Omassa työssään työllistyvä

Miten saa soviteltua

Oma työ on työtä, jota ei tehdä työsopimuslain 1 §:n mukaisessa työsuhteessa, mutta ei myöskään varsinaisesti yrittäjäasemassa.

Työttömyyskassa voi kuitenkin maksaa soviteltua päivärahaa henkilölle, joka työllistyy omassa työssään edellyttäen, että hän on jo aikaisemmin täyttänyt palkansaajan työssäoloehdon muun työskentelyn perusteella.

Eli omassa työssään työllistyvä voi saada ihan normaalisti jopa ansiosidonnaista.

Mikä onkin parempi kuin pelkkä toimeentulotuki, koska sossuhan leikkaa jokaisen ansaitun euron toimeetulotuesta, kun taas työttömyystuessa on 300 euron suojaosa.

Ongelmana on että miten työkkäri, Kela, sossu ym suhtautuvat omassa työssään työllistyvään?

46

3136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten todistaa?

      Omassa työssä työllistymistä ei ole laissa määritelty.

      Käytännössä omassa työssä työllistymisellä tarkoitetaan työtä, jota tehdään olematta työ- tai virkasuhteessa tai toimimatta oman tai perheen omistuksessa tai määräysvallassa olevan yrityksen lukuun.

      Henkilöllä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen siltä ajalta, jona hän työllistyy päätoimisesti omassa työssään.

      Henkilön katsotaan työllistyvän omassa työssä päätoimisesti, jos toiminnan vaatima työmäärä on niin suuri, että se on esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle.

      Oma työ katsotaan sivutoimiseksi, jos henkilön työssäolon perusteella tai muutoin voidaan päätellä oman työn vaatiman työmäärän olevan niin vähäinen, ettei se ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle.

      Omasta työstä saatavilla tuloilla tai niiden puuttumisella ei ole vaikutusta arvioitaessa, työllistyykö henkilö pää- vai sivutoimisesti.

      Miten siis todistat ettet työllisty omassa työssäsi kokopäiväisesti?

      Miten työkkärin ja Kelan pystyy vakuuttamaan siitä että teet omaa työtä vain sivutoimisesti ja että sen vaatima työmäärä on niin vähäinen että olet oikeutettu soviteltuun?

      • Oma selvitys riittää

        "Päätoimisesti omassa työssään työllistyneen henkilön katsotaan edelleen työllistyvän siinä siihen ajankohtaan asti, kun työnhakijan esittämän selvityksen perusteella tai muuten on ilmeistä, ettei toimintaa enää jatketa tai työllistymistä pidetään sivutoimisena."

        Eli riittääkö siis OMA selvitys?

        Mitään muita todisteita siitä että oma työ työllistää vain sivutoimisesti EI tarvita?

        Onko kukaan omassa työssään työllistyvä onnistunut saamaan soviteltua?

        Millainen työ ylipäätään on "omaa työtä"?


    • TäysinMielivaltaista

      TE-keskuksen virkailija arvioi viime kädessä sen, onko oma työ sivutoimista vai ei.

      TE-keskuksen virkailijalla on laaja harkintavalta siitä, ja siten päätökset ovat usein virkailijakohtaisia.

      Päätöksistä voi kuitenkin valittaa työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnalle.

      Ongelmia syntyy kun osaksi omalla työllään elävä palkansaaja hakee työttömyysturvaa tai työtön palkansaaja alkaa hankkia omalla työllään lisätuloa.

      Jos palkkatyön ja oman työn välillä sukkuloiva jää työttömäksi, hänet luokitellaan todennäköisesti päätoimiseksi yrittäjäksi, ja hän jää vaille palkansaajan työttömyysturvaa.

      Toiminta voidaan luokitella sivutoimiseksi, jos toimeksiantoja on vain vähäinen määrä eikä työtön työnhakija pyri aktiivisesti harjoittamaan ammattiaan.

      TE-keskuksien käytäntö on kuitenkin ongelmallinen, koska työtön työnhakija ei voi ennakolta tietää, tulkitaanko hänen toimintansa sivu- vai päätoimiseksi.

      Eli etukäteen ei mitenkään voi tietää miten siinä käy, koska päätökset ovat täysin mielivaltaisia virkailija kohtaisia!!!

      • aktivinisti

        Tuo on tosiaan epäkohdista suurimpia, että työvoimatoimisto ei suostu antamaan etukäteen faktoja, joihin he myöhemmin päätöksensä perustavat. Eli he jättävät aina itselleen sen sianreiän, josta he saavat pullautettua sen karenssin tai katkaistua tuet kokonaan.

        Minulle on suullisesti sanottu, että jonkinlainen pienimuotoinen oma työ voi olla heidän mielestään hyväksyttävää, jos sen tekemiseen ei vaadita yrittäjäeläkemaksuja. Millä perusteilla ne sitten vaaditaan ja kuka ne vaatii? Toiminimeä ei tarvitse perustaa oitis, mutta siitäkään en ole löytänyt selkeää informaatiota. Kuka määrittelee ja millä perusteilla, millaista työtä voi harrastaa ilman, että rekisteröityy ja alkaa maksaa pakollista yrittäjäeläkemaksua (jota on kiva maksaa, jos se vie tulot miinukselle!). Työkkäri myös sanoo arvioivansa sitä, voiko työtä tehdessään ottaa vastaan kokoaikatyön (joita nyt on pilvin pimein avoinne, vitsi vitsi). Tämä kuulostaa loogiselta, mutta onko se ansa? Kertovatko he sitten, kun ensimmäistä kertaa olet ilmoittanut hankkineesi jonkun kympin, että ovat iloisia, että olet perustanut yrityksen, ja että et ole enää oikeutettu työttömyystukeen.

        Kai tämän tarkoituksena on passivoida aktiivisia kansalaisia. Muuta syytä en sille löydä. Vaikuttaa siltä, että kaikki tämän hallituksen toimet keskittyvät Suomen ajamiseen alas. Valmistelevatko he maata alennusmyyntiin jollekin ulkomaiselle pankille?

        Yirtetään ottaa selvää tästä asiasta ja kerrotaan täällä, jos tietoa löytyy. Varmaan tuhannet meistä tosiaan tekisivät pientä hommaa itselleen, jos työkkäri ja yrittäjäeläkelaitos ja verotoimisto sen sallisivat.


      • PakkoYEL min. 1600e
        aktivinisti kirjoitti:

        Tuo on tosiaan epäkohdista suurimpia, että työvoimatoimisto ei suostu antamaan etukäteen faktoja, joihin he myöhemmin päätöksensä perustavat. Eli he jättävät aina itselleen sen sianreiän, josta he saavat pullautettua sen karenssin tai katkaistua tuet kokonaan.

        Minulle on suullisesti sanottu, että jonkinlainen pienimuotoinen oma työ voi olla heidän mielestään hyväksyttävää, jos sen tekemiseen ei vaadita yrittäjäeläkemaksuja. Millä perusteilla ne sitten vaaditaan ja kuka ne vaatii? Toiminimeä ei tarvitse perustaa oitis, mutta siitäkään en ole löytänyt selkeää informaatiota. Kuka määrittelee ja millä perusteilla, millaista työtä voi harrastaa ilman, että rekisteröityy ja alkaa maksaa pakollista yrittäjäeläkemaksua (jota on kiva maksaa, jos se vie tulot miinukselle!). Työkkäri myös sanoo arvioivansa sitä, voiko työtä tehdessään ottaa vastaan kokoaikatyön (joita nyt on pilvin pimein avoinne, vitsi vitsi). Tämä kuulostaa loogiselta, mutta onko se ansa? Kertovatko he sitten, kun ensimmäistä kertaa olet ilmoittanut hankkineesi jonkun kympin, että ovat iloisia, että olet perustanut yrityksen, ja että et ole enää oikeutettu työttömyystukeen.

        Kai tämän tarkoituksena on passivoida aktiivisia kansalaisia. Muuta syytä en sille löydä. Vaikuttaa siltä, että kaikki tämän hallituksen toimet keskittyvät Suomen ajamiseen alas. Valmistelevatko he maata alennusmyyntiin jollekin ulkomaiselle pankille?

        Yirtetään ottaa selvää tästä asiasta ja kerrotaan täällä, jos tietoa löytyy. Varmaan tuhannet meistä tosiaan tekisivät pientä hommaa itselleen, jos työkkäri ja yrittäjäeläkelaitos ja verotoimisto sen sallisivat.

        > Millä perusteilla ne sitten vaaditaan ja kuka ne vaatii? <

        YELliä pitää maksaa jos teet niin paljon töitä että kun sä palkkaisit jonkun muun tekeen sen, sen palkka olisi yli 7430,59 e/vuosi.

        Hulluinta on että vaikka sä joudut maksaan sitä pakollista (veroluonteista) YEL-maksua, niin sen minimi EI hyödytä yhtään mitään, koska ensivuonna vasta 12 325,55 euroa vuodessa kerryttää ansiosidonnaista työttömyysturvaa ja yli 14.861,18 oikeuttaa edes osa-aikaeläkkeeseen.

        Se 1 600 e/vuosi mitä on pakko maksaa YELiin EI siis hyödytä pienyrittäjää lainkaan!

        Pienyrittäjän vuosi MENOT (hinnat alv0%) :
        - yel maksu noin 1 600e (minimi)
        - vastuuvakuutukset 500 e
        - autovakuutukset 500 e
        - ajoneuvon muut kulut (renkaat) 400e/vuosi
        - bensa/diesel kulut 2000 e/vuosi
        - tilitoimisto maksut 1000e
        - netti, gsm, puhelin 800e
        - liiketilan vuokrakulut 300e/kk x 12kk = 3 600e
        - liiketilan sähkö ja vesi 50e/kk x 12kk = 600 e
        - yrittäjän oma nettopalkka 1000e/kk x 12kk = 12 000e/vuosi
        - palkasta otettava ennakonpidätys 3 000e/vuosi (arvio)
        - toimistotatvikkeet, postikulut, jäsenmaksut, koulutus...yms... 1000 e/vuosi
        ___________________________
        yhteensä 27 000 euroa
        ostot, tarvikkeet mitä tarvitset tuotteisiin ?
        3 000 euroa kassan pohjalle voittoa

        Joten noin 30 000euroa /vuodessa sulla pitäis olla myytävissä tavaroissa/palveluissa katetta, että homma toimii....

        Eli ei ihan jokainen pysty alkaa yrittään ilman alkupääomaa.

        Lainaa ei köyhä saa eikä kukaan sijota köyhän yritykseen.


      • aktinivisti
        aktivinisti kirjoitti:

        Tuo on tosiaan epäkohdista suurimpia, että työvoimatoimisto ei suostu antamaan etukäteen faktoja, joihin he myöhemmin päätöksensä perustavat. Eli he jättävät aina itselleen sen sianreiän, josta he saavat pullautettua sen karenssin tai katkaistua tuet kokonaan.

        Minulle on suullisesti sanottu, että jonkinlainen pienimuotoinen oma työ voi olla heidän mielestään hyväksyttävää, jos sen tekemiseen ei vaadita yrittäjäeläkemaksuja. Millä perusteilla ne sitten vaaditaan ja kuka ne vaatii? Toiminimeä ei tarvitse perustaa oitis, mutta siitäkään en ole löytänyt selkeää informaatiota. Kuka määrittelee ja millä perusteilla, millaista työtä voi harrastaa ilman, että rekisteröityy ja alkaa maksaa pakollista yrittäjäeläkemaksua (jota on kiva maksaa, jos se vie tulot miinukselle!). Työkkäri myös sanoo arvioivansa sitä, voiko työtä tehdessään ottaa vastaan kokoaikatyön (joita nyt on pilvin pimein avoinne, vitsi vitsi). Tämä kuulostaa loogiselta, mutta onko se ansa? Kertovatko he sitten, kun ensimmäistä kertaa olet ilmoittanut hankkineesi jonkun kympin, että ovat iloisia, että olet perustanut yrityksen, ja että et ole enää oikeutettu työttömyystukeen.

        Kai tämän tarkoituksena on passivoida aktiivisia kansalaisia. Muuta syytä en sille löydä. Vaikuttaa siltä, että kaikki tämän hallituksen toimet keskittyvät Suomen ajamiseen alas. Valmistelevatko he maata alennusmyyntiin jollekin ulkomaiselle pankille?

        Yirtetään ottaa selvää tästä asiasta ja kerrotaan täällä, jos tietoa löytyy. Varmaan tuhannet meistä tosiaan tekisivät pientä hommaa itselleen, jos työkkäri ja yrittäjäeläkelaitos ja verotoimisto sen sallisivat.

        Omaa työtä koskevia juttuja poimin työkkärin antamasta infolapusta. En ole vielä verrannut tekstiä työttömyysturvalakiin (1 luku 6 § ja 2 luku 5-8 §). Joskushan työkkärillä on omia sääntöjään, jotka HEIDÄN mielestään menevät lain yli. Joku voisi testata sen oikeudessa, jotta saataisiin ennakkotapauksia.

        Yrittäjänä pidetään henkilöä, joka työskentelee muussa yrityksessä tai yhteisössä (voiko yksi henkilö muodostaa 'yhteisön'?), jossa hänellä tai hänen perheenjäsenellään on määräysvalta.

        Yrittäjän työttömyysturvan selvittämiseen tarvittavia tietoja
        (He haluavat nämä tiedot, mutta eivät halua kertoa etukäteen, miten kukin kohta vaikuttaa - vai käyttävätkö he silkkaa mutua.)
        (esim. taiteilija, toimittaja, kirjailija, muusikko, omaishoitaja, urheilija)
        - selvitys toiminnan luonteesta ja työllistävyydestä
        - todistus saadun apurahan luonteesta ja kestosta
        - selvitys työhuoneesta/työskentelytiloista
        - selvitys toimeksiantajista ja tilauksista
        - selvitys YEL/MYEL-vakuutuksen piiriin kuulumisesta.

        Aloittavien yritysten perusneuvonta: Yritys-Suomi-puhelinpalvelu 0295 020 500.
        www.yrityssuomi.fi

        Oman työn tekemisen yrittämisellä on riskinsä. Yksi riskeistä on se, että sinut yritetään tuupata starttirahalle. Ottakaa ihmeessä selvää, mitä starttirahaan kuuluu - voihan se joillekin sopia. Minä en nyt muista, mikä siinä kiikasti, mutta sen muistan, että minä en sitä hae. Pitiköhän siinä anoa pankista lisää lainaa muiden velkojensa jatkeeksi? Sitten, kun sitä ei tietysti saa, sinut voidaan ehkä määritellä 'omasta syystäsi' jättäneen yrittämisen aloittamatta, ja siitähän voi lyödä karenssilla. Vielä pahempi, jos pankki olisi niin ilkeä, että antaisi lisää velkaa. Millä ne kaikki maksaa?

        Olen kysellyt verotoimistosta pienimuotoisen oman työn tekemisestä. He kuuntelivat kuin eivät olisi koskaan kuulleetkaan mitään niin hullua, ja ehdottivat, että kysyn työkkäristä. Työkkärissä puhuin kasvokkain heidän 'yrityspalveluosastonsa' kanssa, ja sain lypsettyä muutaman sanan, mutta ne olivat sanoja, jotka olin jo lukenut mollin sivuilta, starttirahasta. Myöhemmin kysyin uudestaan työkkäristä. Ei osattu sanoa, mutta annettiin nuo ylläolevat infot. En ole vielä saanut koottua ajatuksiani soittaakseni. Soittaminen ei mielestäni ole hyvä tapa hoitaa tällainen asia. Pitäisi voida löytää selkeä viittaus tiettyyn lainkohtaan, jonka voi sitten itse lukea, jotta tietää niin oikeutensa kuin rajoituksetkin. Puhelinpalvelussa annetut neuvot eivät sido heitä mihinkään, ja niitä on vaikeampi äänittääkin, eli niiden kerkitys lienee vähäinen. Jos saa tarkan tiedon, mikä kohta ja missä laissa tätä asiaa käsittelee, se voi olla arvokas tieto. Työttömyysturvalakia voi itsekin plarata, jos jaksaa. Auttaa varmaan ainakin unettomuuteen, huoh.


      • dfgsdjfg g
        aktinivisti kirjoitti:

        Omaa työtä koskevia juttuja poimin työkkärin antamasta infolapusta. En ole vielä verrannut tekstiä työttömyysturvalakiin (1 luku 6 § ja 2 luku 5-8 §). Joskushan työkkärillä on omia sääntöjään, jotka HEIDÄN mielestään menevät lain yli. Joku voisi testata sen oikeudessa, jotta saataisiin ennakkotapauksia.

        Yrittäjänä pidetään henkilöä, joka työskentelee muussa yrityksessä tai yhteisössä (voiko yksi henkilö muodostaa 'yhteisön'?), jossa hänellä tai hänen perheenjäsenellään on määräysvalta.

        Yrittäjän työttömyysturvan selvittämiseen tarvittavia tietoja
        (He haluavat nämä tiedot, mutta eivät halua kertoa etukäteen, miten kukin kohta vaikuttaa - vai käyttävätkö he silkkaa mutua.)
        (esim. taiteilija, toimittaja, kirjailija, muusikko, omaishoitaja, urheilija)
        - selvitys toiminnan luonteesta ja työllistävyydestä
        - todistus saadun apurahan luonteesta ja kestosta
        - selvitys työhuoneesta/työskentelytiloista
        - selvitys toimeksiantajista ja tilauksista
        - selvitys YEL/MYEL-vakuutuksen piiriin kuulumisesta.

        Aloittavien yritysten perusneuvonta: Yritys-Suomi-puhelinpalvelu 0295 020 500.
        www.yrityssuomi.fi

        Oman työn tekemisen yrittämisellä on riskinsä. Yksi riskeistä on se, että sinut yritetään tuupata starttirahalle. Ottakaa ihmeessä selvää, mitä starttirahaan kuuluu - voihan se joillekin sopia. Minä en nyt muista, mikä siinä kiikasti, mutta sen muistan, että minä en sitä hae. Pitiköhän siinä anoa pankista lisää lainaa muiden velkojensa jatkeeksi? Sitten, kun sitä ei tietysti saa, sinut voidaan ehkä määritellä 'omasta syystäsi' jättäneen yrittämisen aloittamatta, ja siitähän voi lyödä karenssilla. Vielä pahempi, jos pankki olisi niin ilkeä, että antaisi lisää velkaa. Millä ne kaikki maksaa?

        Olen kysellyt verotoimistosta pienimuotoisen oman työn tekemisestä. He kuuntelivat kuin eivät olisi koskaan kuulleetkaan mitään niin hullua, ja ehdottivat, että kysyn työkkäristä. Työkkärissä puhuin kasvokkain heidän 'yrityspalveluosastonsa' kanssa, ja sain lypsettyä muutaman sanan, mutta ne olivat sanoja, jotka olin jo lukenut mollin sivuilta, starttirahasta. Myöhemmin kysyin uudestaan työkkäristä. Ei osattu sanoa, mutta annettiin nuo ylläolevat infot. En ole vielä saanut koottua ajatuksiani soittaakseni. Soittaminen ei mielestäni ole hyvä tapa hoitaa tällainen asia. Pitäisi voida löytää selkeä viittaus tiettyyn lainkohtaan, jonka voi sitten itse lukea, jotta tietää niin oikeutensa kuin rajoituksetkin. Puhelinpalvelussa annetut neuvot eivät sido heitä mihinkään, ja niitä on vaikeampi äänittääkin, eli niiden kerkitys lienee vähäinen. Jos saa tarkan tiedon, mikä kohta ja missä laissa tätä asiaa käsittelee, se voi olla arvokas tieto. Työttömyysturvalakia voi itsekin plarata, jos jaksaa. Auttaa varmaan ainakin unettomuuteen, huoh.

        http://www.yrityssuomi.fi/lomake?docid=7705&kieli=fi

        Starttirahahakemuslomake.


      • Omalla työllä itse
        aktivinisti kirjoitti:

        Tuo on tosiaan epäkohdista suurimpia, että työvoimatoimisto ei suostu antamaan etukäteen faktoja, joihin he myöhemmin päätöksensä perustavat. Eli he jättävät aina itselleen sen sianreiän, josta he saavat pullautettua sen karenssin tai katkaistua tuet kokonaan.

        Minulle on suullisesti sanottu, että jonkinlainen pienimuotoinen oma työ voi olla heidän mielestään hyväksyttävää, jos sen tekemiseen ei vaadita yrittäjäeläkemaksuja. Millä perusteilla ne sitten vaaditaan ja kuka ne vaatii? Toiminimeä ei tarvitse perustaa oitis, mutta siitäkään en ole löytänyt selkeää informaatiota. Kuka määrittelee ja millä perusteilla, millaista työtä voi harrastaa ilman, että rekisteröityy ja alkaa maksaa pakollista yrittäjäeläkemaksua (jota on kiva maksaa, jos se vie tulot miinukselle!). Työkkäri myös sanoo arvioivansa sitä, voiko työtä tehdessään ottaa vastaan kokoaikatyön (joita nyt on pilvin pimein avoinne, vitsi vitsi). Tämä kuulostaa loogiselta, mutta onko se ansa? Kertovatko he sitten, kun ensimmäistä kertaa olet ilmoittanut hankkineesi jonkun kympin, että ovat iloisia, että olet perustanut yrityksen, ja että et ole enää oikeutettu työttömyystukeen.

        Kai tämän tarkoituksena on passivoida aktiivisia kansalaisia. Muuta syytä en sille löydä. Vaikuttaa siltä, että kaikki tämän hallituksen toimet keskittyvät Suomen ajamiseen alas. Valmistelevatko he maata alennusmyyntiin jollekin ulkomaiselle pankille?

        Yirtetään ottaa selvää tästä asiasta ja kerrotaan täällä, jos tietoa löytyy. Varmaan tuhannet meistä tosiaan tekisivät pientä hommaa itselleen, jos työkkäri ja yrittäjäeläkelaitos ja verotoimisto sen sallisivat.

        > jonkinlainen pienimuotoinen oma työ voi olla heidän mielestään hyväksyttävää, jos sen tekemiseen ei vaadita yrittäjäeläkemaksuja. <

        Yrittäjätoiminta pitää vakuuttaa, jos yrittäjän työpanoksen arvo on yli 7430,59 e/vuosi

        n. 619,21 e/kk brutto! päivässä 28,80 e/pv 4 h 7,20 e/h

        Eli todella vähän saa tunteja tehdä jos meinaa saada sen läpi sivutoimisena.

        Ja miten sen todistat kuinka vähän tai paljon tunteja teet?

        Tuskin se riittää että väittää tekevänsä vain pari tuntia viikossa vaikka oikeesti tekeekin 24/7?

        Jos työtön vaikka tekis niitä mölkkypelejä itse ja sitten möis niitä omaan piikkiin "kuntoutuakseen ja aktvioituakseen" niin sallisiko työkkärin sossu ja typin ämmät muka sen?!

        Tuskin. mutta kun teet sitä samaa orjatyöpajalla ja kartutat niitten varallisuutta se on ihan ok.

        Mitä ihmeen sossun logiikkaa tää tällänen on?!


      • hsths

        Mikä on TE-keskus?


    • aktivinisti

      Mitenköhän he määrittelevät 'työpanoksen arvon'? Jos pitää ne tulonsa alle sen kolmensadan euron kuussa, pitäisi teoriassa olla oikeutettu työttömyyskorvaukseen? Mutta onko niin, että Kela ei kysykään euromääriä, vaan tehtyjä tunteja, ja sitten arvioi, paljonko noista tunneista olisi pitänyt saada, jos olisi ollut jossain minimipalkatussa työssä? Kukapa aloitteleva puuhastelija saisi tunneilleen edes minimipalkan veroista summaa. Eli tarkoituksella sekava systeemi?

      Jos ansaitsee vain 300 kuussa tai alle, se on korkeintaan 3600 euroa vuodessa. Tuon ei pitäisi pakottaa maksamaan yrittäjäeläkemaksuja, mikä on hyvä, koska niistä ei matalilla tuloilla kuitenkaan olisi hyötyä muille kuin yrittäjäeläkelaitokselle! Mutta työkkäri/Kela kysyykin tehtyjä tuntimääriä, ja laskee niille tuntipalkkoja, ja voi saapua tulokseen, joka on yli 7430e vuodessa, jolloin olisi pakko maksaa sitä yrittäjäeläkemaksua, ja työttömyystuki katkaistaisiin seurauksena?

      Eli voiko neuloa sukkia ja myydä niitä satunnaisesti, tai vaikka jatkuvastikin, mutta pieniä määriä? Millä tavalla on meille, Suomen kansalle, parempi, että meidän käsketään istua kotona passiivisina, ja mennä 'kuntoutumaan' orjatyöhön, kun käsketään, sen sijaan, että tekisimme edes jotain työtä? Minä ansaitsisin mieluummin vaikka vain kolmesataa euroa kuussa omasta työstä ja luopuisin työmarkkinatuesta kuin olisin sillä viissatasella ja passiivisena, ja orjana.

      Vai yritetäänkö ihmisiä pakottaa tekemään työtä verottomana, käteisellä, ja sitten tästä tehdään valtava 'rikos', josta suljetaan vankilaan, jossa voi käyttää näitä aktiivisuuteen syyllistyneitä kansalaisia orjatyövoimana. Vankiloissahan tehdään kaikenlaista tuottavaa työtä - tuottavaa, mutta ei vangeille. Tai yritetäänkö ihmiset karistaa pois tuilta ja suoranaisesti rikoksilla elämään, mistä taas voi päästä orjaksi vankilaan. Sairasta.

    • KaikillaERIsäännöt?

      TTL:n yrittäjämääritelmä ei aina ole yhtenevä esimerkiksi verotuksessa tai työlainsäädännössä käytettyjen määritelmien kanssa.

      Päätoimisesta omassa työssä työllistymisestä annetaan työkkärissä lausunto 0Y3.

      Työnhakijan harjoittaman yritystoiminnan vaikutus hänen oikeuteensa saada työttömyysetuutta selvitetään ensisijaisesti sähköisesti täytettävillä ns. SELMA-lomakkeilla.

      Arviointi perustuu kokonaisharkintaan, jossa otetaan huomioon kaikki toiminnan työllistävyydestä saatu näyttö. (Mitkä kaikki ovat näyttöä?)

      Tämä koskee sekä työn ohessa aloitettua yritystoimintaa että työttömänä aloitettua yritystoimintaa. Työtönkin voi siis aloittaa sivutoimisen yritystoiminnan!?

      Alkava yritystoiminta voi olla työmäärältään niin vähäistä, että sitä voidaan pitää TTL:a sovellettaessa sivutoimisena.

      Jos alkavassa yritystoiminnassa on mahdollista erottaa työmäärän vähäisyys tulojen puuttumisesta, TE-toimisto voi katsoa työttömänäkin aloitetun yritystoiminnan olevan sivutoimista. (MIten se osoitetaan?)

      Koska työttömyysetuuden tarkoituksena ei ole tukea kannattamatonta yritystoimintaa, pelkästään tulojen puuttumisen tai vähäisyyden perusteella alkavaa yritystoimintaa ei voida katsoa sivutoimiseksi.

      TE-toimisto voi milloin tahansa, esimerkiksi muun asiakaspalvelun yhteydessä, pyytää hakijalta selvitystä yritystoiminnassa mahdollisesti tapahtuneista muutoksista ja antaa uuden asiaa koskevan työvoimapoliittisen lausunnon. (Ihme uhkailua! Pidetään yrittäjät varpaisllaan ettei ne vaan tuudittaudu turvalliseen oloon?)

    • Väärinkäytökset?

      Todisteellisesta selvityksestä luopuminen

      Ely-keskus pitää selvänä että tahalliset sekä tahattomat väärinkäyttötilanteet tulevat todisteellisesta selvityksestä luoputtaessa lisäätymään!?

      Yksittäisen työnhakijan kannalta tämä voi johtaa työttömyysturvajärjestelmän näkemiseen ennakoimattomana, jos esim. väärin annettu tieto johtaa etuuden takaisinperintään.

      Todisteellisesta selvityksestä luopuminen omassa työssä työllistymisen päättymisestä on luonnollista, koska käytännössä työnhakijalla on usein hyvin rajattu mahdollisuus esittää mainittua selvitystä.

      TE-toimiston mielestä on selvää että väärikäyttö tulee lisääntymään, mutta määrää on vaikea arvioida.

      Kohtuttomiksi tapauksiksi voivat muodostua tilanteet jossa työnhakijaksi ilmoittautuvat ei vilpittömästi ole ymmärtänyt oman ilmoituksensa merkitysta ja sen vaikutusta mahdollisiin pitkiinkin työttömyysetuuden takaisinperintöihin.

      Todisteellisesta selvityksestä luopuminen tulee väistämättä lisäämään väärinkäyttötilanteiden selvittämistä jälkikäteen.

    • Oikeustoimeentuloon

      Hallitus on päättänyt, että vuoden 2016 alusta omassa työssä työllistyvä rinnastuu yrittäjäksi. Näin yksi työkeikka voi estää työttömyysetuuden saamisen, koska sinut voidaan rinnastaa yrittäjäasemaan.

      Työttömyysetuus kuuluu kaikille!

      Hallituksen esitys on sekä perustuslain että yhdenvertaisuuslain vastainen. Päätöksen kumoamiseksi kerätään parhaillaan adressia osoitteessa:

      http://www.adressit.com/itsensa_tyollistavien_tyottomyysturvaa_ei_saa_heikentaa

    • EiToimittuAjoissa

      Jatkossa omaa työtä tekevät henkilöt ovat siis pääsääntöisesti yrittäjiä.

      Muutos saattaa käytännössä johtaa siihen, että työttömän työllistyminen pienimuotoisesti kaikilla muilla tavoin kuin palkansaajana johtaa ansioturvan menetykseen heti.

      Työtön menettäisi yhden vaihtoehdon työllistyä ja ainoaksi vaihtoehdoksi jää työttömyys.

      https://ytk.fi/blogi/tyon-pitaisi-kannattaa-aina-mutta-onko-lopputulos-painvastainen

      • luulennäin

        Pelkkä yrittäjyys-status ei vielä kaada työttömyysturvan saamista jos katsotaan sivutoimiseksi yrittäjäksi. Näinhän se nykyäänkin on eli yrittäjäkin voi saada soviteltua aivan kuten omaa työtä tekeväkin. Se mikä määrittää onko sivutoiminen vai päätoiminen yrittäjä riippu työmäärästä. Työttömyysturvalaissa kun sanotaan, että henkilö joka on valmis ottamaan vastaan kokoaikaista palkkatyötä voi saada työttömyyspäivärahaa. Siis yrittäjätoiminta ei saa olla tälle esteenä. Tarkoittaa minun mielestäni sitä, että joka päivä voi tehdä muutaman tunnin töitä yrityksessään menettämättä kokonaan päivärahaa ja statuksen muuttumista päätoimiseksi yrittäjyydeksi. Tarkemmat tiedot tietää vain te-toimiston virkailijat. Siis ne jotka niitä yrittäjyyslausuntoja laatii.


    • Kirjanpitovelvollisuus

      1 a §. Luonnollisen henkilön kirjanpitovelvollisuus.

      Uuden pykälän 1 momentin ensimmäisessä virkkeessä ulotetaan kirjanpitovelvollisuus ihmisten eli luonnollisten henkilöiden harjoittamaan liike- ja ammattitoimintaan.

      Velvoitetta ei ole rajattu Suomen kansalaisiin: Se koskee kaikkia ihmisiä, jotka harjoittavat ammatti- tai liiketoimintaa Suomessa.

      Tämä tarkoittaa että omalla työllä työllistyvälle tulee kirjanpitovelvollisuus?

    • reilusuomi

      Tässäkin ketjussa on moneen kertaan mainittu, että työttömyysturvalaissa on ainakin toistaiseksi sallittu osittainen työttömyysturva osa-aikaisille yrittäjille. Laki antaa ESIMERKKINÄ sen, että on vaikka kokopäiväpalkkatyössä ollessaan harjoittanut yritystään samalla, vähintään 10kk, ennen palkkatyöstä työttömäksi jäämistään. Työkkäri on kuitenkin asettanut itsensä lain yläpuolelle ja päättänyt, että tuo lainlaatijan esimerkki onkin nyt käytännössä ainut hyväksyttävä MÄÄRITELMÄ osa-aikaiselle yrittäjälle.

      Kuuntelin joku aika sitten jonkun ministeriön virkamiehen valittelua, miten virheellisesti laki on työkkärissä ymmärretty. Onko ministeriö kuitenkaan vieläkään tehnyt selväksi työkkärille, ettei työttäri voi laatia omia ohjeistuksiaan, jotka menevät lain yli. Ja onko kukaan vienyt tuota, mielestäni tahallista, väärinkäsitystä oikeuteen ja mikä on ollut tulos? Niin, on niin helppo tässä sanoa 'viedä oikeuteen', mutta kyllähän me tiedämme, ettei se tuosta noin vaan käy.

      • 6kkERItyössä

        > Laki antaa ESIMERKKINÄ sen, että on vaikka kokopäiväpalkkatyössä ollessaan harjoittanut yritystään samalla, vähintään 10kk, ennen palkkatyöstä työttömäksi jäämistään. <

        No nyt se on sentään lyhentynyt 6 kuukauteen.

        Mutta ongelmana on tuon 6 kkn lisäksi se että se KOKOpäiväinen työ EI saa olla mitenkään siihen sivutoimisesti tehtävään yrittäjyyteen liittyvää!

        Moni ei muista tätä sääntöä.

        Jopa adressissa esitetään virheellisesti että muka riittäisi että on jossain työssä 6 kk samaan aikaan kun olet yrittäjä.

        http://www.adressit.com/itsensa_tyollistavien_tyottomyysturvaa_ei_saa_heikentaa

        "työttömyysturvaa saa, jos voi todistaa yrittäjänä työskentelyn olevan sivutoimista. Freelancer voisi todistaa olevansa sivutoiminen yrittäjä ja saada oikeuden työttömyysturvaan solmimalla vähintään kuuden kuukauden mittaisen työsuhteen. "

        Jos tuo freelancer on vaikkapa mainosalan ammattilainen joka myy osaamistaan sivutoimisena, niin se 6 kkn kokopäiväinen työ EI saa olla mainosalalta vaan jotain ihan täysin muuta mikä ei mitenkään liity siihen yrittäjyyteen.

        Muuten työkkäri ei hyväksy edes sitä puolen vuoden työtä todisteeksi yrittäjyyden sivutoimisuudesta.


      • muistakaa.myös

        Tästä pitääkin saada selvemmät ohjeet nyt tuon uuden lain myötä. Lisäksi olkaa tietoisia ja ottakaa selvää myös siitä, että jos jommalla kummalla vanhemmista on yritys jossa työskentelee osa-aikaisesti tai kokoaikaisesti niin ne KAIKKI samassa taloudessa asuvat ovatkin sitten helisemässä jos sattuvat tarvitsemaan työttömyyspäivärahaa jossain vaiheessa. Alkaa rumba samassa taloudessa työllistymisestä yritystoiminnassa. Eli vaikkapa se 19 vuotias lapsi valmistuttuaan lukiosta menee työkkäriin ilmoittautumaan ja saa selvityksen vanhemman yritystoiminnasta. Todennäköisesti ei tule saamaan työttömyyspäivärahaa niin kauan kuin asustaa vanhempiensa luona vaikkei mitään yrityksessä tekisikään.


    • Aktivinistinen

      Pohdin nyt oman työn asiaa siltä kannalta, että miten omaehtoinen vapaaehtoistyö vaikuttaisi työkkärin mahdollisuuksiin määritellä sinut 'yrittäjäksi'. Minulle sopisi oikein hyvin ajatella se työmarkkinatuen satakolmekymppinen viikossa 'palkkatuloksi' (vaikka sinua edelleen kutsutaan työttömäksi etkä saa eläke- tai muita asiaankuuluvia etuja), ja tehdä lähiseutusi asiakkaille jotain ilmaistyötä, minun tapauksessani esimerkiksi vaatteiden korjausompelua. Puhuin siitä jo työkkärin 'aktivointitilaisuudessa'. Kohta puoleen olisi aika raportoida, mitä olen tehnyt. Työkkäristä en ole juuri tietoa saanut, enkä verotoimistosta, enkä Yritys-Suomesta, enkä YE-laitokselta. Täältä keskusteluista voin väittää eniten koeteltua infoa saaneeni. Lakitekstiä voisi yrittää klarata läpi, mutta täytyy muistaa, että työkkäri ei aina toimi lain mukaan, vaan keksii omat sääntönsä, kun laki ei heitä miellytä. Etukäteen se ei niistä omista säännöistäänkään anna tietoa, vaan kukin virkailija mutuilee jälkikäteen, lypsettyään ensin sinulta tietoja, ennen kuin opit olemaan varovainen.

      Tällaisen vaikutelman olen saanut siitä, mitä tapahtuisi, jos ryhtyisin tuohon vapaaehtoiseen orjatyöhön:

      Ilmoitettuani tehneeni tunninkin korjausompelua, saamatta siitä palkkiota, minut pudotetaan työmarkkinatuelta. Jos tuo työtunti sattui olemaan kuukausia sitten, tukesi vaaditaan takaisinmaksettavaksi siitä eteenpäin. Koska työkkärihän ei katso, saatko toiminnastasi tuloa - kuka nyt rahaa tarvitsisi. Toimeentulotukeakaan tuskin saat, koska teet työtä ilmaiseksi, eli olet omasta syystäsi tuloton (plus siitä, että paikkakunnallasi on niin vähän asukkaita).

      Yrittäjäeläkelaitos määrää YE-maksun, siis täysin olemattomista tuloista. Verotoimisto arvioi, paljonko olisit joutunut maksamaan palkkaa, jos olisit palkannut jonkun toisen tekemään tuon työn puolestasi. Sekin olemattomasta tulosta. Olet jo kovasti miinuksella ja tulosi ovat nolla. Tilanteessa on kuitenkin jotain hyvääkin. Et ole enää työtön. Olet yrittäjä. Yrittämisellä Suomi nousuun!

      'Aktivoiko' systeemi minua? Auttaako se minua työllistymään? Vai tekeekö se kyyniseksi, ylivarovaiseksi, salailevaksi? Lisääkö se yritteliäisyyttäsi vai passiivisuuttasi? Ihan retorisia kysymyksiä vain, ei tarvitse vastata.

      • PerustuloRatkaisu

        Erittäin hyviä pohdintoja. Samoista syistä en itsekään ole uskaltanyt yrittää, koska lait ja varsinkin niiden soveltaminen on työkkärissä, Kelassa, verottajalla ja muilla mm. YEL laitoksilla niin kieroja.

        Vaikka Kela suostuisi maksamaan työttömyystukea soviteltuna, niin työkkäri voi katsoa sinut silti kokopäiväiseksi yrittäjäksi, jolloin Kelalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin katkaista kaikki tukesi.

        Vaikka verottaja selkeästi sanoo että alle 10.000 euroa vuodessa liikevaihdolla on harrastelija eikä mikään yrittäjä, voi YEL-vakuutuksen joutua ottamaan jälkikäteen mainitsemastasi syystä (paljonko olisit joutunut maksamaan palkkaa, jos olisit palkannut jonkun toisen tekemään tuon työn puolestasi).

        Verottaja ja YELvakuutusyhtiöt ajavat eniten yrittäjiä konkurssiin.

        Perustulo ratkaisisi kaikki nämä ongelmat!

        Voisit ihan rauhassa toimia mikroyrittäjänä kun tietäisit että jokatapauksessa saat edes sen perustulon.

        Turha siis syyttää työttömiä työtä vieroksuviksi. Syyttäkää tätä passivoivaa systeemiä joka ESTÄÄ työnteon!


    • MistäRahat

      Ongelmana voi olla työttömyysturvan rahoitus?

      Rahoituslain mukaan työttömyysturvan rahoituksesta vastaavat valtio, työnantajat ja palkansaajat pakollisilla työttömyysvakuutusmaksuilla sekä työttömyyskassat jäsenmaksuilla.

      1) Valtio eli me veronmaksajat

      2) Työttömyyskassan osuus kustakin ansioon suhteutetusta päivärahasta on 5,5 % jäsenmaksuilla.

      3) Työttömyysvakuutusrahasto vastaa ansiosidonnaisen työttömyysturvan rahoituksesta siltä osin kuin valtio ja yksittäiset työttömyyskassat eivät ole siitä vastuussa.

      Muut kuin työttömyyskassat rahoittavat siis 94,5 % työttömyystuista.

      Työttömyysturvajärjestelmän näkökulmasta työtä tehdään joko yrittäjänä tai palkansaajana, ja jos kyse ei ole kummastakaan näistä, toimintaa arvioidaan ns. omassa työssä työllistymisenä.

      Kaikilla näillä on eri vaikutus oikeuteen saada työttömyysetuutta.

      • KaikistaYrittäjiä

        Omassa työssä työllistymistä ei ole lainkaan määritelty lainsäädännössä.

        Työttömyysturvajärjestelmässä pidetään yrittäjänä henkilöä, joka päätointaan varten on yrittäjän eläkelain (1272/2006) mukaisesti velvollinen ottamaan lakien mukaisen YEL-vakuutuksen.

        Yrittäjällä tarkoitetaan yrittäjän eläkelain mukaan henkilöä, joka tekee ansiotyötä olematta työsuhteessa tai virka- tai muussa julkisoikeudellisessa toimisuhteessa.

        Yrittäjän eläkelain mukainen vakuuttamisvelvollisuus alkaa, kun toiminnasta saatu tulo on vuodessa vähintään 7 502,14 euroa (2015).

        Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle jää muun muassa alle 18-vuotiaan harjoittama yritystoiminta, sekä yrittäjän toiminta, joka ei ole jatkunut yhdenjaksoisesti vähintään neljää kuukautta.

        Jos henkilö ei täytä edellä mainittuja vakuuttamiseen liittyviä edellytyksiä, häntä ei pidetä yrittäjänä vakuuttamisvelvollisuuden perusteella.

        Tämä määritelmä on nyt siis muuttumassa siten ettei työttömyysturvajärjestelmässä katsota enää yrittäjäksi vain ne joiden työtulo vuodessa ylittää tuon 7500 euroa, (jolloin on pakko ottaa YEL) vaan ihan KAIKKI, jotka eivät ole työ tai virkasuhteessa, eli kaikki entiset omassa työssä työllistyvät.


      • ToinenOnToinenEi

        Yksityisellä elinkeinonharjoittajalla tarkoitetaan henkilöä, josta yleiskielessä käytetään esimerkiksi nimitystä ammatinharjoittaja tai liikkeenharjoittaja taikka jolla on toimintaansa varten toiminimi.

        Keskeistä on, että kyse on luonnollisen henkilön omissa nimissään harjoittamasta elinkeinotoiminnasta.

        Vain osalla yksityisistä elinkeinonharjoittajista on velvollisuus ottaa yrittäjän eläkelain mukainen vakuutus ja heitä pidetään tällä perusteella työttömyysturvajärjestelmässä yrittäjinä.

        Niitä joilla ei ole velvollisuutta ottaa YELliä (eli vuosityötulo on alle 7500 e/v) ei ole periaatteessa pidetty työttömyysturvajärjestelmässä yrittäjinä, eli heillä olisi voinut olla oikeus palkansaajan työttömyysturvaan, koska he ovat voineet olla ns. sivutoimisia yrittäjiä.

        Mutta koska nämä ovat rekisteröityneet ennakkoperintä- tai arvonlisäverovelvollisten rekisteriin ja saaneet Y-tunnuksen, työttömyysturvajärjestelmässä heitä on käytännössä pidetty kuitenkin yrittäjinä.

        Työttömyysturvalain soveltamiskäytännössä yksityistä elinkeinonharjoittajaa on voitu pitää yrittäjänä sillä perusteella, että hän on ilmoittautunut Verohallinnon rekistereihin ja saanut Y-tunnuksen.

        Henkilön katsotaan työllistyvän yrittäjänä tai sitä vastaavalla tavalla omassa työssään päätoimisesti, jos toiminnan vaatima työmäärä on niin suuri, että se on esteenä kokoaikatyön vastaanottamiselle.

        Ongelmana onkin ollut miten työttömyystukea hakeva todistaa ettei hänen sivutoimiseen yritykseen käyttämänsä työmäärä ole niin suuri etteikö se estäisi kokopäivätyötä.

        Työkkärin täysin mielivaltaiset päätökset siitä että saman arvoiset sivutoimiset yritykset on toisissa tapauksissa katsottu päätoimiseksi yrittäjyydeksi kun taas toisille sivutoimisiksi.

        Tämä asettaa kansalaiset epätasavertaiseen asemaan, mikä on laissa kielletyä.


      • KaikistaYrittäjiä

        Juuri tämän työttömyysvakuutusmaksun takia myös työttömyysturvalain yrittäjä määritelmää halutaan muuttaa.

        Työttömyysvakuutusmaksujen soveltamisalan määrittelyn yhteydessä ehdotetaan myös täsmennettäväksi työttömyysturvalaissa olevan yrittäjämääritelmää.

        Kun nykyisen määritelmän mukaan yrittäjänä pidetään henkilöä, joka on velvollinen ottamaan yrittäjän eläkelain YEL-vakuutuksen, jättää määritelmä ulkopuolelle ne yrittäjät, jotka eläkelaissa olevien rajoitusten vuoksi eivät ole velvollisia ottamaan eläkevakuutusta.

        Tällaisen yrittäjän toimintaa arvioidaan siis omassa työssä työllistymisenä.

        Toiminnasta saatavan tulon määrä vaikuttaa siten siihen, onko yksityinen elinkeinonharjoittaja yrittäjä vai katsotaanko hänen työllistyvän omassa työssään (työtulo alle 7500e/v).

        Yrittäjämääritelmää ehdotetaan muutettavaksi siten, että työttömyysturvalaissa yrittäjänä pidettäisiin henkilöä, jota pidetään yrittäjänä yrittäjän eläkelaissa. (Eli KAIKKI ansiotyö jota tehdään olematta työ- tai virkatoimisuhteessa.)

        Muutos selkeyttäisi henkilön asemaa työttömyysturvajärjestelmässä, kun omassa työssä työllistymisenä arvioitaisiin jatkossa lähinnä sellaista työtä, jota ei tehdä ansiotarkoituksessa. (Mitä työtä ei tehdä ansiotarkoituksessa?)

        Samalla myös tilanteet, joissa esimerkiksi yritystoiminnasta saatava tulo vaikuttaa henkilön asemaan työttömyysturvajärjestelmässä, poistuisivat.


      • MitenTyökkäriSoveltaa

        Yksityisen elinkeinonharjoittajan katsottaisiin lopettaneen yritystoiminnan, kun hän on 1) luopunut mahdollisesta eläkevakuutuksesta.

        2) Lisäksi edellytettäisiin, että tuotannollinen ja taloudellinen toiminta on päättynyt.

        Työttömyysetuuden saamisen edellytykset pysyisivät toiminnan kokonaan lopettamisen osalta käytännössä ennallaan niiden yksityisten elinkeinonharjoittajien kohdalla, joiden toimintaa on nykyisin arvioitu omassa työssä työllistymisenä, mutta joita pidettäisiin yrittäjinä työttömyysturvalain yrittäjämääritelmän muuttamisen jälkeen.

        Lisäksi näille henkilöille voisi nykyisestä poiketen syntyä oikeus työttömyysetuuteen myös esimerkiksi sillä perusteella, että heitä pidettäisiin palkansaajaan rinnastettavina yrittäjinä ja päätoimisesti työllistänyt toimeksianto päättyy.

        Jos yksityisen elinkeinonharjoittajan tekemää työtä on arvioitu nykyisin yritystoimintaa koskevien säännösten perusteella, etuuden saamisen edellytyksenä ei näiden henkilöiden kohdalla enää jatkossa olisi, että toiminnan päättymisestä on ilmoitettu Verohallinnon rekistereihin. (Eli se hyöty tästä muutoksesta olisi että saisi edelleen kuulua mm. ennakonperintärekisteriin?)

        Tavoitteena on madaltaa kynnystä uusien työtilaisuuksien etsimiseen ja vastaanottamiseen.


      • SuurinOsaYrittäjiä

        Oletettavasti SUURIN osa yritystoimintaa harjoittavista henkilöistä olisi jatkossa työttömyysturvajärjestelmässä YRITTÄJIÄ joko sillä perusteella, että heillä on velvollisuus ottaa yrittäjän eläkelain mukainen vakuutus tai sillä perusteella, että he tekevät ansiotyötä olematta työ- tai virkasuhteessa.

        Joidenkin henkilöiden kohdalla työ- ja elinkeinotoimisto saattaisi joutua ratkaisemaan muulla kuin yrittäjän eläkelain mukaisen vakuutus perusteella, onko henkilöä pidettävä yrittäjän eläkelaissa tarkoitettuna yrittäjänä.

        Osa yrittäjäaseman ratkaisemisesta voidaan lisäksi hoitaa teknisesti kehittämällä työnhakijoille tehtäviä sähköisiä yritystoimintaa koskevia selvityspyyntöjä.

        Hallituksen esityksen katsottiin selkeyttävän yrittäjien asemaa työttömyysturvajärjestelmässä.

        Lausunnoissa ehdotettiin lisäparannuksia yrittäjien asemaan.

        Nämä ehdotukset koskivat yrittäjän perheenjäsenen asemaa ja yrityksen myyntivoiton vaikutus työttömyysetuuteen.

        Ehdotuksia ei ole otettu huomioon tässä esityksessä, vaan ne tulevat arvioitaviksi myöhempien lainmuutosten yhteydessä.


      • MaksutNousee

        Työttömyysturvalain mukaisella yrittäjällä ei ole oikeutta työttömyysvakuutusmaksuilla rahoitettaviin etuuksiin, joten vakuutusperiaatteen mukaisesti heiltä ei myöskään perittäisi vakuutusmaksuja.

        Nykyisen voimassa olevan lain mukaan määräävää on ollut velvollisuus ottaa yrittäjän eläkelain mukainen vakuutus, jolloin yrittäjäasemassa oleva on periaatteessa voinut olla velvollinen maksamaan työttömyysvakuutusmaksuja.

        Voimassa olevasta laista poiketen yritystoiminnan päätoimisuuden arvioinnilla ei enää olisi merkitystä työttömyysvakuutusmaksuvelvollisuutta arvioitaessa.

        Esimerkiksi jatkossa maksuvelvollisuus olisi sivutoimisella työntekijällä, vaikka hän olisi omassa päätoimessaan yrittäjän eläkelain 3 §:ssä tarkoitettu yrittäjä.

        Eli jos päätoiminen yrittäjä tekisi satunnaisesti palkkatyötä, häneltäkin perittäisiin palkanmaksajan työttömyysvakuutusmaksu (1,15 % 2016).

        Työttömyysvakuutusmaksut nousevat ensivuonna. Tänä vuonna ne olivat 1,45 %, josta työntekijä maksoi 0,65% ja työnantaja 0,80%.

        Ensivuonna ne ovat yhteensä 2,15 %, josta työntekijä maksaa siis tuon 1,15 % ja työnantaja vain 1%. Työntekijälläkin jää entistä vähemmän käteen.


      • EiKerrytäAnssia
        MaksutNousee kirjoitti:

        Työttömyysturvalain mukaisella yrittäjällä ei ole oikeutta työttömyysvakuutusmaksuilla rahoitettaviin etuuksiin, joten vakuutusperiaatteen mukaisesti heiltä ei myöskään perittäisi vakuutusmaksuja.

        Nykyisen voimassa olevan lain mukaan määräävää on ollut velvollisuus ottaa yrittäjän eläkelain mukainen vakuutus, jolloin yrittäjäasemassa oleva on periaatteessa voinut olla velvollinen maksamaan työttömyysvakuutusmaksuja.

        Voimassa olevasta laista poiketen yritystoiminnan päätoimisuuden arvioinnilla ei enää olisi merkitystä työttömyysvakuutusmaksuvelvollisuutta arvioitaessa.

        Esimerkiksi jatkossa maksuvelvollisuus olisi sivutoimisella työntekijällä, vaikka hän olisi omassa päätoimessaan yrittäjän eläkelain 3 §:ssä tarkoitettu yrittäjä.

        Eli jos päätoiminen yrittäjä tekisi satunnaisesti palkkatyötä, häneltäkin perittäisiin palkanmaksajan työttömyysvakuutusmaksu (1,15 % 2016).

        Työttömyysvakuutusmaksut nousevat ensivuonna. Tänä vuonna ne olivat 1,45 %, josta työntekijä maksoi 0,65% ja työnantaja 0,80%.

        Ensivuonna ne ovat yhteensä 2,15 %, josta työntekijä maksaa siis tuon 1,15 % ja työnantaja vain 1%. Työntekijälläkin jää entistä vähemmän käteen.

        Työttömyyspäivärahan saamisen ehtona olevaan työssäoloehtoon luetaan vain sellainen aika, joka henkilö on ollut vakuutuksenalaisen työssä.

        Toisin sanoen edellytyksenä on, että työstä maksetaan työttömyysvakuutusmaksut.

        Eli edelleenkään sivutoimisena yrittäjänä tehty työ ei kerryttäisi työssäoloehtoa, kuten omassa työssä työllistyminenkään ei kerryttänyt.


      • PätkäYrittäjä

        Työttömyysetuuden saamisen yleiset työvoimapoliittiset edellytykset

        Yritystoiminnan lopettaminen pykälään lisättäisiin uusi 2 momentti, jossa säädettäisiin yksityisen elinkeinonharjoittajan oikeudesta työttömyysetuuteen työn päätyttyä.

        1) Jos henkilöllä on ollut yrittäjän eläkelain mukainen YEL- vakuutus, työttömyysetuuden saaminen edellyttäisi vakuutuksesta luopumista.

        2) Lisäksi edellytettäisiin, että taloudellinen ja tuotannollinen toiminta on kokonaan päättynyt.

        Työttömyysetuudella ei edelleenkään olisi tarkoitus korvata yrittäjäriskin piiriin kuuluvaa yritystoiminnasta saatavan tulon vähäisyyttä tai tulojen puuttumista.

        Mikä tarkoittaa ettei voisi esim. kuukauden välein ilmottaa lopettaneensa yrityksen ja sitten taas alottaa? Vai onko siinä mitään rajaa kuinka tieheästi yrittäjyyden voi alottaa ja lopettaa?


      • gfhgjgjjhk
        PätkäYrittäjä kirjoitti:

        Työttömyysetuuden saamisen yleiset työvoimapoliittiset edellytykset

        Yritystoiminnan lopettaminen pykälään lisättäisiin uusi 2 momentti, jossa säädettäisiin yksityisen elinkeinonharjoittajan oikeudesta työttömyysetuuteen työn päätyttyä.

        1) Jos henkilöllä on ollut yrittäjän eläkelain mukainen YEL- vakuutus, työttömyysetuuden saaminen edellyttäisi vakuutuksesta luopumista.

        2) Lisäksi edellytettäisiin, että taloudellinen ja tuotannollinen toiminta on kokonaan päättynyt.

        Työttömyysetuudella ei edelleenkään olisi tarkoitus korvata yrittäjäriskin piiriin kuuluvaa yritystoiminnasta saatavan tulon vähäisyyttä tai tulojen puuttumista.

        Mikä tarkoittaa ettei voisi esim. kuukauden välein ilmottaa lopettaneensa yrityksen ja sitten taas alottaa? Vai onko siinä mitään rajaa kuinka tieheästi yrittäjyyden voi alottaa ja lopettaa?

        Isoillakin yrityksillä menee huonosti, kun nykyinen talousjärjestelmä ja politiikka on luotu takaamaan sen. Kun omaa työtä tekevä tarvitsee taloudellista apua, hänen ainut riskinsä on, että työkkäri määrittelee, että hän osaa elää ilman tulojakin. Minä voisin tehdä työtä, jonka tiedän tuovan minulle hiukan tuloja ja tiedän, ettei riittävästi koko elämiseen. Työkkärin tulkintojen ja jo ennestään huonon lain mukaan ainut vaihtoehtoni on jäädä kokoaikaiseksi työnhakijaksi.

        'Yrittäjän riski' toden totta!


      • PerustuloPelastaa
        gfhgjgjjhk kirjoitti:

        Isoillakin yrityksillä menee huonosti, kun nykyinen talousjärjestelmä ja politiikka on luotu takaamaan sen. Kun omaa työtä tekevä tarvitsee taloudellista apua, hänen ainut riskinsä on, että työkkäri määrittelee, että hän osaa elää ilman tulojakin. Minä voisin tehdä työtä, jonka tiedän tuovan minulle hiukan tuloja ja tiedän, ettei riittävästi koko elämiseen. Työkkärin tulkintojen ja jo ennestään huonon lain mukaan ainut vaihtoehtoni on jäädä kokoaikaiseksi työnhakijaksi.

        'Yrittäjän riski' toden totta!

        Perustulo korjaisi tämänkin ongelman.

        Perustulon myötä voisit huoletta tehdä lisähommia, oli ne sitten palkkatyötä tai pienyrittäjyyttä.

        Jollei jossain kuussa olisi töitä, tietäisit että saisit ainakin sen perustulon.


    • Väkänen

      Uskoisin että moni pienyrittäjä on jo turhautunut moiseen pompotukseen ja tekee vähät työt ns. piemästi harmaana työnä. Siis ikään kuin noilla säännöillä suorastaan kehoitettaisiin ryhtymään harmaaseen työhön sitä kuitenkaan selvästi mainitsematta.

    • MIssäOheistus

      Vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto kritisoi työministeri Jari Lindströmille että "Hallitus on tuonut eduskunnalle esityksen, jolla freelancerit ja muut itsensä työllistäjät määritellään lainsäädännössä yrittäjiksi.

      Uuden lain on kuitenkin tarkoitus tulla voimaan jo parin viikon kuluttua, mutta tästä huolimatta valtakunnassa vallitsee täysi epäselvyys siitä, voiko freelancer luottaa jatkossa siihen, että hän tulee saamaan työttömyysturvaa tilanteessa, jossa hänen yrittäjyytensä on vain sivutoimista.

      Nimittäin silloin, jos henkilö tulkitaan päätoimiseksi yrittäjäksi, hänellä ei oikeutta ole tähän työttömyysturvaan.

      Eli kysymykseni kuuluu, että tullaanko työ- ja elinkeinoministeriössä huolehtimaan siitä, että kahden viikon aikana ohjeistukset te-hallinnolle laitetaan siihen kuntoon, että jatkossa freelancerit voivat luottaa siihen, että tulevat oikeudenmukaisesti kohdelluiksi työttömyysturvassa?"

      Johon työministeri Jari Lindström vastaa: "Ihan totta, monesti viime kaudellakin itsekin kiinnitin huomiota näihin tulkintoihin, että ne ovat puutteellisia.

      Ja kyllä, tullaan ohjeistamaan niin selkeästi, että siinä soveltamisessa ei tule näitä ongelmia.

      Se lainsäädäntö on monimutkainen.

      Te-toimiston virkamiehellä voi usein olla vähän rohkeutta puuttua näihin asioihin ilman ministeriön kattavaa ohjeistusta erilaisista soveltamistilanteista ja tulkinnoista eri puolilla maata. Tähän tullaan kiinnittämään huomiota."

      Saas nähdä miten tässä todellisuudessa käy?

      • ToinenSaaToinenEI

        Vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto kertoi että "Suomen Journalistiliitto toi esille valiokuntakuulemisessa sellaisen esimerkin, että itsensä työllistävä toimittaja oli tehnyt kuukaudessa vain kolmen tunnin ajan toimittajan työtä ja oli kuitenkin tullut tulkituksi päätoimiseksi yrittäjäksi.

        Tällaisia tapauksia on valitettavasti hyvin paljon, ja tästä syystä freelancerit usein eivät uskalla, jos ovat ansiosidonnaisella, ilmoittautua työttömäksi, koska pelkäävät menettävänsä työttömyysturvan.

        Olette puhuneet paljon siitä, että Suomessa voitaisiin sosiaaliturvaa kehittää siihen suuntaan, että ihminen uskaltaisi siirtyä pelotta palkkatyöstä yrittäjyyteen ja päinvastoin ja sosiaaliturva seuraisi liukuvasti perässä. Mitä hallitus on tekemässä, jotta voitaisiin näin toimia?

        Meillähän itsensä työllistävien määrä jatkuvasti kasvaa, kun yritykset sanovat irti henkilöitä ja sitten palkkaavat nämä samat ihmiset toimeksiantosuhteessa takaisin.

        Olisi kuitenkin suotavaa, että meillä olisi semmoinen sosiaaliturva, joka kannustaisi työntekoon eikä päinvastoin."

        Suurin ongelma on juuri tuo työkkäreiden täysin mielivaltainen tulkinta.

        Epäreiluinta on että toinen voi saada työttömyystukea koska hänet on katsottu sivutoimiseksi, mutta toinen ei saa, vaikka tilanne on samankaltainen.


      • selvemmät.säännöt
        ToinenSaaToinenEI kirjoitti:

        Vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto kertoi että "Suomen Journalistiliitto toi esille valiokuntakuulemisessa sellaisen esimerkin, että itsensä työllistävä toimittaja oli tehnyt kuukaudessa vain kolmen tunnin ajan toimittajan työtä ja oli kuitenkin tullut tulkituksi päätoimiseksi yrittäjäksi.

        Tällaisia tapauksia on valitettavasti hyvin paljon, ja tästä syystä freelancerit usein eivät uskalla, jos ovat ansiosidonnaisella, ilmoittautua työttömäksi, koska pelkäävät menettävänsä työttömyysturvan.

        Olette puhuneet paljon siitä, että Suomessa voitaisiin sosiaaliturvaa kehittää siihen suuntaan, että ihminen uskaltaisi siirtyä pelotta palkkatyöstä yrittäjyyteen ja päinvastoin ja sosiaaliturva seuraisi liukuvasti perässä. Mitä hallitus on tekemässä, jotta voitaisiin näin toimia?

        Meillähän itsensä työllistävien määrä jatkuvasti kasvaa, kun yritykset sanovat irti henkilöitä ja sitten palkkaavat nämä samat ihmiset toimeksiantosuhteessa takaisin.

        Olisi kuitenkin suotavaa, että meillä olisi semmoinen sosiaaliturva, joka kannustaisi työntekoon eikä päinvastoin."

        Suurin ongelma on juuri tuo työkkäreiden täysin mielivaltainen tulkinta.

        Epäreiluinta on että toinen voi saada työttömyystukea koska hänet on katsottu sivutoimiseksi, mutta toinen ei saa, vaikka tilanne on samankaltainen.

        Tuo on juuri se ongelma yleensäkin tässä sivutoimisessa toiminnassa. Tuo tosin ei voi pitää paikkaansa, että jos on ansiosidonnaisella niin nimenomaan täytyy ilmoittautua työttömäksi muutenhan sitä ei työttömyysturvaa ei saa.

        Mutta siis itse ongelmaan. En tiedä miten siellä te-toimistossa noita arvioita tehdään siitä pää- ja sivutoimisuudesta. Tuo esittämäsi esimerkki muutaman tunnin työstä kuukaudessa mutta tulkittu päätoimiseksi työskentelyksi tuntuu erikoiselta. Voisiko olla niin, että on katsottu pidemmältä ajalta toimintaa ja ehkä työtunteja ollut muuna aikana paljonkin paitsi sen yhden kuukauden aikana vain ne muutama tuntia. Ylipäätään kuitenkin tuo että ne työt ovat hyvin hajanaisia ja voivat vaihdella hyvinkin radikaalisti eri kuukausina on juuri se ongelma. Miten sitä tulkintaa tehdään? Freelancerit ja erilaiset taiteilijat joilla koko toiminta on ailahtelevaa eikä kuten yrittäjillä kun saavat sen jalan oven väliin ja tietyn kanta-asiakasjoukon pärjäävät edes jotenkin. Uusi laki taitaa kyllä entisestään tuoda epävarmuutta näille ammattiryhmille.


      • DemaritkinKannattaa

        Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntyläkin myöntää että "Tämä on erittäin oleellinen kysymys, ja tosiaan nyt tässä kun tämän teidän antamanne mietinnön valiokunnasta luin vastalauseineen kaikkineen ja sieltä nämä asiat, niin tosiaan te olitte nostaneet erinomaisen hyviä epäkohtia ja näitä asioita sieltä esiin, jotka ilman muuta täytyy tulevaisuudessa huomioida.

        Annan kiitosta myöskin vastalauseesta, voisiko sanoa näin poikkeuksellisesti, koska siinä nousi esiin myöskin erittäin tärkeitä asioita siihen nähden, että mihin suuntaan meidän täytyy kyetä sosiaaliturvaa viemään, koska tämä teidän huolenaiheenne on täysin aiheellinen.

        Nythän STM:ssä tehdään tätä sosiaaliturvajärjestelmän kokonaistarkastelua, ja aivan vilpittömästi sanon, että varmasti tulemme nämä asiat siellä huomioimaan."

        Johon demareiden Timo Harakka toteaa "Tosiasia on, että tämä hallituksen esitys ei heikennä mutta ei parannakaan itsensä työllistävien asemaa.

        Siltä osin ehkä toki parantaa, että mietinnön lausumassa velvoitetaan te-toimistoja ja työ- ja elinkeinoministeriötä saamaan aikaan nämä selkeät, oikeudenmukaiset ja yhdenmukaiset toimintatavat.

        Itsensä työllistäjät ovat minulle läheisiä ihmisiä, ja siksi olen kärsinyt, kun tuhannet ovat olleet hädissään ja paniikissa, kun edustaja Alanko-Kahiluoto on blogissaan sanonut: "Esitys heikentää huomattavasti itsensä työllistäjien toimeentulon edellytyksiä ja uhkaa jättää freelancereina toimivat työttömyysturvan ulkopuolelle."

        Tämän väärän todistuksen ansiosta tuhannet ihmiset ovat hädissään ottaneet yhteyttä, he ovat huolissaan omasta tulevaisuudestaan ja toimeentulostaan.

        Tällainen on vastuutonta politikointia.

        Kysyn kuitenkin siis ministeri Lindströmiltä tai Mäntylältä: voidaanko laissa määritellä selkeästi, mitä on päätoiminen ja mitä on sivutoiminen yrittäjyys?"


      • MikäänEImukaMuutu
        DemaritkinKannattaa kirjoitti:

        Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntyläkin myöntää että "Tämä on erittäin oleellinen kysymys, ja tosiaan nyt tässä kun tämän teidän antamanne mietinnön valiokunnasta luin vastalauseineen kaikkineen ja sieltä nämä asiat, niin tosiaan te olitte nostaneet erinomaisen hyviä epäkohtia ja näitä asioita sieltä esiin, jotka ilman muuta täytyy tulevaisuudessa huomioida.

        Annan kiitosta myöskin vastalauseesta, voisiko sanoa näin poikkeuksellisesti, koska siinä nousi esiin myöskin erittäin tärkeitä asioita siihen nähden, että mihin suuntaan meidän täytyy kyetä sosiaaliturvaa viemään, koska tämä teidän huolenaiheenne on täysin aiheellinen.

        Nythän STM:ssä tehdään tätä sosiaaliturvajärjestelmän kokonaistarkastelua, ja aivan vilpittömästi sanon, että varmasti tulemme nämä asiat siellä huomioimaan."

        Johon demareiden Timo Harakka toteaa "Tosiasia on, että tämä hallituksen esitys ei heikennä mutta ei parannakaan itsensä työllistävien asemaa.

        Siltä osin ehkä toki parantaa, että mietinnön lausumassa velvoitetaan te-toimistoja ja työ- ja elinkeinoministeriötä saamaan aikaan nämä selkeät, oikeudenmukaiset ja yhdenmukaiset toimintatavat.

        Itsensä työllistäjät ovat minulle läheisiä ihmisiä, ja siksi olen kärsinyt, kun tuhannet ovat olleet hädissään ja paniikissa, kun edustaja Alanko-Kahiluoto on blogissaan sanonut: "Esitys heikentää huomattavasti itsensä työllistäjien toimeentulon edellytyksiä ja uhkaa jättää freelancereina toimivat työttömyysturvan ulkopuolelle."

        Tämän väärän todistuksen ansiosta tuhannet ihmiset ovat hädissään ottaneet yhteyttä, he ovat huolissaan omasta tulevaisuudestaan ja toimeentulostaan.

        Tällainen on vastuutonta politikointia.

        Kysyn kuitenkin siis ministeri Lindströmiltä tai Mäntylältä: voidaanko laissa määritellä selkeästi, mitä on päätoiminen ja mitä on sivutoiminen yrittäjyys?"

        Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä myöntää että "Tässä on nyt se ydinkysymys. Tämän hallituksen esityksen tarkoitus ja tavoite ei ollut ottaa kantaa nyt nimenomaan tähän pää- ja sivutoimisuuden käsitteiden ongelmallisuuteen, mutta viimeksi vuonna 2012 muistaakseni on käsitelty sosiaali- ja terveysvaliokunnassa tätä...

        Nyt en muista, jotta en anna väärää todistusta, mutta muistelen, että se oli vuonna 2012.

        Silloin tosiaan siihen valiokunta ei ottanut minkäänlaista selkeää kannanottoa, mutta on ihan päivänselvä asia, että tämän päivän työmarkkinoilla ja tämän päivän työmarkkinoiden muutoksessa kyllä tähän on varmasti meidän löydettävä selkeät käsitteet, mitä on päätoimisuus ja mitä on sivutoiminen työn tekeminen, jotta me pystymme ihmisiä kannustamaan siihen työn vastaanottamiseen tilanteessa kuin tilanteessa."

        Vassareiden Markus Mustajärvi manaa: "Työttömyysturvalain tulkinnat yrittäjän, poikkeusyrittäjän ja yrittäjän perheenjäsenen osalta ovat sekavia ja usein hyvin epäoikeudenmukaisia, ja monet henkilöt kuitenkin ovat palkansaajien ja yrittäjän välitilassa.

        Eikö kuitenkin olisi parempi, että henkilö voisi saada osan toimeentulostaan omasta toiminnastaan ja osan jostain muusta kuin että hänet pakotetaan kokonaan työttömäksi?

        Tämä esitys vääjäämättä tulee johtamaan monen kohdalla mielivaltaan, sillä on aivan varmaa, että epäselvä lainsäädäntö johtaa äärimmäiseen tiukkaan viranomaistulkintaan, -määräykseen ja -ohjeeseen."

        Työministeri Jari Lindström vakuuttaa että "Minun käsittääkseni tässä laissa muuttuu vain yksi asia ja sivutoimisen toiminnan arvioimisessa sovelletaan edelleen samaa pykälää kuin nyt.

        Jos se toiminta on sivutoimista eikä olosuhteissa tapahdu mitään muutoksia, niin se on sivutoimista myös jatkossa ja henkilö voi nauttia soviteltua päivärahaa.

        Työttömyysturva säilyy muutoksessa, eli työntekijän työttömyysturvalle ei tapahdu mitään.

        Minä ymmärrän kyllä tämän, tämä on todella vaikea määritellä eksaktisti, kuka on sitten yrittäjä ja kuka on työntekijä, eli tämä on vaikeaa.

        Me tarvitsemme sen takia hyvää ja perusteellista ohjeistusta, mutta onko olemassa täydellistä — siihen en tietenkään uskalla lähteä, että semmoista voin luvata.

        Mutta parhaamme teemme ja ohjeistamme te-keskukset niin hyvin kuin ikinä voimme."


      • LupauksiaLupauksia

        Kokoomuksen Sari Sarkomaa lohduttaa että "Me valiokunnassa kuulimme asiantuntijoita, esimerkiksi Journalistiliiton lakimies totesi, että tämä lakiesitys 94 ei muuta heidän freelancereidensa asemaa suuntaan eikä toiseen, päinvastoin, mitä esimerkiksi vihreät esittävät.

        Mutta he toteavat, että kiitos sosiaali- ja terveysvaliokunnalle niistä lausumista, jotka teimme, ja todellakin edellytämme, että nyt ne te-keskusten ohjeet sellaiseen kuntoon, että ihmisten kohtelu on oikeudenmukaista ja tasapuolista.

        Toivon vielä, että vastaava ministeri toteaa, että te olette lukeneet nämä lausumat jotka ovat muuten käsittelyssä tänä iltana ja lupaatte tehdä ne ohjeet.

        Ja myös tuli vähän viestiä sinne hallitukselle, että katsoisitte vielä kerran sosiaaliturvaa, että kaikkien työllistyminen olisi kannattavaa. "

        Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä lupaa "että sosiaaliturva ilman muuta; STM:ssä tehdään koko aika töitä sen eteen, että me selkiytämme sen nimenomaan niin, että työn tekeminen ja sen vastaanottaminen on aina kannattavaa, on sitten freelancer tai mikä tahansa alan edustaja ja ammattilainen."

        Samoin kun työministeri Jari Lindström vakuuttaa myös että "Kyllä, ohjeistus tapahtuu.

        Kokoonnumme vaikka yhteisen lukulampun ja suurennuslasin kanssa katsomaan nämä lausunnot, ja sitten ohjeistetaan, ja tällä mennään eteenpäin."


      • AsiaSelvä

        Vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto silti epäilee "Kehotan teitä lukemaan asiantuntijalausunnot, jotka ovat julkisia ja eduskunnan sivuilla.

        Esimerkiksi opetus- ja kulttuuriministeriön sosiaaliturvaosasto antoi meidän valiokunnallemme lausunnon, joka oli hyvin kriittinen ja jossa todettiin, että tämä lakiesitys vaarantaa itsensä työllistävien taide- ja kulttuurialan työntekijöiden mahdollisuuden saada työttömyysturvaa.

        Samalla linjalla olivat kaikki kulttuurijärjestöt, myös Suomen Journalistiliitto on antanut tämäntyyppisen lausunnon, samoin Opettajien työttömyyskassa, Yleinen työttömyyskassa ja niin edelleen näitä tahoja on hyvin paljon.

        Kysyisin, otatteko nyt, kun ohjeistusta valmistellaan, siihen on enää kaksi viikkoa aikaa, järjestöt mukaan tekemään näitä ohjeistuksia?"

        Johon työministeri Jari Lindström "Totean hyvin lyhyesti sen, minkä tässä totesin aiemminkin: tämä tarvitsee hyvää ohjeistusta. Suhtaudutaan tähän vakavasti, teidän lausuntonne luetaan, ja siitä lähdetään eteenpäin. Tämä asia on varmaan tällä selvä."


      • KukaVastuussa

        "Työministeri Jari Lindström vakuuttaa että "Minun käsittääkseni tässä laissa muuttuu vain yksi asia ja sivutoimisen toiminnan arvioimisessa sovelletaan edelleen samaa pykälää kuin nyt."

        Jos työministerikään ei ole varma laistaan, kuka sitten sen lain rustasi ja kuka on se ylin auktoriteetti, joka sen sanamuodon päätti ja on vastuussa siitä, että kansalaisten toimeentulosta päättävät pikkuvirkailijat soveltavat sitä oikein, eli lain mukaan? Ja kuka päättää, onko uusi laki, 'oikein' tulkittunakaan, oikeudenmukainen? Jos se määrää suuren osan kansaa (esimerkiksi käsityöläiset) elämään ilman tuloja, se ei ole oikeudenmukainen laki.

        Ei se ole pelkästään kulttuuriväki, käsityöläiset ja toimittajat, joita tämä koskee. Voisiko joku listata muita työntekijöitä, jotka myös ovat vaarassa menettää toimeentulonsa tässä?


    • ALOITTAVAsivutoiminen

      Todellinen ongelma laissa on se että kun omassa työssä työllistyvät katsotaan yrittäjiksi (siis ilman Y-tunnustakin), niin menettää saman tien työttömyystukensa, koska UUTTA yritystä EI käytännössä pysty aloittamaan sivutoimisena.

      Se on teoriassa mahdollista mutta koska lähes kaikki työkkärit noudattavat säännönmukaisesti sitä vähintään 6 kk kokopäiväisesti töissä oloa sivutoimisen yrittäjyyden rinnalla, katsotaanko 2016 jokainen joka tunninkin työllistyy omalla työllään alottavaksi yrittäjäksi?

      "Hallituksen esitys lisää työttömyyttä ja estää työttömän työllistymistä muuten kuin palkansaajaksi, koska työttömän yritystoiminnan aloittaminen katsotaan usein päätoimiseksi ja johtaa siihen, että oikeus ansioturvaan katkeaa heti", Lil Andersson sanoo.

      JOS yrittäjyyden voisi ALOITTAA sivutoimisena, niin ongelmaa ei olisi?

      Kyse on täysin siitä miten työkkärit tulkitsevat asiaa.

      "Lakiesityksen tulkinnanvaraiset kohdat on muutettava sellaisiksi, että ne eivät heikennä yhdenkään ihmisen mahdollisuuksia työllistyä tai oikeutta työttömyysturvaan."

    • 2016.KAIKKI.YRITTÄJIÄ

      Eduskunta HYVÄKSYI tänään lain, jonka mukaan pätkätyöläiset määritellään yrittäjiksi vuoden alusta.

      Silpputyötä tekevät pelkäävät, että heidät määritellään vähäisten toimeksiantojen perusteella päätoimisiksi yrittäjiksi, jolloin he menettävät työttömyysturvan.

      Media-alan freelancer on kyllästynyt jäykkään ja epäreiluun työelämään.

      Elisa perusti oman media-alan yrityksen, mutta lakisääteiset maksut ja papereiden pyörittäminen uuvuttivat pientä tulosta tekevän yrittäjän.

      Konkurssin jälkeen hän on toiminut freelancerina ja laskuttanut toimeksiantoja laskutuspalvelun kautta.

      Työt ovat tyypillisesti keikkatöitä muutamasta päivästä muutamaan kuukauteen.

      Elisa on motivoitunut tekemään oman alan töitä mutta on pettynyt, kuinka vaikeaksi arki on tehty työttömän työnhakijan kannalta.

      Nyt hän pelkää, että hänet määritellään vähäisten toimeksiantojen perusteella päätoimiseksi yrittäjäksi, jolloin hän menettää työttömyysturvan.

      Vaikka sivutoiminen yrittäjä on oikeutettu työttömyysetuuksiin kuten soviteltuun päivärahaan, niin pätkätöitä tekevien on ollut käytännössä vaikea tai lähes mahdotonta osoittaa toiminnan sivutoimisuutta te-toimistoissa.

      Samaa kertoo Journalistiliiton lakimies Jussi Salokangas, jonka mukaan on ilmennyt lukuisia tapauksia, joissa samoilla tiedoilla saa toisesta te-toimistosta aivan erilaisen päätöksen.

      – Riippuu te-toimiston virkailijasta, miten hän asian näkee. Jos asiakas kertoo, että on freelancer ja etsii asiakkaita jatkuvasti. Hänet voidaan katsoa päätoimiseksi yrittäjäksi, koska hän käyttää aikaa myös asiakkaiden hankkimiseen, sanoo Journalistiliiton lakimies Salokangas.

      Yritystoiminta katsotaan sivutoimiseksi vain, jos henkilö on ollut kokoaikatyössä vähintään kuusi kuukautta ja samaan aikaan toiminut aktiivisesti sivutoimisessa yrityksessään ERI alalla!

      Sosiaali- ja terveysministeriön hallitusneuvos Esko Salo sanoo, että omassa työssä työllistyvä on hankala termi lainsäädännön kannalta, koska omassa työssä työllistyvien ryhmää ei tunneta sosiaalivakuutuslainsäädännössä.

      Lakimuutoksen jälkeen työntekijät ovat joko palkansaajia tai yrittäjiä.

      Yrittäjän vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolella olevat henkilöt ovat olleet erikoisessa asemassa. On selvempää ihmisille, että toimivat joko palkansaajina tai yrittäjinä. Näin koko meidän sosiaaliturvajärjestelmä toimii, hallitusneuvos Esko Salo sanoo.

      Lakiesityksen tekee ongelmalliseksi juuri se, että siinä ei määritellä yritystoiminnan sivutoimisuutta ja päätoimisuutta.

      Eniten ihmisten arkea helpottaisi se, että te-toimistoissa arvioitaisiin selkeämmin yritystoiminnan sivu- ja päätoimisuutta.

      Sosiaali- ja terveysministeriön hallitusneuvos Esko Salo myöntää, että te-toimistoissa on ollut hankaluuksia määritellä työn sivutoimisuutta.

      – On täysin mahdotonta yksiselitteisesti lailla säätää, kuka yrittäjä on sivutoiminen ja kuka ei, koska yritystoiminnan kirjo on niin valtava.

      Sivutoimisuuden määritteleminen jää väkisinkin harkinnan varaan.

      Todennäköisesti valtaosa päätöksistä on kohdellut ihmisiä oikein. (?!?), hallitusneuvos Esko Salo sanoo.

      Sitran avainalueen vetäjä Mikko Hyttinen on sitä mieltä, että sivutoimisuuden ja päätoimisuuden määrittelemiseen pitäisi olla selkeämmät pelisäännöt.

      Kun kyseessä on oma toimeentulo, te-toimistoon ei halua lähteä sillä riskillä, että menettää viimeisenkin tulon.

      Harkinnanvaraiset selvitykset voivat viedä kuukausia, minkä aikana henkilö on ilman tuloja.

      Miten ihminen elää siinä välissä?

      Minä en enää koskaan halua olla yrittäjä.

      Pitää olla tarkkana, etten anna minkäänlaista saumaa, että yrittäjäksi tulkittaisiin.

      Jos et saa yrittäjänä palkkaa muutamaan kuukauteen, yksikään virasto ei sinua auta.

      Olet täysin sosiaaliturvan ulkopuolella.

      Pienten yrittäjien asemaa ei ole korjattu ja nyt ollaan ajamassa lisää ihmisiä samaan tilanteeseen, Rauma sanoo.

      Hallitusneuvos Esko Salon mukaan te-toimistojen ohjeita tarkennetaan pikaisesti.

      Joo mutta miten? Sehän just sano että on täysin mahdotonta lailla säätää, kuka yrittäjä on sivutoiminen ja kuka ei!

      Palkkatyösuhteita ei ole tarjolla kuten ennen, joten ihmiset työllistävät itensä omilla taidoillaan.

      Tilastokeskuksen mukaan itsensä työllistäminen on lisääntynyt puolella. Vuonna 2014 itsensä työllistäjiä oli noin 173 000.

      Nyt moni pätkätyöläinen joutuu kieltäytymään työtarjouksista, koska pelkää menettävänsä työttömyysetuudet, koska työkeikoista ei kerry niin paljon tuloja, että talous pysyisi kunnossa pelkästään pätkätöillä.

      Päättäjät eivät ymmärrä itsensä työllistävien todellista arkea.

      Työnantajat haluavat teetättää toimeksiantoja freelancereilla ja säästää siten sosiaalikuluissa.

      Silpputyöläiset ovat työelämän muutoksen pakkoraossa eikä kukaan ei pidä heidän puoliaan.

      - Epävarmuus vie ihan täysin ihmisten voimat ja motivaation tehdä töitä. Ketä se auttaa? Ihmiset, jotka vain jäävät kotiin, masentuvat, Elisa huokaa.

      • PerustuloPelastaa

        Sitran avainalueen vetäjä Mikko Hyttinen huomauttaa että, itsensä työllistämisen helpottaminen voisi tuoda uusia työpaikkoja.

        Itsensä työllistäjät ovat tällä hetkellä kannustinloukussa.

        Järjestelmä ei kannusta kokeilemaan omia siipiä, koska toimeentulon menettämisen vaara on iso.

        Perustulo kannustaisi ihmisiä yrittämään!


    • AloittavaSIVUtoiminen

      > Työllistyminen katsotaan sivutoimiseksi ainakin silloin, kun henkilö on ollut vähintään kuusi kuukautta kyseiseen yritystoimintaan tai omaan työhön LIITTYMÄTTÖMÄSSÄ kokoaikatyössä. <

      > Laki antaa ESIMERKKINÄ sen, että on vaikka kokopäiväpalkkatyössä ollessaan harjoittanut yritystään samalla, vähintään 10kk, ennen palkkatyöstä työttömäksi jäämistään. <

      No nyt se on sentään lyhentynyt 6 kuukauteen.

      Mutta ongelmana on tuon 6 kkn lisäksi se että se KOKOpäiväinen työ EI saa olla mitenkään siihen sivutoimisesti tehtävään yrittäjyyteen liittyvää!

      Moni ei muista tätä sääntöä!

      Jopa adressissa esitetään virheellisesti että muka riittäisi että on jossain työssä 6 kk samaan aikaan kun olet yrittäjä.

      http://www.adressit.com/itsensa_tyollistavien_tyottomyysturvaa_ei_saa_heikentaa

      "työttömyysturvaa saa, jos voi todistaa yrittäjänä työskentelyn olevan sivutoimista. Freelancer voisi todistaa olevansa sivutoiminen yrittäjä ja saada oikeuden työttömyysturvaan solmimalla vähintään kuuden kuukauden mittaisen työsuhteen. "

      Jos tuo freelancer on vaikkapa mainosalan ammattilainen joka myy osaamistaan sivutoimisena, niin se 6 kkn kokopäiväinen työ EI saa olla mainosalalta vaan jotain ihan täysin muuta mikä ei mitenkään liity siihen yrittäjyyteen.

      Muuten työkkäri ei hyväksy edes sitä puolen vuoden työtä todisteeksi yrittäjyyden sivutoimisuudesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P Marko lämsä

      Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4392
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

      otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1833
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

      Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1553
    4. Puskaradio huutaa

      Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      40
      1331
    5. Miksi aina vain seksiä?

      Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1093
    6. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      939
    7. Vieläkin jaksaa

      naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

      Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      855
    9. Hei rakas A,

      olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

      Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe