Tietääkö kukaan paljonko webasto kuluttaa bensaa?
Siis nimenomaan bensaa. Kulutus olisi kiva saada l/h. Sitten voisin laskea kummalla on edullisempi lämmittää, sähköllä vai bensalla. Vai tietääkö joku suoraan sen? Jos tietää, laita faktat pöytään. Kiitos.
Webaston kulutus
4
9936
Vastaukset
- Tane
Pari vuotta sitten laskin, että sähköllä on halvempi lämmittää. Ero on itse asiassa aika suurikin prosenteissa. Euroina mitattuna ei kuitenkaan ole niin iso, että kannattaisi mukavuudesta tinkiä. Siksi käytän webastoa.
- näytti olleen
jonkun tietona 0,8 l/h.
- huulipyöreä
Webasto kuluttaa luokkaa yli 0,1 litraa/ 1 kW. Eli 5 kW Webasto kuluttaa n. 0,6 l/h.
Em. Webasto lämmittää 15 min:ssa pikkupakkasilla koneen lähes käyntilämpöiseksi ja matkustamonkin lähes normaaliksi. Kys. lämmitykseen kuluu polttoainetta 0,25 h x 0,6 l/h = 0,15 l, joka maksaa n. 0,18 euroa.
5 kW Webasto on teholtaan 10 kertainen lohkolämmittimeen verrattuna, joten lohkolämmitin tulee olla päällä 10 x 0,25 h = 2,5 h saman lämpöenergian tuottamiseksi. Jos 1 kWh sähköä maksaa 0,08 euroa niin yksi lohkolämmityskerta maksaa 2,5 h x 0,08 e = 0,24 euroa. Sähkölämmitys on siis kalliimpi kuin lohkolämmitys.
Todellisuudessa ero on suurempi Webaston hyväksi. Lohkolämmitin pitää olla pitkään päällä että se vaikuttaisi edes jotain. Tänä aikana lämpöä menee hukkaan taivaan tuuliin huomattava määrä. Webaston napakan lyhyen lämmityksen aikana lämpöä ei ehdi siirtyä ulkoilmaan paljoakaan.
Pitkäänkin lohkolämmitettyn auton moottori ei vastaa käyntilämpöistä moottoria kuten Webastolla lämmitetty. Lohkolämmityksellä lämmitetyn auton alkukilometrien kulutus on kaikkea muuta kuin taulukoiden yhdistetyt kulutukset. Webaston n. 0,15 l kertakulutus saattaa säästää litroja alkukilometrien ylimääräisen kulutuksen poistumisessa. - webasto
Nimim "huulipyöreä" olikin vastannut asiallisesti tähän kysymykseen; nimenomaan huomioiden tehot.
Itsekin laskin näitä aikanaan, mutta käytäntö (5 talvea webastolla) on osoittanut että webaston ylivoimainen mukavuus saa kyllä lämmittämään sillä eikä sähköllä.
Joskus >30C pakkasilla olen antanut ensin sähköä ja sitten tuikannut webaston päälle myöhemmin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374896- 823476
- 302943
- 612915
- 72709
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 371752
- 181681
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91680- 161574