Kirkko luopunee kummi-säännöistään

Kirkolla on säännöissään paha "kummi-ongelma", joka jo vähentää lapsikasteita ja kirkkoon liittymisiä.

Säännöt määrää kaikille kirkkoon kastettaville kaksi kummia, joiden pitää olla kirkon jäseniä.
Kirkkoon kuuluvia kummeja ei enää tuppaa löytymään.
Säännöistä on jo lipsuttu niin paljon, että kirkkoherran luvalla yksikin kummi riittää ja myös muiden uskonyhteisöjen jäsenet kelpaa kummeiksi.

Kirkko on myös perustanut Kummi-pankkeja, joista saa jonkun vapaaehtoisen kirkon jäsenen kummiksi.

Myös kirkosta eronneita jo hyväksytään jossain kummeiksi ja siunaamaankin lasta (alla eräs Ilona kertoo)
"Menin kuitenkin mukaan, vaikka oli vierasta olla mukana rituaalissa, johon ei itse usko."
http://yle.fi/uutiset/kirkko_hollentaa_vaatimuksiaan_kummiudesta__kirkosta_eronnut_ilonakin_kelpasi_siunaamaan_lasta/7648373

Kirkko joutunee luopumaan kokonaan kummisäännöistään tai muuttamaan ne, mikäli eivät halua lapsikasteiden ja kirkkoon liittymisien vähenevän merkittävästi.

14

146

Vastaukset 14

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä sitten

Mikähän se pekun ongelma tässä nyt on ?

Kirjoita omia mielipiteitäsi, jos sinulla on niitä ?

• utti

Ei mitään järkeä koko touhussa. Koko kummijärjestelmä ei tietenkään mihinkään Raamattuun perustu. Tavoitteena on varmaankin ollut laajentaa tuollakin tavalla kirkon jäsenpohjaa, kun lapsen vanhempien lisäksi saadaan jäseneksi sidottua perheen ulkopuolisia kummeja. Nuo sitten ovat olevinaan jotain lapsen elämän luotettuja henkilöitä ja nyt sellaisiksi sitten poimitaan jotain satunnaisia tyyppejä kummipankeista.

Ihan oikeasti ihmiset, jos haluatte jonkun luotetun aikuisen lapsenne tueksi muodossa tai toisessa, sen ei pitäisi liittyä millään tavalla yhden kirkkokunnan jäsenyyksiin. Sellainen ei ole mitenkään järjellinen valintakriteeri. Eikä sellaiseen mitään rituaaleja tarvita.

• nbgf

lapsikaste ja kummius ei olekkaan Jumalan ja Jeesuksen asettamia joten siinä mielessä se ei ole väärin vaikka poistasivat molemmat.

• entinen ev.lut

"Kummi (kreik. ανάδοχος, νουνός, νουνά, ven. кум, кума, lat. sponsor)
        on kristillisessä perinteessä kasteessa kirkkoon liitettävän hengellinen ohjaaja, hengellinen vanhempi, jonka tulee pääsääntöisesti kuulua samaan kirkkokuntaan kastettavan kanssa. Kummeja ei ole niissä kristillisissä ryhmissä, jotka eivät hyväksy vauvakastetta; toisaalta esimerkiksi evankelis-luterilaisessa kirkossa kummi vaaditaan niillekin, jotka kastetaan aikuisena."
        Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kummi

Kuinka monelle teistä kummi on ollut oikeasti hengellinen ohjaaja? Uskon, että nykyisin kummi on lähinnä tuota latinan sanaa vastaava sponsori, joka lahjoo kummilastaan tämän merkkipäivinä, ripille päästessä ja naimisiin mennessä.

Minä sain keskosena hätäkasteen ja kummilusikka on vieläkin kaivertamatta. Kummi on kuollut ja minä olen käynyt uskovien kasteella.

• entinen ev.lut kirjoitti:

"Kummi (kreik. ανάδοχος, νουνός, νουνά, ven. кум, кума, lat. sponsor)
        on kristillisessä perinteessä kasteessa kirkkoon liitettävän hengellinen ohjaaja, hengellinen vanhempi, jonka tulee pääsääntöisesti kuulua samaan kirkkokuntaan kastettavan kanssa. Kummeja ei ole niissä kristillisissä ryhmissä, jotka eivät hyväksy vauvakastetta; toisaalta esimerkiksi evankelis-luterilaisessa kirkossa kummi vaaditaan niillekin, jotka kastetaan aikuisena."
        Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kummi

Kuinka monelle teistä kummi on ollut oikeasti hengellinen ohjaaja? Uskon, että nykyisin kummi on lähinnä tuota latinan sanaa vastaava sponsori, joka lahjoo kummilastaan tämän merkkipäivinä, ripille päästessä ja naimisiin mennessä.

Minä sain keskosena hätäkasteen ja kummilusikka on vieläkin kaivertamatta. Kummi on kuollut ja minä olen käynyt uskovien kasteella.

Tuo pitää paikkansa.

Se että kummit oikeasti olisivat hengellisiä opettajia kummilapsilleen, on pelkkää valheellista teatteria.
        Minäkin tunnen henkilökohtaisesti kymmeniä kummilasten suhteita kummiensa kanssa, niin ainoassakaan ei ole ollut mitään hengellistä kasvattamista.

• kjhyhgtf
        Pe.ku kirjoitti:

Tuo pitää paikkansa.

Se että kummit oikeasti olisivat hengellisiä opettajia kummilapsilleen, on pelkkää valheellista teatteria.
        Minäkin tunnen henkilökohtaisesti kymmeniä kummilasten suhteita kummiensa kanssa, niin ainoassakaan ei ole ollut mitään hengellistä kasvattamista.

Alunperin kummien tehtävänä oli valvoa / kytätä, ettei lapsi vaan palaudu Jumalan Valtakunnan kaltaisuudeen takaisin vaan pysyisi rikollisen kristinuskon oppien mukaisena perisynti uskovaisena.

• etsivä-xx

Kummiasia on todellakin asia joka pitäisi poistaa. Se ei perustu Raamattuun mitenkään. Ensinnäkään kaikilla ei ole kirkkoon kuluvia lähiomaisia kuten sisaruksia, ei ystäviäkään. Täysin vieraan kummipankin käyttö on täydellistä pakkovaltaa kirkolta eikä sillä ole mitään tekemistä lapsen kristillisen kasvatuksen kanssa. Enemmän kukaan kummi minun omaankin elämääni on vaikuttanut omat isovanhempani ja omien lasteni kummit eivät todellakaan ole oleet missään kavatuksellisessa suhteeessa lapsiini, ovat vain lähettäneet lahjoja syntymäpäivinä. Lapseni ovat nyt jo kauan olleet aikuisia. Lasten kummit ovat minun ystäviäni joita tapaan ihan muissa asiayhteyksissä. Jos minulla olisi ollut nykyistä lapsimäärää yksikin lapsi enemmän ei hänelle enää kummeja olis löytynyt, kaikki vanhat isovanhempien ikäluokan tädit oli jo pyydetty edellisen lapsen kummeiksi. Ihan hyvä asia silloin koska nämä tädit olivat todellakin lapseille omistautuneita rakkaita tätejä. Sellaisia ei vain nykyiselle polevelle ole tarjolla. Kirkkoon kuuluvistakin suuri osa ei tosiasiallisesti usko kristinuskoon. Miten sellainen ketään kasvattaisi kirkollisessa mielessä. Kummiudesta pitäsi tehdä vapaaehtoinen asia. Tosiasiassa isovanhemmilla on paljon suurempi merkitys kristillisen perinnön välittäjinä, hehän viettävät lastenlasten kanssa paljon enemmän aikaakin. Mummon ja papan elämän muistelemisessa ja kyselyissä välittyy asioita paljon luontevammin.

• "Täysin vieraan kummipankin käyttö on täydellistä pakkovaltaa kirkolta"

Jos kirkko valitsee omista aktiiveistaan jollekin tuntemattomalle lapselle kummin, niin onhan se varsinainen riippakivi koko perheen elämälle ja turha odottaa mitään muuta kuin syytöksiä tukemisen sijasta, kun sitä eka jouluna tuotua katekismusta ei osaakaan ulkoa.

• Mitätekoa

Kun on perusta mätä ,niin onko sille edes järkevää rakentaa? Se kun ei kestä myrskyä.

Matt.7: 21." Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. 22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' 23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

24. Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi. 25. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.

26. Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi. 27. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri.".."

• >>>Kirkkoon kuuluvia kummeja ei enää tuppaa löytymään.

• klpo

Kastekäyntäntö kummeineen on Kristinuskon käytäntö!
      " Kaikki asiat pitää kahden eli kolmen todistuksella kiinnitettämän!" Uuden Testamentin mukaan!
      Tuo viittaa kummien eli kasteen todistajien Kristillisestä käytännöstä!

• hahaha aa

no o joo siinä sitä on sitä "kristinuskoa" taas esillä kummit ja kolmet todistajat voi herraisä tätä pimeää sakeaa usvaa.

• valekaste se on

kipo älä unta näe.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naiset ymmärtävät ettei talous lähde nousuun

Miten paljon järjellisempi olento nainen onkaan kuin tilastollisestikin paremmin tienaava mies. Kun kaikkialla puskuroid
      Maailman menoa
      135
      855
    2. En jaksa

Enää pelleillä ja paljastan J naisen nimen. Se on Jonna ja hän ei koskaan, edes luultavasti ollut täällä. Silti piene
      Ikävä
      43
      619
    3. Minkälainen nainen

Minkälainen kaipaamasi nainen on luonteeltaan? Kaikki hassun hauskat antava ja helppo on sallittuja, jos poikien on kovi
      Ikävä
      21
      568
    4. Kissa eli kivuissa useita viikkoja

Ei vienyt lääkäriin vaikka kissa parka maukui ja moni seuraajakin (minäkin) näin että kissa on sairas.
      Tuusniemi
      110
      533
    5. Jos meillä olisi yhteinen koti

Niin haittaisiko sinua pitää se vähä tavaraisena? Ajattelin tänään että jos joskus asuttaisiin yhdessä ja haluaisit pal
      Ikävä
      50
      525
    6. Yksi asia sen esti

Etten antanut meille mahdollisuutta
      Ikävä
      36
      522
    7. Okei, eli olet rakastunut

Hyvä sinä, niin minäkin.
      Ikävä
      46
      471
    8. Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta

Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et
      Ikävä
      33
      461
    9. Martinan mauton tyyli

Voi hyvää päivää 🤣 nyt ollaan oltu Muhiksen kanssa Kultareservin avajaisissa suorat housut jalassa ja 500€ korsetti pää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      442
    10. Arvaako kukaan?

"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni
      Haapavesi
      22
      407
    Aihe