Hiljaista on, mutta PKS:llä ei ole hinnat paljon vaihdelleet. Ilmeisesti kehyskunnat (Nurmijärvet ja Lohjat) ovat tippuneet.
http://www.maanmittauslaitos.fi/tiedotteet/2014/03/kauppahintatilasto-hiljainen-kiinteistokauppa-jatkuu
Omakotitalon mediaanihinta kaava-alueilla oli Espoossa 445 000 euroa (nousua 2 % viime vuoteen verrattuna). Helsingissä omakotitalo maksoi 375 000 € (−4 %), Vantaalla 313 750 € ( 2 %), Turussa 216 500 € ( 3 %) ja Tampereella 246 000 € ( 3 %). Muutokset ovat talojen erilaisten ominaisuuksien takia suuntaa antavia.
Maanmittauslaitos, omakotitalojen keskihinnat
20
126
Vastaukset
"SVT Suomen virallinen tilasto"
Haansin tekemä?
Lähde: Maanmittauslaitos
"Tietoja lainattaessa lähteenä on mainittava Maanmittauslaitos.
Uppgifterna får lånas med uppgivande av Lantmäteriverket som källa."Outo juttu, tilaston mukaan hinnat ei ole tippuneet, ja kauppa on käynyt.
Joku valehtelee nyt, enkä usko että se on tuo tilasto..laupias60 kirjoitti:
Outo juttu, tilaston mukaan hinnat ei ole tippuneet, ja kauppa on käynyt.
Joku valehtelee nyt, enkä usko että se on tuo tilasto..Tässä tilastossa on ilmeisesti tiedot vain vuoden 2013 loppuun saakka.
Sehän tässä on ongelma, kun verrataan eri tietolähteiden tietoja keskenään. Kyllä kai lähtökohta-arvio on, että hinnat ovat vähän joustaneet alaspäin. Se ei sittenkään tee vuokralla-asumista kannattavaksi.
Myös Tilastokeskus laittaa 60 henkilöä kilometritehtaalle.
En tiedä mistä IMF tietonsa saa, mutta myös IMF:n tiedoissa näkyi asuntojen reaalihinnoissa ihan pientä laskua - ei välttämättä siis nimellishinnoissa.
- 676
"PK-seudulla" tarkoitetaan myös kehyskuntia: Nurmijärveä, Keravaa ja Järvenpäätä.
Noissa hinnat ovat voineet laskea. Mutta Helsingissä ja Espoossa eivät niinkään.
Aivan loogista sinänsä. Kehyskunnissa pyydettiin jossain vaiheessa lähes Espoon ja Stadin hintoja. Millä logiikalla?- omakas
Ei muuten tarkoiteta.
- juhlat on ohi
Hintoja oli hyvä nostaa, kun pankista sai lainaa niin paljon kuin kehtasi pyytää, koska velkauunot ja pankit uskoivat ikuiseen nousuun. Nyt on välittäjät ja pankitkin myöntäneet että 2000-luvun alkupuolella ostetuista ei saa välttämättä omia pois. Vaikeammaksi asian tekee, jos edes näytöille ei tule ketään.
- 34343
Tähän ei tullut paljon rommarikommentteja, kun oli virallista tilastoa ja faktaa. Eipä yllätä.
- porvarihallitus
Ainoa fakta on se, että vuokrat kallistuvat ja läski senkun lihoo.
- silleen
Nyt en nähnyt ainakaan, missä ajassa tai koska tuo muutos on tapahtunut.
Mutta tässä on 5.9.2013 päivätty tieto, josa kerrotaan hintojen tulleen alas.
Vanhojen omakotitalojen hinnat ovat olleet pienessä laskussa pari vuotta. Nyt yhdessä kvartaalissa pääkaupunkiseudun hinnat tulivat alas jo 5,5 prosenttia ja muualla maassa 1,7 prosenttia vuodentakaiseen hintatasoon nähden.
http://yle.fi/uutiset/omakotitalojen_hinnat_laskivat_edelleen/7454030 - 5657856
Espoon ja Helsingin hinnat EIVÄT ole tulleet alas. Kai nyt joku Alvsby puuliiteri Nurmijärvellä on laskenutkin, kun saa melkein Stadista tai Ässsboosta samalla hinnalla.
Puhuttaisiin mielummin kaupungeista kuin jostain epämääräisestä "PK-seudusta". - silleen
Aloittajan linkissähän olikin päivä 19.03.2014.
On siis aika vanhaa tietoa - tatilainen
ÄÄÄÄÄsssssboossa 70 tonnia kalliimpi omakotitalo kuin Hälssingissä! :D
- porvarihallitus
Mitä sillä on väliä kun on kysymys suhdanteista.
Ei pk-seudulla muuteta vuokrakassulta omaan, vaan annetaan vaihdossa oma myytäväksi. Senkin hinta on noudattelee suhdanteita, joten väliraha on sama jokseenkin aina.
Tämä on yhtälö jota ei ymmärretä jostain syystä muutamien nimimerkkien puolelta. Johtuisikohan se siitä, ettei ole ollut koskaan mitään myytävää asuntoa vaihdettaessa?- whoknowswins
Kyllä minä ainakin 1994 muutin vuokrakassulta sittemmin, velan loputtua, omaksi muuttuneeseen asuntoon.
Kuplassa ensiasunnon osto on hankalaa ja rommissakin se saattaa monia pelottaa. Suurin virhe on kuitenkin ostaa isompi asunto velkavälirahalla silloin, kun nousua on ollut hinnoissa yli 10 vuotta. Silloin pitäisi jo tietää, että kohta tulee laskua. Tappio on aina euromääräisenä suurempi isossa asunnossa kuin pienemmässä.
Tekstini on sekava, laitan esimerkin. Perhe osti vuonna 2000 rivarikolmion 170 000 eurolla. He myivät sen vuonna 2012, velat jo maksettuaan 250 000 eurolla ja ostivat omakotitalon 500 000 eurolla. Velkavälirahaa siis 250 000.
Tekemällä saman rivarimyynnin vuonna 2015 hinnalla 220 000 ja ostamalla enemmän rommanneen okt:n 350 000, tulee velkavälirahatarvetta enää 130 000 euroa.
Tätä ei kaikkien nimimerkkien puolelta käsitetä. Johtuisikohan se siitä, ettei olla edellistä lamaa koettu asunnonvaihtajan roolissa? Minä olen sen kokenut, tietenkin vain ostajana, mutta silti. whoknowswins kirjoitti:
Kyllä minä ainakin 1994 muutin vuokrakassulta sittemmin, velan loputtua, omaksi muuttuneeseen asuntoon.
Kuplassa ensiasunnon osto on hankalaa ja rommissakin se saattaa monia pelottaa. Suurin virhe on kuitenkin ostaa isompi asunto velkavälirahalla silloin, kun nousua on ollut hinnoissa yli 10 vuotta. Silloin pitäisi jo tietää, että kohta tulee laskua. Tappio on aina euromääräisenä suurempi isossa asunnossa kuin pienemmässä.
Tekstini on sekava, laitan esimerkin. Perhe osti vuonna 2000 rivarikolmion 170 000 eurolla. He myivät sen vuonna 2012, velat jo maksettuaan 250 000 eurolla ja ostivat omakotitalon 500 000 eurolla. Velkavälirahaa siis 250 000.
Tekemällä saman rivarimyynnin vuonna 2015 hinnalla 220 000 ja ostamalla enemmän rommanneen okt:n 350 000, tulee velkavälirahatarvetta enää 130 000 euroa.
Tätä ei kaikkien nimimerkkien puolelta käsitetä. Johtuisikohan se siitä, ettei olla edellistä lamaa koettu asunnonvaihtajan roolissa? Minä olen sen kokenut, tietenkin vain ostajana, mutta silti."Tekstini on sekava, laitan esimerkin. Perhe osti vuonna 2000 rivarikolmion 170 000 eurolla. He myivät sen vuonna 2012, velat jo maksettuaan 250 000 eurolla ja ostivat omakotitalon 500 000 eurolla. Velkavälirahaa siis 250 000.
Tätä ei kaikkien nimimerkkien puolelta käsitetä. Johtuisikohan se siitä, ettei olla edellistä lamaa koettu asunnonvaihtajan roolissa? Minä olen sen kokenut, tietenkin vain ostajana, mutta silti."
Kyllä tämä käsitetään, sehän on matematiikkaa.
Ongelma tässä nyt vain on se, ettei ne hinnat ole laskeneet.- hetkinen putkinen
laupias60 kirjoitti:
"Tekstini on sekava, laitan esimerkin. Perhe osti vuonna 2000 rivarikolmion 170 000 eurolla. He myivät sen vuonna 2012, velat jo maksettuaan 250 000 eurolla ja ostivat omakotitalon 500 000 eurolla. Velkavälirahaa siis 250 000.
Tätä ei kaikkien nimimerkkien puolelta käsitetä. Johtuisikohan se siitä, ettei olla edellistä lamaa koettu asunnonvaihtajan roolissa? Minä olen sen kokenut, tietenkin vain ostajana, mutta silti."
Kyllä tämä käsitetään, sehän on matematiikkaa.
Ongelma tässä nyt vain on se, ettei ne hinnat ole laskeneet."Ongelma tässä nyt vain on se, ettei ne hinnat ole laskeneet"
Kyll' ne Laupias on... sei ei vain vielä näy tilastoissa ;) - 353453
hetkinen putkinen kirjoitti:
"Ongelma tässä nyt vain on se, ettei ne hinnat ole laskeneet"
Kyll' ne Laupias on... sei ei vain vielä näy tilastoissa ;)Montako vuotta ne hinnat ovat rommareiden mielestä laskeneet? Miksi en saa kivilinnaa Espoosta tai Helsingin merenrannalta vieläkään sillä -70% alennuksella, mitä rommelit lupailivat jo vuonna 1998?
Mikä tässä maksaa ja kuinka monta vuosikymmentä pitää vielä odottaa?
- Ok-meisseli
Vai että mukamas "oikea loordi"
laitappas kuva meisselistä, ennen ei uskota - Ukki 66
Jotenkin alkaa tuntua sille että on unohdettu mitä varten se asunto yleensä hankitaan. Minä olen aikoinani hankiinut oman asunnon asumista varten enkä seurataksen joka hel-vetin päivä mitä sen arvolle tapahtuu. Sillä hetkellä kun potkasen tyhjää on aivan yks vi-tun hailee mikä sen talon arvo on. Toivottavast jälkeläiset tekevät siitä seuraavana juhannuksena juhannuskokon saavat kaikki nauttia siitä ededs hetken tasapuolisesti. Toisaalta voin myydä sen vaikka nyt ja pistää tilin sileäksi samantien.
- 204645
Espoon hinnat nyt eivät yllätä, mutta miksi Turussa on noin paljon halvemmat talot kuin Tampereella?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412411Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k3891939Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1381654Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1071437Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens141341Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,01032Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat21973- 65868
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.63845- 43802