Iljanniemi

Pohdiskelija M.

Tietääkö joku, mistä tuo nimi johtuu?

En ole löytänyt selitystä.

39

1402

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • historiantutkija

Pielisjärven historia- kirjan mukaan Iljanniemi on saanut nimensä Saava Timitran veljen nimestä Ilja, joka asui alueella 1700-luvulla. Saavannniemi sai nimensä edellä mainitusta Saavasta. Nykyisen Riikolanlammen nimi oli tuolloin Saavanlampi, jonka jälkeen lammella on ollut muitakin nimiä, joita on annettu lammen rannan asukkaiden sukujen mukaan.

• Minä en mistään löytänyt sellaista karttaa tai asiakirjaa jossa lammen nimi olisi Saavanlampi.
        Sellainen löytyi 1800- luvulta jossa nimenä on Pakarilanlampi.
        Mistä tuo Saavanlampi nimi löytyy, se tieto on aivan uutta minulle.

• historiantutkija
        kamuttaja kirjoitti:

Minä en mistään löytänyt sellaista karttaa tai asiakirjaa jossa lammen nimi olisi Saavanlampi.
        Sellainen löytyi 1800- luvulta jossa nimenä on Pakarilanlampi.
        Mistä tuo Saavanlampi nimi löytyy, se tieto on aivan uutta minulle.

Pielisjärven historia osa 1, sivu 85: "Kolmas ryhmä oli kauempana joen yläjuoksulla Saavanlammin ympärillä. ... Saavanlammilla asuttiin Saavanniemessä, sitä vastapäätä Iljanniemessä sekä lammen eteläpäässä Timoskalassa (29)". Sivu 367: tilan asukkaista mainitaan Matti Pakarinen 1794 - 1803 ja Juho Pakarinen 1803 - 30. Ehkä Pakarilanlampi on saanut nimensä näistä Pakarisista.

• historiantutkija kirjoitti:

Pielisjärven historia osa 1, sivu 85: "Kolmas ryhmä oli kauempana joen yläjuoksulla Saavanlammin ympärillä. ... Saavanlammilla asuttiin Saavanniemessä, sitä vastapäätä Iljanniemessä sekä lammen eteläpäässä Timoskalassa (29)". Sivu 367: tilan asukkaista mainitaan Matti Pakarinen 1794 - 1803 ja Juho Pakarinen 1803 - 30. Ehkä Pakarilanlampi on saanut nimensä näistä Pakarisista.

No voi hyvänen aika, ei pitäisi luottaa muistiinsa.
        Minä luotin enkä varmistanut kirjoista.
        Kiitti vaan kun oikaisit.

Alan näköjään tulla vanhaksi enkä muista kaikkea mitä olen joskus tiennyt.
        Noista Pakarisista se lampi on saanut nimen joka esiintyy monissa myöhemmissä asiakirjoissa, Pakarilanlampi.

Pysy mukana ja oikaise jos arvelet olevan aihetta.

• Kiinnostavaa

Onkohan Kamuttaja samaa mieltä?

• Tietämättömät tumpel

Nyt kun tuo nimi tuli esille, meille täällä Etelä-Suomessa asuville entisille lieksalaisille rottiutu riita. Voisiko joku jelepata: Onko Iljanniemen puolella jokirannassa uimapaikkaa tai venevalkamia?

• no on on

Uimapaikka on ihan laiturin kanssa ja venepaikkoja löytyy pitkin rantaa.

• ruskisoldat

On,molemmat löytyy.

• Tappiolla vedossa

Onko ihan oikeesti? Hävisinkö siis vedon? Miksi niitä ei näy mistään?

• Äkkiä pois

Taitaa tuo sillantakainen alue muuttua hissukseen ghettoalueeksi.

• Höpöttäjät vouhkaat

Haistappa home! Meitä asuu täällä paljon tyytyväisiä asukkaita, jotka ei muuteta kuin Mähkön multiin. Niin Rantalassa kun Mähkölläkin. Kun on jääny tuo levy joillakin jummiin, niin ei voi kuin sääliä.

• kauppa ei käy
        Höpöttäjät vouhkaat kirjoitti:

Haistappa home! Meitä asuu täällä paljon tyytyväisiä asukkaita, jotka ei muuteta kuin Mähkön multiin. Niin Rantalassa kun Mähkölläkin. Kun on jääny tuo levy joillakin jummiin, niin ei voi kuin sääliä.

Alueella hyvin halpoja kerrostaloasuntoja myynnissä. Vaikea saada kaupaksi sillan ja mamujen vuoksi. Myös P.mäen kämppäkauppa jumittaa, paljon tarjontaa, kysyntää ei juurikaan.

• sensuuri iski???
        kauppa ei käy kirjoitti:

Alueella hyvin halpoja kerrostaloasuntoja myynnissä. Vaikea saada kaupaksi sillan ja mamujen vuoksi. Myös P.mäen kämppäkauppa jumittaa, paljon tarjontaa, kysyntää ei juurikaan.

Mihin lie kadonnut kommentti, että hissittömissä kerrostaloissa ympäri Lieksan myös ihan keskustassa on paljon asuntoja jotka eivät mene kaupaksi.

• ymmärrätkö
        sensuuri iski??? kirjoitti:

Mihin lie kadonnut kommentti, että hissittömissä kerrostaloissa ympäri Lieksan myös ihan keskustassa on paljon asuntoja jotka eivät mene kaupaksi.

Kommentti ei kuulunut Iljanniemen ketjuun.

• tarkennetaan
        kauppa ei käy kirjoitti:

Ei Iljanniemessä ja Kiramonrannassa ole yhtään kerrostaloa! Omakotitaloja on satamäärin ja useita rivitaloja.

• ei ala muuttua

Paitsi Iljanniemen alue, jossa on vain omakotitaloja ja omistusasuntoja rivitaloissa.

• Ilja oli Repin

Se maailmankuulu taidemaalari Ilja Repin on syntynyt niemen nokassa olleessa mökissä ja uinut Pakarilan lammessa, siinä Rättiniemen rannassa.

• historiantutkija

Ilja Repin asui Suomessa 30 vuotta ja oli Suomen kansalainen vuodesta 1918 alkaen. Iljanniemi oli kuitenkin Iljanniemenä jo paljon ennen häntä. Repin kuoli Suomessa, Terijoen Kuokkalassa vuonna 1930. Ilja on vanha venäläinen miehen etunimi.

• Ilja Repinin talo on vielä pystyssä.
        Olen katsellut sitä Venäjän matkoillani.

• Lieksan kirkon paikalla asui aikoinaan Dimitri Jakonen.
      Hänet siirrettiin sieltä pois nykyiseen Timitraan.
      Niemi sai aluksi nimekseen Dimitrin niemi josta muutti kansan suussa Timitranniemeksi.
      Dimitrillä oli kaksi poikaa Ilja ja Saava.
      Ilja tuli niemeen jolle tuli nimi hänen mukaansa Iljanniemi.
      Saava meni toiseen niemeen jolle tuli hänen mukaansa Saavanniemi.

Nämä tiedot löytyvät myös kyllä Pielisjärven historiasta osa 1 joka on painettu 1954.
      Tekijät: Kilpeläinen, Hintikka, Saloheimo.

• kovamuistinen jäbä

Muistatko ihan ite vielä nuo ajat ja ihmiset vai luitko jostain kirjasta.

• Ka, mutta...

Mitenkähän lienee tuota lukiessa tullut mieleen Lieksa-Pielisjärvi- seura?
        Höh!

• Alempaa kopsasin

Nimet ovat eri tässä lähteessä.

Tila N:o 69, ent. 34, Dimitra, siirretty, kirkon paikalta Timitraniemeen 1650-luvulla: Parfeika Kondratanpoika Muikkunen 1618, Martti Ondreinpoika Liukkunen 1624-58, Hemmi Härkönen 1638-1673, Mikitta Liukkunen 1670-96, Sippo Heinonen 1675-86, Sippo Päijäinen 1730-32, Dimitra Abrahaminpoika Riikonen 1743-55, Mikko Dimitranpoika Riikonen 1760-75, Iivana Dimitra, Oleksi (Olli) Riikonen 1810-40.

http://www.telemail.fi/urho.virkkunen/isannat.htm#Lieksa

• L-P- seura
        kovamuistinen jäbä kirjoitti:

Muistatko ihan ite vielä nuo ajat ja ihmiset vai luitko jostain kirjasta.

Sama Dimitri on ollut kyseessä, mutta tilan nimi siirrettiin sinne. Saman miehen mukaan Timitra sai nimensä.Hän ensin omisti Saavanniemen josta siirtyi kirkon paikalle, sieltä Timitraan jota hän ei kylläkään omistanut vaan muut.
        Saavanniemen hän antoi Saava pojalleen Iljanniemi tuli Ilja pojalle. Koska Dimitri oli mahtava mies niin niemi sai hänen mukaansa nimen Timitra.
        Olisin toivonut Kamuttajan selittävän tämän, mutta hän suosii enimmäkseen turhan lyhyitä vastauksia joten väärinkäsityksiä ja epäselvyyksiä tulee sen vuoksi.
        Huomaan kuitenkin selvästi hänen tuntevan asian joten pyydän ensi kerralla perusteellisempia vastauksia häneltä.

• tarkennetaan
        L-P- seura kirjoitti:

Sama Dimitri on ollut kyseessä, mutta tilan nimi siirrettiin sinne. Saman miehen mukaan Timitra sai nimensä.Hän ensin omisti Saavanniemen josta siirtyi kirkon paikalle, sieltä Timitraan jota hän ei kylläkään omistanut vaan muut.
        Saavanniemen hän antoi Saava pojalleen Iljanniemi tuli Ilja pojalle. Koska Dimitri oli mahtava mies niin niemi sai hänen mukaansa nimen Timitra.
        Olisin toivonut Kamuttajan selittävän tämän, mutta hän suosii enimmäkseen turhan lyhyitä vastauksia joten väärinkäsityksiä ja epäselvyyksiä tulee sen vuoksi.
        Huomaan kuitenkin selvästi hänen tuntevan asian joten pyydän ensi kerralla perusteellisempia vastauksia häneltä.

Kyseinen seura on kopioinut tietonsa Pielisjärven historiakirjasta osa 1. Oliko seuran jutussa lähde mainittu, ettei tule seuraamuksia? Kamuttaja ja historiantutkija ovat maininneet lähteensä.

• Lopeta koohkaaminen
        tarkennetaan kirjoitti:

Kyseinen seura on kopioinut tietonsa Pielisjärven historiakirjasta osa 1. Oliko seuran jutussa lähde mainittu, ettei tule seuraamuksia? Kamuttaja ja historiantutkija ovat maininneet lähteensä.

No eikös tuo tullut selväksi joka iikalle mistä lähteestä on, ei kai kukaan kirjoittaja ole siihen aikaan elänyt. Pysyisit vain asiassa etkä ala laukoa tyhjiä uhkauksia. Ei ne mihinkään johda. Ei vanhassa historian asiassa tarvitse lähdettä mainita, se voidaan mainita jos haluaa olla vakuuttava, mutta laki ei vaadi.
        Vaikka kirjoittaisit toisen maailmansodan tapahtumista niin ei lähdettä tarvitse mainita tai vaikka antiikin historiasta.
        Ota asioista selvää ennen kuin alat uhota.

• vilppiä se on
        Lopeta koohkaaminen kirjoitti:

No eikös tuo tullut selväksi joka iikalle mistä lähteestä on, ei kai kukaan kirjoittaja ole siihen aikaan elänyt. Pysyisit vain asiassa etkä ala laukoa tyhjiä uhkauksia. Ei ne mihinkään johda. Ei vanhassa historian asiassa tarvitse lähdettä mainita, se voidaan mainita jos haluaa olla vakuuttava, mutta laki ei vaadi.
        Vaikka kirjoittaisit toisen maailmansodan tapahtumista niin ei lähdettä tarvitse mainita tai vaikka antiikin historiasta.
        Ota asioista selvää ennen kuin alat uhota.

Kyllä lähteet pitää mainita, muutenhan joku voi luulla, että olet ihan itse keksinyt tuommoiset tarinat. Ei väitöskirjoissakaan tai vastaavissa opinnäytteissä sallita plagiointia. Suora kopioiminen on vilppiä.

• yritä ees
        vilppiä se on kirjoitti:

Kyllä lähteet pitää mainita, muutenhan joku voi luulla, että olet ihan itse keksinyt tuommoiset tarinat. Ei väitöskirjoissakaan tai vastaavissa opinnäytteissä sallita plagiointia. Suora kopioiminen on vilppiä.

Höhlä etkö erota väitöskirjaa ja keskustelua toisistaan

• salapoliisi saikkone
        yritä ees kirjoitti:

Höhlä etkö erota väitöskirjaa ja keskustelua toisistaan

Hei kuules neropatti itse olet höhlä. Minä luulen tuon uhkailijan olevan itse kamuttaja joka katkeroitui kun sai muikkarin vajaista tiedoista.

• salapoliisi saikkone kirjoitti:

Hei kuules neropatti itse olet höhlä. Minä luulen tuon uhkailijan olevan itse kamuttaja joka katkeroitui kun sai muikkarin vajaista tiedoista.

Ensin Saikkoselle.
        En ole minä ketään uhkaillut, eikä minua harmittanut tuo seuran edustajan kommentti, se oli aivan asiallinen.

• kamuttaja kirjoitti:

Ensin Saikkoselle.
        En ole minä ketään uhkaillut, eikä minua harmittanut tuo seuran edustajan kommentti, se oli aivan asiallinen.

Sitten L-P- Seuralle.
        Koska kyseessä oli vain Iljanniemen nimen historia niin en ajatellut tarvittavan kaikkia omistussuhteita ja niiden perusteluja.
        Siinä suhteessa huomautus oli aivan asiallinen, yritän ensi kerralla olla tarkempi.

• Teljän poika

Tällaisia aiheita enemmän tänne niin jo kiinnostaa lukea ja vierailla palstalla, vaikka ei itse osaa tuottaa tietoa.

• eipäs intoilla

Joku kehui, että iljanniemessä on vain omistusasuntoja. Pieni tarkennus. Sieltä löytyy myös vuokrarivareita leikkipuiston vierestä.

• Seurailija Sepi

Iljanniemen tilojen isännät :N:o 44, ent. 22, Iljanniemi: Homa Timoskanpoika Ruotsalainen 1618, Ontto Timoskainen 1631-56, Danila Timoskainen 1670-79, Ilja Dimitranpoika 1682-96, kappalainen Erik Lackman 1719-69, kappalainen Johan Lackman 1770-1800, tullimies Erik Lackman 1800-1830.

Lähde: http://www.telemail.fi/urho.virkkunen/isannat.htm#Lieksa

• Ei totta

Missä siellä on tuo ylempänä mainittu uimaranta? Eikä nyt puhuta yksityisten talojen rannoista.

• ei uimarantaa

Uimarantaa alueella ei ole. On vain Otvatien jatkeena olevan polun päässä laituri, joka on lasten suosittu uimapaikka. Yksityisten omistamat tontit eivät ulotu jokeen saakka, vaan välissä on puistokaista. Iljanniemen puolella ranta on jyrkkä ja veneiden pitokin on hankalaa. Vastarannalla on taas liian matalaa.

• auto jolla ei ajeta

Siinä laiturilla,vaan käyneekö röyhkeä omakotiasuja toisten rannassa uimassa?

• Olen uinut

Ranta on yksityisillä esim. ihan oikeassa niemessä, siis tulee lähelle Partalanmäkeä.

• aivan oikein

Näin on. Alue omakotitaloineen ja rivitaloineen sijaitseekin Kiramonrannassa. Iljanniemi on Urheilupuistoa ja Partalanmäkeä vastapäätä oleva niemi rajoittuen Riikolanlampeen ja Lieksanjokeen.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      84
      3987
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      35
      3011
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2243
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      1978
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      27
      1791
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1780
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      61
      1720
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1547
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1507
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1491
    Aihe