Päästömittaus

vaihdanko mittaajaa

Voisiko joku valaista miten dieselin päästömittaus tehdään noin niin kuin kirjaimellisesti??
Tehdäänkö se niin että kaasutettaessa otetaan se mittaus vai annetaan jonkin aikaa käydä kaasu pohjassa ja tulos otetaan silloin.
Minun autossa on ongelmana että se tupsauttaa mustaa savua kaasutettaessa mutta kun antaa käydä kovilla kierroksilla niin savu häviää.
Käynti on tyhjäkäynnillä tasaista.

13

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voimasavu

      Sillon koneen kierrosten kiihtyessä. Siis kaasu polkastaan pohjaan ja katsotaan kuinkapaljon savuttaa. Lisäksi katsotaan että kone saavuttaa maksimikierrokset tietyn ajan sisällä. Laita joku puukalikka kaasupolkimen alle niin että autolla voi kuitenkin ajaa niin saat tuota savutusta kierrosten kasvaessa pienenemään

    • toyooooooooota

      aja kuule ihan reippaalla kaasulla jonkin aikaa ennen katsastusta niin ei ole hulen häivää jos ei oikeesti ole koneessa vikaa....
      reippaalla ajolla karsta kuluu pois...

      • Kuormaa pitää olla

        Nimenomaan kaasutettaessa, koska kuormitus moottorille otetaan moottorin osien hitausmomentista.

        Ilman kuormaa dieselistä kun ei pakoputkesta juuri mitään ulos tule kierroksista riippumatta. Jarrudynamometrillä ja pienellä vaihteella ei saisi sellaista kuormaa joka moottorissa tuntuisi yhtään miltään, minkä vuoksi katsastuspaikka ei voi tehdä kunnollista kuormitusta moottorille pyörien kautta.

        Bensa-autot ovat eri juttu. Ne tupruttavat paljon CO ja HC myös joutokäynnillä tai kierroksilla ilman kuormaa jos pakokaasunpuhdistus ei ole kunnossa. Siksi bensakoneet voidaan mitata ilman minkäänlaista kuormaa.


    • hyvä menettely

      Itse käytin vähän aikaa sitten diesel auton katsastuksessa ja toiminta savutustestin osalta oli moottorin kannalta varsin inhimillistä.
      Katsuri laittoi letkun pakoputkeen auton käydessä tyhjäkäyntiä.
      Sitten painoi kaasua niin, että kierrokset nousi korkeintaan max. 2500 r/min.
      Piti kaasua hetken tässä asennossa, sitten kaasu pois ja se oli siinä.
      Jotkut kuulema ryntäyttää moottorin täysille kieroksille ja pitää kaasua pohjassa 1-2sekuntia.
      En usko tällaisen olevan hyväksi ja vielä vähemmän tarpeellista
      millekään moottorille.

      • väärä menettely...

        Vaan kun ne säännöt on kirjoitettu niin typerästi, että niitä tarkasti lukemalla se oikea tapa on juurikin pitää kaasua pitkään pohjassa, ja varmistaa että moottori saavuttaa maksimikierrokset...


      • Riippuu autosta
        väärä menettely... kirjoitti:

        Vaan kun ne säännöt on kirjoitettu niin typerästi, että niitä tarkasti lukemalla se oikea tapa on juurikin pitää kaasua pitkään pohjassa, ja varmistaa että moottori saavuttaa maksimikierrokset...

        Osassa autoja on sellainen esto, että se ei ota huippukierroksia paikallaan seistessä, joten se voi topata vaikka siihen 2500 r/minuuttiin vaikka talla on pohjassa. Tärkeintä on että moottori saa täyden polttoainesyötön silloin kun se lähtee kiihtymään.


      • 1+1
        Riippuu autosta kirjoitti:

        Osassa autoja on sellainen esto, että se ei ota huippukierroksia paikallaan seistessä, joten se voi topata vaikka siihen 2500 r/minuuttiin vaikka talla on pohjassa. Tärkeintä on että moottori saa täyden polttoainesyötön silloin kun se lähtee kiihtymään.

        Automaattivaihteistolla varustettuja dieseleitä kierrätetään nokitestissä 2500rpm.


      • väärä menettely...
        Riippuu autosta kirjoitti:

        Osassa autoja on sellainen esto, että se ei ota huippukierroksia paikallaan seistessä, joten se voi topata vaikka siihen 2500 r/minuuttiin vaikka talla on pohjassa. Tärkeintä on että moottori saa täyden polttoainesyötön silloin kun se lähtee kiihtymään.

        Sääntöjen mukaan pitää saavuttaa maksimikierrokset ellei maahantuoja ole erikseen jotain muuta ilmoittanut.


      • hesu.
        1+1 kirjoitti:

        Automaattivaihteistolla varustettuja dieseleitä kierrätetään nokitestissä 2500rpm.

        Ainakin Volvon ennen gear tronik vaihteistoja olleista aisin vaihteistoista on joskus Volvon maahantuoja lähettänyt paimenkirjeen katsastusasemille, jotta voipi hajota jos moottorin kierroksia nostetaan p tai n asennossa kovin korkeaksi.


      • Kyllä se automaatink
        1+1 kirjoitti:

        Automaattivaihteistolla varustettuja dieseleitä kierrätetään nokitestissä 2500rpm.

        Paskapuhetta tuo 2500rmp, eihän tuo nykyään monessa autossa ole kuin 50% maksimista. Jos autonvalmistaja tai automaattilaatikon valmistaja on antanut rajoituksia paikallaan huudattamisesta niin silloin niitä totellaan konttorilla, mutta jos ei tietoa ole niin lappu lattiaan vaan. Joskus oli sellainen tapa, että jos tietoa ei ollut niin maksimissaan 2/3 osaa täyskierroksista. Mutta eipä ole sama enää ainakaan A-katsastuksessa.


    • karsta.

      Karsta testeriin tulee pakoputkesta, jos muuten kone on kunnossa. Ajettaessa normaallisti pienillä kierroksilla. Itse ajan muutaman minuutin kovemmilla kierroksilla ennen katsastukseen menoa ja nokipäästö on aina ollut alle 0.7

      Kerran unohtui ja päästö oli yli 2. 3 ensimmäisellä ryntäyksellä ja toisella oli jo laskemaan päin.

      • rajoitettu

        Minäkin ajoin vanhasta muistista nokimittaukseen mennessä tovin matkaa 4000rpm mittarissa. Kierrätys oli tässä tapauksessa turhaa, koska moottori ei ottanut vapaalla kierroksia kuin 2400rpm (rajoitettu). Testin tulos 0.1, kun saisi olla 2,5. Nelivuotias volkkari manuaalivaihteistolla.


    • 5,5

      Tai poletaan hullunkiilto silmissä neljä, viiskertaa kaasua ja todetaan ,että liian suuret päästöt 5,5. Vaaditaan mittaan toisella mittarilla ja kas kummaa arvot tippu yhteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8326
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe