Karjalan kuninkaasta nostalgiaa

Murretta muistelen

Kiintoisaa huomata, miten paljon puheenpartemme on 30 vuoden aikana muuttunut. Lueskelen Turusen kirjaa ja mieleen palautuvat lapsuus-ja nuoruusajan sanonnat. Enpä muistanut enää edes viholaisia, vaikka niitä aina lapsena varottiin. Kirjassa toistuu höpelö -sana. Itse en pidä sitä hullun synonyyminä vaan astetta pehmeämpänä sanana. Kouhake lienee kohokuoresta mukautunut adjektiivi, jonka merkitys ei juuri maalla kasvaneille avaudu. Myös sana taustaminen on sellainen, jota en ole löytänyt edes murresanakirjoista. Ymmärrän sen kyllä, tosin meillä siitä käytettiin muotoa taastaminenja verbi oli taastoo.

Näyttää Turusella livahtaneen joitain nykysanoja vanhaan vuoropuheluun: ainakin homoseksuaalisuuteen liittyen. Ei siitä mitään haittaa ole.

Naisten puhetta en muista niin ronskina kuin Turusen kirjoissa on kattavasti ollut. Yksittäiset kovasuiset naiset toki muistan, mutta heidän kielenkäyttöään myös paheksuttiin, ainakin meille lapsille.

Olisi mukava lukea muidenkin mielipiteitä tästä asiasta.

27

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muistelijalla pätkii

      Muualla kasvaneille piti olla, ei maalla, siellähän kouhoteltiin myös heiniä.

    • Liisa 56

      Jotenkin tuntuu, että kieli köyhtyy, mutta eihän se ole totta. Varsinkin vanhoja haastatteluja kuunnellessa muutoksen huomaa. Suunta on näköjään se, että enää ei puhuta niin tarkasti kirjakieltä ja vastaavasti murteet jotenkin tuntuvat tasottuvan. Kyllä sen sentään vielä kuulee mistä päin puhuja on.

      Omilta kouluajoilta jäi mieleen, kun opettaja, paikallisia hänkin, ei antanut käyttää sanontaa vihko jäi pihhaan, mutta mökille jäänti kelepasi:))

    • Hyvä kirja kumminnii

      Minusta näyttää, jotta Heikki Turunen on kirjottanna omasta nuoruusajastaan, vaikka on laittanu vuodeksi -72. Hänen mukaansa muuten silloin oli rippikuvassa albat Lieksan kirkon porttailla. Minä oli siellä -74, eikä ollut vielä alboja.

      Musiikki ei todellakaan ollut silloin Vieno Kekkosta yms. niin kuin kirjaillii muistelloo. Se aika on ollut jo aikasemmin, siis Turusen nuoruuvessa.

    • meleko työlästä

      Kun lantatunkio nousi korkeeksi ,piti käävä "taastamassa"se matalammaksi jotta voe heitellä navetasta lissee.Siis lantkasan maaltaminen oli taastamista.

      • Ite en kyllä luonu

        Kyllä sitä sanaa käytettiin myös luorin tyhjentämisestä sontaluukusta mäjelle.


    • Kyllä tuo murre on alakanna hävitä vähä liijan noppeesti.
      Minnää kirjottelin tiällä aekannaan murretta oekkeestaan joka kirjotuksen vaen kun moni ei tuntunna ymmärtänneen, niin vaehon kirjakielleen.
      Kyllä minä murretta huastan koti ololoessa.
      Toesinnaan tuttava pirilöessä ihan muanittelloot minnuu huastamaan murtteella, ja oonhan minä silleen sitten tehnykkin.

      Joessaen piirilöessä on pyytännee minnuu lukemmaan Kätkäläestä ja jottae muita murrekirjoja kun minä kuulemaa iännän ne sanat silleen jotta kuulijat sannoo naattivasa.

      • SUOMEN MAIKKA

        LOPETA JÄTKÄ TUO MURTEELLA KIJOITUS EI SIITÄ KUKAAN KUNNON LIEKSALAINEN SAA SELVÄÄ EI TÄÄLLÄ KUKAAN ENÄÄ PUHU MURRETTA HÄIVY HYVÄN SÄÄN AIKANA


      • Ransitti
        SUOMEN MAIKKA kirjoitti:

        LOPETA JÄTKÄ TUO MURTEELLA KIJOITUS EI SIITÄ KUKAAN KUNNON LIEKSALAINEN SAA SELVÄÄ EI TÄÄLLÄ KUKAAN ENÄÄ PUHU MURRETTA HÄIVY HYVÄN SÄÄN AIKANA

        Murtteella ei puhuta vaen huastellaan. Turunen kyllä osovvaa sen taijon hyvin eppäelemätä. Hänen syntymäkylällään ja kotipuolessa ylleesä oli se puoli kyllä hallussa, se Piellisjärveläesittäen viäntäminen. Eikähän siinä mittää, sitä murrettahan sitä pittää huastella, minkä on oppinna ja olla siitä ylyppee, sitä ku ei kaekki ossookkaa. Jos ei kuka suane selevvee ni olokkaan suamata, mitteepä tuosta. Voepihan sitä tulukin palakata.


      • Puutnpa minäkin tuohon asiaan.Olen jonkin verran kuullut tätä murretta vaikka en ole mitenkää alkuperäinenasukas, Olen asunut myös savossa ja etelä karjalassa vaikka olen syntyisin etelä-pohjanmaalta jossa jopa pitäjän rajojen osalta on murresanoja ja puhetyyli erilainen..
        Kuitenkin olen oppinut täällä tulkitsemaaan sanoja ja ymmärtämään merkityksen mutta ymmärtävätkö sitten täällä minua on eri asia.
        Aikaanaan jopa valtuustuuston kokouksesta oltiiin ulos ajamassa kun käytin akka sanaa se oli pankakoskelaiselle jopa likaa joka oli hyvinkin arvovaltainen henkilö Suomessa no ei ollut ulos kantajaa minulle ja asiassa olin ja kokous jatkui.


      • Oikea äikän maikka
        markkukorpinen kirjoitti:

        Puutnpa minäkin tuohon asiaan.Olen jonkin verran kuullut tätä murretta vaikka en ole mitenkää alkuperäinenasukas, Olen asunut myös savossa ja etelä karjalassa vaikka olen syntyisin etelä-pohjanmaalta jossa jopa pitäjän rajojen osalta on murresanoja ja puhetyyli erilainen..
        Kuitenkin olen oppinut täällä tulkitsemaaan sanoja ja ymmärtämään merkityksen mutta ymmärtävätkö sitten täällä minua on eri asia.
        Aikaanaan jopa valtuustuuston kokouksesta oltiiin ulos ajamassa kun käytin akka sanaa se oli pankakoskelaiselle jopa likaa joka oli hyvinkin arvovaltainen henkilö Suomessa no ei ollut ulos kantajaa minulle ja asiassa olin ja kokous jatkui.

        Murreilmaisuilla ei oikein voi puolustella epäkohteliaisuutta. Kuulijakunta tulee puhujan aina ottaa huomioon ja hyvä käytöksinen, kohtelias ihminen ei käytä alatyylisiä ilmauksia virallisissa yhteyksissä. Tämä opetetaan jo koulun alaluokilla. Yksi kielitaidon osa-alue on puheen eri rekistereiden hallinta. Emme kirjoita kaverille tekstiviestiä samalla tavoin kuin työpaikkahakemusta. Sama pätee myös puhetilanteisiin. Ystävällisyys ja kohteliaisuus ei maksa mitään, mutta osoittaa tiedollisen sivistyksen lisäksi myös sydämen sivistystä.


      • tarkennetaan

        Jos oikein tarkkoja ollaan sanan "haastaa" kanssa, sana lausutaan huastaa, jossa u-kirjain on lähempänä o-kirjainta eli sanonta hoastaa on myös oikein. Tällainen välimuoto on myös kirjakielen sanassa lääke, jonka paikallinen murremuoto kuuluu leäke, jossa e-kirjain on e:n ja i:n välimuoto.


    • ikävä äidinkieltä

      Täällä Lieksa maaseudulla opettajaseminaarista valmistuneet mummot opettivat minullekin suomen kieltä, vaikka osasin jo ihan hyvin puhua äidinkieltä. Opettajalle oli kauhistus, jos käytin äidinkielen sanaa "mehtä" suomen kielen sijaan. Koulupäivän päätyttyä lähdettiin todellakin "pihhaan" eikä kukaan oppilaista lähtenyt kotiin. Useiden vuosien aikana oma äidinkielmme saatiin pilatuksi suomen kielellä. Nykyinen suomen kieli sisältää ulkomaalaisten kielen vaikutteita niin paljon, että oikein hirvittää. Äidinkieli on kadonnut!

    • koetahan ymmärtää

      Minä ymmärrän viestissä lukevan, että Lieksassakin opettivat muinoin opettajaseminaarista valmistuneet mummot. Eihän siinä Lieksan maaseudun seminaarista kerrottu, kun sellaista ei ole ollut. Sinulla taitaa olla huono luetun ymmärtäminen.

      • Oikea äikän maikka

        Viis pilkuista, viestin ymmärtää erittäin hyvin, jos vain haluaa!

        Koulun pitää opettaa monenlaiseen kielen käyttöön. Oman alueen tai vanhempien puhekieli on tärkeä ja ensimmäinen opittu tai paremminkin omaksuttu kielimuoto. Lapsi on suhteessa kieleen kuin kala vedessä, tietämättä, että vesi on märkää.
        Koulun on vietävä rinnan erilaisten tekstien ymmärtämisen oppimista ja kirjoitustaitoa, siksi huoliteltua ja normitettua kieltä myös tarvitaan. Tarkin ilmaus löytyy usein juuri siitä tylsästä "kirjakielestä". Lisäksi eri aloilla on omat vahvat slanginsa, jotka helpottavat saman alan ihmisten kommunikointia.

        Siitä olen "Ikävä äidinkieltä" nimimerkin kanssa eri mieltä, että oma kieli katoaisi koulutuksen myötä. Kyllä se siellä sisimmässä mulukkelehtaa, vaekkei joka päevä huulille asti piäsisikkää. Kun muita holoventajjii sattuu porukkaan, niin vanahasta muistista sitä huastaa niin kun ennen vanahhaan.

        Tieteiden kieltä englanti taitaa hieman typistää, kun nykyisin jo gradutkin kirjoitetaan englanniksi, väitöskirjoista puhumattakaan. Välillä jopa suomen kielen väitökset:(


      • Selvä peli

      • Turhaa höpöttöö

        Joensuussa puhutaan savolaismurretta, ei se mie -sana sitä asiaa miksikään muuta.


    • l'occitane

      Minusta Lakion Raijan kirjoissa on aika hyvää oman aikansa lieksalaista murretta. Kertoo Sokkeesta Martista, jonka monet muistavat.

      • lukutoukka T

        Kiitos vihjeestä, en ollut huomannut näitä kirjoja. Pitääpä tutustua.


    • hömppää

      Kilibailut=Savolainen lammasjuhla. Tarkoittaakohan se rosvopaistin syöntiä pikku siiderissä.

      • Tuo on hyvä!
        Vaikka kili on vuohen jälkeläinen, niin savolaisten kili voi olla vaikka puhvelin jälkeläinen.


      • Ransitti

        Ikkään ei savolaenen sano jotta kilibailut, vaen sannoo näenikkään: Kilipaelut.


    • Aloittajan lopetus

      Surullista, että kaikki ketjut täällä täytetään asiattomuuksilla. En ymmärrä, miksi pitää kirjoittaa ketjuun, jonka sisältöön ei ole mitään lisättävää tai kommentoitavaa.

      Kiitos kuitenkin muutamalle asialliselle kirjoittajalle, jotka pysyivät teemassa: miten murteemme on muuttunut.

    • Lukuniekka

      Kovin vähän kirjoittajista kertoi lukeneensa kirjan. En pitänyt kovin hyvänä. Turunen jää aina jotenkin jauhamaan jotain asiaa, nyt tuota homoseksuaalisuutta ja Freudin kirjat.

    • tunnistanko ihteni

      Meleko immuuttomasti Turunen meitä kuvvaelloo:
      "Perimä ehken kummitteli, itsesuojeluvaisto varoitti, vaikka vaara oli ohi ja vakuutukset kunnossa. Olihan heillä Venäjän metsäaroilta peuralaumojen perässä kyöränneiden, vaivoin nälkäkuolemalta säästyneiden, petoja ja vierasheimolaisia ryöstäjiä pelänneiden esi-isien vaistoelämä. Levottomuus ja hermojen värinä saattoi johtua myös itsenäisyyden ja sivistyksen ja korkean elintason lyhytaikaisuudesta; he kantoivat lihassaan raatajasukujen kärsimyksien muistoa, velisurmaajain, isänhylkääjien haamut vaikersi unitajunnassa, veljessodan kaininmerkki ei kansansielussa ei lakannut vuotamasta."

      Karjalan kuningas s.189.

      • korjataan

        Tarkoitat varmaankin, että emmuuttomasti. Perusmuot on emmuuton.


      • tunnistanko ihteni
        korjataan kirjoitti:

        Tarkoitat varmaankin, että emmuuttomasti. Perusmuot on emmuuton.

        Oekkeessa oot!


    • Joulurauhan jatkoa

      Sain minäki sen nyt luettua. Pikkasen hätäseltä tuntu loppuratkasu, pikkasen nuorisorommaanilta. Enkä tykänny siitä, miten Turunen kirjotti ihtesä teokseen toimijaksi.

      Myönnän, että ronskilta se puhe kyllä kirjotettuna tuntuu. Liekö myö vähän siistitty suutamme. Mää tiijä:))

    Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      336
      3173
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2325
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      89
      1705
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      201
      1662
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      71
      1456
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      57
      1323
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      13
      1116
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      22
      1107
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      3
      1083
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      164
      998
    Aihe