jakopää???

EIhihnalle

Missäs pakuissa/kevytkuormautoissa/merkeissä on jakopäässä ketju tai hammaspyörävälitys? Ajattelin jossakin vaiheessa vaihtaa henkilöauton pakuun kun ei meitä ole kuin kaksi ja tavaran kuljettaminen helpottuisi, MUTTA olen kyllästynyt näihin jakopään hihnoihin/vesipumppuihin ja niitten vaihtoihin jne.....

17

2740

    Vastaukset

    • Mikä siinä hihnassa/vesipumpussa niin kyllästyttää? Voihan jakopäänhuollon ulkoistaa ja viedä korjaamolle, ellei itseä kiinnosta. Ei kai se 6-700e ole niin suuri summa autoilussa, etteikö sitä jaksaisi 4-> vuoden välein maksaa.

      Ei ne ketjutkaan ikuisia ole, milloin on laahain tai kiristin kulunut tai ketju venynyt.

      Vesipumppu on vaihdettava kulutusosa, olipa hihna tai ketju.

      • Onhan tuo 700 eurokin turha kulu, lisäksi auto pajalla ja siitä aiheutuvat kaikki järjestelyt, lisäksi aina riski, että pettää ennen aikojaan. Kun autolle tulee ikää, hihnan vaihto voi olla yli 10% auton arvosta, sellaisen auton myyminen voi olla hankalaa, eikä kukaan ole halukas siitä juuri mitään maksamaan.

        Ainakin vanhemmissa VW LT 2.8 TDI moottoreissa on jakopää hammasrattain, ei ole edes venttiilikoppaa tarvinnut avata 500 000 kilometriin moottorista, toki kaikki apulaitteet kuluu kuten muissakin, mutta itse moottori on huoleton.


      • Raksa Reiska kirjoitti:

        Onhan tuo 700 eurokin turha kulu, lisäksi auto pajalla ja siitä aiheutuvat kaikki järjestelyt, lisäksi aina riski, että pettää ennen aikojaan. Kun autolle tulee ikää, hihnan vaihto voi olla yli 10% auton arvosta, sellaisen auton myyminen voi olla hankalaa, eikä kukaan ole halukas siitä juuri mitään maksamaan.

        Ainakin vanhemmissa VW LT 2.8 TDI moottoreissa on jakopää hammasrattain, ei ole edes venttiilikoppaa tarvinnut avata 500 000 kilometriin moottorista, toki kaikki apulaitteet kuluu kuten muissakin, mutta itse moottori on huoleton.

        joo, ratasvälitys on hyvä, traktoreissahan näitä on, kuten itsellänikin vanha massikka multipoweri vuodelta 65, ajotuntimäärä---> ääretön. Tietty fergu ei ota kuin 2300 kierrosta, mutta ei noita perkinsejä tarvitse availla, itseasiassa vuosikymmeniin. miksei autoihin löydy yhtä lujaa tekniikkaa? tosin vanhan fergun "teknisin" osa lienee syöttöpumppu ja sekin käytännössä ikuinen.
        Ymmärrän ettei nykyään kannata tehdä mitään kestävää, businekset pysähtyvät.


      • EIhihnalle kirjoitti:

        joo, ratasvälitys on hyvä, traktoreissahan näitä on, kuten itsellänikin vanha massikka multipoweri vuodelta 65, ajotuntimäärä---> ääretön. Tietty fergu ei ota kuin 2300 kierrosta, mutta ei noita perkinsejä tarvitse availla, itseasiassa vuosikymmeniin. miksei autoihin löydy yhtä lujaa tekniikkaa? tosin vanhan fergun "teknisin" osa lienee syöttöpumppu ja sekin käytännössä ikuinen.
        Ymmärrän ettei nykyään kannata tehdä mitään kestävää, businekset pysähtyvät.

        ...niin ja unohtui mainita että nettiautossa oli myynnissä yksi poliisin käytössä ollut transportteri, jotain vajaa 500000 ajettu, myyjä ilmoitti että on ratasvälitys?


      • Joskus jakopään hihna saattaa kestää yllättävän kauankin. Minulla on -96 mallin pelkkä etuvetoinen Subaru Impeza 1.6- koneella, jonka ensimmäisnen hihnan vaihto on tehty napapiirillä 100 tkm:ssä vuonna -05. Ja toinen vaihto on suunnitteilla pikapuolin, kun mittarissa on 194 tkm., vaikka aikaa onkin hurahtanut jo liki 10 vuotta. Kilsoja on tullut vähän, kun on muitakin autoja. Subarun käyttäjän ohjekirjassa ei sanota mitään muuta aikamäärää, kuin tuo 100 tkm. - siksi ihmetyttää nuo 5 vuoden vaihtoajat, vaikka kilsat eivät täyttyisikään, tai kuten mm. Ducatossa kehotetaan vaihtamaan 2xvuodessa, jos asut napapiirillä ta ylempänä? Väkisinkin syntyy vaikutelma, että muiden merkkien hihnamateriaali on paljon heikompaa.


      • Joo omaa autoani olen pariin otteeseen käyttänyt AD-korjaamossa hihnan vaihdossa ja vituiksihan se on mennyt. Eivät myönnä mutta aika outoa että eka kerralla ajoitus oli päin helvettiä ja toisella kertaa löysäytui kiristin itsestään. Kyllä vituttaa.

        Ketju tai ratas koneita pitäisi vain tehdä


      • asdsdasdad kirjoitti:

        Joo omaa autoani olen pariin otteeseen käyttänyt AD-korjaamossa hihnan vaihdossa ja vituiksihan se on mennyt. Eivät myönnä mutta aika outoa että eka kerralla ajoitus oli päin helvettiä ja toisella kertaa löysäytui kiristin itsestään. Kyllä vituttaa.

        Ketju tai ratas koneita pitäisi vain tehdä

        nyt kun elämää on edetty eteenpäin niin totuushan on että monet jakoketjulliset ja hammasrattaillakin totetutetut jakopäät eivät kestä. EI edes Mersuissa.


    • Autossani oli runsaan tuuman levyinen hammasketju. Ei paljon lohduttanut. Silti venyi ja hyppäsi yli. Helppo homma. Uudesta kuparit kohdilleen ja menoksi.

    • Vw Transportteri T5 mallin eli 2004 eteenpäin, aina kun 2,5 litran koneella jakopää on rattailla

      • Miksiköhän VW siirtyi Crafter mallistossaan remmikäyttöiseen jakopäähän, eipä ole auto myynyt kovin hyvin suomessa, ehkä juuri tuosta syystä.

        Kumpa olisi yksikin auto, jossa valmistaja olisi ottanut tavoitteeksi kestävyyden maksimoimisen ja vähintään miljoonan kilometrin kestoiän, jakopää hammaspyörillä, ruostuvimmat kohdat RST-peltiä, etupään nivelet tuplakokoiset ym, niin johan olisi ostajia, eikä hintakaan olisi välttämättä paljoa korkeampi.


      • Nyt on tainnut mennä crafterit ja transportterit sekaisin. Crafterissa on aina ollut jakopää hihnalla. Transportterissa oli rataskäyttöinen jakopää 2.5 koneessa -04-09.


    • Ivecon 3 litraisessa on ketju. Löytyy Ducato/Boxer/Jumper ja Ivecojen nokalta

    • Sprintereissä on ketjulla

    • Olemme samaa mieltä jakopään kanssa turhista hihnan vaihdoista. Siksi minulla onkin MB-309d paku jonka jakopäässä on ketju, vaihtoväli 200 tkm. (207d-309d). Kaikissa sprintter malleissa lienee jo 2-rivinen ketju, jonka vaihtoväli on 300 tkm. (älä usko, jos sanovat ikuiseksi)? C1- kortin MB:n "kevyt" kuorma-autoissa on hammasrattaat. Niiden vanhoja malleja ovat mm, 313/314d, joiden alustalle on MB tehnyt myös O 309- linja-autoja (tonniluokissa 6-7 t., joita on myös monien maiden armeijoilla sekä bussiyhtiöillä. Minullakin linja-auto, jonka muutoskatsastan "kevyt" kurma-autoksi.

      Mutta ei näidenkään kanssa pääse eroon hihnojen vaihdoista, sillä niitä jää vielä laturille, ohjaustehostimelle ja vesipumpulle, joita joutuu niin ikään vaihtamaan tarvittaessa. Mersut ovat pääsääntöisesti takavetoisia, muiden merkkien jakoketjuttomat lienevät pääosin etuvetoisia paitsi Toyota Hiacet?

      • Nykyisissä Sprinterreissä on kylläkin ketjujakopää, ei hammasratas. Ja ne on kevyt kuorma-autoja eli C1-kortilla ajjettevia.

        Sinä luettelet joitain iäniukusia vanhoja joita ei enää ole edes liikenteessa kun ruoste on ne hävittänyt.


      • Itselläni on Mitsubishi Canter ja ainoa ruosteeton kohta siinä on juuri tuo jakoremeli! mutta kovasti muut Mitsubishin omistajat kehuvat näitä, vähän kuin Volvo miehet omiansa!


    • Kaikki on kallista. Mutta se köyhästä vaan tuntuu siltä

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Britti kehuu Suomalaista terveydenhoitoa.

      MTV HS: Brittimies virui Suomessa viisi viikkoa tajuttomana hengityskoneessa – elämästä kamppailu juuri Suomessa oli onnekas sattuma Brittiläinen toi
      Maailman menoa
      74
      4163
    2. Sofia juhlimassa kavereiden kanssa

      Sofia nähty juhlimassa tämän illan aikana eri puolella Helsinkiä ilman Stefua. Onkohan tullut jo ryppyjä rakkauteen?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2895
    3. Nyt on kyllä Soffa juubassa

      Ihan känninen postaus. Partsielämää jee...alamäki vai putki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      2720
    4. Pitkän parisuhteen salaisuus, vai onko sitä

      Vuosia vaan tulee lisää ja tuossa se kumppani pysyy rinalla vaikka en ole mikään ihanne mies, kaikilla kai vikansa. Pitää vain hyväksyä toinen ja olla
      Parisuhde
      63
      1875
    5. Ketä kaipaatte?

      Sanokaa edes kaupunki tms. jossa hän asuu.
      Ikävä
      86
      1018