Ikävä raastaa

Lapsi vai ei?

Moikka,

mulla on todella paha olla. Asuimme vuoden mieheni kanssa yhdessä ja vuoden seurusteltiin ennen sitä. Tein heti alkuun selväksi, että en halua lapsia ja mies sanoi asian olevan ok, koska itse ei ole koskaan ajatellut asiaa niin, että lapset olisivat ihan ehdoton.

No asia alkoi vaivata minua ja kysyin mieheltä mitä mieltä hän on asiasta suhteemme keskivaiheilla. Lopputulos on nyt ero...

Olen eromme aikana käsitellyt ja avannut lapsiasiaa itselleni. Miksi olen ollut niin ehdoton, miksi en halua lapsia. Olen sisäistänyt paljon asioita ja huomaan miten paljon rakastan miestä. Olen pohtinut, että meillä olisi vielä vuosia aikaa nauttia elostamme ja sitten lapsi voisi olla _ehkä_ mahdollinen. Mies on ihana ja tunnen hänen kanssaan valtavaa hyvänolon tunnetta. Se on uutta minulle vaikka takana on pidempi suhde ennen tätä. Ehkä se lapsi sitten joskus ei olisikaan niin kamala ajatus, juuri tämän miehen kanssa.

Nyt mies sanoo ettei usko, että mieleni voisi koskaan muuttua, koska se on ollut niin jumalattoman vahva alusta asti. Mä olen osannut höllätä asian kanssa, että EHKÄ se JOSKUS voisi ollakin ok, kun ikää karttuu yms. Mies sanoo, että voidaan jutella asiasta kunnolla ja hän sulattelee. Samaan hengenvetoon kuitenkin toteaa, ettei ole muuttanut mieltään erosta.

Pelkään, että menetän elämäni miehen ja kadun tätä loppuelämäni jos en saa mahdollisuutta muuttaa mieltäni jossain vaiheessa elämänvirtaa.

Huh, mikä vuodatus. Neuvoja, vinkkejä, kokemuksia?

2

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei Lapsi vai ei?

      Hyvä, että vuodatit edes tänne tuntemuksiasi! Oletko jutellut muuten asiasta muiden kuin miehesi kanssa?

      Päätös siitä, haluaako saada lapsen on eräs elämämme kaikkein perustavimmista asioista. Se on lähes ainoa asia, jota ei enää voi peruuttaa ja muuttaa. On ymmärrettävää, että päätös on joillekin vaikea tehdä. Joitakuita pelottaa vastuu lapsesta, joku kokee vaikeaksi sitoutua olemaan niin tarvittu kuin mitä lapsi tarvitsee - syitä siihen, että ei ole varma, onko valmis vanhemmaksi, on monia.

      Haluaisin kuitenkin nostaa tässä lapsen itsensä keskiöön. Lapsen syntymässä on tärkeintä se, millaisen kasvuympäristön ja ihmissuhteet voi lapselle tarjota. Lapsen tarpeet ja oikeudet ovat tärkeämpiä kuin aikuisen tarve saada lasta.
      Onko motiivisi lapsen saamiseen pelko? Miehen menettämisen pelko? Aikuisella on vastuu ja velvollisuus huolehtia lapsen tarpeista. Jos lapsen hankkisi vain pitääkseen yllä omaa parisuhdettaan, se voisi olla aika epäreilua lapsen kannalta ja oikeastaaan kaikkien osapuolien kannalta.

      Koska asia on näin iso ja perustava, mieleeni tulee suositella keskusteluapua tämän tiimoilta. Siitä on osoitettu olevan hyötyä, vaikka sitten päätyisikin eroon. Asioita käsitellään avoimesti ja se auttaa sekä itseymmärrystä että vuorovaikutustaitoja. Keskuteluapua saa nopeimmin ja lyhyemmin jonoin yksityisiltä pariterapeuteilta, mutta se tietenkin maksaa. Mm. Kataja ry on tehnyt pitkään parisuhdetyötä ja heidän sivuiltaan löytyy yhteystietoja.

      Toivotan teille viisautta ratkaista tilanne terveesti!

      diakoni Meiju

    • Lapsi vai ei?

      Hei,

      kiitos vastauksestasi!

      Olen puhunut ja keskustellut asiasta ystävieni ja perheeni kanssa. He kaikki ajattelevat elämän olevan niin eriskummallista, että kaikenlaista voi sattua ja tapahtua. Niin mielen muutos kuin muitakin juttuja.

      Haluaisin vahvasti uskoa, että mieleni voi kääntyä, kun saisin huomata miten kivaa ja hyvää elämä mieheni rinnalla voi olla. Ajatus lapsesta tällähetkellä ahdistaa. Rauhan menetys, rahan menetys, vastuu, ulkonäkö, kestääkö suhde... yms. Pelko on todella laaja tämän asian suhteen.

      Mies on vaan niin ainutlaatuinen juuri minule etten haluaisi häntä menettää vain sen takia, että mieleni ei voisi muuttua. Aikaa kuitenkin on pari vuotta ennenkuin itse täytän kolmekymmentä.

      Olin itsekin eron kannalla, mutta nyt kun aikaa on mennyt kolmisen viikkoa, on mieleeni tulvinut vaikka millaisia ajatuksia. Enkä ole niitä miehelle saanut kerrottua, kun hän tarvitsee "etäisyyttä".

      Suhde on kutakuinkin varmasti tuhoontuomittu jo miehen puolelta, mutta itse en millään haluaisi luovuttaa.

      Kiitos ehdotuksesta keskustelun suhteen. Täytyykin tarkastella sivuja! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe