on sama - kuin ei AMK tutkintoa lainkaan. (Saahan sitä aina MOLLATA ja VÄÄRISTELLÄ??? Varsinkin kun arvelee masentuneen olevan puolustuskyvytön)

        Kieltämättä hirttäytyminenkin on käynyt mielessä, samoin kuin rautakaupoista saatavan KOTELOINTILETKUN vetäminen autotallissa pakoputkesta sisälle autoon - ikkunan kautta. Tiivistäminen aviomiehen ILMASTOINTITEIPILLÄ.

        PS. Älä puhu niiden ihmisten asioista, joista et mitään tiedä!


    • VAAVA VAAN

      Hei, eiks päätetä niin että ihminen on jo liian vanha ja hyödytön kun se täyttää 18 vuotta.

      • Ei eläkkeellä

        Minulla on tutkinto. Minulla on lisäopintoja kiitettävin arvosanoin.
        En ole 36-vuotias. En ole sekoileva sinkku. En ole ELÄKKEELLÄ.

        Puhu sitten NIMISSÄNI, kun olet kokenut

        - miltä oman vanhemman sairastuminen Alzheimerin tautiin ja kuolema tuntuu,

        - miltä puolison sairastuminen aggressiiviseen, parantumattomaan syöpään tuntuu,

        - miltä ENSIN puolison haluttomuus, sitten kyvyttömyys saada lapsia tuntuu,

        - miltä eloon jääneen vanhemman AINAISEN DEPRESSION paheneminen tuntuu,

        - miltä kahden yli 12 vuotta hellityn lemmikin nukuttaminen ikiuneen VUODEN VÄLEIN tuntuu

        - miltä yläasteella koettu rankka fyysinen ja psyykkinen koulukiusaaminen tuntuu

        Ei, en ole hoitosuhteessa PSYKIATRIIN, PSYKOLOGIIN tai edes PSYKIATRISEEN SAIRAANHOITAJAAN, joten sen turvin ette voi kiusata netissä, että oletatte minun saavan apua jostakin.

        Kiusaajat, keskittykää omaan elämäänne. Älkää muiden ihmisten elämän, JONKA TILANTEITA ETTE TUNNE RUOTIMISEEN NETISSÄ.


    • jamppa31

      Vastaan vaan tuohon otsikon kysymykseen että 29-30 ikävuoden paikkeilla oli jotain ahdistuksen / turhautumisen tunnetta, tuon iän vuoksi.

    • JonesHenry

      Tein melkein itsemurhan lähdettyä hyvästä opistosta ja päädyttyä sen sijaan Amikseen noin 22-vuotiaana. Sain kuolemanrajakokemuksen sen sijaan ja Jumala muutti elämäni!


      Jumala on RAKKAUS!

      • 20+9

        Heh, ei ammattiopistot nyt niin pahoja paikkoja ole että itsemurhaa harkitsisi.


      • Jumala on mielikuvitus olento.


    • Psykiatri2

      Jos jotakuta on vaivannut ikä, olen aloittanut Valdoxan Rivatrin yhdistelmän. Voi kokeilla myös Fluoxetinia vaihtoehtoisesti.

      • Kylllä, ikä ahdistaa

        Mitähän 'Psykiatri2' tuossa edellä tarkoittaa?
        Minua vaivaa nyt ikä oikein pahasti, tai siis elämäntilanne. Vaikeaa, kun yli 60 v kuljettu ja täysin on tyhjän päällä lopulta. Oikeasti tuntuu, etten jaksa elää. Liian usein ajattelen kuolemistani. Se ei ole im-ajatus, vaan muu fundeeraus. Lähinnä, kauanko vielä kestettävä, sillä mitään odotettavaa ei ole, täys näköalattomuus.

        Kun elää yksinään ja terveydentilankin takia elämä kaventuu, tulee ihan paniikki. Mitä nyt? Varsinkin tätä tilaa ruokkii se, kun yhtään mikään ei huvita, ei kiinnosta, näin ei saa apuakaan, ei virikettä, ei rakennuspalikoita. Ratkaisuksi näissä tiloissa aina tarjoillaan, että tee sitä ja tätä, mene sinne ja tänne muiden joukkoon, harrasta, toimi. Minua ei kiinnosta! Ei se anna mitään, kokeiltu on. Huhh!

        Fluoksetiini on mennyt jo vuosikausia, enkä usko että siitä on tämmöiseen tilaan sen enempää apua. Aikoinaan auttoi kyllä, mm. työelämä tuli joten kuten suoritettua. Eihän tämä siis kai sairautta ole, kun ihan oikeasti minun elämässä ei ole mitään. Noinkin funtsaan. Hei!


    • lifetest

      Itsekään en ole saavuttanut mitään tähän mennessä, vaikka olen pari vuotta sinua nuorempi. Ikä alkoi painaa 19-vuotiaana, jolloin havahduin oman identiteetin puuttumiseen, päättämisenvaikeuteen ja lapsuuden loppumiseen. Sen jälkeen koin olevani riittämätön tähän maailmaan, jolla ei ole tarjota mitään. Koin ahdistuksen hetkiä omista ajatuksistani ja siitä, että vertailin omaa elämääni muiden tapahtumatäytteiseen ja uraputkikeskeiseen elämään. Jatkuva paha olo ja itsensä rankaiseminen oli arkipäivää, en arvostanut itseäni yhtään, vaan luulin sen saavan minut normaalin elämän raiteille. Ymmärsin kuitenkin jollain tapaa, että näin ei vaan voi olla, olen ansainnut paikkani tässä maailmassa, kuten kaikki muutkin. Hoin itselleni "olet riittävä sellaisenaan", "olet riittävä sellaisenaan", mutta sen tuoma hyvän olon tunne helpotti vain hetkeksi.
      Näiden vuosien aikana on tullut ajatelleeksi elämää ihan kiitettävästi erilaisistä näkökulmista ja tultu siihen, että elämässä joudut läpikäymään tuskan kiemuroita, jotta voit kylvää rakkauden siemeniä. Elän juuri minun näköistäni elämää ja ettei minun tarvitse todistaa kenellekään oikeuteni olemassaolooni.Saavutan sen, minkä pitää ja muiden elämän saavutukset eivät kuulu minulle. Olen muiden mielestä varmasti tylsä ja alkukantainen, mutta mitä siitä? Olen oma itseni ja sillä selvä. Sitä paitsi elämä on pelkkä testi, mitä sitä turhia murehtimaan. :)

      Tsemppiä tulevaisuuteen ja ryhtiä elämään! Olet arvokas, muista se!

    • n26-27.....

      Hieno juttu että olet päässyt irti masennuksesta! Olen melkein saman ikäinen kuin sinä ja pyrin opiskelemaan uusia opintoja ensi vuonna. Alkaakin tässä jo itseäkin ahdistaa jos kerta ollaan niin vanhoja jo. Itse en ainakaan koe olevani vanha, mut kai tässä joutuu jo sit voivottelemaan jos kerta näin on. :D

    • viidesosa yli 28

      Tiedätkö että viidesosa korkeakoulun aloittajista Suomessa on yli 28 vuotiaita? VIIDESOSA!

      Lähde: Tilastokeskus, ja vuosi oli 2008, mutta linkkiä en jaksa nyt siihen hakea.

    • Entinen-orja

      Nykyään "mamuna" Suomessa ja entisen' "adoptiolapsena" voin todeta, että suoraan sanoen aikamoista NYNNYILYÄ tapaa tältä palstalta! Itketään katkeria pikku blondin kyyneleita, kun päästiin AMK:hon vasta 27-vuotiaana.

      Hankkikaapa kaverit kaikella kunnoituksella MUNAT! Säälittävää on tuo nynnyily! Vähän niinkuin eräs Romani kaveri jonka tunnen, ja joka on erillainen koska on "gay"

      Säälittävää tuo itsesäälissä kylpevä NYNNYILY! Hankkikaas pojat ELÄMÄ!

    • Hejdå

      Minulla on vähän sama juttu ja olen muutaman vuoden vanhempi. Yritän ajatella, että olen kuitenkin oppinut näistä kokemuksista jotain (paljonkin). Ja kun menneisyyttä ei kuitenkaan voi muuttaa, niin on turha jossitella. Tunnet varmasti ihmisiä, joilla menee vielä huonommin tai jotka ovat ainakin jossain asiassa sinua huonompia - kannattaa ajatella, että ainakaan en ole noin vanha tai noin alkoholisoitunut kuin tuo naapurin Pertti.

    • Hopeisnow

      Ihmiset vaihtavat tai kouluttautuvat uuteen ammattiin aika usein nykyään. Jotkut työttömyyden vuoksi, jotkut siksi etteivät koe alaa omakseen, jotkut siksi että eivät voi esimerkiksi terveyssyistä työskennellä omalla alallaan, jne.

      Kerrompa sulle jotain huomioita, mitä olen AMK:in aikana oppinut:
      -Ryhmässämme oli todella monenikäisiä. Osa yli kolmekymmppisiä. Heitä oli paljon. Osa heistä oli jo opiskellut yhden ammatin, osa ollut työelämässä, osa perheen parissa.
      -Paras kaverini on keskeyttänyt monta koulua. Ja saanut pari lasta. Yksinhuoltaja. Nyt aloitti opiskelun ammattikoulussa lähihoitajaksi (samanikäinen kuin minä eli 25). Kävi ulkomailla vaihdossa.
      -Entinen pitkäaikainen kumppanini (suurinpiirtein ikäisesi) ei ole vieläkään kouluttautunut peruskoulun jälkeen. Sairasti masennusta. Lopetti lopulta lääkkeet. Nyt todettu parantuneen masennuksesta. Hänellä on ollut kuntoutuskursseja.
      -Itse olen kärsinyt masennuksesta ja ahdistuksesta, erittäin pahasta sellaisesta sekä muusta. Opiskeluni ovat venyneet kaksi vuotta. Valmistumiseen ei enää pitkä matka.

      Olen oppinut tässä että pitää antaa itselleen anteeksi. Ja ennen kaikkea rakastaa itseään sen verran, ettei kuvittele elämän olevan täydellistä. Minäkin olin kiltti tyttö ja olen riidellyt vanhempieni kanssa. Olen unohtanut kaverini. En ole seurustellut kovinkaan monen ihmisen kanssa. En ole käynyt ulkomailla kuten haaveilin. En yrittänyt päästä kouluun johon olisin todella nuorempana halunnut. En uskonut itseeni, mutta en antanut itselleni myöskään lupaa epäonnistua.

      Olen myös ymmärtänyt että jokaisen elämänpolku on erilainen. Mennyt on mennyttä. Olen ymmärtänyt lisäksi sen, että elämä on muutakin kuin työntekoon ja opiskeluun keskittymistä.

      Auttoiko?

    • Näin

      Sori mutta nyt vähän naurattaa. Jos 27 vuotiaana ikä ahdistaa niin sulla tulee olemaan kovat ajat silloin kun olet oikeasti vanha. Nyt olet vielä lähes lapsi.

      • Ahdistunut mies

        Aijaa, itse en ainakaan halua edes tietää kun mua ahdisti ikä ja toteuttamattomat asiat jo 20-vuotiaana.


      • tossa iässähän sitä just pitää ahdistaa, se ahdistus ajaa ihmisen tekemään, myöhemmin sitä taas voi ottaa rennosti kun ei enää kerkee tekemään elämällään mitään järkevää jos ei ole jo tehnyt.


    • M12345

      Olen 27v. ja tunnen että en saa elämää ikinä kunnolla alkuun. Kiva lukea tätä palstaa ja huomata että on kohtalokavereita. :)

    • ...

      Mulla on ollu ikäkriisi nyt ehkä viimeisen vuoden ajan. En itse tunnistanut sitä semmoiseksi, mutta kun kaveri sanoi sen ääneen niin tajusin, että kaikki mun tyytymättömyys johtuu varmasti siitä, että mietin enemmän asioita ja mitä haluan elämältä. Nyt alkaa helpottamaan, kun järjestin itse elämääni muutosta. Oon tehnyt töitä melkeen 10 vuotta ja nyt lähden takaisin opiskelemaan korkeakoulututkintoa. Nyt kun muutos on tiedossa, oon tosi tyytyväinen.

    • maca

      aika pitkälti sama tarina ja ikä mutta ei itse jaksa alkaa taistelemaan, tällä historialla ei edes koulutus työllistä vaikka työllistäs ei sitä kerkee enää mitään miinuksen puolelta rakentamaan ja alat joissa saa työn vaikka olis mikä tausta ei taas suostu aukasemaan ovia ennenkun hommais paremmat peruspohjat, että joo valintana ois tyytyä köyhyyteen tai juosta mädän porkkanan perässä kohti työllistettyä köyhyyttä.

    • jtr1

      et ole ainoa tässä on toinen samanlainen 29 vuotias ,ainakin jossain määrin
      kärsin masennuksesta ym ja lopuksikin maailma on huonopaikka tai jotain. suren elämääni haluun 10 vuotta siitä takaisin ja koen että elämäni on jo kohta ohi kun en ole enää nuori ja muka elämää ei 30 senä olisi. koen myös itseni yksinäiseksi ja ettei tässä maailmassa ole mua varten ketään., työpaikan menetin masennuksen taki vuosi sitten nyt en tiedä mitä teen on vain pahaolo ja masennus, tein mitä hyvänsä ei ole hyvä ja tahdon päätyä samaan lähtöruutuun. aamulla odotan iltaa illalla aamuu. kaiken hyvän lisäksi näin lauantaina kuolonkolarin se vasta kaiken pilasikin ja nyt en saa sitä pois mielestä se vain surettaa ja ahdistaa meni nuori elämä hukkaan loppui liian aikaisin, enkö voi vaihaa osii , mua ei kaipaa kukaan niin ihan sama. onko täälä muita masentuneita yksinäisiä jotka kaipaa elämään sisältöä ja henkilöitä jotka välittää toisistaan ja ajattelee. ettei menisi yöt enää jatkossa kaivaten itkien surren ym. (en ole vielä rekisteröitynyt mutta sovitaan että tekstissä käytän jtr 1.

    • nnfbfkxfbfnbdndnfnkf

      Cv:ssä nuo "tyhjät vuodet" näyttää työnantajan silmissä pahalta. Sitten kun kertoo masennuksesta, tilanne menee vieläkin pahemmaksi kun työnantaja olettaa että ollaan heti jäämässä saikulle.
      Yksi kaveri ratkaisi tilanteen pokkana väärentämällä työtodistuksia ja cv:n. Sai sillä ekan paikan, seuraavaan pääsikin sitten jo rehellisin paperein.
      Itse ajattelin samaa kokeilla, jos mikään muukaan ei auta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      62
      1735
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      68
      1064
    3. 45
      1035
    4. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      63
      980
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      939
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      909
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      860
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      815
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      798
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      762
    Aihe