Nestehukka

kysymysmerkkityttö

Hei!

Tiedättekö miten kauan ihminen selviää hengissä juomatta mitään (myös syömättä, eli ei ruoankaan kautta saa yhtään nestettä)

Millaiset oireet kielivät vaikeasta, henkeä uhkaavasta kuivumisesta, jonka vuoksi täytyisi hakeutua lääkäriin?

8

2659

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vesihiisikkö

      no siinä ei nokka kauan tuhise, kun loppuu kulku kokonaan

    • Jaahasss

      Nyt kyllä kiinnostaa miksi kysyt? Asiaan vaikuttaa moni yksilöllinen juttu ja olosuhteet, tyyliin kuivassa ja kuumassa haihduttaa enemmän, kehon pinta-ala ja koostumus, aktiivisena kuluttaa enemmän jne. Aikuisesta about 50-60% on vettä ja tästä 7% verta, siitä pohtimaan seurauksia kun keskimäärin pissaamattakin kuluu nestettä noin litra päivässä (haihtuminen, soluhengitys). Vakavan kuivumisen merkkejä on esim. silmien painuminen kuopalle, ihon taikinamaisuus (palautuu huonosti litistäessä muotoonsa), sekavuus ja tietty kun verenpaine romahtaa niin taju lähtee, siitä ei sitten ole pitkä matka isoihin vaurihoihin kun hapen ym. kuljetus hiipuu.

      • kysymysmerkkityttö

        Jaahass kysyi, miksi kysyn.

        Kysyn koska, minulla on epätyypillinen anoreksia, olen avohoidossa mutta se ei tunnu riittävän. Psykiatriselle osastolle eivät enää ota, koska ovat kai niin kyllästyneet ravaamiseeni siellä, eli todenneet vissiin sitten toivottomaksi tapaukseksi johon on turha tuhlata resursseja... Itse en ajattele näin, mutta en voi kieltää etteikö tilanne olisi kriittinen. Syömiseni ja juomiseni on todella vähäistä, ja välillä tulee totaalinen romahdus, eli en voi laittaa enää MITÄÄN suuhuni, en vettä, en purkkaa, en mitään, kun on niin huono olo. Tänään oli sitten sellainen tilanne että ajattelin ettei tästä mitään tule, en vaan kertakaikkiaan pystynyt nielemään mitään vaikka yritin. Syljeskelin vedet pois, vaikka oli jano. Iltaa kohden olo onneksi parani ja sain juotua mukillisen mustaherukkamehua. Eilenkin join ja söin tosi vähän, joten alkoi särkeä päähän ja raajat oli kylmät ja kipeät. Huippas. Mutta oireet hellitti kun sitten yöllä vähän söin. En siis sinä päivänä ollut vielä syönyt enkä vissiin sitten juonutkaan. En oikein muista.

        Eli kysyin siis tavallaan vastaisuuden varalta, että missä vaiheessa mun pitää mennä päivystykseen tiputukseen. Kuinka kauan voin seurata tilannetta ja odotella jos huono olo menisi ohi.

        Päivystyksessä hoitavat nuo akuuttitilat ja sen jälkeen potkastaan kotiin...

        Pari kertaa olen ollutkin tiputuksessa. Toinen hypokalemian, toinen nestehukan JA hypokalemian takia. Tuo nestehukkakerta, en itse tajunnut että mikään olisi pielessä mutta silloinen poikaystäväni väitti minun olevan sekava ja vei päivystykseen. Silloin oli kesähelteet ja olin aamulla juonu 2dl omenamehua ja urheillut, mutta en itse silti huomannut mitään oireita...? Päivystyksessä kun sitten koitin juoda vettä, oli pakko oksentaa, kun oli niin huono olo, ja pistivät sitten tippaan yöksi ja kolmeksi päiväksi osastolle.

        Reilu viikko sitten yksi ystävä raahasi mut päivystykseen kun olin ollut päivän juomatta ja kolme päivää syömättä. Totesivat hypoglykemian ja hyponatremian, hieman alhainen verenpaine. Pakko juottivat vähän mehua, yön yli osastolle, missä syötettiin keitettyjä kasviksia ja nutridrinkkejä, olo koheni ja kotiuttivat. Ja nyt ollaan kohta taas samassa pisteessä. En mahda itselleni mitään... :( mutta en haluaisi kuollakaan. Minulla on tulevaisuuden suunnitelmia ja haluan elää ja auttaa muita, tehdä töitä ja saada lapsia, mutta välillä iskee epätoivo, opiskelut olleet tauolla 1,5 vuotta, eli saman aikaa kun sairauteni on kestänyt. Tänä aikana on ollut 2 pitkää, yksi keski pitkä ja yksi lyhyt hoitojakso psykiatrisella sekä muutama päivystyksessä vietetty yö/viikonloppu. Ei kehtais sielläkään koko ajan ravata...

        Mutta kiitos tiedosta, kyllä mun iho ainaki ihan normaalisti palautuu, eli ei hätää. Olikin on yllättävän hyvä nyt sen mehun juotuani. :)


    • Jaahasss

      Hyvä kun vastasit, jäi huolestuttamaan. Kuulostaa rankalta :( Sekin on jo tosi hyvä juttu että ymmärrät tilanteen vakavuuden ja haluaisit parantua, ei ole toivo menetetty ihan kokonaan. Harmi kun on niin hankala päästä hoitoon. Tiedän että ainakin Helsingissä on vaikeisiin syömishäiriöihin erikoistunut osasto, missä ollaan pitkiäkin aikoja. Rankka jakso, mutta auttaa joitain todella paljon jos sinne vain pääsee.

      Energia ja ravintorikkaita settejä alas vaan sillon kun menee. Mietin että voisit saada varmaan reseptillä edullisemmin jotakin lisäravinnejuomia niin kuin noita nutridrinkkejä. Onnea ja tsempit tulevaisuuteen!

      • kysynysmerkkityttö

        Kiitos asiallisesta ja kivasta vastauksesta :)

        Mulla meni viime kesäkuussa tosi hyvin ja olin jo valmis parantumaan mutta aina ei tiedä mitä tapahtuu ja kun tarpeeksi paljon kauheita tapahtuu niin pakostihan sitä jollain tavalla oirehtii ja syömishäiriöisellä tapa on tietysti syömishäiriöoireilu. Tuo hyvin mennyt kesäkuu antaa kyllä uskoa että parempia kausia vielä tulee! Ja luulisi että nää tragediat jossain vaiheessa loppuis... Eikai kukaan voi syntymästä kuolemaan olla onnettomuusmagneetti? :O toivottavasti ainakaan. Ja olenhan terapiassa, joten sitä kautta sitä psykopatologiaa, persoonaa ja tunne-elämää pikkuhiljaa eheytetään, traumat käsitellään ja opitaan uusia selviytymiskeinoja ja käytösmalleja. Siihen menee kumminkin aikaa, pitää vaan olla kärsivällinen. Harmi on se että aivot ei kykene yhtä hyvin terspiatyöskentelyyn aliravitsemuksessa kuin normaalisti, siksi minusta olisikin tärkeää saada keinolla millä hyvänsä se ravitsemus kuntoon aina tarvittaessa jotta terapiasta olisi hyötyä muutenhan paraneminen viivästyy ja viivästyy ja viivästyy... Jos osastolle edes akuutisti ravitsemushoitoon/ kriisiytyvän tilanteen katkaisuun otettais helpommin, ei menis varmaan yhtä kauan eheytymisessä, varmasn menisi yhtä kauan. Ja meistä tulis taas veronmaksajia :D rahaahan "kaikki" vaan ajattelee...

        Olen kysynyt reseptiä, mutta sitä ei kuulema saa kun vaan jos todetaan imeytymishäiriö. Ei ne onneksi ihan älyttömän kalliita ole.


    • lopeta pelleily!!

      mitähän ihme pelleilyä sinä pelaat?? Ihme touhua leikit. Otappa nyt tyttö se juomalasi ja ala juomaan vettä, ja syömään kunnon ruokaa.
      Joka kerta kun kiukuttelet etkä syö/juo itse, vaan ajattelet että yhteiskunnan on sinua letkulla juotettava ja syötettävä, niin aiheutat massiivisa kustannuksia kaikille muille, ja sekin psykiatrinen hoitopaikka on pois joltakin toiselta joka vaikka yrittää itsmurhaa. lopeta kiukuttelu ja ala itse ruokkimaan itseäsi! Tiedän että tätä et halunnut kuulla vastauksena, ja moni muukin vaan pelleilee anoreksikoiden kanssa, mutta johonkin on raja vedettävä! Pakota itsesi, et sinä siihen pahaan oloon kuole, jos se ei ole fyysistä!!
      Siten se ahdistus jota sinulle tulee kun olet sönyt. SINUN on sanottava itse sille että nyt hiljaa! Ja "mene pois!", sano itse itsellesi että nyt loppuu narinat ja että aiot syödä ja juoda kunnolla. Ahdistukseen/pahaan oloon haet vaikka ahdistuslääkkeet.Se ei ole fyysistä,.Tai jos on, niin tutkituta onko vatsassasi oikeasti jotain vialla.

      • kysymysmerkkityttö

        Siinä ihan oikeasti käy niin, että vatsalaukku kutistuu kun syö niukasti ja kokemuksella voin kertoa ettei sen kasvatus ole mukavaa touhua vaan erittäin kivuliasta. Tietäisitpä vaan miten monta kertaa olen vannonut etten enää kuuntele anoreksiaa, mutta jostain syystä se ei vaan mene niin että naps sairaus on poissa. Henkilölle joka yrittää itsemurhaa voisit yhtä hyvin sanoa "lopeta pelleily, viet syöpäpotilaalta hoitopaikan" sairaus on sairaus. Anoreksia on hidasta itsemurhaa... Ja vaikkei itse sitä haluaisikaan voi pahimmillaan olla niin voimaton sen sairauden edessä ettei enää edes välitä, että mielummin kituu kuin tekee vasten omaa sisäistä ääntä eli tässä tapauksessa anoreksiaa. Samahan se on vähän päihderiippuvaisillakin. Ne kyllä tietää et se on huonoks mutta ei pysty muutokseen todellakaan helposti. Ja pelirippuvaiset on samaa kastia. Laihdutukseenkin voi jäädä koukkuun, oikeastaan ihan mihin tahansa. Pitääkö alkoholistillekin sanoa, että eikun nyt vaan lopetat pelleilyn, ei me aleta suhun resursseja katkaisussa tuhlaamaan
        Tai sanotko adhd ihmiselle, lopeta pelleily. se kuulostaa niin helpolta, mutta sitä se ei todellakaan ole. Tiedän kyllä että osalle syömishäiriö on jotain aivan käsittämätöntä, näköjään sinulle myös.


    • Anonyymi

      Hei. Toi ottavasti näin kymmenen vuoden jälkeen olet edelleen täällä ja kaikki hyvin. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      188
      7376
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4292
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2125
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2049
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1879
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1671
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1629
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe