Sen elokuvan katsominen on ilmeisesti joku suurempikin kansallisvelvollisuus. Ei ole silti tullut katsottua ja olen jo 31-vuotias. En ole erityisen isänmaallinen.
Sanoin tästä viime vuona kaverilleni ja se oli ihan loukkaantuneen oloinen kun en ole sitä katsonut. "Et ole suomalainen", oli kommentti. Huvittavaa että jotkut ottavat sen noin vakavasti.
En ole myöskään lukenut kalevalaa. Äidinkielen tunnilla taisi olla joku yhteinen lukuhetki, jossa jokainen luki vuorotellen pätkän, mutta sisällöstä ei ole jäänyt mitään muistikuvaa.
Onko täällä muitakin jotka eivät ole kyseistä elokuvaa katsoneet, vai kuuluuko sen katsominen itsenäisyyspäivän rutiiniin?
Onko se outoa jos ei ole sitä katsonut? En vain näe mitään syytä siihen. Joku vanha sotaelokuva ei vain kiinnosta.
En ole ikinä katsonut tuntematonta sotilasta
14
198
Vastaukset
- boheemi
Isänmaallisuus nyt onkin äärimmäisen typerää rasismia, joka uppoaa lähinnä kaikista heikkopäisimpiin ja -lahjaisimpiin ihmisiin. Senhän takia kansallistunne onkin isoissa valtioissa aina korkeampaa kuin pienissä: niissä on yksinkertaisesti enemmän heikkopäisiä ihmisiä.
Kannattaa katsoa mieluummin Mollbergin 80-luvun versio. Se on varmaan puhuttelevampi. Laineen elokuva on mitäänsanomaton. Aika on ajanut sen yli jos siinä jotain oli alunperinkään.
Onko näin? Minä en nimittäin ole ikinä nähnyt Mollbergin Tuntematonta, vaikka on ollut tarkoitus kyllä. Laineen version olen kyllä nähnyt muutaman kerran, joskus jopa itsenäisyyspäivänä. Huomenna en sitä aio katsoa, mutta minusta se on kuitenkin ihan hyvä -- ainakin suomalaiseksi 50-luvun elokuvaksi. Siinä seurassa toki aika helppo erottua kun muut aikakauden leffat tuntuvat olevan lähinnä jotain Esa Pakarisen haitarinsoittosessioita.
lord.boredom kirjoitti:
Onko näin? Minä en nimittäin ole ikinä nähnyt Mollbergin Tuntematonta, vaikka on ollut tarkoitus kyllä. Laineen version olen kyllä nähnyt muutaman kerran, joskus jopa itsenäisyyspäivänä. Huomenna en sitä aio katsoa, mutta minusta se on kuitenkin ihan hyvä -- ainakin suomalaiseksi 50-luvun elokuvaksi. Siinä seurassa toki aika helppo erottua kun muut aikakauden leffat tuntuvat olevan lähinnä jotain Esa Pakarisen haitarinsoittosessioita.
Mollbergin elokuva on synkempi ja realistisemman tuntuinen. Näyttelijätkin ovat samanikäisiä kuin Linnan henkilöhahmot (Laineen versiossa paljon vanhempia), eli suurelta osin hyvin nuoria, mikä antaa paremman kuvan, millaisia lapsia siellä suuri osa oli.
outsider1 kirjoitti:
Mollbergin elokuva on synkempi ja realistisemman tuntuinen. Näyttelijätkin ovat samanikäisiä kuin Linnan henkilöhahmot (Laineen versiossa paljon vanhempia), eli suurelta osin hyvin nuoria, mikä antaa paremman kuvan, millaisia lapsia siellä suuri osa oli.
Mollberginkin elokuvassa Rokka on liian vanha, kun taas Laineen elokuvassa ainakin Riitaoja oli liian vanha.
- Isänmaa!
Onkohan DarkFear katsonut? Kylllä se kuuluu isänmaallisen ihmisen velvollisuuteen katsoa Tuntematon sotilas!!!
- boheemi
Isänmaallinen ihminen eli typerä ja heikkopäinen ihminen. Toki tuntemattoman sotilaa katsominenn tuskin sinällänsä vaikuttaa typeryyteen ja heikkopäisyyteen mitenkään.
Olen mä yhden kerran tuntematon sotilas-leffan katsonut, mutta en ole koskaan pitänyt sitä mitenkään erityisen hyvänä leffana.
- Örkki
Kyl laineen tuntematon on parempi, siin kuitenki näyttelijät ite ollu sadas ni titävät mitä tekevät.
- Ujo atm 25
Olen katsonut Tuntemattoman monta kertaa mutta en muista repliikkejä ulkoa. Nyt täytyy mennä häpeemään tai alkaa opetella.
- Ujo atm 25
Mutta toisaalta siihen nähden tuo ei ole mikään häpeä että moni nainen ei edes osaa vastata kun heiltä kysyy että koska Suomi itsenäistyi.
- oleks ahvena
eikö edes vanhempasi katsoneet kun olit kotona ja 5-18v luulis että olet nähnyt
- Epäsuomalainen
En ainakaan muista sellaista. Jos katsoivat, niin olin silloin omassa huoneessani.
"Isänmaallisuus on ilkeämielisten hyve"
-Oscar Wilde-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561478
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu651449Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1611331Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle661207Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1041141Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu2631035Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä58967- 56959
Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä56903KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin84894