eli siis oon 13w tyttö ja AINA kun nouset ylös niin huimaa ihan kamalasti iha aina ei paljon mut joskus niin paljon et tuntuu et nyt menee taju mut usein miten pitää ottaa tukee jostain... ainaku kysyn iskältä tai äitiltä et mistä johtuu nii vastaus on et en tiiä. iha niiku ei uskois et mua tai ei ota mua vakavasti
oon vähä huolissaa ku on ollu jo varmaa kuukauden ja ollu joskus muullonkin ja tää ei oo yhtään kivaa oon yrittäny nousta hitaasti ylös mut siit ei oo mitää hyötyy... voisko johtuu alhaisesta verenpaineesta?? kiitti jos joku auttaa tai ees yrittää :)
huimaaminen ja pyörtymisen tunne ylösnoustessa
1
212
Vastaukset
- Salmiakkia!
Hei!
Voi johtua alhaisesta verenpaineesta. Tiedätkö millainen verenpaine sinulla on?
Mistä alhainen verenpaine taas voi johtua, on monia syitä: geenit/yksilöllisyys= joillain vaan on alhainen verenpaine. Nestehukka/liian vähäinen juominen. Tiedätkö paljonko yleensä juot vettä ja muita nesteitä päivässä? 1,5-2 litraa on se vähimmäissuositus. Liian vähäinen syöminen. Syötkö tarpeeksi, säännöllisesti ja monipuolisesti? 5-6 kertaa päivässä? kaksi lämmintä ateriaa? Aamiainen?
Ihanteellinen yläpaine olisi 100 ikä, eli sinulla 113. Itselläni oli sinun iässäsi aina aika matala verenpaine, eikä siihen ollut oikein mitään parannuskeinoa ja se aiheutti juuri tuollaista. Myöhemmin ajateltuna, join silloin varmasti liian vähän. Lisäksi minulla oli alhainen hb, joka luultavasti johtui runsaista kuukautisista. Hb saatiin kuriin rautavalmisteella ja e-pillereillä.
Tässä välillä verenpaine oli aivan normaali, mutta nykyään taas matala. Tiedän kyllä että tälläkertaa se johtuu liian vähästä syömisestä ja juomisesta, sillä olen sittemmin sairastunut epätyypillisen syömishäiriön kautta epätyypilliseen laihuushäiriöön.
Minulle jo alle 120 yläpaine aiheuttaa lieviä oireita nykyään, vaikka olen 19. Sitten kun se menee alle sadan, niin on jo vaikeuksia pysytellä pystyssä.
Myös sykkeellä voi olla osuutta asiaan. Lepo syke on tavallisesti noin 60-80 lyöntiä minuutissa, mutta joku 50 on vielä usein ihan ok, se riippuu jälleen yksilöstä. Hieman yli 80 ei vielä yleensä pitäisi haitata, ja joillain voi olla luonnostaan korkea syke. Omaa normaalia korkeampaa sykettä voivat aiheuttaa jotkin lääkeaineet, liian vähäinen juominen, kuume ja esim. stressi.
Itselläni on aina melko korkea syke noin 80-90, eräästä lääkeaineesta johtuen luultavasti. En kuitenkaan koe tätä millään tavalla häiritseväksi. Nykyään sykkeeni saattaa välillä olla vielä korkeampi, lähempänä sataa esimerkiksi, ja se johtuu luultavasti jälleen kerran liian vähästä juomisesta. 130 on sitten jo sellainen tahti, että ei tunnu enää tippaakaan mukavalta. Jos syke on 40 tai alle, se on vaarallisen alhainen.
Alhainen hemoglobiini. Tiedätkö Hb:si? Ihanne lukema olisi joku yli 120, mutta sinun ikäiselläsi se voi olla jonkin verran alhaisempi. Tämäkin on toki yksilöllistä. Hb:n viitearvot vaihtelevat iän ja sukupuolen mukaan. Itsellä kun hb on läheellä viitearvon alarajaa, alkavat jo oireet. Alle 100 on sitten jo TODELLA alhainen.
Yksi syy voisi myös olla jumiutuneet hartiat? Hartiajumeihin auttaa säännöllinen niskahartia jumppa ja venyttely, pahimpaan hätään kipugeelit ja särkylääkkeet sekä hetkellisesti sauna ja muu lämpöhoito sekä hieronta. Ergonomia on tietysti kaiken a ja o ehkäysyssä. Tähän voi saada neuvoa fysioterapeutilta.
Liikunta voi auttaa vaivaasi. Minulle on joskus sanottu, että kun alkaa pyörryttää, pitää jännittää isoja lihaksia kuten reisiä ja pakaroita. Itse olen huomannut että jo ihan kevyt liikuntakin, kuten rauhallinen kävely ja ylipäätään ulkoilu ja aktiivisuus paikoillaan kökötyksen sijaan auttaa tuohon huippaukseen.
Kannattaa varmaan käydä kouluterkkarilla tai jossain varmistamassa että kaikki arvot on kunnossa. Todennälöisesti se johtuu varmaan verenpaineesta.
Voin kumminkin sanoa Sinulle, että vaarallista tuo tuskin on. Ikävää, mutta vaaratonta. Itse jopa kaadun välillä ylösnousemisen jälkeen, mikä tietysti voi johtaa johonkin aivotäräykseen tai nyrjähdykseen tms. Mutta sitten se alkaa olla ihan OIKEASTI vaarallista kun yläpaine on 75 tai alle.
Keinoja joilla voi saada verenpainetta ylemmäs ja vähentää oireita on esim salmiakin syöminen. Ehkä myös kahvin juominen, mutta se nyt ei muutoin taas ole kovin suositeltavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474055- 1314011
- 693793
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262968Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72567Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332379- 282252
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501849