Maailman vaikein tehtävä

Mc MetanoLi

Alla oleva tehtävä tunnetaan Smith-Jones-Robinson-klassikko nimellä. Se on oman lajinsa mestariteos, mielenkiintoisesti esitelty, ytimekäs älyllinen haaste. Siihen ei sisälly mitään kompaa. 240 koehenkilön ryhmästä ainoastaan kuusi sai tehtävän ratkaistua. Jotkut heistä jopa vain 5 minuutissa. Jokainen tehtävässä annettu haaste on tarpeellinen ja pitää ottaa huomioon.
Tehtävään tarvitaan hyvää loogista ajattelua ja päättelykykyä, eli kaikki ei sitä yksinkertaisesti pysty ratkaisemaan.
TEHTÄVÄ:

Smith, Robinson ja Jones työskentelevät junassa lämmittäjänä, jarrumiehenä ja veturinkuljettajana, mutta EIVÄT mainituss järjestyksessä. Junassa on myös kolme liikemiestä joilla on samat nimet: mr. Smith, mr. Robinson ja mr. Jones

1. Mr. Robinson asuu Detroitissa
2. Jarrumies asuu täsmälleen Chicagon ja Detroitin puolivälissä
3. Mr. Jones ansaitsee 20 000 dollaria vuodessa
4. Jarrumiehen lähin naapuri, yksi matkustajista, ansaitsee täsmälleen kolme kertaa niin paljon kuin jarrumies.
5. Smith päihittää lämmittäjän biljardissa
6. Matkustaja, jolla on sama nimi kuin jarrumiehellä, asuu Chicagossa

KUKA ON VETURINKULJETTAJA?

28

5751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en tiedä varmasti

      Jaa,veikkaan että nro 5. Perustelen myöhemmin.

    • Koopee

      ...

    • Onkohan näin..

      Smith on jarrumies, hän asuu Chicagon ja Detroitin puolivälissä.

      Robinson on veturinkuljettaja, hän asuu Detroitissa.

      Jones on lämmittäjä (joka tienaa 20000 =)), hän asuu Chicagossa.

    • hähää

      mr Jones!

    • Mc MetanoLi

      Tehtäväpähkinän oikea vastaus: Smith

      Perustelut: Jarrumies, joka asuu Chicagon ja Detroitin puolivälissä, asuu myös herra X:n lähellä, joka ansaitsee kolme kertaa enemmän kuin hän. Herra X ei voi olla Robinson, koska Robinson asuu Detroitissa. Hän ei voi olla Jones, koska Jonesin vuositulot (20 000 dollaria) eivät ole jaolliset kolmella. Siitä syystä jarrumiehen naapurin täytyy olla Smith.

      Matkustaja, jolla on sama nimi kuin jarrumiehellä, asuu Chicagossa. Kyseessä ei voi olla Robinson, koska Robinson asuu Detroitissa. Kyseessä ei voi myöskään olla Smith, koska Smith on jarrumiehen naapuri, ja jarrumies asuu Chicagon ja Detroitin puolivälissä. Siitä syystä hänen on oltava Jones. Siten myös jarrumiehen on oltava Jones. Smith voittaa lämmittäjän biljardissa, siksi lämmittäjän on oltava Robinson. Edellisestä seuraa että veturinkuljettaja on Smith.

      Noin sadan ihmisen vastauksen perusteella useimmat ratkaisijat ilmoittivat ajakseen 10-20min., joka on hyvä aika. Tehtävän ratkaisemista helpottaa, jos käyttää apunaan kynää ja paperia.

      Tehtävä otettu osoitteesta:
      http://www.netholist.net

      • Arska

        Tyhmä tehtävän määritys!
        -   Robinson ei voi olla jarrumies.
        -   Jones voi olla 20.000 tienaava jarrumies (60.000 (Smith tai Jones) on jaollinen kolmella)!
        -   ”Hän ei voi olla Jones, koska Jonesin vuositulot (20 000 dollaria) eivät ole jaolliset kolmella”
        -   Liikemies Smith päihittää lämmittäjän (Robinson, Smith tai Jones) biljardissa.

        Veturinkuljettaja voi olla kuka vain!


      • Marko.h

        No ei kyllä ihan toimi. kusee huolella.
        Olik noi muka aidot perustelut ???


      • Mc_MetanoLi
        Marko.h kirjoitti:

        No ei kyllä ihan toimi. kusee huolella.
        Olik noi muka aidot perustelut ???

        Periaatteessa. Itse sain Smithin ja monet muutkin sen ovat saaneet kun olen pistänyt tehtävän eteen...mutta tietenkin kaikkiin juttuihin VOI löytyä toinenkin ratkaisu...


      • Marko.h
        Mc_MetanoLi kirjoitti:

        Periaatteessa. Itse sain Smithin ja monet muutkin sen ovat saaneet kun olen pistänyt tehtävän eteen...mutta tietenkin kaikkiin juttuihin VOI löytyä toinenkin ratkaisu...

        "Hän ei voi olla Jones, koska Jonesin vuositulot (20 000 dollaria) eivät ole jaolliset kolmella"

        Aika huono laskija on jos ei osaa jakaa 20 000 komella...


      • Marko.h
        Marko.h kirjoitti:

        "Hän ei voi olla Jones, koska Jonesin vuositulot (20 000 dollaria) eivät ole jaolliset kolmella"

        Aika huono laskija on jos ei osaa jakaa 20 000 komella...

        Et miten se oikeestaa ees liittyy tohon ? Ei mun mielest mitenkää. Kun ei tehtävässä ees tarvis niin tehä.


      • MeiGä

        Siis mitä vittua?


      • ratkaisija

        Itse en tuota jaollisuus hommaa kohdassa 3. hiffannut pulmaa ratkaistaessa, mutta päättelin toisin. Eli Mr Jones ei voinut olla Jarrumiehen naapuri, koska Mr Jonesin tulot olivat 20 000 vuodessa, mitkä pitäisivät olla kolme kertaa suuremmat kuin naapurin, eli jarrumiehen.

        20 000 : 3 = n. 6666 dollaria (ei mahdollinen vuositulo jarrumiehelle).

        Tällä perusteella naapuri ei voi olla Mr Jones ja jäljelle jää Mr Smith.

        Smith voittaa lämmittäjän(joka ei voi olla Jones eikä Smith). Lämmittäjä on siis Robinson ja Smith on veturinkuljettaja.


      • Eki
        Marko.h kirjoitti:

        "Hän ei voi olla Jones, koska Jonesin vuositulot (20 000 dollaria) eivät ole jaolliset kolmella"

        Aika huono laskija on jos ei osaa jakaa 20 000 komella...

        Kyllä 20000 voi jakaa kolmella, mutta tulos on päättymätön desimaaliluku 6666.6666... Ja miten pystyisi ansaitsemaan tollaisen? Ei mitenkään. Eli siis tässä tehtävässä on mahdotonta ansaita tasan kolmasosan 20000:sta.


      • Arska kirjoitti:

        Tyhmä tehtävän määritys!
        -   Robinson ei voi olla jarrumies.
        -   Jones voi olla 20.000 tienaava jarrumies (60.000 (Smith tai Jones) on jaollinen kolmella)!
        -   ”Hän ei voi olla Jones, koska Jonesin vuositulot (20 000 dollaria) eivät ole jaolliset kolmella”
        -   Liikemies Smith päihittää lämmittäjän (Robinson, Smith tai Jones) biljardissa.

        Veturinkuljettaja voi olla kuka vain!

        Jones ei tienaa 20 00 vaan mr. Jones. Et taida olla kovin looginen...


    • *toimintaa*

      Aivan mahtava tehtävä! :) Näitä lisää!!!
      Ratkaisin tehtävän kaksi kertaa sen luettuani alusta loppuun. Loogista ja matemaattista ajatustaitoa kyllä löytyy multa, vaikkei mitään muuta löytyiskään!:D

    • rotari

      smith....

    • ---

      Olipas helppo. 30 sekuntia meni vähän eri perusteluin. Veturinkuljettaja on joko Smith tai Robinson alkuselityksen mukaan. Smith päihittää lämmittäjän biljardissa, joten veturinkuljettajan täytyy olla Smith. Eka lause ja selitys nro 5 kertoo kaiken. PÖH.

    • minä vain

      Apuva... Pähkäilin tätä vaikka kuinka kauan ja päädyin siihen tulokseen, että se on joko Jones tai Robinson, mutta Mr. Jonesin tulojen mukaan (vaikka eihän se liity muuta kuin nimellisesti), sanoisin että... Jones.

    • jee

      Huijasin tosin hieman, käytin Notepadia apuna ajatusten jäsentelyssä. Oliko se sallittua?

      Tämä ei todellakaan voi olla maailman vaikein tehtävä. On totta, että vihjeet ovat monipuoliset. Mielestäni vaikeampia ovat monivihjeiset tehtävät, joissa komponentteja on paljon. Tehtävän ratkaiseminen on sitä vaikeampaa, mitä enemmän eri komponentteja siihen liittyy.

    • tpe

      smith

    • P.O.M

      mr. Jones

    • P.O.M

      siis.. Jones eikä mr. Jones

    • Oisko

      Smith?

    • reiska o

      Smith. perustelut. Smith, Robinson ja Jones työskentelevät junassa lämmittäjänä, jarrumiehenä ja veturinkuljettajana, mutta EIVÄT mainituss järjestyksessä.Smith päihittää lämmittäjän biljardissa

    • huonojanämä

      Tää on sama periaattees ku Einsteinin arvoitus. googleta.

    • muistokeittiossa

      Muistan, etta taman tehtavan joku joskus halusi heittaa seinaan.

    • jee...!

      Mä tajusin! Mä tajusin! Mä tajusin! Ai että mä tykkään tällaisista!

    • k

      enntiedä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6680
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      3977
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2025
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1525
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe