Minkälaisia lukemia pitää verenpaineen mittauksessa tulla jotta joutuu sairaslomalle? Itselläni verenpaine on ollut koholla jo jonkin aikaa mutta lääkäri ei ole puhunut mitään sairaslomasta, sen sijaan työtovereita on passitettu lomalle jo monesti. Kuinka korkealla mahtaa heillä paineet olla...?
Sairaslomaa verenpaineen takia?
6
10601
Vastaukset
- anya
Minulla oli keväällä paineet n. 190/120 terkkarilla käydessäni. Hän olisi kirjoittanut parin päivän sairasloman, jos olisin työelämässä, mutta kotiäitinä piti tietysti hommat hoitaa korkeapaineisenakin. Silloin ei ollut vielä lääkitystä. Nyt on, ja yläpaine on suunnilleen samaa luokkaa kuin keväällä oli alapaine. Eikö työkavereittesi paineet pysy lääkkeillä kurissa?
- teuvo
ilmeisestikin lääkitys on päällä mutta työkaverilla iski ilmeisen kova stressi kaiken päälle ja nosti paineita vielä entisestään. Siksi kai sairaslomalle.
- sairausloma
Yleisesti ottaen sairausloma kirjoitetaan silloin kun työntekijä on kykenemätön tekemään tavallista työtä tai siihen rinnastettavaa työtä.
Lähinnä verenpaineen kohdalla tulee kyseeseen hyvin korkeat arvot, joissa tulee jo muitakin oireita. Ja tietenkin hypertensiivinen kriisi, joka hoidetaankin jo sairaalassa. Mutta normaalisti ei kirjoiteta sairaslomaa verenpaineen takia, siis yksin sen takia.
Kannattaa hoitaa verenpaineasia kuntoon, sillä kohonnut verenpaine lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä ja erityisesti pitkään jatkuneena altistaa aivoverenvuodoille sekä aivohalvaukselle. Kannattaa lisätä liikuntaa, painoa pudottaa, lopettaa tupakointi, vähentää suolan käyttöä sekä tarvittaessa käyttää lääkitystä asianmukaisesti. Elämäntapojen muuttaminen on hankalampaa kuin lääkkeen ottaminen, mutta tulee edullisemmaksi sekä parantaa elämänlaatua.
Ei siis kannata miettiä työkavereiden sairauslomia, vaan omaa tervettä. Sairausloma ei siis ole mikään itseisarvo. Se ei myöskään ole mikään subjektiivinen oikeus, jonka takia käydään lääkärissä, eswim. yskä, ripuli yms vaivat ovat sellaisia, että harvoin ne estävät työteon vaikka työntekijä haluaisi kuinka sairauslomaa. - Tyytyväinen
Minulla oli talvella alapaineet 115-125 välilä. Lääkäri totesi että seurataan kesään saakka ja aloitetaan lääkitys. Aloitin kuntoilun ja painon pudotuksen joten nyt alapaine on 85 - 90 kieppeillä. Liikunta oli koiran kanssa kävelyä että hiki irtos (n.7 km/h). Ruokailutottumuksia muutin siten että nukkumaan mennessä ei ollut koskaan tankkimainen olo. syön makkaraa ja otan myös olutta välillä. Paino on pudonnut 14 kg. Kuntoilu/painonpudotus on tehnyt minusta eri miehen.
- anya
Tosi upeeta, että sinua auttoi elämäntapamuutos. Minulla puolestaan paineet olivat korkeat, vaikka elämäntavoissani ei ole koskaan ollut moittimista. Paino on normaali (painoindeksi 21), liikun paljon, en juo enkä tupakoi, syön terveellisesti, nukun hyvin. Silti ainut apu tuli lääkkeeistä. Onneksi edes niillä. Ei totisesti ollut helppoa siirtyä pillerilinjalle, niin kuin täällä on väitetty, vaan ihan välttämätön pakko.
- Niwhai
anya kirjoitti:
Tosi upeeta, että sinua auttoi elämäntapamuutos. Minulla puolestaan paineet olivat korkeat, vaikka elämäntavoissani ei ole koskaan ollut moittimista. Paino on normaali (painoindeksi 21), liikun paljon, en juo enkä tupakoi, syön terveellisesti, nukun hyvin. Silti ainut apu tuli lääkkeeistä. Onneksi edes niillä. Ei totisesti ollut helppoa siirtyä pillerilinjalle, niin kuin täällä on väitetty, vaan ihan välttämätön pakko.
Painoindeksi 19.8, omaan terveet elämäntavat (ei kovaa rasvaa, suolaa, salmiakkia, lakua, kahvia, tupakkaa jne jne), kolesteroli ja muut arvot ovat loistavat, liikun ja olen ennen kaikkea nuori.
Valitettavasti perintönä olen kuitenkin saanut korkean verenpaineen, jota nyt tutkitaan ja punnitaan olisiko lääkitys aloitettava. Ihan ok homma, olen aina tiennyt, että tuon aika koittaa, mutta olisin mielelläni ollut pillereittä vielä muutaman vuoden. Noooo, aina ei voi voittaa. Onneksi kuitenkin asiaa nyt tutkitaan perinpohjaisesti :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11566Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras921475Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221041Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva196935- 123842
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2787Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29750Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks42741- 7714
- 60693