Rengasmelu on autoilijan pahin painajainen ja sitä riittää jokaisessa alle 25 000 euron uudessakin menopelissä enemmän kuin tarpeeksi.
Oletko löytänyt auton, jonka sisällä voi puhua vieruskaverille huutamatta, kun ajetaan moottoritiellä 100 km/h? Minä en ole löytänyt.
Missä automerkissä pienin rengasmelu?
41
6747
Vastaukset
- kriteerit??
Uutena vai käytettynä? Hintakatto?
- mbman
Ei kai se rengasmelu autosta johdu.
Aivan sama kun kysyisi, että missä automerkissä on pienin nalkutus apukuskinpenkillä.- Desi Pelinen
Aloittaja tarkoittaa ilmeisesti renkaista auton koriin välittyvää melua.
Esim bemareissa on alustassa paljon kumipuslia jotka eristävät autoa epätasaisesta tiestä johtuvasta jyrinästä.
E39 bmw on varmaankin hinta/melu suhteeltaan hiljaisin. Varsinkin kun alla on 15" renkaat joissa on sopivasti korkeusprofiilia.
Sitten on erillisrunkoiset autot, joissa ei myöskään karkea asfaltti tuo hirveästi melua sisälle. Esim mercedes ML 1997–2005 ei jyristä hirveästi karkeallakaan päällysteellä ja näitä saa melko edullisesti.
- kuulovikainen dorka?
Mistä olet löytänyt auton jossa pitää huutaa kaverilla satasen vauhdissa?
- mi6
Olen ajellut vectra c mallilla Hakkapeliitta 5:lla eikä hirveästi haittaa, vaikka ne on kuulemma kova ääniset.
- Vain sorateitä
Kaikki renkaat ovat Suomessa meluisia, koska nastarenkaiden kovametallipaloilla on tiet rikottu soratien kaltaisiksi.
- tilaa, hiljaisuutta
Hudson 1949--51. 50-luvun Buickit . Penkitkin upottavan pehmeitä, vaikka mihin.
- onhan se pelle
Ei mikään ihme kun on palstapelle.
"Kitkarengas autossa on pienin melu" - tärkeä ominaisuus
Renault Megane II oli hiljainen, ja kitkarenkaat takaavat sen että talviajossa ei enää harmita muu kuin kuraisuus.
Autotestien perusteella mallinimen ominaisuudet voivat muuttua paljonkin uudistuksissa, eli koeajo on tarpeen. Focus oli jossakin vaiheessa hyvä mutkateillä, mutta "koppimopomaisen" meluisa, nykymalli lienee jo ok äänimaailmankin osalta.
Pelkkä auton kiva ulkonäkö tai sen maine (mielikuva) ei kerro sen ominaisuuksista kaikkea tarpeellista. - .......
Ei ainakaan Chrysler Neon. Nastarenkaat ja suomalaisella karkealla asfaltilla jyrinä oli kova, takapenkkiläisille puhuessa pitää korottaa ääntään.
- Hienot tiet
Kuski, joka ei ole koskaan käynyt autollaan Keski-Euroopassa ei tiedä minkälainen on hänen autonsa moottorin ääni.
- ---
Uusi nissan micra nastarenkailla. Ai että sitä neteliä..
- BMW523iA
Tuossa on pihalla 1996 vuodelta BMW 523iA. Kyseisenä vuonna TM koeajoi auton ja totesi sen kautta aikain hiljaisimmaksi mitatuista ajoneuvoista. Ja totta se on, tuo vanha rousku peittoaa 99% nykyautoista hiljaisuudellaan.
- kateellinen naapurim
Olen samaa mieltä BMW523iA on hiljaisin auto .Naapurin poika toi vuosi sitten samanlaisen Saksasta nyt on bemari ollut aivan äänetön 11 kuukautta.
- Veikkaus tämä
Varmaan jossain ilmajousitetussa. Lexus? Jotkut MBt? Mitä noita nyt on..
- Kahtia vaalimaassa
Opel Vectra C-malli oli hiljaisin mitä olen omistanut. Edellä ajavien nastojen rapina tuli kaupunkinopeuksissa ilmanottoaukoista sisään jolloin tiesi ett liikenteessä ollaan. Muuten ei tiennyt oliko kosla käynnissä vaiko ei. Turbolla varustettuna sen kyllä tajusi kun polkaisi kaasua. Uusin Opel Insignia ei ole yhtä hiljainen ja sen rengasmelua arvosteltiinkin jo tuoreeltaan. Naapurilla on 2004 mallin Meriva, jossa ei melu myöskään haittaa tee. Nämä esimerkit vaan näistä tavallisista autoista.
- Tiivistettä peliin
Autotehtailijat ovat niin ovelia että tekevät iän myötä happanevia ominaisuuksia autoihinsa, esim tiivisteet ja jousituksen kumpuslat.
Metsästin taannoin 2007-mallin autossa ilma- / äänivuotoja. Ovien ja takaluukun tiivisteet vuosivat väärältä puolelta! Kumiprofiili lyhenee vanhetessaan ja nurkissa irtoaa oven kehyksestä. Huomasin sen vahingossa auotoa putsatessani.
Korjaus oli helppo: Ostin biltemasta tuubin mustaa polyuretaanikittiä (tuulilasikitti), ja liimasin tiivisteet kiinni. Nyt toinen hijainen talvi menossa. - ** LeXuS GS **
Lexus GS on mukavan hiljainen ja oikeasti laadukas auto. 2005 tullutta korimallia saa jo alle 20000 euron. Hybridi 450h on sitten über makea peli.
- alias toyota aristo
Tojo mikä tojo
- galaxy ffv
alias toyota aristo kirjoitti:
Tojo mikä tojo
Ford galaxy ambiente plus......ei tuu edes nokian nastarenkaan ääni läpi,hiljainen on muutenkin ja puheäänen kuulee ihan sieltä kolmannelta penkkriviltä asti...
- Rathatjaterveys
Kaikki valittavat rengasmelusta Suomessa, koska normaalisti jo syyskuun loppuun mennessä tiet on jyrsitty nastarenkailla sorateiden kaltaisiksi. Tämä aiheuttaa poikkeuksellista rengasmelua rasittaen autolla kulkevia ja ympäristöä. Jotkut renkaat vaimentavat syntyvää rengasmelua paremmin kuin toiset ja joidenkin autojen korirakenteet vaimentavat syntynyttä melua ja joittenkin korirakenteet lisäävät tätä renonanssivahvistuksen muodossa. Lisäksi Suomessa joudutaan pinnoitteet valmistamaan karkeasta louhosssepelistä kulumisen minimoisemiseksi, joka edelleen lisää meluisuutta. Puhumattakaan nastarenkaiden itsessään aiheuttamasta raastavasta äänestä. Jokainen voi kuvitella mitä kovametallikärjellä varustettu teräsnasta tekee asfaltin kiviaineksen sideaineena ja ääntä vaimentamalle bitumille - hakkaa sen lyhyessä ajassa pois. Prosessi jatkuu sitten kiviaineksen ruohinnalla, n. 3,5 kg / 100km. ajettu matka.
Kukin voi todeta meluisuuden eron matkustamalla autollaan johonkin Keski- Euroopan maahan. Voi olla, että ensimmäisen kerran silloin kuulee oman autonsa moottorin käyntiäänen.
Tämän vuoksi auton valinnassa kannataa Suomen olosuhteet huomioon ottaen käyttää järkeä ja tutkia asioita etukäteen. Ylessääntönä on hankkia mahdollisimman kallis auto ja käyttää talvisin vain kitkarenkaita. Näin säätyy terveys ja rahat.- kitkakumikitkaa
just noin, mä ajan kitkoilla kesät/talvet eikämelu haittaa olleskaan.
- hyshyshhshysh
Siinäpä sinulle suota. Etsi mahdollisimman hiljainen auton ja renkaan yhdistelmä. Ja kun sen olet löytänyt, aja aina aivan reunaviivan vieressä missä asfaltti on vähiten karkea. Talvisin sitten ajat erityisen varovasti ja ennakoiden.
- voisinkuvitella
Kävin vastaanolla aiheesta. Mutta sitten otin kellosta paristot pois. Ehkä naapurit ei kuule...
- silenta
Hiljaisimpia autoja joilla ajanut 50-luvun Buick ja Hudson
- diippaadaii
Omistin Opel Signumin. Se oli todella hiljainen. Kitkarenkaat talvella ja kesällä normaalit kesärenkaat. Nykyinen vuoden vanha volsu on äänekkäämpi muttei pahasti.
- RenkaillaOnEroja
TM:n kesärengastestissä keväällä Good Year Efficient Grip oli hiljaisin sekä paras vierinvastukseltaan. Se oli koko testin neljäs.
Itse ostin ne nyt syksyllä juuri noilla perusteilla ja verrattuna vanhoihin ensiasennusrenkaisiin Continentaliin, äänitaso on nyt pienempi. Pitää toki muistaa, että vertaan kuluneisiin Continentaleihin.
Molemmar renkaat ei-run flat.
Sedan on myös hiljaisempi kuIn farmari.
Minulla on BMW 5-sarjan farkku -13, joka on hiljainen auto muutenkin.- talvella_hiljaisempaa
Minulla on kahdessa autossa nuo Efficient Gripit (2013 TM-testin 1.sija). Toisissa 65-profiili, toisissa 55. Eivät ne mitenkään erityisen hiljaiset ole (arvosana 8 vuoden 2013 testissä missä tuloksia oli vain 8 ja 9). Nankangit olivat hiljaisemmat...tosin ne jäivät ilman yhtäkään TM-tähteä.
Se että kesärenkaat eivät ole Suomen maanteillä hiljaisia niin eron huomaa etenkin kun vertaa niitä esimerkiksi Michelinin X-Ice-kitkarenkaisiin, tosin talvirengastestin mukaan sitäkin hiljaisempia on. Nastarenkaisiin syystä tai toisesta vaihtaja ei tätä talvirenkaan hiljaisuutta valitettavasti pääse kokemaan.
Saksanlomalla ei ollut moittimista melutasossa kovissakaan ajonopeuksissa, mutta se on vain "kiva tietää" juttu, nastarenkaat pitävät huolen siitä että uusi asfaltti kuluu meluisaksi. - turhaa_teini_itkua
Sä missään saksanlomalla käynyt. Itse kävin oikeasti ja kyllä sielläkin karkeaa tienpintaa löytyi ja Opel Insignian matalaprofiilirenkaat huusi kuin pikku porsaat.
- psdsdopi
Mahtaako renkaan nopeusluokka vaikuttaa meluun, esim. siksi että rengas käy liian kylmänä Suomessa ??
- Rengasmelua
500 sarjan Bemarit on oikeasti hiljaisia.
Myös maasturit ja citymaasturit on vähän hiljaisempia rengasmelultaan korkeamman maavaransa vuoksi. - Hunolta_näyttää
Suomessa pinnoitetaan tiet karkealla pinnoitteella nastarenkaiden kuluttavan vaikutuksen pienentämiseksi. Näin tien pinta on meluisa. Nastarenkaat poistavat lyhyessä ajassa kiviaineksen väleissä olevan bitumin liimaten sen auton alustaan ja koripintoihin. Näin tiestä tulee vileäkin äänekkäämpi ajaa vaimentavan bitumin puuttuessa pinnasta ja tien edelleen karhentuessa. Äänettömyyttä kannattaa kokeilla ajamalla autolla niissä maissa joissa nastarenkaat on kiellettyjä. Täällä olemme itse ansainneet nykyiset tiemme ja emme välttämättä paremmasta tiedä. Että tiemme pysyisivät edes kesällä mukavina ajaa ne tulisi pinnoittaa uudelleen joka kevät. Sellaiseen ei ole varaa ja työmaiden ruuhkatkin pysäyttäisivät liikenteen kevätkausiksi käytännöllisesti katsoen kokonaan.
- Kokeillut
Hiljaisin ja miellyttävin kyyti on mielestäni Citroen C6.Sitä ei tiedä ellei ole itse kokenut ,ja melko harva on päässyt kokemaan.
- C5TourerHdi163
Ei tuo C5 tuosta paljoa jälkeen jää. Takapenkkiläisen kanssa keskustelu onnistuu moottoritielläkin ääntä korottamatta.
- 5654654
Aloittaja ilmeisesti tarkoittaa tiemelua (roadnoise). Rengasmelu on yleensä suhinaa tai joskus vonkunaa. Karkean asfaltin aiheuttama melu on ei ole rengasmelua vaikka sillä nimellä sitä asiaa tuntemattomat useni kutsuu.
- muistaTurvaliiviPimeässä
Melkoinen saivartelija, hieman tyhmäkin.
- järkeäpäähän
Lada 1200 L on hiljaisin ja paras auto muutenkin. Muut on turhaa pröystäilyä.
- 164TS
Alfa 164 oli 80-luvun lopulla TM:n hiljaisin mittaama auto. Edellinen ennätys oli Rolls Roycellä. Monet vanhat, uutena kalliit autot ovat hiljaisia, tuon Alfan lisäksi juuri ylempänä mainittu BMW, Volvo 960, Lancia Kappa, Peugeot 607 jne. Uusistakin autoista, vieläpä edullisemman luokan on kehuttu melko hiljaiseksi vaikkapa uutta Tipoa.
Rengasmelusta saamme kiittää nastakuskeja. Heidän takia Suomen asfaltit on pakko tehdä karkeasta aineksesta, jotta kestäisivät edes hieman paremmin nastojen kulutusta. Nastat myös rouhuvat pinnan rosoiseksi. Muualla maailmassa myös edulliset autot ovat hiljaisia.
Eiköhän lopeteta niin apupyörien käyttö!- ikäväkyllä
Juurikin näin. Autonvalmistajia on turha syyttää melusta jonka aiheuttaa suomalainen paska asvaltti. Ei autonvalmistajat ala tekemään Suomen pienille markkinoille erityisesti "vaimennettuja" versioita autoistaan.
Sivistysvaltioissa tuon hintaluokan autot ovat hyvin hiljaisia ja vain se kiinnostaa valmistajia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2151429- 961276
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan31077Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle171056Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9928Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86900Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.59838- 32830
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37768Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44754