Eu vaatimustenvastaavuustodistus laillisuus

merssumiäs

Onko tätä käytetty oikeusasteissa

Siis kun ostat auton tai moottoripyörän joka on valmistettu eu.n alueella. Myyty. Eu maahan uutena. On katsastettu eu maassa määräajoin. Ajoneuvolla ei ole edes ajettu eu.n ulkopuolella.

Kun tämä tuodaan suomeen käytettynä vaaditaan eu vaaatimustenvastaavuustodistus Ja kun trafi katsoo sen numerosarjan tietokoneelta velottaa siitä jonkun satasen.

Mielestäni tämäkin syrjii yksityishenkilön ajoneuvon tuontia eihän tuomoiselle numerosarjan ostamiselle ole mitään perusteita. Ei daimler tai tai vw bmw linjalta valmisteta erikois-suomiautoja eikä Ruotsissa tai Saksassa ajeta heikompivarusteisilla autoilla, väitän että päinvastoin.

13

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katsastuhenkilö

      on se vaan aina yhtä mukavaa lukea kun joku itkee kun asiat eivät ole hänen mieleisiä.ja viellä todeta ettei kyseinen itkijä näytä tietävän asiasta juurikaan mitään,vaan luulee tietävänsä.

      • merssumiäs

        Ei itke Ihmettelen "katsastushenkilön" ammattitaidotonta" kommettia". Allekirjoittanutta on kohdeltu aina hyvin katsastusasemalla. Jos "katsastushenkilö" olisi edes oikeasti pikkuisenkaan katsastushenkilö ,uskoisin kommentin olevan myös sen mukainen.

        Muutaman ajoneuvon tuoneena saan toki todistuksen Saksasta ja Ruotsista myyjän toimittamana mutta peräänkuulutan perusteita millä kyseinen todistus vaaditaan. Trafi ei ole vielä perustellut. Jos maahaantuoja liike tuo ajoneuvon valmistaja antaa hyväksyntä todistuksen 1 kpl /automalli saman siis kuin saksalaiselle jälleenmyyjälle. Ja kun tuot saksalaisen jälleenmyyjän myymän auton Suomeen vaaditaan maksamaan todistus toiseenkertaan.

        Kyse on pienestä rahasta tyhjästä vaivasta. Mutta Trafille hyvä bisnes.


      • katsastushenkilö
        merssumiäs kirjoitti:

        Ei itke Ihmettelen "katsastushenkilön" ammattitaidotonta" kommettia". Allekirjoittanutta on kohdeltu aina hyvin katsastusasemalla. Jos "katsastushenkilö" olisi edes oikeasti pikkuisenkaan katsastushenkilö ,uskoisin kommentin olevan myös sen mukainen.

        Muutaman ajoneuvon tuoneena saan toki todistuksen Saksasta ja Ruotsista myyjän toimittamana mutta peräänkuulutan perusteita millä kyseinen todistus vaaditaan. Trafi ei ole vielä perustellut. Jos maahaantuoja liike tuo ajoneuvon valmistaja antaa hyväksyntä todistuksen 1 kpl /automalli saman siis kuin saksalaiselle jälleenmyyjälle. Ja kun tuot saksalaisen jälleenmyyjän myymän auton Suomeen vaaditaan maksamaan todistus toiseenkertaan.

        Kyse on pienestä rahasta tyhjästä vaivasta. Mutta Trafille hyvä bisnes.

        yli 40 autoa tuoneena,en ole ikinä hommannut/tarvinnut mitään eu vaaatimustenvastaavuustodistusta.


      • metallimies2

        Eipä tuohon paljon tietoa tarvita:vm 2008 alkaen Saksassa autojen mukana PITÄÄ olla "vaatimuksenmukaisuustodistus" (COC) mukana autoa ostettaessa. Jos ei ole katso itseäsi peiliin.


      • CoC_
        metallimies2 kirjoitti:

        Eipä tuohon paljon tietoa tarvita:vm 2008 alkaen Saksassa autojen mukana PITÄÄ olla "vaatimuksenmukaisuustodistus" (COC) mukana autoa ostettaessa. Jos ei ole katso itseäsi peiliin.

        Se, että Saksassa on mahdollisesti kuvatun kaltainen sisäinen säädöstö ei tarkoita etteikö pelkkä rekisteriote yksin olisi riittävä EU:ssa rekisteröidyn auton Suomessa rekisteröintiin mikäli ko. rekisteriotetypissä on kaikki tarvittavat tiedot, kuten tilanne linee on useimmiten nykyään EU-harmonisoinnin seurauksena.

        - http://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/registration/formalities/index_fi.htm

        Ps. Avaaja ei myöskään maninnut, että kyse on juuri ja ainoastaan Saksasta tuotavista autoista.


      • miesSaksasta
        katsastushenkilö kirjoitti:

        yli 40 autoa tuoneena,en ole ikinä hommannut/tarvinnut mitään eu vaaatimustenvastaavuustodistusta.

        Satoja autoja toimittaneena olen aina vaatinut myyjältä CoC:n auton mukana. Jos ei ole ollut valmiina, myyjä tilatkoon sen laskuunsa. Näin asiakkaani pääsee änkyttämättä läpi maahantuontikatsastuksesta.
        Jos tuot auton Saksaan muusta EU-maasta, todistus vaaditaan yhtälailla.


    • Autoinssi vm55
      • katsastushenkilö

        yhtä lukuun ottamatta kaikki on suomen kilvissä,ja se yksi tuotiin varaosiksi.
        "rekisteröintikatsastuksessa voidaan hyväksyä ajoneuvon rekisteröintitodistuksesta löytyvät, ajoneuvon vaatimuksenmukaisuutta koskevat merkinnät."


    • yksi kusetettu....

      Viranomaiset voivat tehdä ja rahastaa miten itse haluavat. Ovat ottaneet kymmeniä miljoonia Euroja ylimääräistä tuotujen autojen verottamisessa. Se on ollut täysin rehellistä ja vilpitöntä toimintaa viranomaisten mielestä.

    • Oktaavia

      Kun rekisteröin viime keväänä vuoden 2005 Skoda Octaviaa en tarvinnut vaatimuksenmukaisuustodistusta (CoC) ollenkaan, rekisteriin panija osasi lukea tiedot siitä katsastustodistuksesta!

    • CoC_

      Pääsääntöisesti CoC-todistusta ei enää tarvita kun on kyse jossakin toisessa EU-maassa rekisteröydyn auton edelleen toiseen EU-maahan rekisteröinnistä.

      Kuitenkin mikäli rekisteriote on osin lukukelvoton tai siitä puuttuu oleellisia tietoja, niin CoC vaaditaan.

      Itsellä on Ranskassa rekisteröity auto, joka harkinnassa olevan muuton yhteydessä mahdollista Belgiaan rekisteröintiä olen selvittänyt. Belgian tulliin soittaessa tiedustelivat rekisteriotteen tyyppiä, sillä vanhemmissa ranskalaisissa rekisteriootteissa ei ole kaikkia tarvittavia tietoja (ehkä muidenkin maiden kohdalla sama tilanne) ja siksi CoC:n edellyttävät niissä tapauksissa. Uudemmissa rekisteriootteisa (en muista mistä vuodesta alkaen) on näkyvillä kaikki tarvittavat tiedot ja siksi CoC on tarpeeton, kuten autoni kohdalla.

      Myöskään varsinaista perinteistä rekisteröintikatsastusta ei Belgiassa tehdä mikäli se on suoritettu toisessa EU-maassa maksimi kaksi kuukautta aiemmin, jolloin ns. auton pelkkä visuaalinen tarkistus riittää (tsekkaavat runkonumerot, yeisen kunnon jne.).

      Alla oleva EU:n virallinen sivu ei CoC-asiaa riittävän tarkoin erittele jo toiseen EU-maahan rekisteröityjen autojen suhteen.

      "Auton rekisteröintimenettely ja -asiakirjat"

      - http://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/registration/formalities/index_fi.htm

    • VähänJärkeäTouhuun

      Suomi on liittynyt 1995 EU:hun ja siitä lähtien direktiivit ovat olleet voimassa myös täällä. Jostain käsittämättömästä syystä me suomalaiset olemme vaan niin tyhmiä että "tulkitsemme" ihan selvää ja yksiselitteistä tekstiä. Tuossa on selvästi sanottu ettei mitään CoC:tä tarvita jos auto on rekisteröity aiemmin toiseen EU maahan. Tarvitaan vain rekisteriote, todistus omistajuudesta (kunnollinen kuitti tai kauppakirja), vakuutus ja maksettu autovero täällä. Ammattitaitoinen katsastaja tarkistaa lähtömaan viranomaiselta ettei auto ole varastettu ja että se on poistunut toisen maan rekisteristä. Vain uuteen autoon tarvitaan CoC.
      Olisi kiva tietää mistä nämä "ammattikatsastajat" saavat tietonsa ja eivätkö he päivitä koskaan tietojaan, nähtävästi ei 1995 jälkeen. Kannattaa varoa moisia ammattitaidottomia katsastusasemia. http://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/registration/formalities/index_fi.htm

      • VähänJärkeäTouhuun

        Pikku lisäys vielä; EU lainsäädännössä on myös selkeästi sanottu että jos katsastusviranomainen tms. haluaa lisätietoja (esim päästöarvot) on se heidän itsensä hommattava, ei auton maahantuoneen yksityishenkilön. Suoritusjärjestyskin on sanottu: ekaksi Suomen viranomainen kysyy auton lähtömaan viranomaiselta, jos heillä ei ole tietoa niin kysyvät auton valmistajalta. Valmistaja on velvoitettu lähettämään tiedot molempien maiden viranomaisille. Niin hemmetin yksinkertaista. Paitsi meille suomalaisille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2711
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1165
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      94
      1151
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1094
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1021
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      943
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      42
      845
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      38
      817
    Aihe