Huutolaislapset, porvarien unelma ja

ilmainen työvoima

Näin jouluna olisi hyvä hetkeksi hiljentyä ja miettiä millaisia kärsimystarinoita huutolaisuus piti sisällään. Näin ihmisten yltäkylläisyyden aikana useasti unohtuu nekin ajat jolloin köyhän elämä oli vielä hirvittävämpää kuin nykyään.
Joten eiköhän kunnioiteta noita huutolaisia myös jotka kovalla työllään auttoivat varakkaita perheitä vaurastumaan. Moni heistä huutolaisista ei saanut koskaan kokea ihmisarvoista elämää :(

http://www.kansanuutiset.fi/kulttuuri/kirjat/2472270/huutolaislapset-saavat-aanensa-takaisin

46

325

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peowe

Perussuomalaiset tukevat valitettavasti Kataisen ja Stubbin hallituksen linjaa sosiaaliturvan heikentämiseksi. Persujen tavaramerkki osattomien kohdalla on loinen, elätti ym ilkeämielistä.
      Soini-Stubb akseli pyrkii tietoisesti saattamaan sosiaalihuollon huutolaissuuntaan.
      Miksi? Siitä¨vapautuvat varat olisivat käytettävissä mm natosotiin.
      Muistissa ovat Kokoomuksen Koskisen ja persujen Sampo Terhon lausunnot. Karmeaa rasismia heikompiosaisia vastaan.

• nykyhuutolaiset

Siihenhän porvarit pyrkii, että köyhälistön määrä kasvaisi. Tarkoittaa sitä, että he silloin saavat sitä halpatyövoimaa yhtiöihinsä raatamaan.
      Myös porvarien (mm. Stubb, Sampo Terho) ajama maksullinen koulutus ajaa aivan samaa tarkoitusperää.

• Ei täällä mitään porvareita ole on vain suomalaisia työläisiä joskin tehtävät vaihtelevat. Osalla on älliä alkaa itse huolehtimaan töistään ja samalla työllistää naapureitakin kun taas jokuset pyrkivät eri tekosyin välttelemään työ nimistä hirvitystä, se kun pilaa pahasta baariaikaa ja muuta hupia.

Osalla on kuvitelma omasta arvostaan kun ollaan töissä mutta harvempi uskaltaa testata omaa arvoaan alkamalla itse myymään panostaan markkinoilla. Tuollahan se hinta selviäisi helposti.

Meidän suurin ongelmamme ovat nykymallin työehtosopimukset jotka estävät työnteon ollessaan kelvottomia tämän päivän markkinoille. Ne ovat karanneet markkinahinnoista jo kauas eikä ay liikkeellä ole järkeä korjata niitä kilpailukykyisiksi. meillä mieluummin makuutetaan kuin teetetään työtä siihen hintaan joka maailmalla käy kaupaksi. Tyhmintä mitä voi tehdä.

Kukaan ei halua halpatyövoimaa vaan niin työnantajan kuin yrittäjänkin etu on hyvin menestyvä ja hyvinvoiva työläinen, kaiken muun väittämän ollessa pelkkää komujaskaa! Kysehän on vain tuottavuudesta eli paljonko eurolla saadaan aikaan.

• köyhät kiikkuun

Saako jostain ostaa sitä orja... hmmm halpatyövoimaa???
      Olen kiinnostunut, koska muuten lopetan koko 15 miljoonaa euroa/vuosi tuottavan yritykseni riistämisen tässä maassa.

• Ainahan sitä voipi liioitella mutta liika on aina liikaa ja siinä menee uskottavuus!

• pätkää ja palkatta

Näistähän niitä orjia löytyy :
        RTK Henkilöstöpalvelu
        Henkilöstövuokraus
        Suomen Toimialapalvelu
        vara-apu
        jobiteam
        varamiespalvelu
        ManHELP Oy
        Operaria
        ...

• työtä on

Voisin palkata yritykseeni pari työntekijää.
      Vaatimukset: Osaa tehdä työtä, palkka 3,5 euroa tunti, maksaa itse siitä sotumaksut.
      Työaika kl 6.00 - 24.00 välillä. Työssäoloehto ja palkka tehdyn työajan mukaan. Jos tunniksi työtä, on valmis tulemaan ja puhelimen päässä aina kun tarvitsen. Siis 3 tuntia työtä, palkaton 4 tuntia, taas tunti työtä, palkatonta 5 tuntia ja 23.00 - 24.00 tunniksi palkkaa. Ylityökorvauksia ei makseta. Vuosilomapalkka ei kerry.
      Ehdot persutuvat Kokoomusperusuomalaisten työehtosopimuksesta.

Yritykseni ja Suomi nousuun, Stubbsoini sanoi.

• Tuolla älyn määrällä jota esität en usko sinun pystyvän työllistämään edes noilla ehdoilla. Jos idea on kunnossa niin kyllä sitä pystyy työllistämään ihan normaalilla palkallakin ja minä sen tiedän koska olen työllistänyt muita yli 30 vuotta eikä sinun sopimusehdotustasi ole todella käytetty. En mitään suurta määrää mutta toista kymmentä jos alihankkijat luetaan mukaan. Enää en työllistä koska firma on muiden käsissä mutta firma työllistää edelleen entisen ideani pohjalta.

Kokeile sinäkin jotain reaalista vai tökkiikö tuo suunnittelupuoli pahastikin kuten teksti näyttäisi tapahtuvan!

• pätkätyö=huutolaiset

Pätkätyöläiset ovat niitä nykyajan huutolaisia. Siksi työnantajat ja EK siitä niin tykkääkin.
      Toimeentulon rajoilla olevat ja epätoivoiset työntekijät kilpailevat toistensa kanssa, kuka menee pienimmällä palkalla ja vähimmillä tunneilla töihin.

Ja usein tätä pätkimistä tehdään jatkuvasti, vaikka olisi käynyt selväksi, että tarve on jatkuva. Sillä näin se tulee työnantajille halvemmaksi (=voittojen maksimointi) ja pitää työntekijät "varpaillaan". Inhimillistä se vaan ei ole.

• Kannattavaa työtähän on vain rajoitettu määrä joka vielä vaihtelee suhdanteiden mukaan. Kaikkien työn pitäisi olla nk. pätkätyötä silloin kun sitä ei riitä kaikille koko työajalle, silloinhan jokaisella olisi oma osuutensa työstä eikä suurta työttömien määrää tarvittaisi.

Tässä kohden on todellinen aukko työehdoissa ja se pitäisi korjata pikimmiten. Työn jakamista tasapuolisesti pitää alkaa harjoittelemaan.

Jos taas katsoo, ettei ansaitse tarpeeksi niin pitää arvioida minkä arvoinen kunkin työsuoritus todellisuudessa on. Se selviää helpoiten kun alkaa myymään palveluitaan yrittäjänä, jos silloin pärjää hyvin niin on oikealla alalla ja oikeassa paikassa mutta jos ei niin mikä on sellaisen työn arvo rahassa mitattuna?

Siinä ei ole kyse voittojen maksimoinnista vaan siitä yksinkertaisesta syystä jotta yritys joka ei tee tulosta on kohta entinen yritys.

Jos olisimme kilpailukykyisiä niin työtä olisi nurkat täynnä mutta me kaikki tiedämme mistä on kyse, maailmalla ei juurikaan ole halua ostaa tekemiämme tuotteita jos kyse ei ole jostain erityisestä kuten loistoristeilijöistä tai paperikoneista tai vastaavista.

Itse olen -60 luvun alussa ollut TV tehtaalla, ensimmäinen matkapuhelimeni oli Mobira jne. eli on täälläkin tehty joskus mutta kun se Mobirakin maksoi enemmän (paljon) kuin sain kuukausipalkkaa niin nyt saan monipuolisempia puhelimia kottikärryllisen kuukauden eläkkeelläni. Ostin juuri uuden kännyn, tosin vain yhden, ja se maksoi noin 50€, hinta on siis romahtanut. Tuo ei ollut edes halvin mutta kun halusin kännyn johon sopivat mikroUSB laturit.

• työtä ei ole

"Tuolla älyn määrällä jota esität en usko sinun pystyvän työllistämään edes noilla ehdoilla"

"työtä on" esitti nollatuntityön. Se on jo olemassa. Ei ehkä noin raa'assa muodossa mutta kuitenkin.
      Työntekijä sitoutuu työnantajaan tai välittäjäfirmaan. Hän menee tunniksi tai päiväksi välittäjän määräämään työhön ja on velvollinen olemaan jatkuvasti lähtökuopissa.
      Työ on selvästi orjatyötä ja soviteltu työttömyyspäiväraha pudottaa työttömyyskorvauksen pois.
      Pakon edessä saadakseen muutaman rovon, työntekijä joutuu puun ja kuoren väliin.
      Sen toinen muoto olisi mittari työntekijän kainalossa, joka mittaa reaalisen työn ilman taukoja tai miettimistä ja palkka siitä tehdystä.
      Työelämä on näin menossa riiston äärimmäiseen muotoon.

• huutolaisen jälkel

Kokoomuksen Kosken ja Persujen Sampo Terhon esitykset tähtäävät työläisen saattamista huutolaisen asemaan.
      Yksin isäntää vastassa ilman oikeutta järjestäytyä ja täysin isäntävallan alla.
      Stubb öyrähti ennen joulua että hallitus kokonaiskapitalistina säätää työehtojen heikennykset, ellei ammatiyhdistysliike heikennyksiin vapaaehtoisesti suostu. Kokoomuksen entinen ministeri Häkämies siirryttyään EK-työnantajajärjestöön on jatkuvasti mesonut työehtojen heikentämisen puolesta.

• Jos "huutolaisen jälkeläinen" on noin pettynyt työläisen osaan niin ala yrittäjäksi, silloinhan saat itse päättää eikä kukaan kapitalisti pääse riistämään.

Samaa suosittelen "työtä ei ole" hihhulille. Yrittäjänä saat sinäkin itse päättää eikä kukaan ala riistämään sinun ääriäsi.

Olen itse kokeillut ensin toista kymmentä vuotta työläisenä ja sen jälkeen kolmisenkymmentä vuotta omissa hommissa. Se oli minulle hyvä ratkaisu vaikka oli varma virkapaikka työssä.

Työn ehtojen pitää olla kilpailukykyiset jotta sitä työtä yleensä olisi. nyt kun työehdot ovat monella alalla karanneet käsistä on työstäkin pulaa. Eikö Siperia opeta ay liikettä? Nyt korjaamaan virheitä!

• virheitä korjaamaan
        Työeläkeläinen kirjoitti:

Jos "huutolaisen jälkeläinen" on noin pettynyt työläisen osaan niin ala yrittäjäksi, silloinhan saat itse päättää eikä kukaan kapitalisti pääse riistämään.

Samaa suosittelen "työtä ei ole" hihhulille. Yrittäjänä saat sinäkin itse päättää eikä kukaan ala riistämään sinun ääriäsi.

Olen itse kokeillut ensin toista kymmentä vuotta työläisenä ja sen jälkeen kolmisenkymmentä vuotta omissa hommissa. Se oli minulle hyvä ratkaisu vaikka oli varma virkapaikka työssä.

Työn ehtojen pitää olla kilpailukykyiset jotta sitä työtä yleensä olisi. nyt kun työehdot ovat monella alalla karanneet käsistä on työstäkin pulaa. Eikö Siperia opeta ay liikettä? Nyt korjaamaan virheitä!

Ja ensimmäiseksi lopetetaan lisävirheiden tekeminen, kuten sotavarustelumenojen lisääminen tässä taloustilanteessa.

Toiseksi yhtiöverotus tulee palauttaa alkuperäiseen välittömästi, koska yhtä ainoaa uutta työpaikkaa se ei ole tuottanut. Aiheuttanut toistaiseksi ainoastaan yhtiöiden omistajien kukkaroiden paisumista.

• poljal

"Jos "huutolaisen jälkeläinen" on noin pettynyt työläisen osaan niin ala yrittäjäksi, silloinhan saat itse päättää eikä kukaan kapitalisti pääse riistämään."

Noin ei saa sanoa. Huutolaisuus ei lakkaa, jos yksi siitä pääsee irti. Orjuus ei lakkaa orjan karkaamiseen.
      Ikäni olen ollut yrittäjä. Jokainen työläinen on yrittäjä. Yhteistoiminnalla olemme saaneet yrityksemme työvoimalle siedettävät olosuhteet. Elettyjä vuosia tovereitten kanssa ei ole tarve katua. Mielenkiintoista ja elämää rikastuttavaa on ollut.

Lopeta orjuus ja sorto, äläkä jallita yksilön karkaamisen puolesta. Nato tuottaa vielä suurta tuhoa. Sotilaan poistaminen natosta ei tee siitä yhtään parempaa.

• "poljal" joka ei edes uskalla esiintyä vaki nikillä esittää lauma ratkaisua kun jokainen on oma ratkaisijansa. Minä en voi tehdä ratkaisua kenenkään muun puolesta etkä sinäkään vaan jokaisen on mietittävä mitä haluaa ja mihin tyytyy.

Yhteistoiminta on tietysti hyvä kun se suunnataan oikein, Nyt esimerkiksi se pitäisi suunnata kustannusten laskemiseen koska näillä kustannuksilla kauppa ei käy ja työttömien armeija ei ole mikään suuri kunnia ay liikkeelle. Työtä kun on vain rajallinen määrä niin se pitää jakaa eri tavalla entisin tai edullisimmin kustannuksin jotta päästään uuteen nousuun.

Yrittäjäksi ryhtyminen ei ole mitään karkaamista vaan päätös jossa kansalainen haluaa ottaa vastuun omasta ja perheensä elämästä omiin käsiinsä. Yrittäjyys vaatii sitkeyttä, ammattitaitoa ja hyvän toiminta/liikeidean jolla ei ole liikaa kilpailua. Se vaatii lisäksi työtä ja ainakin alkuvuosina saanee unohtaa 40 tunnin työviikot ja 8 tunnin päivät. Tuon tiedän kokemuksesta mutta en ole katunut vaan pidän päätöstäni lähteä yrittäjäksi osakeyhtiöön hyvänä ja minulle hyvin sopineena ratkaisuna.

Kyllä se on joku muu kuin NATO joka tuhoa aiheuttaa, jonkunhan on aloitettava ennen kuin puolustus alkaa toimimaan. Nyt näyttää Putlerilla olevan kova halu saada lisää alueita lännestä ja NATO:n ulkopuolella on täällä Ukraina ja seuraavana kohteena Suomi. Siitä se tuho alkaa jos emme liity NATO:n! Putler ja Venäjä nykyisenlaisenaan tuhoavat kaiken mihin käsiksi pääsevät.

• poljal

Työkkärillä ei ole muuta kuin palkkojen laskeminen ja ammattiliittojen kieltäminen mielessä.
      Suomessa on n. 160 000 yksinyrittäjää. Mitä he ovat? Virkamiehiä, toimistotyöntekijöitä. Tavallisia työläisiä jotka tekevät töitä yritysverokortilla ja maksavat itse sotut ja eläkemaksut jos maksavat. He hakevat palkkanäkemyksensä alan työläisten tesseistä ja sisällyttävät sivukulut palkkaan. He elävät ammattiyhdistysliikkeen taistelemien etujen perustalla.
      Osa näistä mm parturit, kampaajat ja monet muut tiettyjä palveluja tuottavat toimivat yrittäjinä mutta ovat puhtaita palkkatyöläisiä. He ovat tavallaan urakkatyöläisiä mutta eivät saa palkkaa odostustunneista.
      Kaikki työläiset voisivat olla tällaisia. He karistaisvat ammattiliiton yltään ja hakeutuisivat yksilöinä työmarkkinoillle isoille ja pienille firmoille. Työkkäri hakee tätä, ei vapaaehtoisuuden perusteella vaan kieltämällä ammattiliitot.

Kapitalismi eikä sosialismikaan tule toimeen ilman palkkatyöläistä. Palkkatyöläinen tulee toimeen vallan mainiosti ilman kapitalistista yritystä. Puheiden perusteella työkkärin yritys oli pienyritys, jossa hän ei saanut toimeentuloa ilman omaa työpanostaan.

On järjetöntä kuukaudesta toiseen jallittaa työläisen poistamista tuotannosta. He ovat. Yhteiskunta tarvitsee heitä. Tavaratuotanto ei tule toimeen ilman työläistä.
      Työläisten on liittyttävä omiin järjestöihin pitääkseen puolta työmarkkinoilla.
      Pienyrittäjät ovat monesti lirissä suuryritysten kupeessa. Pienyrittäjien järjestöt eivät mahda EK:n Häkämiehen järjestöille mitään.
      Sellainen pienyritys, joka ei tule toimeen normaaleilla palkkamenoilla, on tuottamaton. Sellaisia ei pidä perustaa. Pienyrittäjän pitäisi itse ymmärtää, että on väärin vaatia palkkalaisten luopuvan palkan osasta yrittäjän eduksi. Palkkojen alentaminen kauttaaltaan edistää vain tuloerojen kasvamista, pahoinvointia ja kokonaistuotannon supistumista.

Lopeta orjan karkaamisen teoria. Se ei poista orjuuden ongelmaa.

• ”poljal” taas latelee vanhoja komuhöpinöitä ymmärtämättä mitään asiasta.

Kustannuksia/tuotettu yksikkö pitää laskea koska hinnat ovat liian suuret lopputuotteessa eikä niitä mene juurikaan kaupaksi, vientiin ainakaan joka kuitenkin on se paikka josta olemme leivästämme varsin kunnioitettavan osan saaneet. Jos tyydymme pelkkiin kotimarkkinoihin pitää palkat tiputtaa heti 20 – 30% joten ihan pienestä se ei ole kiinni.

En tiedä mitä ”yritysverokortilla” tarkoitat, minä olen aina työskennellyt työläisenä vaikka olenkin ollut yrityksen osakas. Kyllä nuo sivukulut on jokaisen maksettava joka aikoo pitkän päälle pärjätä, palkat sen sijaan ovat jokaisen omassa yrityksessään työskentelevän itse hallittavissa. Siihen ei mitään tessejä tarvita vaan järki sanoo sen paljonko sitä voidaan maksaa. Itse olen aina kannattanut kohtuu palkkaa ja jos rahaa jää niin osinkoja mutta osa tuloksesta on aina jätettävä yritykseen jotta se voi hyvin.

En usko poljatilla olevan kovinkaan suurta todellista tuntemusta oman yrityksen pyörittämisestä niin kummallisia ne hänen juttunsa ovat sellaisen silmissä joka noita hommia on noin 30 vuotta harrastanut.

Ei se mennyt hyvin Neukkulassakaan kun kaikki olivat valtion ja kunnan leivissä eikä yrittäjiä ollut mailla halmeilla näkyvissä. Konkurssi tuli sillä vapaat yrityksethän ne maksavat valtion ja kuntienkin kulut joko suoraan, työläisten verotuksen tai välillisen verotuksen kuten alv ja valmisteverot kautta. Valtion ja kuntien yritykset ja palvelut eivät suuria tuota vaan tuottaminen on langetettu yksityisille yrityksille.

Ei työläisiä kukaan jallita pois töistä kunhan vaan on tuottavaa työtä antaa ja siinä se salaisuus piileekin. Ajan mittaan on, varsin hyväntahtoisesti tietenkin, hilattu palkkoja ja muita kustannuksia ylös pisteeseen jossa kauppa on suurelta osin loppunut eikä ole rohkeutta palata siihen missä hommat luistavat.

Vaikka olin yrittäjänä noin 30 vuotta niin en koskaan huomannut mitään ongelmaa EK:n taholta, en tosin seurannut sen toimiakaan vaan pidin huolta omasta sektoristani tuossa yrityksessä. Suuret yritykset taas olivat hyviä asiakkaita vaikka lienevätkin EK:n alueella. Ei ollut mitään ristiriitoja joita olisi pitänyt alkaa päivittelemään.

Pienen yrityksen on pidettävä huoli siitä, etteivät kustannukset nouse liian korkeiksi ja sitä voidaan säädellä juuri työtuntien avulla. Vähän hommia = vähän tunteja ja päinvastoin. Monenko kesken ne jaetaan on hyvä kysymys. Pieni yritys 5 – 20 henkilöä pitää kiinni osaavista työntekijöistään viimeiseen asti mutta ne jotka eivät sovi yrityksen henkeen saavat mieluummin hakea paikan jossa viihtyvät paremmin. Minun 30 vuoden aikanani 1 henkilö irtisanottiin koska hänen varsinainen työnsä olosuhteiden muuttuessa -90 luvulla siirtyi alihankkijalle.

Kokonaistuotantohan supistuu juuri niistä syistä joita olen luetellut jo monesti ja niistä tärkein on kustannustaso joka vallitsee maassamme, sille on tehtävä jotain.

En ole missään kirjoittanut mitään ammattiliittojen kieltämisestä, sinä sen sijaan näytät kirjoittavan! Mielestäni niiden vain pitäisi laittaa jäitä hattuun ja alkaa ajamaan vastuullisempaa politiikka joka ei johtaisi suuriin määriin työttömiä.

• poljal

"Itse olen aina kannattanut kohtuu palkkaa ja jos rahaa jää niin osinkoja mutta osa tuloksesta on aina jätettävä yritykseen jotta se voi hyvin."

"Pienen yrityksen on pidettävä huoli siitä, etteivät kustannukset nouse liian korkeiksi ja sitä voidaan säädellä juuri työtuntien avulla."

Oletetaan että maksoit palkkaa työläisillesi vähintään tessin minimin. Nimittäin jos näin on, kaikki muu kirjoituksessasi on asiaa, marxilaisuutta käytännössä ja marxilaisen talousopin teoriaa.
      Eka siteeraus. Noin pitää toimia vaikka yritystä ei laajennettaisikaan. Järkevä yritysmuoto samassakin liikevaihdossa vaatii vararahastoa sekä koneiden uusimista uudenaikaisten hankkimista. Valtion budjetti toimii samalla tavalla. Kaikkea hetkellisen nousukauden tuloksia ei jaeta heti vaan siirretään vararahastoon tai niillä rakennetaan/uusitaan infraa.

Toka siteeraus. Kustannusten säästö on täyttä marxilaisuutta. Yhdistit sen oivasti työtuntien vähentämiseen ilman työläiseen kohdistuvaa hiostusta. Työn tuottavuus kohoaa työn paljouden säästämisen kautta. Se toteutuu teknolgian uusimisen, parempien koneiden hankinnan kautta ym ym niin yritys tuottaa enemmän tai sama tuotanto tulee vähemmillä kuluilla, jolloin voitto kasvaa tai tavaran hinnat laskevat tai palkat kohoavat tai yrittäjäntulo (muuttuu pääomaksi tai ei) kasvaa.
      Noin toimii kapitalistinen laitos. Noin tulee toimia sosialistinen tuotanto. Kun tuottavuus kohoaa, kiista käy siitä miten kohoava lisätuote jaetaan.

Vastaisitko. Älä kerro nimiä, paikkakuntia tai muutakaan.
      Kerro montako työläistä yrityksessäsi oli keskimäärin, liikevaihdon menopuolen noin-suuruus ja siitä erikseen palkkaan liittyvät kulut. Oliko yrityksessäsi luottamusmiestä, työsuojeluvaltuutettua.
      En kysy, oletan että sosiaalitilat olivat kunnossa ja tessin mukaiset ja tilitit sotut ja verot asianmukaisesti, maksoit arkipyhäkorvaukset, työmatkakorvaukset ja ylityöt tessien mukaisesti.
      Kerro noista yleisenä tietona ja varo paljastamasta itseäsi henkilönä, koska henkilöys on epäolennainen.

• poljal

Työeläkeläinen.
      Tule esiin. Viittauksesi Marxin työnarvoteoriaan oli oikein ja sujuvasti kerrottu. Kerro nyt firmastasi perusasioita. Oletan ettet ollut varsinainen kapitalisti vaan työtätekevä pienyrittäjä.
      Oliko työntekijötä 5 vai 15 vai jotain siltä väliltä. Kerro myös tuoteala (metalliteollisuus vai mikä).

• En nyt aio tehdä mitään tarkkaa analyysiä toimistani mutta jotain voin kertoa.

Minä en ole koskaan noudattanut minkään oppi-isän, en edes Marxin neuvoja enkä teorioita joten jätän huomautukset siihen suuntaan omaan arvoonsa joka lähentelee nollaa.

Olen aina toiminut oman pääni mukaan ja löytyy niitä muitakin saman mielisiä, minulla ei esim. yhtiökumppaneideni kanssa ollut talouden hoidon suhteen erimielisyyttä sen reilun 30 vuoden aikana kun yritystä olin pyörittämässä. Olimme lähes 100% samaa mieltä kaikesta talouteen ja yrityksen kehittämiseen suuntautuvista toimista.

Kun kysyt erilaisia talouden tunnuslukuja niin sen verran kerron, että aikoinaan sijoitettu pääoma markkoina yli 1000 kertaistui toiminnan reilun 30 vuoden aikana sen lisäksi, että saimme kaikki palkkamme ja vielä plussana osinkoja, siis yrityksen omistajat.

Me toimimme vapaassa taloudessa ja jokainen sai olla oma luottamusmiehensä sekä tulla puhumaan ongelmistaan jos niitä ilmeni. Yrityksen tuotannon kasvaessa henkilökuntaa ei lisätty oleellisesti vaan teetettiin alihankintaa alan erikoistumisen vuoksi. Se oli taloudellisesti järkevämpi ratkaisu niiden erikoiskoneiden vuoksi joita olisi pitänyt hankkia ja joiden kapasiteetista emme omaan tuotantoon olisi montaakaan viikkoa saaneet käytettyä vuositasolla.

Toimiala oli täyttää yksi automaatiossa oleva aukko jonka aikoinaan honasimme puolivahingossa, toisin sanoen sovellettua elektroniikkaa.

Koko aikana yrityksessä ei oltu päivääkään lakossa koska toimimme omien ehtojemme mukaan kaikkien tyydytykseksi. Eri ongelmista päästiin siten aina sopuun ilman ulkopuolisia komentelijoita.

Nyt kun omistaja on vaihtunut niin pääosin sama henkilökunta jatkaa toimintaa johtoa lukuun ottamatta.

Meidän (entisen) yrityksemme toimintaan ei kannata todellakaan soveltaa mitään työnarvoteorioita vaan maalaisjärkeä sillä sillähän me sitä ohjailimme, pienemmän pahan metodilla. Ainoa viittaukseni, ehkä kautta rantain ajateltuna, Marxin teorioihin lienee ollut siinä alussa kun kirjoitin ”komuhöpinöistä” sen verran annan niille arvoa eikä niihin viittaaminen minun kohdallani ole mitenkään kuranttia vaan voimassa on yksityisajattelu! Taloudessa täysin epäonnistuneen Marx tunarin teoksiin ja teorioihin en pistäisi juurikaan painoa kenenkään toiminnassa.

• duunarit vasemmalla

Tälläisiä työehtoja ja työväen kohtelua EK ja porvarit ovat meille duunareille tarjoamassa. Sama ilmaistyövoiman himo on porvarien yleismaailmallinen "hyve".

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014123018960670_uu.shtml

Siksi vasemmistopuolueita tarvitaan ja duunarien kannattaa niitä edelleen äänestää.

• Ei kannata puhua ilmaistyövoimasta sillä sellaista ei ole!

Meillä taas tuppaa olemaan niin kallista tai kalliiksi itseään kuvittelevaa työvoimaa jottei työn tulosta pysty myymään maailmalle. Se on meidän suurin ongelmamme.

Olikohan se pitsan pyörittäjä porvari vai oikein kapitalisti? Tuskin hän oli muuta kuin pitsan pyörittäjä joten siitä ei voi vetää mitään johtopäätöstä noin yleisesti.

• duunarit vasemmalla
        Työeläkeläinen kirjoitti:

Ei kannata puhua ilmaistyövoimasta sillä sellaista ei ole!

Meillä taas tuppaa olemaan niin kallista tai kalliiksi itseään kuvittelevaa työvoimaa jottei työn tulosta pysty myymään maailmalle. Se on meidän suurin ongelmamme.

Olikohan se pitsan pyörittäjä porvari vai oikein kapitalisti? Tuskin hän oli muuta kuin pitsan pyörittäjä joten siitä ei voi vetää mitään johtopäätöstä noin yleisesti.

"Ei kannata puhua ilmaistyövoimasta sillä sellaista ei ole!"

Ei ole ei, vaikka EK:n miljonäärit siitä märkiä unia näkevätkin.
        Ja kunhan vasemmistopuolueiden kannatus pysyy riittävänä, niin ei tule koskaan olemaankaan.

Siksi vasemmistopuolueita tarvitaan ja duunarien kannattaa niitä edelleen äänestää.

• nykyajan huutoa

Huutolaisuus on taas täällä ja nykypäivän Suomessa, se on vain muuttanut muotoaan entistä porvarillisempaan suuntaan jossa iso raha määrää!

Perehtykää huostaanottobusinekseen, niin asia teille aukeaa.

• poljal

Työeläkeläinen.
      Olit siis toisten omistajien kanssa omistamassanne osakeyhtiössä myös työntekijöinä. Ulkopuolisia sijoittajakapitalisteja ei ollut! Jos ei ollut, toimitte tavallaan osuuskuntana.
      Kerro joitain lukuja. Montako osakasta ja oliko teillä koskaan ulkopuolisia varsinaisia työläisiä. Jos oli, annoitteko heidän kuulua ammattiliittoon tai kehoititteko peräti järjestäytymään.

Käytittekö omistajien perheiden ulkopuolisia sukulaisia tuttavankaupalla ja halpapalkalla töissä? Luulen ettette käyttäneet.

älä onta neniin. juttusi tuotannon järjestämisestä kuuluu Marxin oppeihin myönteisenä seikkana.

• Emme toimineet osuuskuntana vaan osakeyhtiönä, niissä on vissi ero ja se pitää muistaa. Kannattaa tutustua osakeyhtiön ja osuuskunnan eroihin ennen kuin alkaa vetämään vääriä johtopäätöksiä.

Kaikki osakkaat eivät olleet meillä palkkatyöläisinä mutta osa oli. Vieraita palkattuja oli koko ajan enemmän kuin osakkaita. Alkuun kun osakkaat olivat töissä muualla ja yritys oli vasta nousemassa oli pelkästään palkattua väkeä, tosin vain muutama.

Sukulaisista oli vain yhden osakkaan vaimo osa-aikaisena toimistossa.

Emme kehottaneet liittoihin mutta emme estäneetkään sillä se on yksityisasia kuten vaikka urheilu- tai metsästysseuraan kuuluminen kunhan sitä ei sotketa yrityksen toimintaan. Meillä ei ollut yhtään lakkoa eikä muitakaan työtaisteluita joka kertonee työnantajan ja työntekijöiden väleistä, ei edes yrityksiä.

Marxin oppeja ei otettu huomioon koska niistä ei ole apua kun tehdään hommia, en suosittele muillekaan. Parasta on jokaisen itse hoitaa asiansa työnantajan kanssa ja jos menee sukset ristiin niin on parasta vaihtaa firmaa eikä alkaa lakkoilemaan. Lakko ei kuulu toimivaan talouteen vaan on kommunistinen jäänne silloin kun pyritään johonkin suurempaan mitä oikeasti ansaittaisiin.

Väittäisin suurimman osan yrityksistä ainakin tässä kokoluokassa (alle 50 henkeä) toimivan suurin piirtein samoin. Jos joku muuta väittää hän on väärässä. Mielipiteeni perustuu käyttämiimme alihankkijoihin tutustumiseen, noita oli kymmenkunta yritystä ympäri eteläistä Suomea.

On turhaa lähteä noita bisnesenkeleitä moittimaan kapitalisteiksi sillä ne antavat mahdollisuuden uusiin innovaatioihin ja siten talouden nousuunkin. Kaikki eivät ole yhtä sitkeitä sissejä kuin me jotka ensin omalla ajalla ideoimme, kehittelimme ja testasimme käyden muualla työssä mutta kilpailematta työnantajiemme kanssa. Tuohon meni parikin vuotta mutta jälkeenpäin saimme siitä korvausta joten hukkaan nuo harrasteet eivät menneet.

Suosittelen tätä mallia kunhan vaan kaljoittelun sijaan mietitte mitä meiltä puuttuu ja mikä helpottaisi elämää sen verran jotta siitä olisi liikeideaksi. Noinhan mekin teimme ja homma pelaa edelleen.

PS. nyt kannattaa painaa mieleen: Marxia ja hänen oppejaan ei saa sotkea toimivaan talouteen sillä siitä tulee vain katastrofi kuten NL taloudessa kävi! Jos Marx olisi jotain erityistä pystynyt kehittämään hän olisi ollut miljonääri eikä olisi joutunut elämään silloisen sosiaaliturvan eli ystävien ja apen avustuksien varassa.

• poljal

"Marxin oppeja ei otettu huomioon koska niistä ei ole apua kun tehdään hommia, en suosittele muillekaan."

Edelleen vahvistuu käsitykseni että toimit yrityksen johtamisen suhteen marxilaisesti.
      Yritys täytyy johtaa järkevästi, työtä ja tarvikkeita säästäen, kunhan työntekijöitä ei hiosteta ja työturvallisuus hoidetaan ja tessin määräämät asiat hoidetaan.
      Yhtiösi on selvästi pienyritys, työtä tekevien yrittäjien yritys. Yhtiön työtätekevät johtajat saavat kohtuullista bonusta samoin kuin työläisten työkunnan etumies.
      Yhtiösi on tuottanut voittoa ja oletan mahdollisen veronkierron, sitähän kohtuullisessa määrässä on tapahtunut (!), olleen aisoissa siten että kansantaloudellista vahinkoa ei ole syntynyt. Suuryritysten veronkierto on toista luokkaa.
      Oletan, että omistajien etumieslisä voitonjaon muodossa eivät ole lisänneet niiden tuloja yli kymmenkertaiseksi amattatimiehen keskipalkasta. Uumoilen pienempääkin voittosuhdetta, siis puhdasta osingonjakoa.

Yhtiösi kelpaa vallan mainiosti sosialistiseen Suomeen. Sekin valvoo tilejä verottajan kautta ja valvoo veronmaksua pääpiirteittäin.
      Sosialismi tukee työntekijöiden ammatillista järjestäytymistä ja työpaikkademokratiaa.
      Yhtiösi voisi jopa jakaa pientä bonusta vuosituloksesta työntekijöillekin.
      .................
      Kapitalismi/sosialismi ei ole yritykset irallisena. Se on myös poliittinen järjestelmä.
      Mutta yksityinen osakeyhtiö/osuuskunta sopii vallan mainiosti sosialistiseen tuotantoon.
      En käsitä Sinun hirveätä vihaa työväenliikettä vastaan. Jos kerran tulit toimeen työläistesi kanssa, et ole voinut sellainen öykkäri kuin annat ymmärtää.

• öykkärityökkäri

Vanhuus ei tule yksin...

• pahus

Nuoriso muuttuu huutolaisiksi. Tuhansia nuoria joutuu työkyvyttyömyyseläkkeelle. Ilmiö kasvaa sitä mukaa kuin Kokoomus ja sen tukijat jatkavat hallituksessa.
      Työsopimuslain muutos irtisanomissuojan heikentämisessä lisää eniten nuorten turvattomuutta. Valitettavasti myös Perussuomalaiset ja keskusta tukivat nuorten pahoinvointia ko asiassa.
      Pres Niinistö valisti uudenvuodenpäivänä puolueita: Jatkakaa leikkauspoltiikkaa.
      Se lisäisi edelleen nuorison syrjäytymistä ja työttömyyden kasvua.

• arran

Euroopan mitassa rahaporvari nuoleskelee huuliaan huutolaisten määrän lisääntymisen vuoksi.
      Itä-Euroopasta on valunut länteen suuret joukot työväkeä ja usean kohtalo julma.
      Yleensäkin yritykset käyttävät heitä halpatyövoimana. Moni joutuu myymään itseään seksiin selviytyäkseen, toiset lähes orjan asemaan.
      Oikealla kädellä Eu-porvaristo haluaa uudenajan huutolaisia, vasemmalla kädellä se nostaa oikeistolaisia "muiluttajapuolueita" siirtolaisia vastaan. Molemmissa tapauksissa tavoite on pitää siirtotyöväki kuuliaisena, omaa järjestäytymistä pelkäävänä väestöryhymänä.
      Prosessi omaa valtiollisen terrorismin aihiot. Sadat tuhannet kärsivät. Jonkin rikollisen takia heidän keskuudessaan nostetaan valtava kampanja koko väestönosaa vastaan. Pelko ja heikko toimeentulo leimaavat nykyajan eurooppalaisia huutolaisia.

• Sinun ajatuksesi ovat suoraan pehvasta "arran". Näkee jottei sinulla ole pientäkään kokemusta työn järjestämisestä, tuskin on edes tekemisestä.

Mene jonnekin ja pistä mietintämyssy päähäsi ja lopeta tuo komutrollaus sillä se ei ketään eikä koskaan ole vienyt eteenpäin.

• arpad

Etkös sie itsekin paasaa palkkojen alentamisen puolesta. Voisitte aloittaa eläkkeenne vapaaehtoisen alentamisen.
      Halpatyövoima on jo keskuudessamme niin Suomessa kuin Unionissa.

• Minulla ei ollut liian suurta palkkaa eikä siten eläkettäkään sillä ay ei koskaan määrittänyt minun palkkaani vaan se miten yritykseni tuotteet menivät kaupaksi. Koska kauppa kävi niin kustannukset eivät olleet liian suuret. Kauppa kävi jopa -90 luvun laman aikana joskin hieman vaisummin. Yhtään tuloksetonta vuotta ei tehty koko aikana.

Markkinoistahan se on kiinni paljonko voi ansaita ei siitä mitä kabineteissa päätetään sillä tilanteet muuttuvat jatkuvasti ja niihin pitää vastata oikein tai saa katua. Nyt saamme koska sopimukset on tehty väärin ne eivät seuraa globaalin maailman muutoksia.

Miksi et käytä vaki nikkiä? Miksi et rekisteröi? Oletko niin epävarma vai mikä kiusaa? Etkö luota edes itse itseesi? Siksikö sinun pitää antaa muiden hoitaa asiat puolestasi?

• rapad

Et halua omaa eläkettäsi alentaa. Vaadit toisten eläkkeiden alentamista.
      oletko aasi vai tollo.

• sairas kapitalismi

Lahtarin perillinen se on. Sukuvika siis.

• pualaho

On varmaan. Emäroisto. Toisessa viestiketjussa nimittelee arabitaustaisia rättipäiksi.
      Luulee olvansa jotakin toistaessaan Halla-ahon teesejä.

• reissupoika

Kreikan tukipakettien synnyttämät huutolaiset.
      Osa Kreikan kapitalisteille menneistä eu-tukirahoista koki uudestisyntymisen.
      Niden turvin tehtaita Kreikassa suljettiin ja vietiin Bulgariaan. Bulgariassa oli vielä halvempi työvoima kuin Kreikassa. Kuponginleikkaajat saivat ylivoittoja. Voittoja ei kotiutettu kotimaahan eikä osinkoveroja maksettu.
      Saatu pääoma, jolla lakkautettiin tuotantoa Kreikassa, siirrettiin valtionvelaksi ja Kreikan työläiset laitettiin maksamaan tuotannon siirto ulkomaille.
      Huutolaisia syntyi Kreikassa työttöminä ja bulgarialaisten selkänahasta kiskottiin ylivoittoja.
      Kas kummaa, EU ei hoksannut keinottelua. Timo Soini Suomessa ei lainkaan huomioinut Kreikan ja Bulgarian työläisten kaksinkertaista riistoa.

• Mitä ne on nuo kuponginleikkaajat? Onko se jotain kommunismia kun tavaraa ei ole pitää olla ostokuponkeja?

Miten ylivoitto lasketaan? Liittyykö se korkeus tai seiväshyppyyn?

Miten määrittelet riiston jos et tarkoita kommunismin suorittamaa vapauden riistoa?

Laitapa nyt selostusta tulemaan jotta ihmisetkin ymmärtävät!

• reissupoika

Kapitalistiluokan unelma.
      Lähde: Rakennustyöläisten liiton äänenkannattaja Rakentaja -lehti.

Qatar rakentaa "orjatyövoimalla" vuoden 2022 jalkapallon mm-kisa-areenaa.
      Venäjä rakentaa samaa vuoden 2018 kisoihin. Tarkastelussa on Pietarin halli.

Kuvio on ammattiliittovapaasta aliurakoitsijoin ketjutetusta suurtyömaasta. Noin 2 000 rakennustyöläistä. Samaan tapaan kuin Suomessa, paitsi että Stubb vaatii kapitalistien edusmiehenä tessien yleissitovuuden purkamista. Olemme vain hieman jäljessä.
      Aliurakoitsijoiden ketjutuksessa on normaali kuvio " Työläiset huhuilevat sovittujen palkkojen maksamisen perään". Kukaan ei tiedä eikä kontrolloi sotukulujen ja työantajamaksujen (verot ym) suorittanmisesta valtiolle. Aivan kuten Suomessa.
      Yritykset teettävät paljon töitä siirtotyöläisillä, uzbekistanailaisilla ja tadzikistanilaislla. Työmaa-alueen ulkopuolella on lautaparakkien asuinalue sadoille siirtotyöläisille. Kahdeksan neliön huoneessa asuu 4 miestä. 20 henkeä kohden on suihku, vessa ja keittiö (liesi).
      Palkat ovat Venäjän hintatasoon nähden kohtalaisia, yli 500 e/kk mutta se edellyttää 50-60 tuntia työtä viikossa. Naisen palkka on puolet eli n. 300 e/kk. Molemmat luvut puhtaana käteen.
      Venäjän rakennusliitto yrittää neuvotella työmaalle tessiä. Toistaiseksi tuloksetta. Järjestäytyminen on alhainen - syy ehkä siinä.
      Aiemmin laki kielsi asuionparakit työmaa-alueella, vuonna 2015 sellaista kieltoa ei enää ole.
      Pääluottamusmiestä ei ole. Työturvallisuusvalvonta - ei järjestelmällistä.

Venäjän rakennustyöläisen asema on nykyajan huutolaisuutta. Heidän asemansa on suomalaisen kapitalismin esikuva. Porvarit ja persut eivät kiinnitä mitään huomiota Venäjän työläisen asemaan. Persut ja porvarit haluavat aseita Venäjää vastaan mutta eivät kanna huolta minkään maan työläisten asemasta.
      Oikeistoporvarien kaksinaamaisuus on iljettävä.
      Venäjän työläisten on luonnollisesti itsensä taisteltava oikeutensa. Suomalainen työväenliike tukee kaikin voimin venäläisten työläisveljien ponnisteluja.

• "reissupoika" se vaan saarnaa mutta ei pysty vastaamaan helppoihinkaan kysymyksiin!

Et sitten ihan kerinnyt Etelämantereelle asti noita vaivojasi valittamaan vaan tyydyit jälkikommunistiseen naapuriin.

• reissupoika

Venäjän kapitalismi kohtelee huonosti palkkatyöläistä. Rikkaiden varat makaavat länsivaluutassa ja eu-maiden pankeissa.
      Suomen työväenluokka on vahvempi ja sinnittelee vielä. EK, Häkämies ja Kokoomus eittämättä ottavat oppia Venäjästä ja sen heikosta työväenluokasta.

EU-huutolaiset.
      EU toimii kutakuinkin samoin kuin USA. Porua pidetään laittomista siirtolaisista. Erillisiä puolueita syntyy polkemaan jo maahan poljettuja.
      EU:ssä on miljoonia uushuutolaisia. Tarkkaa lukua ei taida olla. Kirjattomat ja kannettomat ovat avointa riistaa monenlaisille yrittäjille pimeänä työvoimana, rikkaiden kotiapulaisiksi, rikollisliigoille, prostituutioon, lakkorikkureiksi ym ym.
      Varakkaiden tätikerhoissa hurskastellaan pohjalle poljettujen "jumalatonta menoa". Jotkut tiputtavat joskus avustuskolehtiin roposia.

Kapitalismi synnyttää uutta paarialuokkaa ja joka suurelta osin periytyy eteenpäin.
      Oikeudettomien ihmisten työhalu on luonnollisesti kova ja valmis mihin saneluehtoon tahansa. Stubbin hallitukselle ja työnantajajärjestöille tilanne olisi lottovoitto.
      Ammattiyhdistysliike on toistaiseksi pystynyt estämään täydellisen romahduksen ja yksipuolisen isäntävallan paluun.

• vanha komu

Vaaleissa voimme näyttää työläisten tahdon muutokselle. Äänestäkäämme kaikki siis vasemmistopuolueita; SKP ja VL.

Ja AY-liikkeen toiminnan johtoon ei pidä päästää yhtään porvaripuolueen edustajaa. Sillä se olisi AY-liikkeen lopun alku.

• vanha komu kirjoitti:

Vaaleissa voimme näyttää työläisten tahdon muutokselle. Äänestäkäämme kaikki siis vasemmistopuolueita; SKP ja VL.

Ja AY-liikkeen toiminnan johtoon ei pidä päästää yhtään porvaripuolueen edustajaa. Sillä se olisi AY-liikkeen lopun alku.

Eikö demokratia toimi ay liikkeessä? Sinne johtopallillehan pitää valita jäsenistön suosion perusteella eikä minkään muun syyn.

Taas paljasti vanha komuloinen karvansa, demokratia ei kelpaa vaan diktatuuriin sitä ollaan menossa!

• huono_johdon_osaaminen
    • Suomen nykyhuutolaiset ovat näkyvissä. He eivät pidä itsestään melua. Toistaiseksi. Myöskään porvarieliitti ei ole heistä kiinnostunut.
      Huutolaiset seisovat vaivihkaa jokaisessa kunnassa leipäjonossa. Sitä tahtia kun julkista sektoria alasajetaan sen mukaisesti huutolaisten määrä kasvaa. Nykysuomen demokratia seisoo huutolaisten vapaassa olemuksessa. Persut ja muut loispolitiikot huutavat heidän päälleen "itse olette asemanne hankkineet".
      Kovaa kyytiä huutolaisten määrä kasvaa, mikäli kokoomus ja persut saavat tulevassa hallituksessa määrätä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2470
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1071
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53