poistettu hammas lääkäri jätti kertomatta

pettynyt potilas

Kävin kunnallisella hammaslääkärillä. Minulla oli lohjennut noin kolmasosa hampaasta ja karies. Hammaslääkäri meinasi ettei muovipaikkaa kannata laittaa ja vaihtoehtona on amalgaami jota en halunnut. Koska karies on niin syvällä. Kun en halunnut amalgaamia hän sanoi ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin laittaa se muovipaikka joka ei kestä kuin enintään vuoden, ehkä vain päivän, tai poistaa koko hammas, koska reikä on niin syvällä. Annoin sitten poistaa hampaan, kun lääkäri sanoi ettei se vaikuta purentaan, ja oli rivin viimeisenä, ei näy hymyillessä. Jo sen hampaan tutkiminen teki niin kipeää en halunnut että laitetaan paikkaa joka ei kauan kestä.

Nyt olenkin lukenut että olisihan tuohon saanut ehkä keraamisen paikan josta lääkäri ei sanonut sanallakaan vaihtoehtona. Olisin voinut yrittää saada rahat kokoon yksityistä varten. Onko tuo sallittua menettelyä kunnan hammaslääkäriltä että jättää osan vaihtoehdoista kertomatta, varsinkin kun nyt päädyttiin sen takia hampaan poistoon?

11

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bakteeripesäke

      Ei kai sillä viimeisellä hampaalla niin kovin ole väliä kun ei ole kosmeettistakaan haittaa? Itsekin annoin ottaa hiljattain takimmaisen ylähampaan. Oli tulehduspesäke juuressa kun ei ollut mennyt juurihoidolla. Epäterveellistä pitää suussaan jotain viritelmiä jotka voivat olla vain pahoja bakteeripesäkkeitä ja terveysuhka.

    • Kysyvä ei eksy

      Kunnallinen lääkäri kertoo ne vaihtoehdot mitkä on hänen mahdollisuuksissaan. Olisit tietysti voinut kysyä että voisiko yksityispuoli tehdä vielä jotain muuta. Jos muovipaikalle annettiin pahimmillaan päivän kestotakuu, syy heikkoon tulokseen lienee hampaassa. Voisi olla ettei keraaminen paikka pysyisi kovinkaan paljon pidempään. Hampaan poisto oli tapauksessasi järkevin vaihtoehto kun et hyväksynyt amalgaamipaikaa (yksi paikka ei olisi ollut mitenkään riski).

      • 35-v seuranta

        Potilaalle pitäisi kertoa kaikki vaihtoehdot, myös ne joita itse ei pysty tekemään.
        Sama koskee terveyskeskusta ja yksityislääkäreitä.
        Harvassa vaan on ne tekijät jotka pystyvät itse kaikkia vaihtoehtoja toteuttamaan.
        Muovilla on monet hampaistot pilattu ja pilataan jatkuvasti.


      • Kultasuu
        35-v seuranta kirjoitti:

        Potilaalle pitäisi kertoa kaikki vaihtoehdot, myös ne joita itse ei pysty tekemään.
        Sama koskee terveyskeskusta ja yksityislääkäreitä.
        Harvassa vaan on ne tekijät jotka pystyvät itse kaikkia vaihtoehtoja toteuttamaan.
        Muovilla on monet hampaistot pilattu ja pilataan jatkuvasti.

        Miten muovipaikka pilaa hampaiston ? Ihme et lääkäri vielä amalgaamia käyttäisi. Kultapaikka olisi vaihtoehto.


      • ???????????

        > Jos muovipaikalle annettiin pahimmillaan päivän kestotakuu, syy heikkoon tulokseen lienee hampaassa......

        Eikö paikan kestoon, pysyvyyteen todellakaaan ole muita vaikuttavia tekijöitä kuin vain itse hammas?


      • Umppu1
        ??????????? kirjoitti:

        > Jos muovipaikalle annettiin pahimmillaan päivän kestotakuu, syy heikkoon tulokseen lienee hampaassa......

        Eikö paikan kestoon, pysyvyyteen todellakaaan ole muita vaikuttavia tekijöitä kuin vain itse hammas?

        Totta kai paikan kestoon voi vaikuttaa monikin asia. Jos hammaslääkäri on ollut noin pessimistinen hampaan suhteen, siihen on todennäköisest syynsä. Yksi selitys voi olla se, jos reikä on ulottunut hyvin syvälle ienrajan alle. Tällöin paikan reunaa voi olla muovilla mahdotonta saada tiiviiksi. Muovi on hyvin herkkää kosteudelle, toisin kuin amalgaami joka voisi vielä toimiakin tällaisessa paikassa. Keraamia tai kultaa tms. on ihan turha laittaa tällaiseen kohteeseen - tosi kallis ratkaisu, jolla ei ole kuitenkaan välttämättä sen kummoisempaa ennustetta.


    • jddjkzkd

      Hoitovirhe kyseessä.

      • CROWNS

        Olisikohan kruunu ollut mahdollinen kyseiseen hampaaseen? Kruunuja ei taida julkisella saada?


      • Maikki17

        Ei ole hoitovirhe. Välilä käy vaan niin, ettei hampaaseen saa enää mitään rakennettua. Voithan myöhemmin teetättää implantin poistetun hampaan tilalle. Muista, että siitä voi tulla ongelmia myöhemmin kun olet vanha, dementoitunut ja makaat sängyssä hoitokodissa, jossa kukaan ei pese hampaitasi.


      • riippuu tilanteesta
        Maikki17 kirjoitti:

        Ei ole hoitovirhe. Välilä käy vaan niin, ettei hampaaseen saa enää mitään rakennettua. Voithan myöhemmin teetättää implantin poistetun hampaan tilalle. Muista, että siitä voi tulla ongelmia myöhemmin kun olet vanha, dementoitunut ja makaat sängyssä hoitokodissa, jossa kukaan ei pese hampaitasi.

        Maikki17. Erikoinen ajatusrakenne. Missä on sinun inhimillisyys?
        Voihan niihin implantteihin tulla jotain, mutta jos vaihtoehto on proteesit joita vanhana ei voi aina edes käyttää tai pelkillä ikenillä syöminen niin ihan tilanne setään aivan toinen.
        Implantti vielä kannattaa laittaa mahdollisimman pian poiston jälkeen kun vielä luuta on jäljellä.


    • Ei kuulu tähän, mut

      Niinpä niin. Totta puhuen on paljon todennäköisempää, että kun makaat dementoituneena hoitokodissa, luonnonhampaasi pettävät ennemmin kuin implantit. Omiin hampaisiin kun voi iskeä kaikki hammassairaudet, implanttiin vain peri-implantiitti eli vieruskudostulehdus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe