Onko uudet pikkuautot turvattomia kolarin sattuessa? Kannattaako ostaa mieluummin isompi käytetty? Toiset on sitä mieltä, että pieni auto on todella vaarallinen, jos sattuu kolariin joutumaan.
Pikkuauto turvaton?
25
2277
Vastaukset
- Volvomies
Taitaa olla niin että uudet pikkuautot eivät paljoa kestä. Lueskelin äsken kommentteja eräältä jolla sama vanha 1990 Volvo 340 kuin minulla. Oli törmännyt noin 80km/h uuteen VW Golfiin, Golfi oli mennyt lunastukseen kun vanha Volvo sai pieniä lommoja lokasuojaan. Kommentoi että ajaa tällä mielummin kuin millään 10v. sisällä tehdyllä "muovikasalla"
- mawashi
Mutta eihän tuo esimerkkisi tapaus kerro mitään siitä alkuperäisen kirjoittajan kyselemästä kolariTURVALLISUUDESTA. Sen takiahan ne uudet auton painuvatkin kasaan, että ne olisivat autossa oleville ihmisille turvallisempia. Ts. pidennetään sitä jarrutusmatkaa -> ihmiseen kohdistuva miinusmerkkinen kiihtyvyys pienempi.
Alkuperäiseen kirjoitukseen en osaa juuri mitään sanoa. Kannattaa tutustua esim. noihin euro NCAP juttuihin. En tiedä ovatko nämä uusien autojen saamat tähdet suoraan vertailtavissa vanhojen autojen vastaaviin. Paremmin tietävät voivat kertoa... - testi on kiristynyt
mawashi kirjoitti:
Mutta eihän tuo esimerkkisi tapaus kerro mitään siitä alkuperäisen kirjoittajan kyselemästä kolariTURVALLISUUDESTA. Sen takiahan ne uudet auton painuvatkin kasaan, että ne olisivat autossa oleville ihmisille turvallisempia. Ts. pidennetään sitä jarrutusmatkaa -> ihmiseen kohdistuva miinusmerkkinen kiihtyvyys pienempi.
Alkuperäiseen kirjoitukseen en osaa juuri mitään sanoa. Kannattaa tutustua esim. noihin euro NCAP juttuihin. En tiedä ovatko nämä uusien autojen saamat tähdet suoraan vertailtavissa vanhojen autojen vastaaviin. Paremmin tietävät voivat kertoa...EuroNCAP -testi antaa hyvin suuntaa eri automallien passiivisesta turvallisuudesta kolaritilanteissa. Uudet pienet autot ovat huomattavasti turvallisempia kuin 5-10 vuotta vanhat isot autot. Lisäksi niiden aktiivinen turvallisuus on elektronisten apuvälineiden ansiosta parempi kuin vanhojen autojen. ASB-jarrut, DSC/ESP -ja muut ajovakaudenhallintajärjestelmät yms. auttavat kuljettajaa välttämään onnettomuuksia mm. liukkailla keleillä. Lisätietoa EuroNCAP tuloksista http://www.euroncap.com
- mutta
No uudet autot on suunniteltu taloudellisiksi, turvallisiksi ja helppokäyttöisiksi. Ainut huono puoli niissä on vain se järjetön hinta kun auto ostetaan. Tottakai sillä ajaa sitten pari vuotta tosi halvalla kun on pienet kulutukset mutta sitten kun joku vähän kolhaisee kylkeen niin tili tyhjenee myös saman tien. Ja samalla(takuuajan päätyttyä) alkaa ruoste kukkia ja elektroniikkajärjestelmät vikoilla.
- paskapuhetta
"Oli törmännyt noin 80km/h uuteen VW Golfiin, Golfi oli mennyt lunastukseen kun vanha Volvo sai pieniä lommoja lokasuojaan."
Autot ovat sitten ilmeisesti vain hipaisseet toisiaan. Jos ne olisivat törmänneet 80 km/h nopeudella nokat vastakkain, Volvon kuljettaja olisi hyvin suurella todennäköisyydellä kuollut mies, eikä olisi kommentoimassa täällä mitään. - .........
Jos se Volvo ja uus Golffi ajettais 60km/h seinään, niin kummassa haluaisit olla kyydissä?
Golffissa joka painuu kasaan, mutta matkustajille ei käy kuinkaan koska keulan kasaanpainuminen sitoo törmäysvoimia, vai Volvossa joka ei painu kasaan, ja näinollen kaikki voimat kohdistuvat sissällä oleviin ihmisiin? - Anteero
......... kirjoitti:
Jos se Volvo ja uus Golffi ajettais 60km/h seinään, niin kummassa haluaisit olla kyydissä?
Golffissa joka painuu kasaan, mutta matkustajille ei käy kuinkaan koska keulan kasaanpainuminen sitoo törmäysvoimia, vai Volvossa joka ei painu kasaan, ja näinollen kaikki voimat kohdistuvat sissällä oleviin ihmisiin?Volvot suunniteltiin kasaanpainuviksi kauan ennenkuin VW alkoi parannella Golfia samaan suuntaan.
Sanoisin että vasta 2000-luvun alussa on useimmat valmistajat tehneet pikkuautoihinkin aitoja turvallisuusratkaisuja. - anna mun nauraa!
Johan vitsin vetäsit! Vai että 22 vee 340-vollen irvikuva (se pieni hollannin muka-volvo) voittaisi uusimman VI-Golfin kolariturvallisuudessa? Se korirakennehan pitääkin painua oikeaoppisesti oikeista kohdista kasaan, heikentää matkustajiin kohdistuvia voimia. Se matkustamo on sitten todella kestävä ja vahva nykyautoissa.
En haluaisi törmätä mihinkään 340 vulvan kyydissä ollessa, pyörillä oleva ruumisarkku nykyaikana. Ja entäs se sisäosien ruoste; se vielä heikentää vanhojen koslien kolarikestävyyttä. - voekeheno
Anteero kirjoitti:
Volvot suunniteltiin kasaanpainuviksi kauan ennenkuin VW alkoi parannella Golfia samaan suuntaan.
Sanoisin että vasta 2000-luvun alussa on useimmat valmistajat tehneet pikkuautoihinkin aitoja turvallisuusratkaisuja.Voihan myös olla että aloittaja on autovalintansa tehnyt. Eihän tästä ollut kuin vajaa 8 vuotta kun hän huolenaiheensa muille kirjoitti.
- 11+11
anna mun nauraa! kirjoitti:
Johan vitsin vetäsit! Vai että 22 vee 340-vollen irvikuva (se pieni hollannin muka-volvo) voittaisi uusimman VI-Golfin kolariturvallisuudessa? Se korirakennehan pitääkin painua oikeaoppisesti oikeista kohdista kasaan, heikentää matkustajiin kohdistuvia voimia. Se matkustamo on sitten todella kestävä ja vahva nykyautoissa.
En haluaisi törmätä mihinkään 340 vulvan kyydissä ollessa, pyörillä oleva ruumisarkku nykyaikana. Ja entäs se sisäosien ruoste; se vielä heikentää vanhojen koslien kolarikestävyyttä.Viestissä puhuttiin IV Golfista.
- mielipiteitä tähän
Nimenomaan pikkuautojen kolariturvallisuus on kehittynyt viime vuosina huomattavasti. Uuden pikkuauton turvallisuus on varmaan samaa luokkaa kuin viisi vuotta vanhan keskikokoisen auton.
Nykyisten henkilöautojen korirakenteen periaatteena on se, että auton etu- ja takapää ovat helposti sisäänpainuvia, mutta matkustamo säilyy muodossaan. Onnettomuudessa vahingoittumattomana säilyvä auto on vaarallinen, törmäysenergia kohdistuu kokonaan matkustajiin, ei imeydy korin sisäänpainuviin osiin.
Oman käsitykseni mukaan pikkuauto on helpompi pyöriteltävä ja siten onnettomuuksien välttäminen ennalta on helpompaa. Ei siinä ole järkeä, että kaikki alkaisivat ajamaan panssarivaunuilla. Valitse auto käyttötarkoituksen perusteella. - pikkuauto
Uudet pikkuautot ovat turvallisia. Esim. uusi Focus sai Euro NCAP testissä enemmän pisteitä kuin yksikään muu auto. Tosin Focuskaan ei ole enää järin pieni. Sehän on leveämpi kuin E-sarjan Mersu tai Volvo S80.
Mielummin ajan kolarin uudella Focuksella kuin vanhalla Volvo 850:lla. - Iso auto
Älä edes mieti mitään pikku autoa ei ole sen arvoinen että kannattaisi. Iso auto tarjoaa myös paljon muuta mitä pikku autosta ei saa. Ja todennäköisyys kolariin on niin pieni että sen perusteella ei kannata autoa valita. Nämä yhdet tuijottaa jotain testituloksia ja sen perusteella sitten arvotaan mikä on turvallinen.
Todennäköisyys on suurempi että törmäät toisen auton kanssa jolloin massa ratkaisee. Osta iso ja painava auto niin sellainen on turvallisin. Siellä pikku autossa ei auta turvatyynyt, kun isomman tuhovoima on niin suuri että se murskaantuu massan alla.- itse isolla ajava
Vanhan ison auton massa ei auta, kun rakenteet eivät ole oikein suunnitellut. Lisäksi vanha iso auto on usein jo korroosion heikentämä, jolloin rakenne ei toimi edes suunnitellulla tavalla. Tilaa, hiljaisuutta ja muita etuja iso auto toki tarjoaa pientä enemmän, samoin kulutusta, ylläpitokuluja ja vakuutusmaksuja. Ketjun aloittaja lähestyi asiaa turvallisuuden näkökulmasta ja silloin uusi pieni auto voittaa vanhan ison.
- Swift 1,3
Itse ostin autoni tarpeideni perusteella, ja ajelen pikkukoslalla, Suzuki Swift 1,3 -94. Pieni kulutus, kätevä parkkipaikoilla, halvat vakuutukset, rengas- ja huoltokulut. Puhti riittää mainiosti maantiellekin, ja kunnon renkailla ok-ajettava talvisella maantiematkallakin. Ainakin mulla on pysynyt kaistojen välissä (vissiin tuota ajokokemusta tullut 20 vuoden aikana pohjoisillakin talvikeleillä). En toisaalta osta autoa törmätäkseni, vaan ajettavakseni. Siksi ennakoin mahdollisimman paljon, jokaisen pitäisi olla sen verran tilanneskarppina että varautuisi esim. mahdolliseen väistöön tms pitkilläkin maantietaipaleilla. Totuus toki on, että tämmöinen peli rusentuu takuuvarmasti ja kuskin käy huonosti jos nokka- tai kylkikolari vähänkään isommissa vauhdeissa tapahtuu, vaan kuolee niitä ihmisiä isommissakin ajopeleissä. Jopa rekoissa ja busseissa...Näistä syistä en myöskään halua kuljettaa 1-2 henkilön kuormilla 500 kg ylimääräistä painoa ja kokoa mukanani.
- Daavid vs. Goljat
Eipäs kun Daavid, eipäs kun Goljat!
Taitaa kuitenkin olla niin että kun tiejyrä
törmää muurahaiseen niin muurahaiselle käy köpelösti. Ellei ole nauttinut taikahunajaa.
Ja NCAP-testeistä huolimatta.
Pitäisi ehkä verrata suunnilleen samanpainoisia
autoja toisiinsa ja silloin kyllä uusi auto on ylivertainen. Joku sanoi että uudella autolla kolari maksaa enemmän. Mutta henkikulta kuitenkin säästyi,ja kasko hoitaa loput? Vai mitä?
Mutta sitä en ymmärrä että jupit ostaa näitä maastureita ja ajelee vaan Mannerheimintietä edestakaisin. Tietääkseni kyseinen tie on suurimman osan vuotta niin ajettavassa kunnossa että maasturi ei ole välttämätön.- toisiinsa
Useimmilla näyttää olevan se harhaluulo, että vanhat isohkot autot painavat enemmän kuin tämän päivän pienet autot, ja olisivat siten turvallisempia.
Autojen massat ovat kasvaneet satoja kiloja sitten 90-luvun alun. Esim. alemman keskiluokan auto, Renault Megane, painaa sekin ajokunnossa jo yli 1265 kg, kun taas isona ja turvallisena autona pidetty MB 200D (W124) 1310 kg.
Painoero on olematon, ja voi kääntyä toisinpäin, riippuen kuormasta ja matkustajien määrästä.
Katsokaa siis tarkkaan autojen omamassoja, ennen kuin tulette viisastelemaan massan merkityksestä autojen turvallisuudessa.
- juppipaskiainen
Osta kunnon peli, Volvo V70. Siinä on turvallinen ja tehokas AUTO. Voi huoletta päästellä huonommallakin kelillä kunnon nopeuksia ja ositella kaikki hidastelevat paskiaiset. Eikä paljon haittaa jos kolahtaa, kunnon rakenteet suojelee.
Vitut muista tien käyttäjistä! UH! - ytfdtytfuiuituufyigu
Ylläpito tai joku puskee taas näitä "turhia" aloituksia.
Ympäripyöreä kommentti johon voi sitten jokainen esittää mielipiteensä.
Tavallaan mielenkiintoista... mutta ei vie kenenkään elämää / asiaa eteenpäin. Noiden asenteiden takia kukaan ei osta pikkuautoa ja siksi käytettynä on myöhemmin tarjolla vain isoja paskakasoja. Niillekin, jotka eivät niitä halua.
Eiköhän sen nyt järkikin sano, että aivan joka kokoluokassa on turvallisuus kehittynyt, vaikka minä en uusista pidäkään.
Kyllähän pikkuauto on aina vaarallinen jos isompi ajaa päälle. Mutta varmasti uusi pikkuauto on turvallisempi kuin vanha. Ja vanhallakin pikkuautolla moni ajaa, esim. minä 24 vuotta vanhalla japanilaisella pikkuautolla, jolla ei voisi törmätä kuin korkeintaan mopoautoon, jos aikoo hengissä selvitä. Mutta ajan silti. Käyttökelpoiset tavarat kannattaa käyttää loppuun.- eimeeainaputkeen
Näin minäkin ajattelin. "Kyllähän vanhempi volvo aina uudenkin pikkuauton voittaa".
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY - Oikea testitapaus
eimeeainaputkeen kirjoitti:
Näin minäkin ajattelin. "Kyllähän vanhempi volvo aina uudenkin pikkuauton voittaa".
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLYKirjailija Kari Hotakainen (Volvo 850) on hengissä nokkakolarin jälkeen, jossa vastaantulijat kuolivat Skoda Roomsterissa (vm 2011). Olo ei varmaan tunnu voittajalta, mutta kuitenkin.
Oikea testitapaus kirjoitti:
Kirjailija Kari Hotakainen (Volvo 850) on hengissä nokkakolarin jälkeen, jossa vastaantulijat kuolivat Skoda Roomsterissa (vm 2011). Olo ei varmaan tunnu voittajalta, mutta kuitenkin.
Menehtyneet tosin olivat tässä 1930-luvulla syntyneitä, lienee niinkin, että vanha ihminen ei kestä esim. turvavyön nykäystä....
Tuo vastaantulleen kuljettajan ikä lienee myös jollain tapaa syynä siihen, että tämä onnettomuus tapahtui.
Joskus on käynyt toisinkin: on käynyt niinkin, että nuorempi uudella ajava menettää autonsa hallinnan ja törmää iäkkään omistajan vanhaan autoon. Silloin vanha ihminen kuolee vaikka ei ole syyllinen.
- ajissunnuklip
hevosella on turpa ei autoilla. eli voi sanoa että kaikki autot on turvattomia
- uusi turvallinen
Vuodelta 2001 muistan lehdestä kolarijutun kun uusi Punto ajaa maantietä hiljaista vauhtia (oli muistaakseni kääntynyt juuri sivutieltä). Vastaan tulee ohitustilanteessa sivuluisussa n.80 km/h, vanha Mazda 626 kylki edellä ja törmää Punton keulaan. Puntossa oli vakiona kuskilla airbag, matkustajalla ei. Punton matkustaja käytti turvavyötä, kuski ei. Törmäyksen seurauksena Mazdan kuski kuolee ja matkustaja loukkaantuu. Puntossa sekä kuljettaja että matkustaja selviävät loukkaantumatta.
Kolaritilanne oli kyllä edullisempi Punton kannalta kun törmäys osuu siihen keulaan.
Toisen tapauksenkin tiedän että saman korimallin Puntossa kävi nokkakolaritilanteessa Vectran kanssa huonosti. Yksi tai kaksi kuollutta. Vectrassa olijat eivät kuolleet, en muista loukkaantuivatko.
2000-luvun alun Punto (MK2) sai neljä tähteä törmäystestissä, (uudempi Grande Punto täydet viisi).
Autolehdessä oli kerran kertomus kolaritilanteesta jossa törmäsivät (muistaakseni nokkakolari) Audi A6 ja Peugeot 306, molemmat 90-luvun lopulta. Audia kuljetti iäkkäämpi mieshenkilö ja Pösöä nuorehko nainen. Audin kuljettaja kuoli, mutta Peugeotin kuljettaja selvisi hengissä, en muista loukkaantuiko pahasti. Arveltiin että vanhempi henkilö ei kestänyt niin hyvin kolarin rasituksia.
Kumpikin automalli olivat saaneet kolme tähteä EuronCAPin törmäystestissä v.1998.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823496
- 302943
- 612915
- 82737
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574