Nykyautoissa taitaa olla uusissa järjestään tämä uusi villitys. Onkohan insinöörit miettiny ihan loppuun saakka mahdollisia skenaarioita. Osa skenaarioista saattaa johtaa liikenneonnettomuuteen, tai ainakin liikenneturvallisuuden merkittävään vaarantumiseen.
Esim meidän autossa riittää kun "avainlätkä" on taskussa, ja on auton sisällä, niin auton voi käynnistää napista, ja se toimii. Menimme vaimon kanssa autolla junalle, siten että minä ajoin menomatkan, jäin pois kyydistä ja hyppäsin junaan, ja vaimo ajoi auton takaisin kotiin. Ja kuinka ollakaan, avainlätkä jäi minun taskuun. Vaimo lähti ajamaan kotiin, ja ajettuaan noin kilometrin matkan, auto alkoi herjaamaan ettei ole avainta. Auto pysyi käynnissä kotiin saakka, eikä mitään tilannetta sattunut.
Mutta, mitäs jos vaimoni olisi vahingossa sammuttanut auton vilkkaan valtatien vasemmalle kääntyvään risteykseen, jossa ei ole kääntyvien kaistaa erikseen. Vahingossahan auto voi sammua jos vaikka nostaa liian nopeasti kytkimen. Vahingon todennäköisyys kasvaa, jos tietää ettei auto enää lähde käyntiin uudelleen mikäli sammuu. Mitä siis jos auto olisi oikeasti sammahtanut risteykseen? Vilkkaalle valtatielle, keskiviivan viereen keskelle vilkasta liikennettä. Iltahämärässä vesisateessa. Autoja tulee ja menee 100 km/h vasemmalta ja oikealta. Aika orpo olo, jos valotkaan ei suostu toimimaan ilman avainlätkää. Ehkä hätävilkku olisi toiminut, en tiedä. Aika pahaan paikkaan olisi voinut auto jäädä. Millä sen olisi siitä pois saanut, ja mitäs jos olisi ollut pieniä lapsia mukana. Jäädäkö autoon odottamaan mahdollista peräänajajaa, vai luikkiako pienten lasten kanssa pientareelle valtavan liikennevirran suhahdellessa ohi?
Entä jos auto olisi sammunut tasoristeykseen keskelle junanrataa. Milläs käynnistät kun ei ole avainta. Juna tulee ja lapset pitäisi saada pelastettua pois. Perinteisellä avaimella ei olisi tarvinnut kuin uudelleen startata ja kaasuttaa tiehensä.
Onko nämä uudet insinöörit kuulleet koskaan sanaa vikaturvallisuus? Ennen ainakaan auto ei mennyt katsastuksesta läpi, mikäli virtalukko oli rikki ja avaimen sai pois kesken ajon. Muistan kuinka kerran vanha Fiat-merkkinen autoni oli juurikin sellainen, sillä pystyi ajaa vaikka avaimen jätti kotiin, riitti kunhan käynnisti sen. Katsastuksessa meni tietysti hylkyyn, ja katsastusmies vielä varoitti että auto on vaarallinen jos avaimen saa irti ilman että auto sammuu.
Nykyauto on vaarallinen juuri sen takia, että se jää käymään vaikka avain jää toisen takin taskuun, tai lähtee pikajunan matkaan. Tästä voi seurata vaikka mitä skenaarioita. Eikä nämä skenaariot ole edes mitenkään kovin harvinaisia. Avain jää helposti väärään taskuun, tai unohtuu johonkin. Sen takia aikanaan keksittiin virtalukko, joka toimi juuri niin kuin pitikin, eli jos avaimen halusi laittaa taskuun, niin se ei onnistunut ilman auton sammuttamista.
Nyt on unohdettu uusien autojen suunnittelusta aivan perusasiat. Hienoissa toimistoissa suunnitellaan hienoja visioita, ja ollaan aivan pihalla tavallisen ihmisen käyttäytymismalleista. Apinatestit ovat ilmeisesti unohdettu täysin. Ehkä joku keksii vielä tämänkin pyörän uudelleen. Toivotaan ainakin niin.
avaimeton käynnistys liikenneturvallisuus
48
4214
Vastaukset
- Tavis mies
Ei sitä tarvitse keksiä uudestaan, se on jo keksitty, ratkaisu on tavallinen virtalukko.
- BMW Kusipää
Niin, tähän asiaan olisi tietysti ratkaisuna antaa vaimolle toinen lätkistä tai ainakin hankkia sellainen.Voihan muutoinkin tulla tilanteita missä sinä olet toisaalla lätkäsi kanssa ja eukkosi ei saa autoasi koska olet unohtanut kapistuksen taskuusi.
- onks jotain uutta
Olisihan tuota tilaa vielä ollut runoiluun.
- autoa ei kaikille
Apinatestit on tehty, mutta pitää ottaa vielä ameebatestit mukaan suunnitteluun.
Virtalukoissakin on vikoja.- sitroen.
Minulla puoli miljoonaa km ajettu pikkuauto eikä virtalukossa vikoja. Mutta sehän onkin Pösö... Ei ollut vikoja Citroenissakaan eikä Fiatissa eikä minun Escortissa.
Silloin kun autoihin tuli pakolliseksi rattilukko (kun ei autovarkaita viitsitty ottaa kiinni eikä rangasita), silloin oli mm Ford Escorteissa paljon vikoja. Tarkemmin siinä lukossa, ei virtapuolella. Melkoisen monta olen niitäkin aikanaan vaihtanut uusiin...
- The Köle
Autosi järjestelmä on puutteelinen Oma autoni varoittaa avaimesta:
a) ja piippaa heti kun poistun autosta (ei kilometrin jälkeen)
b) ja piippaa eikä lukitse ovia, jos avaimen unohtaa sisään..... Kyllä se olisi parempi ettei olisi tuollaisia systeemejä eikä myöskään ajonestolaitteita jotka menevät vain rikki.
Avaimen irti saanti ei välttämättä olekaan virtalukon vika vaan avaimen itsensä:
Omassa 80-luvun japanilaisautossani saa alkuperäisen kuluneen avaimen pois virtalukosta auton käydessä, mutta vara-avain joka ei ole kulunut, ei lähde pois samalla tavoin.- Minkä ostat
Kauppa myy vielä perinteisillä varusteilla, joten valintakysymys tämäkin, jos siltä tuntuu.
- paluu 60-luvulle
No onhan tuo todella kätevä ja helppo ratkaisu, ei tarvitse tyrkkiä avainta mihinkään reikiin, vaan astua autoon avain taskussa ja painaa starttinappulaa.
Nuo virtalukot ovat usein vanhemmiten melkoisia vikapesiä ja avaimet kuluu ja katkeilee oviin jne....
Toiset ne vaan eivät opi enää uusiin asioihin, kuten kahvinkeittimiin, atk:hon, älypuhelimiin jne...
Kaikkea voi väärinkäyttää tyhmyyttään. - OmaVikasi
Ainakin 24 on kuollut virtalukko vikoihin, avaimettomiin on kuollut nolla.
Ajoneuvolla jossa ei ole avainta matkassa ei saa ajaa. Ei vika ollut insinöörissä vaan sinussa. Lue käyttöohjekirja. Niin ja kolaritilanteessa vakuutusyhtiö voi jättää maksamatta jos kolari on aiheutunut siitä ettei autoa ole saanut liikutettua. - Helppoa kun sen osaa
Omassa autossani on äänekäs piippari joka alkaa hälyyttä heti kun käynnissä olevasta autosta poistuu avain taskussa. Piippareita on kaksi, joista toinen on auton ulkopuolella. Äänestä ei voi erehtyä ja se kuuluu kunnolla ulos.
Autossa tulee mukana kahdet avaimet, joten kahden kuljettajan perheessä kumpikin kuski voi pitää oman avaimen aina mukanaan. Sitähän ei voi unohtaa autoon sisälle.
Jos taas epäilee oman muistinsa toimivuutta, niin kakkosavaimen voi jättää pysyvästi autoon sisälle. Ottaa siitä vaan patterin irti, jolloin automatiikka ei huomaa sitä. Lätkässä olevan mekaanisen avaimen voi siirtää vaikka samaan nippuun kotiavainten kanssa. Mekaanisesta avaimesta voi myös teettää kopioita. Hätätilanteessa ovet saa auki mekaanisella avaimella ja auton käyntiin sisällä olevalla avainlätkällä jos normaalisti käytössä oleva avain on unohtunut tai kadonnut. Oman autoni saa käyntiin myös lätkällä, jossa ei ole paristoa jos on kertaalleen lukenut käyttöohjeesta miten se tehdään.- Turhaa..
Jos siinä avainnipussa pysyy tallessa tuo mekaninen avain, niin pysyisi myös kokoavain.
Ääni kuuluu kyllä omastakin, ja varoitusvalo palaa isolla mittaristossa, jos avaimen vie pois virrat päällä. Joten aloittajankaltaista tapahtumaa ei voi käydä. - Helppoa kun sen osaa
Turhaa.. kirjoitti:
Jos siinä avainnipussa pysyy tallessa tuo mekaninen avain, niin pysyisi myös kokoavain.
Ääni kuuluu kyllä omastakin, ja varoitusvalo palaa isolla mittaristossa, jos avaimen vie pois virrat päällä. Joten aloittajankaltaista tapahtumaa ei voi käydä.Vankkumaton nappistartin kannattaja en ole, mutta kun nyt sattuu olemaan alla sellainen auto, niin sen kanssa pitää opetella elämään. Välillä tulee ikävä avaimen käyttöä. Nappistartilla varustettua autoa ei saa esim. käynnissä-tilasta ACC-tilaan sammuttamatta virtoja, jolloin bluetoothin kautta toistettava musiikki tai puhelu katkeaa aina hetkeksi. On siinä kuitenkin puolensa kun ei tarvitse kaivaa avaimia taskusta, hyppää vaan rattiin ja painaa nappia. Sähköinen käsijarru ahdistaa enemmän kuin avaimeton kulku.
Helppoa kun sen osaa kirjoitti:
Vankkumaton nappistartin kannattaja en ole, mutta kun nyt sattuu olemaan alla sellainen auto, niin sen kanssa pitää opetella elämään. Välillä tulee ikävä avaimen käyttöä. Nappistartilla varustettua autoa ei saa esim. käynnissä-tilasta ACC-tilaan sammuttamatta virtoja, jolloin bluetoothin kautta toistettava musiikki tai puhelu katkeaa aina hetkeksi. On siinä kuitenkin puolensa kun ei tarvitse kaivaa avaimia taskusta, hyppää vaan rattiin ja painaa nappia. Sähköinen käsijarru ahdistaa enemmän kuin avaimeton kulku.
Kai sulla on autossa sentään käynistysnappula.
Ainakin MB antosissa menee niin että kevyt painalmus laittaa auton "valmiustilaan" ja syvä painalmus käynnistää.
käynnissä ollessa taasen syvä painalmus sammuttaa kokonaan, kevyt vie valmiustilaan.- sinua ei tarvita
pankkiautomaatti kirjoitti:
Kai sulla on autossa sentään käynistysnappula.
Ainakin MB antosissa menee niin että kevyt painalmus laittaa auton "valmiustilaan" ja syvä painalmus käynnistää.
käynnissä ollessa taasen syvä painalmus sammuttaa kokonaan, kevyt vie valmiustilaan.Tässäkään asiassa ei sinulta kysytty yhtään mitään, joten häivy äpärä palstalta.
sinua ei tarvita kirjoitti:
Tässäkään asiassa ei sinulta kysytty yhtään mitään, joten häivy äpärä palstalta.
Kyllä tiedän että sun tavoitteena on saada mut lopettamaan rekatun nimen käyttö kun seuraart mua kuin hai laivaa.
Ei onnistu, enemmän alkaa vaan naurattamaan noi anonyyminä huutelut tuhat viestiä kirjoittaneelle- lisää arpojia?
Helppoa kun sen osaa kirjoitti:
Vankkumaton nappistartin kannattaja en ole, mutta kun nyt sattuu olemaan alla sellainen auto, niin sen kanssa pitää opetella elämään. Välillä tulee ikävä avaimen käyttöä. Nappistartilla varustettua autoa ei saa esim. käynnissä-tilasta ACC-tilaan sammuttamatta virtoja, jolloin bluetoothin kautta toistettava musiikki tai puhelu katkeaa aina hetkeksi. On siinä kuitenkin puolensa kun ei tarvitse kaivaa avaimia taskusta, hyppää vaan rattiin ja painaa nappia. Sähköinen käsijarru ahdistaa enemmän kuin avaimeton kulku.
Mikä sekasikiö sulla oikein on?
Ei mulla ole tollaisia ongelmia. - sinua ei tarvita
pankkiautomaatti kirjoitti:
Kyllä tiedän että sun tavoitteena on saada mut lopettamaan rekatun nimen käyttö kun seuraart mua kuin hai laivaa.
Ei onnistu, enemmän alkaa vaan naurattamaan noi anonyyminä huutelut tuhat viestiä kirjoittaneelleSinä idiootti se jaksat rekata, on ihan ykshailee vaikka runkkaat, se ei muuta asiaa miksikään, ja sitähän sinä juurikin teet, olethan homo.
sinua ei tarvita kirjoitti:
Sinä idiootti se jaksat rekata, on ihan ykshailee vaikka runkkaat, se ei muuta asiaa miksikään, ja sitähän sinä juurikin teet, olethan homo.
Oikeastaan en ole homo, korkeintaan vähän bi.
Mutta jos kerran tunnistat mut aina, niin kerropa minkä kommentin kirjoitin tähän REKISTERÖIMÄTTÖMÄNÄ... Et tunnista, raukka pentu kun olet, seuraat kuin hai laivaa mua. no jokaisella on omat pakkomielteensä- ANONYYMI.
pankkiautomaatti kirjoitti:
Kyllä tiedän että sun tavoitteena on saada mut lopettamaan rekatun nimen käyttö kun seuraart mua kuin hai laivaa.
Ei onnistu, enemmän alkaa vaan naurattamaan noi anonyyminä huutelut tuhat viestiä kirjoittaneelleMiksi sä luulet olevasi joku vähemmän anonyymi vain sillä perusteella että olet rekisteröinyt nimimerkkisi? Ihan yhtä anonyymi tyhjänmussuttaja olet kuin kaikki muutkin ketä haukut anonyymeiksi. Ei vaadi yhtään enemmän pokkaa huudella rekisteröityyneenä anonyyminä kuin rekisteröimättömänä, joten olet itse ihan yhtä pelle. Sitten kun kirjoittelet omalla oikealla koko nimelläsi, niin voit jatkaa tuota anonyymimussutustasi.
ANONYYMI. kirjoitti:
Miksi sä luulet olevasi joku vähemmän anonyymi vain sillä perusteella että olet rekisteröinyt nimimerkkisi? Ihan yhtä anonyymi tyhjänmussuttaja olet kuin kaikki muutkin ketä haukut anonyymeiksi. Ei vaadi yhtään enemmän pokkaa huudella rekisteröityyneenä anonyyminä kuin rekisteröimättömänä, joten olet itse ihan yhtä pelle. Sitten kun kirjoittelet omalla oikealla koko nimelläsi, niin voit jatkaa tuota anonyymimussutustasi.
Arvostele 1000 viestin jälkeen. eiks juu :=
- ANONYYMI.
pankkiautomaatti kirjoitti:
Arvostele 1000 viestin jälkeen. eiks juu :=
Ei määrä vaan laatu. Anonyymi sinäkin olet vielä 100 000:n viestin jälkeenkin.
- onhan levinnyt
pankkiautomaatti kirjoitti:
Arvostele 1000 viestin jälkeen. eiks juu :=
Kuinka yksi sontakläjä voi levitä noin isolle alalle. Tuhanteen pieneen sontkläjään.
- 1001?
pankkiautomaatti kirjoitti:
Kyllä tiedän että sun tavoitteena on saada mut lopettamaan rekatun nimen käyttö kun seuraart mua kuin hai laivaa.
Ei onnistu, enemmän alkaa vaan naurattamaan noi anonyyminä huutelut tuhat viestiä kirjoittaneelle"Ei onnistu, enemmän alkaa vaan naurattamaan noi anonyyminä huutelut tuhat viestiä kirjoittaneelle"
Oliko tämä taliaivon 1001:n oksennus? 1001? kirjoitti:
"Ei onnistu, enemmän alkaa vaan naurattamaan noi anonyyminä huutelut tuhat viestiä kirjoittaneelle"
Oliko tämä taliaivon 1001:n oksennus?Ainakin sun eka... En kyllä millään usko että oot ekaa kertaa palstalla, pakko se on uskoa, koska tuo 1001? ei ole ikinä ennen tänne kirjoitellut
- 1001 ?
pankkiautomaatti kirjoitti:
Ainakin sun eka... En kyllä millään usko että oot ekaa kertaa palstalla, pakko se on uskoa, koska tuo 1001? ei ole ikinä ennen tänne kirjoitellut
>Ainakin sun eka... En kyllä millään usko että oot ekaa kertaa palstalla, pakko se on uskoa, koska tuo 1001? ei ole ikinä ennen tänne kirjoitellut
Ja nyt tuli "rekatulta pankkiautomaatilta" 1002:n ylivertainen hengentuotos vai joko tämä on numero 1003?
- taas köyhän kateus?
Aloittajahan on rölli, eikä edes tiedä ettei se toimi ihan noin. Ja kuurokin pitäisi olla.
- HElppoa eiks ju
"Milläs käynnistät kun ei ole avainta."
No siitä käynnistysnapista, auto alkaa vaatimaan avainlätkää uudestaan vasta kun sen on sammuttanut kokonaan - käynnistyy uudelleen
Minun autossani missä avaimeton käynnistys niin jos liikenteessä sammuu kuljettajan virheen takia moottori niin painamalla kytkimen ja jarrun pohjaan moottori käynnistyy automaattisesti uudelleen ilman muita toimenpiteitä.
eli ei tarvitse painaa edes starttinapista. tosin moottoria ei saa helpolla sammumaan koska esim. peruuttaessa kun nostaa kytkintä niin vaikkei paina yhtään kaasua moottori nostaa kierroksia automaattisesti jonkun 200rpm.
lisäksi jarruavustin auttaa mäkilähdössä ettei siinäkään ole riskiä saada moottoria sammumaan. ei ole minulla sammunut kuin ehkä kaksi tai kolme kertaa koko aikana kun ollut vaihde kolmosella ykkösen sijasta ylämäessä.- sitroen.
Saattaahan noista ollakin teille invaliideille apua kun kaikki ei itsellä toimi, mutta terveille niistä on vain harmia. Helposti rikkoontuvaa ja kallista elektroniikkaroskaa.
Sellaisen osan rikkoutuminen mitä autossa ei ole, ei haittaa mitään. - ohjelmistoja vaan
sitroen. kirjoitti:
Saattaahan noista ollakin teille invaliideille apua kun kaikki ei itsellä toimi, mutta terveille niistä on vain harmia. Helposti rikkoontuvaa ja kallista elektroniikkaroskaa.
Sellaisen osan rikkoutuminen mitä autossa ei ole, ei haittaa mitään.Eipä nuo mäkilähtöavustimet, kierrosten nosto, automaatistarttaus jos sammuu ym. ole kuin vähän koodinpätkää, todennäköisesti yhtään enempää komponentteja niitä varten ei tarvita kuin mitä muutenkin autossa olisi.
- dorka!
sitroen. kirjoitti:
Saattaahan noista ollakin teille invaliideille apua kun kaikki ei itsellä toimi, mutta terveille niistä on vain harmia. Helposti rikkoontuvaa ja kallista elektroniikkaroskaa.
Sellaisen osan rikkoutuminen mitä autossa ei ole, ei haittaa mitään.Mekaaninen ei hajoa koskaan, eihän? Ikinä ei ole missään puhuttu rikkoutuneesta virtalukosta.
- ihana sitikkasetä
ohjelmistoja vaan kirjoitti:
Eipä nuo mäkilähtöavustimet, kierrosten nosto, automaatistarttaus jos sammuu ym. ole kuin vähän koodinpätkää, todennäköisesti yhtään enempää komponentteja niitä varten ei tarvita kuin mitä muutenkin autossa olisi.
No sitikkasetä se tietää ihan kaikki viat mitä autossa voi olla ja uudemmista autoista pystyy päättelemään ihan kaiken.
- sitroen.
ohjelmistoja vaan kirjoitti:
Eipä nuo mäkilähtöavustimet, kierrosten nosto, automaatistarttaus jos sammuu ym. ole kuin vähän koodinpätkää, todennäköisesti yhtään enempää komponentteja niitä varten ei tarvita kuin mitä muutenkin autossa olisi.
Näin siis 2010 luvun autoissa.
Esim. Citroen Jumpperiin maksaa vakionopeudensäädin yli tonnin.
Autossa on kuitenkin sähköinen nopeusmittari, sähköinen kaasupoljin, tunnistin myös kytkinpolkimelle.
Eli ainut mitä tarvitaan on 1 ohjausviiksi pätkä koodia.
Entä tuo Start-Stop automatiikka, sekin maksaa helpolla tonnin, ja vaatii käytännössä pätkän koodia, ja näppäimen jolla se sammutetaan tarvittaessa. - hajoaako se?
sitroen. kirjoitti:
Näin siis 2010 luvun autoissa.
Esim. Citroen Jumpperiin maksaa vakionopeudensäädin yli tonnin.
Autossa on kuitenkin sähköinen nopeusmittari, sähköinen kaasupoljin, tunnistin myös kytkinpolkimelle.
Eli ainut mitä tarvitaan on 1 ohjausviiksi pätkä koodia.
Entä tuo Start-Stop automatiikka, sekin maksaa helpolla tonnin, ja vaatii käytännössä pätkän koodia, ja näppäimen jolla se sammutetaan tarvittaessa.no niin eli selitätkö vielä että miten se pätkä koodia sitten hajoaa, tai miten jokin osa hajoaa sen herkemmin kun tietokoneeseen on ohjelmoitu jotain toimintoja vähän reippaammin?
- sitroen.
hajoaako se? kirjoitti:
no niin eli selitätkö vielä että miten se pätkä koodia sitten hajoaa, tai miten jokin osa hajoaa sen herkemmin kun tietokoneeseen on ohjelmoitu jotain toimintoja vähän reippaammin?
Mitä enemmän koodia, sitä herkemmin voi hajota
- sitroen.
dorka! kirjoitti:
Mekaaninen ei hajoa koskaan, eihän? Ikinä ei ole missään puhuttu rikkoutuneesta virtalukosta.
Voihan virtalukko hajota, tai lähinnä sen pohja, mutta todella harvinaisia tapauksia nämä on
- hajoaako se?
sitroen. kirjoitti:
Mitä enemmän koodia, sitä herkemmin voi hajota
millä tavoin koodin määrä vaikuttaa hajoamiseen?
eiköhän se elektroniikkaboksi missä se koodi on, voi hajoya ihan samalla tavalla riippumatta siittä että miten paljon koodia sisällä on. - ihan pikkuosen dorka
sitroen. kirjoitti:
Mitä enemmän koodia, sitä herkemmin voi hajota
sä oot sitten niin pihalla, vai pätkä koodia ja sillä mennään, ehkä videopelissä, mutta ei autossa.
- puurot ja vellit
> Minun autossani missä avaimeton käynnistys niin jos liikenteessä sammuu kuljettajan virheen takia moottori niin painamalla kytkimen ja jarrun pohjaan moottori käynnistyy automaattisesti uudelleen ilman muita toimenpiteitä.
Eri asia - tämä ominaisuus tulee sammutusautomatiikan sivutuotteena.
> peruuttaessa kun nostaa kytkintä niin vaikkei paina yhtään kaasua moottori nostaa kierroksia automaattisesti jonkun 200rpm
Eri asia - tällaista automaattikaasutusta on tullut vastaan jo aikoja sitten, autossa, jossa ei mitään avaimettomia käynnistyksiä tms. ole.
- shittiä pukkaa
Turhia hienostelu varusteita,samoin kuin sähköinen käsijarru ei mitään etua vanhaan paitsi vikaherkempi ja erittäin kallis korjata. teknniikka kehittyy insinöörit ei.
- sähköinen olla pitää
sähköinen käsijarru on siitä hyvä että se varmasti puree kunnolla kiinni ja pitää. mekaanisessa käsijarrussa ei ole niin varmaa varsinkin jos on heikkovoimainen kuljettaja eikä jaksa vetää tarpeeksi.
sähköisessä käsijarrussa saattaa olla kätevä "hold" toiminto jotta vaikka liikennevaloissa sen voi painaa päälle eikä tarvitse jalalla painaa jarrua ollenkaan. sitten kun lähtee niin painaa vaan kaasua ja käsijarru aukeaa itsestään.
- foordisti
Tuttavien autossa (FORD) kävi siten että se sammui 200m ajon jälkeen kun se avain oli isännän taskussa ja vaimo lähti autolla kauppaan.
- En se minä ollu
Auton käyttäjällä on vielä toistaiseksi olemassa jonkinlainen vastuu tekemisistään tai tekemättä jättämisistään. Voihan sitä skenaarioita pyöritellä tavan avaimistakin, kuinka lähtöpusuja antaessa mukulat on lukittu autoon, sinä lähdet avainten kanssa junalla kohti työmatkaseikkailuja. Jne jne.
Niitä värkkejä pitää opetella käyttämään. Tämän päivän auto vaatii jo hieman enemmän opettelua kuin 30 vuotta sitten. Tai opettelun aiheet ovat vaihtuneet, sanotaan näin. Sehän se meissä suomalaisissa tahtoo olla vikana että vastuuta ei virheistä osata kantaa. Omassa toiminnassa ei nähdä mitään vikaa, syy on aina joissain muissa. - euroauto
Tuo aloittaja on provo, tai sillä on toyota.
Kaikissa ainakin eurooppalaisissa autoissa on hälytin joka hälyttää jos virrat on päällä, avaat oven ja kävelet ulos.
Toyotasta en tiedä, niissä varmaan ei varoiteta...on ne sen verran jälkijunassa tekniikassa..- ruosteAudi
Kyllä hälyyttää, ajelen muuten maailman kehittyneimmällä hybriditekniikalla, Toyota valmistamaa. 8 sec. 0-100 km/h, keskikulutus 5,2l/100km (siis ihan käytännössä, ei pelkästään labratesteissä), ei diesel-veroa. Pystyykö oma katiskasi samaan?
- ruosteAudiA6
Toyotaan tuli muuten jopa Suomenkin markkinoille avaimeton käynnistys ja keskuslukitus jo 2000-luvun alkupuolella Priukseen, sitten esim. Corollaan 2007. Millonkas volkkariromuun? Taisi pari vuotta sitten tulla?
- hienoa
Pomo kurvas firman pihaan vaimo ja lapset kyydissä, vaimo jatkoi matkaa ja kohta pomo perään pakulla kun avain taskussa. Puhelinkin unohtunut ja etsi sitten ympärikylää vaimoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911304Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50735- 33692
- 60689
- 52680
- 52657