Hautaustoimesta

11

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • te ootte naurettavia

      Kirkko järjestää hautausmaan kaikille, ei siinä ole hautausmaata erikseen paitsi kai pitää olla semmoinen alue missä ei ole ristejä, mutta senkin kirkko järjestää ja siksi teidän omat hautausmaat on ihan turhia. Homma toimii niin miksi pitäisi korjata semmoista mikä toimii?

      • Kirkolle ja valtiolle kuuluvien yhteiskunnallisten toimintojen erottaminen on yleiseurooppalainen tavoite. Sekulaari yhteiskunta jossa valtio hoitaa yhteiskunnalliset velvoitteet itse ulkoistamatta niitä aatteellisille tai uskonnollisille yhdistyksille on yhdenvertainen, ja sehän on toki asia jota Suomikin on sitoutunut jo perustuslaissaan tavoittelemaan. Harmi että Suomessa sitä ei ihan aina muisteta, mutta siksihän me Vapaa-ajattelijat asiasta tiheästi pyrimme muistuttamaan.


      • korjaussarja
        rainbowshy kirjoitti:

        Ei vaan kunnille. Hautaustoimi tulisi siirtää kuntien vastuulle jolloin se ei olisi kirkon hautausmaa eikä vapaa-ajattelijoiden hautausmaa vaan ihmisten hautausmaa.

        Juuri näin.

        Kommentoijat, joiden mukaan on ihan ok että kirkkoon kuulumattomat, uskonnottomat ym haudataan luterilaisen kirkon ylläpitämälle hautausmaalle voisivat miettiä asiaa omalta kohdaltaan esimerkiksi niin, että olisiko asia heidän mielestään ihan yhtä ok, että kristityt haudattaisiin vaikapa islamilaisen yhteisön hautausmaalle. Joidenkin mielestä varmaan ihan ok, mutta veikkaan että moni kristitty ei sittenkaan haluaisi ihan yhtä kärkkäästi päätyä islamilaisiin multiin. Jotenkin vain oletetaan, kun itse kuuluu siihen paikalliseen valtauskonoon, niin muiden voidaan olettaa alistuvan sen ylivaltaan, mutta jos vaihtaa näkökulmaa niin asia voi avautua eri tavalla.

        Yksinkertainen ratkaisu olisi selkeästi kunnalliset hautausmaat, ja kunnat ja valtio vastaisivat näiden ylläpitokuluista. Uskonnolliset yhteisöt toki saisivat pitää jatkossakin omia hautausmaitaan, mutta omalla kustannuksellaan, eikä enää kustannuksiltaan mustana laatikkona tuotettuna julkisena palveluna.


      • Hyhhyhhuijaaa
        eroa vapareista kirjoitti:

        Mitä väliä? Pitääkö teille kaikki matkin antaa?

        Kirkolle on maat yleensä aikanaan annettu, uein jo ennen kunnallisasetusta 1860-luvulla, jossa kirkko ja kunta erotttiin toisistaan; kirkko ei ole niitä juurikaan esim. ostanut.


      • Hyhhyhhuijaaa kirjoitti:

        Kirkolle on maat yleensä aikanaan annettu, uein jo ennen kunnallisasetusta 1860-luvulla, jossa kirkko ja kunta erotttiin toisistaan; kirkko ei ole niitä juurikaan esim. ostanut.

        Juu, hautausmaathan voidaan siirtää korvauksetta kunnille.

        "Kirkon julkisoikeudellinen luonne merkitsee sitä, että omaisuudensuoja perusoikeutena ei ole tällaisessa yhteydessä merkityksellinen seikka." -- Perustuslakivaliokunnan lausunto 71/2002.


      • te ootte naurettavia
        rainbowshy kirjoitti:

        Kirkolle ja valtiolle kuuluvien yhteiskunnallisten toimintojen erottaminen on yleiseurooppalainen tavoite. Sekulaari yhteiskunta jossa valtio hoitaa yhteiskunnalliset velvoitteet itse ulkoistamatta niitä aatteellisille tai uskonnollisille yhdistyksille on yhdenvertainen, ja sehän on toki asia jota Suomikin on sitoutunut jo perustuslaissaan tavoittelemaan. Harmi että Suomessa sitä ei ihan aina muisteta, mutta siksihän me Vapaa-ajattelijat asiasta tiheästi pyrimme muistuttamaan.

        Kun homma toimii niin sitä on ihan turha säätää jonkun ideologian takia vain.


      • te ootte naurettavia kirjoitti:

        Kun homma toimii niin sitä on ihan turha säätää jonkun ideologian takia vain.

        Se että vain miehet saivat äänestää oli varmaan jonkun mielestä ihan toimiva järjestely, ja äänioikeuden antaminen naisille oli ideologista haihattelua, mutta näin jälkikäteen tuumien varmaan ihan hyvä päätös. Aina kun yhteiskuntaa järjestellään uusiksi parempaan suuntaan on varmasti niitä jääriä joiden mielestä nykysysteemissä ei ole mitään vikaa. Se on ihan ymmärrettävää. Sen ei kuitenkaan pidä antaa pysäyttää kehitystä parempaan suuntaan. :)


      • Historioitsija
        rainbowshy kirjoitti:

        Se että vain miehet saivat äänestää oli varmaan jonkun mielestä ihan toimiva järjestely, ja äänioikeuden antaminen naisille oli ideologista haihattelua, mutta näin jälkikäteen tuumien varmaan ihan hyvä päätös. Aina kun yhteiskuntaa järjestellään uusiksi parempaan suuntaan on varmasti niitä jääriä joiden mielestä nykysysteemissä ei ole mitään vikaa. Se on ihan ymmärrettävää. Sen ei kuitenkaan pidä antaa pysäyttää kehitystä parempaan suuntaan. :)

        Siinä ei ole mitään epätasa-arvoa, että kaikki pääsevät samalla hinnalla hautaan. Tasa-arvo on kunnossa, joten teillä on puhtaasti ideologiset vaikuttimet. Ei ollenkaan asiallisia syitä.


      • Historioitsija kirjoitti:

        Siinä ei ole mitään epätasa-arvoa, että kaikki pääsevät samalla hinnalla hautaan. Tasa-arvo on kunnossa, joten teillä on puhtaasti ideologiset vaikuttimet. Ei ollenkaan asiallisia syitä.

        Ei siinä hinnasta ole kyse vaan siitä että kenen maille. Siinä on epätasa-arvoa jos maat ovat kirkon. :)


      • eroa vapareista
        rainbowshy kirjoitti:

        Ei siinä hinnasta ole kyse vaan siitä että kenen maille. Siinä on epätasa-arvoa jos maat ovat kirkon. :)

        Mitä väliä? Pitääkö teille kaikki matkin antaa?


      • eroa vapareista kirjoitti:

        Mitä väliä? Pitääkö teille kaikki matkin antaa?

        Ei vaan kunnille. Hautaustoimi tulisi siirtää kuntien vastuulle jolloin se ei olisi kirkon hautausmaa eikä vapaa-ajattelijoiden hautausmaa vaan ihmisten hautausmaa.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe