Se nyt on sitten sen pimeän ajan suuri juhla,
Minä aijon viettää sen syömällä viikon aikana 4 kiloa lisäpainoa vyötärrölle. Mutta ei se haittaa, sillä luonnonlakien mukaan aika hidastuu suuren massan lähellä ja juhla jatkuu näin pidempään.
Aijon myös harjoittaa jokaista kuolemanyntiä hyvillä mielin, koska se on hauskaa. Tämä yksi elämä on käytettävä myös hauskanpitoon.
Siksi toivotan kaikille ateisteille oikein hyvää talvipäiväneisausta. Paitsi niille, jotka elävät ekvaattorin eteläpuolella. Heille hyvää kesäpäivänseisausta.
Pakana666
Talvipäivän seisaus
25
135
Vastaukset
Minä meinaan sytyttää tuonne mäkeen kynttilän isävainaalle. Laitan saunan lämmitä ja kattelen saunan ikkunasta mäellä palavaa lyhtyä. Sopii mun talvipäivänseisaukseen. Isä oli kova löylymies, uskon että sopii sillekin :-)
Ja hyviä pesäpäiviä vaan, kaikille tasapuolisesti.Tultiin pari tuntia sitten landelle, tulin juuri jäälyhtyjä laittamasta. Tai vettä ämpäreihin, jos huomenna olisivat valmiit. Niitä on mukava katsella vaikka tuosta saunan ikkunasta kun pimeällä pihalla palavat.
a-teisti kirjoitti:
Tultiin pari tuntia sitten landelle, tulin juuri jäälyhtyjä laittamasta. Tai vettä ämpäreihin, jos huomenna olisivat valmiit. Niitä on mukava katsella vaikka tuosta saunan ikkunasta kun pimeällä pihalla palavat.
Se on hienoa kun voi lähteä jouluksi landelle. Mä en voi, kun asun landella. Meen joulua viettämään stadiin :-)
No, joulupäivänä oon taas turvallisesti täällä mettässä. Silloin voin taas lämmittää saunan itelle.kaarne kirjoitti:
Se on hienoa kun voi lähteä jouluksi landelle. Mä en voi, kun asun landella. Meen joulua viettämään stadiin :-)
No, joulupäivänä oon taas turvallisesti täällä mettässä. Silloin voin taas lämmittää saunan itelle.Mettässä voisi ihan hyvin asuakin jos olisi jotakin millä täällä itsensä elättäisi. Kyllä se elämän rytmi tälläkin kylällä vaan on jotenkin seesteisempi kuin kaupungissa 08.00-16.00 elämä vaikka niitä töitä noilla monilla tilallisilla on aamusta iltaan, siltikin että pellot on lumen alla. Ainakin joku navetta könöttää missä pitää käydä.
No, sauna päälle nyt. Menee sähkösaunomiseksi, pihasaunan kanssa on oltava varovainen. Lämmitettävä hitaasti kun tiedän ettei hormit ole ihan tip-top. Aatoksi kuitenkin laitan.
Joskus se Kurikan palolaitos vielä saa sen hälytyksen tänne kun sauna palaa. Onneksi on sen verran etäällä ettei vie taloa, vajaa ja liiteriä vaikka palaisikin. Vanha kanala voi mennä :Da-teisti kirjoitti:
Mettässä voisi ihan hyvin asuakin jos olisi jotakin millä täällä itsensä elättäisi. Kyllä se elämän rytmi tälläkin kylällä vaan on jotenkin seesteisempi kuin kaupungissa 08.00-16.00 elämä vaikka niitä töitä noilla monilla tilallisilla on aamusta iltaan, siltikin että pellot on lumen alla. Ainakin joku navetta könöttää missä pitää käydä.
No, sauna päälle nyt. Menee sähkösaunomiseksi, pihasaunan kanssa on oltava varovainen. Lämmitettävä hitaasti kun tiedän ettei hormit ole ihan tip-top. Aatoksi kuitenkin laitan.
Joskus se Kurikan palolaitos vielä saa sen hälytyksen tänne kun sauna palaa. Onneksi on sen verran etäällä ettei vie taloa, vajaa ja liiteriä vaikka palaisikin. Vanha kanala voi mennä :DNo, kinkku on paistettu ja valmislatikot fiksattu voilla sekä kermalla. Osa on jo syöty. Onnistuinkin hyvin kyllä sen kinkun paistamaan sopivasti ylikypsäksi. Kuten aina :D
Pihasauna nyt lämpiää, tunnin päästä ehkä valmis ja itsekin on jo hiukan lämmitelty sisuskaluja. Eiköhän se taas joulu suttaannu.
Kynttilätkin tuli haudoille vietyä. Kiireessä vähän kyllä, kinkku olisi mennyt muutoin liian ylikypsäksi. Olisihan nuo kuolleet ehtineet huomiseenkin odottaa mutta se kun nyt on sellainen tapa sekin, käydä siellä aattona. Tärkeintä kai kuitenkin on, että käy. Itsellemme, ei uskoakseni kuolleille. Ja täällä sekin laitetaan merkille jos ei käy :)
Mitä sitä me muuta jouluna? Emme mitään, lumitöitäkään ei ole luvattu.a-teisti kirjoitti:
No, kinkku on paistettu ja valmislatikot fiksattu voilla sekä kermalla. Osa on jo syöty. Onnistuinkin hyvin kyllä sen kinkun paistamaan sopivasti ylikypsäksi. Kuten aina :D
Pihasauna nyt lämpiää, tunnin päästä ehkä valmis ja itsekin on jo hiukan lämmitelty sisuskaluja. Eiköhän se taas joulu suttaannu.
Kynttilätkin tuli haudoille vietyä. Kiireessä vähän kyllä, kinkku olisi mennyt muutoin liian ylikypsäksi. Olisihan nuo kuolleet ehtineet huomiseenkin odottaa mutta se kun nyt on sellainen tapa sekin, käydä siellä aattona. Tärkeintä kai kuitenkin on, että käy. Itsellemme, ei uskoakseni kuolleille. Ja täällä sekin laitetaan merkille jos ei käy :)
Mitä sitä me muuta jouluna? Emme mitään, lumitöitäkään ei ole luvattu.Aaton olen aattoillut läheisteni kanssa. Kinkku tykötarpeineen onnistui hyvin ja muutenkin oli Joulumieli ihan kohdallaan. Pienin (6 v) sai lahjoja eniten ja tuntuivat hyvinkin mieluisilta. Pappakin sai enemmän kuin olisi omasta mielestään ansainnut. Oikein mukava aattopäivä ja- ilta.
Nyt olen taas kotonani ja siemailen lasillisen Alberd Jarraudia ja kohta menen koisimaan. Elämä tuntuu oikein hyvältä.agnoskepo kirjoitti:
Aaton olen aattoillut läheisteni kanssa. Kinkku tykötarpeineen onnistui hyvin ja muutenkin oli Joulumieli ihan kohdallaan. Pienin (6 v) sai lahjoja eniten ja tuntuivat hyvinkin mieluisilta. Pappakin sai enemmän kuin olisi omasta mielestään ansainnut. Oikein mukava aattopäivä ja- ilta.
Nyt olen taas kotonani ja siemailen lasillisen Alberd Jarraudia ja kohta menen koisimaan. Elämä tuntuu oikein hyvältä.Mulla oli hyvinkin samanlainen aatto sisareni luona. Lievällä nyyttärimeiningillä pöytä koreaksi. Yksi puolikuuro pappa puhumassa omiaan muiden päälle ja yksi hysteerinen 8-vuotias sekoilemassa :-)
Nyt olen taas kotonani ja siemailen lasillisen jaloviinaa ja kohta menen koisimaan. Elämä tuntuu oikein hyvältä :-)
Huomenna vietän rauhaisan joulupäivän: lämmitän pihasaunan hartaudella ja rauhassa ja istun siellä hämärän yli. Panen tulet vielä saunan eteen: siitä tulee kiva valo saunaan sisälle ja sitä voi tuijotella oven lasista kun istuu lauteilla.a-teisti kirjoitti:
No, kinkku on paistettu ja valmislatikot fiksattu voilla sekä kermalla. Osa on jo syöty. Onnistuinkin hyvin kyllä sen kinkun paistamaan sopivasti ylikypsäksi. Kuten aina :D
Mitä sitä me muuta jouluna? Emme mitään, lumitöitäkään ei ole luvattu.Ei tässä nyt ihan toimettomanakaan jaksa olla eli päätin rakentaa lumilinnan.
Haen naapurista traktorin etukuormaajalla, kasaan lunta keskelle pihaa ja alan lapioimaan. Ruiskutan aina työn edistyessä vettä päälle, eihän se tuosta pakkaslumesta muuten onnistu ja kun on valmis jäädytän muurit vedellä. Teen sellaisen joka kestää kevääseen saakka.
Täällä käy tuttu lapsiperhe silloin tällöin lomailemassa, eli heidän lapsilleen kun omia ei ole. Ja sehän on jättiläismäinen kynttilälyhtykin kun tekee (holvi)ikkunoita ja laittaa ulkotulia sisälle palamaan.
Olipa hieno idea. Sikisi eilen päähäni muutaman alkoholin jälkeen.a-teisti kirjoitti:
Ei tässä nyt ihan toimettomanakaan jaksa olla eli päätin rakentaa lumilinnan.
Haen naapurista traktorin etukuormaajalla, kasaan lunta keskelle pihaa ja alan lapioimaan. Ruiskutan aina työn edistyessä vettä päälle, eihän se tuosta pakkaslumesta muuten onnistu ja kun on valmis jäädytän muurit vedellä. Teen sellaisen joka kestää kevääseen saakka.
Täällä käy tuttu lapsiperhe silloin tällöin lomailemassa, eli heidän lapsilleen kun omia ei ole. Ja sehän on jättiläismäinen kynttilälyhtykin kun tekee (holvi)ikkunoita ja laittaa ulkotulia sisälle palamaan.
Olipa hieno idea. Sikisi eilen päähäni muutaman alkoholin jälkeen.Taktiikkaa mietin, jonkinlainen neliö jonka sisälle jää tilaa vaikka 5x5 metriä traktorilla kasaan, vettä "ulkoseinälle" ja karkea ulkopuolen "veisteleminen" koneella ja ylimääräinen lumi kauhalla pois. Sisäpuoli lapiohommina. Näin mietin. Hullu on hullu, eilen mietin 10x10 metristä lumesta tehtyä labyrinttia. No ei nyt ehkä.
Eikä ehkä tänään vaikka ei täällä kukaan perään huutele jos muutamien terävien jälkeen omalla pihalla juovuksissa ajelee... Eikä edes este muutama terävä etteikö traktoria voi naapurista käydä lainaamassa. Ja toisi kyllä koneensa kun soittaisi, sellaista on täällä syrjäkylillä.
On pari vuotta aiemmin eläkkeelle siirtynyt poliisi kerran sanonut kun ilta vähän venyi ja autolla olimme sinne menneet, että voitte kyllä ajaa kotiinne, ei täällä poliiseja nykyään ole. Se tuntui oudolta ja taisin asiasta jotakin sanoakin, olisi siellä petipaikatkin ollut mutta oletti kun puhuimme lähdöstä, että lähdemme autolla. Ei kun taksihan se oli mielessä. Poliisi perkele.
Viisi tuntia ja kolme minuuttia päivää. Aikaisin tulee pimeä.
Tänään vuoden ensimäinen hiihtolenkki takana. Myöhäisin ajankohta ylivoimaisesti Keski-Suomessa asuessani.
Ei joulustressiä, ainakaan paljoa.
Jouluaterian syömme lähinaapuriin muuttaneella nuoremmalla tyttärelläni (ja tyttärentyttärelläni). Vanhempi tyttäreni tuli Keski-Euroopasta Joulun viettoon. Poitsu ei Jouluksi tule, mikä oikein onkin. Perheelliselle oma perhe on ensimmäinen.
Pappa betalar, mutta aikoo kerrankin käydä valmiiseen pöytään. En paista itse des kinkkua. Käyn varmaan jo huomenna pudottamassa pienen Joulupaketin tukilasteni postilaatikkoon ja se taitaakin olla viimeinen "velvollisuus" Jouluun liittyen.
Kun sitten aattoiltana könyän tyttäreltäni kotiin (400 m), voin laittaa musiikkia soimaan, ottaa hyvän kirjan ja avata pienen pullon Albert Jarraudia.
Pimeä talvi, valoisa mieli.Juu, ei mitään joulustressiä. Kunhan makoilee tässä viikon päivät. Kinkun paistaa ja siinäpä ne melkein onkin jouluruuat, laatikot ja rosolli tietty sekä savukala. Ja viime kesänä esikypsennettyjä ja pakastettuja uusia perunoita. Ei nyt ihan alkuperäisversion mukaisia mutta menettelee. Niitä ähkyjouluja ei oikein enää jaksa, kattaus kapenee näköjään vuosi vuodelta :)
Alkoholipuolelta on varattu mukaan punkkua ja viskiä, jos irish coffeeta saisi väsättyä aattona saunan jälkeen.- perinteet kunniaan
a-teisti kirjoitti:
Juu, ei mitään joulustressiä. Kunhan makoilee tässä viikon päivät. Kinkun paistaa ja siinäpä ne melkein onkin jouluruuat, laatikot ja rosolli tietty sekä savukala. Ja viime kesänä esikypsennettyjä ja pakastettuja uusia perunoita. Ei nyt ihan alkuperäisversion mukaisia mutta menettelee. Niitä ähkyjouluja ei oikein enää jaksa, kattaus kapenee näköjään vuosi vuodelta :)
Alkoholipuolelta on varattu mukaan punkkua ja viskiä, jos irish coffeeta saisi väsättyä aattona saunan jälkeen.Tuollainen nykyaikainen hömppåjoulu! Hyh!
Meillä käy ainoastaan nuuttipukki ja joulujuomana on sahtia, aattoillaksi toki kotimasita , salaa valmistettua pontikkaa. Naurispuuroa voi silmällä. - Pakana666
perinteet kunniaan kirjoitti:
Tuollainen nykyaikainen hömppåjoulu! Hyh!
Meillä käy ainoastaan nuuttipukki ja joulujuomana on sahtia, aattoillaksi toki kotimasita , salaa valmistettua pontikkaa. Naurispuuroa voi silmällä.Todellakin, perinteet kunniaan! Ei mitään joulua, vaan kekri!
Perinteisiin kuuluu sauna ja ruoka. Ei lahjoja, kun lapsille.
Viinaa jos haluaa. Minä en.
Pakana666 - Käkri
Pakana666 kirjoitti:
Todellakin, perinteet kunniaan! Ei mitään joulua, vaan kekri!
Perinteisiin kuuluu sauna ja ruoka. Ei lahjoja, kun lapsille.
Viinaa jos haluaa. Minä en.
Pakana666Mut siis sadonkorjuujuhla kekrihän ei ole mikkään jouluajan juhla, vaan siellä vainajien muistelupäivän paikkeilla loka-marraskuun vaihteessa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kekri - Pakana666
Käkri kirjoitti:
Mut siis sadonkorjuujuhla kekrihän ei ole mikkään jouluajan juhla, vaan siellä vainajien muistelupäivän paikkeilla loka-marraskuun vaihteessa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/KekriLuitko itse tuon artikkelin:
"Sana kekri tarkoitti kansankielessä viimeiseksi jäämistä tai jonkin päättymistä, ja kekri merkitsi myös vuoden vaihtumista maatalousyhteisössä.[2] Sana esiintyy eräissä murteissa myös muodoissa köyri tai keyri.[3]"
Yhtä kaikki, asun kaupungissa ja minun sadonkorjuujuhlaaa vastaa lähinnä veronpalautukset. Ja minun kekri jatkuu vielä muutaman päivän,,,
;)
Pakana 666 - 988980880890
Pakana666 kirjoitti:
Luitko itse tuon artikkelin:
"Sana kekri tarkoitti kansankielessä viimeiseksi jäämistä tai jonkin päättymistä, ja kekri merkitsi myös vuoden vaihtumista maatalousyhteisössä.[2] Sana esiintyy eräissä murteissa myös muodoissa köyri tai keyri.[3]"
Yhtä kaikki, asun kaupungissa ja minun sadonkorjuujuhlaaa vastaa lähinnä veronpalautukset. Ja minun kekri jatkuu vielä muutaman päivän,,,
;)
Pakana 666"Yhtä kaikki, asun kaupungissa ja minun sadonkorjuujuhlaaa vastaa lähinnä veronpalautukset."
Ja mätkyt vastaavat tietysti katovuotta ja nälänhätää.
Nykyajan Saarijärven Paavo:
"Pane leipään puolet sossurahnaa,
veihän naapurilta verotulontulon karhu. "
- Villasukkainen
Jouluna avataan hyvä kirja, suklaarasia, likööripullo ja lahjapaketti, josta epäilemättä taaskin löytyvät ne villasukat. Ja sitten vain istuskellaan kaikessa rauhassa, kiireettä ja hyvillä mielin. Ja jalatkin lämpiminä.
Pakolliset sukulaisvierailut täytyy tietysti kiertää ja kierrättää, kuten aina. Sisko tarjoaa saman aterian kuin aina, mummi kertoo samat tarinat aina uudestaan ja ukki ottaa taas samat valokuvat kuin aina.
Jos haluan nähdä millainen joulu tulee olemaan, voin katsoa viime vuoden tai sitä edellisen joulun valokuvat. Täsmälleen samat kuvat tulee tänäkin vuonna. Turvallisen tylsää, tasapaksun rauhallista ja täsmälleen sama joka vuonna.Perinteitä kunnioittaen :-)
Ei joulu mitään uusmuotista humputusta tarvitsekaan, vaan juuri villasukkia ja mummin iänikuisia juttuja - niitä joista se sukutarina sittenmuodostuu, kun niitä on hiottu vuosikymmenet suvun tajuntaan.
Joo, mulla on samanlainen aatto siskon luona. Tiedän tarkalleen mitä tapahtuu, mulla on puolitylsää ja puolimukavaa. Joulupäivän vietän sitten omalla tyylilläni itekseni. Hartaasti saunoen, lähinnä.- the roots
kaarne kirjoitti:
Perinteitä kunnioittaen :-)
Ei joulu mitään uusmuotista humputusta tarvitsekaan, vaan juuri villasukkia ja mummin iänikuisia juttuja - niitä joista se sukutarina sittenmuodostuu, kun niitä on hiottu vuosikymmenet suvun tajuntaan.
Joo, mulla on samanlainen aatto siskon luona. Tiedän tarkalleen mitä tapahtuu, mulla on puolitylsää ja puolimukavaa. Joulupäivän vietän sitten omalla tyylilläni itekseni. Hartaasti saunoen, lähinnä.Mummin sukutarinat
http://www.seiska.fi/user/profile/Johanna-Tukiainen the roots kirjoitti:
Mummin sukutarinat
http://www.seiska.fi/user/profile/Johanna-TukiainenJoo. Mietipä sitä. Jokaisella meistä on tsäänssi päästä vanhoina ja yksinäisinä sukulaisperheen joulumaskotiksi känisemään käsittämättömiä tarinoitamme.
- Kalju Pitkätukka
3,5 tuntia päivää näillä korkeuksilla.
Joulua valmistellessa, lasten vuoksi eniten.
Kiireettömästä löhöilystä ja jouluruokien syömisestä tosin pidän itsekin.
Kotikaljan laitoin käymään, ehtii juuri aatoksi.
Värkkäilin itselleni vinttikamariin mökötysnurkkausta, jonne haalaan stereot, sohvan ja joitain soittimia.- Kalju Pitkätukka
Vatsa täynnä hirvipaistia, rosollia, joulupöytään kuuluvia laatikoita, kotikaljaa(tulipa maukasta!), jouluolutta.
Joulupässi jakoi lahjat, lähinnä vaatteita ja kirjoja, nuorimmainen sai pari leluakin.
Hyvä oli pukki ja hyvä niin, nuorimmaisellemme varmasti viimeinen joulu joulupukkiin uskoen.
Saunottu ja lapset laitettu nukkumaan.
Riisipuuroa ja sekahedelmäsoppaa lusikoin.
Mainio keskitalven bakkanaali.
- muulloin kyllä
"Talvipäivän seisaus"
Se on suurta huijausta. Minulla ei seisonut silloin.- Pakana666
Sinua on pissitty silmään! Eikös se ole se päiväntasaus, keväällä ja syksyllä, kun munan pitäisi seisoa pystyssä. Yritä hyvä mies uudestaan 3 kk:n kuluttua :D
Pakana666 - muulloin kyllä
Pakana666 kirjoitti:
Sinua on pissitty silmään! Eikös se ole se päiväntasaus, keväällä ja syksyllä, kun munan pitäisi seisoa pystyssä. Yritä hyvä mies uudestaan 3 kk:n kuluttua :D
Pakana666Kyllä mulla seisoi 21. ja 23. päivä, mutta 22. päivä ei seisonut. Aion tehdä kuluttaja-asiamiehelle almanakasta valituksen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1247734
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t414451törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/423979Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu4092067Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi751709- 351488
- 321487
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen1901254Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv121148Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt321087