Toinen käsky - Älä turhaan käytä Jumalasi nimeä

Käskyt

Selvää Jumalan nimen väärinkäyttöä on mielestämme se, että joku yrittää vakuuttaa valheen olevan totta vetoamalla Jumalaan. Tämän lisäksi toisen käskyn piiriin kuuluu monia muitakin asioita, joista seuraavassa muutamia esimerkkejä. Jumalan nimen väärinkäytön kieltämiseen sisältyy myös ajatus, että nimeä voi ja tulee käyttää oikein

Väärän ja oikean opin tunnustaminen

Nopeasti ajateltuna tuntuu yllättävältä ajatus, että Jumalan nimeä käytetään paljon väärin hengellisissä piireissä. Sitä kuitenkin tapahtuu kun Jumalasta opetetaan väärin tai kun tunnustetaan väärää oppia. Jotkut eivät esim. usko Jeesuksen nousseen kuolleista. Toiset taas opettavat, että kaikkien eri uskontojen takana on sama Jumala ja ne vievät lopulta samaan päämäärään. Jumalan nimeä käyttävät väärin myös ne, jotka avoimesti pilkkaavat Jumalaa.

Kun Jumalasta opetetaan oikein, käytetään hänen nimeäänkin oikein.

Taistele kiroilua vastaan

Jumalan tai Saa tanan nimen käyttö kirosanana rikkoo toista käskyä vastaan. Kiroilu on kuin mädäntynyt haju, joka löyhkällään leviää ympäristöön ja tarttuu kiinni kaikkialle, varsinkin ihmisen mieleen. Kirotessasi et välttämättä pelkästään kiroa, vaan tartutat samaa ilmapiiriä ja tapaa lähimmäisiisi.
Ote:T.Säilä.

8

56

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totta on

'Selvää Jumalan nimen väärinkäyttöä on mielestämme se, että joku yrittää vakuuttaa valheen olevan totta vetoamalla Jumalaan.'

• Kastamaton.

Pelkän "HERRA" sanan käytöllä ei ole merkitystä.Herroja on monenlaisia.Jumalan persoonallinen nimi on poistettu raamatusta väärentäjien toimesta,muutamaa alaviitettä lukuunottamatta."Tetragrammaton" JHVH on jopa helsigin suurkirkon ulkoseinässä nähtävissä.Rakennusajan ihmiset tiesivät Jumalan nimen,mutta kiitos meidän Ev.Lut.kirkolle ,nimi on poistettu raamatunkäännöksistä.Huuda JEHOVAn nimeä hädän tullen ,sanoo raamattu.Juutalaisten lausunta on YAHWE,mutta jopa hekin käyttävät nimeä ELOHIM,( Herra).JEHOVA-Jumalan nimi on kovin vastenmielinen kristikunnalle,ja niin pitääkin olla koska he ovat syyllistyneet hänen nimensä poistamiseen.Siitä on raamatun viimeisellä sivulla varoitus.Kannattaa lukea.

• Niinpä niin

Tottahan se on tämän ajan meininki, joka vesittää Raamattua mieleisekseen.
      Kuitenkin Raamattu sanoo, ettei sieltä saa mitään poistaa, muuttaa tai lisätä teksteihin. Vanhemmat uskovat saivat jo perustiedot koulussa aikoinaan. Nykyisin on tilanne päinvastainen tai sitten annetaan väärää tietoa Raamatunsanasta.

Gal. 1:9
      Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.

5Moos. 4:2 Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan.

Sananl. 30:6 Älä lisää hänen sanoihinsa mitään, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valhettelijaksi joutuisi.

Ilm. 22:18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;

Ilm. 22:19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu

• 1213

Toinen käsky on oikeastaan tämä:

"Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni."
      Toinen Mooseksen kirja 20:4-6

Tuo ei vaan le suosittu useimmissa kirkoissa, koska ihmiset haluavat tehdä niitä jumalankuvia.

Kolmas käsky on se, ettei pidä lausua turhaan Herran nimeä.

• jussa

Aivan oikein. 1213 meillähän protestanteilla on erilaiset käskyt kuin mitä on raamatussa. Toinen käsky on poistettu ja kymmenes käsky on jaettu kahdeksi eri käskyksi jotta lukumäärä pysyisi samana. Tämän voi jokainen tarkistaa raamatustaan jos haluaa. Ihminen on taipuvainen palvelemaan ja kumartamaan kuvia Jumalan sijasta. Siksi toinen käsky on poistettu saadakseen ihmiset kuvien palvontaan,mikä on epäjumalien palvelusta. Kaikenlainen kuvien palvonta on vastoin raamatun sanaa. Sain tämän henkilökohtaisesti kokea ollessani Aasiassa asumassa. Todistin siellä ystäville Jeesuksesta ja uleensä uskosta. Kerran he vastasivat minulle. "mutta tehän itsekkin palvelette kuvia ja rukoilette niiden edessä" siinä olikin sitten selittelemistä,mistä se johtuu. Ja yritin todistaa heille,ettei uskovainen ihminen palvele kuvia. Ainoastaa muotojumaliset niin tekevät jotka ovat nimikristittyjä. Todellisuudessa he eivät ole Jeesuksen opetuslapsia. Ovat ainoastaan jonkun kirkon jäseniä.Nimi on kirkon kirjoissa,muuta kristillisyyttä heillä ei sitten olekkaan

• Nyttemmin

Raamattu vai katekismus versiot.
      Muistaakseni käskyjä eroteltu ja yhdistelty myös siellä loppuosassa..

• pitkäaikaiskiroilija

Joo totta se on ettei pitäisi aloittaa kiroilua ollenkaan, siitä kun ei taho päästä eroon. Mitä enemmän kiroaa, sitä enempi tekee mieli kirota. Entiset kirosanat menee ihan lällyiksi ja pitää otta käyttöön yhä karkeampia, jotta niiden vaikutus olisi sama kuin ennen. Sietokyky kasvaa, korvat paatuu. Semmonen mitä en vaikka pari votta sitten voinu kuvitellakaan käyttäväni, on jo aikaa sitten menettäny maknsa ja on taas pitäny siirtä rankempiin kirouksiin. Nimen "Jumala" sanomista oon kuitenkin varonu kuin ruttoa. Tosin on se muutamia kertoja saattanu tulla epäselvänä kuiskauksena. Jumala-sanan synonyymejä oon kyllä käyttäny.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3315
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3127
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2508
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      2406
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1933
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1820
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1626
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1435
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1300
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82